Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Obligationsrätt"

Sort by: Order: Results:

  • Brink, Andreas (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan sopimusoikeudellisen lojaliteettiperiaatteen merkitystä elinkeinoharjoittajien välisten kestosopimusten irtisanomisen yhteydessä. Tarkastelun kohteena on toistaiseksi voimassa olevan kestosopimuksen irtisanomistilanne sekä minkälaisia oikeuksia ja velvollisuuksia lojaliteettiperiaate voi osapuolille muodostaa. Tarkemmin tarkastellaan kysymystä, minkälaisia konkreettisia oikeuksia ja toimintavelvollisuuksia lojaliteettiperiaate asettaa molemmille osapuolille. Liike-elämän sopimukset siirtyvät yhä enenevissä määrin kohti osapuolten välistä yhteistyösuhdetta, joka saa muotonsa pitkäkestoisena yhteistyösopimuksena. Elinkeinonharjoittajien välisille kestosopimuksille on tunnusomaista, että ne perustuvat pitkäkestoiseen yhteystyösuhteeseen, jossa molemmat osapuolet ovat sitoutuneet edistämään sopimuksen toteutumista. Tällöin sopimuksen käsite on laajentunut joustavammaksi kokonaisuudeksi käsittäen koko osapuolten välisen suhteen. Tämä muodostunut kokonaisuus korostaa luottamuksen merkitystä sopimussuhteessa ja antaa myös sijaa sekä tarvetta lojaliteettiperiaatteelle sekä sen tulkinnalle. Kestosopimuksen raameissa toteutettu pidempiaikainen yhteistoiminta luo tarvittavan perustan lojaliteettiperiaatteen soveltamiselle. Lojaliteettiperiaatteen käytännön merkityksen konkreettinen määrittäminen tapahtuu sopimuskohtaisesti, reaaliargumentteja hyödyntäen. Reaaliargumentit saavat sääntelemättömässä sopimuksessa korostuneen aseman ja niiden valossa on painotettava myös soveltuvia yleisiä oikeusperiaatteita. Irtisanomista käsitellään ensin yleisellä tasolla, minkä jälkeen tarkastellaan erilaisia olosuhteita ja miten nämä olosuhteet vaikuttavat lojaliteettiperiaatteen soveltavuuteen. Näitä olosuhteita ovat mm. sopimusriippuvuus, muuttuneet olosuhteet sekä taloudellinen vaihdanta. Täten tarkasteluun tulee sekä sopimuksen tekohetkellä vallinneet olosuhteet ja olosuhteet, jotka ovat muodostuneet vasta sopimuksen solmimisen jälkeen. Tämän jälkeen tarkastellaan, mitä käytännön velvoitteita ja oikeuksia lojaliteettiperiaate tuo osapuolille. Tutkielmassa on lähdetty oletuksesta, että suomalaisessa sopimusoikeudessa on olemassa irtisanomisvapaus noudatettaessa kohtuullista irtisanomisaikaa. Kestosopimusten yhteistoimintaluonteesta johtuen, tämä ei kuitenkaan aina ole itsestään selvää ja lojaliteettiperiaate voi tietyin edellytyksin asettaa rajoituksia irtisanomisvapaudelle. Tutkielmassa on lähdetty oletuksesta, että kohtuullinen irtisanomisaika on itsenäinen periaate, eikä lojaliteettiperiaatteen ilmentymä. Täten tarkastelun kohteeksi tulee lojaliteettiperiaatteen suhde kohtuulliseen irtisanomisaikaan. Tutkielmassa täsmennetään sopimusoikeudellinen normikehikko tutkimuskysymykselle siten, että luonnollisista olosuhteista johtuvat reaaliargumentit voidaan ottaa huomioon irtisanomistilanteen tulkinnassa. Tällöin voidaan arvioida, miten sopimuksessa vallitsevat reaaliolosuhteet vaikuttavat lojaliteettiperiaatteen soveltuvuuteen sekä missä tilanteissa lojaliteettiperiaate tulisi erityisesti ottaa huomioon.
  • Kumara, Anu (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan lojaliteettivelvollisuuden merkityksen muuttumista uusien sopimuskäsitysten myötä ja esitetään lojaliteettivelvollisuuteen vaikuttavat tekijät rakennusurakassa. Tutkielman yksi tavoite on määritellä lojaliteettivelvollisuus sekä sopimusoikeudellisena periaatteena että erityisesti rakennusurakassa, ottaen huomioon sopimuskäsityksen kehitys. Tutkielman toinen tavoite on määritellä lojaliteettivelvollisuuteen vaikuttavat tekijät rakennusurakassa ja tarkastella sen merkityksen muuttumista näiden tekijöiden avulla. Sopimuskäsityksen kehitys, jossa sopimusosapuolet nähdään vastakkainasettelun sijaan yhteistyökumppaneina, korostaa luottamuksen ja lojaliteettivelvollisuuden merkitystä. Rakennusalalla sopimuskäsityksen kehitys tarkoittaa dynaamisia urakkasopimuksia. Kehityksen tuloksena on syntynyt uusia urakkamuotoja, joissa sopijaosapuolten yhteistyö tarkoittaa jopa muodollisen yhteisen projektiyhtiön perustamista. Uuden sopimuskäsityksen on katsottu tuovan rakennusalalle innovatiivisia ratkaisuja, tehostavan toimintaa ja laadun paremmin huomioon ottavaa rakentamista. Uudistukset poikkeavat selkeästi rakennusalan aikaisemmista käytännöistä. Esimerkiksi osassa uusista urakkamuodoista ei sovelleta lainkaan alalla pääsääntöisesti urakkasopimuksissa käytössä olevia yleisiä sopimusehtoja (YSE 1998). Vaikka uudistukset sinänsä ovat kannatettavia, liittyy niihin myös problematiikkaa. Problematiikkaa tarkastellaan tutkielmassa lojaliteettivelvollisuutta koskevissa kappaleissa. Tutkielmassa on omat kappaleensa lojaliteettivelvollisuuden määrittelylle sekä sopimusoikeuden yleisenä periaatteena, että rakennusurakassa, erityisesti YSE 1998 -ehtojen mukaisesti. Työssä huomioidaan rakennusurakka erityispiirteineen sopimustyyppinä ja lojaliteettivelvollisuuteen vaikuttavia tekijöitä käsitellään omassa kappaleessaan. Näitä tekijöitä ovat urakkamuodot, urakkamuodon valinta, kustannusriskin jakautuminen, urakoitsijan suoritusvelvollisuuden laajuus ja urakkasopimuksiin vaikuttavat suoritushäiriöt. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sopimuskäsityksen muutoksella ja rakennusurakan dynaamisella sopimuskäytännöllä on vaikutusta lojaliteettivelvollisuuden merkitykseen. Siihen miten merkitys muuttuu vaikuttavat rakennusurakan eri tekijät.
  • Jokinen, Erno (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan luotonantajan vahingonkorvausvastuun sisältöä ja syntyedellytyksiä luottosuhteen syntyvaiheessa Suomen oikeuden mukaan. Luottosuhteen syntyvaiheella tarkoitetaan tässä tutkielmassa ajanjaksoa mahdollisen tulevaa luoton-ottoa koskevan neuvonnan pyytämisestä alkaen aina luottohakemuksen tekemisestä luottosopimuksen solmimiseen. Tarkasteluun on vahinkolajeista otettu ainoastaan puhdas, henkilö- ja esinevahingoista erillinen varallisuusvahinko, joka on luottosuhteessa tavallisimmin esiintyvä vahinkolaji. Luotonantajan vastuuta koskeva tutkimus ja sääntely ovat lähtöisin angloamerikkalaisen oikeuden maailmasta, erityisesti Yhdys-valloista ja Iso-Britanniasta. Suomessa erityisesti 1990-luvun alun pankkikriisi sekä viime vuosikymmenen loppupuolella alkanut finanssikriisi ovat osoittaneet, että luotonantajia ja erityisesti ns. pankkisektoria koskeva sääntely ei ole kaikilta osin ollut ajantasaista tai kyennyt vastaamaan sille asetettuihin haasteisiin. Laajalti on koettu käyneen niin, että mahdolliset voitot on yksityistetty, mutta tappiot kansallistettu. Tähän epäkohtaan on haluttu puuttua, minkä seurauksena luotto- ja rahoituslaitosten toimintaa on pyritty meillä lisääntyvässä määrin sääntelemään. Tästä esimerkkinä on erityisesti laki luottolaitostoiminnasta sekä mm. kuluttajaluottosuhteita sääntelevä kuluttajansuojalaki, joiden avulla luotonantoa on paitsi luotonhakijoiden ja -saajien, myös luotonantajien itsensä suojaksi pyritty sääntelemään niin, että mahdollisilta ylilyönneiltä vältyttäisiin. Tässä on osin onnistuttu, mutta tutkielmassa osoitetaan, että sääntelyssä on edelleen myös kehittämisen varaa. Tarkastelussa keskeiseen asemaan nousevat luottoneuvottelut, joiden yhteydessä luotonhakijalle aiheutunut vahinko voi tulla korvattavaksi joko sopimuksenulkoisen deliktivastuun, sopimuksentekotuottamusta ilmentävän culpa in contrahendo -opin tai sopimusvastuunormiston nojalla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä edellytyksillä luotonantajan vahingonkorvausvastuu voi syntyä ja millaiseksi se laajuudessaan voi yltää. Tutkimuksen tuloksena tulee esiin mm. se, että myös luotonottajan omilla toimilla voi olla vaikutusta luotonantajan vahingonkorvausvastuun laajuuteen. Tutkielmassa esitetäänkin mahdollisuutta säännellä myös luotonottajan vastuuta luonnollisena vastinparina luotonantajan vastuulle. Tällä todetaan olevan sääntelykokonaisuutta ja luoton-antajan vahingonkorvausvastuun sisältöä selkeyttävä vaikutus. Aluksi tutkielmassa tarkastellaan luotonantajan ja -hakijan välisen oikeussuhteen kehittymistä luottosuhteen syntyvaiheen aikana. Alussa osapuolten välistä oikeussuhdetta voidaan pitää luonteeltaan täysin sopimuksenulkoisena, mutta myöhemmin neuvottelujen edetessä siinä voi olla nähtävissä myös sopimussuhteen kaltaisia piirteitä. Luottosuhteen kehitysasteella osoitetaan olevan olennainen vaikutus luotonantajan vahingonkorvausvastuun sisältöön ja sovellettavaa vastuumuotoa koskevaan valintaan. Luottosuhteen kehitysasteiden tarkastelun jälkeen luotonantajan informointivelvollisuudet otetaan tarkasteluun siksi, että niiden noudattaminen on eräs luotonantajan keskeisistä velvollisuuksista luottosuhteen syntyvaiheessa. Informointi- eli neuvonta- ja tiedonantovelvollisuuksien laiminlyönti voi johtaa luotonantajan vahingonkorvausvastuuseen. Olennainen havainto tässä yhteydessä on se, että informointivelvollisuuden sisältö määräytyy osin myös luotonhakijan oman tiedollisen aseman sekä tällä olevan luotonantajan omien velvollisuuksien täyttämiseen kohdistuvan myötävaikutusvelvollisuuden perusteella. Tämän jälkeen tarkastellaan sitä, mitä vastuun syntyminen luottosuhteen syntyvaiheessa aiheutuneen vahingon osalta edellyttää sekä sitä, miten laajaksi luotonantajan vastuu voi yltää. Tutkielman päättävässä luvussa esitetään yhteenveto keskeisimmistä johtopäätöksistä. On todettava, että käytännössä hyväksyttävimpänä vastuumuotona on pidettävä culpa in contrahendo -vastuuta, sillä siinä on otettavissa huomioon sekä delikti- että sopimusvastuun parhaat piirteet samalla välttäen mainittuihin vastuumuotoihin liittyvät ongelmakohdat erityisesti vahingonkärsijän kannalta. Viime kädessä kunkin tapauksen yksittäispiirteet kuitenkin määrittävät luotonantajan vahingonkorvausvastuun sisällön – tulkinnallinen epävarmuus on siten realiteetti myös luottosuhteen syntyvaiheessa aktualisoituvan luotonantajan vahingonkorvausvastuun yhteydessä.
  • Virta, Eerika (2017)
    Luottamuksellisen tiedon merkitys elinkeinotoiminnassa on kasvanut ja samalla liikesalaisuuksien suojaaminen on yhä tärkeämpää. Elinkeinonharjoittajien välisen yhteistyön toteuttamiseksi on usein tarpeellista luovuttaa sopimuskumppanille yrityssalaisuuksia, joskus jo sopimusneuvotteluvaiheessa. Vaihdannan toimivuuden vuoksi on tarpeen säännellä luottamuksellisen tiedon suojaa silloin, kun sitä joudutaan sopimusneuvotteluissa liikekumppanille luovuttamaan. Suomessa luottamuksellisen tiedon lainsäädäntöön perustuva suoja sisältyy rikoslakiin, lakiin sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ja työsopimuslakiin. Liike- ja yrityssalaisuuksia suojaava sääntely täydentää varsinaisia immateriaalioikeuksia koskevaa sääntelyä. Yrityssalaisuuden määritelmä löytyy nykyisin vain rikoslaista. Rikoslaki antaa suojaa mm. luottamuksellisessa liikesuhteessa luovutetun yrityssalaisuuden oikeudetonta käyttöä tai ilmaisemista vastaan. Laissa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa kielletään sopimusneuvotteluissa luovutettujen teknisten esikuvien ja teknisten ohjeiden oikeudeton käyttäminen ja ilmaiseminen. Työsopimuslaissa säädetään työntekijän velvollisuudesta olla ilmaisematta tai käyttämättä hyväkseen työnantajan ammatti- ja liikesalaisuuksia. Luottamuksellisen tiedon suojaa sopimusneuvotteluissa voidaan vahvistaa ja tarkentaa sopimuksin. Salassapitosopimuksia koskevaa erityissääntelyä ei Suomessa ole, joten sopimuksiin sovelletaan yleisiä sopimusoikeudellisia oppeja. EU:n liikesalaisuusdirektiivin on tarkoitus parantaa kehitys- ja tutkimustoimintaa harjoittavien tahojen valtioiden rajat ylittävän toiminnan edellytyksiä Euroopan unionin alueella. Direktiivin implementoinnin myötä luottamuksellisen tiedon siviilioikeudelliseen sääntelyyn tulee joitain muutoksia.
  • Liukkonen, Inka (2016)
    Luottolaitokset tarjoavat vuonna 2016 pankkiluottoa erityisesti pienille elinkeinonharjoittajille, joille pankkiluotto on liiketoiminnan rahoituksen lähteenä merkittävin. Elinkeinonharjoittaja voi olla pakotettu valitsemaan pankin tarjoama luotto, jos muuta rahoitusta ei ole saatavilla. Elinkeinonharjoittaja voi näin ollen ajautua olemaan riippuvainen pankin tarjoamasta rahasta. Välttääkseen 1990-luvun laman tapahtumien toisinnon pankit käyttävät luottosopimuksissaan ehtoja, jotka hillitsevät luottoriskin toteutumista. Sopimusehdot saattavat kuitenkin olla pienelle elinkeinonharjoittajalle liian ankaria, jonka seurauksena pankkia poikkeuksellisesti voidaan kieltää käyttämästä niitä. Pankkiluotosta riippuvaisille pienille elinkeinonharjoittajille tarjotaan lainsäädännöllä kollektiivista sekä siviilioikeudellista turvaa, mikä tosiasiallisesti rajoittaa elinkeinonharjoittajien välistä sopimusvapautta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisin sopimusehdoin pankki voi varautua pieneen elinkeinonharjoittajaan liittyvään kohonneeseen luottoriskiin ja miten laaja sopimusvapaus pankin ja elinkeinonharjoittajan välillä todellisuudessa on. Tutkielmassa selvitetään lisäksi, millä edellytyksin luotonsaaja voidaan katsoa niin pieneksi elinkeinonharjoittajaksi tai sellaiseksi kuluttajaan rinnastuvaksi elinkeinonharjoittajaksi, että se saa elinkeinonharjoittajien välistä liiketoimintaa sääntelevän lainsäädännön suojaa tai pääsee kuluttajansuojalainsäädännön tarjoaman turvan piirin. Tutkimuksen tekemiseen valittu metodi on lainopillinen ja tutkimusongelma pyritään ratkaisemaan tulkitsemalla vallitsevia oikeussääntöjä. Johtuen aiheesta aikaisemmin tuotetun juridisen tutkimuksen vähyydestä, tutkimuksessa keskityttiin oikeustilan kuvaamiseen. Johtopäätöksenä havaittiin, että sopimusehtojen käyttö on pankin paras keino hallita pieneen elinkeinonharjoittajaan liittyvää sopimusriskiä. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, ettei elinkeinonharjoittajasopimuksia sovitella läheskään yhtä paljon, kuin kuluttajasopimuksia. Sopimusvapaus ei ole merkittävästi rajoittunut heikomman suojaa koskevan lainsäädännön voimaantultua ja lainsäädännön vaikutus pankin ja elinkeinonharjoittajan väliseen luottosopimukseen on marginaalinen. Todellisuudessa heikommassa asemassa oleva elinkeinonharjoittaja ei läheskään aina saa suojaa OikTL 36 §:n tai ElinkSopL:n nojalla, jolloin olosuhteen olemassaolon määritelmä jää selvittämättä.
  • Suominen, Teemu Juhani (2016)
    The aim of this study is to analyze the theoretical implications of the marketing liability rule, section 9.1 in the Finnish Insurance Contract Act (543/1994), for general contract law. The analysis is applied to the situation where marketing or sales information gives a wrong impression about subsequent detailed contract terms. Specifically the questions are 1) how can indefinite marketing promises become the content of a contract and 2) what can be learned from the historical attempts to legislate this issue. The analysis draws from literature and historical primary sources, and legal praxis is mostly referred to through these sources. The chosen method can be characterized as a pronounced self-awareness of the power, actions, logic and preconditions of law. In Nordic contract law, unspecified or unaddressed marketing information is treated mainly as an invitation to buy, not an offer. In the sale of goods, defective marketing is sanctioned by non-conformity, when marketing information relates to the properties or use of a product. According to the trailer-principle, identified in Nordic consumer law, the impression given by marketing information concerning all kinds of contract terms or their performance can be legally protected. This can be the case for example when there are only a few of certain advertised items actually in stock, or when marketing implies that certain limitations do not apply. Good business practice is the benchmark of the trailer-principle, but the appropriate private law sanctions are an open questions in Nordic legal literature. The Finnish insurance rule mandates that if the insurer or its representative has failed to provide the necessary information or has given incorrect or misleading information to the policyholder when marketing the insurance, the insurance contract is considered to be in force to the effect understood by the policyholder on the basis of the information received. The rule thus sanctions violations through a binding effect, instead of merely administrative sanctions or negative interest. My study suggests that a historical and theoretical approach can be used to discover the points of tension between this rule and established contract law, and to present a critique of the dogma of contracts as enforceable agreements. The analysis taps into the legal and philosophical discussion on the interaction between legal rules, social norms and economic behavior. Contract law exists between societal powers far greater than that of the legislator. The history of the insurance rule exemplifies particularly well the technique of normalization, where the law and legal practice define and describes what is normal and expose deviance, while hiding their own power. In contract economics, an efficient contract has been the primary benchmark for legal rules, but this standard is imperfect, as complete contracts are also consistent with social norms. The conclusion is that a balanced content for contract law rules is needed. This kind of a balance can be seen in the Finnish insurance rule. In the past, there have been authoritative attempts to marketing liability into Finnish contract law (in 1990) and Nordic consumer law (in 2001), but the Finnish insurance rule is the only one that was enacted. This rule was crafted during an inter-Nordic reform of insurance contract law in the 1970’s and 80’s. The protocols of the Nordic insurance law committees show that the Finnish legislator attempted to persuade the other Nordic states to adopt a similar rule. Nordic insurance contract law diverged on this issue because of different needs. Finland wanted to protect policyholders from misleading statements by part-time insurance agents that lacked the authority to change policy terms. Sweden however opted for a limited rule whereby onerous contract terms could be made ineffective. This was because Sweden was concerned that insurers would be negatively affected by vexatious claims, if a general private law liability for marketing information was codified into law. The Nordic Contract Acts have proven quite resistant to reform. This study proposes, de lege ferenda, that the immutable insurance rule could be adapted as a general default rule, and that the Contracts Act is the right place for this rule. The Finnish experience shows that marketing liability works, when it is combined with balanced rules on proving a buyers wrong impression.
  • Salokangas, Hanna (2018)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract This thesis deals with mediation of commercial conflicts in contractual relationships between all sizes of corporations. The contracts are based on continuous co-operation and they are binding in the long-term. The research is particularly important because mediation has not become very established in Finland. The trend for mediation has, however, been growing in Finland. Furthermore, there are many misunderstandings about mediation that deserve to be corrected. It has been proven that when the general public searches for a mediator, it does not usually know how mediation is defined. Individual mediators may offer processes that are completely different from one another. Free, out-of-court mediation has been chosen as the subject because it is a reasonable, probably relatively cost-effective and flexible, effective, voluntary, confidential and future-oriented process. In the mediation process, the parties are empowered to find their own settlement and retain control; resting on the parties’ consent and acceptance, helped to maintain the business and develop the mutual relationship by improving the communication. Mediation is suited for settling commercial conflicts in long-term contractual relationships. Such contractual perspective forms the basis and background for this thesis. Another governing perspective relates to procedural law, i.e. the parties’ procedural rights such as the protection under the law, self-determination, mediator neutrality and impartiality, constituting a fair mediation process. The most common division between different mediation models is the division between facilitative and evaluative mediation. My hypothesis is that these two mediation models are very different. Furthermore, facilitative and evaluative mediation should principally not be combined in the same mediation process in order to ensure and protect the parties’ procedural and other rights. The central questions this thesis aspires to answer are: What are the most important elements in mediation ethics and how will ignoring these affect the mediation process and the parties? Should mediation of commercial conflicts be regulated? Does facilitative or evaluative mediation form a best practice of mediation? If so, does this result in any consequences as regards to the other mediation model? The practice of mediation regularly generates ethical dilemmas. Mediation ethics have not yet been sufficiently noticed in Europe, but it has been the subject of active discussion in the U.S.A. There are multiple scenarios that can lead to unwanted ethical problems in mediation. Mediator neutrality and impartiality, the role of the mediator, and self-determination are ethical problems discussed further in this thesis. Specific issues relating to evaluative mediation and evaluations in general are discussed. The role of the mediator, both the principal role and other roles, are centrally connected to neutrality and impartiality. The qualities of mediation and mediation as a process of conflict resolution in general closely interact with issues relating to a mediator’s role. Mediators can assume several roles in the mediation process. The mediator’s understanding of his or her role is an important part of ethical questions. Two proposals to handle the issue with facilitative and evaluative mediation are presented. Furthermore, two examples of mediation of fictive commercial conflicts are discussed in order to demonstrate the significance of the choice between facilitative and evaluative mediation for the content, satisfaction and outcome of mediation as well as the parties’ protection under the law, the parties’ choice to engage in mediation, their choice to settle, and the settlement’s quality.
  • Kestilä, Kristina (2013)
    Tutkielmassa käsitellään myyjän yrityskaupassa antamia takuita ja vakuutuksia ja sitä, millaisen vastuun ne muodostavat myyjälle mahdollisessa virhetilanteessa. Kysymystä tarkastellaan yrityskaupan sopimusosapuolten velvollisuuksien kautta, jolloin vastakkain ovat yhtäältä myyjän tiedonantovelvollisuus ja toisaalta ostajan selonottovelvollisuus. Aihe on rajattu koskemaan vain osakekaupan muodossa tehtäviä yrityskauppoja, jolloin liiketoimintakaupat jäävät tarkastelun ulkopuolelle. Tutkielman lähtökohtana pidetään kauppalain tarjoamia yleisiä irtaimen kauppaa koskevia säännöksiä, jotka soveltuvat myös osakekauppaan, mutta lisäksi huomioidaan käytännön yrityskauppasopimuksissa käytettäviä kauppalain säännöksistä poikkeavia ratkaisuja, ehtoja ja käytäntöjä. Pohjoismaisen näkökulman vuoksi huomiota kiinnitetään myös muiden Pohjoismaiden kauppalakeihin sekä etenkin ruotsalaisen kauppalain esitöihin sekä oikeuskirjallisuuteen. Takuut ovat merkittävä osa yrityskauppoja ja yrityskauppasopimuksia. Ostaja vaatii takuita saadakseen tietoa kohdeyrityksestä ja voidakseen luottaa siihen, että kyseisellä yrityksellä on tietyt, olennaiset ominaisuudet ja että se on taloudellisesti ostajan edellyttämässä tilassa. Myyjä puolestaan ottaa riskin takuita antaessaan, minkä vuoksi takuiden antaminen edellyttää käytännössä usein korkeampaa kauppahintaa. Takuut vaikuttavat myös näyttötaakkakysymyksiin virhetilanteissa. Eräs tärkeä takuiden on oikeusvaikutus on se, että ne aiheuttavat lähtökohtaisesti myyjälle normaalia laajemman vahingonkorvausvastuun, koska myyjä on takuun osalta vastuussa virheen aiheuttamista sekä välittömistä että välillisistä vahingoista. Takuiden aiheuttaman vastuun kannalta ostajan selonottovelvollisuudella on huomattava merkitys. Yrityskaupoissa ostajan selonottovelvollisuus tapahtuu käytännössä ennakkotarkastuksen eli ns. due diligence -tarkastuksen kautta, jonka ostajaosapuoli tekee kaupan kohteena olevasta yrityksestä. Tutkielmassa käsitellään kyseisen tarkastuksen sisältöä ja laajuutta sekä etenkin tarkastuksen ja myyjän antamien takuiden välistä suhdetta. On selvää, että myyjän takuut vaikuttavat ostajan ennakkotarkastusvelvollisuuteen, mutta millä tavalla ja missä määrin, ei ole täysin yksiselitteistä. Lähtökohtana on, ettei ostajan tarvitse tarkastaa seikkaa, jonka myyjä on nimenomaisesti taannut. Tilanne on kuitenkin monimutkaisempi silloin, kun myyjä on kehottanut erikseen tarkastamaan takaamansa seikan, minkä lisäksi ostajan tietoisuudella takuun virheellisyydestä on myös merkitystä. Myyjän virhevastuun ollessa tutkielman keskiössä, on luonnollista tarkastella myös virheen seuraamuksia. Mikäli myyjän antama takuu osoittautuu virheelliseksi, ostajan tulee reklamoida virheestä, jotta myyjä voidaan asettaa virhevastuuseen. Kauppalain virheseuraamukset soveltuvat ainakin lähtökohtaisesti myös yrityskaupan virhetilanteisiin, joskin käytännön syistä sovellettaviksi tulevat lähinnä vain hinnanalennus ja vahingonkorvaus. Lisäksi etenkin juuri virheseuraamusten osalta on yleistä, että yrityskauppasopimuksessa sovitaan virheen seuraamuksista erikseen, usein kauppalain säännöksistä poikkeavasti. Tällöin voidaan myös poiketa pääsäännöstä, jonka mukaan myyjän tulee korvata sekä välittömät että välilliset vahingot, jotka ovat aiheutuneet takuun virheellisyydestä.
  • Leino, Katariina (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan myyjän vastuun muodostavia tekijöitä yritysostotilanteissa. Tarkastelun keskiössä ovat myyjän antamat takuut ja vakuutukset, ostajan ja myyjän asetelmat due diligence -prosessissa sekä mahdollisen yrityskaupassa olevan virheen seuraamukset ja siihen liittyvät vastuunrajoitusehdot. Yritysostotilanteissa taloudelliset intressit ovat tavallisesti suuria ja riskienhallinta on sekä myyjän että ostajan intressissä. Yrityskaupan keskiössä on osakekauppakirja, joka muodostuu osapuolten yhteisen neuvotteluprosessin myötä. Myyjän ja ostajan yhteistyö ja keskinäinen informaationvaihdanta ovat korostuneessa roolissa. Sopimusvapaus on vahva lähtökohta yrityskaupoissa. Lainsäädännöstä kauppalaki soveltuu osakekauppaan tahdonvaltaisena oikeuslähteenä. Tutkielmassa tarkastellaan sekä kauppalain soveltuvia säännöksiä että tavanomaisesti yrityskaupan osakekauppakirjassa esiintyviä sopimusehtoja. Yrityskauppojen kansainvälistyessä osakekauppakirjan niin sanottu mallipohja on muodostunut angloamerikkalaisten common law -käytänteiden perusteella. Tutkielmassa onkin otettu lähdeaineistossa huomioon Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen tuomioistuinratkaisuja. Käytännössä yrityskaupat solmitaan Suomessa kyseisten kansainvälisten sopimusehtojen pohjalta, eikä kauppalakia valita sovellettavaksi. Myyjän takuut ja vakuutukset ovat myyjän vakuuttamia tosiseikkoja kohdeyhtiöstä, mitkä kirjataan osakekauppakirjaan. Takuut ja vakuutukset on tarkoitettu ehdottomiksi, joten niiden rikkominen johtaa virhevastuuseen. Takuisiin ja vakuutuksiin liitetään osakekauppakirjassa sanktiojärjestelmä. Pääasiallisesti myyjän takuisiin ja vakuutuksiin sekä kohdeyhtiöön yleisesti liittyvät riskit on hinnoiteltu jo valmiiksi kauppahintaan. Lisäksi merkitystä on annettava osapuolten tietoisuudelle. Lähtökohtaisesti ostaja suorittaa due diligence -tarkastuksen kohdeyhtiölle ennen kaupantekoa. Kohdeyhtiöön liittyvät seikat, joista ostaja on tullut tietoiseksi suorittaessaan due diligence -tarkastusta, ovat virhevastuun ulkopuolella. Tutkielmassa käsitellään due diligence -tarkastusta. Myyjän vastuun kannalta on keskeistä, mistä seikoista ostaja on tietoinen ja käytännössä due diligence määrittelee sen. Yrityskaupoissa voidaan tutkielman perusteella nähdä olevan yhä enemmän merkitystä asiantuntevalla neuvotteluprosessin läpiviennillä. Riskikartoituksena due diligence -tarkastuksen merkitystä ei voine liikaa korostaa. Sopimusneuvotteluissa ostaja saa myyjän takuut ja vakuutuksen kauppakirjaan suojaksi kohdeyhtiön riskeistä, mutta myyjälle sopimusneuvotteluprosessi ja due diligence voivat aiheuttaa kohdeyhtiön liiketoimintaan jopa häiriötilan. Myyjän vastuukysymykset kulminoituvat juuri kyseiseen yrityskauppaan neuvoteltuun kauppakirjaan. Ideaalitilanne on sopimusneuvotteluprosessi, jossa sopimusosapuolilla on käsitys toistensa positioista ja halu jakaa informaatiota sekä kommunikoida. Tällöin myyjäpuolen vastuunrajoitusehdot muodostuvat todennäköisimmin molempia osapuolia tyydyttäviksi.
  • Lievonen, Lasse Matti (2013)
    Sopimustoiminnan perustavanlaatuinen lähtökohta kiteytyy sopimusvapauden periaatteeseen. Oikeusvertailevassa kontekstissa on esitetty, että sopimusoikeuden yleinen lojaliteettiperiaate (good faith) voi rajoittaa sopimusvapauden periaatteen sisältöä neuvotteluvaiheessa. Tutkielmassa on selvitetty, miten yleinen lojaliteettivelvollisuus vaikuttaa neuvotteluvastuun arviointiin civil law ja common law -oikeuskulttuureissa. Tutkielman johtopäätelmänä on, että civil law ja common law -oikeusjärjestyksissä vallitsevat erot liittyvät lähinnä argumentaatiotapaan, mutta eivät niinkään neuvotteluvelvollisuuksien konkreettiseen sisältöön. Civil law -oikeusjärjestyksissä tunnettu sopimuksentekotuottamuksen doktriini (culpa in contrahendo) vastaa sisällöllisesti pitkälti common law -oikeusjärjestyksissä tunnettuja oikeussuojakeinoja (promissory estoppel, misrepresentation, unjust enrichment). Universaali lähtökohta on, että neuvottelukumppania suojataan tilanteissa, joissa vastapuoli on synnyttänyt oikeutetun luottamuksen sopimuksen päättämiseen. Myös neuvotteluvaiheen kvalifioituihin väärinkäytöksiin (esim. petollinen harhaanjohtaminen) voidaan puuttua kaikissa kansallisissa oikeusjärjestyksissä. Edellä kuvatun mukaisesti neuvotteluissa tapahtuneisiin väärinkäytöksiin voidaan puuttua kahdessa pääasiallisessa tilanteessa: i) luottamusta sopimuksen päättämiseen on rikottu ja ii) neuvotteluissa on toimittu kvalifioidun petollisesti. Rajat ylittävässä kaupassa joudutaan neuvotteluvastuun sisältö ratkaisemaan YK:n kauppalain ja/tai Unidroit-periaatteiden avulla. Tutkielmassa on pyritty määrittämään YK:n kauppalain tarkkarajaiset soveltamisalueen ulkorajat ja määrittämään, milloin neuvotteluissa tulisi tukeutua YK:n kauppalain normistoon. Tutkielman johtopäätelmänä on esitetty, että YK:n kauppalain avulla pystytään tyhjentävästi ratkaisemaan tilanteet, jotka koskevat luottamusta sopimuksen päättämiseen (etenkin CISG 8(3) ja CISG 16 (2)(b) artiklat). Tällöin ei tulisi myöskään turvautua kansallisen oikeuden doktriineihin, koska YK:n kauppalakia tulisi tulkita sen omista lähtökohdista käsin. Neuvotteluissa tapahtuneet kvalifioidut väärinkäytökset eivät sen sijaan kuulu YK:n kauppalain soveltamisalaan ja näin ollen ne tulisi ratkaista yleisesti hyväksyttyjen kansainvälisten oikeusperiaatteiden avulla. Tutkielmassa on esitetty, että tuomioistuimet voisivat turvautua Unidroit-periaatteisiin, mikäli tavoitteena olisi määritellä kansainvälisessä kaupassa yleisesti hyväksytyt oikeusperiaatteet. Unidroit-periaatteet ovat laajalti hyväksytty oikeudellinen lähde kansainvälisessä kaupassa, ja niissä on myös kielletty neuvotteluvaiheen kvalifioidut väärinkäytökset. Unidroit-periaatteet eivät kuitenkaan tarjoa laintasoista oikeudellista suojaa ja tämän takia neuvotteluosapuolten tulisikin tehdä viittaus periaatteisiin, mikäli niille halutaan antaa selkeä oikeudellinen vaikutus. Tutkielmassa on lisäksi esitetty, että välitystuomioistuimilla olisi laajemmat mahdollisuudet turvautua Unidroit-periaatteisiin, koska välitystuomioistuimilla on lähtökohtaisesti mahdollisuus tukeutua ns. soft law -normistoihin yleisiä tuomioistuimia laajemmassa määrin.
  • Ruotsalainen, Henri (2013)
    Tutkielmassa käsitellään sopimuksen neuvotteluvaiheeseen liittyvää vastuuta voimassa olevan oikeuden ja toisaalta sopimustek-niikan näkökulmasta. Tarkastelu kohdistetaan yrityskaupan valmistelun erityispiirteisiin. Tutkimusaineistona käytetään pääasiassa kotimaista ja muuta pohjoismaista aineistoa, erityisesti oikeustapauksia ja –kirjallisuutta. Huomiota kiinnitetään myös laajemmin oikeusvertailevaan aineistoon, sillä yrityskauppojen sopimuskäytäntö on huomattavan kansainvälistynyttä. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään oikeustaloustieteellisiä reaalisia argumentteja, sillä taloudellisella tehokkuudella voidaan nähdä olevan erityistä merkitystä liiketoimintaympäristössä, kuten juuri yrityskauppojen yhteydessä. Ennen varsinaisten neuvotteluvastuuperusteiden käsittelyä culpa in contrahendo -vastuulle pyritään muodostamaan teoreettinen lähtökohta, jonka valossa neuvottelujen katkeamista jäljempänä tarkastellaan. Vastuun arvioinnissa keskeistä on osapuolen tuot-tamus ja toisen osapuolen luottamus. Tuottamuksen ja luottamuksen välistä suhdetta arvioidaan tutkielmassa neuvotteluvapauden ja neuvottelulojaliteettiperiaatteen avulla. Sopimusvastuu nähdään luottamukseen perustuvana, jolloin neuvotteluvastuukin voi-daan nähdään osana sopimusvastuuta. Sopimusvastuuta ja sopimusneuvotteluja tarkastellaan vaiheittain kehittyvänä prosessina. Tutkielmassa neuvottelut jaetaan sitovuudeltaan kolmeen vaiheeseen, jotka ovat (i) täysi neuvotteluvapaus, (ii) rajoitettu neuvotte-luvapaus sekä (iii) sopimuksentekovelvollisuus. Varsinaisten vastuuperusteiden käsittely aloitetaan yrityskaupan valmistelulle tyypillisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat siirtymiseen neuvottelujen sitovuusasteelta toiselle. Tarkastelussa huomioidaan erityisesti yrityskaupan luonne monimutkaisena projektina sekä erilaiset neuvotteluosapuolten käyttämät väli-instrumentit. Monimutkaisten transaktioiden kohdalla vahvana olettamana tavallisesti on, että neuvotteluissa ei synny mitään sitovaa ennen kuin kaikista yksityiskohdista on päästy yksimielisyyteen. Toisaalta erilaiset väli-instrumentit, jotka eivät tavallisesti vielä merkitse täyttä sopimusvastuuta, saattavat rikkoa tämän olettaman. Erityinen merkitys on niin sanotuilla prekontraktuaalisilla sopimuksilla, aiesopimuksilla ja esisopimuksella. Sitovuuden kehittymisen tarkastelun jälkeen huomio kiinnitetään tarkemmin neuvotteluvaiheen velvoitteisiin. Neuvotteluvaiheen velvoitteet jaetaan tutkielmassa negatiivisiin ja positiivisiin lakimääräisiin velvoitteisiin sekä osapuolten keskenään sopimiin velvoit-teisiin. Velvoitteita tarkastellaan suhteessa neuvottelujen vaiheeseen. Osa velvoitteista pysyy voimassa vielä neuvottelujen katket-tuakin. Yrityskaupoissa erityisen merkityksellisiä negatiivisia velvoitteita ovat salassapito- ja hyödyntämiskielto. Positiivisista vel-voitteista tärkein on tiedonantovelvollisuus, jonka todetaan yrityskaupoissa olevan hieman kapeampi kuin tavanomaisessa irtaimen kaupassa. Lakimääräisten velvoitteiden täsmentymättömyyden vuoksi osapuolten keskenään disponoimat velvoitteet saavat eri-tyistä merkitystä. Yrityskaupoissa tärkeimmät sovitut velvoitteet liittyvät salassapidon täsmentämiseen, neuvottelueksklusiviteettiin sekä erilaisiin kaupan strukturointeihin huutokaupan tyylisiksi. Tärkein neuvottelujen katkeamisesta aiheutuva oikeusseuraamus on vahingonkorvausvastuu, joka yleensä mitataan niin sanotun negatiivisen sopimusedun mukaisesti. Korvattavaksi tulee yleensä välittömiä vahinkoja, mutta myös välilliset vahingot voidaan kor-vata. Poikkeuksellisesti kysymykseen saattaa tulla myös positiivisen sopimusedun mukainen vahingonkorvaus tai jopa luontois-suoritusvastuu. Yrityskaupoissa näin ankara vastuu saattaa käytännössä liittyä lähinnä kaupan strukturointeihin.
  • Tuomi, Timo Kalevi (2015)
    Erehtyminen olevasta tai tulevasta on niin inhimillisen elämän kuin sopimusoikeudenkin ikuinen ongelma. Sopimus on yhä lähtökohtaisesti piste, joka ei ota huomioon sopimuksen ulkopuolista maailmaa. Sopimustoiminta tapahtuu kuiten-kin tosiseikkojen muotoamassa maailmassa, jolloin havaitsemme jännitteen sopimuksen sisäisen maailman ja ulkopuo-lisen todellisuuden välillä. Lausuttua ongelmaa varten länsimaisissa oikeusjärjestyksissä on kehitetty erilaisia oppeja edellytyksistä, oikeustoimen perusteista ja implisiittisistä ehdoista, joilla pistemäiseen sopimuskäsitykseen on voitu luoda dynamiikkaa. Vaikka Pohjoismaissa on pitkään käyty keskustelua edellytysopista, sen olemassaolon muodosta ja opin oikeutuksesta, on sopimukseen liittyvien edellytysten ja edellytysopin tutkimus jäänyt Suomessa pintapuoliseksi. Runsaasta pohjoismaisesta tutkimuksesta huolimatta saksalaista alkuperää olevaa oppia on pidetty mystisenä ja vaikea-selkoisena. Mainittujen syiden perusteella tämän tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa ja systematisoida edelly-tysoppia dogmikonstruktiona, joka nykyiseen sopimuskäsityksen pohjautuen ratkaisee sopimuksen implisiittisen ulot-tuvuuden tulkintaongelmaa. Tutkimuksessa käytetty lähdeaineisto on laaja-alaista ja etenkin pohjoismainen ja saksalai-nen kirjallisuus sekä tapausoikeus saavat tulkinnassa ja systematisoinnissa merkittävän sijan. Tutkimuksen yleisenä tehtävänä on selvittää, miten edellytyksiä tulee sopimusoikeudellisesti arvioida. Asetetun tutkimus-tehtävän vuoksi edellytysvirheiden aiheuttamaa ongelmaa lähestytään tutkimalla, miten sopimusoikeuden historiallinen kehitys on niveltynyt opin kehittymiseen. Tämän jälkeen tarkastellaan nykytilannetta, eli kysytään mitä edellytykset oike-astaan ovat, miten ne syntyvät ja miten ne suhtautuvat muihin relevantteihin oikeusinstituutioihin. Lisäksi selvitetään, onko edellytysoppi voimassa olevaa oikeutta, mistä sen oikeutus kumpuaa ja mitä opin kehityssuuntausta lainkäyttäjän olisi sovellettava. Lopuksi perehdytään siihen, miten nykyisen sopimuskäsityksen perusteella edellytysopin mukaista harkintaa on suoritettava. Yleisenä rajauksena tutkimuksessa on keskittyminen ennen kaikkea edellytysten esiintymi-seen sopimusoikeudessa ja esimerkiksi pätemättömyys- tai suoritusvirheoppia ei tarkastella kuin välttämättömin osin. Tutkimuksessa todetaan, että edellytykset ja edellytysoppi ovat voimassa olevaa oikeutta Suomen sopimusoikeuden järjestelmässä, mikä on tullut nimenomaisesti ilmi oikeustapauksen KKO 2012:1 myötä. Nykyisin sovellettavassa edelly-tysopissa on vahvoja vaikutteita Ussingin, Lehrbergin ja Oertmannin analysoimista opeista. Edellytysoppi on ensisijai-sesti oppikonstruktio, joka vaikuttaa eräänlaisena taustaoppina oikeudelliseen harkintaan vakiintuneempien oikeusinsti-tuutioiden välityksellä. Edellytysopin funktio itsenäisenä pätemättömyysperusteena vastaa lähinnä subjektiivista Ge-schäftsgrundlage -oppia. Useimmiten väärät ja rauenneet edellytykset saavatkin merkitystä oikeustoimilain pätemättö-myysperusteiden, suoritusvirheopin ja oikeustoimen sovittelun kautta. Näin edellytysopin merkitys itsenäisenä päte-mättömyysperusteena on rajoittunut, se toimii lähinnä sopimusoikeuden varaventtiilinä lain aukkotilanteissa. Vaikka edellytyksen negatiivinen relevanssi, eli tehottomuusvaikutus, saa eniten palstatilaa oikeustieteen julkaisuissa, on huo-mattava, että edellytyksillä on kaksi keskeistä käyttöaluetta, sopimuksen täydentäminen ja tulkinta. Suomessa edelly-tysoppia on käytetty muissa Pohjoismaissa ja Saksassa kehittyneitä suuntalinjoja noudattaen siten, että edellytysten avulla on tulkittu sopimuksen kirjallisen muodon ulkopuolista ainesta osaksi osapuolten yhteisymmärrystä. Näin edelly-tyksen positiivinen relevanssi, eli edellytysargumentaation avulla tehtävä täydentävä tulkinta, on saanut korostunutta merkitystä. Edellytysargumentointia hyödyntävä täydentävä tulkinta on havaittu myös perustellummaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi pitkäkestoisten suhdesopimusten osalta, koska menettelyllä voidaan paremmin suojata osapuolten sopimussuhteeseen panostamia investointeja. Tutkimuksessa on tarkasteltu myös edellytysopin merkittävintä ongelmaa, eli rajaa täydentä-vän tulkinnan ja edellytysopin negatiivisen relevanssin välillä. Tuloksena tutkimuksessa on, että tuo raja on korostu-neen tilannekohtainen. Edellytysvirhe johtaa sopimuksen pätemättömyyteen tai tehottomuuteen, jollei edellytysvirheen aiheuttamaa epäoikeudenmukaisuutta ja kohtuuttomuutta voida tulkinnalla korjata. Edellytysoppi suojaa vastavuoroisuuden ideaalia sopimusoikeuden järjestelmässä. Näin siksi, että sen juuret ovat oi-keuden väärinkäytön kiellossa. Kun edellytyskontrahentti on erehtynyt vilpittömästi olevasta tai tulevasta, ja tuota ereh-dystä pyritään käyttämään moitittavalla tavalla hyväksi, toimivat edellytykset ja edellytysoppi siviilioikeuden syvintä sisintä suojaavana oikeusinstituutiona, joka vapauttaa edellytyskontrahentin lupauksella luodusta vastuusta.
  • Syvänen, Suvi (2017)
    Tutkielman tarkoituksena on tutkia oikeudettoman irtisanomisen kohteeksi joutuneen sopimusvelkojan käytettävissä olevia oikeuskeinoja ja niiden tosiasiallista soveltamisalaa elinkeinonharjoittajien välisissä kestosopimuksissa. Oikeudettomalla irtisanomisella viitataan tilanteeseen, jossa sopimuksen osapuoli pyrkii irtautumaan sopimussuhteesta joko sopimuksen vastaisesti tai nopeammin kuin olisi tapauskohtaisiin olosuhteisiin ja sopimuksesta seuraaviin lojaliteettivaatimuksiin nähden kohtuullista. Tutkielmassa pyritään selvittämään, milloin sopimusvelkoja voi vaatia kestosopimuksen jatkamista ja millaisissa tilanteissa tämän on tyydyttävä vaatimaan vahingonkorvausta, ja kuinka korvaus tällaisessa tilanteessa määritetään. Oikeuskeinojen tosiasiallisen soveltamisalan lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, miten kestosopimuksen osapuolet voivat pyrkiä turvaamaan oikeuksiaan riidanalaisessa tilanteessa: minkälaisia toimintamahdollisuuksia osapuolilla on oikeutukseltaan epäselvässä tilanteessa ja minkälaisia oikeudellisia riskitekijöitä eri vaihtoehtoihin liittyy. Liike-elämän kestosopimusten irtisanomista ei ole yleisellä tasolla säännelty laissa, ja korkeimman oikeuden prejudikatuurista on saatavissa vain rajallisesti tukea kestosopimusten irtisanomiseen liittyvien ongelmien ratkaisuun. Tämän vuoksi yleisillä oikeusperiaatteilla ja reaalisella argumentaatiolla on korostunut merkitys tutkimuskysymysten ratkaisemisessa. Liike-elämän kestosopimusten piiriin sisältyy monia sopimustyyppejä, minkä vuoksi yleisten ja yksityiskohtaisten tulkintasuositusten antaminen on usein mahdotonta. Tutkimuskysymystä lähestytään argumentaatiota kehittelevän lainopin metodin avulla. Tutkimuskysymys hajotetaan siis pienempiin osiin, minkä jälkeen pyritään hahmottamaan ja punnitsemaan keskenään kunkin tutkimusongelman osan ratkaisemisessa mahdollisia argumentaatiotapoja. Tutkielmani tuottaa täten käytännössä tietoa siitä, millaiset seikat voivat liike-elämän kestosopimusten oikeudettoman irtisanomisen tilanteissa vaikuttaa oikeuskeinojen käyttöalaan ja vahingonkorvauksen määräytymiseen. Oikeudettoman irtisanomisen tilanteissa sopimusvelkojalla voi usein olla suuri intressi vaatia sopimuksen jatkamista – sopimuksen kohteena voi olla esimerkiksi uniikin suorituksen saaminen tai näyttövaikeudet vahingon määrästä uhkaavat johtaa täyden korvauksen periaatteen vastaiseen lopputulokseen. Sopimuksen jatkamisvaatimuksen tosiasiallista käyttöalaa yhteistyöhön perustuvissa liikesopimuksissa rajoittavat kuitenkin esimerkiksi suorituksen mahdottomuuteen ja liikavaikeuteen liittyvät syyt. Oikeudettomasti irtisanotulta osapuolelta saatetaankin edellyttää katesopimuksen tekemistä, jos sopimuksen jatkamisesta olisi sopimuskumppanille kohtuutonta vaivaa. Vaikka juuri yhteistyösuhteeseen pohjautuvissa sopimuksissa sopimuksen jatkaminen olisi usein paras keino irtisanotun osapuolen intressien toteuttamiseksi, juuri sopimuksen edellyttämä yhteistyön taso voi nousta sopimuksen jatkamisen esteeksi. Kun yhteistyösuhde on irtisanomisen vuoksi katkennut ja osapuolten välit kärjistyneet, sopimuksen jatkamiseen velvoittaminen ei välttämättä ole enää tarkoituksenmukaista. Käytännössä vahingonkorvaus onkin oikeudettomasti irtisanotun osapuolen tehokkain oikeuskeino. Lähtökohtana oikeudettomasta irtisanomisesta aiheutuneen vahingon määrittämisessä on positiivisen sopimusedun mukainen täysi korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä johtuvasta vahingosta. Saamatta jäänyt sopimushyöty lasketaan siltä ajalta kuin sopimus olisi vähintään ollut voimassa, jos se olisi irtisanottu asianmukaisesti. Täyden korvauksen periaate on kuitenkin vain lähtökohta, ja sitä rajoittavat käytännössä vahingon määrän arvioinnin epävarmuuteen ja vahingon ennakoitavuuteen liittyvät seikat sekä irtisanotun osapuolen velvollisuus rajoittaa vahinkoaan. Osapuolet ovat myös saattaneet sisällyttää keskinäiseen sopimukseensa vahingonrajoitusehtoja, jotka voisivat rajoittaa vahingonkorvausvastuuta oikeudettoman irtisanomisen perusteella. Usein oikeudeton irtisanominen voidaan kuitenkin katsoa kvalifioidulla tuottamuksella aiheutetuksi, mikä sulkee pois mahdollisuuden vedota vastuuta rajoittaviin ehtoihin. Kestosopimuksen osapuolet voivat pyrkiä hallitsemaan riidanalaista tilannetta turvaamistoimen avulla. Turvaamistoimen saamisen edellytykset asettuvat kuitenkin yleensä varsin korkealle, koska sopimuksen jatkaminen voi käytännössä olla ongelmallista osapuolten katkenneen yhteistyösuhteen vuoksi. Sopimuksen jatkamisvaatimuksen ehdollinen hyväksyminen voisi oikeutukseltaan epäselvissä tilanteissa olla toimiva keino taata sopimussuhteen jatkuvuus. Korvauksen saaminen jatketulta ajalta ei kuitenkaan perusteettoman edun palautusvastuun nojalla ole mahdollista, jos suoritus on tapahtunut sopimuksen irtisanoneen osapuolen vapaasta tahdosta. Järjestelyn mahdollistamiseksi osapuolten olisi siis sovittava keskenään tällaisesta toimintatavasta.
  • Hyrskyluoto, Annina (2016)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, milloin kuluttaja-asiakkaan verkkopankissa tekemä oikeustoimi on pätemätön. Tutkielman otsikon muoto ”Oikeustoimen pätemättömyydestä verkkopankkiasioinnissa” antaa ymmärtää, että esitys ei ole täysin tyhjentävä. Tutkielmassa ei olekaan käyty läpi kaikkia mahdollisia pätemättömyystilanteita, vaan on tehty tarpeellisiksi katsottuja rajauksia sen suhteen, mitkä tilanteet ovat juuri verkkopankkiasioinnissa olennaisia. Tutkielman tavoitteena on ollut yhdistää perinteinen oikeustoimioppi nykyaikaiseen digitaaliseen toimintaympäristöön. Toimintaympäristöksi valittu verkkopankki on ajankohtainen ja jokaista kuluttajaa koskeva teema. Pankkitoimintaan asiantuntijapalvelutoimintana liittyy lisäksi omanlaisiaan ulottuvuuksia pankkialan tiukan sääntely-ympäristön vuoksi, mitä on tutkielman kokonaisuuden kannalta pyritty myös tarpeellisilta osin avaamaan. Tutkimuskohteena ovat perinteiset pankkien ydinliiketoimintaan kuuluvat palvelut eli päivittäispalvelut, luotonantopalvelut sekä sijoituspalvelut. Tutkielman alakysymyksenä eritellään sitä, miten verkkopankissa tehtävät oikeustoimet eroavat perinteisesti tehdyistä oikeustoimista. Kysymykseen liittyy erityisesti asiakkaan tunnistaminen luotettavalla tavalla sekä edellytys tahdonilmaisun ja oikeustoimen sisällön välisestä linkistä. Oikeustoimen pätemättömyys on klassinen oikeustoimiopillinen ongelma, jonka merkitys on aikojen saatossa jonkun verran laskenut. Edelleen on kuitenkin sopimustoiminnassa välttämätöntä tunnistaa, milloin on syntynyt pätevä sopimus ja milloin taas sopimusta rasittaa jokin pätemättömyysperuste. Pätemättömyys on tapana määritellä seuraavasti: jos oikeustoimi jää vaille sitovaa vaikutusta syntymisessään, muodossaan, sisällyksessään tai siinä itsessään muutoin olevan virheen vuoksi, sanotaan oikeustointa pätemättömäksi. Tutkielmassa on eritelty toisistaan oikeustoimen osapuolten ominaisuuksiin liittyvät pätemättömyysperusteet, väärinkäytösperusteet sekä erehdykset. Luonnolliseen henkilöön liittyvä pätemättömyysperuste on oikeustoimikelvottomuus. Oikeustoimikelpoisuuden eli kyvyn tehdä itseään sitovia oikeustoimia luonnollinen henkilö saavuttaa pääsäännön mukaan täyttäessään 18 vuotta. Oikeustoimikelpoisuuden voi kuitenkin menettää myös täysi-ikäisenä, ja henkilön toimintakykyä voidaan muilla tavoin rajoittaa. Väärinkäytösperusteista on säädetty oikeustoimilaissa. Erehdysopilla on melko rajallinen itsenäinen merkitys, mutta sitä voidaan hyödyntää erityisesti väärinkäytösperusteiden tulkinnassa. Väärinkäytösperusteita on pyritty erittelemään ja analysoimaan mahdollisimman laajan oikeustapausotannan avulla. Oikeustoimilain mukaisista väärinkäytösperusteista pakottaminen, petollinen viettely sekä kiskominen edellyttävät soveltuakseen hyvin räikeitä väärinkäytöstapauksia. Sen sijaan oikeustoimilain 33 §:n mukaisen kunnianvastaisen ja arvottoman menettelyn tunnusmerkistö täyttyy helpommin sen lavean tulkinnan mahdollistavan sanamuotonsa ansiosta. Kuten oikeuskäytännössä yleisemmin, pankkitoimintaankin liittyvässä oikeuskäytännössä on väärinkäytösperusteista useimmiten vedottu juuri kunnianvastaiseen ja arvottomaan menettelyyn. Sopimusoikeudellisella lojaliteettiperiaatteella ja asiantuntijoiden lisääntyneillä tiedonantovelvollisuuksilla on yhtymäkohtia kunnianvastaisen ja arvottoman menettelyn tunnusmerkistöön. Oikeuskäytännössä onkin monissa tapauksissa vedottu säännökseen perustellen väärinkäytöstä lojaliteettiperiaatteen tai tiedonantovelvollisuuksien rikkomisella. Lopuksi voidaan todeta, että oikeustoimiopillisiin pätemättömyysperusteisiin nojaava pätemättömyys on kuitenkin melko harvinaista. Verkkopankkiasiointiin liittyvinä erityiskysymyksinä tutkielmassa on käsitelty lisäksi valtuutuksen ja muotovaatimusten merkitystä oikeustoimen pätevyydelle. Keskeisin kysymys valtuutuksen osalta on sallimisperusteisen valtuutuksen opin soveltamisen mahdollisuus verkkopankkitunnusten käyttöön. Tutkielmassa on päädytty sille kannalle, että verkkopankkitunnusten luovuttaminen tehokkaasti toisen käyttöön ei ole mahdollista, ja että toisen henkilön tunnusten tosiasiallisesta käytöstä voi seurata negatiivisen sopimusedun mukainen vahingonkorvausvastuu. Muotovaatimusten osalta keskeisin oppi on sähköisen syrjimättömyyden periaate, joka parantaa sähköisten oikeustoimien asemaa perinteisten oikeustoimien rinnalla.
  • Hassel, Jari (2015)
    Oikeusturvavakuutus on vapaaehtoinen vakuutus, jonka tarkoituksena on korvata vakuutetun asianajo- ja oikeudenkäyntikustannuksia erilaisissa riita-, rikos- ja hakemusasioissa. Oikeusturvavakuutus otetaan siten sen taloudellisen vahingon varalle, joka vakuutetulle saattaa aiheutua tämän joutuessa (tai kun on olemassa uhka joutua) puolustamaan oikeuksiaan tuomioistuimessa. Tutkimus on rajattu yksityishenkilöille kotivakuutusten yhteydessä tarjottaviin oikeusturvavakuutuksiin. Tutkimuksessa selvitetään minkälaisia ongelmia oikeusturvavakuutuksen käyttämiseen saattaa liittyä. Tutkimuksen kohteena ovat sellaiset tilanteet, joissa vakuutettu on ollut tyytymätön saamaansa korvauspäätökseen ja on riitauttanut sen. Tutkimuksella kartoitetaan näin ollen niitä riitoja, joita oikeusturvavakuutuksiin liittyvien rajoitusehtojen soveltamisesta ja tulkinnasta vakuutetun ja vakuutuksenantajan välille aiheutuu, sekä sitä, missä ja millä tavoin nämä riidat ratkaistaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään minkä suuruisia juttukohtaisia asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja oikeusturvavahingoissa keskimäärin laskutetaan, ja sen perusteella arvioidaan mikä on yksityishenkilöiden oikeusturvavakuutusten vakuutusmäärien pitkään samalla tasolla pysymisen tosiasiallinen merkitys. Tutkimuksessa etsitään siten vastausta myös kysymykseen: ovatko kuluttajille tarjottavien oikeusturvavakuutusten enimmäiskorvausmäärät jääneet - kuten väitetään - ajastaan jälkeen? Samassa yhteydessä otetaan myös jonkin verran kantaa asianajopalkkioiden kohtuullisuuteen yleensä. Tutkimuksessa ei käsitellä lainkaan niitä oikeusturvavakuutuksella vakuutettuja riitoja, jotka käydään vakuutetun ja tämän vastapuolen välillä. Tämä tutkimus ei siten koske lainkaan niitä varsinaisia riitoja (vakuutustapahtumia), joissa oikeusturvavakuutusyhtiö on vain vakuutussopimuksen mukaisesti korvauksen maksajan roolissa. Vakuutuslautakunnan antamilla ratkaisusuosituksilla on merkittävä rooli vakuutettujen ja vakuutuksenantajien välisten riitojen ratkaisijana. Noin kolmasosassa Vakuutuslautakunnan käsittelemissä oikeusturva-asioissa vakuutusyhtiön vakuutetulle antamaa korvauspäätöstä suositellaan muutettavaksi. Vakuutusyhtiöt noudattavatkin lähes poikkeuksetta Vakuutuslautakunnan antamia suosituksia. Tutkimuksessa analysoidaan vajaan kahdensadan Vakuutuslautakuntaratkaisusuosituksen avulla muun muassa sitä, kuinka riitaisuudet jakautuvat vakuutusehdoittain ja kuinka käsittelyratkaisut jakautuvat osallisten välillä, eli kumpi on ollut jutuissa niin sanottu ”voittava” osapuoli. Tutkimustulosten perusteella esitetään joitakin ajatuksia vakuutusyhtiöiden ja vakuutettujen välisten riitaisuuksien syntysyistä, eli käydään läpi niitä ongelmakohtia, jotka po. riitoja aiheuttavat. Tutkimusmateriaalin rajallisuudesta huolimatta tulosten perusteella esitetään myös joitain ehdotuksia toimenpiteistä riitaisuuksien vähentämiseksi.
  • Sternhufvud, Oona (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Korkeiden oikeudenkäyntikustannusten on arvioitu olevan paitsi yksi merkittävimmistä oikeussuojan saatavuutta rajoittavista tekijöistä, myös suurin yksittäinen riita-asioiden oikeudenkäyntimenettelyyn liittyvistä haasteista Suomessa. Euroopan neuvoston ja unionin oikeus sekä Suomen perustuslaki edellyttävät, että jokaisella on oltava varallisuusasemastaan riippumatta mahdollisuus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva asia oikeudenmukaisessa oikeudenkäynnissä ratkaistavaksi. Oikeudenkäyntiin liittyvää taloudellista prosessikynnystä pyritäänkin madaltamaan paitsi julkisen oikeusapujärjestelmän palveluilla ja yksityisten vakuutusyhtiöiden myöntämillä oikeusturvavakuutuksilla, myös esimerkiksi oikeudenmukaisilla oikeudenkäyntikulujen korvaussäännöksillä. Oikeudenkäyntiin osallinen voi siten käytännössä saada asianosaiskulunsa korvatuksi ainakin osittain joko vastapuolena olevalta asianosaiselta, valtiolta julkisen oikeusavun muodossa tai vakuutusyhtiöltä vapaaehtoista oikeusturvavakuutusta koskevan sopimuksen perusteella. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Suomessa vakuutusmarkkinoilla tarjottava nykymuotoinen kotivakuutuksen yhteydessä myytävä yksityishenkilön oikeusturvavakuutus vastaa tarkoitustaan eli antaa suojaa oikeudenkäynnistä aiheutuvan taloudellisen riskin varalle. Vastauksen saamiseksi tutkielmassa on pyritty ottamaan selvää siitä 1) millaisia Suomessa vakuutusmarkkinoilla tarjottavat yksityishenkilön oikeusturvavakuutukset pääpiirteissään ovat, 2) minkälaisissa asioissa yksityishenkilöt kokevat tarvetta turvautua oikeusturvavakuutukseen ja 3) miten oikeusturvavakuutus toimii käytännössä vakuutuksenottajana tai vakuutettuna olevan yksityishenkilön näkökulmasta tarkasteltuna. Vakuutussopimuskäytäntöä tutkimalla voidaan havaita, että vaikka oikeusturvavakuutukset ovat yksityisten vakuutusyhtiöiden tarjoamia ja vapaaehtoisina vakuutuksina laajasti kilpailulle alttiita, ei kilpailulla ole ollut juurikaan oikeusturvavakuutuksen tuotekehitystä ohjaavaa vaikutusta. Eri vakuutusyhtiöiden myöntämissä oikeusturvavakuutuksissa on joitain vakuutusehtokohtaisia eroja, mutta perusluonteeltaan, rakenteeltaan ja sisällöiltään oikeusturvavakuutukset ovat keskenään hyvin samankaltaisia. Merkittävimmät yksittäiset oikeusturvavakuutusten väliset erot liittyvät tällä hetkellä vakuutusmääriin. Erot ovat syntyneet viime vuosien aikana, kun useammat vakuutusyhtiöt ovat ryhtyneet korottamaan vakuutustensa vakuutusmääriä. Asialliselta soveltamisalaltaan oikeusturvavakuutukset ovat rajoitettuja siten, että tietyn tyyppiset oikeudelliset asiat on rajattu kokonaan vakuutuksen korvauspiirin ulkopuolelle. Oikeusturvaetua ei pääsääntöisesti ole mahdollista saada monissa sellaisissa arkipäiväisissä ja paljon riitoja aiheuttavissa asioissa, kuten työhön, avioeroon tai lasten huollon ja tapaamisoikeuden järjestämiseen liittyvissä asioissa. Kuluttajille ei ole tällä hetkellä tarjolla juurikaan muita vaihtoehtoisia ja oikeusturvavakuutuksen kanssa kilpailevia riskinhallintajärjestelyitä, minkä vuoksi monen yksityishenkilön oikeusturvan saatavuus riippuu käytännössä oikeusturvavakuutuksesta. Vakuutukseen sisältyvät asiallisen soveltamisalan rajoitukset ovat siten ongelmallisia etenkin sellaisten keskituloisten kannalta, jotka eivät ole oikeutettuja julkiseen oikeusapuun. Kilpailun kannalta oikeusturvavakuutukseen liittyvä keskeinen ongelma on se, että oikeusturvavakuutus myydään aina kotivakuutuksen yhteydessä. Kun oikeusturvavakuutuksia ei tarjota yksittäisinä vakuutuksina, ei niihin kohdistu samalla tavalla aitoa kilpailua kuin moniin muihin vapaaehtoisiin vakuutuksiin. Havainto siitä, että vakuutusyhtiöt ovat aivan viime vuosina ryhtyneet korottamaan oikeusturvavakuutusten vakuutusmääriä, voi toki olla merkki siitä, että jatkossa eroja syntyisi enemmänkin ja oikeusturvavakuutuksiin kohdistuisi aitoa kilpailua. Tämä olisi myös vakuutettujen edun mukaista. Ottaen huomioon oikeusturvavakuutuksen ensisijaisuus suhteessa julkiseen oikeusapuun ja julkisen oikeusavun rajalliset resurssit, oikeusturvavakuutuksen asema vapaaehtoisena vakuutuksena voidaan perustellusti kyseenalaistaa. Voidaan pohtia, pitäisikö oikeusturvavakuutuksen olla pakollinen tai mahdollisesti lakisääteinen siten, että lainsäädännöllä asetettaisiin vakuutukselle nykyistä laajemmat minimistandardivaatimukset.
  • Ahlfors, Julia (2015)
    Sopimuksen ulkoisten olosuhteiden odottamattomat muutostapahtumat saattavat aiheuttaa kysymyksen alkuperäisten sopimusvelvoitteiden tasapainottamisesta. Yllättävät olosuhdemuutokset saattavat järkyttää sopimustasapainoa niin olennaisesti, ettei liikesopimus enää täytä mieltään vaihtosopimuksena tai, että sopimuksen koko alkuperäinen tarkoitus raukeaa. Suorituksen mahdottomuuden, liikavaikeuden ja ylivoimaisten esteiden opeissa on katsottu, ettei näihin yleensä voida rinnastaa tapauksia, joissa suoritusten täyttäminen pelkästään vaikeutuu. Alkuperäisen suoritusvelvollisuuden kohtuullistamiskysymys saattaakin aktualisoitua niissä tilanteissa, joissa perinteiset vapautumisperusteet eivät aivan täyty, mutta suorituksen tekeminen on käynyt olosuhdemuutoksen johdosta huomattavasti alun perin odotettua kalliimmaksi tai muutoin vaikeammaksi. Liikesopimuksen suoritusvelvoitteiden väliseen ekvivalenssihäiriöön tai sopimuksen tarkoituksen raukeamiseen voidaan kuitenkin puuttua oikeustoimilain 36 §:n nojalla, jos sopimusehdon soveltaminen muuttuneissa olosuhteissa johtaisi kohtuuttomuuteen. Kohtuullistamissäännöksen mukaan oikeustoimen kohtuuttomuutta arvosteltaessa on otettava huomioon oikeustoimen koko sisältö, osapuolten asema, oikeustointa tehtäessä ja sen jälkeen vallinneet olosuhteet sekä muut seikat. Kohtuuttomuus -käsitteen abstraktius on herättänyt kysymyksiä yhtäältä siitä, mitkä ovat sovittelupykälän soveltamisedellytykset ja toisaalta siitä, kuinka sopimuksen kohtuullistaminen tarkemmin ottaen toteutetaan. Toisaalta on epäilty, onko sovittelupykälällä ylipäätään sijaa liikesopimusten alueella, jossa pacta sunt servada on pyritty pitämään mahdollisimman puhtaana. Vaikka oikeuskirjallisuudessa on esitetty kriittisiä kannanottoja, ettei sovittelu tulisi yleensä kyseeseen liikesopimusten kohdalla, soveltuu kohtuullistamissäännös kuitenkin myös liike-elämän sopimuksiin. Liikesopimuksen tietyt erityispiirteet saattavat kuitenkin olla sovittelua puoltavia tai sitä vastaan puhuvia argumentteja sovitteluharkinnassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää oikeustoimilain 36 §:n soveltuvuutta liike-elämän sopimuksiin jälkiperäisen kohtuuttomuuden tilanteissa, joissa osapuolista riippumattomat olosuhdemuutokset järkyttävät alkuperäisten sopimusvelvoitteiden mukaista tasapainosuhdetta. Tutkielman tarkoitus on vastata siihen, mikä on oikeustoimilain 36 §:n soveltamisala muuttuneiden olosuhteiden tilanteissa, kuinka liikesopimuksen sovitteluharkintaan vaikuttavia edellytyksiä arvioidaan jälkiperäisen kohtuuttomuuden tilanteissa ja miten liikesopimuksen kohtuullistaminen toteutetaan oikeustoimilain 36 §:n nojalla. Sovitteluharkintaan vaikuttavia tekijöitä arvioitaessa huomio kiinnitetään erityisesti liikesopimuksissa esiintyviin ominaispiirteisiin, kuten osapuolten tietoiseen riskinottoon, liiketoiminnan normaaliriskeihin ja ammattimaisten toimijoiden huolellisuusvelvollisuuteen. Kohtuullistamisen mahdollistavia olosuhdemuutoksia hahmotetaan liikavaikeuden, ylivoimaisen esteen ja edellytysopin kriteerien kautta. Tutkielman lähteinä käytetään erityisesti oikeustoimilain esitöitä ja kotimaista sovitteluoikeuskäytäntöä. Tutkielmassa selvitetään myös kohtuullistamisen toteutusta ja oikeusvaikutuksia. Oikeustoimilain mukaan sopimuksen sisältöön voidaan puuttua joko sopimusehdon muuttamisella, jättämällä sopimusehto huomioimatta tai määräämällä sopimus raukeamaan. Oikeustoimilain 36 §:ssä ei kuitenkaan nimenomaisesti oteta kantaa sovittelun mekanismiin, materiaaliin eikä sen tavoitteisiin. Myös kysymys siitä, miten sopimusehtoa on soviteltava, on jätetty tuomioistuimen harkintavaltaan. Tutkielmassa lähestytään liikesopimuksen kohtuullistamisen toteutusta asianosaisen väittämis- ja vetoamistaakkanormien kautta. Tutkielmassa pohditaan, minkä verran sovittelulla voidaan puuttua alkuperäisiin sopimusvelvoitteisiin ja miten uusi sopimussisältö voidaan jälkiperäisen kohtuuttomuuden tilanteissa johtaa.
  • Larkimo, Nika (2014)
    Osakeyhtiön toimintaa säännellään ensisijaisesti osakeyhtiölailla ja yhtiöjärjestyksellä. Usein osakkeenomistajat ovat kuitenkin halukkaita sopimaan keskinäisistä suhteistaan yksityiskohtaisemmin tai osakeyhtiölaista poikkeavalla tavalla, mikä voidaan toteuttaa yhtiöjärjestyksellä tai osakassopimuksella. Osakkeenomistajien intressissä onkin usein rajoittaa osakeyhtiölain mukaista osakkeiden vapaata luovutettavuutta, mikä voidaan toteuttaa joko yhtiöjärjestykseen tai osakassopimukseen sisällytetyllä luovutusrajoituksella. Sopimusperusteiset ja osakeyhtiölain mukaiset eli yhtiöjärjestykseen sisällytetyt luovutusrajoitukset kuitenkin eroavat toisistaan huomattavasti sitovuusvaikutuksiltaan. Tämä tutkielma keskittyy pääasiassa osakassopimukseen sisällytettyjen luovutusrajoitusten sitovuuden arviointiin. Osakassopimuksia ei säännellä osakeyhtiölaissa, vaan osakassopimuksia koskevat yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet. On kuitenkin huomattava, että OYL:n pakottava lainsäädäntö ulottaa vaikutuksiaan myös osakassopimukseen, ja siten rajoittaa sitä, mitä osakassopimuksessa voidaan sopia. Pakottavuuden rajoista ja sen vaikutuksista osakassopimuksen arviointiin on esitetty eriäviä näkemyksiä oikeuskirjallisuudessa. Tutkielmassa pyritäänkin hahmottamaan osakassopimuksen suhdetta OYL:n ja yhtiöjärjestykseen, mikä luo perustan sopimusperusteisten ja yhtiöjärjestykseen sisällytettyjen luovutusrajoitusten vaikutusten arvioinnille. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, voidaanko sopimusperusteisen luovutusrajoituksen katsoa sitovan luovutuksensaajaa erityisseuraannossa. Perinteisen katsontakannan mukaan osakassopimukselta puuttuu yhtiöoikeudellisen sitovuusvaikutuksen lisäksi myös sitovuusvaikutus osakassopimukseen liittymättömään tahoon, kuten luovutuksensaajaan. Uudemmassa pohjoismaisessa oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin katsottu, että sopimusperusteisen luovutusrajoituksen voitaisiin joissain tilanteissa katsoa sitovan siitä tietoista luovutuksensaajaa. Näin olleen huomiota on kiinnitettävä luovutuksensaajan vilpittömään mieleen. Tutkielmassa arvioidaan, mitä tämä vilpittömän mielen vaatimus käytännössä tarkoittaa ja sitä, voidaanko luovutuksensaajalle katsoa syntyvän jopa selonottovelvollisuus luovutusrajoituksen olemassaolosta. Lisäksi tutkielmassa pohditaan, mitkä tapauskohtaiset syyt voivat vaikuttaa luovutusrajoituksen sitovuuden arviointiin. Tutkielman loppuosassa keskitytään arvioimaan tilannetta, jossa sopimusperusteista luovutusrajoitusta on rikottu. Tutkielma pyrkii hahmottamaan, mitä oikeuskeinoja osakassopimuksen osapuolella on käytettävissään tilanteessa, jossa toinen osapuoli on luovuttanut osakkeet luovutusrajoituksen vastaisesti. Tutkielmassa arvioidaan ensin sopimuksen osapuolen mahdollisuutta vaatia vahingonkorvausta sopimusta rikkoneelta osapuolelta. Sopimusperusteisen vahingonkorvauksen vaatiminen on lähtökohtaisesti täysin mahdollista luovutusrajoituksen rikkomistilanteessa. Ongelmaksi kuitenkin muodostunee useissa tapauksissa aiheutuneen vahingon ja sen suuruuden osoittaminen. Varmimpana ja selkeimpänä oikeuskeinona voidaankin lähtökohtaisesti pitää osakassopimukseen sisällytettyä sopimussakkoa. Tutkielmassa pohditaan myös, miten edellä esitetty sitovuusarviointi vaikuttaa oikeuskeinoihin. Tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin mahdollisuutta ulottaa vahingonkorvausvaatimus luovutusrajoituksesta tietoiseen luovutuksensaajaan. Lisäksi tutkielmassa on arvioitu mahdollisuutta katsoa luovutusrajoituksen vastainen luovutus pätemättömäksi.
  • Oinonen, Krista (2015)
    Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia osakassopimuksiin sisällytettyjä kilpailukieltoehtoja sekä kilpailukiellon rikkomisesta mahdollisesti aiheutuvia seuraamuksia. Tutkielma on metodiltaan lainopillinen ja tutkielmassa asetettuja tutkimuskysymyksiä tarkastellaan pääasiallisesti voimassa olevan oikeuden, lain esitöiden, oikeuskirjallisuuden sekä oikeuskäytännön avulla. Kotimaisen lähdemateriaalin lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty soveltuvin osin ulkomaalaista, pääosin Pohjoismaista lähdeaineistoa. Tutkielma rakentuu viidestä pääluvusta, joista ensimmäinen on johdanto. Tutkielman toisessa luvussa tarkastellaan osakassopimuksiin otettuja kilpailukieltoehtoja ja selvitetään minkälaisia rajoituksia lainsäädäntö asettaa osapuolten keskinäiselle sopimusvapaudelle. Kolmannessa luvussa keskitytään osakassopimuksen kilpailukieltoehdon tulkintaa koskevien sääntöjen ja periaatteiden tarkasteluun sekä selvitetään sitä, mitä on kielletty kilpaileva toiminta. Tutkielman neljäs luku käsittelee kilpailukieltoehtojen rikkomiseen liittyviä tyypillisiä seuraamuksia ja erityisesti vahingon määrän laskemiseen liittyviä kysymyksiä. Tutkielman viidennessä luvussa tehdään yhteenveto ja esitetään johtopäätökset johdannossa esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Osakeyhtiön osakkeenomistajien yhteisen edun mukaista on, ettei kukaan yhtiön lukuun työskentelevistä osakkeenomistajista harjoita sellaista toimintaa, joka saattaisi kilpailevana toimintana vahingoittaa yhtiötä. Koska osakeyhtiölaki ei kiellä osakkeenomistajia ryhtymästä tällaisiin toimiin, on kilpailukieltovelvoitteesta nimenomaisesti sovittava. Sopiminen tapahtuu useimmin osakassopimukseen otettavalla kilpailukieltoehdolla. Osakassopimuksen kilpailukieltovelvoitteen osalta osakkeenomistajien määräysvaltaa rajoittavat kuitenkin tietyt työsopimuslain (TSL) ja varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain säännökset. Osakassopimuksen kilpailukieltoehdon sitovuutta suhteessa TSL 3:5:n pakottavaan säännökseen joudutaan arvioimaan eritoten tilanteissa, joissa osakkeenomistajan työnteko- ja kilpailukieltovelvoitteet perustuvat yksinomaan osakassopimuksen määräyksiin. Tällöin on tapauskohtaisesti arvioitava täyttääkö osakkeenomistajan työnteko yrittäjätyön tunnusmerkit vai onko työskentelyä yhtiön lukuun pidettävä työsuhteessa tehtävänä työnä. Tutkielman kolmannessa luvussa arvioidaan tutkielmassa asetetun tavoitteen mukaisesti sitä, miten osakassopimuksen kilpailukieltoehtoa tulisi tulkita ja miten siinä tarkoitettu kilpailevan toiminnan käsite tulisi ymmärtää tilanteissa, joissa itse sopimusehto vaikenee asiasta. Tulkintakysymysten osalta tutkielmassa käsitellään sopimusympäristöön, tulkinta-aineistoon ja tulkintatapoihin liittyviä näkökohtia. Kilpailevan toiminnan käsiteen tarkemmaksi avaamiseksi tutkielmassa on perehdytty siihen, miten kiellettyjä kilpailutekoja on käytännön oikeudenhoidossa arvioitu. Tältä osin tutkielmassa on hyödynnetty erityisesti hovioikeuksien antamia ratkaisuja, joissa on käsitelty työsuhteisiin liittyviä kilpailukieltoja. Osakassopimuksen kilpailukieltoehdon rikkominen on yleensä ankarasti sanktioitu sopijaosapuolten keskinäisillä määräyksillä. Tavanomaisia sopimusrikkomuksen seuraamuksia ovat tuntuva sopimussakko tai vahingonkorvaus tosiasiallisesti aiheutetusta vahingosta. Toisinaan sopimusvelkoja saattaa vaatia kilpailevan toiminnan kieltämistä tuomioistuimen päätöksellä, jolloin sopimusrikkomuksen seuraamuksina tulevat kysymykseen myös turvaamistoimi ja kieltokanne. Osakassopimuksen kilpailukieltoehdon rikkomisesta aiheutuva vahingon määrä on usein vaikeasti ennustettavissa ja jälkikäteen todennettavissa, jonka vuoksi kilpailukiellon rikkomistilanteissa törmätään usein vaikeisiin vahingon määrän laskemiseen liittyviin kysymyksiin. Vahingon määrän laskemisen osalta tutkielmassa on käsitelty erilaisia menetelmiä, joita on mahdollista hyödyntää vahingon määrän laskemisessa sekä vahingon määrän arviointiin liittyviä näkökohtia. Tutkielmassa päädytään siihen johtopäätökseen, että osakassopimuksen kilpailukieltoehdolle on tulkinnan avulla pyrittävä ensisijaisesti vahvistamaan sellainen sisältö, joka on yhteneväinen osakkeenomistajien yhteisen tarkoituksen kanssa. Kielletyn kilpailevan toiminnan tunnusmerkkejä ei puolestaan nähty olevan mahdollisista määritellä tyhjentävästi, vaan osakkeenomistajan menettelyn sopimuksenvastaisuus on viime kädessä harkittava tapauskohtaisesti. Vahingon määrän laskemisessa käytettävien menetelmien osalta tutkielmassa päädyttiin siihen lopputulokseen, että kilpailukiellon rikkomistilanteissa on perusteltua hyödyntää liiketaloudellisten vahinkojen laskemiseen kehitettyjä menetelmiä.
  • Kivelä, Krista (2018)
    Osakeyhtiölain sääntely ja osakeyhtiölain tarjoamat oikeussuojakeinot eivät huomioi tarpeeksi osakeyhtiöiden erilaisuutta. 50/50 -osuuksin omistetuissa ja hallinnoiduissa osakeyhtiöissä oikeussuojan tarve on hyvin erilainen kuin laajemman osakeomistuspohjan omaavissa osakeyhtiöissä. Suurin osa suomalaisista osakeyhtiöistä on kuitenkin pieniä, vain muutaman osakkeenomistajan, osakeyhtiöitä. Oikeuskirjallisuudessa ei kuitenkaan ole aikaisemmin kiinnitetty huomiota ongelmaan, eikä sitä ole tutkittu. Tutkimukseni on sopimus- ja yhtiöoikeutta yhdistelevä tutkimus, joka nostaa esiin 50/50 -osuuksin omistetun ja hallinnoidun osakeyhtiön kohtaamia tyypillisiä konflikteja ja niiden ennaltaehkäisyä sekä ratkaisuvaihtoehtoja niin osakeyhtiölain kuin osakassopimuksen kautta. Osakeyhtiölain asteittainen tahdonvaltaistuminen on mahdollistanut yhä enenevämmissä määrin sen, että osakkeenomistajat voivat sopia osakeyhtiön päätöksenteosta ja hallinnoinnista myös osakassopimuksen avulla. Osakeyhtiölaki asettaa kuitenkin rajoituksia sille, mistä osakassopimuksessa voidaan sopia, mutta nämä rajoitukset eivät poista osakkeenomistajien sopimusoikeudellista velvollisuutta pitäytyä osakassopimuksessa sovitussa. Osakassopimusten yhtiöoikeudellisen sitovuusvaikutuksen puuttuminen ei poista osakassopimusten sitovuutta osakkeenomistajien välillä. Tutkimukseni korostaa sitä, että monesta asiasta tulisi sopia osakassopimuksessa muun muassa siksi, ettei 50/50 -osuuksin omistetussa ja hallinnoidussa osakeyhtiössä ole olemassa enemmistö- ja vähemmistöosakkeenomistajia. Esimerkiksi määräenemmistöä vaativia päätöksiä ei kyetä tekemään, elleivät osakkeenomistajat ole päätettävästä asiasta yksimielisiä, mikä voi johtaa lopulta päätöksenteon täydelliseen lukkiutumiseen. Koska osakeyhtiölain 5 luvun 26 §:n 1 momentissa on annettu osakeyhtiön yhtiökokouksen puheenjohtajalle enemmistöpäätöksiä vaativissa päätöksentekotilanteissa tasatilanteissa ratkaiseva ääni, on yhtiökokouksen puheenjohtajalla 50/50 -osuuksin omistetussa ja hallinnoidussa osakeyhtiössä lisäksi merkittävä määräysvalta-asema. Tutkimukseni nostaa esiin lisäksi konflikteja, jotka liittyvät muun muassa yhtiökokouksen koolle kutsumiseen, kyselyoikeuteen, oikeuteen saada asia yhtiökokouksen käsiteltäväksi sekä hallituksen jäsenten valintaan ja erottamiseen. Moneen näistä konflikteista ei liity osakeyhtiölain tarjoamia toisen osakkeenomistajan oikeutta turvaavia oikeussuojakeinoja. Joistain osakeyhtiölain säännöksistä on oikeuskirjallisuudessa esitetty lisäksi eriäviä tulkintoja. Lisäksi silloin, kun oikeussuojakeinoja on mahdollisesti käytettävissä, on niihin vetoaminen hidasta. Olen tutkimuksessani nostanut esiin, että juuri tästä syystä asioista tulisi sopia osakassopimuksessa. Tällaisessa tilanteessa osakassopimuksella sekä siihen liitetyllä tarpeeksi korkealla sopimussakkolausekkeella on mielestäni lisäksi konflikteja ennaltaehkäisevää vaikutusta. Tutkimukseni esittää osakassopimuksen keinona täydentää ja paikata osakeyhtiölain säännösten jättämiä aukkoja. Osakeyhtiölaki voidaan nähdä malli- tai vakiosopimuksena, jonka pohjalta osakkeenomistajien välinen osakassopimus laaditaan. Osakassopimus turvaa 50/50 -osuuksin omistetun ja hallinnoidun osakeyhtiön osakkeenomistajien ennakko-odotuksia ja tarjoaa valmiit ja selkeät menettelytavat silloin, kun osakkeenomistajat kohtaavat erilaisia konfliktitilanteita, joihin osakeyhtiölain säännökset eivät tarjoa ratkaisua.