Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ympäristösuhde"

Sort by: Order: Results:

  • Sinkkonen, Anna (2021)
    Tutkimuksen tarkoitus on selvittää lasten kokemusta metsästä ja sitä, millaisia merkityksiä lapset metsästä löytävät. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus (OPH), 2018, s. 33) mukaan luonto on osa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä, ja metsäretket ovat tärkeä osa monen päiväkodin toimintaa. Lasten näkökulmaa metsään ei ole kuitenkaan aiemmissa tutkimuksissa juurikaan selvitetty. Tutkimuksen teoriataustassa selvitän ympäristö- ja luontosuhteen merkitystä lasten metsäsuhteen rakentumiseen ja tarkastelen aineetonta kulttuuriperintöä erityisesti suomalaisessa metsässä ja lapsinäkökulmasta. Tutkimus on kvalitatiivinen, lapsinäkökulmainen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2020 eteläsuomalaisen seurakunnan varhaiskasvatuksen kerhoryhmässä. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen 3–4-vuotiaan lapsen metsässä ottamista valokuvista ja niiden pohjalta tehdyistä haastatteluista. Sekä kuvat että haastattelut analysoitiin visuaalisen etnografian menetelmin ja aineistoista löytyneitä teemoja peilattiin teoriakirjallisuuteen. Lapset löysivät metsästä monenlaisia merkityksiä. Metsä on yhtä aikaa sekä lapsen toimijuutta korostava että jaettu ympäristö. Lasten kuvissa ja haastatteluis-sa korostui metsä opittuna kokemuksena. Metsä loi ryhmähenkeä ja kannusti yhteisiin leikkeihin. Metsä sai lasten mielikuvituksen liikkeelle ja innosti lapsia tarinankerrontaan. Aineettomaan kulttuuriperintöön liittyvät metsän myytit olivat osa lasten metsäkokemusta, vaikkakin perinteisiin suomalaisen metsän myytteihin oli liittynyt elementtejä lastenkulttuurista.