Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Straffrätt"

Sort by: Order: Results:

  • Wallinmaa, Eero (2023)
    Suomen rangaistusjärjestelmä koostuu useista erilaisista rangaistuslajeista, mutta kaikki niistä eivät ilmene RL 6:1:n mukaisesta luettelosta. RL 6:12 perusteisesta tuomitsematta jättämistä voidaan pitää yhtenä vähemmän tunnetuista rangaistuslajeista: tuomitsematta jättämisen voidaan katsoa käsitteellisesti olevan rangaistus, sillä tuomitsematta jättämiseen sisältyy aina syyllisyyden vahvistaminen. Rikos luetaan siis vastaajalle syyksi ilman, että aineellista rangaistusta määrätään. Tämänlainen aineeton rangaistus antaa tuomioistuimelle mahdollisuuden ilmaista tekijää kohtaan tietynlaisen moitteen. Tuomitsematta jätetty on lisäksi velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingot, joten vastaaja ei kuitenkaan vapaudu vastuusta täysin. Aihetta on tutkittu suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tuomitsematta jättämisen asemaa rikosoikeustieteellisessä kontekstissa ja ennen kaikkea empiirisen oikeustutkimuksen keinoin, keskittyen erityisesti RL 6:12:n mukaiseen soveltamiskäytäntöön eli tässä tapauksessa vuoden 2021 alioikeuksien tuomitsemattajättämisratkaisuihin. Tutkimuksessa pyritään ensin rakentamaan tuomitsematta jättämiselle teoreettinen viitekehys, jonka jälkeen empiirisessä osiossa tutkitaan tuomitsematta jättämisen käytännön soveltamista alioikeuksissa. Lopuksi empiirisen osion tuloksia tarkastellaan teoreettisista lähtökohdista käsin. Tutkimuksessa pyritään eksploratiivisesti aineiston ohjaamana tiedon hankkimiseen tästä vähän tutkitusta oikeudellisesta ilmiöstä. Tutkimus ei perustu ennalta määrättyihin hypoteeseihin. Empiirisessä osiossa tarkasteluun valikoituneesta 262 tuomiosta poimittiin 360 rikosta, joiden osalta rangaistus jätettiin tuomitsematta. Suurin osa tuomioista sisälsi siis vain yhden tuomitsematta jätetyn rikoksen, mutta noin joka neljännessä tuomiossa rikoksia oli useampia. Tuomitsematta jättämisen suhteellinen osuus on laskenut vuodesta 2009 vuoteen 2021 kaikissa rikostyypeissä ja kaikissa demografisissa ryhmissä. Rikostyypeittäin tarkasteltuna liikennerikokset olivat yleisimpiä rikoksia, mutta niitä jätettiin tuomitsematta suhteellisesti vähiten. Suhteellisesti useimmiten tuomitsematta jätettiin henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia ja määrällisesti taas omaisuusrikoksia. Ratkaisujen perusteluissa korostuivat vastaajan henkilöön liittyvät olosuhteet, kuten esimerkiksi terveydentila ja ikä. Tuomitsematta jättämisessä esiintyi alueellista vaihtelua, mutta tuomarin sukupuolella ei ollut vaikutusta ratkaisujen määriin. Tuomitsemattajättämisratkaisuja on tehty miesvastaajien kohdalla määrällisesti eniten, mutta tuomitsematta jättäminen on naisvastaajien osalta suhteellisesti yleisempää. Yksittäisten ryhmien osalta määrällisesti ja suhteellisesti eniten ratkaisuja tehtiin kuitenkin 15–17-vuotiaiden miesvastaajien kohdalla. Tutkimuksessa havaitaan, että RL 6:12:n mukaiset tuomitsemattajättämisperusteet voivat antaa tuomarille tarpeellista harkintavaltaa, mutta perusteet ovat sisällöllisesti jokseenkin epäselviä ja tuomitsematta jättämisen soveltaminen voi siten olla tuomareille haastavaa ja asianosaisten kannalta ennakoimatonta. Etenkin tuomitsematta jättämisen perusteluissa ilmenee puutteita alioikeuksissa. Huomioiden havaitut ongelmat tuomitsematta jättämisen käytännön soveltamisessa ja sen soveltamisen määrän runsas vähentyminen, lainsäätäjän olisi syytä arvioida tuomitsematta jättämisen asemaa toimenpiteistäluopumissäännösten systematiikassa ja kehittää sääntelyä.
  • Lindvall, Pinja (2022)
    Tutkielmassa on tavoitteena selvittää, mitkä tahot tekevät rangaistustasoon muutoksia ja miksi. Lisäksi tutkielmassa käsitellään sitä, mihin suuntaan rangaistustaso muuttuu. Tutkielman metodi on teoreettisen kriminaalipoliittinen, ja tarkoituksena on esittää kannanottoja vallitsevasta oikeustilasta. Rangaistustasolla tarkoitetaan rikoksista tuomittavien rangaistusten ankaruutta. Rangaistustason muuttamiseen on kaksi pääväylää: lainsäädännölliset muutokset ja oikeuskäytännön kautta tapahtuvat muutokset. Rangaistustasoa muuttaa ensisijaisesti lainsäätäjä perusteellisen lainvalmistelun kautta. Lainsäätäjän on otettava muutoksia tehdessään huomioon rikosoikeudellisten periaatteiden ja perusoikeusajattelun asettamat edellytykset ja rajoitteet. Rangaistustason määräytymiseen vaikuttaa muun muassa se, millainen painoarvo rikoksen moitittavuudelle annetaan eli rikoksen rangaistusarvo. Oikeuskäytännössä tapahtuvia muutoksia ohjaa pitkälti normaalirangaistusajattelu, jossa korostuu vakiintuneen oikeuskäytännön merkitys rangaistuksen mittaamisessa. Rangaistuksen mittaamisen apuvälineenä voidaan hyödyntää myös tilastollisia selvityksiä rangaistuskäytännöstä sekä rangaistussuosituksia. Korkeimman oikeuden rooli rangaistustason muuttajana on vahvistunut erityisesti 2010-luvun aikana, kun korkein oikeus on antanut useita rangaistuksen mittaamiseen liittyviä ratkaisuja. Rangaistustason muutosten syyt ovat varsin monipuolisia, mutta usein muutokset liittyvät erityisesti oikeudenmukaisuuteen ja rikosten ennaltaehkäisyyn. Tutkielmassa määritellään hyväksyttäviksi argumenteiksi ne, jotka eivät ole ristiriidassa perusoikeuksien ja rikosoikeudellisten oikeusperiaatteiden kanssa. Erityisesti mediaan ja yleisön mielipiteeseen liittyviä näkökulmia on painotettu niiden ajankohtaisuuden vuoksi. Tutkielman lopuksi käsitellään viime vuosikymmenten kriminaalipoliittisen ilmapiirin muutosta ja sen vaikutusta rangaistustasoon. Sekä lainsäätäjä että -käyttäjä ovat tehneet esimerkiksi seksuaalirikosten rangaistustason ankaroitumiseen tähtääviä muutoksia.
  • Vanninen, Johanna (2021)
    Koventamisperusteilla tarkoitetaan rikoslaissa määriteltyjä tekijän rikollisen menettelyn vaikuttimia tai menettelyn muita ominaisuuksia, jonka perusteella rikoksesta määrättävää rangaistusta voidaan ankaroittaa. Koventamisperusteet ilmentävät tekijän menettelyn erityistä moitittavuutta ja tekijän keskimääräistä suurempaa syyllisyyden astetta. Rikoslakimme tunnistaa viisi koventamisperustetta: 1) rikollisen toiminnan suunnitelmallisuus; 2) rikoksen tekeminen osana järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa; 3) rikoksen tekeminen palkkiota vastaan; 4) rikoksen tekeminen rotuun, ihonväriin, syntyperään, kansalliseen tai etniseen alkuperään, uskontoon tai vakaumukseen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai vammaisuuteen perustuvasta vaikuttimesta taikka niihin rinnastettavasta muusta vaikuttimesta; ja 5) tekijän aikaisempi rikollisuus. Koventamisperusteiden soveltuminen tulee ratkaistavaksi seuraamusharkinnassa, joka seuraa rikosprosessissa tehtyä ratkaisua rangaistusvastuusta. Tutkielma käsittelee sitä, miten koventamisperusteita koskeva näyttövaatimus suhteutuu rangaistusvastuuta koskevaan näyttövaatimukseen. Näytön arviointi on kiinnostava teema, jossa tosielämästä nousevat seikat yhdistyvät poikkeuksellisella tavalla todistelua koskevaan teoriaan. Näyttöratkaisun tekeminen on itsessään monimutkainen prosessi, jossa tuomari yhdistelee juridiikkaa, empiriaa ja logiikkaa tukeutuen kokemussääntöihin. Näyttövaatimus, tai näyttökynnys, määrittää sen, mikä katsotaan riittäväksi näytöksi. Rangaistusvastuun osalta näyttökynnys on lainsäädännössä asetettu siihen, että ”vastaajan syyllisyydestä ei jää varteenotettavaa epäilystä”. Koventamisperusteiden näyttövaatimuksesta ei ole samanlaista kannanottoa lainsäädännössä. Korkein oikeus kuitenkin linjasi ratkaisussaan 2020:32 näyttövaatimuksen laajuudesta vihamotiivin soveltamisen osalta siten, että näyttövaatimus rinnastuu rangaistusvastuun näyttövaatimukseen. Muiden koventamisperusteiden osalta vastaavaa oikeuskäytäntöä ei ole. Myöskään suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa ei esiinny yhtenäistä näkemystä siihen, miten näytön arviointia tulisi koventamisperusteiden osalta suorittaa tai minkälaista näyttövaatimusta niiden soveltamisessa tulisi edellyttää. Tutkielmassa käytetään lainopillista metodia ja koventamisperusteiden näyttövaatimuksen laajuutta selvitetään peilaamalla sitä rangaistusvastuuta koskevaan näyttövaatimukseen. Problemaattista koventamisperusteiden osalta on se, että niiden soveltaminen on jäänyt todella vähäiseksi. Yksi tutkielman teesi on, että tämä on seurausta yhtäältä siitä, että moniin koventamisperusteisiin liittyy todistelua koskevia haasteita ja toisaalta siitä, että näytön arviointiin ja näyttövaatimuksen laajuuteen liittyy koventamisperusteiden osalta epäselvyyttä. Sen ohella, voidaanko vihamotiivin lisäksi samaa näyttövaatimusta soveltaa muihinkin koventamisperusteisiin, pyrkimyksenä on pohtia kysymyksiä siitä, voisiko eri koventamisperusteilla olla eri näyttövaatimus tai onko näyttövaatimus koventamisperusteiden kesken staattinen, ja toisaalta voiko se vaihdella yhden koventamisperusteen sisällä. Vahva lähtökohta tutkielman tarkastelussa on se, että kyse on lopulta periaatepunninnasta eri suojeltavien intressien välillä. Tutkielman keskeinen havainto on, että oikeusjärjestys on tällä hetkellä puutteellinen koventamisperusteita koskevan näyttövaatimuksen osalta, ja että koventamisperusteita koskevilla näyttöongelmilla on vaikutusta perusteiden sovellettavuuteen. Tästä johtuen koventamisperustesäännökset eivät täytä tavoitteitaan, sillä etenkin osaa koventamisperusteista sovelletaan niin harvoin. Jos perustetta sovelletaan oikeuskäytännössä kaikkiaan erittäin vähän ja soveltaminen kaatuu juuri näyttöongelmiin, on perusteltua pohtia sitä, onko tuomioistuimilla koherenttia käsitystä näyttökynnyksen tasosta.
  • Koskinen, Noora (2023)
    Rikoslain (19.12.1889/39) 9:2.1 mukaan oikeushenkilö tuomitaan yhteisösakkoon, jos sen lakisääteiseen toimielimeen tai muuhun johtoon kuuluva taikka oikeushenkilössä tosiasiallista päätösvaltaa käyttävä on ollut osallinen rikokseen tai sallinut rikoksen tekemisen taikka jos sen toiminnassa ei ole noudatettu vaadittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta rikoksen ehkäisemiseksi. Näistä vastuuperusteista rikoksen salliminen on perinteiselle rikosoikeudelle vieras käsite. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä RL 9:2.1 mukaisella rikoksen sallimisella tarkoitetaan ja millaisissa tilanteissa luonnollisen henkilön voidaan katsoa sallineen rikoksen niin, että oikeushenkilölle voidaan johtaa toiminnasta rangaistusvastuu. Lisäksi tutkielmassa perehdytään tahallisuuteen ja huolimattomuuteen rikoksen sallimisen kontekstissa. Rikoksen salliva johtohenkilö ei henkilökohtaisesti syyllisty rikokseen, joten käsillä ei ole sellaista johtohenkilön omaa tunnusmerkistön täyttävää tekoa, jonka objektiiviset tunnusmerkistötekijät johtohenkilön tahallisuuden tulisi kattaa. Tutkielman keskeisimmät johtopäätökset ovat, että salliminen edellyttää tietoisuutta rikoksesta sekä rikoksen estämisen laiminlyöntiä. Tietoisuus itsessään viittaa sinänsä tahallisuuteen. Tutkielman johtopäätöksenä päädytään varovasti puoltamaan rikoksen sallimisen oikeushenkilön rangaistusvastuun perusteena edellyttävän johtohenkilön tahallisuutta.
  • Nummela, Nella (2022)
    Rikoslain 6 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan rangaistusta määrättäessä on otettava huomioon kaikki lain mukaan rangaistuksen määrään ja lajiin vaikuttavat perusteet sekä rangaistuskäytännön yhtenäisyys. Tässä tutkielmassa käsitellään sitä, miten rikoksentekijän älyllisen kehitysvammaisuuden on mahdollista vaikuttaa tekijälle tuomittavaan rangaistukseen. Tutkielmassa kartoitetaan lainopin menetelmin sitä, mitkä rikoslain 6 luvun rangaistuksen määräämistä koskevat säännökset voisivat olla merkityksellisiä määrättäessä rangaistusta älyllisesti kehitysvammaiselle rikoksentekijälle. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan syyntakeisuutta koskevia teemoja, sillä kehitysvammaisuus on tietyin edellytyksin yksi niistä perusteista, joiden nojalla tekijän voidaan katsoa olleen rikollisen teon tehdessään syyntakeeton tai alentuneesti syyntakeinen (rikoslain 3 luvun 4 §:n 2 ja 3 mom.). Tutkielmassa tarkastellaan myös empiirisellä tutkimusotteella hovioikeuksista kerättyä tutkimusaineistoa sen selvittämiseksi, miten älyllisesti kehitysvammaisten rikoksentekijöiden rangaistuksia koskevia tapauksia on kotimaisessa oikeuskäytännössä ratkaistu. Oikeuskäytännön osalta tarkastelun keskiössä on se, mitä rikoslain säännöksiä tuomioistuimet ovat soveltaneet määrätessään rangaistusta kehitysvammaiselle tekijälle ja millaisiin perusteluihin ne ovat ratkaisuissaan tukeutuneet. Lisäksi kartoitetaan muun muassa sitä, onko ratkaisuissa otettu kantaa tekijän syyntakeisuuteen ja onko tekijän kehitysvammaisuus lopulta vaikuttanut asiassa tuomittuun rangaistukseen. Lainopillinen tarkastelu ja analysoitu oikeuskäytäntö osoittivat, että kehitysvammaisia rikoksentekijöitä koskeva rangaistusharkinta ja sovellettavien säännösten valinta kietoutuvat korostuneesti juuri käsiteltävän yksittäistapauksen tosiseikaston ympärille, mistä syystä selkeää tulkintasuositusta tällaisiin tapauksiin ei ole mahdollista esittää. Suurimmassa osassa tutkimusaineiston ratkaisuista oli kuitenkin tunnistettu se seikka, että tekijän kehitysvammaisuuden vaikutusta asiassa annettavaan ratkaisuun on syytä vähintäänkin arvioida, minkä ohella kehitysvammaisuuden voitiin havaita olevan oikeuskäytännössä useimmiten lievempää rangaistusta puoltava tekijä. Syyntakeisuusarvioiden esiintyminen vaikuttaisi kuitenkin aineiston perusteella jokseenkin sattumanvaraiselta, mikä saattaa muodostaa ongelman kehitysvammaisten tekijöiden yhdenvertaisuuden kannalta, sillä tuomioistuimen syyntakeisuutta koskeva ratkaisu voi vaikuttaa tuomittavaan rangaistukseen merkittävästikin.
  • Ketola, Akseli (2022)
    Oikeus oikeudenmukaisen oikeudenkäyntiin on perus- ja ihmisoikeus, jonka osatekijänä on oikeudenkäynnin kohtuullinen kesto. Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin on ratkaisukäytännössään hyväksynyt kohtuullista kestoa koskevan rikkomuksen hyvittämisen, jolloin hyvityksen saanutta henkilöä ei voida enää pitää ihmisoikeusloukkauksen kohteena. EIT on antanut sopimusvaltioille melko vapaat kädet loukkauksen hyvittämisessä, mutta asettanut reunaehdoksi sen, että hyvityksen on oltava nimenomainen ja mitattava. Viivästyneen rikosprosessin tapauksessa yksi mahdollinen keino on alentaa vastaajalle tuomittua rangaistusta. Suomessa KKO on vakiintuneesti katsonut rangaistusta voitavan alentaa rikoksen tekemisestä kuluneeseen pitkään aikaan rinnastettavana kohtuullistamisperusteena. Mahdollisina hyvityskeinoina on pidetty niin rangaistuksen varsinaista alentamista kuin lievemmän rangaistuslajin tuomitsemista ja joskus myös rangaistuksen tuomitsematta jättämistä. Syytteen hylkääminen tai tutkimatta jättäminen on ollut mahdollista vain hyvin poikkeuksellisesti. Oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittäminen on ollut KKO:ssa esillä yleensä vain yhden perustelukappaleen mittaisena sivuasiana, joten hyvitystasosta ei pysty tekemään tarkkoja päätelmiä vain KKO:n ratkaisujen perusteella. Tutkielmassa onkin koottu hovioikeuksien 2010-luvun ratkaisuista 66 ratkaisua käsittänyt empiirinen aineisto asian selvittämiseksi. Tyypilliseksi viivästysasiaksi osoittautui törkeä talousrikos (46/66), josta tyypillisesti tuomitaan lyhyehkö alle kahden vuoden vankeusrangaistus. Alkuperäisen rangaistuksen ollessa sakkoa suosittiin pienissä sakkorangaistuksissa tuomitsematta jättämistä ja suuremmista tuntuvaa alentamista esimerkiksi reilulla kolmasosalla. Vankeusrangaistuksia tyypillisesti lyhennettiin pituudeltaan; ehdolliseksi määräämistä käytettiin harvoin ja tuomitsematta jättäminen tai sakkorangaistuksen tuomitseminen edellytti poikkeuksellisen huomattavaa viivästystä. Pituutta lyhennettäessä mediaanihyvitys oli 24 % tai kaksi kuukautta. Hyvitystaso oli aineiston tyyppitapauksessa eli 1-2 vuotta viivästyneessä törkeässä talousrikoksessa 2-4 kuukautta. Tältä osin hovioikeudet olivat melko yhtenäisiä, mutta hajontaa esiintyi alkuperäisen vankeusrangaistuksen ollessa pitkä. Erityisesti vankeusrangaistusten pidentyessä oli epäyhtenäistä tulisiko hyvityksen olla prosenteissa vai kuukausissa samanlainen kuin lyhyissä vankeusrangaistuksissa. Yksittäistapauksessa tuomittuun hyvitykseen laskentatavan valinnalla saattoi olla jopa vuosissa mitattava vaikutus.
  • Heinonen, Maija (2021)
    Venäjän rikoslailla on monia yhteneväisyyksiä Suomen rikoslainsäädännön kanssa. Venäjän perustuslain suojaamat ihmisoikeudet ovat sopusoinnussa Euroopan ihmisoikeussopimuksen kanssa. Venäjä on Euroopan neuvoston jäsen ja maailman mittapuulla melko hyvinvoiva valtio. Tästä huolimatta maan ihmisoikeustilanne on valitettava ja rikoslainsäädäntö kaipaa uudistusta. Tutkimuksen tavoitteena oli selventää Venäjän rikosoikeudellisen lainsäädännön kehitystä Neuvostoliiton syntymisestä tähän päivään saakka. Pohdinnan kohteena oli myös tulevaisuus: mihin suuntaan ollaan nyt matkalla. Huomion keskipisteessä ovat rangaistukset ja kriminaalipolitiikka. Analyysin lopputuloksena on, että suuressa mittakaavassa Venäjän rikoslainsäädäntö on matkalla kohti repressiivisempää suuntaa huolimatta siitä, että hallituksen ääneen sanottu tavoite on rikoslain humanisoiminen. Suurimpia syitä hitaalle kehitykselle ovat korruptio, poliisi- ja oikeuslaitoksen puutteet sekä historiallinen taakka.
  • Leppäniemi, Mika (2022)
    Maisteritutkielmani aiheena on rikosoikeudellinen vastuuikäraja ja katujengirikollisuuden vaikutus sen alentamistarpeeseen. Tarkastelen ensin erityisesti vastuuikärajan perusteluita ja aikaisempaa keskustelua sen muutostarpeesta sekä nuorisorikollisuuden erityisasemaa rikosoikeudessa ja kriminaalipolitiikassa. Tutkin myös nuorten katujengirikollisuutta kansainvälisen tutkimustiedon valossa ja pohdin ilmiön vaikutuksia nuorisorikollisuuteen ja sen kautta rikosoikeudelliseen vastuuikärajaan. Rikosoikeudellisen vastuuikärajan asettamisesta lain tasolla 15 ikävuoteen on Suomessa kulunut aikaa jo yli sata vuotta. Ajoittain herää keskustelua sen muutostarpeista. 2000-luvun vaihteessa aiheesta tehtiin useampi lakialoite ikärajan laskemiseksi tai poistamiseksi kokonaan. Vastuuikärajaa ja sen muutostarpeita käsiteltiin yhdessä eri instituutioiden kanssa rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Vielä tuolloin Suomeen ei ollut rantautunut nykymuodossaan nuorten katujengirikollisuus ilmiönä, mihin olisi ollut tarvetta reagoida tai ottaa kantaa. Tanskassa rikosoikeudellista vastuuikärajaa laskettiin 15 vuodesta 14 vuoteen vuonna 2010. Muutoksen vaikutuksesta nuorisorikollisuuteen on sen jälkeen tutkittu. Lopputuloksena nuorisorikollisuus ei vähentynyt – päinvastoin. Nuorten katujengit ovat ilmiönä Suomessa uusi. Ilmiö on ollut kansainvälisessä kirjallisuudessa tutkimuksen kohteena jo pitkään, etenkin Yhdysvalloissa. Nuorten katujengeihin liittyy alle 15-vuotiaita. Suomalaisessa julkisessa keskustelussa viitataan usein Ruotsin tilanteeseen ja siihen, ettei Suomessa kehitystä tulisi päästää kehitystä seuraamaan ruotsalaista kehitystä. Tarkastelemalla saatavilla olevaa kansainvälistä tutkimustietoa ja verraten sitä ruotsalaiseen tutkimustietoon, voidaan katujengien mekanismeissa todeta huomattavia yhtäläisyyksiä kansainväliseen tutkimustietoon. Näin ollen on perusteltua paneutua olemassa olevaan tietoon ja hyödyntää sitä pohdittaessa keinoja hidastaa kehityskulkua Suomessa. Tarkastelen myös haasteita, joita katujengirikollisuuteen liittyy. Keskustelun viivyttelyn voidaan todeta olevan ilmiöön vaikuttamisen ongelma, sillä se samalla vaikeuttaa nuoriin vaikuttamista tarpeeksi varhaisessa vaiheessa. Rikosoikeudellisten rangaistusten koventaminen ja muut kovat keinot nostetaan esille, jos pehmeämpiä preventiivisiä keinoja ei pystytä implementoimaan tarpeeksi ajoissa. Huoli kriminaalipolitiikan reaktiivisuudesta on usein kirjallisuudessa esitetty olevan epäsuotavaa. Tutkielmassa käsitellyn tiedon perusteella vaikuttaa siltä, että nuorten katujengirikollisuuteen reagoiminen tulisi vaatia erillisiä toimia. Ne keinot, joita tähän reagointiin voidaan valita, eivät kuitenkaan pelkisty vain koviin keinoihin. Loppupäätelmissäni tulen johtopäätökseen, jonka mukaan rikosoikeudellisen vastuuikärajan laskeminen ei ole toimenpide, johon pitäisi ryhtyä edes nuorten katujengirikollisuuden mahdollisesti lisääntyessä. Pohdin myös asioita, jotka kuitenkin voivat johtaa tämän keinon esilletuloon, mikäli ilmiöön ei reagoida tarpeeksi ajoissa muilla keinoilla.
  • Mahmood, Venus (2021)
    Tämän tutkielman aiheena on rikosoikeuden preventiivinen käänne. Rikosoikeuden preventiivisel-lä käänteellä tarkoitetaan viime vuosina yleistynyttä ilmiötä, jossa rikoksia pyritään estämään jo ennen kuin ne ovat käynnistyneet. Aihe on tärkeä, koska erilaiset preventiiviset toimenpiteet ovat viime vuosina lisääntyneet huomattavasti. Preventiivinen käänne ilmenee useissa eri muodoissa. Preventiivisen käänteen ytimessä ovat valmistelurikokset, jotka ovat yleistyneet 9/11 -iskujen jälkeen. Valmistelurikosten lisäksi rikosoi-keuden preventiiviselle käänteelle on ominaista rikosjärjestelmän ulkopuolisten keinojen käyttö. Tämän tutkielman kohteena ovat nimenomaan nämä rikosoikeuden ulkopuoliset keinot. Tarkastel-taessa rikosoikeuden ulkopuolella sijoittuvia keinoja ilmiöstä tulee hyvin fragmentaarinen, sillä rikosoikeuden ulkopuolella olevia keinoja, joita voidaan käyttää rikosten torjuntaan on erilaisia. Esimerkkinä ovat erilaiset hallinnolliset instrumentit, joilla pyritään heikentämään rikollisuuden toi-mintaedellytyksiä; lisäksi on olemassa poliisin ja terveysviranomaisten johdossa toteutettavat puo-lihallinnollisia toimenpiteitä, joissa on selkeä interventiotavoite; erikseen on tiedonhankinta ja val-vonta, joilla pyritään tunnistamaan potentiaalisia riskejä. Tällaisten instrumenttien osalta preventii-visen tarkoituksen osoittaminen ei ole helppoa. Preventiiviset toimenpiteet puuttuvat niiden koh-teena olevan yksilön perusoikeuksiin, vaikka puuttumisen aste vaihtelee riippuen toimenpiteen luonteesta. Tällöin toimenpiteen käytölle tulee olla hyväksyttävä peruste. Preventiivisiä toimenpiteitä perustellaan turvallisuudella. Turvallisuuden merkityssisältö on kaikkea muuta kuin selkeä ja se on kaiken lisäksi herkkä erilaisille poliittisille muutoksille. Tämän seurauk-sena monissa maissa voidaan havaita ylilyöntejä turvallisuuden suojelussa. Turvallisuuden merki-tyssisältö on laajentunut kattamaan potentiaalisia tai tulevaisuudessa aktualisoituvia uhkia. Poliit-tisella toimintakentällä turvallisuutta on käytetty instrumentaalisesti omien poliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Turvallisuuskäsitteen laajentuminen sekä turvallisuuden merkityksen vahvistumi-nen yleisesti on johtanut julkisen vallan valtiosääntöoikeudellisten rajojen venymiseen. Ylikansallisten tuomioistuinten –etenkin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT)– mahdollisuus suojella yksilön perusoikeuksia on kapea. EIT:n oikeuskäytännössä sopimusvaltioille on annettu huomattavan laaja harkintamarginaali ja EIT on ollut haluton tähän puuttumaan. Oikeuskäytän-nön tarkastelusta ilmenee, että EIT arvioi prosessuaalisia seikkoja ottamatta kantaa toimenpiteen oikeusperusteeseen. Tarkasteltaessa preventiivisen käännettä yhtenä sosiaalisen kontrollin muotona voidaan havaita, että se poikkeaa klassisesta liberaalista kontrollimekanismista sekä hyvinvointimalliin kytkeytyvästä kontrollimekanismista ja näyttää edustavan uudentyyppistä kolmatta kontrollitapaa.
  • Myllymäki, Elli (2021)
    Rikoslain (39/1889) 6 luvun 7 §:n 1 kohdan (515/2003) mukaan rangaistusta lieventävänä seikkana on otettava huomioon tekijälle rikoksesta johtunut tai hänelle tuomiosta aiheutuva muu seuraus, jos vakiintuneen käytännön mukainen rangaistus johtaisi kohtuuttomaan tai poikkeuksellisen haitalliseen lopputulokseen. Rangaistusta kohtuullistavana muuna seurauksena voitiin jo alkuperäisen säännöksen (466/1976) esitöiden mukaan poikkeuksellisesti huomioida myös rikosasian saama julkisuus. Samanaikaisesti oikeudenkäynnin julkisuusperiaate on yhtenä keskeisimmistä prosessiperiaatteista välttämätön osa länsimaista, demokraattista oikeusvaltiota. Julkisuusperiaatteen edellyttämä oikeudenkäynnin yleisöjulkisuus toteutuu käytännössä välillisesti nimenomaan median kautta mediajulkisuutena. Kohtuullistamisperusteen tarkoitus on tulla sovellettavaksi ainoastaan poikkeuksellisesti, mutta rangaistuksen kohtuullistaminen poikkeuksellisen julkisuuden perusteella on jäänyt hyvin harvinaiseksi. Julkisuuden huomioimiselle rangaistusta kohtuullistavana tekijänä ei ole vahvistettu yleisiä sääntöjä, vaan kyse on tapauskohtaisesta harkinnasta. Oikeuskirjallisuudessa on hahmotettu joitain poikkeuksellisuusarvioinnissa huomioitavia seikkoja, mutta lain esitöistä, oikeuskirjallisuudesta tai oikeuskäytännöstä ei ole löydettävissä kattavaa, kokoavaa analyysiä soveltamisedellytyksistä. Yleisten oppien uudistuksen ja etenkin 1970-luvun jälkeen mediassa ja rikosprosessin mediajulkisuudessa on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Rikosuutisointi on uutisoinnin sähköistymisen seurauksena nopeutunut ja aikaistunut, mikä yhtenä suurimpana tekijänä on johtanut rikosuutisoinnin merkittävään lisääntymiseen. Rikosuutisoinnin määrällisen kasvun lisäksi rikosjournalismi on kokenut laadullisia muutoksia ennen muuta sosiaalisen median, valtamedian ulkopuolisten toimijoiden ja rikosuutisoinnin viihteellistymisen seurauksena. RL 6:7:n 1 kohdan tarkoittama julkisuuden poikkeuksellisuus ei siten tarkoita saman laatuista tai laajuista julkisuutta kuin kaksikymmentä, saati viisikymmentä vuotta sitten. Vaikka mediajulkisuuden muutokset on havaittu, ei niitä ole kyetty oikeuskirjallisuudessa tai oikeuskäytännössä vielä konkreettisesti huomioimaan. Tutkielman keskeisenä johtopäätöksenä havaitaan mediajulkisuuden ja yhteiskunnan muutosten huomioimiseksi tarve rikosasian mediajulkisuuden poikkeuksellisuuden vaatimuksen arvioinnin saattamiseksi nykyaikaan. Tutkielmassa hahmotetaan ensiksi rikosprosessin mediajulkisuuden asema yhtäältä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takaajana ja toisaalta rangaistusta kohtuullistavana tekijänä. Tutkielmassa myös perehdytään rikosprosessin mediajulkisuuteen median näkökulmasta. Varsinaisena tutkimuskysymyksenä tutkielmassa tunnistetaan ja systematisoidaan viimeaikaisessa oikeuskäytännössä rangaistuksen julkisuusperusteisen kohtuullistamisperusteen soveltamisharkinnassa vaikuttaneet tekijät. Vielä varsinaisena tutkimuskysymyksenä tunnistetaan ne rikosasian mediajulkisuudessa tapahtuneet muutokset, jotka soveltamisharkinnassa tulisi ottaa huomioon sekä esitetään perusteltu esitys siitä, miten nämä olennaiset mediajulkisuuden muutokset tulisi ottaa huomioon arvioitaessa rangaistuksen kohtuullistamista. Tutkielman tavoitteena on de lege ferenda -merkityksen lisäksi luoda kattava kokonaisesitys julkisuusperusteisen rangaistuksen kohtuullistamisen tämänhetkisistä soveltamisedellytyksistä.
  • Sandberg, Robert (2020)
    Tutkimuksen aiheena on rikoskonkurrenssi, tai tarkemmin sanoen sen alainen oppi rikosten yksiköinnistä. Rikoskonkurrenssilla tarkoitetaan rikosten yhtymistä käsittelevien oppien kokonaisuutta ja siitä on erotettava seuraamuskonkurrenssi, joka koskee rangaistusten yhdistämistä. Rikoskonkurrenssi jakautuu edelleen lainkonkurrenssiin, rikosten yksiköintiin sekä oppiin esi- ja jälkitekojen rankaisemattomuudesta. Rikosten yksiköinti on sanotuista rikoskonkurrenssin alaisista opeista se, johon tutkimuksessa syvennytään. Rikosten yksiköinnissä on ennen kaikkea kyse rikosnimikkeiden tunnusmerkistöjen ulottuvuuksien rajoista. Kuinka paljon tunnusmerkistönmukaista menettelyä voidaan mahduttaa yhden rikosnimikkeen yksinkertaiseen toteuttamiseen? Rikosten yksiköinnistä ei säädetä laissa, vaan yksiköintiratkaisut on jätetty tuomioistuimien harkintavallan alaisiksi. Tuomioistuimet tekevät ratkaisut oikeuskäytännön, -kirjallisuuden sekä oikeuskäytännössä vakiintuneen niin sanotun luonnollisen katsantokannan ja siihen vaikuttavien arviointikriteerien puitteissa. Arviointikriteerien painoarvot vaihtelevat yksiköintiharkinnassa pitkälti kulloinkin arvioitavana olevan rikosnimikkeen tunnusmerkistön sanamuodon mukaan. Tutkimuksessa esitellään luonnolliseen katsantokantaan vaikuttavat arviointikriteerit sekä arvioidaan niiden soveltamista tiettyihin rikosnimikkeisiin oikeuskäytännössä. Pyrkimykseni on ollut valikoida toteutustavoiltaan toisistaan eroavia rikostyyppejä, jotta luonnolliseen katsantokantaan vaikuttavien eri arviointikriteerien korostuminen muun muassa tunnusmerkistöjen sanamuodon perusteella tulisi esiin. Myös näiden rikosten mahdolliset privilegioidut ja kvalifioidut tekomuodot tulevat tarkasteltaviksi, sillä yksiköintiratkaisu voi suoraan vaikuttaa rikoksen rubrisointiin. Yksiköintipäätöksellä saattaa toisinaan olla huomattava merkitys lainvastaisesta menettelystä mitattavan rangaistuksen määrittämiseen sekä syyteoikeuden vanhentumiseen. Näiden vaikutusten mahdollista huomioimista jo yksiköintiharkinnassa voidaan pitää mielenkiintoisena kysymyksenä. Tutkimuksessa tarkastellaan rikosten yksiköintiä vainoamisen, rattijuopumuksen sekä petoksen osalta muun muassa rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen ja yhdenvertaisuuden näkökulmista; mikäli yksiköintiratkaisut todella voivat suoraan vaikuttaa lainvastaisen menettelyn rubrisointiin sekä menettelystä mitattavaan rangaistukseen, on ensiarvoisen tärkeää, että yksiköintipäätökset tehdään oikeusvarmuutta romuttamattomalla, ennakoitavissa olevalla sekä ennen kaikkea oikeudenmukaisella tavalla. Tutkimuksessa on käytetty aineistona Helsingin, Turun ja Vaasan hovioikeuksien vuosina 2015–2019 vainoamisasioissa antamia ratkaisuja, korkeimman oikeuden sekä eri hovioikeuksien tutkielman aiheen kannalta relevanttia oikeuskäytäntöä, lainvalmisteluaineistoa, ruotsalaista oikeuskäytäntöä sekä kotimaista, ruotsalaista ja saksalaista oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa tarkasteltu oikeuskäytäntö osoittaa, ettei rikosykseyksiä määritetä johdonmukaisesti vainoamis- ja petosrikoksista tuomittaessa. Tutkimuksen perusteella yksiköintiharkintaa ohjaa luonnollisen katsantokannan ja siihen vaikuttavien arviointikriteerien ohella myös muun muassa tarkoituksenmukaisuus ja kohtuus. Vainoamisrikosten yksiköintikäytäntö näyttäytyy varsin umpimähkäisenä ja vaikuttaa seuraavan haastehakemusten rajauksia. Petosrikosten yksiköintiohjeet ovat lukuisista korkeimman oikeuden ratkaisuista huolimatta edelleen jokseenkin sekavat ja epäjohdonmukaiset. Rattijuopumusrikosten yksiköinti on yhdenmukaista, muttei ilmeisesti toteuta oikeushyvien suojelun periaatetta optimaalisimmalla mahdollisella tavalla. Yksiköintiratkaisujen yhdenmukaistamiseksi ehdotetaan ratkaisujen säännönmukaista perustelemista. Näin toimimalla eri tyyppitapausten yksiköintikäytännöt vakiintuisivat ja ratkaisujen ennakoitavuus kohentuisi huomattavasti. Myös yksiköintiharkintaan vaikuttavien arviointikriteerien tyhjentävää kodifioimista apusääntöön pohditaan.
  • Enkvist, Elin (2021)
    Under flera års tid har diskussionen om sexuellt våld gått het i såväl media som i den politiska debatten. Frågor om hur sexuellt våld i olika former bör kriminaliseras och hur man bäst bygger upp ett adekvat skydd mot bland annat våldtäkt, har diskuterats i en mängd rättslitterära verk. Det har vid flera tillfällen föreslagits att den finska våldtäktslagstiftningen bör revideras så att den grundar sig på ett så kallat samtyckesrekvisit. I en lagstiftning med samtyckesrekvisit skulle den grundläggande omständigheten för att en gärning ska betraktas som våldtäkt vara att den utförts trots brist på samtycke. Justitieministeriet gav som ett resultat på den offentliga debatten och reformbehoven i våldtäktsbestämmelsen det betänkande som publicerades sommaren 2020. I betänkandet har man noggrant motiverat varför Finland nu ska gå in för en våldtäktsparagraf med samtyckesklausul som bygger på ett frivillighetsrekvisit. En viktig del av våldtäktsmål är bevisningen som åberopas och bedöms i domstol. I Finland har ett antal undersökningar och utredningar gjorts som visar på att offer för våldtäkt inte vågar anmäla det som hänt eller är rädda för att inte bli trodda. En trend av att mycket få anmälda fall leder fram till åtal och ännu färre leder till fällande dom kan skönjas i statistiken. Ett av de stora problemen är alla bevissvårigheter i våldtäktsmål. Svårigheten att ofta utan några konkreta och direkta bevis visa på att ett samlag skett och dessutom att offret utsatts för våld eller hot om våld eller utnyttjats i sitt försvarslösa tillstånd, leder till att en stor mängd mål inte kommer särskilt långt i processen. Problem kretsar ofta kring att det finns lite eller ingen teknisk bevisning att tillgå och domstolen är således tvungen att bedöma tillförlitligheten i parternas utsagor. Det har i upprepade repriser framställts att införandet av en samtyckeslag inte kommer att lätta bevisproblemen i våldtäktsmål. Även i de utlåtanden remissinstanserna gett på justitieministeriets aktuella lagförslag visar att många är skeptiska till hur lagen kommer att tillämpas. I avhandlingen diskuteras olika bevisproblem och hur de eventuellt, om allt går på bästa sätt, kan få en lösning genom kommande lagändring. Det är med utgångspunkt i justitieministeriets förslag från sommaren 2020 som jag i avhandlingen analyserar innehållet i den kommande våldtäktsbestämmelsen. Avhandlingens huvudsakliga syfte är att med hjälp av en analys av våldtäktsbestämmelsen som den föreslagits i justitieministeriets utredning 2020:9, kunna dra en slutsats om hur en framtida lagändring kan påverka bevisläget i våldtäktsmål i största allmänhet. Avhandlingen syftar alltså till att hela tiden anknyta till bevisfrågan i våldtäktsmål och de bevisproblem som anses allmänt kända. Det är nämligen brottet i sig som leder till att många våldtäktsmål inte framskrider i rättsprocessen så som skulle önskas med tanke på det rättskydd vår straffrätt strävar efter att verkställa. För att nå syftet krävs en analys av de rekvisit som återfinns i brottsbestämmelsen om våldtäkt i vår nuvarande strafflags 20 kap. 1 § 1 samt 2 mom. Mot denna analys kan sedan innehållet i justitieministeriets lagförslag speglas. Genom att även bygga upp en mer allmän och sedan rent konkret bild av rättspraxis samt bevisproblem i våldtäktsmål, sammanför avhandlingen de båda analyserna i en slutsats om vad vi kan förvänta oss i framtiden vad gäller bevisningen i våldtäktsmål. Trots att frågan kanske inte har ett entydigt svar, kan en grundlig analys av lagstiftning, praxis och den digra litteratur samtyckesfrågan gett upphov till, ge en grund för en välmotiverad framtidsutsikt.
  • Vanhapiha, Petra (2023)
    Seksuaalinen häirintä työelämässä on saanut suurta huomiota erityisesti vuonna 2017 käynnistyneen globaalin #MeToo-liikkeen myötä. Seksuaalisesta häirinnästä säädetään useassa laissa päällekkäin, mikä monimutkaistaa häirintään puuttumista ja vaarantaa osapuolten oikeusturvaa. Tutkielma tarkastelee työelämässä tapahtuvaa seksuaalista häirintää ensisijaisesti työturvallisuusrikoksena. Seksuaalinen häirintä on yksi työturvallisuuslain tarkoittama häirinnän muoto, johon työnantajalla on velvollisuus puuttua. Mikäli työnantaja laiminlyö velvollisuutensa puuttua työyhteisössä esiintyvään seksuaaliseen häirintään, voi työnantaja syyllistyä rikoslaissa rangaistavaksi säädettyyn työturvallisuusrikokseen ja työsyrjintään. Työnantaja voi syyllistyä työturvallisuusrikokseen ja työsyrjintään myös omalla menettelyllään kohdistaessaan itse seksuaalista häirintää työntekijää kohtaan ja rikkomalla näin työturvallisuusmääräyksiä. Rikosoikeudellinen rangaistusvastuu ei rajoitu vain luonnollisen henkilön rangaistusvastuuseen, vaan myös oikeushenkilö voidaan tuomita yhteisösakkoon sen toiminnassa tehdystä työturvallisuusrikoksesta. Tutkielman aiheen kannalta on olennaista analysoida, mitä seksuaalinen häirintä on, joten tutkielman alussa tarkastellaan sitä, millaista menettelyä pidetään seksuaalisena häirintänä. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin selkeyttää seksuaalista häirintää koskevaa sääntelyllistä viitekehystä ja vastata kysymykseen, minkä säännösten mukaan seksuaalisesta häirinnästä säädetään. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, millaisissa tilanteissa myös oikeushenkilö voidaan tuomita työelämässä tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä rikosoikeudelliseen vastuuseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millainen vaikutus yrityskulttuurilla on työyhteisössä esiintyvään seksuaaliseen häirintään sekä oikeushenkilön rangaistusvastuuseen seksuaalisen häirinnän tapauksissa. Tutkimuskysymyksiä lähestytään pääosin lainopillisin keinoin. Tutkielmassa on hyödynnetty myös empiiristä oikeustapausaineistoa, jonka perusteella on tarkoitus lyhyesti tarkastella oikeuskäytännön valossa seksuaaliseen häirintään perustuvien työturvallisuusrikoksien ominaispiirteitä sekä sitä, miten oikeushenkilön rangaistusvastuuta on sovellettu kyseisissä tapauksissa.  
  • Elsilä, Irma (2021)
    Oikeusministeriön työryhmä on 7.7.2020 julkaistussa seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistusta koskevassa muistiossa ehdottanut, että raiskaussäännös muutetaan suostumusperusteiseksi. Suostumusperusteisuus toteutettaisiin säätämällä raiskauksen keskeiseksi tunnusmerkistötekijäksi sukupuoliyhteydessä olemisen sellaisen henkilön kanssa, joka ei osallistu siihen vapaaehtoisesti. Siirtyminen tällaiseen tunnusmerkistöön on merkittävä diskurssimuutos, mikä korostaa seksuaalisen väkivallan luonnetta itsemääräämisoikeuden loukkauksena. Raiskauksen tunnusmerkistön määrittely ei ole pelkästään periaatteellinen keskustelu, vaan tunnusmerkistö määrittelee hyväksyttävän seksuaalisen kanssakäymisen rajat. Tunnusmerkistö myös määrittelee, ketä lainsäädäntö suojelee ja millainen teko katsotaan rikokseksi. Kriminalisoinnin kannalta on olennaista määritellä sillä suojattava oikeushyvä sekä millainen käyttäytyminen rikkoo tuota oikeushyvää. Raiskauksen kohdalla keskeinen oikeushyvä on seksuaalinen itsemääräämisoikeus, joka on yleensä ymmärretty oikeutena määrätä omasta ruumistaan ja seksuaalisesta käyttäytymisestään. Seksuaalisen itsemääräämisoikeuden kannalta on kuitenkin tarpeellista ottaa huomioon myös konteksti, jossa yksilö tekee valintojaan. Tässä tutkielmassa tarkastellaan seksuaalisen itsemääräämisoikeuden ulottuvuutta, miten seksuaalinen itsemääräämisoikeuden voidaan määritellä, miten vapaaehtoisuuden puute raiskauksen tunnusmerkkinä sitä suojaa sekä miten vapaaehtoisuus raiskauksen tunnusmerkkinä jäsentyy seksuaalisen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Seksuaalisen itsemääräämisoikeuden ja vapaaehtoisuuden rajojen määrittely on olennaista sekä seksuaalirikoksen uhrin että rikoksesta epäillyn kannalta. Suostumusperusteisen raiskaustunnusmerkistön kohdalla on usein tuotu esiin huoli rikoksesta epäillyn oikeusturvasta ja miten arvioida tekijän erehtymistä toisen osapuolen vapaaehtoisuudesta. Tahallisuus raiskaukseen tulee arvioitavaksi olosuhdetahallisuutena, joka rikoslain yleisten oppien uudistuksen yhteydessä jätettiin oikeuskäytännön arvioitavaksi. Nykyisin olosuhdetahallisuuden alarajaksi on oikeuskäytännössä vakiintunut todennäköisyystahallisuus. Ehdotetun raiskauksen uuden tunnusmerkistön kannalta tämä merkitsisi, että tekijän täytyy pitää varsin todennäköisenä, että toinen osapuoli ei osallistu sukupuoliyhteyteen vapaaehtoisesti. Varsin todennäköisenä pitäminen ei kuitenkaan kuvaa luontevasti sitä, miten osapuolet arvioivat seksuaalisen kanssakäymistä. Tutkielma tarkastelee, mikä on voimassaolevan olosuhdetahallisuuden sisältö ja miten se suhteutuu vapaaehtoisuuden puutteeseen raiskauksen tunnusmerkkinä. Lisäksi arvioidaan, miten eri tahallisuusteoriat sopisivat suojaamaan seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja onko vapaaehtoisuuteen perustuva raiskaustunnusmerkistö ongelmallinen nykyisen tahallisuusdoktriinin kannalta.
  • Laurila, Tuulikki (2020)
    Käynnissä olevan seksuaalirikoslainsäädännön – rikoslain 20 luvun – kokonaisuudistuksen lähtökohtina ovat seksuaalinen itsemääräämisoikeus ja (ruumiillinen) koskemattomuus. Uudistusta valmistelevan työryhmän tehtävänä on valmistella suostumuksen asemaa raiskauksen tunnusmerkistössä vahvistavat säännökset, joiden tulee asiallisesti sisältää rangaistussäännös, joka sisältää sukupuoliyhteyden vastoin toisen ilmaisemaa tahtoa. Tutkin pro gradussani erityisesti suostumuksen ja tahdon käsitteiden soveltumista raiskauksen päämääritelmään. Tarkastelen myös seksuaalisen itsemääräämisoikeuden ja ruumiillisen koskemattomuuden käsitteitä, jotka ovat vaikuttaneet jo 1970-luvulta lähtien oikeushyvinä seksuaalirikoslainsäädännön taustalla. Taustoitan tutkimusta käsittelemällä seksuaalirikossääntelyyn kytkeytyviä kansainvälisiä velvoitteita sekä rikosoikeudellista sääntelyä määrittäviä yleisiä edellytyksiä. Raiskauksen suostumusperustaisina määritelminä tarkastelen suostumussääntelyä, tahtosääntelyä, keinosääntelyä, olosuhdesääntelyä, pakkosääntelyä sekä hyväksikäyttösääntelyä. Suomen nykyinen raiskauksen määritelmä rikoslain 20 luvun 1 pykälässä perustuu neljään viimeksi mainittuun. Keskiössä ovat tekijän pakottamisen keinot sekä tekijän hyväksikäyttämät olosuhteet. Keskityn pro gradussani suostumus- ja tahtosääntelyyn. Suostumusopin tarkastelussa palaan 1940-luvulle Inkeri Anttilan väitöskirjaan, jonka loukatun suostumukseen kytkeytyvät erottelut julkisista vs. yksityisistä intresseistä sekä tahdonsuunnasta vs. tahdonilmaisusta ovat edelleen ajankohtaisia. Uudemmassa rikosoikeuskommentaarissa Ari-Matti Nuutila erottaa suostumuksen tunnusmerkistöissä suostumuksesta oikeuttamisperusteena. Suostumuksen käsitteen tarkastelussa erottelen kolme erilaista suostumusta. Lisäksi tarkastelen suostumuksen käsitteeseen sisältyvää toimijuuden asymmetriaa sekä (seksuaalisen) suostumuksen ajallista ulottuvuutta. Tutustun myös suostumuksiin eri elämän- ja oikeudenaloilla. Tarkastelen Saksan ja Ruotsin uusia tahtoon perustuvia raiskauksen määritelmiä sen suhteen, tuleeko tahdonvastaisuus ilmaista itse vai onko toisella osapuolella selvitysvelvollisuus toisen tahdosta osallistua sukupuoliyhteyteen. Vertailen Saksan ja Ruotsin raiskauksen määritelmien sääntelytekniikkaa sekä niiden suomaa oikeussuojaa asianomistajalle ja vastaajalle. Saksan raiskauksen määritelmän keskiössä ovat asianomistajan ilmaisut teon tahdonvastaisuudesta, Ruotsin määritelmässä asianomistajan ilmaisut teon tahdonmukaisuudesta. Ruotsin hallituksen esityksen sekä Högsta domstolenin ratkaisun kautta käsittelen passiivisuutta seksuaalisessa kanssakäymisessä. Edellä mainituissa passiivisuus nähdään tietoisena valintana, yhtenä seksuaalisen itsemääräämisoikeuden toteuttamisen ja ilmaisun muotona. Tällaisen ”valitun” passiivisuuden lisäksi tarkastelen passiviisuutta ”päättämättömyytenä”, joka kattaa valitsemattomuuden lisäksi yllättävät tilanteet, (pelosta) jäätymisen ja lamaantumisen sekä päihteiden käytöstä seuraavan tahdottomuuden, joka nykysääntelyllä voi tulla rangaistavaksi rikoslain 20 luvun 1 pykälän 2 momentin ”muun avuttoman tilan” kautta. Muu avuton tila on kuitenkin oikeusvarmuuden näkökulmasta epäselvä, avoin tunnusmerkistötekijä. Perustelen, miksi passiivisuus päättämättömyytenä tarvitsee oikeussuojaa, passiivisuus valintana ei. Johtopäätökseni on, että raiskauksen päämääritelmään tulee sisällyttää ”tahto” ennemmin kuin ”suostumus”. Rikoslaki dokumentoi ja rakentaa muotoiluillaan yhteiskunnallista arvomaailmaa. Rikoslain raiskauksen määritelmä omalta osaltaan vahvistaa ja luo yhteiskunnallista asenneilmapiiriä ja arvopohjaa. Tästä syystä raiskauksen määritelmään valittavilla käsitteillä on laajempaa merkitystä kuin vain ilmentämällä rangaistavuuden rajan rikoksen tunnusmerkistössä.
  • Kauramäki, Vili (2021)
    Arvopaperimarkkinoilla sijoittajien luottamusta markkinoihin turvataan kieltämällä epäoikeudenmukaiseksi katsottavat menettelytavat. Sisäpiirintiedon väärinkäytön kielto muodostaa keskeisen osan tätä sääntelykokonaisuutta kieltämällä rahoitusvälineen hinnanmuodostuksen kannalta olennaisen tiedon julkistamattomuudesta seuraavan informaatioetumatkan hyödyntämisen rahoitusvälinekaupoissa. Sisäpiirintiedon väärinkäyttökiellon rikkominen on jo vanhastaan ollut rikosoikeudellisesti sanktioitu. Vuonna 2016 markkinoiden väärinkäyttöasetusta (596/2014, MAR) tukeva rikosoikeudellisia seuraamuksia koskeva direktiivi (2014/57/EU, MAD II) velvoitti kuitenkin jäsenvaltiot säätämään myös sisäpiirintiedon laittoman ilmaisemisen rangaistavaksi. Näin ollen myöskin meillä on vuodesta 2016 lähtien ollut rikoslain (39/1889, RL) 51 luvun 2 a §:ssä rikosoikeudellisen rangaistusuhan sisältävä säännös sisäpiirintiedon oikeudettomasta ilmaisemisesta. Sisäpiirintiedon ilmaisukiellon tavoitteena on ennaltaehkäistä sitä, että sisäpiirintiedon väärinkäyttökiellon rikkominen olisi mahdollista. Sisäpiirintiedon ilmaisukielto on siinä mielessä mielenkiintoinen kieltonormi, että arvopaperimarkkinoilla kattavan ja ajantasaisen informaation on lähtökohtaisesti katsottu olevan markkinoiden tehokkaan toiminnan ytimessä. Sisäpiirintiedon ilmaisukieltosäännös sijoittuu siten markkinaluottamuksen ja markkinatehokkuuden ristipaineeseen. Sisäpiirintiedon ilmaisukiellolta on yhtäältä edellytettävä riittävän tiukkaa puuttumista, jotta markkinatoimijoiden luottamus arvopaperimarkkinoihin voidaan taata, mutta samalla olisi tunnistettava tilanteet, joissa sisäpiirintiedon ilmaisemiselle on olemassa sallittu ja tarkoituksenmukainen peruste. MAR 10 artiklassa ja RL 51 luvun 7 §:n 3 momentissa tällaiseksi perusteeksi on säädetty tiedon ilmaiseminen osana työn, ammatin tai tehtävien tavanomaista suorittamista. Sisäpiirintiedon ilmaisukielto on varsin tuore kriminalisointi, minkä vuoksi tutkielmassa tarkastellaan säännöksen rikosoikeudellista anatomiaa, tulkintakehystä ja arvopaperimarkkinarikossäännösten keskinäisyhteyksiä. Teoreettisen lainopin keinoin saavutettu systematisointilopputulos mahdollistaa tulevaisuudessa ilmaisukieltosäännöksestä tehtävien tulkintasuositusten antamisen. Sisäpiirintiedon ilmaisukieltokriminalisoinnissa sisäpiirintiedon joissain tilanteissa sallittu ilmaiseminen on huomioitu rajaamalla säännöksen soveltamisalaa siihen otetulla vaatimuksella ilmaisemisen oikeudettomuudesta. Tämän oikeudettomuuskriteerin normatiivisen sisällön paikantaminen on ilmaisukiellon tulkinnassa erityisen keskeistä. Siksi sen arvioinnissa käytettäviin perusteisiin kiinnitetään tutkielmassa erityistä huomiota. Tutkielman lopuksi sisäpiirintiedon ilmaisukieltosäännöstä tulkitaan kontekstuaalisesti hallitustiedon luovuttamisen näkökulmasta. Tällöin selvitetään erityisesti yksittäisen hallituksen jäsenen mahdollisuutta luovuttaa sisäpiirintietoa osana työn, ammatin tai tehtävien tavanomaista suorittamista.
  • Majava, Mika (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan sisäpiirintiedon rikosoikeudellisen käyttökiellon rajoja julkisessa ostotarjousprosessissa tarjouksentekijän näkökulmasta. Sisäpiirisääntelyn tarkoituksena on suojata markkinoita kohtaan koettua luottamusta ja markkinatoimijoiden yhdenvertaisuutta. Kielletyn ja sallitun informaation hyödyntämisen välisen rajanvedon voidaankin katsoa olevan yksi sisäpiirisääntelyn keskeisimmistä osista, sillä sisäpiirintiedon väärinkäyttö heikentää markkinoiden luottamusta merkittävästi. Koska julkisiin ostotarjouksiin liittyy varsin merkittäviä sisäpiirintiedon väärinkäytön mahdollisuuksia, on niiden yhteydessä erityisen korostunut tarve sisäpiirintiedon käyttökiellon arvioimiselle. Tutkielman tavoitteena on voimassa olevaa sisäpiirisääntelyä systematisoimalla ja tulkitsemalla luoda perusteltu käsitys sisäpiirintiedon sallitun käytön rajoista julkisessa ostotarjousprosessissa tarjouksentekijän näkökulmasta. Tutkielman ensimmäinen tutkimuskysymys liittyy sisäpiirintiedon määritelmään ja ilmenemismuotoihin. Tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, millä edellytyksin tiettyä tietoa voidaan pitää sisäpiirintietona. Tämän lisäksi keskeistä on selvittää, minkälaista sisäpiirintietoa ostotarjousprosessin eri vaiheisiin tyypillisesti liittyy. Tutkielman toinen tutkimuskysymys liittyy sisäpiirintiedon rikosoikeudelliseen käyttökieltoon ja sen rajoihin julkisessa ostotarjousprosessissa. Tutkimuskysymyksen osalta olennaista on selvittää yhtäältä käyttökiellon tarjouksentekijälle asettamat rajoitukset ja toisaalta ne poikkeukset, joiden nojalla sisäpiirintiedon käyttö voidaan katsoa sallituksi. Tutkielmassa esitetään keskeisimmät julkiseen ostotarjousprosessiin tarjouksentekijän näkökulmasta soveltuvat sisäpiirintiedon käyttökiellon poikkeukset sekä niiden soveltamisen edellytykset. Tarkastelu kohdistetaan ostotarjouksen eri vaiheissa tyypillisesti ilmenevään sisäpiirintietoon sekä sen hyödyntämiseen liittyviin transaktioihin. Tutkielman johtopäätöksissä esitetään näkemys tarjouksentekijälle sallitun sisäpiirintiedon käytön rajojen asettumisesta julkisessa ostotarjousprosessissa.
  • Auvinen, Dani (2023)
    Arvopaperimarkkinoiden pääsääntöisenä tehtävänä on siirtää pääomaa rahoitusta tarvitseville liikkeeseenlaskijoille ylimääräistä pääomaa omaavilta yksilöiltä ja yhteisöiltä mahdollisimman helposti ja kustannustehokkaasti. Tämän tehtävän toteutumisen varmistamiseksi sen väärinkäyttöä ehkäisemään ja tavoitteita toteuttamaan on säädetty erilaisia säädöksiä koskien sisäpiiritietoa ja sen julkistamista, joista keskeisimpinä kansallisessa oikeudessamme voidaan pitää markkinoiden väärinkäyttöasetusta sekä rikoslakia. Tietomurrot ovat nyky-yhteiskunnassa lisääntyvä ongelma, eikä niiden vaikutusta liikkeeseenlaskijaan ja tätä kautta sisäpiiritietoon sekä siihen liittyviin velvoitteisiin ole liioin tutkittu oikeuskirjallisuudessa. Näin ollen tutkielmassa tutkitaan lainopillisin metodein tietomurron vaikutusta liikkeeseenlaskijaan sisäpiiritiedon julkistamisvelvollisuuden näkökulmasta. Tiedonintressi kytkeytyy sen selvittämiseen, miten tietomurron kohdistuminen liikkeeseenlaskijaan vaikuttaa sisäpiiritietoon ja sen julkistamisvelvollisuuteen sekä tämän kautta tiedottamisrikokseen. Tutkielmassa tarkasteluun nousevat arvopaperimarkkinoita koskevan sääntelyn tavoitteet, tiedottamisrikoksen tarkastelu rikosoikeudellisten periaatteiden ja oikeuskirjallisuuden kautta, tietomurron määritelmä, sisäpiiritiedon määritelmä sekä sisäpiiritiedon julkistamisen ja julkistamisen lykkäämisen edellytykset tietomurron kontekstissa. Tutkielmassa tullaan siihen johtopäätökseen, että liikkeeseenlaskijaan kohdistunutta tietomurtoa tulisi käsitellä oletusarvoisesti liikkeeseenlaskijan toimesta sisäpiiritietona, ja että tietomurron ei katsottaisi lähtökohtaisesti vaarantavan muuta sisäpiiritietoa, ellei tästä nimenomaan ole näyttöä. Tiedottamisrikoksen tarkastelun ollessa käsillä tulee erityistä huomiota kiinnittää rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen, kun kyseessä on komponenteiltaan osittain tulkinnanvarainen kriminalisointi. Lisäksi tutkielmassa esitetään tulkintaohjeita liittyen tiedottamisrikoksen tulkintaan tietomurtojen yhteydessä.
  • Nikkanen, Lari (2022)
    Arvopaperimarkkinat ja niillä tarjottavat osakkeet ovat kasvattaneet merkitystään erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten rahoituksen sekä kotitalouksien säästämisen muotona erityisesti covid-19 pandemiasta johtuvan keskuspankkien taloudellisen elvytyksen ja kotitalouksien kasvaneen investointiasteen seurauksena. Toisaalta vuoden 2021 aikana Suomessa listautui ennätysmäärä 31 yhtiötä, joista suurin osa kasvuyrityksille tarkoitetulle First North Finland -kasvumarkkinalle. Pienten ja keskisuurten yritysten kasvanut kiinnostus julkisia pääomamarkkinoita kohtaan rahoitusmuotona sekä kotitalouksien kasvanut investointiaste puoltavat sisäpiirisääntelyn kasvuyrityksiin liittyvien erityiskysymysten tarkastelua. Tässä tutkielmassa tarkastelen EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetukseen perustuvaa rikos- ja arvopaperimarkkinaoikeudellista sisäpiirisääntelyä pienten ja keskisuurten yritysten ydinliiketoiminnan näkökulmasta. Sisäpiirisääntelyä tarkastellaan kahden esimerkkitilanteen kautta, joista ensimmäisen muodostavat yrityksen ydinliiketoimintaan liittyvät poikkeuksellisen suuret tai kannattavat liiketoimet. Pienten ja keskisuurten yritysten ydinliiketoimintaan eli näiden ydinosaamiseen kuuluvien palveluiden tai hyödykkeiden kauppaan voi liittyä niin merkittäviä yksittäisiä liiketoimia, että ne tulevat niiden suuria yrityksiä suhteellisesti suuremman liikevaihto- tai kannattavuusvaikutuksen vuoksi arvioitavaksi sisäpiiriprojekteina. Toisen tarkasteltavan esimerkkitilanteiden joukon muodostavat julkiset hankinnat, joita tarkastellaan erityisesti sisäpiiritiedolta edellytettävien julkistamattomuus- ja täsmällisyysvaatimuksen näkökulmasta. Arvopaperimarkkinaoikeudellinen tarkastelu keskittyy näin ollen sisäpiiritiedon määritelmään ja erityisesti julkistamattomuus- ja olennaisuusvaatimuksiin, joista jälkimmäistä tarkastellaan markkinalähtöisesti niin kutsutun järkevän sijoittajan näkökulmasta. Rikosoikeudellinen tarkastelu keskittyy analysoimaan edellä selostettuihin esimerkkitilanteisiin liittyvän sisäpiiritiedon väärinkäytön suhdetta rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen ja yleisiin oppeihin, jonka yhteydessä hahmotetaan tahallisuus- ja tuottamusarviointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa todettavalla tavalla liikkeeseenlaskijana toimivan pienen tai keskisuuren yhtiön ydinliiketoimintaan liittyvissä liiketoimissa tiedon sisäpiiriluonteen arvioinnin kannalta merkittävät seikat poikkeavat suurempia yrityksiä koskevista vastaavista arvioista.
  • Arlander, Joy (2021)
    Principen om skydd mot självinkriminering, det vill säga rätten att tiga och vägra medverka i en brottsutredning mot sig själv, kan anses så småningom ha förankrats i vårt rättssystem. Skyddet mot självinkriminering är ursprungligen en straffrättslig princip, som under tidens lopp har kommit att under vissa förutsättningar även få betydelse i olika administrativa förfaranden. I Finland har principen granskats utanför straffprocessen bland annat i samband med konkurs- och utsökningsförfaranden. Den miljörättsliga tillsynen har däremot getts betydligt mindre uppmärksamhet i diskussionen kring principens förhållande till olika lagstadgade anmälningsskyldigheter. I samband med miljöskyddslagens revidering år 2014 infördes en bestämmelse om skyddet mot självinkriminering i lagens 184 §. I förarbetena konstateras emellertid att principens innehåll vid antagandet av bestämmelsen inte ännu helt hade etablerats och att dess alla dimensioner inte nödvändigtvis framgår av lagtexten. Syftet med denna avhandling är därmed att för det första granska vilken betydelse principen ska anses ha i tillsynen av verksamhet som förutsätter miljötillstånd, och för det andra bedöma om den i miljöskyddslagen befintliga bestämmelsen i tillräcklig mån förverkligar denna rättighet. Frågeställningen är relevant eftersom en verksamhetsutövare som driver sådan verksamhet som förutsätter miljötillstånd har väldigt omfattande anmälningsskyldigheter både enligt miljöskyddslagen och tillståndsvillkoren i miljötillståndet. Innehållet i skyddet mot självinkriminering samt dess tillämpningsområde har framför allt utformats inom människorättsdomstolens rättspraxis. Principen har under det senaste årtiondet även inkluderats i flera nationella lagar. I och med att granska hur människorättsdomstolen har tolkat principen och genom att göra jämförelser till de lagstiftningslösningar som antagits nationellt, strävar avhandlingen till att klargöra vad det rådande rättsläget är i fråga om den miljörättsliga tillsynen. Slutligen framförs även ett förslag på hur lagstiftningen kunde förbättras så att verksamhetsutövarens rätt till skydd mot självinkriminering i tillräcklig mån förverkligas i utredningen av miljöbrott, samtidigt som andra intressen inom miljöstraffrätten beaktas i en tillräcklig omfattning.