Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Yleinen valtio-oppi, hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen linja"

Sort by: Order: Results:

  • Kasanen, Jenni (2012)
    Tutkielmassa selvitetään millainen yhteys tiedonmuodostuksella oli Aluehallinnon uudistamishankkeen (ALKU-hankkeen) valmisteluvaiheen valtakunnallisten kehittämistyöryhmien koettuun suoriutumiseen. ALKU-hankkeen valmisteluvaihe ajoittui osapuilleen vuodesta 2007 vuoden 2009 loppuun, jonka aikana valmisteltiin organisatorisesti ja toiminnallisesti uusi valtion aluehallinto. Uudet aluehallintoviranomaiset, aluehallintovirastot (AVIt) ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset), aloittivat toimintansa 1.1.2010. Erityisten tehtävien ja muutoksen toteuttaminen projektimuotoisesti on yleistynyt vahvasti 2000-luvulla. Projektitutkijoita on vuosikymmenien ajan kiinnostanut, mitkä tekijät vaikuttavat projektien onnistumiseen. Tekijöiden tiedostaminen mahdollistaa niihin puuttumisen jo projektin aikana. Tutkielmassa ALKU-hanke määritellään projektiksi. Tutkielman teoreettinen viitekehys on Nonakan ja muiden tutkijoiden kehittämä organisaation tiedonmuodostuksen teoria. Teorian mukaan uutta tietoa muodostuu neljän tavan kautta. Sosialisaatiossa tieto muodostuu hiljaisesta tiedosta hiljaiseen, ulkoistamisessa hiljaisesta tiedosta julkilausuttuun, yhdistämisessä julkilausutusta tiedosta julkilausuttuun ja sisäistämisessä julkilausutusta tiedosta hiljaiseen. Hiljainen tieto on henkilökohtaista, vaikeasti selitettävissä olevaa tietoa. Julkilausuttu tieto voidaan esittää symboleilla ja on siten helposti välitettävissä muille. Tutkimuskysymys on, miten tiedonmuodostus vaikutti hankkeen valtakunnallisten kehittämistyöryhmien suoriutumiseen. Selittävien ja selitettävän tekijöiden operationalisointi perustuu aiempaan suomalaiseen tutkimukseen. Tutkielma on määrällinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisesti strukturoidulla kyselylomakkeella hankkeen valmisteluvaiheen valtakunnallisten kehittämistyöryhmien jäseniltä. Kysely tehtiin toukokuussa 2012. Kyselyn vastausprosentti on 65. Analyysiin hyväksyttyjä havaintoyksiköitä on 139. Tutkielmassa toteutettiin lineaarinen regressioanalyysi. Lineaarisessa regressioanalyysissa pyritään selvittämään, kuinka suuren osuuden selitettävän tekijän vastausten vaihtelusta voidaan selittää selittävillä tekijöillä. Tutkielmassa toteutetun analyysin tulosten mukaan tiedonmuodostus selittää 54 prosenttia koetusta kehittämistyöryhmien suoriutumisen vaihtelusta. Tiedonmuodostuksen tavoista sosialisaatio, ulkoistaminen ja sisäistäminen vaikuttavat positiivisesti suoriutumiseen ja ovat tilastollisesti merkitseviä tekijöitä mallissa. Ainoastaan yhdistäminen ei vaikuttanut tilastollisesti merkitsevästi koettuun työryhmien suoriutumiseen. Yhdistäminen koostui osioista (väitteistä), joilla selvitettiin muun muassa työryhmien toiminnan aikaista sähköistä yhteydenpitoa. Julkilausutun tiedon siirtoa sähköisesti voidaan pitää tehokkaana mutta kehittämistehtävissä tulisi muistaa myös hiljaisen tiedon merkitys. Yhteisen päämäärän saavuttaminen on työryhmätyöskentelyn ja projektien ytimessä, jolloin tiedon pitäminen itsellä ei ole toiminnan kannalta mielekästä. Tutkielman tuloksilla halutaan kannustaa erityisesti isoissa hankkeissa ja projekteissa huomioimaan avoimuus tiedon jakamisessa niin työryhmien sisällä kuin niiden välilläkin, sosiaaliset kanssakäymiset hiljaisen tiedon jakamisen ja uuden tiedon muodostumisen mahdollistajina ja tiedonmuodostuksen rooli kokonaisuudessaan suoriutumisessa.
  • Rehnström, Tina (2015)
    Under de senaste åren har det skett stora grundliga förändringar i statens servicestruktur och erbjudande av välfärdstjänster. Allt mer av förverkligandet har förflyttats till kommunerna. Det har gett upphov till att politiska och administrativa samt professionella och frivilliga aktörer, blivit mer beroende och sammankopplade med varandra. Behovet av tväradministrativa lösningar har ökat och detta förverkligas ofta i tillfälliga organisationer, det vill säga i projekt. I och med detta har den tredje sektorn fått en allt framträdande roll och anlitas ofta som producent av välfärdstjänster. Denna sektor har ett allmännyttigt och icke-vinstdrivande syfte och anses således mer människonära och lämplig att bedriva välfärdstjänster. I denna pro gradu avhandling undersöks projektorganisering. Intresset är att ta reda på ifall det finns skillnader i ovannämnda verksamhetsformer, beroende på i vilken sorts miljö den är organiserad i. Det huvudsakliga syftet är att studera ifall det finns olikheter mellan projekt som arbetsform i organisationer som tillhör tredje sektorn, och instanser som tillhör den första sektorn. I den teoretiska referensramen behandlas, med stöd av tidigare forskning och litteratur inom området, hierarkisk styrning och samverkanstyrning. Det klarläggs vilka de huvudsakliga kännetecknen för hierarkisk styrning och samverkanstyrning är. Sedan behandlas den tredje sektorn som en serviceproducerande aktör och hur den förhåller sig till nätverkstänkandet och till samverkanstyrning. Därefter redogörs för projekt som organiseringsform. I den empiriska delen avgränsar avhandlingen till integrationsprojekt och projekt som är riktade till invandrare. Projekt analyseras som är finansierade av den Europeiska unionens strukturfonder och närmare bestämt den Europeiska socialfonden i form av ESF-projekt för programperioden 2007-2013. Som källa används administrationssystemet för EU:s strukturfonder, EURA 2007. En jämförande kvalitativ analys utförs mellan integrationsprojekt som är kommunalt organiserade och projekt som är ideellt organiserade. Projektorganiseringen undersöks och ifall dessa skiljer sig beroende på om de är organiserade av den första eller den tredje sektorn. Arbetsformerna analyseras utifrån de förväntningar som finns för ett samverkansstyrande och ett hierarkiskt styrt handlingssätt. I undersökningen framgick det att de organisationer som tillhörde den tredje sektorn arbetade med starkare inslag av samverkanstyrning än vad de organisationer som tillhörde den första sektorn gjorde. Första sektorn hade även inslag av samverkanstyrning, men där inslag av hierarkisk styrning ändå fanns med starkare än i den tredje sektorn. Man kan konstatera att det finns skillnader mellan hur dessa två sektorer arbetar. Den tredje sektorn har mer inslag av samverkanstyrning i sitt arbetssätt. Det har även den första sektorn, men inte i lika stor grad som den tredje sektorn. Den första sektorn arbetar även oftare enligt en hierarkisk styrning, än vad den tredje sektorn gör. Utgående från avhandlingens empiri och analys kan man konstatera att tredje sektorn organisationer lämpar sig bättre för projektorganisering än den första sektorn.
  • Ohrankämmen, Karoliina (2015)
    Tutkielmassa selvitetään, mitä asiakaslähtöisyys ja palveluiden kehittäminen tarkoittavat sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sitä, mikä merkitys asiakkaiden osallistamisella, yhteisöllisellä hallinnalla ja tilivelvollisuudella on sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation toimintatavoissa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden asiakaslähtöisyyden ja kehittämisen määrittely koetaan usein vaikeaksi ja moniulotteiseksi. Palveluiden kehittämisessä vedotaan usein juuri asiakaslähtöisyyden varmistamiseen ja parantamiseen — mikä sitten nähdään asiakaslähtöisenä palveluiden kehittämisenä? Asiakaslähtöisyyttä, palveluiden kehittämistä ja osallistamista perustellaan usein sillä, että kansalaisella on sen myötä parempi vaikuttamismahdollisuus palveluiden sisältöön ja julkiselle taholle asiakaslähtöisyys tuo kustannustehokkuutta ja paremman palvelurakenteen. Suomalainen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä on kohdannut kritiikkiä siitä, että se eivät enää pysty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja järjestelmässä on turhaa byrokratiaa. Toisaalta julkisen talouden tila on asettanut sosiaali- ja terveyspalvelut täysin uudenlaisten säästöpaineiden ja kustannustehokkuuden alaiseksi. Tässä tutkielmassa asiakaslähtöisyyttä, palveluiden kehittämistä ja sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation toimintatapoja tarkastellaan neofoucault’laisen tieteentradition, uusliberaalin hallinnan ja itsepalveludemokratiamallin avulla. Nämä näkökulmat nostavat tutkielman polttopisteeseen aktivoivan politiikan, yhteisöllisen hallinnan ja tilivelvollisuuden. Tutkielman aineisto sisältää kahdeksan teemahaastattelua, jotka on kerätty Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Aineistoa varten haastateltiin niin asiakaspalvelutyötä tekeviä kuin kehittämis- ja johtotehtävissä olevia työntekijöitä. Haastattelut keskittyvät erityisesti siihen, miten sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation työntekijät ymmärtävät palveluiden kehittämisen, asiakaslähtöisyyden ja asiakkaiden osallistamisen. Haastattelut toteutettiin vuoden 2014 kesällä ja syksyllä Lappeenrannassa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin. Tutkielman analyysivaiheessa hyödynnettiin sisällönanalyysia sekä laadullista tutkielmaa tukevaa luokittelurunkoa. Luokittelurungon tarkoitus on tehdä läpinäkyväksi se, mitä analyysivaiheessa on tehty. Aineiston pohjalta havaitaan, että haastateltavilla on hyvin yhtenäinen näkemys asiakaslähtöisyyden ja palveluiden kehittämisen rationaliteeteista. Asiakaslähtöisyydessä painottuvat kumppanuus asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä asiakkaan voimaantumisen tukeminen Asiakkaan koetaan olevan entistä kiinnostuneempi tätä koskevista palveluista ja päätöksenteosta. Siksi asiakaslähtöisyydessä korostettaan sitä, että yksilö tulee nähdä aktiivisena ja omatoimisena asiakkaana perinteistä holhoavasta näkökulmasta poiketen. Asiakaslähtöisyyden nähdään myös olevan kaikista keskeisin perusta palveluiden kehittämiselle, jonka vuoksi sosiaali- ja terveyspalveluita tulee henkilöstön näkökulmasta kehittää entistä enemmän asiakkaiden ja yhteisöjen kanssa. Analyysin perusteella voidaan todeta, että sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa palveluita kehitetään siis myös siitä lähtökohdasta, että palveluiden tuottaminen ei ole ainoastaan julkisen tahon tehtävä vaan kaikkien yhteiskunnan tahojen tulee osallistua siihen. Tämä puhuu laajemman hyvinvointiyhteiskunta-ajattelun puolesta. Tuloksista käy ilmi, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset odottavat myös asiakkailta suurempaa vastuunkantoa ja tilivelvollisuutta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Toisaalta analyysin perusteella voidaan todeta, että monet Eksoten työntekijät ovat edelleen sitä mieltä, että julkisia palveluita tarjoavan tahon on pystyttävä huolehtimaan asiakkaistaan myös silloin, kun he itse eivät sitä halua tai eivät siihen kykene. Aineisto sekä teoreettinen viitekehys asettavat tutkielmalle rajoitteita, jotka on hyvä pitää mielessä tuloksia tulkittaessa. Aineisto koostuu yksinomaan tiettyjen Eksoten työntekijöiden näkökulmista eikä tuloksista pidä vetää liian pitkälle meneviä päätelmiä. Toisaalta teoreettinen viitekehys asettaa tutkielmalle ennalta määritellyt raamit, joiden valossa tutkittavaa ilmiötä on tarkasteltu, jolloin jotkin seikat voivat jäädä vähemmälle huomiolle. Vaikka aineisto ja teoreettiset valinnat asettavat tiettyjä rajoitteita katson, että tutkielma pystyy kuitenkin vastaamaan tutkimuskysymyksiin riittävällä laajuudella ja halutulla tavalla.
  • Kaijalainen, Heikki Johannes (2012)
    Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee julkishallinnon ja kolmannen sektorin toimijan välistä strategista kumppanuutta. Työn alussa hahmotellaan strategisen kumppanuuden sijoittumista osaksi organisaatioiden välisten yhteistyömuotojen kenttää. Yritysmaailmassa vallitseva trendi keskittää tuotanto entistä kapeammille osaamisalueille ja hankkia muu osaaminen oman organisaation ulkopuolisilta toimijoilta on tullut myös osaksi julkishallinnon tavoitehorisonttia. Katsaus historiaan antaa kuitenkin viitteitä siitä, että julkishallinnon laajamittainenkaan yhteistyö toisen ja kolmannen sektorin kanssa ei sinällään ole mikään uusi asia. Esimerkiksi kirkon tehtävät hautaustoimen alalla ovat niin vakiintuneet, ettei asetelmaan kiinnitetä huomiota. Modernissa hallintotieteiden tutkimuksessa julkishallinnon tehtävien ulkoistamisen lasketaan usein alkaneen toden teolla New Public Management –nimisen uudistussuuntauksen myötä 1980-luvulta alkaen. Alussa trendinä oli karsia julkisin varoin tuotettujen palveluiden yksityistäminen organisaatioita myymällä ja niiden tehtäviä kilpailuttamalla. Tämä kehitys herätti rankasti kritiikkiä yksipuolisuudelleen ja 1990-luvulta alkaen huomiota ovatkin saaneet entistä enemmän monipuolisemmat yhteistyömuodot. Samalla myös kolmannen sektorin voittoa tavoittelemattomat organisaatiot ovat tulleet entistä enemmän mukaan julkisten palveluiden tuotantoon. Strategisen kumppanuuden määritelmä organisaatiotieteissä viittaa hyvin syvälle vietyyn yhteistyön muotoon, joka edellyttää osapuolten välistä syvää luottamusta. Helsingin kaupungin termille antama merkitys esitellään yhdessä Helsingin kaupungin sosiaaliviraston palvelutuotannon arvoketjun kanssa, jossa strateginen kumppanuuden rooliin liittyy voimakas panostus innovaatioiden tuottamiseen. Empiirisessä osassa tarkastellaan Helsingin kaupungin sosiaaliviraston ja Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry:n välille virinneitä tunnusteluja strategisen kumppanuussopimuksen solmimiseksi. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto edustaa tässä traditionaalista julkisen hallinnon toimijaa, kun taas Lyhty voittoa tavoittelemattomana yhdistysmuotoisena toimijana on hyvä esimerkki modernista sosiaalialan palvelutuottajasta. Tutkimuksen keskiössä ovat kehitysvammapalveluiden rakenteelliset ja sisällölliset muutokset, joita taustoitetaan esittelemällä kehitysvammahuollon kotimaista historiaa. Tutkielman aineisto koostuu kolmen sosiaaliviraston ja Lyhdyn välisen ohjausryhmän jäsenen haastattelusta, sekä kehitysvammahuollon kehittämisestä laadituista muistioita ja ohjelmista. Niiden analysoiminen tapahtuu tapaustutkimuksen keinoin, käyttäen hyväksi selityksen rakentamisen tekniikoita. Tutkimuskysymykset pyrkivät avaamaan Lyhdyn ja sosiaaliviraston välisen yhteistyön lähtökohtia ja toteutumista strategisen kumppanuuden näkökulmasta.
  • Tastula, Henrietta (2018)
    Vuonna 2015 Suomen maahanmuuttopolitiikka nousi päivänpolttavaksi aiheeksi pakolaiskriisin myötä. Pakolaiskriisin myötä monet Euroopan valtiot joutuivat katsomaan maahanmuuttopolitiikkaansa uusin silmin ja tämä on tarkoittanut muun muassa pakolaisia koskevan lainsäädännön tiukentamista. Vastapainona maahanmuuttoa kritisoivalle tai vastustavalle keskustelulle ovat nousseet mielipiteet turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten oikeudenmukaisesta ja tasa-arvoisesta kohtelusta, sekä ihmisoikeuksista. Tämä ilmiö on tutkielman aiheen valinnan taustalla, ja aihetta on tarkoitus tarkastella tasa-arvoa ja ihmisten universaalia vapautta korostavan liberalismin näkökulmasta. Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella Suomen lainsäädännön avulla pakolaisten mahdollisuuksia “hyvään elämään” Suomessa, sekä heidän asemaansa kansalaisiin verrattuna. Tutkielman tutkimuskysymys on seuraava: millainen asema ja mahdollisuudet pakolaisilla on Suomessa, kun niitä tarkastellaan yksilönvapauden ja John Rawlsin oikeudenmukaisuusteorian näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona toimii Suomen lainsäädännölliset dokumentit sekä EU-lainsäädäntö. Näistä etsitään sisällönanalyysin avulla tutkimuskysymykseen vastaavia merkityksiä. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii liberalismiin pohjautuvat näkemys yksilönvapaudesta ja oikeudenmukaisuusteoria. Tutkielmassa hyödynnetään moraalifilosofista tutkimussuuntaa, joka tarkoittaa moraalin ja hyvän elämän tutkimista. Moraalifilosofian avulla voidaan tutkiskella mitä tahansa elämän osa-alueita. Tutkielman laajuuden puitteissa analyysiosiossa tarkastellaan vain viittä eri teemaa aihepiirin sisällä. Nämä teemat ovat oikeus perhe-elämään, mahdollisuus parempaan elämään, tasa-arvoinen osallistuminen kansalaisyhteiskuntaan, poliittinen osallistuminen, uskonnonvapaus. Teemojen valintaan vaikutti osaltaan valittu käsitteellinen viitekehys, jolloin tutkittaviksi aihepiireiksi muodostui aiheet, joita yksilönvapaudessa ja oikeudenmukaisuusteoriassa pääasiassa käsitellään. Analyysin perusteella yksilönvapauden ja oikeudenmukaisuusteorian periaatteiden toteutuminen vaihtelee pakolaisten eri elämän osa-alueilla. Oikeus perhe-elämään ei toteudu kokonaisuudessaan, sillä perheen yhdistäminen on Suomessa lailla rajoitettua, sekä siihen liittyy muun muassa varallisuuteen perustuvia rajoituksia. Mahdollisuus parempaan elämään taas on suhteellisen hyvä Suomessa, mutta siihen vaikuttaa osaltaan pakolaisen yksilölliset kyvyt, motivaatio, sekä aikaisempi koulutus ja osaaminen. Mitä tulee kansalaisyhteiskuntaan osallistumiseen, analyysin perusteella Suomen lainsäädännöllä suojellaan kansalaisten, sekä maassa oleskelevien yhdistymis- ja järjestäytymisvapautta laajasti. Ei-kansalaisten poliittinen osallistuminen on Suomessa taas on melko rajoitettua: oleskeluluvan saaneet saavat äänestää kunnallisvaaleissa, mutta muuhun äänestämiseen vaaditaan kansalaisuus. Pakolaisilla on siis hyvin rajoitetut mahdollisuudet poliittiseen osallistumiseen ennen kansalaisuuden saamista. Uskonnonvapaus on kirjattu Suomessa perustuslakiin, joka taas myötäilee yksilönvapautta siten, että jokaisella on vapaus harjoittaa haluamaansa uskontoa ja osallistua uskonnollisiin menoihin niin kauan, kuin siitä ei aiheudu harmia muille. Niin kansalaisten, kuin pakolaistenkin asemassa olevien ihmisten uskonnonvapaus toteutuu Suomessa erittäin hyvin. Tutkimuksen viitekehyksen pohjautuessa liberalismiin on myös ideologioiden kritiikki on huomioitu tutkielmassa. Tutkielman laajuuden puitteissa oli mahdollista tehdä vain pintapuolinen tarkastelu aiheeseen, ja muun muassa teemojen valinnan takana on tekijän omat mielenkiinnon aiheet. Tutkimusta voidaan siis pitää subjektiivisena, kuten sisällönanalyysia yleensäkin.
  • Marttila, Noora (2012)
    Tutkimus käsittelee sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamista palvelusetelimallin avulla. Tutkimuksen tavoite on selvittää, miksi palvelusetelin käyttöönotto ei ole yleistynyt kunnissa 1990 ja 2000 luvuilla tehdyistä lakiuudistuksista huolimatta. Palvelusetelin käyttöönottoa tarkastellaan työssä empiirisesti Sitran vuonna 2008 käynnistyneen palvelusetelihankkeen tapaustutkimuksella. Tutkimuksessa selvitetään aineistolähtöisesti palvelusetelihankkeen tärkeimmät onnistumistekijät. Aineistona käytetään haastatteluja ja Sitran palvelusetelihanketta käsitteleviä raportteja sekä selvityksiä. Aineiston ja aiemman tutkimuksen pohjalta muodostetaan teoria siitä, miksei käyttöönotto ole ollut kuntien kannalta houkuttelevaa. Tutkimuksessa käytetty teoria käsittelee palveluseteliä hyvinvointitaloustieteen näkökulmasta. Palveluseteleiden vaikutuksia on tutkittu kansainvälisesti paljon, mutta tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Taloustieteen teorian ja aiemman tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että palvelusetelimallin onnistuminen riippuu valitun palvelualan kilpailutilanteesta, sääntelystä ja toteutukseen liittyvistä yksityiskohdista, kuten palvelusetelin hinnoittelusta ja palveluntuottajien sekä palvelusetelin saajien valinnasta. Aineiston perusteella palvelusetelihankkeen tärkeimmät tavoitteet ovat valinnan vapauden, tuotannollisen tehokkuuden, palveluiden saatavuuden ja laadun sekä yrittäjyyden ja työpaikkojen lisääminen. Palvelusetelihankkeen onnistumistekijät voidaan jakaa kolmeen tasoon: paikalliseen toteutukseen, koko palvelusetelijärjestelmän onnistumiseen ja markkinoiden syntymiseen liittyviin haasteisiin. Onnistumisen kannalta olennaista ovat kuntien vaikutusmahdollisuudet kolmella eri tasolla. Kuntien vaikutusmahdollisuudet ovat suurimmat paikallisen toteutuksen tasolla ja heikkenevät järjestelmän tasolta kohti markkinoiden syntymistä. Päiväuni palvelusetelistä kuvaa toteutuksen, jossa palvelut tuotetaan tehokkaammin, palveluiden laatu on parempaa, jonot purettu ja asiakkaista kilpailee useita yrityksiä, joiden synty on lisännyt työllisyyttä kunnissa. Lisäksi kuntalaisilla on suuremmat mahdollisuudet valita käyttämänsä palvelut. Palvelusetelipainajaisessa kunta on sijoittanut palvelusetelin käyttöönottoon paljon, mutta todellista kilpailua ei ole syntynyt. Palveluiden laatu on samalla tasolla kuin ennen, mutta oman tuotannon ja yksityisen tuotannon ylläpito sekä palvelusetelin hallinnolliset kustannukset ylittävät moninkertaisesti setelistä saatavat hyödyt. Tutkimuksen johtopäätös on, että palvelusetelin käyttöönotto ei lisäänny niin kauan kuin painajainen näyttää todennäköisemmältä kuin päiväuni. Tilanne säilyy niin kauan kuin palveluissa ei ole aitoa kilpailua, kuntien resurssit ja vaikutusmahdollisuudet säilyvät samoina. Jos palvelusetelin käyttöönottoa halutaan lisätä, on kasvatettava toteuttavan yksikön kokoa tai lisättävä ylemmän tason koordinointia ja rahoitusta. Kuntien vaihtelevat käytännöt palvelusetelin käyttöönotossa, puutteelliset resurssit ja osaaminen eivät edistä palvelusetelin laajaa toteutusta eivätkä toteutuksen onnistumismahdollisuuksia.
  • Anoschkin, Katja (2015)
    Tutkimus analysoi valtioneuvoston poliittisen johtamisen vahvistamiseen tähtääviä politiikkatoimia valtion keskushallinnon uudistuksissa 2000-luvulla. 1980-luvulta toteutettujen hallinnon uudistusten on todettu heikentäneen keskushallinnon ohjauskykyä ja poliittista ohjausta tai johtamista useassa maassa uudeksi julkisjohtamiseksi kutsutusta johtamisdoktriinista vaikutteita saaneiden uudistusten myötä. Näihin ongelmiin on vastattu korostamalla keskushallinnon ohjauskyvyn palauttamista, poikkihallinnollisuutta ja poliittista johtamista. Suomessa poliittisen johtamisen kehittämisen on katsottu alkaneen vuonna 1995. Käsitteellisesti poliittisen johtamisen korostaminen managerialististen uudistusten aikana muodostaa ilmeisen paradoksin. Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin miten poliittinen johtaminen on muodostunut policy-ongelmaksi 2000-luvun hallinnon menettelytapojen uudistuksissa ja miten politiikka ja poliittinen käsitteellistyvät poliittisen johtaminen uudistuksissa? Uudistuksia 2000-luvulla ovat olleet erilaiset hallinnon menettelytapa uudistukset, pääministerin aseman vahvistaminen ja hallinnon politisointi. Suomessa valtioneuvoston johtamisessa ohjelmajohtamisen ja strategia-asiakirja menettelyn käyttöönotto 2000-luvulla, sekä poliittisten valtiosihteereiden nimittäminen voidaan lukea näihin uudistuksiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu käsitehistoriallisesta lähestymistavasta, joka korostaa käsitteiden tutkimusta niiden ajallisessa ja paikallisessa kontekstissa. Käsitehistoriallinen tutkimus korostaa myös käsitteiden käytön tutkimista eli käsitteiden toimimista välineinä jatkuvassa poliittisessa kamppailussa. Tutkimuksen aineisto muodostuu vuosien 1995–2011 julkaistuista keskushallinnon kehittämisen raporteista, joiden avulla muodostetaan tutkimuksen konteksti. Poliittisen ja politiikan käsitteellistämistä tarkastellaan kahdesta keskushallinnon kehittämisen asiakirjasta vuosilta 2002 ja 2011, jotka muodostavat poliittisen johtamisen kehittämisen osalta jatkumon. Suomessa poliittisen johtamisen kehittäminen on ollut osa hallitusohjelman toimeenpanon ja seurannan kehittämistä tulosohjauksessa esiintyneiden ongelmien tuloksena. Keskeisiksi ongelmiksi tunnistettiin riittävän laajojen poikkihallinnollisten tavoitteiden asettaminen sekä kehysbudjetoinnin, tulosohjauksen ja hallitusohjelman toimeenpanon prosessien yhdistäminen. Politiikan ja poliittisen käsitteellistämisessä korostuu politiikan tilalliset merkitykset. Politiikan rinnalle on noussut strategian käsite, jota voidaan pitää politiikalle synonyyminä. Samalla se toimii politiikan neutraalin ja jopa positiivisen käsitteellistämisen välineenä. Politiikan käsitteellistäminen 'sisällöksi' erotuksena taloudellisista kysymyksistä korostaa ja epäpolitisoi talouskysymyksiä. Politiikka käsitteellistetään hallitsemisena vaihtoehtoisen konfliktuaalisen käsitteellistämisen sijaan, mikä voi selittää poliittisen johtamisen nousemista käsitteellisesti managerialisten uudistusten aikana agendalle. Politiikan käsitteellistäminen konfliktuaalisena olisi uhka hallinnon asioiden hoitamisen rationaalisuudelle, mutta voisi tuoda esille myös demokratiaan liittyviä pohdintoja
  • Veikkanen, Teemu (2015)
    Terveydenhuoltojärjestelmät kaikkialla länsimaissa ovat 2000-luvulla kamppailleet kohonneiden kustannusten ja vaatimustason nousun ristipaineessa. Kapenevat resurssit ja laajeneva työsarka ovat pakottaneet hoidon laadun, vaikuttavuuden ja kohdistamisen kriittiseen arviointiin. Taloudellisten syiden ohella sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän toimintaan kohdistuu myös ideologisia muutospaineita, sillä yhä useampi ihminen vaatii nykyään käyttäjä- ja ihmislähtöisyyttä myös julkisen sektorin palveluilta. Vastausta sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän kohtaamiin taloudellisiin ja ideologisiin haasteisiin etsitään yleisesti potilaat hoidon keskiöön asettavan potilaslähtöisen hoito-otteen kautta. Potilaslähtöisyyttä voidaan pitää terveydenhuollon kehittämisen viime aikaisena megatrendinä. Tässä tutkielmassa kartoitetaan, missä määrin ja millä keinoin sosiaali- ja terveysministeriö on yrittänyt juurruttaa potilaslähtöistä hoito-otetta kuntien vastuulla olevaan sosiaali- ja perusterveydenhuollon palvelujärjestelmään omien kehittämisohjelmiensa kautta kuluneen vuosituhannen aikana. Potilaslähtöisyyden monimuotoinen konsepti ymmärretään tutkielmassa viiden ulottuvuuden kautta, joissa korostetaan holistisen potilasnäkökulman ohella potilaiden voimaannuttamista ja osallistumismahdollisuuksia, hoidon kokonaisvaltaista koordinointia sekä potilaan perheen ja läheisten merkitystä. Kuvaa potilaslähtöisyyden edesauttamisesta suomalaisessa palvelujärjestelmässä täydennetään kuudennella ulottuvuudella, jossa tarkastellaan potilaslähtöisyyttä rakentavien osatekijöiden juurruttamista palvelujärjestelmään terveydenhuolto-organisaatioiden sisäisten tuki- ja muutosprosessien kautta. Tutkimuksen aineistona ovat sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemat sosiaali- ja terveydenhuollon kehityssohjelmat ja kansanterveysstrategiat, joiden sisältämiä potilaslähtöisyyttä edistäviä tavoitteita ja toimenpiteitä luokitellaan käyttäen Evert Vedungin kolmijakoista jäsennystä, jossa ohjauskeinot jaetaan normiohjaukseen, taloudelliseen ohjaukseen sekä informaatio-ohjaukseen. Ohjelmissa korostuu etenkin pyrkimys parantaa hoidon koordinaatiota ja hoitoketjujen jatkuvuutta. Uusimmissa ohjelmissa korostetaan myös vahvasti potilaiden osallistumismahdollisuuksia sekä potilaiden omaa kapasiteettia sekä tietoja ja taitoja vaikuttavan hoidon takeena. Tavoitteita on ajettu eteenpäin lähinnä informaatio-ohjauksella, mutta myös ohjelmiin sisältyvän normiohjauksen määrä on lisääntynyt. Potilaslähtöisyyden edistäminen on kuitenkin perustunut pääasiassa kunnille esitettyihin suosituksiin eikä tarkasti määriteltyihin yksilönoikeuksiin tai palveluvelvoitteisiin. Ohjelmien kautta muodostuva kuva sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän ohjauksesta kertoo, että potilaslähtöisyyden ideaali ja tavoitteet ovat vähä vähältä hivuttautuneet osaksi myös suomalaisten terveydenhuollon ideaalia. Potilas nähdäänkin ohjelmissa enenevässä määrin itsemääräävänä, tietoisena olentona, jolla on myös palvelujärjestelmässä oikeus osallistua, päättää ja vaikuttaa hoitoonsa. Myös terveydenhuollossa on näin omaksuttu muilta palvelualoilta tuttu asiakaslähtöisyyden tavoite.
  • Pirneskoski, Noora (2018)
    Over the past decades, there has been an ongoing debate on the need to reform regulatory frameworks in most OECD countries. One of the more recent developments in this field is the emergence of better regulation agenda, which can be defined as form of meta-regulation that sets regulatory principles and tools in order to control the regulatory process from formulation to enforcement. The aim of this study is to problematize and critically explain OECD's better regulation agenda. The method used in this study is poststructural discourse theory and specifically the logics approach developed by Glynos and Howarth, which aims to understand the social, political and fantasmatic logics of a social practice. The different logics were used to characterize and explain the underlying values and norms of better regulation as well as its emergence, change and 'grip'. The analyzed materials consist of the regulatory quality principles that OECD has published since 1995 and some complementary documents. The results show that there are distinct social, political and fantasmatic logics that OECD's regulatory agenda is built on. The social logics of markets, rational choice and public interest indicate that the overall discursive structure of OECD's better regulation can be understood through logics of depoliticization. All the social logics seek to simplify the regulatory process by limiting and structuring the world around the decision-making process and offering ostensibly neutral and objective set of principles to refer to. The logics of depoliticization are supported by drawing political frontiers between the new alternative regulatory tools and old command-and control forms of regulation and by beatific fantasies of prosperity as well as horrific fantasies of stagnation. It is argued that the logics of depoliticization hide the underlying political and communicative nature of the regulatory process. Completely neutral or unbiased principles are argued to be impossible and that defining quality as efficiency, effectiveness, transparency and accountability is a political choice. By structuring the communicative aspects of the regulatory process, better regulation also increases the use of professional power in regulatory decision-making. It should be noted that regulation is seldom only concerned about maximizing welfare and bringing economic benefits. Rather, it should be seen as an organic process that requires balancing competing values and views concerning the society.
  • Pentikäinen, Marja (2018)
    Tutkielma käsittelee projektijohtamisen malleja osana julkishallinnon projektifikaatiota. Projektifikaatiolla kuvataan projektien määrän ja merkityksen merkittävää kasvua eri sektoreilla. Tarkemmin tutkielmassa käsitellään yhtä projektifikaation osa-aluetta: projektijohtamisen malleja, niiden taustoja ja kokemista Suomen keskusvaltionhallinnossa. Tutkittavan ilmiön laajuuden vuoksi rajaus on ollut välttämätön. Tutkielman tavoite on laajentaa vielä suhteellisen vähäistä ymmärrystä projektijohtamisen malleista ja laajemmin julkishallinnon projektifikaatiosta. Aihe on perusteltu paitsi projektifikaation julkishallintoa muokkaavan luonteen takia, myös projektijohtamisen mallien ja niiden taustalla vaikuttavien tekijöiden ymmärtämisen vuoksi. Etenkin julkishallinnon kontekstissa on epäselvää, mitä projektijohtamisen malleja on käytössä, mitä niiden taustalla on, sopivatko ne julkishallintoon ja mitä vaikutuksia niillä mahdollisesti on. Aihetta lähestyttiin tutkielmassa projektifikaation tutkimuksen sekä John W. Meyerin mukaisen sosiologisen uusinstitutionalismin näkökulmasta. Projektifikaation tutkimuksen kasvusta huolimatta projektifikaatio ei muodosta omaa teoriaansa, vaan projektifikaation tutkimusta on tehty eri lähestymistapoja käyttäen. Sosiologisen uusinstitutionalismin hyödyntäminen on tutkielmassa ollut perusteltua, sillä se auttaa käsittämään projektijohtamisen mallien leviämistä ja mallien taustalla vaikuttavia tekijöitä. Vastaavanlaisen tutkimuksen vähyyden vuoksi tutkielmassa hyödynnettiin myös laajemmin projektijohtamisen ja sen standardien tutkimusta. Tutkielma toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena. Tapausorganisaatioiksi valittiin toisistaan eriäviä, projektijohtamisen mallia käyttäviä sekä muutoin aihealueen kannalta mielekkäitä keskusvaltionhallinnon organisaatioita. Tapausorganisaatiot olivat valtioneuvoston kanslia, ympäristöministeriö, Suomen ympäristökeskus ja Väestörekisterikeskus. Tutkielman aineistona toimi tapausorganisaatioissa tehdyt teemahaastattelut, tapausorganisaatioiden projektijohtamisen mallit sekä näitä täydentävä asiakirja-aineisto. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teorialähtöistä teemoittelua, joka mahdollistaa aineiston sitouttamisen aiempaan tutkimukseen. Projektijohtamisen malleihin Suomen keskusvaltionhallinnossa vaikuttavat tutkielman perusteella kolme kokonaisuutta: organisaation sisäiset tekijät, valtionhallinto ja sen käytänteet sekä erilaiset institutionalisoituneet käytänteet. Jälkimmäiseen voi nähdä kuuluvaksi paitsi projektijohtamisen standardit myös muut kansainväliset standardit sekä laajalle levinneet projektikäytännöt. Nämä kolme kokonaisuutta sekä vaikuttavat projektijohtamisen malleihin että ovat keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Projektijohtamisen mallien käyttöönottoon on niin ikään vaikuttanut useita eri tekijöitä. Voimakkaimmin tapausorganisaatioissa näkyy projektifikaation suora vaikutus. Etenkin projektien suuren määrän vuoksi organisaatioiden sisällä koetaan tarvetta projektijohtamisen mallille. Mallin avulla pyritään esimerkiksi edistämään yhteisiä projektikäytänteitä organisaatiossa, koordinoimaan ja valvomaan projektien muodostamaa kokonaisuutta sekä edistämään projektien onnistunutta läpivientiä. Tutkielman perusteella tavoitteissa onnistuminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvää, ja projektijohtamisen mallin käytössä voi organisaation sisällä olla suuriakin eroja. Lisäksi projektijohtamisen mallien käyttöönottoon on vaikuttanut epäsuorasti erilaiset valtionhallinnon tekijät, kuten tulosohjaus ja hallituksen tavoitteet. Keskusvaltionhallinnon organisaatioissa esimerkiksi koetaan, että projektijohtamisen malli on yksi keino edistää rationaalista projektitoimintaa ja vaadittua tehokkuutta. Projektijohtamisen mallit koetaan tapausorganisaatioissa kokonaisuudessaan hyödyllisinä, vaikka mallien avulla ei olisi saavutettu kaikkia haluttuja tavoitteita. Projektijohtamisen mallien kokemisessa korostuu, että malleilla on eri käyttäjäryhmiä, jotka voivat kokea mallin eri tavoin. Lisäksi malli saattaa onnistua osassa ja epäonnistua osassa tavoitteistaan. Projektijohtamisen käytänteiden institutionalisoituneesta luonteesta kertoo, että kokeneet projektipäälliköt kokevat toimivansa riittävästi mallin mukaisesti, vaikka hyödyntäisivät pääasiassa aiempaa kokemustaan. Lisäksi on huomattavaa, että projektijohtamisen mallien koetaan tarvitsevan organisaatiokohtaista muokkaamista ja malleihin kohdistuu myös ongelmia, jotka eivät välttämättä ole ratkaistavissa. Monitapaustutkimuksen ansiosta tutkielman tulokset ovat laajemmin yleistettävissä verrattuna yhden tapauksen tapaustutkimuksiin. Erityisesti on mahdollista, että vastaavia tutkimustuloksia olisi mahdollista saada, jos tutkittaisiin muita Suomen keskusvaltionhallinnon organisaatioita. Tästä huolimatta monitapaustutkimuksella on rajoitteensa, minkä vuoksi tutkielman tuloksia ei tule yleistää liikaa. Tämän sekä aihealueen melko vähäisen tutkimuksen vuoksi myös jatkotutkimukset ovat toivottavia.
  • Turtonen, Arttu (2019)
    This thesis examines public procurement of innovation and its operationalization in the Finnish public health care sector. Public procure-ment is currently recognized as a suitable instrument to foster innovation and it is thus widely recognized as a tool for demand-driven innovation policies. By recognizing this political interest and the lack of established academic research about public procurement of innova-tion, the primary objective of this thesis is to add knowledge about the practices of public procurement of innovation. This thesis examines a single case study in which the Kuopio University Hospital’s pharmacy service unit procured a comprehensive solution for pharmacy auto-mation. The perspective of institutional approach is adopted in order to find out how organization-specific, endogenous institutions affect the conditions and the results of a public procurement of innovation. This thesis is set to answer how the procurement of the pharmacy service automation in Kuopio University Hospital was implemented and how endogenous institutions affected the outcome of the procurement process. This thesis is a qualitative research of a case study. The empirical data of this study consist of elite interviews and relevant documentation. Qualitative content analysis is applied in order to examine the empirical data and it utilizes the theoretical framework of public procurement of innovation and endogenous institutions respectively in order to provide suitable classifications for the results. The classifications provide a comprehensive description of the procurement project and endogenous institutional factors that affected the outcome of the procurement. The results indicate that the Kuopio University Hospital’s pharmacy service unit initiated a public procurement of innovation due to an intrinsic need to improve its patient safety and the efficiency of its pharmacy supply processes. The implementation of the project included innovation-friendly procurement practices that enabled development of an innovative solution. Multiple products were developed and com-mercialized as a result of the procurement. All of the products included elements of radical innovation. Utilizing the new pharmacy supply system, the Kuopio University Hospital’s pharmacy supply service has increased its efficiency and safety. The challenges identified re-garding the effects of the procurement related to the difficulty of measuring the real productivity of the new system. The procurement also had direct effects for the supplier as multiple products were developed and commercialized in the process. In addition, the procurement opened new markets for the company. The key findings of this thesis indicate that public procurement can spur innovation even if it is not the primary goal of the procurement. The Kuopio University Hospital case points out the importance of multi-professional collaboration and trust as crucial factors in public procure-ment of innovation practices. The perspective of institutional approach also proved to be a suitable theoretical framework in examining the conditions that could affect the success or the hindrances of the public procurement of innovation implementation.
  • Pölönen, Raine (2013)
    Oikeudenmukaisuuden kokemukset työpaikalla ovat aina olleet ajankohtaisia. Oikeudenmukainen toiminta lisää viihtyvyyttä ja parantaa mainetta hyvänä työnantajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten hyvin puolustusvoimat on onnistunut omassa henkilöstöpolitiikassaan oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Tähän haettiin vastausta tutkimusongelmalla, millaisia oikeudenmukaisuuden tai epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia irtisanoutuneilla upseereilla oli puolustusvoimien henkilöstöpolitiikasta. Aineistona käytettiin aikaisempia tutkimuksia oikeudenmukaisuudesta, ja varsinaisesti tämän tutkimuksen kysymykseen haettiin vastaukset teemahaastattelun menetelmin irtisanoutuneita upseereita haastattelemalla. Otokseksi valittiin irtisanoutuneet upseerit sen vuoksi, että heillä uskottiin olevan monipuolisempi näkemys puolustusvoimien oikeudenmukaisuudesta vertailunäkökulman vuoksi yksityiseen sektoriin. Lisäksi he eivät olleet sidoksissa enää organisaatioon, jolloin haastattelut olivat luotettavampia. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemahaastattelujen teemojen sisällönanalyysi. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että oikeudenmukaisuuskokemukset olivat hyvin samanlaisia kaikkien haastateltavien keskuudessa. Palkkioiden jako nähtiin kaiken kaikkiaan oikeudenmukaisena, vaikkakin hyvin moni vastaajista totesi palkitsemisjärjestelmän olevan merkityksetön, henkilövalintajärjestelmän sisältävän niin suuria puutteita, että kokemukset ovat pääsääntöisesti epäoikeudenmukaisia, ja kehityskeskustelujen olevan pelkkiä palkkaneuvotteluja. Päätöksenteon menettelytapojen oikeudenmukaisuuden kokemukset olivat asiajohtamisen osalta oikeudenmukaisia, mutta henkilöstöjohtamisen osalta epäoikeudenmukaisia. Tämä johtui siitä, että henkilöt pystyivät vaikuttamaan päivittäisrutiineihin liittyviin päätöksiin, muttei omaan urakehitykseen henkilöstöpäätöksissä. Vuorovaikutuksen oikeudenmukaisuutta pidettiin onnistuneena ja haastateltavien esimiehet olivat olleet pääsääntöisesti esimerkillisiä vuorovaikutustaidoissaan. Joitakin epäoikeudenmukaisuuksia oli kuitenkin koettu, kun päätöksiin ei voinut vaikuttaa huonojen vuorovaikutussuhteiden vuoksi. Kokemuksista oli pääteltävissä, että puolustusvoimien organisaation epäoikeudenmukaisuutta perustellaan helposti rakenteellisilla tekijöillä, mikä tekee oikeudenmukaisuuden toteuttamisen haasteelliseksi. Jäykät rakenteet, hierarkia ja vanhentuneet toimintatavat aiheuttavat eniten epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia. Ratkaisuksi ehdotettiin päätöksenteon joustavuutta, rohkeutta tehdä luovia päätöksiä sekä erilaisuuden hyväksymistä ja haastamista. Lisäksi toivottiin tiettyjen vanhentuneiden rakenteiden ja menettelytapojen poistamista päätöksenteosta sekä rohkeutta käyttää nuorempien upseerien osaamista ja ammattitaitoa nopeammalla etenemisellä vaativampiin tehtäviin.
  • Härmälä, Ulla (2014)
    Rekrytointifirmat ja muut osittain tai kokonaan ulkoistettuja henkilöstöhallinnon palveluita tarjoavat yritykset havainnollistavat Kiinassa viime vuosikymmeninä tapahtuneen avautumisen ja talouskasvun mukanaan tuomia muutoksia, ja tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, millaiseksi rekrytointifirmoissa työskentelevät ihmiset kokevat suhteen organisaationsa nykyiseen ympäristöön. Mielenkiinto kohdistuu erityisesti tapoihin joilla rekrytointifirmat voivat pyrkiä legitimoimaan organisaationsa toimintaa sekä siihen, missä määrin niihin kohdistuu erilaisia, yritysten toimintaan ja tavoitteisiin liittyviä institutionaalisia paineita. Tutkimuskohteena on vuonna 1997 Shanghaissa perustettu yksityisomisteinen rekrytointipalveluja tarjoava yritys, joka työllistää yhteensä noin 130 henkeä viidessä toimistossa manner-Kiinassa. Käsillä oleva tutkielma on kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tiedonhankinnan menetelmiä yhdistävä tapaustutkimus, jossa aineistonkeruutavat sekä aineiston analyysi perustuvat institutionalismin teoriaan sekä tutkimusaihetta sivuavaan aiempaan tutkimukseen. Institutionalismin teorian mukaan organisaatioiden toiminta saa uusia muotoja vuorovaikutuksessa vallitsevien instituutioiden ja ympäristön muutoksen kanssa, ja tutkielmassa sovelletaan Richard Scottin tekemää jaottelua institutionalismin kolmeen – regulatiiviseen, normatiiviseen ja kulttuuris-kognitiiviseen – peruspilariin. Näihin kolmeen analyyttiseen elementtiin nojautuen määritellään erilaisia Kiinan institutionaalisessa kontekstissa organisaatioiden toimintaan vaikuttavia tekijöitä, joiden merkittävyyttä ja mahdollista muutosta arvioidaan kohdeorganisaation päämajassa Shanghaissa työskentelevien jäsenten kanssa toteutetun kyselylomaketutkimuksen sekä yrityksen perustajan ja kolmen muun vanhemman konsultin kanssa tehtyjen puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Kyselytutkimuksen tulosten ja haastatteluaineiston analyysin perusteella mikään kolmesta institutionaalisesta elementistä ei yksin nouse muita merkittävämmäksi. Regulatiivista ympäristöä tarkasteltaessa korostuu sen toimintaa mahdollistava pikemmin kuin rangaistusperustainen rajoittava rooli, ja rekrytointialan omien (normatiiviseen pilariin kuuluvien) normien noudattaminen arvioidaan kansallisia alakohtaisia standardeja tärkeämmäksi. Normatiivisesta ympäristöstä organisaatioon ei kohdistu paineita yhteiskuntavastuullisuuden edistämiseen, mutta vastaajat kokevat heillä olevan mahdollisuus yhtäältä edistää ammattimaisten toimintatapojen leviämistä, sekä toisaalta vaikuttaa alansa toiminnan legitimiteettiin ja sen sääntelyä koskevaan päätöksentekoon alan omien yhdistysten kautta. Kulttuuris-kognitiivisessa ympäristössä yritysten tarve luoda ja hyödyntää epävirallisia henkilökohtaisia suhteita poliittisiin toimijoihin vaikuttaa menettäneen merkitystään, mutta vastaajat antavat korkean arvon liikekumppanuussuhteiden ylläpidolle. Tutkimuksen tulosten perusteella nyky-Kiina edustaa ympäristöä jossa – poliittisista ja taloudellisista reformeista huolimatta – rekrytointiyritysten selviytyminen riippuu yhä mukautumisesta sekä virallisista että epävirallisista institutionaalisista lähteistä syntyviin paineisiin. Hyväksyttävää toimintaa koskien haastateltavien puheissa korostuvat enemmän sitä ohjaavat tavoitteet kuin konkreettisemmat, yrityskohtaiset sisäiset rakenteet ja prosessit. Jatkotutkimuksen kannalta olisi mielenkiintoista tarkastella laajempaa joukkoa saman alan organisaatioita, jotta mahdolliset erot subjektiivisissa näkemyksissä sekä esimerkiksi organisaatioiden iän ja koon vaikutus näihin näkemyksiin voidaan selvittää.
  • Melo Barbosa Gil, Alessandra (2014)
    Affirmative action policies have been used in the past 50 years as a central tool in the promotion of racial equality in education in diverse contexts worldwide. This paper investigates the National Quotas Program that was launched in 2012 by the Brazilian government to reserve federal universities’ vacancies for specific groups of students, along with the supporting governments discourse in the decade following the change in administration in Brazil (2003 - 2012). Through the use of Carol Bacchis critical policy analysis approach and a discourse analysis focused on key concepts, binaries and categories, its goal is to investigate the problem representation upon which the Program was built, and discover whether the conceptualization of the 'racial matter' has evolved throughout the decade. The main national policy documents, bills, laws and decrees of this period regarding the promotion of racial equality and the implementation of affirmative action policies in the Brazilian educational system compose the material under analysis. As the results of other studies show, the current configuration of the National Quotas Program has perverse effects: there are inequalities in the distribution of benefits to the different categories of students targeted by the quotas, resulting in the ones who need them the most facing higher competition rates. My results suggest that this is a consequence of a change in the problem representation that has occurred throughout the decade and the governments attempt to solve two problems simultaneously: racial and class inequality. The findings show that there has been a shift in the understanding of the relationship between these two key concepts of race and class, and that this was also supported by changes in the discursive use of binaries and categories. Despite an early discursive separation between the class and race struggles and the governments pledged commitment to solve the problem of racial inequality, the late discourse and the ultimate implemented solution have shown that the class struggle still takes precedence over race in Brazilian public policy. I argue this is problematic because it has led to the Programs unintended effects, and suggest the need to rethink the complex problem of inequality once again to make the quotas a better tool in the promotion of equality: maybe race and class should not be consolidated into a single inequality problem after all.
  • Olander, Tuulikki (2014)
    Tutkielmassa selvitetään, mikä Suomen kansallisen innovaatiopolitiikan merkityksen katsotaan olevan radikaaleille innovaatioille. Lisäksi huomio kiinnittyy politiikkaa koskeviin näkemyseroihin julkisen ja yksityisen sektorin edustajien välillä. Poliittisessa keskustelussa on Suomessa peräänkuulutettu nimenomaan radikaaleja innovaatioita, tekemättä kuitenkaan selkeää eroa radikaaleja tai inkrementaaleja innovaatioita tukevan politiikan välillä. Radikaaleja innovaatioita pidetään tärkeinä, koska niiden nähdään tuottavan merkittävää talouskasvua. Aikaisemmassa innovaatiotutkimuksessa erotellaan toisistaan inkrementaalit ja radikaalit innovaatioprosessit sekä niiden johtaminen, mutta politiikan saralla vastaavaa selkeää erontekoa ei ole havaittavissa. Tutkielmassa radikaaleja innovaatioita ja innovaatiopolitiikan suhdetta tarkastellaan sekä markkinahäiriönäkökulmaa että innovaatiojärjestelmäajattelua hyödyntäen. Nämä näkökulmat nostavat innovaatiopolitiikan keskiöön julkisen rahoituksen, perustutkimuksen, koulutuksen, infrastruktuurin, toimintaympäristön, kyvykkyydet ja verkostot. Tutkielman aineisto sisältää 12 teemahaastattelua, joista osa on kerätty yrityksissä ja osa julkishallinnossa. Tarkastelun kohteena haastatteluissa on työ- ja elinkeinoministeriön koordinoima kansallinen innovaatiopolitiikka suhteessa radikaaleihin innovaatioihin. Haastattelut toteutettiin pääkaupunkiseudulla keväällä 2014, äänitettiin ja litteroitiin. Viisi haastattelua edustaa yritysten näkökulmaa ja seitsemän virkamiesten. Aineiston analyysi tapahtuu laadullisin menetelmin hyödyntäen QCA-metodia ja teemoittelumenetelmää, joka perustuu keskeisten teemojen tunnistamiseen ja jalostamiseen analyysiksi. Aineiston pohjalta havaitaan haastateltavien erottavan innovaatiopolitiikasta toimenpiteitä, joiden he katsovat kohdistuvan selkeämmin radikaaleihin kuin inkrementaaleihin innovaatioihin. Tietyillä politiikka-alueilla ja tekijöillä nähdään olevan erityisesti merkitystä radikaalien innovaatioiden kannalta. Julkisen rahoituksen merkitys koetaan tärkeäksi radikaaleille innovaatioille, mutta kehityskohteeksi esitetään rahoituksen laajentamista tutkimus- ja kehitysvaiheen yli pilotointi- ja kaupallistamisvaiheisiin. Muita esille nousevia tekijöitä ovat lainsäädännön kehittäminen perusluonteeltaan rajoittavasta mahdollistavaksi, verkostojen hyödyntämisen tukeminen ja kokeiluihin kannustaminen. Havaitaan myös, että virkamiesnäkökulmasta haastavana osa-alueena koetaan yritysten osaamiskehityksen tukeminen. Yksityisen ja julkisen sektorin edustajien välillä suurimmat näkemyserot liittyvät siihen, kuinka laajana innovaatiopolitiikan keinovalikoimaa pidetään. Tuloksista käy ilmi, että julkishallinnon virkamiehet tarkastelevat innovaatiopolitiikkaa laajemmin innovaatiojärjestelmien näkökulmasta, kun yritysten edustajat näkevät innovaatiopolitiikan mahdollisuudet pitkälti julkisessa rahoituksessa ja julkisin varoin tuotetussa perustutkimuksessa. Sekä tutkielman aineistoon että teoreettiseen viitekehykseen liittyy rajoituksia, joita ei saa unohtaa tuloksia tulkittaessa. Innovaatiojärjestelmäajattelun ja markkinahäiriöajattelun kautta on nostettu esiin tiettyjä innovaatiopolitiikan kannalta relevantteja tekijöitä jättäen mahdollisesti huomiotta toisia. Lisäksi tutkielman aineisto edustaa yksittäisten henkilöiden näkemyksiä ja mielikuvia tutkimusaiheesta, minkä takia tuloksista ei tule vetää kovin pitkälle vietyjä päätelmiä.
  • Jouppi, Tarja (2013)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten MiFID lainsäädäntöä on implementoitu Aktia pankin sijoitusneuvonnassa sijoitusasiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, miten sijoitusasiantuntijat kokevat MiFiDin direktiivin myötä tulleiden muutosten vaikuttaneen heidän työhänsä ja minkälaisina he ovat muutokset kokeneet. Teoriapohjana käytetään mm. Timo Santalaisen organisaatiomuutoksen teoriaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka perustuu fenomenografiseen analyysiin. Fenomenografiassa on tarkoitus selvittää ihmisten kokemus jostain asiasta ja tutukimuksen kannalta on relevanttia, miten asioiden ymmärretään olevan kuin se, miten asiat todellisuudessa ovat. Tutkimusmenetelmänä käytetään puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja, jonka haastattelumuoto on keskustelunomainen. Tutkimuksessa haastateltiin sijoitusasiantuntijoiden lisäksi Aktian varatoimitusjohtajaa ja pankkilakimiestä. Rahoitusvälineiden markkinat -direktiivin, MiFIDin, mukaiset lainsäädännöt tulivat voimaan Suomessa v. 2007. Direktiivin tarkoitus oli yhtenäistää ja kehittää EU:n sisämarkkinoita sekä parantaa sijoittajan suojaa markkinoilla. Direktiivin myötä sijoituspalveluiden tarjoajan vastuu sijoituspalveluiden myynnissä kasvoi merkittävästi. Sijoituspalvelun tarjoajalle asetettiin tiedonantovelvollisuus, joka määräytyi asiakasluokitusten mukaan. Ei-ammattimaiselle asiakkaalle on annettava kaikkein eniten tietoa sijoitustuotteista. Sijoituspalvelun tarjoajat velvoitettiin selonottovelvollisuuden kautta myös kartoittamaan asiakkaan taloudellinen tilanne ja selvittämään asiakkaan sijoituskokemus- ja tietämys sekä dokumentoimaan tehdyt selvitykset. Tästä syystä pankit ja muut rahoituslaitokset joutuivat muuttamaan työohjeistustaan ja työrutiinejaan sijoitusneuvontaa antaessaan MiFID direktiivin tullessa voimaan. Organisaation muutostarve lähtee Timo Santalaisen mukaan jostakin kolmesta 'muutosten moottorista', joita ovat kriisi, vahvat signaalit tai strateginen näkemyksellinen toiminta. Organisaation muutosprosessin onnistuminen edellyttää organisaation muutosvalmiutta, johon kuuluu riittävä osaamistaso sekä oikea asenne, sekä muutoksen käytännön toteutusta suunnitellusti vaiheittain. On myös tärkeää, että vakiinnutetaan toteutettu muutos organisaatioon. Aktia pankissa kehitettiin MiFID direktiivin mukainen säästäjä- ja sijoittajaprofiili. Tämän työkalun avulla käydään läpi asiakkaan talouden kokonaistilanne ja tulevaisuuden suunnitelmat sekä asiakkaan kokemus ja tietämys sijoitustuotteista. Profiili sisältää kysymyksiä, joita käydään asiakkaan kanssa läpi ja kirjataan vastaukset. Ohjelman avulla saadaan asiakkaalle sijoitussuositus, joka allekirjoitetaan ja tallennetaan. Aktian varatoimitusjohtajan ja pankin lakimiehen mukaan MiFIDin direktiivin muutosprosessiin panostettiin sekä henkilöstöresursseja että taloudellisia resursseja ja heidän mukaansa koulutus oli kattavaa ja implementointiprosessi kokonaisuudessaan hyvin läpiviety. Sijoitusasiantuntijoiden haastatteluissa esille tulleista keskeisistä käsityksistä muodostettiin kuvauskategorioita, jotka jäsensivät vastauksia tutkimuksen kannalta tärkeiden osa-alueiden osalta. Vastauksista voidaan päätellä, että yhteisenä kokemuksena MiFIDin mukanaan tuomista muutoksista oli kokemus työn määrän lisääntymisestä ja dokumentoinnin lisääntymisestä. Suurin osa haastatelluista sijoitusasiantuntijoista myös koki, että uusista toimintatavoista saatiin riittävästi koulutusta. Muutoksen koettiin myös tulleen kuitenkin yhtäkkiä vaikka siihen olikin saanut valmistautua. Melkein kaikki haastatelluista kokivat oman asenteensa muutokseen olleen positiivinen, vaikka organisaatiossa koettiin olevan myös muutoksen vastustajia. Toiset sijoitusasiantuntijoista kokevat, että heille asetetut myyntitavoitteet ja myyntikeskusteluiden kautta tulevat myyntipaineet ovat joskus ristiriidassa asiakkaalle soveltuvuus- ja asianmukaisuusarvioinnin kautta tulevien suositusten kanssa.
  • Miller, Sheena (2014)
    Operating under the understanding that competition for resources is increasingly stiff, this study aims to investigate whether and how institutions of higher education utilise global rankings across their websites and provide insight on how institutions share their placement in the rankings with invested stakeholders, particularly prospective students. The sample consists of three higher education institutions who all belong to a consortium of research intensive universities, but come from distinct systems that have varying vertical differences, ranging from highly elite, to middleground and egalitarian levels of stratification. With the goal of including a research focused institution from each of the three varying levels of status hierarchy, data was collected from the websites of University of Pierre and Marie Curie, University of Amsterdam and University of Melbourne, between March and April 2013. The content analysed from each university includes how rankings as an industry are addressed, what sort of language regarding prestige and reputation is used, whether posted rankings accurately reflect the actual institutional placement in the rankings, which rankings systems are used, and how often and at what points rankings are mentioned. The results confirm that rankings do indeed play a part in how institutions portray themselves and indicate that while the three institutions all task themselves with explaining the rankings to site visitors, the praise institutions are willing to give the rankings varies. The results indicate that as far as the cases studied are concerned, the higher an institution is ranked globally, the more the rankings are promoted across the site and the more positively rankings as an industry are presented. When an institution does not find itself at the top globally, but still is at the top within its nation, there is an emphasis on its national status.
  • Simberg, Krista (2012)
    Denna pro gradu-avhandling granskar Utrikesministeriets organisationsreform under åren 2007–2008 och undersöker hur de anställda på ministeriet upplever att organisationsreformens målsättningar blev uppfyllda. Dessutom prövar avhandlingen reformperspektivets och det institutionella perspektivets teoretiska förväntningar på reformen för att se om dessa förväntningar kan förklara reformens utfall. Reformer har blivit rutinartade i många organisationer och reformarbetet föder ofta behov för vidare reformer. Samtidigt ställer Utrikesministeriets handlingsrutiner, traditioner och identitet också krav på organisationen och påverkar ministeriets förmåga att reformeras. Under Utrikesministeriets reformprojekt skiljde sig planerna avsevärt från det slutgiltiga resultatet av reformarbetet. Ingen utvärdering av organisationsreformen på Utrikesministeriet år 2008 har tidigare gjorts. Avhandlingens empiriska material utgörs av tio expertintervjuer med tjänstemän på Utrikesministeriet. Materialet har analyserats med hjälp av kvalitativ textanalys. Analysen har vidare strukturerats med hjälp av bieffektsmodellen för utvärdering. På detta sätt uppmärksammar avhandlingen både avsedda och oavsedda samt positiva och negativa effekter av reformen. Resultaten tyder på att de målsättningar som Utrikesministeriet hade under reformprojektet endast delvis uppfylldes. Reformen kom av sig och den planerade matrismodellen förverkligades inte. Kundperspektivet på ministeriet är det område som tydligast har förbättrats. De största utmaningarna som fortfarande återstår är avsaknaden av prioriteringar och en viss stelhet i strukturerna som förhindrar ministeriet att jobba projektbaserat och flexibelt. Personalen är ändå flexibel och van vid förändringar. Ministeriet har gått framåt inom alla områden som reformprojektet berörde, men förändringsprocessen har fortsatt och mindre reformer har kontinuerligt gjorts också efter år 2008. Delvis kan framstegen gällande vissa målsättningar förklaras också av dessa senare reformer. Reformperspektivets och det institutionella perspektivets förväntningar visade sig stämma bra på reformen. Slutligen har avhandlingen identifierat attityder som tyder på att ministeriet håller på att anamma ett nytt kontinuerligt sätt att reformera sin organisation.
  • Brantberg, Jussi (2014)
    Den finansiella krisen som slog till åren 2007-2008 hade sitt ursprung i Förenta Staterna, där bankverksamheten och övervakningen varit bristfällig i flera avseenden. Som ett resultat av finansiell globalisering, blev krisen global och spred sig även till Finland med negativa ekonomiska konsekvenser. Situationen i sig har gett upphov till att reform och diverse nedskärningar i den offentliga sektorn framstått som populära lösningar. Denna avhandling analyserar reformpolitik i den offentliga sektorn under recessionen. Teoretiskt bygger avhandlingen på Christopher Pollits modell för cutback management som har sin grund i tre olika strategier för offentlig reform under ekonomiska nedgångar. Syftet är att analysera förhållandet mellan de åtgärder regeringen gjort och former för cutback management. Genom att analysera motiveringen i äldre budgetpropositioner granskas ifall effektivitetspolitiken skiljer sig märkvärt i låg- och högkonjunktur. Forskningsresultatet tyder på att de effektivitetsåtgärder som implementerats under eller strax efter recessionen, i varierande grad innefattar former av cutback management. Flera reformprojekt kan konkret definieras som ren cutback management. Däremot förblir vissa reformåtgärder diffusa, huruvida de är cutback management eller en åtgärd från en bredare repertoar av effektivitetsinstrument inom New Public Management doktrinen.
  • Sironen, Elina (2018)
    This Master's Thesis approaches the EU-level discussion on posted workers through the theoretical framework based on Vivien A. Schmidt's Discursive Institutionalism, complemented by neo-Gramscian approach to policy studies. The aim of the thesis is to find out how the framings of posted workers have evolved over the period 1991-2018 and whether there is convergence between policy change concerning posted workers and the wider contextual changes at the EU-level. The methodological approach of this study is qualitative. The chosen method is based on policy frame analysis. As the period under consideration is rather long, the most significant events during the formation of the Directive were identified and the material was collected on the basis of this identification. Thus, the research material is comprised upon the key EU documentation related to the phenomenon of posting. Primary research material includes: Proposals for directives (3), the original directives (2), and other related EU-level documentation. Other relevant sources include preparatory documentation regarding the Revision of the Posting Directive and European Commission Work Programmes for the years 2016-2018. The most important finding revealed during the analysis was that the framing of the Posting Directive has shifted from a rather economic framing towards a more social framing during 1991–2018. In the 1990s, posted workers were primarily considered to be part of the free movement of services, whereas during the revision process, the prevalent framing has changed towards emphasizing the free movement of persons and the fundamental social rights of the European Union. However, even though the framings have evolved, the legislative basis of the Posting Directive has remained unchanged. The new social framing in the debate over posted workers is strongly linked to the development of the European Social Pillar, which has been formulated parallel to the Revision of the Posting of Workers Directive. In addition, many other EU-level social initiatives reinforce the reframing of posted workers through the social framework. Thus, the discussion reveals clear convergence between (re)framings of the policy and the wider EU-level ideational change towards a more social Europe. The societal contribution of this thesis lies in its contemporary topic that has been high on the EU agenda for several years but has, nevertheless, remained as a marginal topic for research. By familiarizing themselves with the findings of this thesis, policymakers and authorities could learn to better reflect upon how they frame policy issues and recognise how framing takes place at different levels during the decision-making process. Theoretically, this thesis contributes to the existing literature by focusing on the interaction between institutional change and policy change at ideational level.