Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/mesh/D013339"

Sort by: Order: Results:

  • Pihlaja, Sanna (2016)
    Tutkimuksen perusteella haluttiin selvittää, miten Helsingin yliopiston hammaslääketieteen opintojen kliinisen vaiheen opiskelijat kokevat perehdytyksensä klinikkaan. Tutkimusta varten heille jaettiin vastattavaksi kyselylomake: "Minkälaisen perehdytyksen klinikkaan tulevat opiskelijat tarvitsisivat?" Kyselyn vastausprosentti oli 50,6 %. Lomakkeen kysymykset ja väittämäkohdat analysoitiin Excelillä (versio 2014). Tuloksista laskettiin prosentit ja keskiarvot sekä avoimista kohdista kerättiin suoria sitaatteja. Tutkimuksesta selvisi, että Helsingin yliopiston hammaslääketieteen opiskelijoiden perehdytys klinikkaan ei ole riittävää. Tutkimus auttoi hahmottamaan sitä, mitkä asiat perehdytyksessä on koettu erityisen ongelmalliseksi. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan kehittää Helsingin yliopiston hammaslääketieteen suu- ja leukasairauksien osaston perehdytysohjelmaa. Tutkimuksessa saatujen tulosten, omien ja opiskelukollegoiden kokemusten perusteella, sekä aiemman julkaistun kirjallisuuden avulla laadimme yhdessä Maaret Sirkkalan (HLK) kanssa Kandioppaan, joka jaettiin syksyllä 2014 uusille kliiniset opintonsa aloittaville hammaslääketieteen opiskelijoille.
  • Pihlaja, Sanna (2016)
    Tutkimuksen perusteella haluttiin selvittää, miten Helsingin yliopiston hammaslääketieteen opintojen kliinisen vaiheen opiskelijat kokevat perehdytyksensä klinikkaan. Tutkimusta varten heille jaettiin vastattavaksi kyselylomake: "Minkälaisen perehdytyksen klinikkaan tulevat opiskelijat tarvitsisivat?" Kyselyn vastausprosentti oli 50,6 %. Lomakkeen kysymykset ja väittämäkohdat analysoitiin Excelillä (versio 2014). Tuloksista laskettiin prosentit ja keskiarvot sekä avoimista kohdista kerättiin suoria sitaatteja. Tutkimuksesta selvisi, että Helsingin yliopiston hammaslääketieteen opiskelijoiden perehdytys klinikkaan ei ole riittävää. Tutkimus auttoi hahmottamaan sitä, mitkä asiat perehdytyksessä on koettu erityisen ongelmalliseksi. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan kehittää Helsingin yliopiston hammaslääketieteen suu- ja leukasairauksien osaston perehdytysohjelmaa. Tutkimuksessa saatujen tulosten, omien ja opiskelukollegoiden kokemusten perusteella, sekä aiemman julkaistun kirjallisuuden avulla laadimme yhdessä Maaret Sirkkalan (HLK) kanssa Kandioppaan, joka jaettiin syksyllä 2014 uusille kliiniset opintonsa aloittaville hammaslääketieteen opiskelijoille.
  • Sirkkala, Maaret (2015)
    Hammaslääkärin työtä ja hammaslääketieteen opintoja pidetään yleisesti stressaavina. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä asioita Helsingin Yliopiston hammaslääketieteen kliinisen vaiheen opiskelijat pitävät opinnoissaan suurimpina stressin aiheuttajina ja kuormittajina. Tutkimusaineisto kerättiin laatimalla kyselylomake, joka jaettiin kaikille Helsingin yliopiston kliinisen vaiheen opiskelijoille. Useissa kansainvälisissä tutkimuksissa suurimmiksi stressinaiheuttajiksi hammaslääketieteen opinnoissa on todettu tentit, työmäärän aiheuttama paine, konfliktit opetushenkilökunnan tai laitoksen kanssa, vapaa-ajan puute ja opintosuoritteiden kerääminen. Osa näistä samoista stressinaiheuttajista osoittautui myös Helsingin hammaslääketieteen opiskelijoiden suurimmiksi stressin aiheuttajiksi. Helsingin yliopiston hammaslääketieteen opiskelijoiden keskuudessa suurimmaksi yksittäiseksi stressin aiheuttajaksi koettiin suoritteiden kerääminen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia käytetään hyödyksi 3. vuosikurssin opiskelijoille laadittavaa Kandiopasta varten.
  • Folger, Daniel; Pyörälä, Eeva; Merenmies, Jussi (2019)
    Introduction: Mobile devices provide medical students with easy access to medical information and educational resources. Since 2013, we’ve followed the study use of iPads among the medical students. In 2016, we observed a notable drop in the overall mobile device usage in the first cohort of medical students entering their clinical studies. Aim of the study: In this study, we sought to identify the hurdles for adopting mobile devices among three consecutive cohorts of medical students at the beginning of their clinical studies. We sought to answer the following questions: (1) How did the students assess their own and their clinical teachers’ ability to use iPads in learning and teaching? (2) How did the clinical before-class and in-class assignments support the students’ use of the new technology? (3) How did students use the mobile device with patients? Material and methods: The data were collected with online surveys among the first three cohorts of medical students who had studied with iPads and started their clinical studies in the spring of 2016, the autumn of 2016 and the autumn 2017. In this study we focused on the closed-ended multiple choice and 5-point Likert scale questions which we analysed by the distribution frequencies in the three cohorts. Results: The response rates ranged from 67.5% (3rd cohort) to 90.8% (1st cohort). Students rated their own ability of using the iPad in studies as good or excellent whereas their teachers’ ability to use these devices relatively low. The students wished for more pre-assignments (tests and videos) and in-class assignments (voting, tests and tasks) to stimulate their learning. Furthermore, they reported that clinical teachers seldom told them about applications related to their clinical field. The students primary use of mobile devices was for seeking information online. Students were hesitant in using the device in direct patient contact. Discussion: Our findings were consistent with previous research in observing a notable hesitance in using the mobile device with patients. These concerns were raised both among students and teachers. Furthermore, the teachers seldom communicated about suitable and quality medical applications. The clinical teachers require support and training in adopting mobile device compatible pre-class and in-class assignments in their instruction.