Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yhdistäminen"

Sort by: Order: Results:

  • Hintikka, Teemu (2019)
    Suomi tunnetaan menestyneenä maana sekä kilpaurheilukentillä että koulutuksen saralla. Useat suomalaiset lapset ja nuoret haluavat menestyä elämässään urheilijoina, mutta nykyaikainen yhteiskunta vaatii tämän lisäksi myös menestymistä opiskelussa urheilu-uran jälkeistä elämää varten. Tämän tutkimuksen tarkoitus on määritellä aiemman tutkimustiedon pohjalta kilpaurheilun ja koulumenestyksen käsitteet sekä tutkia näihin aiheisiin liittyvää problematiikkaa. Tutkimuksen tavoitteena on myös tutkia, miten kilpaurheilu vaikuttaa lapsen tai nuoren koulumenestykseen. Hypoteesina on, että kilpaurheilun vaikutukset koulumenestykseen ovat varsin laajat. Olettamus on myös, että vaikutukset voisivat olla sekä positiivisia että negatiivisia. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, johon otettiin mukaan laajasti tutkimuksia sekä kotimaisista että kansainvälisistä lähteistä. Valtaosa kirjallisuudesta oli erilaisissa journaaleissa julkaistuja artikkeleita sekä kansallisia raportteja. Kilpaurheilun ja koulumenestyksen välisestä tutkimuksesta mukaan otettiin myös tutkimuksia, jotka käsittelevät laajasti fyysisen aktiivisuuden ja kognitiivisten kykyjen välistä yhteyttä. Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan mainita kilpaurheilun sekä koulumenestyksen laajat käsitteet. Molemmat käsitteet pitävät sisällään laajan ja kompleksisen kokonaisuuden, joiden hallinta voi olla nuorelle lapselle hyvin haastavaa. Kilpaurheilussa haastavaa ovat erityisesti ajankäytölliset haasteet ja fyysinen sekä psyykkinen kuormittavuus. Koulumenestys on lukuisien biologisten-, fyysisten-, psyykkisten-, sekä sosiaalisten tekijöiden summa. Tutkimuksen merkittävin löydös on, että kilpaurheilun ja koulumenestyksen välistä yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Erityisesti kotimaisia tutkimuksia aiheesta on vasta muutamia. Tämä urheilevien lasten hyvinvoinnin kannalta merkityksellinen aihe vaatii siis jatkotutkimusta.