Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Teoreettinen filosofia"

Sort by: Order: Results:

  • Mikkola, Heli (2023)
    Työni käsittelee determinismin ja vapaan tahdon yhteensovittamattomuuden eli inkompatibilismin puolesta esitettyä seurausargumenttia. Peter van Inwagen on teoksessaan An Essay on Free Will esittänyt argumentista kolme eri versiota, joiden kaikkien on tarkoitus kuvata samaa perusajatusta; determinismissä toimintamme on seurausta kaukaisista menneisyyden tapahtumista ja luonnonlaeista, mutta koska ne eivät ole kiinni meistä, eivät niiden seurauksetkaan ole kiinni meistä. Van Inwagenin kolmannessa argumenttiversiossa esiintyy modaalinen operaattori N, jota käyttäen ”Np” merkitsee ”p, eikä kenelläkään ole tai ole ollut mitään valinnanvaraa p:n suhteen” minkä tahansa lauseen p kohdalla. Alkuperäinen operaattori N on kuitenkin monitulkintainen. Työni tarkempana aiheena on N- operaattorin tulkinnan rooli seurausargumentista käytävässä keskustelussa. Aihetta käsittelen kahden kysymyksen kautta, joista ensimmäinen on samalla johdatusta toiseen. Ensimmäinen kysymys koskee N-operaattorin logiikkaan kuuluvan ns. beta-säännön pätevyyttä. McKay ja Johnson ovat esittäneet, että N-operaattori on monitulkintainen ja tulkinnalla, jonka he näkevät vastaavan van Inwagenin alkuperäistä käyttöä, seurausargumentissa esiintyvä päättelysääntö beta ei päde. Kysyn, selviytyykö seurausargumentti tästä ongelmasta. Vastauksena esittelen kaksi filosofien käyttämää ratkaisumallia, joiden molempien katson korjaavan beta-säännön pätevyyden ongelman. Toinen ratkaisutapa on käyttää N-operaattorista vahvempaa tulkintaa ja toinen on vahvistaa suoraan beta -sääntöä. Katson, että N-operaattorin monitulkintaisuus siis sekä luo ongelman että tarjoaa siihen yhden ratkaisutavan ja on täten tärkeässä roolissa tässä keskustelussa. Näen kuitenkin, että N-operaattorin tulkinnoilla McKayn ja Johnsonin esittämässä heikommassa ja vahvemmassa mielessä on vaikutusta myös muihin kysymyksiin. Seurausargumentista käydyn keskustelun laajuuden vuoksi olen rajannut vaikutusten tarkastelun yhteen näkökulmaan. Johan E. Gustafsson on muodostanut seurausargumentin kolmannesta versiosta variantin, jossa hän käyttää N- operaattorista sen molempia tulkintoja. Kysymyksenäni on, miten kyseinen N-operaattorin tulkintojen käyttötapa vaikuttaa David Lewisin esittämään vasta-argumenttiin seurausargumentille. Lewisin mukaan seurausargumentin ensimmäisen version ilmaus ”olisi voinut saattaa epätodeksi” on myös omalla tavallaan monitulkintainen. Hän kyseenalaistaa seurausargumentin premissin, jonka mukaan kukaan ei olisi voinut saattaa luonnonlakeja epätodeksi (tai seurausargumentin kolmannen version kielellä, meillä ei ole mitään valinnanvaraa luonnonlakien suhteen). Puollan työssäni Gustafssonin näkemystä, että mikäli seurausargumentista on käytössä N-operaattorin tulkintoja sekoittava variantti, nousee Lewisin kannalle haasteita vastattavaksi. Työni laajempana tuloksena katson tämän keskustelun osoittavan, että N-operaattorin tulkinnalla on vaikutuksia myös beta-säännön pätevyyteen liittyvän kysymyksen ulkopuolella.
  • Sandberg, Venla (2024)
    Tutkielma käsittelee Ludwig Wittgensteinin suhtautumista ulkomaailmaa koskevaan skeptisismiin hänen teoksissaan Tractatus logico-philosophicus ja Varmuudesta. Keskeisenä tutkimuskohteena on Wittgensteinin käsitys skeptisismin mielettömyydestä, hänen suhtautumisensa metafyysisiin väitteisiin sekä hänen huomautuksensa kielen ja maailman rajoista. Wittgensteinin on toisinaan katsottu edustavan antiskeptisismiä, toisinaan taas jonkinlaista skeptisismiä. Argumentoin, ettei Wittgensteinin näkemys asetu ongelmitta ulkomaailmaa koskevan skeptisismin eikä antiskeptisismin alle. Pikemminkin hän osoittaa molempiin sisältyvät harhakäsitykset. Esitän, että Tractatuksen tarkasteleminen tarjoaa suuntaviivat myös Varmuudesta-teoksen ymmärtämiselle. Tractatusta käsittelevässä osiossa tarkastelen Wittgensteinin jaottelua mielekkäisiin, vailla mieltä oleviin sekä mielettömiin lauseisiin, ja Varmuudesta-teosta käsittelevässä osiossa peilaan tätä jaottelua siihen, mitä Wittgenstein kirjoittaa varmuuksista, tiedosta sekä ulkomaailmaa koskevan skeptisismin mielettömyydestä. Tractatuksen yhteydessä käsittelen sitä, mitä Wittgensteinin ajatus ”tikkaiden pois heittämisestä” tarkoittaa ja mitä siitä seuraa Cora Diamondin, Peter Hackerin sekä Daniéle Moyal-Sharrockin tulkintojen pohjalta. Varmuudesta-teoksen yhteydessä käsittelen puolestaan Moyal-Sharrockin, Duncan Pritchardin sekä Stanley Cavellin tulkintoja varmuuksista ja niiden suhteesta skeptisismiin. Arvioin tulkintojen uskottavuutta ja niiden yhteensopivuutta Wittgensteinin kirjoitusten kanssa ja esitän kummankin osion lopussa oman näkemykseni. Tutkielmassa keskeiseksi nousee Wittgensteinin käsitys kielen ja maailman rajoista, jotka liittyvät oleelliset hänen kirjoituksiinsa mielettömyydestä. Siksi kielen ja maailman rajojen tarkastelu tarjoaa hedelmällisen näkökulman Wittgensteinin skeptisismiä koskevien kirjoitusten ymmärtämiselle. Lisäksi tutkielma kiinnittää huomiota skeptisismin ”kahteen puoleen”. Yhtäältä skeptisismi voi kohdistua yksittäisiin ulkomaailmaa koskeviin uskomuksiin, kuten ”tiedän, että minulla on kädet”. Wittgensteinin varmuuksia koskevat huomiot osoittavat, että tällainen skeptisismi nojaa virheellisiin käsityksiin pitäessään tällaisia väitteitä tietoväitteinä. Toisaalta skeptisismi voi koskea koko maailman olemassaoloa. Wittgenstein kuitenkin osoittaa, ettei suhteemme maailmaan viime kädessä pohjaudu tietoon, eikä maailmaa ole mahdollista tarkastelle mistään ulkopuolisesta näkökulmasta. Juuri tässä hänen ajatuksensa kielen ja maailman rajoista on keskeinen. Tutkielman lopuksi esitän, että sekä skeptisismi, joka pyrkii epäilemään ulkomaailman olemassaoloa että antiskeptisismi, joka pyrkii puolustamaan sitä, nojaavat samaan metafyysiseen oletukseen ulkomaailman luonteesta. Wittgenstein osoittaa, että tämänkaltainen metafyysinen oletus on itsessään harhakäsitys, ja että kielen avulla ei ole mahdollista merkityksellisesti ilmaista skeptisiä tai antiskeptisiä lauseita. Näin ollen ulkomaailmaa koskeva skeptisismi on mieletöntä. Arvioin myös lyhyesti Wittgensteinin näkemystä suhteessa pyrrhonistiseen skeptisismiin, ja esitän, että vaikka Wittgensteinin näkemyksessä on joitakin yhteisiä piirteitä pyrrhonistisen skeptisismin kanssa, häntä ei voida suoraviivaisesti lukea sen edustajaksi. Lopuksi ehdotan, että Wittgensteinin etiikkaa koskevan luennon huomiot maailman olemassaolon ihmettelystä, jota ei voida ilmaista mielekkäästi, valaisevat myös skeptisismin pyrkimystä ylittää kielen ja maailman rajat.
  • Pitkänen, Anssi (2023)
    Tutkimuksen tavoite on selvittää miten Nishitanin filosofiselle projektille keskeinen tyhjyyskäsite kuuluisi tulkita, ja tämän tulkinnan valossa ymmärtää myös sen jokapäiväistä elämää koskevia eettisiä implikaatioita. Kysymys on olennainen, sillä Nishitania kommentoivassa kirjallisuudessa on hänen tyhjyyskäsitettään tulkittu selkeästi ontologisella tavalla, eli sen on nähty liittyvän olemiseen tai olemisen maaperään. Toisaalta Nishitania on tulkittu myös niin, että hänen tyhjyyskäsitteensä liittyisi enemmän maailman hahmottamisen tapaan tai katsantokantaan, joka rikkoo tavanomaisen reifioidun käsityksemme olemisesta. Avaan Nishitanin tyhjyysfilosofiaan kytkeytyvää eksistentiaalista käsitystä, jonka mukaan tyhjyyden oivaltaminen on samalla eksistentiaalisesta kärsimyksestä vapautumista. Keskeinen ajatus tässä vapautumisessa on tavanomaisen itseyden olemassaolon kyseenalaistaminen. Käsittelen myös kysymystä siitä uhkaako Nishitanin tyhjyysfilosofinen näkemys velvollisuuteen perustuvien eettisten normien mukaista käytöstä tai moraalisen toimijuuden mahdollisuutta. Käytän pääasiallisena aineistona Nishitanin Religion and Nothingness-alkuteosta, jota voidaan pitää Nishitanin pääteoksena. Sekundaarikirjallisuutena hyödynnän erityisesti Taitetsu Unnon editoimaa artikkelikokoelmaa The Religious Philosophy of Nishitani Keiji: Encounter with Emptiness, josta on hyvin löydettävissä eri näkökulmia Nishitanin tyhjyyskäsitteeseen ja toisaalta etiikkaa koskevaan problematiikkaan. Pyrin asettamaan eri näkökulmat keskenään vuoropuheluun, ja nostan esille löytämiäni tulkinnallisia ongelmia. Tuon tutkielmassa esiin oman tulkintani, jonka mukaan voimme tulkita tyhjyyskäsitteen integratiivisesti, mikä edellyttää selkeää ja kontekstille herkkää kielenkäyttöä sen suhteen puhummeko olemisesta sinänsä vaiko katsantokannoista tuohon olemiseen. Tulen siihen lopputulokseen, että eettiset normit tai moraalinen toimijuus eivät edellytä itseyden olemassaoloa siten kuin sen tavanomaisesti käsitämme, mutta Nishitanin tyhjyysfilosofia vaatii tuekseen myös käytännön filosofista viisausperinnettä, jotta sen mahdollistama vapaus eksistentiaalisesta kärsimyksestä sekä myötätunto toisia kohtaan voivat toteutua.