Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Criminal Law"

Sort by: Order: Results:

  • Partanen, Janni (2021)
    Uhkailu on erityinen vuorovaikutuksellinen vallankäytön muoto, joka mielletään usein jonkinlaisena väkivallan esiasteena tai sen lievempänä muotona. Rikoslain (39/1889) 25 luvun 7 §:n (21.4.1995/578) mukaan laittomasta uhkauksesta on tuomittava se, joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta. Kriminalisoinnin tarkoituksena on henkilökohtaisen turvallisuudentunteen suojaaminen henkilön ja omaisuuden suhteen. Laittoman uhkauksen tunnusmerkistö on pysynyt asiasisällöltään samana 14.7.1969 asti, joten sen tunnusmerkistö on vanhahko. Laittoman uhkauksen toimintaympäristö on kuitenkin tämän jälkeen muuttunut, ja uhkaavaa kielenkäyttöä esiintyy enenevissä määrin internetissä. Laittoman uhkauksen kaltainen väkivallalla tai muulla rikoksella uhkaaminen on koventuneen keskusteluilmapiirin ääri-ilmiö, joka ei nauti sananvapauden suojaa. Tutkielmassa tarkastellaan ensisijaisesti rikoslain 25 luvun 7 §:n laitonta uhkausta itsenäisenä kriminalisointina, ja tunnistetaan sekä systematisoidaan laittoman uhkauksen tunnusmerkistön täyttymistä edellyttävät tekijät. Oikeuskäytännön rajanvetotapausten kautta myös hahmotetaan laittoman uhkauksen paikkaa uhkaamisrikosten kentällä ja sitä osaa uhkailusta, jota voidaan rangaista laittomana uhkauksena. Toiseksi tutkielmassa arvioidaan laittoman uhkauksen tunnusmerkistötekijöiden ajankohtaisuutta. Tunnusmerkistö koostuu oikeushyviin kohdistuvalla rikoksella uhkaamisen tunnusmerkistä, subjektiivisväritteisestä perustellusta syystä pelätä oikeushyvien olevan vakavassa vaarassa sekä lainkonkurrenssikysymyksestä. Aseella uhkaaminen on tyyppiesimerkki rikoksella uhkaamisesta, mutta tämän lisäksi voidaan uhata muulla tavoin, kuten sanallisesti ja elein. Uhkaamistunnusmerkin voi täyttää suorien väkivallalla tai muulla rikoksella uhkausten lisäksi epäsuorat uhkaukset, kuten verhotut ja ehdolliset uhkaukset. Oikeuskäytännön mukaan tunnusmerkistön soveltamisalan ulkopuolelle jää ainakin sellainen uhkauksenomainen menettely, joka ei saa uhkaukselta vaadittavaa objektiivista ilmiasua sekä sellaiset vakavallakin väkivallalla uhkaavat ilmaisut, jotka jäävät toivomukseksi. Laittoman uhkauksen subjektiivisväritteiset edellytykset saavat ratkaisevan aseman sen soveltamisalaa rajattaessa. Uhkaajan ei ole tarvinnut menettelyllään tarkoittaa uhata, vaan uhkaamista arvioidaan uhatun henkilön näkökulmasta. Oikeushyvien abstraktisen vaarantumisen vuoksi riittävää on, että uhatulla on pelkäämiseen perusteltu syy. Vakavan vaaran -vaatimuksesta johtuen vähäisinä pidetyt, erityisesti omaisuuteen kohdistuvat rikosuhkaukset eivät välttämättä täytä tunnusmerkistöä. Internetissä tapahtuvan uhkailun erityispiirteiden vuoksi tieto monesta oikeuskäytännön valossa rangaistavuuden kannalta merkittävästä seikasta voi jäädä puuttumaan. Rangaistava uhkaus edellyttää, että uhattu saa tietää uhkauksesta, joten tunnusmerkistössä on selvä aukko siltä osin, kun uhkaaja ei ole saattanut uhkausta loppuun asti. Laiton uhkaus on vakavan väkivallalla tai muulla rikoksella uhkaamisen yleissäännös, joka perustuu uhkauksen aiheuttamaan pakottavaan kontrolliin. Säännös syrjäytyy toissijaisuuslausekkeen vuoksi, jos teko täyttää sellaisen rikoksen tunnusmerkistön, josta rangaistaan ankarammin tai johon laiton uhkaaminen sisältyy jonkin tavoitteen toteuttamiseksi. Laiton uhkaus on klassinen rikossäännös, joka on saanut siinä määrin vakiintuneen sisällön oikeudenkäytössä, että tunnusmerkistön muuttamisen tueksi tulisi olla erittäin painavat perusteet.
  • Lukkarinen, Maria (2024)
    Sosiaalisen median käytön räjähdysmäisen kasvun myötä 2010-luvulla on kehittynyt täysin uusi sähköisen elinkeinon harjoittamisen muoto, vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajille saattaa tarjoutua mahdollisuus hyödyntää lapsiaan kaupallisissa yhteistöissä. Lapset mainostavatkin yhä useammin esimerkiksi omia lelujaan ja vaatteitaan. Tätä toimintaa on syntynyt kuvaamaan termi ”kaupallinen sharenting”. Vaikka vaikuttajamarkkinointia koskevaa nimenomaista sääntelyä ei ole, on sen harjoittaminen sallittua perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa turvattujen elinkeinovapauden ja sananvapauden nojalla sekä markkinointia koskevasta lainsäädännöstä ja itsesääntelystä johdettuna. Kuitenkin myös yksityiselämän suoja on erittäin vahva perustuslain ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten suojaa nauttiva perustavanlaatuinen oikeus. Kahden yksilön ollessa samanaikaisesti perusoikeuksien subjektina on käsillä perusoikeuksien kollisio, jolloin ristikkäisiin suuntiin vievät oikeudet on pyrittävä punninnalla toteuttamaan mahdollisimman täysimääräisesti. Tutkielmassa kollisiossa olevat oikeudet kuuluvat lapselle ja tämän huoltajalla, joten lapsioikeudellinen tarkastelu on välttämätöntä. Tätä tarkastelua ohjaa moderni lapsikäsitys, jonka mukaan lapsi mielletään erityistä suojelua tarvitsevaksi itsenäiseksi oikeussubjektiksi. Lisäksi kaikessa lasta koskevassa päätöksenteossa on otettava ensisijaisesti huomioon lapsen etu. Lapselle kuuluvat oikeudet ovat samalla huoltajan velvollisuuksia, jotka huoltajan on otettava huomioon lastaan koskevassa päätöksenteossa eli esimerkiksi silloin, kun huoltaja päättää harjoittaa kaupallista sharentingia. Hyvääkin tarkoittava huoltaja ei aina toimi lapsen edun mukaisesti. Erityisesti kaupallisen sharentingin yhteydessä lapsen yksityiselämän suoja vaarantuu. Huoltajan toiminnan rikosoikeudellinen raja on kuitenkin häilyvä. Tutkielmassa pyritäänkin esittämään rajanvetoa myös huoltajan toiminnan lainmukaisuuden osalta. Keskeistä tutkielmassa on löytää lapsen edun mukainen ja muita lapsen oikeuksia kunnioittava ratkaisu, joka ei kuitenkaan rajoita liikaa huoltajalle tunnustettuja oikeuksia.
  • Väyrynen, Viola (2024)
    Tutkielmassa selvitetään, onko lapsiin kohdistuvan raa’an väkivaltamateriaalin hallussapidon kriminalisointi mahdollista, perusteltua tai tarpeellista. Väkivaltakuvauksen hallussapidon kriminalisointi on Petteri Orpon hallitusohjelmassa. Kriminalisoinnin taustalla on hyväksyttäviä ja painavia syitä, mutta nämä eivät yksistään riitä teon kriminalisoimiseksi. Velvoite lasten suojeluun väkivallalta tulee kansainvälisistä sopimuksista, joihin Suomi on sitoutunut. Suomessa on tällä hetkellä jo useita kriminalisointeja, jotka pääasiassa kattavat lapsiin kohdistuvan raa’an väkivaltamateriaalin. Tutkielmassa tutkitaan, miltä osin lapsiin kohdistuvaa väkivaltamateriaalia ei ole nykyisillä kriminalisoinneilla katettu, ja onko rangaistusjärjestelmän täydentämiselle tältä osin tarvetta. Tutkielmassa perehdytään Suomessa perinteisesti vallinneeseen kriminaalipolitiikkaan sekä preventiiviseen rikosoikeuteen, jonka lisääntymistä hallussapitokriminalisoinnit ilmentävät osaltaan. Uutta mahdollista kriminalisointia käsitellään myös kriminalisointiperiaatteita vasten. Uusi kriminalisointi kohdistuisi suurilta osin lasten ja nuorten keskuudessa leviävään väkivaltamateriaaliin. Tältä osin tutkielmassa käsitellään nuorisorikosoikeutta ja sitä, miten lasten ja nuorten tekemiin rikoksiin tulisi suhtautua. Tutkielmassa esitetään, että ilmiöstä ja kriminalisoinnin mahdollisista vaikutuksista on tehtävä lisätutkimusta ennen kuin voidaan arvioida rangaistusjärjestelmän täydentämistä koskevia tarpeita. Tällä hetkellä kriminalisoinnin tarve on perusteltu pintapuolisesti, mutta perustelut eivät saa tukea niistä kriteereistä, joita teon rangaistavuudelta Suomessa edellytetään.
  • Lahtinen, Saara (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan liikesalaisuutta koskevan yksityisoikeudellisen ja rikosoikeudellisen sääntelyn suhdetta. Liikesalaisuus on ilmiönä kiinnostava monimuotoisuudensa vuoksi. Toimialasta riippumatta yhtiöiden toiminta perustuu yhä enemmän tiedon hallintaan modernissa verkostoituneessa tietoyhteiskunnassa ja usein merkittävä osa tästä tiedosta on liiketoimintaan liittyvää luottamuksellista tietoa. Suomessa liikesalaisuuksien suoja on rakentunut pääosin rikoslainsäädännön varaan. Rikoslakiin (39/1889) liikesalaisuuksia koskevat kriminalisoinnit otettiin 1990-luvulla rikoslain kokonaisuudistuksen ensimmäisen vaiheen yhteydessä. Liikesalaisuuksien yksityisoikeudellista suojaa vahvistettiin, kun Suomessa tuli voimaan 15.8.2018 uusi liikesalaisuuslaki (595/2018). Liikesalaisuuslain säätämisen myötä liikesalaisuus määriteltiin lakiteknisesti, ja määritelmän käsitettä käytetään niin yksityisoikeudellisessa kuin rikosoikeudellisessa liikesalaisuussääntelyssäkin. Liikesalaisuuslain 2 §:n mukaan liikesalaisuus on tietoa, joka ei ole yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa ja jolla on taloudellista arvoa liiketoiminnassa. Lisäksi tiedon laillisen haltijan on tullut ryhtyä kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi. Liikesalaisuuden käsitettä käytetään sekä yritysvakoilua, yrityssalaisuuden rikkomista että yrityssalaisuuden väärinkäyttöä koskevissa rikossäännöksissä. Liikesalaisuuden käsitteen määritelmää voidaan pitää suhteellisen laajana ja kielellisesti osittain monimutkaisena. Rikosoikeudellisessa järjestelmässä laillisuusperiaatteen näkökulmasta tämä voi näyttäytyä ongelmallisena. Rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sisältyvä epätäsmällisyyskielto edellyttää rangaistussäännöksen suojelukohteen täsmällistä määrittelyä. Tämän tutkielman tarkoitus on vastata lainopillisin tutkimusmenetelmin ensinnäkin siihen, vastaako liikesalaisuuden määritelmä laillisuusperiaatteen asettamia vaatimuksia. Niin ikään tässä tutkielmassa tarkastellaan liikesalaisuuslain säännösten merkitystä ja vaikutusta liikesalaisuutta koskevan rikosoikeudellisen sääntelyn soveltamiseen. Liikesalaisuuslain merkitystä rikoslakiin tarkastellaan liikesalaisuuslain ja rikoslain toisiaan keskenään osittain vastaavien tekojen kautta. Tarkastelussa tuodaan esiin käsitteiden sisällöllisiä yhteneväisyyksiä ja hahmotetaan niiden keskenäistä merkitystä. Liikesalaisuuslain mukaisia seuraamuksia suhteessa rikosoikeudelliseen järjestelmään arvioidaan erityisesti ne bis in idem -kiellon ja kohtuullistamisperusteiden kontekstissa. Kun rikoslain säännöksissä ei viitata määritelmää lukuunottamatta liikesalaisuuslain säännöksiin, voidaan sääntelykehikkoa pitää jokseenkin vaikeasti hallittavana kokonaisuutena. Nykyistä liikesalaisuutta koskevaa sääntelykokonaisuutta ei voida pitää rikosoikeudellisesti täysin ongelmattomana eikä selkeänä.
  • Riski, Pilvi (2022)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää liiketoimintakiellon valvonnan nykytilaa. Liiketoimintakielto on luonteeltaan elinkeino-oikeudellinen turvaamistoimenpide, jolla pyritään estämään sopimatonta ja vahingollista liiketoimintaa sekä ylläpitämään liiketoimintaan kohdistuvaa luottamusta. Liiketoimintakielto voidaan määrätä liiketoimintaan kohdistuneiden olennaisten laiminlyöntien tai liiketoiminnan yhteydessä tehtyjen rikosten seurauksena. Liiketoimintakielto ei itsessään estä kieltoon määrättyä harjoittamasta liiketoimintaa, mutta liiketoimintakiellon rikkominen on säädetty rangaistavaksi rikoslain 16 luvun 11 §:ssä, ja tästä syystä kiellon noudattamista on myös valvottava. Liiketoimintakiellon valvonta on liiketoimintakieltolaissa uskottu poliisin tehtäväksi. Tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin poliisin liiketoimintakiellon valvonnassa hyödyntämiä valvontamekanismeja. Tutkielmassa selvitettiin, että valvontaa suoritetaan pääasiassa vuosittaisten haastattelujen ja rekisteriselvitysten muodossa. Valvonnassa hyödynnettävien valvontamekanismien tehokkuutta arvioidaan erityisesti Helsingin hovioikeuden liiketoimintakiellon rikkomistapauksia koskevan ratkaisukäytännön valossa. Tutkielmassa selvitetään, millaisia rikkomistapauksia liiketoimintakiellon valvonnalla pystytään paljastamaan ja toisaalta millaiset rikkomistapaukset mahdollisesti jäävät valvonnassa havaitsematta. Helsingin hovioikeuden ratkaisukäytännön valossa nykyisillä liiketoimintakiellon valvontamekanismeilla ei pystytä tehokkaasti paljastamaan liiketoimintakiellon rikkomistapauksia, eikä liiketoimintakieltojärjestelmällä näin ollen ole päästy täysin tavoiteltuun rikoksia paljastavaan ja ennaltaehkäisevään vaikutukseen. Liiketoimintakiellon valvonnassa kohdattuja haasteita tarkastellaan Helsingin hovioikeuden ratkaisukäytännön ja liiketoimintakiellon valvontaa käsittelevän aiemman tutkimuksen pohjalta. Suurimpina haasteina liiketoimintakiellon valvonnassa pidetään bulvaanien käyttämistä, vähäisiä resursseja, rajanveto-ongelmia ja näyttökynnyksen ylittymistä. Tutkielmassa selvitetään, miten nämä haasteet vaikuttavat liiketoimintakiellon valvontaan ja millä keinoilla haasteisiin voitaisiin puuttua. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan liiketoimintakiellon valvonnan tulevaisuutta ja sitä, miten valvontaa voitaisiin tehostaa, jotta liiketoimintakieltojärjestelmällä saavutettaisiin sille asetetut tavoitteet.
  • Koskela, Marianna (2021)
    Kohtuuttoman suuriin luottokustannuksiin voidaan puuttua sekä rikos- että siviilioikeudellisin menettelyin. RL:n säännös luottokiskonnasta muotoiltiin osittain uudelleen silmällä pitäen pikaluottoyhtiöitä, sillä tunnusmerkistötekijöinä on mainittu seikkoja, jotka eivät istu mielekkäästi yksityishenkilöiden väliseen luotonantoon. Uudistuksen tarkoituksena oli pyrkiä estämään ja rajoittamaan pikaluottojen tarjonnassa havaittuja ongelmia. Mainitulla uudistuksella ei kuitenkaan saavutettu lainsäätäjän asettamia tavoitteita pikaluottoyhtiöiden toiminnan rajoittamisesta. Näistä syistä lainsäädännön kiristäminen katsottiin välttämättömäksi, jonka seurauksena kuluttajansuojalakiin vuonna 2013 lisättiin kutsuttu korkokattopykälä. Pikaluottotoimintaan liittyvien ongelmien yhä jatkuessa, lainsäätäjä päätti pitkällisten keskusteluiden jälkeen kiristää korkokattopykälää ja uusi säännös astui voimaan 2019 syksyllä. Ennen kuluttajansuojalakiin säädettyjä korkokattopykälää niin sanotut pikalainat herättivätkin keskustelua lähinnä luottokiskonnan osalta. Tuon aikaisen oikeuskäytännön perusteella pikalainayhtiöiden ei kuitenkaan katsottu syyllistyneen luottokiskontaan. Myös luottotoiminnan rikosoikeudellisen sääntelyn tarvetta kritisoitiin, ja esitettiin näkökulmia, joiden mukaan pelkästään siviilioikeudellinen sääntely tulisi olla riittävää. Kuitenkin kuluttajansuojalain säännökset, erityisesti uusi korkokattopykälä asettavat tiukat rajat hyväksyttävälle korolle sekä muille velasta maksetuille kuluille. Lainsäätäjän tahtotila pikalainayhtiöiden toiminnan rajoittamiselle on selvä. Yhtä lailla on selvää, ettei uuden lain mukaan luottotoiminnassa korkeita korkoja ja kuluja voida perustella enää luottoriskillä ja luotonantajan omilla kuluilla. Lainsäätäjän tahtotila huomioon ottaen, jää selvitettäväksi onko lainsäätäjän tahdonilmaisulla hyväksyttävästä korkotasosta merkitystä myös rikoslain luottokiskontasäännöksen arvioinnin kannalta kulutusluotoissa? Tutkimuksen tarkoituksena on näin ollen selvittää korkokattopykälän vaikutusta suhteessa luottokiskonnan tunnusmerkistöön lainsäätäjän tarkoituksen, rikosoikeudellisen tulkintadoktriinin sekä oikeuskäytännön perusteella.
  • Widjeskog, Ada (2021)
    Det tog rätt länge innan människohandel fick någon form av politisk uppmärksamhet i Finland. Människohandel igenkändes som ett problem som krävde åtgärder på nationell nivå först i samband med att Palermoprotokollet ratificerades i början av 2000-talet. Människohandel kriminaliserades i Finland som en följd av detta år 2004. I början av 2000-talet förekom i Finland en del omfattande koppleriverksamheter där främst utländska kvinnor utnyttjades. Trots att det handlade om organiserat koppleri utgick såväl politiker som polis, åklagare och domstol från antagandet om att de personer som utnyttjats i prostitution har samtyckt till att utnyttjas sexuellt tills annat bevisats. Detta ledde till att sexuellt utnyttjade personer i praktiken delades upp i två grupper: oskyldiga människohandelsoffer och skyldiga prostituerade. I ljuset av det vi vet idag kan en del av dessa så kallade skyldiga prostituerade mycket väl ha varit offer för människohandel. Den nationella människohandelskriminaliseringen har sedan den infördes ändrats en gång genom den lagändring som trädde i kraft 2015. Lagstiftarens huvudsakliga mål vid ändringarna av brottsbeskrivningarna för koppleri och människohandel var att göra gränsdragningen mellan människohandelsbrott och koppleribrott tydligare samt se till att kriminaliseringen av människohandel bättre motsvarar kriminaliseringsförpliktelserna i de internationella dokument som är bindande för Finland. Avhandlingen granskar huruvida lagstiftarens syften och målsättningar med lagändringen lett till det önskade slutresultatet. För att svara på forskningsfrågan analyseras lagstiftarens tolkningsanvisningar och domstolens tolkning av brottsbeskrivningen för människohandel. I avhandlingen tillämpas den rättsdogmatiska metoden. I och med att avhandlingen granskar tolkningen av brottsbeskrivningen aktualiseras även olika tolkningsmetoder. Tolkningen av brottsbeskrivningen analyseras i ljuset av den teleologiska tolkningsmetoden. Enligt den teleologiska tolkningsmetoden bör lagen tolkas i enlighet med dess syfte. Således kan avhandlingen närmast klassificeras till den inriktning inom rättsdogmatiken som kallas för intresserättsdogmatik. Avhandlingens prognos visade sig stämma i viss utsträckning. Den mest betydande förändringen är att domstolen inte längre ger någon betydelse till offrets eventuella ursprungliga samtycke om gärningsmannen använt minst ett otillbörligt medel för genomförandet av brottet. Tidigare anvisade lagstiftaren en snäv tolkning av människohandelsbestämmelsens öppna begrepp vilket inte längre är fallet. Fysiskt våld och frihetsberövande krävdes innan lagändringen för att fastställa människohandelsbrott, medan de nu gällande tolkningsanvisningarna betonar att brottet lika gärna kan begås genom psykiska medel. Dessa tolkningsanvisningar återspeglas även i domstolens tolkningsverksamhet. Trots att läget förbättrats finns det fortfarande utmaningar. Vilken betydelse som vid fastställandet av brottets medel och gärningssätt bör ges till offrets egen uppfattning över huruvida dennes viljebildning och självbestämmanderätt kränkts eller ej framhålls i avhandlingen som den mest framträdande frågan som bör klargöras. Hur detta bedöms kan ha avgörande betydelse för gränsdragningen mellan koppleri och människohandel vid fall där gärningarna befinner sig inom gråzonen för rekvisitens tillämpningsområde. Avhandlingen argumenterar för att lagstiftarens syften med lagändringen 2015 kunde förverkligas i ännu högre utsträckning genom tillämpandet av en teleologisk tolkningsmetod där människovärdets okränkbarhet tolkningsmässigt skulle förstärka offrets frihet. En sådan tolkning skulle vara förenlig med de internationella förpliktelsernas krav på en strängare bedömning av grundläggande värden och tillhandahålla ett mer effektivt skydd för såväl som faktiska som potentiella offers frihet.
  • Palm, Charlotta (2023)
    Marknadsmanipulation är en form av straffbart marknadsmissbruk. De straffrättsliga reglerna hittas alltsedan totalreformen av strafflagen år 1999 i strafflagen. Idag finns två mycket centrala europeiska regelverk på området: marknadsmissbruksförordningen (MAR) och marknadsmissbruksdirektivet (MAD II). Dessa regelverk har inverkat starkt på det nationella rättsläget. I och med att användningen av internet har ökat har även miljön som värdepappersmarknaden existerar i förändrats. Under 2020–2021 uppstod ett dittills oskådat fenomen på börsen i USA, då ett stort antal individer samordnade sig via sociala medier för att uppnå en effekt på bolaget GameStops aktiekurs. Som resultat av skeendet uppstod frågan på ett allmänt plan ifall sådana typer av manipulativa flockbeteenden kan vara straffbara. Den straffrättsliga bedömningen utgår ifrån en viss brottsbeskrivning, vars element bör tolkas för att kunna bedöma ifall någonting straffbart hänt. Marknadsmanipulation kan antingen ske genom information i endera skriftlig eller muntlig form eller genom transaktioner. För att bedöma under vilka grunder som ansvar kan tillskrivas individer som agerar i grupp analyseras brottet marknadsmanipulation utifrån de straffrättsliga bestämmelserna om medverkan. Denna avhandlings syfte är att ge en överskådlig blick av brottet marknadsmanipulation samt besvara frågan om huruvida flockbeteenden på marknaden kan anses vara marknadsmanipulation i brottets egentliga mening. Rättsläget är någorlunda otydligt till följd av bristen på rättspraxis på nationell nivå, vilket leder till att särskilt svensk praxis får en större betydelse för att beskriva det aktuella läget.
  • Väisänen, Emmi (2022)
    Toisen ihmisen hengen riistäminen tahallisella rikoksella on aina erittäin törkeä rikos. Suomessa tahallisia henkirikoksia koskeva sääntely on tästä huolimatta porrastettu eri törkeysluokkiin. Tappo on toisen tahallisen surmaamisen perusrikos ja murha sen törkeä, kvalifioitu tekomuoto. Jotta teko voitaisiin katsoa rikoslain 21 luvun 2 §:ssä mukaisesti murhana, edellytetään tappamisen lisäksi vähintään yhden lainsäännöksessä mainitun kvalifiointiperusteen täyttymistä ja että rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Murhan kvalifiointi- eli ankaroittamisperusteet on kirjattu tyhjentävästi rikoslakiin. Rikoslaissa tai sen esitöissä ei kuitenkaan tuoda ilmi, mitä seikkoja kvalifiointiperusteissa tai kokonaisarvostelussa voidaan ottaa huomioon. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia seikkoja alioikeuskäytännössä on otettu huomioon murhan kvalifiointiperusteiden soveltamisessa sekä kokonaistörkeysarvostelussa. Toisena tutkimuskysymyksenä on, kuinka käräjäoikeuksien antamat tuomiot ovat muuttuneet hovioikeuksissa niissä tapauksissa, joissa tekijälle on vaadittu rangaistusta murhasta. Tutkielman keskeisimpänä aineistona toimii asiakirjapyynnöillä kerätyt aikavälillä 2014 - 2021 annetut hovioikeusratkaisut, jotka sisältävät myös niitä koskevat käräjäoikeuksien ratkaisut. Oikeuskäytännön lisäksi keskeinen lähdeaineisto koostuu lainsäädännöstä, lain valmisteluaineistosta sekä oikeuskirjallisuudesta. Hovioikeuksien ratkaisukäytäntöä tutkimalla sekä tuomioiden perusteluissa huomioonotettuja seikkoja kategorisoimalla on pyritty hahmottamaan vallitsevaa oikeustilaa murhan kvalifiointiperusteita sekä kokonaistörkeysvaatimusta koskien. Tutkielman keskeisenä johtopäätöksenä havaitaan, että murhan kvalifiointiperusteiden sisältö ja niissä huomioon otettaville seikoille annettava painoarvo perustuu tapauskohtaiseen kokonaisharkintaan. Toinen merkittävä huomio on, että käräjä- ja hovioikeuksilla on perustaltaan melko samankaltainen tulkinta tapon ja murhan tuomitsemisesta, mutta hovioikeus vaatii tarkempaa näyttöä kaikkien kvalifiointiperusteiden osalta.
  • Komulainen, Sara (2023)
    Keskustelu muuntohuumeista ja niiden kriminalisoinnista on ollut pinnalla enenevissä määrin 2000-luvun alusta alkaen, kun ensimmäiset muuntohuumeet alkoivat rantautua Suomeen. Nopeasti ymmärrettiin, että jotta muuntohuumeisiin voitaisiin reagoida nopeasti ja estää uusien aineiden leviäminen liian laajalle, tuli lainsäädäntöön tehdä suurehkoja muutoksia. Tämän johdosta Suomessa mahdollistettiin huumausaineiden kansallinen kriminalisointi sekä luotiin rikoslakiin uusi tunnusmerkistö kuluttajamarkkinoilta kielletyistä psykoaktiivisista aineista. Myös oikeuskäytännössä on jouduttu reagoimaan markkinoille tulleisiin uusiin aineisiin ja pohtimaan esimerkiksi rangaistusten yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Tämä on aiheuttanut keskustelua huumausainerikoksissa yleisesti käytössä olleista rangaistusasteikoista ja niiden käytöstä jatkossa. Oikeuskäytännössä on lisäksi jouduttu pohtimaan, miten rangaistusta mitattaessa voitaisiin arvioida tuntemattomia aineita niin, että rangaistus olisi oikeassa suhteessa aineen vaarallisuuteen ja vahingollisuuteen nähden. Tämän tutkielman tarkoituksena on selventää, millainen lainsäädäntö uusia psykoaktiivisia aineita eli muuntohuumeita koskee ja, miten oikeuskäytäntö niiden ympärille on muodostunut. Tämän lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, millaisia ongelmakohtia muuntohuumeiden kriminalisointiin liittyy ja millaisia haasteita lainkäyttäjä kohtaa rangaistuksia arvioitaessa. Näitä kysymyksiä pyritään tarkastelemaan historian kehityksen valossa selventämällä, miten muuntohuumeita koskeva kriminalisointi on vuosien saatossa muuttunut niin kansainvälisesti kuin kansallisella tasolla. Pääasiallisena metodina tutkielmassa toimii lainoppi ja sen avulla on tarkoituksena tutkia voimassa olevaa oikeutta sekä säännöksiä koskien uusia psykoaktiivisia aineita. Tärkeimpinä lähteinä tässä tutkielmassa toimivat oikeuskirjallisuuden ja korkeimman oikeuden ratkaisujen lisäksi myös muutamat alempien oikeusasteiden ratkaisut sekä eri organisaatioiden ja asiantuntijoiden lausunnot ja asiantuntija-artikkelit.
  • Lindfors, Annika (2022)
    EU:n lainsäädäntö naisiin kohdistuvan väkivallan osalta on hyvin hajanaista. EU:ssa ei ole tällä hetkellä kattavaa säädöstä naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisestä, joten suurin osa naisiin kohdistuvan väkivallan eri muodoista eivät kuulu unionin oikeuteen. Naisiin kohdistuva väkivalta mainitaan tosin laajasti unionin ei-sitovissa instrumenteissa. Uusia lainsäädäntötoimenpiteitä tarvitaan EU-tasolla muun muassa, koska naisiin kohdistuva väkivalta lisääntyy edelleen. Näin ollen tutkielman tarkoituksena on ensisijaisesti lainopin avulla tarkastella kriittisesti EU:n lainsäädäntöä naisiin kohdistuvan väkivallan alalla, ja aihetta lähestytään pääasiallisesti kahdesta eri näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ilmentävät myös tätä kahtijakoa. Ensimmäinen lähestymistapa aiheeseen on, miten EU:n oma lainsäädäntö voi kehittyä naisiin kohdistuvan väkivallan torjunnan alalla (rikosoikeudelliset keinot, liittyminen Istanbulin yleissopimukseen). EU:ssa on viime aikoina laitettu vireille lainsäädäntöehdotuksia naisiin kohdistuvan väkivallan alalla, joten tutkielmassa tarkastellaan lähemmin näitä sekä unionin mahdollisuuksia rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin alalla. EU:n toimivalta nousee myös esille läpi tutkielman ja sitä tarkastellaan lähemmin tutkielmassa, koska toimivalta on avainpositiossa (rajoittavana tekijänä) lainsäädäntötoimenpiteiden ottamiselle naisiin kohdistuvan väkivallan osalta. Toimivaltakysymykset ovat myös keskiössä, kun tutkielma käsittelee EU:n liittymistä Istanbulin yleissopimukseen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöllä on ollut merkittävä vaikutus Euroopassa naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisessä. On tärkeää sisällyttää myös tämä näkökulma tutkielmaan, joka tarkastelee unionin oikeutta naisiin kohdistuvan väkivallan alalla. Näin ollen tutkielman toinen tulokulma aiheeseen on, miten Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kehittämät positiiviset toimintavelvoitteet naisiin kohdistuvan väkivallan alalla vaikuttavat unionin oikeuteen. Aihe vaatii teoreettisemman tarkastelun, joten Euroopan ihmisoikeussopimuksen sekä EU:n monimutkaista suhdetta käsitellään liitännäisesti aiheen parissa. Tutkielman näkökulma on EU-oikeudellinen, mutta tutkielmassa hyödynnetään myös kansallisia lähteitä argumentaation tueksi. Tutkielman tarkoitus on tuottaa oikeudellista argumentaatiota sen puolesta, että unionin pitäisi lähestyä lainsäädännöllisesti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa laajemmin kuin tällä hetkellä. Tutkielma tehdään tietoisesti perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan keinoin, eli normeja tulkitaan siten, että valittavista tulkintavaihtoehdoista valitaan se, joka edistää parhaiten perus-ja ihmisoikeuksien toteutumista.
  • Tirkkonen, Julia (2024)
    Viranomaisille ilmoitetuista raiskauksista vain hieman yli 20 prosenttia etenee käräjäoikeuden käsiteltäväksi, ja vielä tätäkin pienempi määrä johtaa syyksi lukevaan tuomioon. Suurin syy prosessin näennäiseen tehottomuuteen lienee se, että raiskausrikosten todisteluun liittyy usein erityisen vaikeita näyttöongelmia. Oikeuskäytännössä varsin yleisiä ovat niin sanotut sana vastaan sana -tilanteet, joissa rikoksen osapuolet esittävät keskenään ristiriitaisen kertomuksen tapahtuneesta. Näyttömahdollisuuksien ollessa heikot, joutuu tuomioistuin turvautumaan vaihtoehtoisiin keinoihin, kuten välittömän näytön ulkopuolisen todistelun vastaanottamiseen sekä asianosaisten kertomusten luotettavuuden arviointiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä keinoja tuomarilla on ratkaista sellaisia raiskaustapauksia, joissa näyttöä on vain vähän tai ei ollenkaan ja mitä haasteita tällaiseen välittömän näytön ulkopuolisen todistelun arvioimiseen voi liittyä. Korkeimman oikeuden raiskausrikosten näytönarviointia koskevista ratkaisuista ilmenee, että painoarvoa on vastaavissa tapauksissa annettu välilliselle näytölle sekä arvioille siitä, onko asianomistajan kertomusta tapahtuneesta pidettävä luotettavana. Korkein oikeus ei ole tarkentanut välillisen näytön käsitettä, eikä sitä ole juurikaan käsitelty oikeuskirjallisuudessa. Sillä kuitenkin tarkoitettaneen samaa kuin välillisellä todistelulla oikeudenkäynnissä. Välilliseksi näytöksi voivat lukeutua monet erilaiset todisteet, mutta yleisimpiä välillisen näytön tyyppejä raiskausrikosten todistelussa ovat lääkärinlausunnot ja potilaskertomukset sekä tapahtumalle ulkopuolisten henkilöiden kertomukset tapahtuneesta. Välillinen näyttö vaatii kuitenkin tuekseen myös luotettavaksi arvioidun asianomistajan kertomuksen, jotta tuomioistuin voi jäädä vaille varteenotettavaa epäilyä rikoksen tapahtumisesta. Tuomioistuimissa tehty asianomistajan kertomuksen luotettavuusarviointi näyttäytyy paikoittain kestämättömänä konstruktiona. Oikeus- ja todistajanpsykologisen tutkimustiedon valossa tuomioistuimet eivät vaikuta ottavan kertomukseen vaikuttavia tekijöitä, kuten kertojan muistia ja tämän henkilökohtaisia ominaisuuksia riittävästi huomioon, joka voi olla omiaan vaarantamaan asianosaisten oikeusturvaa. Oikeustilaa tulisi parantaa kannustamalla tai jopa velvoittamalla todistajanpsykologisen tutkimustiedon huomioon ottamiseen tilanteissa, joissa luotettavuusarvioinnilla on merkittävä vaikutus asian lopputulokseen.
  • Nurmela, Niko (2022)
    Oikeushenkilön rangaistusvastuun omaksumisen puolesta esitettiin aikanaan useita painavia näkökohtia ja samoin sitä vastaan. Lopulta se pitkän ja kiivaan keskustelun jälkeen omaksuttiin rikoslakiin vuonna 1995 ja nykyään oikeushenkilö voidaan tuomita rangaistukseen sen toiminnassa tapahtuneen rikoksen johdosta. Oikeushenkilön rangaistusvastuuseen liittyy paljon erityispiirteitä, joita ei ole perinteisen yksilövastuuseen perustuneen rikosoikeusjärjestelmämme yhteydessä tarvinnut edes pohtia. Tutkielman aiheena on oikeushenkilön rangaistusvastuu yhteiskunnallisessa kontekstissa, joten tutkielmassa keskitytään erityisesti oikeushenkilön rangaistusvastuun yhteiskunnalliseen merkitykseen. Kyse on pitkälti yhteiskunnallisen moitteen ja vastuun kohdentamisesta suoraan oikeushenkilöön. Oikeushenkilön rangaistusvastuusta säädetään rikoslain 9 luvussa. Tutkielmassa on käsitelty oikeushenkilön rangaistusvastuun omaksumisen ja sen yhteiskunnallisen merkityksen lisäksi myös esimerkiksi oikeushenkilön rangaistusvastuun ja syyllisyysperiaatteen suhdetta, rikoslain 9 luvun systemaattisia ongelmia, esitelty vastuuperusteita, rikoslain mukaisia yleisiä edellytyksiä ja oikeushenkilölle tuomittavaa seuraamusta, yhteisösakkoa. Vastuuperusteet on jaettu rikosedellytykseen ja moite-edellytykseen. Erityistä huomiota kiinnitetään huolellisuusvelvoitteiden laiminlyöntiin ja anonyymiin syyllisyyteen. Anonyymissä syyllisyydessä on käytännössä kyse siitä, että syytettä ei joko voida tai haluta nostaa tai se hylätään, koska rikoksentekijää ei saada koskaan selville. Tutkielmassa on päädytty siihen lopputulokseen, että oikeushenkilön rangaistusvastuu on omaksuttu rikoslakiin yhteiskunnallisen tarpeen vuoksi. Sen omaksumisen tarvetta on perusteltu erityisesti yhteisöjen toimintojen yhteydessä tapahtuvien rikosten kasvaneella yhteiskunnallisella merkityksellä, yksilöllisen syyllisyysvastuun kykenemättömyydellä huomioida riittävällä tavalla yhteisötoimintaan liittyvien lainvastaisuuksien yhteisvaikutusluonnetta ja lievästi moitittavina pidettävien tekojen ja laiminlyöntien kasautuvaa syyllisyyttä yhteisöorganisaatiossa sekä oikeushenkilöihin käytännössä kohdistuvien rikosoikeudellisten seuraamusten epäoikeudenmukaista ja niiden toimintojen ohjaamiseen tehotonta suhdetta rikoksiin, joita niiden toiminnassa tehdään. Oikeushenkilön rangaistusvastuun omaksuminen on kokonaisuutena katsoen ollut onnistunut ratkaisu.
  • Peräaho, Saara (2022)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Rahanpesulla tarkoitetaan tekoa tai tekokokonaisuutta, jonka päämääränä on peittää tai häivyttää rikoksen tuottaman hyödyn tai omaisuuden alkuperä. Rahanpesemiseen liittyy taloudellista hyötyä tuottaneen esirikoksen tekijän pyrkimys rikoksesta saadun taloudellisen hyödyn alkuperän salaamiseen. Rahanpesemisen jälkeen hyöty lopulta kuitenkin palautuu esirikoksen tekijälle, joko omistus– tai hallintaoikeuksin. Rahanpesurikosten tausta on vahvasti kansainvälinen: rahanpesun kriminalisointi perustuu kansain¬välisiin instrumentteihin ja EU–lainsäädäntöön. Rahanpesun kriminalisoinnin tavoitteet kansainvälisissä instrumenteissa ovat laajentuneet alkuperäisestä kansainvälisen laittoman huumausainekaupan torjunnasta turvaamaan kansainvälisen rahoitusjärjestelmän puhtautta ja luotettavuutta sekä demokraattisen yhteiskuntajärjestelmän suojelua yleisesti vakavan rikollisuuden haitoilta. Viimeaikaisessa kehityksessä erityisesti terrorismin torjunta sen rahoitukseen puuttumalla on ollut keskiössä rahanpesurikosten tavoitteiden määrittämisessä. Suomen rikosoikeudessa yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan kriminalisoinneilla pyritään saavuttamaan yhteiskunnallisesti ajatellen jotain arvokasta: oikeushyvien suojelua. Oikeushyvien suojelun periaate on kiinteässä yhteydessä asianomistaja–aseman määrittämiseen, sillä Suomen rikosoikeudessa asianomistajana lähtökohtaisesti pidetään sitä, joka on rikoksella välittömästi loukatun, kriminalisoinnin suojeluobjektina olevan oikeushyvän haltija. Tämän vuoksi kunkin rangaistussäännön suojeluobjektin tunteminen on keskeistä vastattaessa kysymykseen asianomistajan asemasta. Rahanpesun suojeluobjekti on kuitenkin jäänyt sekä kansainvälisisissä instrumenteissa että kansallisella tasolla epämääräiseksi ja yhä laajenevaksi argumentoinniksi, eikä kysymykseen rahanpesun asianomistajuudesta ei kuitenkaan ole helppo antaa yksiselitteistä vastausta. Oikeuskirjallisuudessa useimmiten on todettu, että rahanpesulla ei ole asianomistajaa. Tämä näkemys perustuu ajatukselle siitä, että rahanpesun kriminalisoinnilla suojattavat oikeushyvät ovat ensisijaisesti yhteisöllisiä ja abstrakteja. Rahanpesu kriminalisoimalla pyritäänkin ensisijaisesti suojelemaan yhteisöllisiä oikeushyviä, kuten rahoitusjärjestelmän puhtautta ja demokraattista yhteiskuntajärjestystä, mutta kriminalisoinnin viimekätisenä tavoitteena on kuitenkin suojella esirikoksen kriminalisoinnilla turvattua oikeushy¬vää. Rahanpesun kohteena ollut omaisuus voidaan tietyissä tapauksissa kuitenkin tuomita esirikoksella loukatulle vahingonkorvauksena tai edunpalautuksena. Kysymys rahanpesun asianomistajasta on kohtuullisen helposti ratkaistavissa tilanteessa, jossa esirikoksella ei ole asianomistajaa. Tällainen tilanne on esimerkiksi huumausainerikoksessa. Käytännön ratkaisutilanteet voivat kuitenkin liittyä kaikkiin taloudellista hyötyä tuottaviin rikoksiin, jolloin kysymys rahanpesun asianomistajasta muuttuu monimutkaisemmaksi. Vaikka rangaistussäännöllä ensisijaisesti suojeltu oikeus¬hyvä olisikin yhteisöllinen, voidaan sillä tavoitella myös henkilöllisten oikeushyvien suojelua. Siten rahanpesun tunnusmerkistön täyttävällä teolla voidaan loukata ensisijaisten, yhteisöllisten suojeluobjektien lisäksi myös henkilöllisiä oikeushyviä, esimerkiksi omaisuudensuojaa. Mikäli rahanpesun tunnusmerkistön täyttävällä teolla aiheutetaan välitöntä vahinkoa suojelun kohteena olevan oikeushyvän haltijalle siten, että on mahdollista esittää tällä perusteella yksityinen oikeudellinen korvausvaade, asianomistajan aseman saavuttamisen edellytykset täyttyvät myös rahanpesussa. Harkinnassa on otettava huomioon myös oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja acces to justice – vaatimusten täyttyminen: joissa asianomistajan asema rahanpesuoikeudenkäynnissä voi olla esirikoksen uhrille ainoa keino esittää vahingonkorvausvaatimuksia niistä menetyksistä, joita esirikos on hänelle aiheuttanut.
  • Friman, Marianne (2023)
    Tutkielman tarkoitus on tarkentaa pakkotyö- käsitteen merkityssisältöä ihmis- ja perusoikeusnäkökulmasta. Ihmiskauppa on perus- ja ihmisoikeuksia loukkaava teko, jollaiseksi se on määritelty myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ihmiskauppaa koskevassa ratkaisukäytännössä. Ihmiskauppa on teko, joka on tehty hyväksikäyttötarkoituksessa. Pakkotyö on yksi hyväksikäytön tarkoituksista, ja se määritellään tilanteeksi, jossa henkilö, joka ei ole vapaaehtoisesti tarjoutunut tekemään kyseistä työtä, pakotetaan siihen rangaistuksen uhalla. Pakkotyön ja ihmiskaupan kansallisen sääntelyn taustalla vaikuttaa kansainvälisesti velvoittava sääntely, joka vaikuttaa sekä kansallisen lain muotoon, että sen soveltamiseen Suomessa. Suomen lainsäädäntöä on muutettu useamman kerran vastaamaan kansainvälisen sääntelyn asettamia velvoitteita. Kansallisessa lainsäädännössämme pakkotyön käsite on kuitenkin jäänyt osittain epämääräiseksi ja tutkielmani tarkoitus on tarkentaa pakkotyökäsitteen merkityssisältöä ja tutkia pakkotyö-käsitteen tulkintaa erityisesti Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten perus- ja ihmisoikeusnäkökohdat huomioon ottaen. Keskeisiä kansainvälisiä sopimuksia ovat Euroopan ihmisoikeussopimus (SopS 18/1990), Euroopan neuvoston ihmiskaupan vastainen yleissopimus (SopS 44/2012), Palermon sopimuksen ihmiskauppalisäpöytäkirja (SopS 71/2006) sekä ILO:n pakollista työtä koskeva yleissopimus (SopS 44/1935). Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin (EIT) tunnustaa avoimesti YK:n ja ILO:n sopimusten vaikutuksen eurooppalaisiin sopimuksiin sekä niiden tulkintaan ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuin turvautuu ILO:n pakkotyön määritelmään tulkitessaan sitä, onko Euroopan ihmisoikeussopimuksen 4 artiklaa rikottu. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön analyysi on tässä tutkielmassa keskeisessä roolissa. Ihmisoikeustuomioistuin on lisäksi myös itse korostanut, että sopimus on elävä asiakirja, living instrument, jota tulee tulkita kulloisenkin ajan olosuhteiden valossa, ja Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattujen oikeuksien sisältö onkin täsmentynyt ja täsmentyy jatkuvasti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tulkintakäytännön kautta. Suomessa keskeisin pakkotyötä käsittelevä laki on ihmiskauppasäännös RL 25:3. Säännöksen 1 momentin mukaan tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää, että teko on tehty henkilön saattamiseksi ”20 luvun 9 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun tai siihen rinnastettavan seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi, pakkotyöhön tai muihin ihmisarvoa loukkaaviin olosuhteisiin taikka elimien tai kudoksien poistamiseksi.” Kyseessä on lainopillinen tutkimus, johon oikeuskirjallisuuden, virallislähteiden ja oikeuskäytännön lisäksi vaikuttavat sekä perusoikeuskeskeisen laintulkintaopin, että rikosoikeudellisenlaillisuusopin periaatteet. Periaatteiden välinen kollisio on perinteisesti ratkaistu Suomessa laillisuusperiaatteen hyväksi, mutta tutkielmatuloksena kartoitetaan syitä, miksi ihmis- ja perusoikeusmyönteinen tulkinta tulisi huomioida entistä vahvemmin.
  • Kellomäki, Joona (2024)
    Ihmiskauppa ja kiskonnantapainen työsyrjintä on Suomen rikoslaissa tunnistettu suhteellisen vähän aikaa sitten. Ihmisryöstöä koskeva ihmiskauppaa edeltänyt säännös on tullut voimaan vuonna 1995 ja ihmiskauppaa ja kiskonnantapaista työsyrjintää koskevat säännökset ovat tulleet voimaan vuonna 2004. Tästä syystä asiasta ei ole ehtinyt muodostua erityisen paljon oikeuskäytäntöä eikä siitä ole ehditty tehdä tutkimusta samalla tavalla, kuin monista oikeustieteen pitkäaikaisemmista ilmiöistä. Ihmiskauppaa ja sen lähirikoksia koskeva KKO:n oikeuskäytäntö on puutteellista. KKO:n ratkaisuja, jotka koskevat ihmiskaupan rikosoikeudellista arviointia, on vain kolme kappaletta ja kiskonnantapaista työsyrjintää koskevaa KKO:n oikeuskäytäntöä ei ole yhtään. Tästä syystä kyseessä olevia säännöksiä koskevaa tutkimusta on syytä tehdä. Tutkielmani tutkimuskysymys on seuraava: Miten erotetaan, milloin on kyse pakkotyötarkoituksessa harjoitetusta ihmiskaupasta ja milloin kyse kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä? Tämän selvittämiseksi käyn tutkielmassa läpi pakkotyötarkoituksessa harjoitetun ihmiskaupan (RL 25:3) tunnusmerkistön ja säännöksen soveltamistilanteet, käyn läpi laajasti sitä, miten pakkotyön käsite voidaan määritellä ja käyn läpi kiskonnantapaisen työsyrjinnän (RL 47:3 a) sekä työsyrjinnän (RL 47:3) tunnusmerkistön ja soveltamistilanteet. Tutkimuskysymykseen vastaan tekemällä johtopäätöksiä siitä, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä kyseessä olevien rikosten tunnusmerkistöillä ja niiden soveltamistilanteilla on. Tutkimuskysymykseen vastaamisessa käytän lainopillista metodia, joka tutkii oikeusnormeja systematisoimalla ja tulkitsemalla niitä. Tutkimus voidaan vielä tarkemmin luokitella rikoslainopin alaan. Tutkimus voi toimia apuna lainsoveltajille käytännön ratkaisutoiminnassa selventämällä edellä mainittujen rikostunnusmerkistöjen soveltamistilanteiden välisiä eroja. Tutkimuksessa käytän lähdeaineistona lakeja, lakien esitöitä, KKO:n ennakkopäätöksiä, käräjä- ja hovioikeuden ratkaisuja ja oikeuskirjallisuutta. Lisäksi käytän kansainvälisiä lähteitä, kuten kansainvälisiä sopimuksia, EU:n oikeuslähteitä ja EIT:n oikeuskäytäntöä. Käytän myös kansainvälisten järjestöjen, kuten ILO:n, piirissä laadittuja kansainvälisten sopimusten soveltamista koskevia ohjeita, joilla on suuri arvo erityisesti pakkotyön merkityssisällön selvittämisessä.
  • Lamberg, Roosa (2024)
    Suomi on Euroopan unionin toiseksi vaarallisin maa naiselle Euroopan perusoikeusviraston vuonna 2014 julkaiseman koko EU:n laajuisen tutkimuksen mukaan. Suomessa 53 prosenttia naisista, jotka ovat elämänsä aikana olleet parisuhteessa, on kokenut parisuhdeväkivaltaa aikuiselämänsä aikana. Parisuhdeväkivalta on korostuneen sukupuolistunut väkivallan muoto, jolle on ominaista väkivallan toistuvuus, monimuotoisuus, vakavoituminen ajan myötä sekä uhrin alisteinen asema tekijään nähden. Suomen rikoslaissa ei ole parisuhdeväkivaltaa koskevaa erityissääntelyä, mutta parisuhde on mahdollista huomioida tekoa ankaroittavana seikkana rangaistuksen mittaamisharkinnassa rikoslain 6 luvun 4 §:n yleissäännöksen nojalla. Tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin sitä, kuinka Suomen voimassa oleva rikoslainsäädäntö soveltuu parisuhdeväkivallan ja sen erityispiirteiden käsittelyyn ja sitä, huomioidaanko rikoslaissa tarpeeksi tehokkaasti Istanbulin sopimuksen velvoitteet etenkin parisuhdeväkivallan ja sen ankaramman rangaistavuuden osalta. Tutkielmassa havaitaan, että voimassa oleva rikoslainsäädäntö asettaa useita haasteita parisuhdeväkivallan käsittelylle, minkä johdosta tutkielmassa arvioidaan tarvetta erityissääntelylle. Vertailukohdiksi otetaan Ruotsi ja Norja, joissa molemmissa parisuhdeväkivalta on huomioitu keskenään erityyppisillä erilliskriminalisointiratkaisuilla. Tutkielmassa päädytään siihen, että parhaiten suomalaisen rikosoikeusjärjestelmän ja sen läpileikkaavien periaatteiden kanssa sopusoinnussa olisi rikoslain 6 luvun 5 §:n mukainen rangaistuksen koventamisperuste, joka mahdollistaisi parisuhdeväkivallan korostuneen moitittavuuden tehokkaamman huomioimisen. Koventamisperusteen hyväksyttävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta tarkastellaan rangaistusteorioiden ja kriminalisointiperiaatteiden kautta hyödyntäen erityisesti rikosoikeusteoreettista lähestymistapaa. Tutkielmassa esitetään, että koventamisperusteen säätämisellä voisi olla välillisen yleisprevention ja kommunikatiivisen vaikutuksen kautta saavutettavaa parisuhdeväkivaltaa vähentävää vaikutusta. Lisäksi moitittavuuden huomioimisella kirjoitetun lain tasolla voidaan nähdä olevan oikeustilaa selkeyttävä ja vakiinnuttava vaikutus.
  • Huldén, Fredrik (2024)
    Detta är en rättsvetenskaplig avhandling med straff- och offentligrättsligt utgångsläge angående polisens befogenheter att använda maktmedel. Polisens befogenhet och rätt att använda maktmedel i olika situationer analyseras rättsdogmatiskt genom att granska både offentligrättsliga och straffrättsliga normer som utgör rättsgrunden för polisiär maktmedelsanvändning. Förutom analys av inhemsk rätt undersöks även nordisk lagstiftning och internationell rättspraxis i syfte att få en klarare helhetsbild beträffande polisens möjligheter att använda maktmedel de lege lata. Polisens användning av maktmedel ger uttryck för det statliga maktmonopolet. Genom att använda maktmedel mot enskilda gör polisen en inkräktning på samma fri- och rättigheter som polisen enligt lag ska skydda. Det är viktigt att polisens maktmonopol kontrolleras genom att uppställa tydliga ramar beträffande gränserna för polisens befogenheter och rättigheter att använda makt. Utmaningen ligger i att hitta en jämvikt mellan polisens möjligheter att utföra krävande tjänsteuppdrag och att samtidigt trygga människors fri- och rättigheter. Om polisens befogenheter att använda maktmedel stadgas i polislagen 2:17. Nödvändighets- och försvarlighetskravet är centrala med avseende på de yttre gränserna för polisens användning av maktmedel. Polisen har i vissa fall även rätt att använda nödvärn enligt strafflagen 4:4, men gränsdragningen mellan maktmedelsanvändning och rätten till nödvärn är inte alltid tydlig och klar. I denna avhandling utreds hur gränserna mellan offentligrättslig maktmedelsanvändning och straffrättslig tillämpning av nödvärn tillämpas i praktiken. Som särskilda forskningsområden granskas polisens maktmedelsanvändning mot passivt motstånd samt polisens befogenheter att avsiktligen använda sig av maktmedel med dödlig utgång.
  • Höyhtyä, Julia (2024)
    Ihmiskauppaan liittyy luonnollisen henkilön hyväksikäyttöä, joka voidaan toteuttaa henkilöön kohdistuvalla kontrollilla. Tekijät turvautuvat usein moninaisiin kontrollin keinoihin, joilla uhri alistetaan hyväksikäyttötilanteeseen. Yksi tapa käyttää kontrollia uhria hallitakseen on psykologinen kontrolli. Tekijän ei tarvitse käyttää fyysistä väkivaltaa saadakseen toisen alistumaan hyväksikäytön kohteeksi, vaan hienovaraisemmat psykologisin keinoin toteutetut kontrollin muodot ovat monesti riittäviä. Tähän liittyviä rikosoikeudellisesti haastavia kysymyksiä ovat muun muassa kysymykset siitä, mitä haavoittuvuus ihmiskaupan yhteydessä tarkoittaa, miten sitä voidaan hyväksikäyttää ja milloin kontrolli vaikuttaa uhriin siten, ettei tämä näe muuta vaihtoehtoa, kuin alistua hyväksikäyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä psykologisella kontrollilla ihmiskaupan keinona tarkoitetaan ihmiskaupan tunnusmerkistön näkökulmasta. Tunnusmerkistön reunaehtoja pyritään selventämään hakemalla lainoppiin tukea muun muassa psykologisessa kirjallisuudessa esiin tuoduista vaikuttamisen, painostamisen ja henkisen väkivallan ilmiöistä. Tutkielmassa hyödynnetty monitieteellinen keskustelu yhdistettynä rikosoikeustieteeseen ja empiirisen haastattelututkimukseen pyrkii oikeustieteen ja monitieteellisen keskustelun kautta selventämään sitä, mikä epäasiallinen uhriin vaikuttaminen menee ihmiskaupan tunnusmerkistön piiriin ja mikä toisaalta jää sen ulkopuolelle. Tarkoituksena on myös selvittää miten tämä teoreettinen tunnusmerkistön tarkastelu vastaa soveltamiskäytännössä omaksuttuja lähtökohtia. Tutkielman lopuksi pyritään tuomaan esiin aineiston perusteella esiin nousseita ongelmakohtia koskien tunnusmerkistön mukaisen psykologisen kontrollin tunnistamista ja sen soveltamista. Vaikka tutkielmassa tarkastelun kohteena olevan ilmiön osalta on otettu edistysaskelia, on tutkielmassa esitetty erinäisiä muun muassa koulutukseen, erikoistumiseen ja tutkimukseen liittyviä suosituksia tutkielmassa esiin nousseiden rikosoikeudellisten ja rikosprosessioikeudellisten haasteiden helpottamiseksi. Tutkielmassa katsotaan, että tulee yhä jatkaa tutkimusta hienovaraisempien ihmiskaupan keinojen kartoittamiseksi ja tunnistamiseksi. Tätä kautta voidaan jatkaa sen arviointia, minkä tyyppinen psykologinen kontrolli ja yleisesti psyykkinen vaikuttaminen menee tosi asiassa tunnusmerkistön piiriin ja mikä puolestaan ei.
  • Viitanen, Sanna (2021)
    Tutkielman aiheena on ns. itsepesun rangaistavuuden alan tarkastelu suomalaisessa rikosoikeudessa. Itsepesulla tarkoitetaan toimia, joissa esirikokseen osallinen kohdistaa omalla rikoksella saatuun rikoshyötyyn rahanpesutoimia. Rahanpesun ollessa ennen kaikkea kansainvälinen uhka, perustuu rahanpesun kriminalisointi kansallisesti erityisesti kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseen. Suomeakin velvoittavat kansainväliset rahanpesua koskevat sopimukset edellyttävät lähtökohtaisesti myös itsepesun kriminalisointia, elleivät sopimusvaltion perustuslain periaatteet tai oikeusjärjestelmän peruskäsitteet muodosta estettä kriminalisoinnin toteuttamiselle. Suomessa itsepesun kriminalisoiminen on nähty ongelmallisena, ja kriminalisointivelvoitteesta poikkeamista onkin perusteltu juuri sillä, että kansalliset rikosoikeudelliset perusperiaatteet olisivat ristiriidassa kriminalisoinnin kanssa. Itsepesusta ei Suomessa ole voitu rikoslain 32 luvun 11 §:n mukaisesti tuomita esirikokseen osallistunutta tekijää lainkaan aina vuoteen 2012 asti, jolloin itsepesu kriminalisoitiin rajoitetusti edellä mainittua rajoitussäännöstä muuttamalla. Kriminalisoinnin taustalla olivat ennen kaikkea Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet sekä järjestäytyneen huumausainerikollisuuden torjuminen. Itsepesun kriminalisointi toteutettiin kuitenkin niin suppeasti, ettei itsepesusta ole annettu tähän päivään mennessä vielä yhtään varsinaista tuomiota. Itsepesun rangaistavuuden alan laajuus on noussut puheenaiheeksi aika ajoin, ja aihe on taas ajankohtainen Euroopan unionin antaessaan 23.10.2018 Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/1673 rahanpesun torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin, joka sisältää jäsenvaltioille velvoitteita rahanpesun ja itsepesun kriminalisoimisesta. Periaatteellisempana direktiivin tuomana muutoksena on juuri itsepesun laajempi kriminalisointivelvoite, jonka pohjalta oli Suomessa tarpeen harkita, kuinka laajasti ja millä keinoin itsepesun kriminalisointi Suomen rikoslainsäädännössä toteutetaan. Tutkielman tavoitteena onkin tutkia ennen kaikkea sitä, mahdollistavatko kansalliset perusperiaatteet itsepesun kansainvälisestä kriminalisointivelvoitteesta poikkeamisen ja minkälainen harkintamarginaali EU:n jäsenvaltioilla on valtioiden saattaessa direktiivejä kansallisesti voimaan. Kansallisia perusperiaatteita tarkastelemalla tutkielmassa päädytäänkin siihen, että nämä oikeusperiaatteet ovat ristiriidassa itsepesun rajattoman kriminalisoinnin kanssa. Vaikka kansainvälisten velvoitteiden täyttäminen sekä laillisen rahoitusjärjestelmän suojaaminen nähdäänkin tärkeinä asioina, tulee itsepesun kriminalisoinnin alassa ottaa huomioon kansalliset perusperiaatteet, jotka väistämättä nähdään ongelmallisina tietyn tyyppisiä tekoja kriminalisoitaessa itsepesuna. Toisaalta kansallisesti ei voida nähdä ongelmallisena sitä, että itsepesu on rangaistavaa silloin, kun sillä aiheutetaan sellaista lisävahinkoa, jota esirikos rangaistuksineen eivät kata. EU:n rahanpesurikosdirektiivin asettamat velvoitteet saatettiin Suomessa voimaan joulukuussa 2020 rikoslain muutoksella. Nykyistä oikeustilaa voidaankin pitää perusteltuna ja itsepesun rangaistavuuden alaa riittävän laajana.