Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ymmärrys"

Sort by: Order: Results:

  • Arvola, Noora (2020)
    This study considers the life experience designated by the concept of dialogue in Hans-Georg Gadamer’s phenomenological hermeneutics. Dialogue is a major philosophical topic, but it is also central in the context of pedagogy. The concept of dialogue has become prominent in recent pedagogical discussions, where its role as the central aim of learning and teaching has often been emphasized. The goal of the study is to clarify, with the help of Gadamer’s thought and relevant commentary literature, the theoretical grounds of the concept of dialogue, and so to elaborate its dimension. Working on Gadamer’s philosophical theory and the relations between its major concepts, this study belongs to the area of theoretical basic research. Its research question concerns the way the concept of dialogue is connected to the concepts of experience and understanding. The study follows the method of descriptive literature review, combined with philosophical research. The research material consists of philosophical texts. The theoretical framework is constituted by previous research and commentary literature addressing Gadamer’s thought. The primary sources are Gadamer’s philosophical main work Wahrheit und Methode, together with four philosophical studies written by Francis Ambrosio, Colin Davis, Francisco Gonzalez and Martin Nosál. The keywords used in the text search were dialogue, Gadamer and dialogue, Gadamer and conversation, Gadamer and dialectic, Gadamer´s logic of dialogue, Gadamer´s structure of dialogue, Gadamer´s negative dialogue, Gadamer understanding experience dialogue. The research material shows that dialogue, in Gadamer’s thought, cannot be considered disconnected from the phenomena of experience and understanding. These phenomena are structurally intertwined. Central aspects found in experience and understanding are present also in dialogue. They all show a processual and dialectical character, in which particular negativity plays a crucial role in the constitution of their meaning. The processes of dialogue, experience and understanding only come about in the medium of language, while they are at once its conditions. Dialogue, experience and understanding belong together as the basic traits of the manifold unity of being-in-the-world. To consider one of these traits means necessarily to consider also the others. Gadamer’s thought shows that they must be addressed together.
  • Liimatta, Juulia (2022)
    Tavoitteet. Lasten arkeen, kasvuympäristöihin ja lastenkulttuuriin kuuluu media. Lapsilla on saatavilla eri digitaalisia laitteita ja mediasisältöjä. Lasten mediakokemukset ja – suhteet näkyvät ja kuuluvat myös osana esiopetuksen arkea. Kuitenkin mediaan on liittynyt paljon negatiivissävytteisiä ennakkoasenteita, käsityksiä ja näkemyksiä. Tutkimuksessa tarkastellaan esiopetuksen henkilöstön näkemyksiä ja ymmärrystä mediasisällöistä sekä mediasisältöjen mahdollista arvottamista. Aiemmat tutkimukset ovat tuoneet esiin, ettei esimerkiksi ajantasaista tutkimustietoa henkilöstön käsityksistä ja näkemyksistä mediaan ja mediakasvatukseen olla liiammin tehty Suomessa. Menetelmät. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tutkimuslomakkeessa hyödynnettiin visuaalista menetelmää. Tutkimus rajattiin koskemaan esiopetuksen henkilöstöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuvallisella E-kyselylomakkeella varhaiskasvatusta koskevan sosiaalisen median kanavalta. Ilmoitus tutkimuksesta ja kyselylomakkeesta laitettiin siellä neljään eri ryhmään. Tutkimuksen kyselyyn vastasi kaksitoista (N=12) vastaajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysin menetelmää. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten perusteella esiopetuksen henkilöstö kuvasi mediasisältöjen näkyvyyttä lapsiryhmissä samoin kuin aiemmat tutkimukset ovat tuoneet esille ja niitä käytettiin osana toimintaa samoin kuin aikaisemminkin on. Henkilöstö kuvasi median näkyvyyttä ja vaikutusta leikkiin monimuotoisesti. Moni henkilöstöstä koki tuntevansa lapsiryhmässä olevia medioita hyvin. Henkilöstöllä on edelleen ennakkoasenteita ja näkemyksiä tietyistä mediasisällöistä. Lapsiin ja mediaan liitetty huolennäkökulma on edelleen läsnä. Median näkyvyyttä ja vaikutusta leikkiin ymmärretään.