Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yhteiskuntaoppi"

Sort by: Order: Results:

  • Hyyrynen, Birgitta (2020)
    Demokratia tarvitsee aktiivisia kansalaisia, joilta löytyy riittävät valmiudet ja tahto muuttaa maailmaa. Suomalainen yhteiskuntatiedollinen opetus ja nuorten heikko vaikuttamisosallistuneisuus on herättänyt paljon keskustelua. Nuorten yhteiskunnallisten asenteiden ongelmiin pyrittiin osittain vastaamaan opetussuunnitelmauudistuksella, minkä myötä yhteiskuntaoppia alettiin opettaa myös alakouluissa. Oppimateriaaleilla on usein suuri merkitys opetuksen toteutuksessa ja niiden tulisi mukailla opetuksen tavoitteita. Työni tarkoituksena on selvittää, kuinka opetussuunnitelman yhteiskuntatiedolliset tavoitteet toteutuvat alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjasarjassa. Tarkasteluni kohdistuu demokraattisen vaikuttamisen ja osallisuuden teemoihin. Toteutin tutkimukseni laadullisena sisällönanalyysina, jonka tarkoituksena on luoda tutkittavasta ilmiöstä tiivis kuvaus sekä kytkeä tulokset ilmiön laajempaan asiayhteyteen ja aiempiin tutkimuksiin. Aineistona toimi alakoulun yhteiskuntaopin Forum -kirjasarja sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 -asiakirja. Tämän lisäksi hyödynsin aiempaa tutkimustietoa tutkielmani perustana. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että oppikirjat mukailevat pääosin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita, mutta myös kehitettävää löytyy. Oppiaineen yhteiskuntaan sosiaalistavat tavoitteet olivat oppikirjojen sisällöissä suuressa roolissa. Oppiaineen kriittisyyteen kasvattava rooli jäi puolestaan kirjoissa pienemmäksi. Vaikuttamismahdollisuuksia oli esitetty laajasti, mutta useimmat niistä olivat lapsen tulevaisuuteen kohdistuvia. Kirjojen instituutioita korostava tietopainotteisuus on osaltaan pienentänyt oppiaineen kriittisyyteen kasvattavaa roolia. Näin ollen yhteiskunta näyttäytyy lapsille muuttamattomana ja yhteiskunnan todelliset areenat sellaisina, joille pääsee vasta aikuisena. Työtapoihin liittyvät tavoitteet toteutuivat kirjoissa keskustelutehtävien muodossa.
  • Terho, Simo (2016)
    According to the 2014 curriculum for basic education, civics has a status as an independent subject. In addition, the subject begins already in the 4th grade. The purpose of the thesis is to clarify the status of the subject in earlier curriculums beginning from the 1925 curriculum. Also the goal is to observe the dynamics between aims and transversal competence from the teach-ing methods point of view. The study is done by a source based analysis. The focus is in the nature of a curriculum as a document and in the status of civics as part of the curriculum. The entity is valuated and inter-preted through curriculum theory, didactic of civics and cultivation. The results show that civics has been part of curriculums thematically before – also in lower classes. Society related questions have been important, even though civics hasn’t formally been an independent subject. Especially the Finnish version of civics as part of social studies affirms the discovery. In other words, the change in the 2014 curriculum concerning civics is smaller than expected. The relation between aims and transversal competence is diverse and manifold. For example, some content of instruction of civics highlights compared to aims that also are emphasized differently. There are methods for teaching single aims in order to achieve transversal competence in principle endlessly. It seems that it would be interesting to continue the research by making a study about how to evaluate learning among civics. Also a case study about the methods of teaching could be informative.