Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by master's degree program "Master 's Programme in Social Science in Swedish (MSV)"

Sort by: Order: Results:

  • Sevon, Emma (2023)
    Denna magisteravhandling presenterar resultaten av en kvalitativ intervjustudie vars syfte är att undersöka hur placerade barns rättighet till delaktighet i det egna ärendet förverkligas i praktiken. Studien har två frågeställningar som lyder: 1. Hur beskriver socialarbetare placerade barns och ungas delaktighet? och 2. Hur tillgodoser socialarbetare delaktighet i placerade barns och ungas vardag och konkret med vilka metoder?. Undersökningen är grundläggande då det till stor del saknas undersökning om hur placerade barns delaktighet förverkligas i praktiken Delaktighet under placeringen har stor inverkan för barnets rätt att bli hörd, få tillgång till information och barnets yttrandefrihet (Nordenfors, 2015, 17–19). I denna avhandling har tonvikten lagts på socialarbetarnas perspektiv och hur de resonerar kring delaktighet och beskriver hur det förverkligas i den vardagliga praktiken. Sju (7) intervjuer genomfördes med socialarbetare som arbetar inom barnskyddet och som har erfarenheter av placering av barn och unga. Intervjuerna ägde rum per videosamtalsforumet Microsoft Teams. Principerna för en kvalitativ teoristyrd innehållsanalys användes för att analysera materialet, vilket betyder att analysenheterna ur det insamlade materialet styrs av teorier och tidigare forskning. Som teoretisk referensram fungerar den socialkonstruktionistiska kunskapssynen. Centrala begrepp i den här studien är barns delaktighet och aktörskap. I materialet utmärktes fyra huvudkategorier: 1) Barns delaktighet, 2) Metoder socialarbetare använder för att delaktiggöra placerade barn, 3) Premisser för placerade barns delaktighet och 4) Befrämjande av placerade barns delaktighet. Under huvudkategorin Barns delaktighet utmärktes följande underkategorier: 1) Delaktighet i vardagen och 2) Socialarbetaren ansvarar över delaktigheten. Under huvudkategorin Premisser för placerade barns delaktighet utmärktes följande underkategorier: 1) Relationens betydelse för delaktigheten, 2) Barnets ålders inverkan på delaktigheten och 3) Faktorer som försvårar delaktiggörandet av placerade barn. I resultaten framkommer det att placerade barns delaktighet är väldigt komplext och svårt att definiera. Vad placerade barns delaktighet betyder för de socialarbetare som deltagit i den här studien är kontinuitet, samarbete, hörande av barnet och delaktigheten i vardagen. Socialarbetarna upplever att det är svårt att konstatera om barn blir delaktiga i sina egna ärenden, men socialarbetarna upplever att barnen alltid har möjlighet till att vara delaktiga och att förutsättningarna för att kunna göra barnet delaktigt är mycket bättre i dag än tidigare. Utmärkande faktorer som påverkar möjliggörandet av delaktighet är relationen mellan socialarbetaren och barnet och åldern på barnet.
  • Hellsten, Julia (2023)
    I avhandlingen undersöks politisk alienation och dess samband med invandrarattityder bland finländare. Invandringen i Finland har stadigt ökat, vilket lett till ett större behov av förståelse för faktorer bakom negativa invandrarattityder. Orsakerna bakom politisk alienation är i flera fall samma eller liknande faktorer som ligger bakom negativa invandrarattityder så som kunskapsbrist, socioekonomisk status, känsla av hot o.s.v. En person som hyser starkt negativa känslor till invandrare kan även känna sig politiskt alienerad från det politiska systemet, då det tillåter en stor mängd invandring Invandrare som drar nytta av välfärdssamhällets stöd och tjänster vilka annars tillfallit landets medborgare. Politisk alienation syftar på personer som anser sig vara exkluderade från politiken. Politisk alienation delas ofta upp i två kategorier, som i avhandlingen benämns det politiska systemets responsivitet och subjektiv medborgarkompetens. Därtill inkluderas intresse för politik som en tredje variabel för politisk alienation i avhandlingen, med argumentet att personer med sämre kompetens att delta i politik, ofta är mindre intresserade av politik och av att aktivt följa med den. För att undersöka sambandet mellan politisk alienation och invandrarattityder används kvantitativ metod och det statistiska datamaterialet kommer från European social surveys nionde runda. Data samlades in bland slumpmässigt valda finländare mellan åren 2018 och 2019, sammanlagt deltog 1755 finländare. Datamaterialet analyseras med regressioner. Resultaten från regressionsanalysen visar att det finns ett samband mellan starkare känslor av politisk alienation och negativa invandrarattityder. Resultaten för de olika kategorierna av politisk alienation var dock inte alla relevanta, utan endast det politiska systemets responsivitet visade sig ha en signifikant effekt på invandrarattityder. Detta innebär att personer som anser att det politiska systemet inte alls tillåter människor som dem att påverka politiken eller säga sin mening om vad regeringen gör, även med större sannolikhet hyser negativa attityder till invandrare. Vad gäller subjektiv medborgarkompetens, som handlar om hur säker samt kunnig en person är på sin förmåga att delta i politiken och att ta en aktiv roll i en politisk grupp, visade det sig att medborgarkompetensen och intresse för politik inte hade en signifikant inverkan på invandrarattityder. Trots det kan det finnas orsak att undersöka politisk alienation och invandrarattityder närmare, då det kan bli ett viktigt fenomen att undersöka i framtiden p.g.a. ökande invandring samt eftersom resultaten tyder på en stor osäkerhet bland finländarna angående deras egen kompetens att delta i politiken samt att fler upplever att det politiska systemet inte reflekterar deras åsikter.
  • Nynäs, Nicolina (2023)
    Klimatförändringen har länge funnits på folks läppar. Befolkningen tar del av ny information via medierna, som är har ett stort ansvar att utbilda sina läsare. Hur man har skrivit om miljönyheter har ändrat genom tiderna. Både antalet artiklar har förändrats och hur man har skrivit om miljönyheter har förändrats. Syftet med den här avhandlingen är att ta reda på hur sättet att skriva har förändrats mellan två årtal: 1988 och 2018. Analysen sker både kvantitativt och kvalitativt. Till analysen har jag använt mig av tidningen Hufvudstadsbladet. Fokuset kommer att ligga på det kvalitativa men en kvantitativ genomgång ingår också. Metoden som används är mixed methods. I undersökningen används sökorden koldioxid och atmosfär för året 2018 och sökorden luft och förorening för året 1988. I den kvantitativa analysen visade det sig att det publicerades fler artiklar 1988 än 2018. Under 1988 var den mest förekommande genren inrikesnyheter och den mest förekommande genren för 2018 var insändare. Resultaten från den kvalitativa undersökningen visar att det finns både likheter och skillnader mellan de två undersökningsåren. Likheter är bland annat handling, tema samt tempus i vilken artiklarna skrevs. Trots tidsskillnaden var många miljönyheter lika aktuella 1988 som 2018. När det kommer till tempus visade det sig att presens var det mest förekommande tempuset för båda undersökningsåren. Skillnader hittades bland annat i hur man använde sig av intervjuer, vilka genrer som var mest förekommande samt hur visuellt beskrivande artiklarna var. Under 1988 var det inte vanligt att använda sig av citat i artiklarna, medan varje artikel under 2018 innehöll synliga intervjuer och citat. När det gäller det visuella så innehöll artiklarna från 2018 fler bilder och grafer än artiklarna från 1988.
  • Holmqvist, Ira (2022)
    Tiivistelmä – Referat– Abstract Covid-19 conspiracy theories have figured actively in the media and the public debate during the first two years of the pandemic. One of the main functions that such conspiracy theories of society and politics perform is cultural work – they create new representations of reality that give rise to new identities and collectivities. Researchers are increasingly interested in exploring how conspiracy theories come to be so compelling and how people through them create meaning and construct their identities. Qualitative studies that examine the contents of these conspiracy theories and the possibilities for identity construction that they provide are of crucial importance in forming such an understanding. This thesis responds to appeals from researchers to investigate the ways in which gendered identities are implicated in modern conspiracy theories. Critical discursive psychology is employed as a theoretical framework to explore the ways in which men and women are positioned in a Covid-19 conspiracy theory discourse. The material consists of video recordings of two online conferences where 29 influential actors of 9 different nationalities discuss the pandemic as a conspiracy. The results indicate that the Covid-19 conspiracy theory, as represented in the seminars, largely possesses similar characteristics as modern conspiracy theories more generally, blending political subject matter with spiritual or religious descriptions. The pandemic is depicted as confirmation for the existence of a global totalitarian conspiracy that is escalating into an apocalyptic scenario, a development that can only be averted if humanity undergoes a spiritual awakening, collectively reclaiming their individuality and agency. Men and women are positioned differently within this story. Women are positioned primarily as mothers, whose duty it is to protect their children from the conspiracy, as well as to inspire other women to do the same. This maternal identity is depicted as empowering, spiritual and influential, representing a compelling subject position. In addition, the pandemic, that has placed restrictions on the public sphere, is depicted as a threat to a hegemonic masculinity that emphasizes the role of men as providers and (violent) protectors. Men are positioned as effeminate weaklings who have capitulated to the Covid-19 conspiracy without putting up a fight. A return to traditional, heteronormative gender roles is thus represented as central to resisting the conspiracy. The study provides insight into the ways in which gender identity contributes to the formation of modern conspiracy theories and collectives, and particularly into how feminine identities may be engaged in a right-wing populist, anti-conspiratorial political project.
  • Storrank, Malena (2022)
    I denna studie har mindre tvåspråkiga kommuners tillgång av socialarbetare studerats, samt hur kommunerna arbetar för att rekrytera och bibehålla personal. Studien görs i en tid var flera uppger en brist på socialarbetare och detta rapporteras om av både kommuner och i medier. Samtidigt råder det olika åsikter gällande socialarbetarbristen med uppgifter om fler legitimerade socialarbetare än antalet socialarbetartjänster. Forskningsfrågorna för studien är tre till antal och besvarar hur kommunerna rekryterar, hur kommunerna arbetar för att bibehålla personal, samt hur kommunerna ser på bristen av socialarbetare och vad deras roll i detta är. Genom att besvara frågorna ges både en aktuell bild av situationen i mindre tvåspråkiga kommuner samt spekulationer om framtiden, vad kommuner önskar att gjordes och vad de själva är beredda att göra. Syftet med studien är att lyfta fram arbetsgivarsidan och därmed få en mera nyanserad bild av den upplevda socialarbetarbristen i Finland. För studien skapades en egen teoretisk referensram inkluderande olika typer av faktorer som kan tänkas påverka rekrytering och bibehållande av socialarbetare. En orsak till rådande förhållanden antas bero på strukturella omständigheter utanför den kommunala organisationens påverkningsmöjligheter. Faktorer på den (kommunala) organisationsnivån antas vara centrala, då de fokuserar på kommunen som arbetsgivare, medan orsaker på individnivå hänvisar till enskilda socialarbetares personliga önskemål och prioriteringar när det gäller deras arbete. Materialet för avhandlingen samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med fem representanter för mindre tvåspråkiga kommuner. Fokuset på mindre tvåspråkiga kommuner valdes eftersom de kan antas ha en speciell situation vad gäller rekrytering som ett resultat av deras geografiska lägen och språkkraven. Respondenterna hade olika yrkestitlar beroende på kommun men de var alla bekanta med personalpolitiken i kommunerna och kunde uttala sig utgående från kommunernas arbetsgivarsynvinkel. Materialet analyserades med hjälp av teoristyrd innehållsanalys, vilket innebar att de uppställda frågeställningarna besvarades med beaktande av den på förhand uppgjorda teoretiska referensramen. Avhandlingen visar att kommunerna ifråga upplevde en brist på socialarbetare samt att respondenterna främst förklarade denna brist med att hänvisa till strukturella orsaker. Samtidigt som kommunerna tillämpade flera traditionella rekryteringsstrategier hade de ofta sett sig tvungna att också använda sig av alternativa, mindre formella strategier då de traditionella inte gav tillräckliga resultat. Vidtagna bibehållandeåtgärder var generellt sett lika i kommunerna och de beskrevs som välfungerande. Då socialarbetare bytte arbete förklarades detta främst med hänvisning till individuella orsaker, inte med den kommunala organisationen. Ansvaret för att förbättra arbetsförhållanden och medverka till en statushöjning för socialt arbete tillskrevs främst högre nivåer än den kommunala nivån som respondenterna befann sig på. Resultatet tyder på potentiella utmaningar inom de kommunala organisationerna när det gäller planeringen av åtgärder kring rekrytering och bibehållande.
  • Aniche, Rebecka (2022)
    Våren 2020 spred sig viruset COVID-19 globalt och kom att utgöra en världsomfattande pandemi. Coronaviruset har orsakat stora förändringar världen över och bland annat resulterat i en ökad digitalisering som även syns inom socialt arbete. De omfattande samhälleliga restriktionerna för att förhindra spridningen av COVID-19 som ledde till ett digitalt språng utgör kontexten för denna avhandling. För tillfället under höstterminen 2022 är det dock värt att notera att inga restriktioner i relation till COVID-pandemin är i kraft i Finland. I denna avhandling har jag som syfte att få kunskap om skolkuratorers användning av informations- och kommunikationsteknik (IKT) och hur den förändrats under COVID-pandemin, samt hur IKT inverkar på interaktionen mellan kuratorn och eleverna. Avhandlingens teoretiska referensram bygger på det sociomateriella perspektivet och tankeramen flerdimensionellt socialt arbete. Den teoretiska referensramen bidrar med en sammanfogning av frånkopplade- och uppkopplade dimensioner. Det sociomateriella perspektivet innehåller materiellt aktörskap utöver ett mänskligt aktörskap och tankeramen flerdimensionellt socialt arbete är relevant för avhandlingen på grund av att den belyser hur det digitala kan anses vara en integrerad del av specifikt socialt arbete. Avhandlingens forskningsmaterial samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med fem skolkuratorer som i arbetet är aktiva på sociala medier och innehar arbetserfarenhet innan och under COVID-pandemin. Skolkuratorer som är aktiva på sociala medier valdes på grund av kunskapen de besitter då det kommer till användningen av sociala medier som utgör en del av begreppet IKT. Varför det i denna avhandling finns ett specifikt fokus på sociala medier inom begreppet IKT är på grund av att elever och studerande i stor utsträckning använder sig av sociala medier vilket kan anses vara relevant för skolkuratorer. Intervjuerna med skolkuratorerna analyseras med hjälp av teoristyrd innehållsanalys, vilket innebär att materialet till viss mån speglas i tidigare forskning och avhandlingens teoretiska referensram. I avhandlingens resultatdel framkommer det att skolkuratorers syn och användning av IKT har förändrats och ökat som en följd av COVID-pandemin. Skolkuratorerna ser IKT som en naturlig del av arbetsbilden och som något som möjliggör flexibilitet att sköta arbetet på flera olika sätt. IKT som erbjuder flexibilitet kan även anses utmana gränserna mellan skolkuratorns arbetsliv och privatliv och kan potentiellt öppna upp en ny sorts intimitet mellan skolkuratorn och eleven. Då det kommer till skolkuratorns interaktion med eleven går inte den frånkopplade- och den uppkopplade dimensionen att kombinera på ett standardiserat sätt utan dimensionerna bör tillämpas enligt elevens unika situation. Digitala alternativ kan både underlätta och försvåra interaktionen med elever. Avhandlingen bidrar med en större förståelse för skolkuratorernas ökade användning av IKT och hur IKT kan påverka interaktionen med eleverna. Denna förståelse kan användas i händelsen av liknande framtida samhälleliga restriktioner som även påverkar skolvärlden och för att i en tid av kontinuerlig digitaliseringen upprätthålla en god interaktion med unga klienter inom socialt arbete.
  • Hänninen, Marie (2023)
    Ansvar för ett barns välmående och omsorg ligger främst hos barnets vårdnadshavare. Vid behov skall barnet och barnets familj hänvisas till barnskyddets tjänster. Barnskyddets tjänster är en lagstadgad rättighet som tryggas av barnskyddslag (417/2007). Vid genomförande av barnskyddstjänster skall mångprofessionell sakkunskap tryggas. Frågan om hur småbarnspedagogerna ser på samverkan och mångprofessionellt samarbete med barnskyddet är relevant eftersom mångprofessionellt samarbete skall stödjas mellan instanser som stödjer ett barns utveckling och ställning, i enlighet med lag om småbarnspedagogik (540/2018). Syftet med avhandlingen är att undersöka småbarnspedagogers synsätt på olika aspekter kring samverkan mellan daghem och barnskydd, mångprofessionellt samarbete samt vilka sociala problem som småbarnspedagoger identifierar i sitt arbete. Avhandlingen tillämpar en tudelad teoretisk referensram utgående från teorier om handlingsutrymme och doxa samt teorier om mångprofessionellt samarbete. Teorierna i avhandlingen har sin utgångspunkt i antagandet om att småbarnspedagogers syn som relaterar till olika frågor kring samverkan och mångprofessionellt samarbete mellan daghem och barnskydd kan präglas av det som kallas doxa. Teorins andra del kopplas samman med tanken om att en organisationskultur, en doxa, som präglas av att starka och icke-flexibla föreställningar kan utgöra ett hinder för mångprofessionellt samarbete. Det empiriska materialet samlas in i form av semistrukturerade intervjuer och materialet analyseras med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultatet påvisar att de informanter som deltagit i studien identifierar brist på den egna kunskapen om barnskyddet, dess arbetssätt och processer. De flesta önskar mer utbildning inom ämnet. Informanterna reflekterar även över det faktum att kontakten mellan daghem och barnskydd är mycket begränsad och att de skulle önska en mer öppen dialog och ett starkare samarbete. Informanterna i studien utgår även från en rådande osäkerhet när det kommer till att anmäla missförhållanden som de identifierar på daghemmen eftersom de inte vet vilka följderna för en barnskyddsanmälan innebär.
  • Penger, Sofia (2022)
    Socialarbetets ställning och roll inom hälso- och sjukvården är i dag inte helt entydigt, utan socialarbetarna tvingas ständigt hävda sin betydelsefullhet och professionalitet för såväl andra som sig själva. Socialt arbete inom hälso- och sjukvården fungerar på gränsytan mellan social- och hälsovården och för att utföra arbetet krävs en stark yrkesidentitet. Yrkesidentiteten hos socialarbetare formas av tidigare erfarenheter, värdegrund och strukturellt socialt arbete. Även personliga egenskaper, yrkesmässig utveckling och organisationen man jobbar i påverkar identitetsskapandet. Yrkesidentiteten ses inte som något bestående, utan förändras i takt med personlig utveckling och interaktion med andra yrkesgrupper. Det interprofessionella arbetet omformar yrkesidentiteten genom att utmana olika arbetsuppgifter och roller. Syftet med denna avhandling är att få kunskap om socialarbetares erfarenheter av hur deras yrkesidentitet har utvecklats och formats inom hälso- och sjukvården. Avhandlingens forskningsfrågor lyder: 1) hur beskriver socialarbetare sig som yrkesutövare i en sjukhuskontext, 2) hur beskriver socialarbetarna hur yrkesidentiteten skapats och utvecklats, samt 3) hur formas sjukhussocialarbetarnas yrkesidentitet i ett interprofessionellt sammanhang. Avhandlingen har en narrativ forskningsansats och forskningsmaterialet består av skrivna berättelser samt en fokusgruppintervju med socialarbetare som jobbar på stadssjukhus inom Helsingfors stad. De skrivna berättelserna har analyserats genom narrativ analys och fokusgruppintervjun genom tematisk kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att sjukhussocialarbetarna tilldelas olika roller och möter förväntningar och utmaningar som formar deras yrkesidentitet. Det interprofessionella arbetets innehåll, rutiner och verksamhet bidrar till hur man uppfattar den egna ställningen på sjukhuset och hur man ser på det interprofessionella samarbetets förutsättningar och målsättningar. Nya former av interprofessionella verksamhetsmiljöer kräver i sin tur utveckling av samhälleliga, gränsöverskridande arbetssätt, förnyande av professionell kompetens och yrkesidentiteten.
  • Mänty, Mervi (2023)
    Digital inclusion is an urgent theme in Finland and globally. International and Finnish research promotes social workers to consider clients´ use of social media to protect clients from risks and for guiding clients to use social media in a beneficial manner. The aim of this master’s thesis is to investigate social workers experiences of the main motives for using social media and its importance in adult clients´ lives focusing on wellbeing. The study has a qualitative and phenomenological approach. The research data consists of open-ended surveys (N=40) and three thematic interviews. The respondents consist of social workers who works with adult clients. The thematic analysis proceeded with deductive and abductive approaches. The analysis emanated from Allardt´s theory of wellbeing and theory of uses and gratifications. The results implicates that the social workers had diverse experiences of clients´ use of social media: some had never discussed social media with clients, while others had discussed the matter often. In between there are various extents of discussing the subject. The social workers had more experience of talking about social media with young adults than with the elderly. The experiences of whether everybody has possibilities to purchase smart devices were various. Access to social media is a precondition for getting the benefits of social medias affect on wellbeing but also exposes to the risks social media has on wellbeing. Similarly, no access to social media means no access to social media´s positive nor negative sides. The social workers in this study had experiences of clients using social media for all four motives of media use: information, integration and social interaction, personal identity and entertainment. Integration and social interaction were in this study a strong theme which social workers had experiences of. In all four motives of media use both positive and negative phenomenon arised and the negative experiences showed a wide spectrum. One possible explanation to the negative experiences’ dominance could lie in the social work´s problem-oriented nature. Most of the respondents thought that knowledge of clients´ use of social media is significant in the context of social work.
  • Westerholm, Janni (2023)
    Syftet med denna avhandling är att belysa fenomenet ’mellanfallande’ inom vuxensocialarbetet ur socialarbetarnas synvinkel. Målet med avhandlingen är att studera socialarbetares tankar om orsaker till ’mellanfallande’ samt åtgärdsförslag för att minska på ’mellanfallandet’ inom vuxensocialarbetet. Jag har i denna avhandling undersökt socialarbetarnas tankar om fenomenet ’mellanfallande’ mot bakgrund av teorier om gräsrotsbyråkratier, handlingsutrymme och konstrueringar av klientskap. I avhandlingen presenteras även vad tidigare forskning säger om fenomenet ”mellanfallande” samt om den kontext, vuxensocialarbete, som min forskning har fokus på. Forskningen är till sin natur kvalitativ. Materialet utgörs av intervjuer med fem socialarbetare som arbetar eller har arbetat inom det kommunala vuxensocialarbetet. Materialet har analyserats med abduktiv kvalitativ innehållsanalys. Av resultaten stiger fram tre kategorier av ’mellanfallare’ inom vuxensocialarbete: personer som mår för dåligt, personer som mår för bra och de som blir ”bollade” mellan olika organisationer. Enligt resultaten beror ’mellanfallandet’ på för strikta ramar för klientskap som är uppsatta av organisationen samt på resursbrist och ett splittrat servicenät. Som utvecklingsförslag nämndes systematiskt mångprofessionellt arbete, minskad byråkrati för att kunna möta klienter och deras behov på ett mera människonära sätt och möjligheter till att utföra strukturellt socialt arbete.
  • Nordlund, Emilia (2023)
    Syftet med denna magisteravhandling är att hitta och undersöka utvecklingsförslag för vuxensocialarbete utgående från personalens erfarenheter av arbete under Covid-19 pandemin. Det här kan bidra till att förbättra och utveckla vuxensocialarbete. För att uppnå det här har jag ställt följande forskningsfråga: Hurdana utvecklingsförslag på vuxensocialarbete har personalen utgående ifrån sina erfarenheter av arbete under pandemin? Som teoretisk referensram används en teori om multidimensionell arbetshälsa samt en teori som behandlar flerdimensionellt socialt arbete. Som datainsamlingsmetod har frågeenkät använts och som analysmetod kvantitativ deskriptiv analys samt kvalitativ tematisk analys. Frågeenkäten har 14 respondenter som består av såväl socialarbetare som socialhandledare inom vuxensocialarbete. Resultaten har delats in i fem centrala teman gällande utvecklingsförslag för vuxensocialarbete: hybridarbete, tydliga gränser för arbetet, noggrann klientuppföljning, klientutrymmen och främjande av arbetsgemenskapen. Rekommenderas fortsatt forskning kring samma tema riktad till flera kommuner för att få mera omfattande resultat, forskning i implementeringen av olika utvecklingsförslag samt forskning inom ett annat område av socialt arbete, exempelvis inom barnskyddet. Ett annat förslag är att i stället för att fokusera på de professionellas erfarenheter flytta fokuset till klienternas erfarenheter av vuxensocialarbete under pandemin.
  • Marjanen, Anu (2023)
    I denna studie har socialarbetarnas uppfattningar av att jobba med klienter med en minnessjukdom studerats. I takt med att befolkningen åldras och livslängden ökar, kommer allt fler personer att drabbas av en minnessjukdom. Också inom det sociala arbetet kommer allt fler klienter inom servicen för äldre personer att vara personer med minnessjukdomar. Det här kan leda till vissa utmaningar inom det sociala arbetet och frågor om självbestämmanderätt, paternalism och klientens bästa aktualiseras. Syftet med den här studien har varit att öka förståelsen för hurdana upplevelser socialarbetare har av att jobba med klienter med minnessjukdom. Utmaningar i arbetet och samarbetet med klienters anhöriga har även studerats. Materialet för studien har samlats in genom att intervjua sex socialarbetare som jobbade inom servicen för äldre personer. Kriteriet för de intervjuade var att de hade erfarenhet av att jobba med personer med minnessjukdom. De semi-strukturerade intervjuerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att klientens självbestämmanderätt och gränsdragningen mellan självbestämmanderätt och paternalism ses som den största utmaningen i arbetet. Socialarbetarna upplevde att de vill ta klienters självbestämmanderätt i beaktande så långt som möjligt, men i något skede kommer en gräns emot då det inte mera är möjligt. Även etiska, strukturella och organisatoriska utmaningar lyftes fram. Många socialarbetare ansåg bl.a. att de inte kan erbjuda en passande service till klienten eftersom en sådan service helt enkelt inte fanns att erbjuda eller pga. att kriterierna för servicen var för höga. Den konstanta resursbristen ansågs också som problematisk. Att kunna läsa klienten och utnyttja icke-verbal kommunikation ansågs viktigt. Gällande unga personer med minnessjukdom upplevde många att det kan kännas tyngre att ha en ung minnessjuk som klient, speciellt om hen har minderåriga barn. Samarbetet med klientens anhöriga ansågs överlag fungera bra, men i närståendevårdarfall ansågs det viktigt att både ta klientens och närståendevårdarens situation i beaktande och att kunna se på helheten.
  • Savolainen, Maija (2022)
    Det huvudsakliga syftet med denna magisteravhandling är att undersöka hur socialt förtroende, samt andra individmekanismer, påverkar det politiska förtroendet hos de fem största främmande språkgrupperna i Finland. Under det senaste decenniet har invandringen till Finland ökat och litteraturgenomgången visar att det finns kunskapsluckor kring ämnet socialt och politiskt förtroende bland befolkningen med invandrarbakgrund. Följaktligen finns det vetenskaplig och samhällelig relevans för denna studie, som ämnar att öka kunskapen om människor från främmande språkgrupper, deras förtroenden och vad som påverkar deras politiska förtroende. Sådan forskning är viktig i syfte att främja integration och motverka eventuell segregation bland minoritetsgrupper. Därtill är det viktigt att främja och upprätthålla höga nivåer av förtroende, som är kännetecknande för det finländska samhället och anses gynnsamma för ett välmående demokratiskt samhälle. Avhandlingen tar avstamp i antagandet att det finns ett samband mellan socialt och politiskt förhållande. I avhandlingen analyseras statistiskt datamaterial från en enkätundersökning som genomfördes bland de fem största främmande språkgrupperna, bestående av rysk-, estnisk-, engelsk-, somalisk- och arabisktalande, bosatta i Esbo, Helsingfors och Vanda 2019 (N = 1 527). Resultaten från regressionsanalysen visar att det finns ett mycket signifikant medelstarkt positivt samband mellan socialt och politiskt förtroende. Resultaten visar också att den arabiska språkgruppen har det högsta politiska förtroendet bland de fem främmande språkgrupperna, följt av den somaliska språkgruppen. Den ryska och estniska språkgruppen innehar i sin tur det lägsta politiska förtroendet. Variabeln att känna sig som en del av det finländska samhället uppvisar också mycket signifikanta positiva samband med politiskt förtroende. Sammanfattningsvis kan konstateras att denna sambandsstudie förefaller vara den första i sitt slag i den finländska kontexten och de centrala slutsatserna är att förtroendenivåerna bland studiens respondenter är tämligen höga samt att det finns ett signifikant medelstarkt positivt samband mellan socialt och politiskt förtroende. Denna magisteravhandling kan vara en början på fortsatt forskning kring socialt och politiskt förtroende bland människor med invandrarbakgrund i Finland.
  • Blässar, Cathrine (2022)
    Den finländska vårdpolitikens målsättning har sedan 1990-talet varit att minska på antalet vårdplatser och öka på närståendevård. Samtidigt föråldras befolkningen kraftigt. Behovet av närståendevårdare ökar för att täcka de allt färre vårdplatserna. Syftet med denna avhandling är att undersöka närståendevårdares copingstrategier för att hantera stress. Materialet som analyseras är närståendevårdares svar på en öppen fråga som samlats in från en tidigare postenkät om närståendevård. Svaren i denna undersökning analyseras med hjälp av en teoristyrd innehållsanalys. Teorin som tillåts styra analysen är Lazarus och Folkmans teori om stress i samband med problemfokuserad och emotionsfokuserad coping. Närståendevård är en tung uppgift som leder till stress i samband med den vårdade och omgivningen. Närståendevårdare har många känslomässiga upplevelser som inverkar negativt på hälsa- och välmående. För att bli av med stressen använde sig närståendevårdare i undersökningen av både problemfokuserade och emotionsfokuserade copingstrategier eller båda samtidigt. De nämnde ofta att de använde sig av problemfokuserad coping som socialt stöd från familj och vänner. De nämnde också om att de på olika sätt försökte styra sina känslor för att bli av med stressen i form av emotionsfokuserad coping. Undersökningen visar att hjälp från familj och vänner är viktiga resurser för närståendevårdare.
  • Storbacka, Brita (2021)
    Belastning och stress är aktuella utmaningar i dagens arbetsliv och stressforskning utgör ett centralt forskningsämne. Ett diskursivt perspektiv på stress och stresshantering är underrepresenterat i forskningen kring arbetet inom barnskyddet. Syftet med denna avhandling är att studera hur professionella på barnhem diskursivt konstruerar stress och stresshantering samt deras subjektspositionering. Studien söker svar på frågorna: Hur konstruerar handledare diskursivt stress i sitt arbete på barnhem? Hur konstruerar handledare diskursivt stresshantering? Vilka tolkningsrepertoarer och subjektspositioner kan identifieras i de diskursiva konstruktionerna? Materialet bestod av 17 semistrukturerade intervjuer som utförts med handledare på två barnhem inom den tredje sektorn i södra Finland, och metodansatsen var kritisk diskurspsykologi (CDP). Ur materialet växte två dominerande stressdiskurser och subjektspositioner fram: en passiverande stressdiskurs och en aktiverande stresshanteringsdiskurs. Spänningar mellan de två positionerna passiv/aktiv identifierades samt den resurssvaga/mottagande och den resursstarka/handlingskraftiga handledaren. Genom att använda sig av tolkningsrepertoarer identifierar eller disidentifierar sig handledarna med de påbjudna subjektspositionerna men saknar möjlighet att helt motsätta sig de diskursiva konstruktionerna. Implikationerna för handledarnas agentskap är att en begränsning till en individuell nivå sker: Handledarna ställs inför valen att antingen acceptera att arbetet är stressigt och tungt, hantera stressen själv eller att byta bransch. Handledaren har inte möjlighet att ändra organiseringen av arbetet. För att flera handledare skulle stanna i branschen föreslås ökad satsning på förbättrade arbetsstrukturer, arbetshälsan och arbetsskyddet, samt föreslås fortbildning i positiv psykologi. Förslag ges för vidareforskning.
  • Granit, Eva Antonia (2022)
    This thesis explores the culture of the discussion forum Incels.is and incels’ perceptions of women, feminism and men who are sexually successful with women. “Incel”, or “involuntary celibate” is in this case an identity linked to the internet-based incel movement, a subculture characterised by the fact that its members desperately want to engage in sexual and/or romantic relationships with women but are unable to. Incels’ use of language is often hateful, extremely misogynist, and violent. The incel movement, like the alt-right, is a growing phenomenon and therefore requires more research and attention. The empirical material of the thesis consists of posts that I, with the research method of netnography, have collected from Incels.is. The posts have then been analysed with critical discourse analysis. The theoretical framework for this thesis lies in an understanding of gender as socially and societally constructed; I mainly utilise the concept of hegemonic masculinity to shed light on how incels perceive their own and other men’s masculinities. The analysis shows that incels blame their sex- and lovelessness almost entirely on women. According to incels, the societal and cultural wins of feminism in the West has resulted in women not being obligated to have a male partner. This means women can be more selective when picking their partner which has resulted in men like incels not getting picked, and therefore remaining celibate and alone. Incels are of the opinion that they as men are expected to be hypermasculine, and because they don’t live up to the unrealistic expectations put on men they are derided and neglected by women, other men, and society as a whole. Incels both criticise and praise hegemonic masculinity, which makes their gender expressions a good example of hybrid masculinity. Incels are an example of how hybrid masculinities can reinforce the gender hierarchy rather than challenge it. This thesis is an addition to the growing research on incels and other male-dominated online subcultures. Its contribution to this body of research is the observation that incels through hybrid masculinity simultaneously obscure and reinforce their privileged position as men.
  • Österberg, Ellen (2023)
    Syftet med denna forskning är att undersöka och skapa kunskap om socialarbetares uppfattningar om det systemiska arbetet i eftervården. Syftet var även att identifiera eventuella utvecklingsbehov som uppstått vid implementerandet av det systemiska arbetssättet. Det systemiska arbetssättet har under de senaste åren tagits i bruk i allt fler barnskyddsenheter i Finland, men forskning visar att den systemiska modellen även lämpar sig och är nyttig för social arbete med myndiga klienter. Den systemiska modellen är dock inte ännu lika etablerad inom socialt arbete med vuxna, som inom barnskyddet. Därmed är forskning om systemiskt arbete inom eftervården knapp. Forskningen utfördes genom en kvalitativ innehållsanalys. Materialet i forskningen består av temaintervjuer med 10 socialarbetare i eftervården. I forskningen användes systemteorin som teoretisk referensram. Innehållsanalysen kom att bestå av tre huvudkategorier: 1) klienter i eftervården 2) systemisk praxis med unga vuxna och 3) utvecklingsvisioner. Resultaten visar att en del av socialarbetarna ansåg det systemiska arbetssättet ge dem nya möjligheter, medan vissa upplevde det som en belastande förändring. Under analysen gick det att märka att de som hade en negativare inställning mot arbetssättet heller inte ansåg sig förstå den systemiska modellen och dess syfte till fullo. Socialarbetare uttryckte att arbetssättet enligt dem är teoretiskt och abstrakt och att de saknar konkreta riktlinjer för arbetssättet. Vissa ansåg dock att det systemiska arbetet möjliggör socialarbetaren att få en bättre helhetsuppfattning av klientens situation och förhålla sig mer öppet för klienternas multiproblematik. Majoriteten av socialarbetarna ansåg att de systemiska mötena lättade på arbetarnas belastning och upplevde de reflekterande diskussionerna som positiva. Resultaten visar att socialarbetarna upplevde att ledningen inte har helt lika värderingar om det systemiska arbetet i eftervården och att detta försvårat implementerandet av den systemiska modellen. Socialarbetarna ansåg även multiprofessionellt arbete vara bristande och att det borde utvecklas. Utifrån resultaten gick det att utmärka tre centrala utvecklingsbehov som kunde underlätta och främja det systemiska arbetets i bruk tagande i eftervården. Dessa är 1) vidare kunskapsutveckling och utbildning hos arbetarna samt en bättre dialog inom arbetsgemenskapen om det systemiska arbetssättet 2) starkare stöd från ledningen och organisationen för implementerandet och utvecklandet av det systemiska arbetet och 3) förstärkt gränsöverskridande samarbete, både mellan teamen i eftervården men även med andra samarbetspartners.
  • Ekström, Clarissa (2023)
    Aikaisempien tutkimusten perusteella empatiaa tarvitaan nykypäivän muuttuvassa työympäristössä, erityisesti johtajien ominaisuutena. Empaattisesta johtajuudesta on paljon hyötyä työntekijöille, johtajille sekä organisaatioille. Se voi auttaa luomaan viihtyvämpää ja turvallisempaa työyhteisöä ja saada työntekijät sitoutumaan paremmin työhönsä. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, näkevätkö johtajat ja työntekijät empaattisen johtajuuden samalla tavalla ja miten merkitykselliseksi he sen käsittävät. Merkityksellä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kahta asiaa: 1. Empaattisen johtajuuden määritelmää eli mitä se tarkoittaa johtajien ja työntekijöiden näkökulmasta 2. Miten tärkeäksi tai hyödylliseksi se nähdään tai mikä empaattisen johtajuuden arvo on. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin fenomenologiaa ja analyysimetodina käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysia, joka mahdollistaa syvällisen tutkimuksen ihmisten subjektiivisesta näkökulmasta ja heidän merkityksellisistä kokemuksistaan. Aineisto koottiin strategisella valinnalla ja puolistrukturoiduilla haastattelumenetelmällä miesvaltaisessa teollisuuden organisaatiossa. Tutkimuksen kohteena oli erityisesti empatian kokeminen miesvaltaisessa ympäristössä, jossa oletettavasti empatiaa stereotyyppisesti pidetään feminiinisenä ominaisuutena. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että empaattinen johtajuus koostuu aktiivisesta kuuntelusta, ystävällisyydestä ja tunnetaidoista. Empaattinen johtajuus nähdään yhtenä tärkeänä johtamisominaisuutena sekä miehille että naisille, ja tulokset ovat jonkin verran yhteneväisiä aiempien empatian ja empaattisen johtajuuden tutkimusten kanssa. Sukupuoliroolien vaikutus tutkimuksessa jäi kuitenkin osittain epäselväksi. Lisäksi tutkimuksen rajoituksena oli muun muassa se, että jotkut haastatteluista tehtiin etänä ja jotkut paikan päällä, mikä saattaa vaikuttaa tuloksiin. Tulevaisuuden tutkimukset voivat keskittyä osallistujien asenteisiin empatiaa kohtaan, johtajamenetelmien keskusteluun, koulutuksiin tai tapahtumiin, joissa jokainen yrityksen jäsen huomioidaan tai muihin vastaaviin aiheisiin. Myös syvempi ja kattavampi haastattelututkimus voisi auttaa ymmärtämään empaattisen johtajuuden käsitettä ja sen merkitystä entistä paremmin.
  • Niemistö, Ira (2022)
    Syftet med denna avhandling var att bilda en uppfattning om HBTQIA+-personers erfarenheter av stödtjänster relaterade till våld i nära relationer samt att analysera hurdant kunnande professionella önskar för att bättre kunna stöda HBTQIA+-personer som upplevt våld i nära relationer i Finland. Jag valde att fokusera på våld i specifikt HBTQIA+-relationer i och med att den tidigare forskningen om ämnet är begränsad både i Finland och internationellt. Även Justitieministeriet (2021) har i sin rapport konstaterat att det saknas kunskap om HBTQIA+-personers erfarenheter i stödtjänsterna relaterade till våld i nära relationer. Avhandlingen ämnade besvara följande forskningsfrågor: Vilka upplevelser har HBTQIA+-personer som brukare och professionella som arbetat med denna klientgrupp av stödtjänster relaterade till våld i nära relationer? Vilka särbehov kan identifieras hos dessa brukare i nuvarande stödtjänster? Hur kunde stödtjänster relaterade till våld i nära relationer utvecklas för att bättre tjäna även HBTQIA+-personers rehabiliteringsbehov? Avhandlingens teoretiska referensram utgjordes av queer-teori med fokus på heteronormativitet och minoritetsstress. Heteronormativitet syftar på antagandet om heterosexualitet och en binär könsindelning som utgångspunkt. Minoritetsstress innebär den strukturella ojämlikhet, de fördomar och de medvetna eller omedvetna kränkningar som personer möter på grund av att de tillhör en minoritet. Avhandlingens material bestod av två semistrukturerade intervjuer med HBTQIA+-personer som upplevt våld i nära relationer och sökt sig till stödtjänster. Utöver detta bestod materialet även av sex semistrukturerade intervjuer med professionella som mött eller kunde möta HBTQIA+-brukare som upplevt våld i nära relationer. Materialet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys som resulterade i fem kategorier: 1) minoritetsstress, 2) bemötandet av HBTQIA+-personer, 3) brist på tillgänglighet, 4) positiva upplevelser och möjligheter samt 5) en alternativ synvinkel. I avhandlingen tillämpades ett abduktivt tillvägagångssätt, vilket resulterade i att minoritetsstress lades till som teori i samband med innehållsanalysen. I resultaten presenteras brukarinformanternas erfarenheter av och tankar om nuvarande stödtjänster samt professionellas upplevelser av och inställning till dessa. Dessutom diskuterade informanterna utvecklingsidéer samt identifierade försvårande faktorer bakom hjälpsökandet för våld i nära HBTQIA+-relationer. Minoritetsstress som brukare kan uppleva då de söker sig till tjänsterna var en av dessa faktorer och den i de nuvarande stödtjänsterna rådande heteronormativiteten ansågs öka detta. Ytterligare betonade flera av informanterna ett sensitivt bemötande och lade vikt vid tillgänglighet av tjänsterna. Även möjligheter identifierades med tanke på utvecklingen av mer inkluderande våldstjänster.
  • Sjölund, Katarina (2022)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Syftet med denna forskning var ursprungligen att utreda kontexten inom vilken unga långvariga utkomststödtagare möter socialarbetarna som arbetar i de så kallade ungdomsteamen vid vuxensocialarbetet. Med studien ämnade jag utreda hurudana upplevelser de unga har av sin växelverkan med socialbyråns personal. Avsikten var även att försöka inringa ungdomarnas upplevelser av egen delaktighet i det sociala arbetet. Insamlingen av det empiriska materialet utfördes 2014 och den baserade sig på halvstrukturerade intervjuer med unga utkomststödtagare. Informanterna, tio esbo- och helsingforsbor, var vid tidpunkten för intervjuerna mellan 20 och 29 år. Forskningsmaterialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys med en induktiv ansats. Ur studien framgick att de unga utkomststödtagarna i regel var tacksamma över det ekonomiska bidrag utkomststödet utgjorde. Samtliga informanter upplevde, i varierande grad, att kontakten till socialarbetarna vid vuxensocialarbetet hade varit problematisk och präglad av inflexibilitet och en oförmåga att se den ungas helhetssituation. De unga klienterna hade ingen delaktighet i det sociala arbetet i samband med utkomststödtagandet. Orsakerna var många och återfanns på såväl individ- som på organisations- och samhällsnivå. I denna magisteravhandling tar jag avstamp i det empiriska materialet och de ungas erfarenheter för att analysera detta utifrån dagens delaktighetsdiskurser inom samhälls- och ungdomspolitiken. Forskningsfrågan lyder; Vad skulle mina informanters hälsning till dagens politiker vara? Svaret kunde vara att ingen lyfter utkomststöd för skojs skull. Det viktigaste för de unga är ett gott bemötande av öppna, lyhörda och genuint hjälpsamma socialarbetare. Den egna socialarbetaren bör ge tillräckligt mycket information samt vid behov hänvisa klienten vidare till andra serviceformer och / eller hjälpinstanser. Varifrån får man konkret hjälp när man ber om det i svåra livssituationer ifall man inte kan få det från socialen? Delaktighet i det sociala arbetet upplevs inte som viktigt för de unga. Nära betydelsefulla människorelationer och den egna motivationen att komma vidare i livet är faktorer som fungerar som drivkrafter för de unga.