Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "young children"

Sort by: Order: Results:

  • Wikström, Rosa (2024)
    Tavoitteet. Kiusaaminen on paljon tutkittu ilmiö koulumaailman puolella, mutta ollut pitkään melko vähäisellä huomiolla varhaiskasvatuskontekstissa. Tutkimusten mukaan (Repo ja Sajaniemi, 2012) kiusaamisen yleisin muoto varhaiskasvatuksessa on vertaisen poissulkeminen ja tutkimukseni keskittyy tarkastelemaan tätä kiusaamisen muotoa. Tutkimuksen tehtävänä on tutustua varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammattilaisten ja lasten näkemyksiin poissulkemisesta sekä työntekijöiden mahdollisuuksiin ehkäistä lasten välisiä poissulkemisen tilanteita. Menetelmät. Tavoitteena tällä tutkielmalla oli kuvailevan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin kuvata, millaisia merkityksiä lasten väliselle poissulkemiselle annetaan ja miten sitä voidaan ehkäistä. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa syvällisempää ymmärrystä ilmiöstä. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin Boolen-hakutekniikkaa sekä manuaalista hakua. Tutkimusaineisto koostuu seitsemästä vertaisarvioidusta, suomen tai englanninkielisestä eri maissa tehdyistä tutkimusartikkeleista. Aineistoksi valikoituneet tutkimusartikkelit sijoittuivat vuosien 2012–2023 väliin. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta teema-analyysi, jossa tutkimusaineiston tuloksista ja johtopäätösosioista saadut tulokset koottiin yhteen tutkimuskysymyksittäin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksista nousi esiin erityisesti poissulkemiselle annetuista merkityksistä kolme teemaa, jotka nimettiin seuraavasti: poissulkemisen muodot, poissulkemiseen liitettävät syyt ja lapsen tietoisuus poissulkemisilmiöstä. Työntekijän mahdollisuuksista ehkäistä poissulkemista omassa ryhmässään nousi tutkimusaineistosta kolme teemaa; työntekijän ammattitaidon kehittäminen, toimintakulttuurin kehittäminen sekä lapsen taitojen kehityksen tukeminen. Tulosten myötä pystytään tunnistamaan poissulkemisilmiön sisällä eri muotoja ja ymmärtämään, mitä varhaiskasvatuksen työntekijä voi tehdä ehkäistäkseen sitä omassa ryhmässään. Työntekijöiden ammattitaidon kehittäminen nousee tärkeäksi tekijäksi poissulkemisen ehkäisemiseksi. Jatkotutkimusideoiksi nousevat tämän tutkimuksen pohjalta eri kulttuureiden ja kontekstien merkityksen tutkiminen poissulkemisilmiölle sekä kiusaavan lapsen näkökulman tutkiminen.