Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Talous- ja sosiaalihistoria"

Sort by: Order: Results:

  • Repo, Pyry (2020)
    Tutkielman aiheena on julkisilla paikoilla tapahtunut nuorisoväkivalta Kallion kaupunginosassa Helsingissä vuonna 1928. 1900-luvun alussa nuorta väkivallantekijää kutsuttin usein huligaaniksi tai sakilaiseksi. Työssä nuori väkivallantekijä pyritään näkemään kuitenkin ilman tällaista leimaa tai stereotypiaa. Tutkimuksen kohteena on paitsi väkivallantekijä myös itse väkivallanteko. Nuorten väkivaltaa tarkastellaan aikakaudelle leimallisten olosuhteiden kontekstissa. Tällaisia ovat väkivallan kasvu 1920-luvulla ja vuodet 1919-1932 voimassa ollut kieltolaki. Lisäksi työssä arvioidaan Kallion poliisipiirin mahdollisuuksia kontrolloida julkista tilaa. Itse väkivallantekoja lähestytään tarkastelemalla niiden rituaalisia piirteitä. Tutkielman pääaineisto koostuu Kansallisarkistossa säilytettävistä Helsingin poliisilaitoksen rikososaston kuulustelupöytäkirjoista. Kuulustelupöytäkirjoista kerätyllä tiedolla hahmotellaan nuoren väkivallantekijän ja väkivallanteon profiilia. Kuulustelupöytäkirjoista muodostuu myös kunkin väkivaltatapauksen kuulustelukertomus. Tilannelähtöisessä tutkimusotteessa aineistosta havainnoidaan rituaalisia piirteitä. Metodologisena apuvälineenä tässä käytetään Pieter Spierenburgin ajatuksia väkivallan positiivisista ja negatiivisista rituaaleista. Rituaalien keskiössä on ajatus väkivallan kunniakoodeista ja ruumiin symboliikasta. Toinen tutkielmassa käytettävä aineisto on Kallion poliisipiirin kirjelmät kaupungin poliisimestarille. Ne kertovat piirin julkisen tilan kontrolliongelmista, mikä osaltaan loi mahdollisuuksia väkivallantekoihin julkisilla paikoilla. Kolmantena aineistona tutkielmassa hyödynnetään vuonna 1931 valmistunutta Komiteamietintöä, jonka tehtävänä oli selvittää väkivallan kasvun syitä 1920-luvulla. Tutkielman keskeisin tulos on, ettei Kallion nuorten väkivallassa ollut juurikaan rituaalisia piirteitä. Tappeluissa ei noudatettu tasavertaisen puukkotappelun kunniakoodistoa, vaan tappelut olivat pääosin jo lähtlkohtaisesti aseellisesti epätasapainoisia. Väkivalta oli paitsi kunniatonta myös paikoitellen raukkamaista. Koska kunniakoodistoa ei noudatettu, tappeluiden edetessä vastapuolen merkkejä tulkittiin väärin ja osapuolten roolit saattoivat vaihtua kesken tappelun. Väkivalta ei myöskään ollut symbolisesti nöyryyttävää tyylittelyä missä tarkoitus ei ole vahingoittaa, vaan jopa hengenvaarallista ja kuolemaan johtanutta silmitöntä väkivaltaa. Väkivallan rituaalisten piirteiden vähyys selittyy ainakin osapuolten humalatilalla, mikä kuulustelupöytäkirjojen perusteella oli yleistä. Runsas alkoholinkäyttö ennen tappeluun ryhtymistä teki väkivallasta arvaamatonta ja impulsiivista. Aineiston nuoret eivät myöskään olleet kovinkaan kokeneita väkivallantekijöitä, sillä vain muutamalla oli pahoinpitelyitä kontollaan. Näin rituaalisia kunniakoodistoja oli mahdoton sisäistää, kun itse tappelukokemus puuttui. On todennäköistä, että perinteisten sakilaisten rinnalle muodostui satunnaisemmin väkivaltaan turvautuva nuorten joukko, joita valtaosa aineiston nuorista edustaa. Kenties kokeneemmaat väkivallantekijät harjoittivat rituaalisempaa väkivaltaa tietoisen salaisesti viranomaisten ulottumattomissa.
  • Ekdahl, Emma (2016)
    Tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi, joka tarkastelee seksuaalivähemmistöille suunnattujen Berliinin-matkaoppaiden konstruoimaa kuvaa seksuaalisuudesta ja identiteeteistä sekä käsittelee lisäksi niissä esiintyvää etnistä, kehollista, sukupuolista ja ikään liittyvää toiseuttamista ja syrjintää. Matkaoppaita on tarkasteltu poikkileikkausvuosittain koko sen ajanjakson ajalta, kun niitä on julkaistu, eli vuosien 1970–2010 välillä. Berliinin historia on kauttaaltaan värikäs ja monilta osin ympäri maailman tunnettu – usein keskityttäessä kaupungin historiaan, keskitytään siihen liittyviin poliittisiin hirmutekoihin. Berliinissä on kuitenkin viimeisen vuosisadan aikana tapahtunut myös paljon muuta, ja erityisen kiinnostavan kaupungista tekeekin sen väestön ja kulttuurin monivivahteisuus, joka poikkeaa muista Euroopan pääkaupungeista sekä rakenteeltaan, elinkeinoelämältään, varakkuudeltaan että vapaamielisyydeltään. Nämä ovat kaikki osasyitä siihen, että Berliinistä on jo yli vuosisata sitten tullut yksi maailman suosituimmista homomatkakohteista, johon seksuaalivähemmistöjen edustajien oli helppo paeta karkuun heteroseksististä arkea, varsinkin aikana, jolloin homoseksuaalisuus oli vielä rikollista. Ensimmäinen Berliiniä seksuaalivähemmistöille esittelevä matkaopas ilmestyi pian ensimmäisen berliiniläisen Pride -kulkueen jälkeen, 1970-luvun alussa. Kuten monessa muussakin aiheeseen liittyvässä tutkimuksessa, myös tässä pro gradussa tärkein huomio liittyy aiheen sukupuolittuneisuuteen: ensimmäinen kirja homoseksuaaleille naisille ilmestyi vasta vuonna 1989, ja sen jälkeenkin teoksia on ilmestynyt ainoastaan kaksi. Homoseksuaaleille miehille oppaita on kuitenkin julkaistu monien eri tahojen toimesta vuosittain. Ainoat maininnat homoseksuaaleista naisista matkailijoina löytyvät kaikille naisille suunnatuista Berliinin-matkaoppaista, joita onkin siten tutkimuksessa käytetty vertailukohtana miesten oppaille. Näiden opaskirjasten sukupuolittuneita eroja siis tarkastellaan mainittuja kolmea eri näkökulmaa lähtökohtina käyttäen: etsien seksuaalisuuden, ryhmäidentiteettien sekä toiseuttamisen representaatioita. Oppaiden sisällöt kuvaillaan ensin yksittäin ja tämän jälkeen niitä eritellään lyhyesti kvantitatiivisesti. Analyysivaiheessa esitellään kategorisoinnissa apuna käytetyt tunnisteet ja koodit, jotka muodostavat lopulta tutkimustulosten pääryhmien sisällöt ja vastaavat näin suoraan tutkimuskysymyksiin. Yhdistäen laadullista sisällönanalyysia sekä queer-feminististä tutkimusperinnettä sosiaalisen konstruktionismin teorian kanssa, saadaan rakennettua selkeä kuva siitä, minkälaisia itseään toteuttavia ennusteita ja omaan ryhmään kohdistuvia stereotypioita seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavien järjestöjen julkaisemat oppaat luovat. Miesten oppaista kumpuavat yliseksuaalisuus, selkeät alakulttuurit ja homogeeninen henkilökuvasto luovat selkeän vastakkainasetelman naisten oppaiden feministiselle ja yhteisölliselle ilmapiirille sekä sallivammalle kehonkuvalle ja etniselle monimuotoisuudelle. Näin tutkimus käsittelee siis myös syrjityn ryhmän sisälle syntyviä syrjittyjä ryhmiä. Oppaissa esiintyvien erojen syitä haetaan useista eri lähtökohdista kyseenalaistaen vallalla olevia käsityksiä maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä sekä tuoden esiin ongelmia, jotka aiheutuvat seksuaalisuuden, ryhmäänkuulumisen ja toimijuuden liittämisestä estetiikkaan.
  • Kuuskoski, Kaisla (2020)
    Pro gradu -tutkielmani käsittelee rokotekirjoittamista Helsingin Sanomissa vuosina 1950–1954 ja siinä näkyviä asenteita rokottamista kohtaan. Tutkimuskysymyksiini sisältyy, miten 1950-luvun rokoteuutisointi jakautuu rokotemyönteisten, -neutraalien ja -kielteisten uutisten kesken ja missä yhteyksissä rokottamisesta puhuttiin uutisissa. Lisäksi hain vastauksia siihen, ketkä päästetään ääneen Helsingin Sanomissa rokottamisesta puhuttaessa 1950-luvulla. Kuka saa olla auktoriteetti ja miksi? Miten se eroaa nykypäivästä? Selvitin myös, millaisia rokotekriittisiä kannanottoja aineistosta löytyy. Rokotenäkemykset peilautuvat 1950- luvun ajankuvaan ja yhteiskunnan sosiaalisen kontrolliin, sillä rokottaminen on nähty myös biopolitiikan ja medikalisaation välineenä yksilön kontrolloimiseen. Asiantuntijuuden osuus rokotekeskustelussa on kiinnostavaa. Olen koonnut aineistoni Sanoman arkistosta ja käynyt läpi vuosilta 1950–1954 kaikki hakutulokset, joissa mainitaan rokot-alkuinen sana kuten rokote tai rokottaminen. Nämä 488 osumaa on koodattu eri tekijöiden mukaan Exceliin grounded theorya hyväksi käyttäen. Joukko rajautui noin puoleen (235), kun osumien joukosta poistettiin muun muassa eläinten rokottamista käsittelevät uutiset sekä ilmoitukset. Sanomalehtikirjoittaminen on kiinnostava otos ajankuvasta median representationaalisen luonteen takia. Lehtiteksti kuvastaa osaa ilmiöstä ja vahvistaa tuota osaa. Merkittävin tulos tutkimuksessa oli, että vain neljä prosenttia teksteistä käsitteli rokottamista negatiivisessa valossa. Tuolloin kyse oli usein lyhytaikaisista ja lievistä rokottamisen sivuvaikutuksista, jotka esimerkiksi vaikuttivat negatiivisesti urheilusuorituksiin kisaolosuhteissa. 1950-luvulla rokotusretoriikka oli joko neutraalia tai myönteistä ja suorastaan valistavaa. Rokottaminen nähtiin elinolojen parantamisena ja yksilön oikeutena. Laumasuojasta tai velvollisuudesta yhteiskuntaa ja yhteisöä kohtaan ei juurikaan puhuttu. Valtaosa teksteistä, 68 prosenttia, suhtautui rokottamiseen neutraalisti. Positiivista retoriikkaa käytettiin 28 prosentissa teksteistä, ja niissä rokottaminen nähtiin selvästi tilanteen pelastajana. Merkittävässä osassa artikkeleista rokottaminen mainittiin epidemioiden yhteydessä. Osa epidemioista oli kotimaisia, osa taas ulkomaisia. Taudeista rokottamisen yhteydessä selvästi eniten puhetta oli poliosta (jota tuolloin lapsihalvaukseksi kutsuttiin) ja tuberkuloosista, ja niiden jälkeen isorokosta ja influenssasta. Laaja poliokirjoittaminen selittyy sekä ajanjaksolle sijoittuneella polioepidemialla että poliorokotteen kehityksen uutisoinnilla. Rokotekehityksestä kirjoitettiin paljon, mutta rokotteen toimintamekaniikkaa tai rokoteturvallisuuden syntytapoja ei juuri avattu yleisölle. Asiantuntijavalta oli 1950-luvun alussa suurta, eikä muun muassa Lääkintöhallituksen epidemiologien sanoja asetettu millään tavalla kriittiseen valoon. Kansalaiset pääsivät sanomalehdessä hyvin harvoin ääneen puhumaan rokottamisesta. Sen sijaan asiantuntijoita haastateltiin lähes kolmannekseen teksteistä. Muutamissa yleisönosastokirjoituksissa näkyy kansalaisten huoli rokottamisesta ja sen mahdollisista kielteisistä vaikutuksista, mutta niitä ei uutisteksteissä kansalaisille avattu.
  • Urmas, Taneli (2018)
    Tutkimus käsittelee 1930-luvun alun lamakauden laitonta muuttoliikettä Suomesta Neuvostoliittoon. Arviolta 15 000 suomalaista lähti pääasiassa vuosien 1931–1932 aikana Neuvostoliittoon siirtolaisiksi. Laajuudestaan huolimatta muuttoliike on jäänyt Suomen historian marginaaliin niin yleisesti kuin akateemisessa tutkimuksessakin. Tutkimuksessa tarkastellaan muuttoliikettä siirtolaisilmiönä. Tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa teoreettinen malli, joka kuvaa siirtolaisilmiön syntymistä, kasvua, toimintaa ja hiipumista. Mallia tarkastellaan myös suhteessa siirtolaisuuden tutkimuksen teoreettiseen tietoon ja siirtolaisuushistoriaan. Teoreettisen mallin rakentamisessa sovelletaan grounded theory -menetelmän periaatteita. Muuttoliikettä kuvaavat teoreettiset tekijät muodostuvat tutkimusaineiston perusteella. Tutkimuksen aineistoina käytetään viranomaisten tuottamaa materiaalia, siirtolaisten muistelmateoksia ja muistitietoa, siirtolaisten Suomeen lähettämiä kirjeitä sekä aikalaissanomalehdistöä. Lamakauden laiton muuttoliike käynnistyi laman vaikutusten seurauksena, kun laaja työttömyys ja reaalipalkkatason lasku monilla aloilla vaikeutti toimeentulon edellytyksiä työväestön keskuudessa. Muuttoliike ei ollut kuitenkaan yksinomaan taloudellinen ilmiö, vaan siinä kietoutuivat yhteen taloudelliset, poliittiset ja ideologiset tekijät. Tutkimus paljastaa, että siirtolaisilmiön taustalla vaikutti voimakkaasti sisällissodan jälkeensä jättämä suomalaisen yhteiskunnan jakautuneisuus. Tutkimuksessa todetaan, että muuttoliikkeen kasvu ja leviäminen joukkoilmiöksi selittyy työväestön sosiaalisten verkostojen toiminnalla. Siirtolaisten elinolosuhteita määritti tiukasti Neuvostoliiton viranomaisten toiminta. Siirtolaisuuden teoreettisten viitekehysten valossa lamakauden laiton muuttoliike eroaa yleisistä työperäisen siirtolaisuuden hahmotustavoista, joita käsitellään Douglas S. Masseyn hahmotteleman siirtolaisuuden kokonaisvaltaisen kehikon avulla. Samankaltainen ero voidaan havaita, kun lamakauden muuttoliikettä verrataan Pohjois-Amerikkaan ja Ruotsiin suuntautuneisiin siirtolaisilmiöihin. Lisäksi tutkimus muistuttaa, että autoritäärisiin kohdevaltioihin suuntautuneessa siirtolaisuudessa valtioiden vaikutus poikkeaa yleisistä malleista, joissa oletuksena on yleensä demokraattinen järjestelmä. Tutkimuksen perusteella erityisen hedelmällinen teoreettinen viitekehys lamakauden muuttoliikkeen tarkastelulle on Albert O. Hirschmanin vuoden 1970 klassikkoteoksessaan Exit, Voice, and Loyalty esittelemä teoria. Hirschmanin exit- ja voice-käsitteiden avulla voidaan tarkastella työväestön keskuudessa koettua monikerroksista tyytymättömyyttä. Loyalty-käsitteen kautta voidaan tarkastella työväestön kokemaa luottamuksen puutetta suomalaista yhteiskuntaa kohtaan. Tutkimuksessa ehdotetaan teoreettisen vastinparin muodostamista loyalty-käsitteelle. Aktiivista epäluottamusta ehdotetaan kuvattavaksi ”distrust”-käsitteellä, joka on vaikutuksiltaan päinvastainen loyalty-käsitteeseen verrattuna. Tutkimus syventää ymmärrystä taloudellisten, poliittisten ja ideologisten tekijöiden yhteisvaikutuksesta siirtolaisuudessa. Tutkimus täydentää omalta osaltaan 1930-luvun lamakauden laittoman muuttoliikkeen ja sen seurausten historiallista tuntemusta.
  • Kulometsä, Joel (2014)
    Tutkimus käsittelee ammattiliitto Industrial Workers of the Worldin (IWW) ja siirtotyöläisten välistä suhdetta 1900-luvun alun Yhdysvaltojen länsiosissa. Tutkimuskohdetta lähestytään analysoimalla IWW:hen kuuluneiden tahojen tuottamia tekstejä ja lauluja. Tutkimus tarkastelee minkälaista työläisen subjektiivisuutta IWW:n teksteissä ja lauluissa tuotetaan, ja miten tämä subjektiivisuus on yhteydessä siirtotyöläisiin ja heidän järjestäytymiseensä IWW:ssä. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat aineistossa ilmenevät suhtautumistavat palkkatyöhön ja sen vastustamiseen, ihmisten liikkuvuuteen ja järjestäytymiseen. Aineiston analyysia jäsentämään käytetään työstä kieltäytymisen, paon ja työväen autonomian käsitteitä. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään IWW:n tekstien tuottaman työläissubjektiivisuuden sekä IWW:n ja siirtotyöläisten yhteistoiminnan merkitystä 1900-luvun alun Yhdysvaltojen länsiosien kapitalistisessa tuotannossa. Tutkimuksen aineisto sisältää amerikansuomalaisten iww-läisten toimittaman Industrialisti-päivälehden numeroita vuosilta 1921 ja 1922, suositun IWW-kirjoittaja T-Bone Slimin tekstejä sekä vuonna 1923 julkaistun IWW:n laulukirjan lauluja. Varsinaisen tutkimusaineiston lisäksi tutkimuksessa käytetään Niilo Wällärin muistelmia tukemaan aineiston analyysia. Tutkimusaineistoa lähestytään laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineistossa esiintyviä teemoja tyypitellään kolmen käsitteen, työstä kieltäytymisen, paon ja työväen autonomian, mukaan. Sisällöllisen tekstianalyysin lisäksi tutkimus tekee tekstien ja laulujen käyttötapojen analyysia. Tämä tarkoittaa aineiston tekstien ja laulujen tarkastelua subjektiivisuuden tuotannon kannalta. Tutkimuksessa suoritetaan myös vertailua siinä tehtyjen päätelmien ja tutkimuskirjallisuudessa esitettyjen näkemysten välillä. Tutkimus esittää, että palkkatöitä vastustetaan tutkimusaineiston teksteissä ja lauluissa sekä rakenteellisten että kokemuksellisten syiden perusteella. Rakenteellisesti palkkatyö nähdään riiston välineenä ja työnantajien vallan ja vaurauden kasvattajana. Kokemuksen tasolla palkkatyön katsotaan olevan ilotonta puurtamista ja terveydelle haitallista. Aineiston analyysissä ilmenee, että pako ja liikkuvuus esitetään aineiston teksteissä ja lauluissa vastarinnan muotona ja keinona tavoitella parempaa elämää. Pako nähdään keinona vastustaa työnantajia ja kasvattaa riippumattomuutta heistä. Tutkimus esittää, että tutkimusaineiston teksteissä ja lauluissa tavoitellaan työläisten taloudellista ja poliittista itsehallintoa. Väylän tähän katsotaan olevan järjestäytyminen IWW:ssä. Työläisten kyky tai kyvyttömyys vastarintaan esitetään aineistossa tekijäksi, joka muokkaa tuotannollisia olosuhteita. Tutkimus esittää johtopäätöksenä, että tutkimusaineiston teksteissä ja lauluissa tuotettu työläissubjektiivisuus rakentuu työstä kieltäytymisen, paon ja työväen autonomian teemojen pohjalta. Työstä kieltäytymisen subjektiivisuuden tuottaminen tarkoittaa pyrkimystä sekä välittömään yksittäisestä työstä kieltäytymiseen että koko palkkajärjestelmän hävittämiseen. Pakenevan subjektiivisuuden tuottaminen merkitsee työläisten liikkuvuuden hahmottamista taistelumuotona ja tämän taistelumuodon vahvistamista subjektiivisuuden tuotannon tasolla. Autonomisen subjektiivisuuden tuottaminen tarkoittaa työväen omaehtoisen järjestäytymisen painottamista ja korostaa työläisten vastarinnan ensisijaisuutta kapitalistien valtaan nähden. Aineiston teksteissä ja lauluissa tuotettu subjektiivisuus mukailee tutkimuksessa muodostettua käsitystä siirtotyöläisten subjektiivisuudesta. IWW:n teksteissä ja lauluissa tuotettu subjektiivisuus osaltaan mahdollisti liiton ja siirtotyöläisten yhteistoiminnan ja yhteiset kamppailut. Tutkimus esittää, että IWW:n tuottama työläissubjektiivisuus on vastahankaisessa suhteessa Lännen kapitalistisiin työmarkkinoihin.
  • Tulenheimo, Eeva (2012)
    Tutkielmassa tarkastellaan Suomen tavoitekuvan sisältämiä elementtejä 1950- ja 2000-lukujen välisenä aikana. Tavoitekuvalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa niitä asioita, joita ulkomaalaisten on haluttu tietävän ja ajattelevan Suomesta ja suomalaisista. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan Suomi-kuvaa pohtineiden neljän eri työryhmän toiminnan lähtökohtia ja ehdotuksia tavoitekuvan sisällöstä. Tutkielman aineisto koostuu Suomea ulkomaalaisille esittelevistä Facts about Finland ja Portraying Finland -kirjoista sekä Focus on Finland -esitteistä ja Suomi-kuvaa pohtineiden työryhmien loppuraporteista. Tutkimusmenetelminä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä ja määrällistä visuaalista sisällönanalyysiä. Tutkielman teoreettisena lähtökohtana toimii yhtäältä bränditeoriaan liittyvä brändi-identiteetti, jonka sijaan tutkielmassa käytetään käsitettä tavoitekuva. Teoriataustan toinen puoli perustuu maabränditeoriassa vallitsevaan näkemykseen, jonka mukaan maabrändi-identiteetin taustalla vaikuttavat maan kansallinen identiteetti ja kansalliset symbolit. Tutkimusaineiston luokittelussa on hyödynnetty ja sovellettu Jorma Anttilan esittämiä kansallisen identiteetin viittaustasoja ja viittauskokonaisuuksia. Tutkimusaineiston perusteella Suomen tavoitekuva on kuuden vuosikymmenen aikana sisältänyt pysyviä, uusia ja uuden merkityksen saaneita elementtejä. Pysyviä, lähes koko tarkastelujakson kattavia elementtejä ovat Pohjoismaa, muotoilu, arkkitehtuuri, musiikki, metsä- ja koneteollisuus sekä hyvinvointi. Uusia, aikaisintaan 1980–1990-lukujen vaihteesta lähtien mukaan otettuja elementtejä ovat eurooppalaisuus, itäinen kulttuuriperinne, huipputeknologia, suomalaiset luonteenpiirteet ja arvot sekä elämäntapa, johon sisältyvät muun muassa kesämökkeily ja lukeminen. Tutkimusajanjakson kuluessa uuden merkityksen saaneita elementtejä ovat koulutus, infrastruktuuri, luonto, ruokakulttuuri, urheilu ja tiede. Neljä tarkastelun kohteena ollutta Suomi-kuvaa pohtinutta työryhmää ovat Suomen ulkomaantiedotustoiminnan neuvottelukunta, Suomen kuva -työryhmä, Kansainvälisen tiedottamisen neuvottelukunta ja Suomen maabrändivaltuuskunta. Työryhmien toiminnan lähtökohdissa ja tekemissä ehdotuksissa on tehdyn vertailun perusteella sekä eroja että yhtäläisyyksiä. Toiminnan erilaiset lähtökohdat liittyivät työryhmien käsityksiin Suomen maakuvasta eli ulkomaalaisten Suomeen liittämistä mielikuvista. Ne olivat vanhentunut, kielteinen ja myönteinen maakuva. Työryhmien esittämät ehdotukset tavoitekuvan sisällöstä vastaavat pitkälti, mutta eivät täysin tutkimusaineistossa esiintyviä elementtejä. Tutkielman perusteella Suomen tavoitekuva on tarkastelujakson aikana säilynyt hyvin samanlaisena. Vasta sen loppupuolella mukaan on otettu uusia elementtejä ja osa vanhoista on saanut rinnalleen uudenlaisen merkityksen. Tavoitekuvaan valitut elementit kumpuavat sekä suomalaisen yhteiskunnan ja elämän jatkuvuuksista ja muutoksista että ulkoapäin tulleista tekijöistä. Kansainvälisellä menestyksellä ja tunnettuudella näyttää olleen vaikutusta siihen, mitä asioita on korostettu. Tarkastelujakson loppupuolella korostetaan aiempaa enemmän ulkomaalaisten jo ennestään tuntemia asioita ja henkilöitä. Sisu, sauna ja Sibelius -kolmikon osista ainoastaan Sibelius on mukana aineistossa koko tutkimusajanjakson ajan, mutta häntä ei erityisemmin korosteta. Sauna puolestaan on läsnä aineistossa 1950- ja 1960-luvuilla, mutta katoaa kokonaan kahdeksi vuosikymmeneksi palaten takaisin 1980-luvulla. Sisu sen sijaan puuttuu aineistosta lähes kokonaan. Siitä puhutaan vasta 2000-luvulla muutamassa yhteydessä ja se luetaan myös osaksi Suomen brändi-identiteettiä.
  • Mikkola, Henri (2019)
    Vuodesta 2010 alkaen syntyvyys on laskenut Suomessa yhdeksän vuotta peräjälkeen. Väestön heikko uusiutuminen on nostanut julkisuudessa esiin huolia hyvinvointivaltion ylläpidosta ja tulevien eläkkeiden maksukyvystä. Tutkielmassa selvitetään, miten sosioekonomisten tekijöiden muutokset Suomessa vaikuttavat kuntakohtaiseen kokonaishedelmällisyyteen. Työttömyyden, koulutusasteen, opiskelijoiden suhteellisen osuuden, muuttoliikkeiden, sekularisaation ja tulotason vaikutusta kokonaishedelmällisyyslukemiin tarkastellaan erilaisin tilastollisin menetelmin. Tuloksia verrataan aiempaan hedelmällisyystutkimukseen ja esitetään alueellisia erityispiirteitä hedelmällisyyskäyttäytymisen saralta. Aineisto koostuu Tilastokeskuksen laatimista väestötilastoista, joiden avulla kunnittaiset kokonaishedelmällisyystilastot on laskettu vuosille 1987–2017. Kuntakohtaisia kokonaishedelmällisyyslukuja verrataan Tilastokeskuksen laatimiin sosioekonomisiin muuttujiin ja havaintoja vertaillaan toisiinsa. Hyödynnettävä tutkimusmenetelmä on kiinteiden vaikutusten malli paneeliaineistolla, jossa kuntia vertaillaan sekä väestöpainotuksella että ilman. Lisäksi hedelmällisyystilastoja tarkastellaan maantieteellisesti painotetun regression avulla, jolloin alueelliset painopisteet ja maantieteelliset erot tulevat näkyviin. Kiinteiden vaikutusten mallista ilmenee, että työttömyyden, opiskelijoiden osuuden, sekularisaation ja tuloluokista varakkaimman kymmenyksen suhteellisen väestömäärän kasvu kunnissa vaikuttaa negatiivisesti kokonaishedelmällisyyteen. Toisen asteen ja korkea-asteisen koulutuksen yleistyminen sekä kunnan muuttovoitto nostavat kunnittaisia kokonaishedelmällisyyslukemia. Maantieteellisesti painotettujen regressiotulosten perusteella Suomesta löytyy varsin erilaisia hedelmällisyyskäyttäytymisen alueita. Käytetyt sosioekonomiset muuttujat ennustavat toteutunutta kunnittaista kokonaishedelmällisyyttä hyvin Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla. Etelä-Suomessa sosioekonomiset muuttujat ennustavat toteutunutta kokonaishedelmällisyyttä heikosti. Poikkeuksena tästä on opiskelijoiden suhteellinen osuus, joka kasvaessaan ennustaa tarkastelun kohteena olevan kunnan heikentyvää kokonaishedelmällisyyttä merkittävästi etenkin Etelä-Suomen alueella. Kokonaishedelmällisyyden ja sosioekonomisten tekijöiden välisiä mekanismeja vertailtaessa yhteiskunnan rakenteelliset erot eri alueiden välillä nousevat esiin.
  • Huhmarniemi, Tii (2015)
    Tutkielmassa suomalaista historiankirjoitusta tarkastellaan Volksgeschichte-suuntauksen näkökulmasta. Volksgeschichte-suuntauksella viitataan tässä tutkimuksessa erityisesti Saksassa 1920- ja 1930-luvuilla vaikuttaneeseen historiankirjoituksen suuntaukseen, jossa kansanhistoria yhdistettiin poliittisiin tavoitteisiin. Aiemman tutkimuksen perusteella saksalaisessa Volksgeschichte-suuntauksessa korostuivat maatalousyhteiskunnan romantisointi, etnosentrisyys ja aluepoliittiset kytkökset. Aiemmasta Volksgeschichte-tutkimuksesta Willi Oberkromen, Manfred Hettlingin ja Lutz Raphaelin kirjoitukset ovat vaikuttaneet tutkimuksen tavoitteisiin ja kysymyksenasetteluun. Suomalaisen historiantutkimuksen osalta Päiviö Tommilan, Ann-Catrin Östmanin sekä Pekka Ahtiaisen ja Jukka Tervosen tutkimukset ovat olleet keskeisiä suunnannäyttäjiä. Tutkimus oli laadullinen ja sen tarkoituksena oli kuvata, millä tavoin kertomusta suomalaisesta menneisyydestä on rakennettu aikakauden poliittisiin ja ideologisiin tarpeisiin. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymyksiin siitä, millaisia Volksgeschichte-suuntauksen piirteitä suomalaisesta historiankirjoituksesta on löydettävissä, ja voidaanko suomalaisen historiankirjoituksen kohdalla puhua Volksgeschichte-suuntauksesta. Näihin kysymyksiin vastattiin sisällönanalyysin keinoin. Aineistoa luokiteltiin aiemman tutkimuksen pohjalta muotoiltuun analyysirunkoon, jonka kategorioina olivat juuret, talonpoika ja rajat. Tutkimuksen kohteena oli suomalainen 1920–1950-lukujen historiantutkimus, ja tutkimuksen aineistona oli 50 pituudeltaan ja painotukseltaan vaihtelevaa kirjoitusta 20 eri kirjoittajalta. Kirjoitukset käsittelivät talonpoikais- ja asutushistoriaa. Aineiston perusteella suomalaisesta historiankirjoituksesta löytyi Volksgeschichte-suuntaukselle ominaisia piirteitä. Aineistosta löytyi talonpoikaista elämäntapaa ihannoivaa ja kansallista menneisyyttä kauas ulottavaa historiankirjoitusta, johon liittyi myös aluepoliittisia kannanottoja. Aineisto ei ollut yhtenäinen, ja kirjoitukset vaihtelivat hyvin maltillisista kansan elämäntapojen kuvauksista voimakkaammin värittyneisiin kirjoituksiin. Aluepoliittiset kytkökset näkyivät vain muutamissa kirjoituksissa. Eniten Volksgeschichte-painotuksia esiintyi aineistossa vuosien 1935–1946 välisenä aikana. Tutkimuksen perusteella yhtymäkohtia saksalaiseen Volksgeschichte-suuntaukseen on löydettävissä suomalaisesta historiankirjoituksesta. Kansallisen historian rakentaminen ei ole rajoittunut vain talonpoikaisen elämän kuvauksiin, vaan joissain tapauksissa suomalaista historiaa on ulotettu kauas muinaisuuteen, ja sillä pyritty myös perustelemaan aluepoliittisia tavoitteita.
  • Marttila, Elina (2019)
    Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten 12-18-vuotiaiden nuorten yhteiskunnan tulevaisuuteen liittyvien pelkojen sisältöä ja muutosta vuosina 1983-2007. Tutkimuksen aineistona toimii Nuorten terveystapatutkimuksessa nuorten pelkoja koskevaan kysymykseen saadut vastaukset vuosilta 1983, 1993 ja 2007 (n=14 802). Pelkojen yleisyyden ajallista muutosta tulkitaan tutkimuskauden yhteiskunnallista kontekstia vasten. Pelkojen esiintymisen vaihtelua eri ikäisten, eri sukupuolta edustavien ja eri sosioekonomisista taustoista tulevien nuorten välillä tutkitaan logistisen regression avulla. Tutkimuksen painopiste on nuorten yhteiskuntaan liittyvissä tulevaisuudenpeloissa. Aineistosta on tunnistettu aikaisemmassa tutkimuksessa viisi yhteiskuntaan liittyvää teemaa: sota ja terrorismi; ympäristökatastrofit; rikollisuus, väkivalta, pakolaisuus ja huumeet; yhteiskunnan kovenevat arvot sekä poliittis-taloudelliset muutokset. Näihin kategorioihin kuuluvien pelkojen yleisyyden vaihtelu johtui tutkimuskauden aikana tapahtuvista suurista yhteiskunnallisista muutoksista, mutta pelkoihin vaikuttivat myös pienemmät muutokset. Suurin muutos on sodan ja terrorismin pelon väheneminen 70 prosenttiyksiköllä koko tutkimuskauden aikana, mikä liittyy kylmän sodan aikakauden päättymiseen. 1990-luvun lama johti taas poliittis-taloudellisiin muutoksiin liittyvien pelkojen yleistymisenä. Lisäksi nuorten peloissa näkyivät esimerkiksi aids-tietoisuuden rantautuminen Suomeen sekä ympäristöhuolen herääminen. Pelkoihin vaikuttavista sosiodemografisista tekijöistä sukupuoli ja ikä vaikuttivat eniten pelkojen esiintymiseen logististen regressiomallien mukaan. Yhteiskunnallisten teemojen kohdalla ikä korreloi negatiivisesti pelon riskiin (odds). Vaikutuksen vahvuus pysyi melko tasaisena kaikkina tutkimusvuosina. Kaikkien kategorioiden kohdalla ikää ei voitu kuitenkaan testata tai sillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta. Sukupuolen merkitys pelon riskiin taas vaihteli tutkimusvuosina vahvuudeltaan ja joidenkin pelkojen kohdalla jopa suunnaltaan. Tämän oletetaan johtuvan sukupuoliroolien ja yhteiskunnallisen kontekstin välisestä vuorovaikutuksesta. Tämä näkyy erityisesti sodan pelon kohdalla. Poikien sukupuolirooliin kuuluva suurempi kiinnostus sotaan vähensi sodan pelon riskiä tyttöihin verrattuna silloin, kun sodan uhka oli yhteiskunnassa korkealla. Kun sodan uhka yhteiskunnassa laski, poikien suurempi tietoisuus sodasta piti sodan teemat esillä heidän ajatuksissaan ja näin altisti pojat sodan pelolle. Sosioekonomisen taustan vaikutus pelkojen esiintyvyyteen oli pienempi. Yhteiskunnallisten pelkojen yleisyys väheni tutkimuskauden aikana. Aikaisemmassa tutkimuksessa tämän on tulkittu johtuvan myöhäismodernin yhteiskunnan riskien yksilöllistymisestä. Tässä tutkimuksessa yhteiskunnallisten pelkojen tarkastelun tulkitaan viittaavan siihen, että pelkojen yleisyydessä esiintyvä ajallinen vaihtelu on vahvasti yhteydessä ajankohtaisiin tapahtumiin ja keskustelunaiheisiin. Lisätutkimus nuorten peloista 2010-luvuilla antaisi lisätietoa yhteiskunnallisten pelkojen kasvusuunnasta. Eri pelkojen ajallisen vaihtelun liittyminen aiheeseen liittyvään ajankohtaiskeskusteluun ansaitsisi myös lisätarkastelua. Nuoret omaksuvat tietoa yhteiskunnallisiin teemoihin liittyen uutisten ja muun median lisäksi kouluopetuksen kautta, ja nuorten pelkojen suhde opetuksessa läpikäytyihin teemoihin vaatisi lisähuomiota.
  • Ahvenniemi, Hannele (2011)
    Tutkimuksessa tarkastellaan niitä muutoksia, joita suomalaisten yritysten ympäristöraportoinnissa 1980-luvulta eteenpäin on tapahtunut, ja uusinstitutionaalisen taloushistorian sekä legitimaatioteorian käsityksiin nojautuen pyritään selvittämään syitä näille muutoksille. Tutkimusaineiston muodostavat kolmen toimialaltaan erilaisen suomalaisen teollisuusyrityksen (KONE, Rautaruukki ja Metsäliitto) vuosikertomukset sekä erilliset yritysvastuuraportit vuosilta 1980-2009. Aineiston avulla tarkastellaan sitä määrällistä ja laadullista muutosta, joka ympäristöraportoinnissa kolmen vuosikymmenen aikana tapahtui, ja muun lähdeaineiston avulla etsitään selityksiä näille muutoksille. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällön analyysia. Tutkimuksen taustalla on ajatus, että institutionaalinen paine on saanut yritykset julkaisemaan ympäristöä koskevaa informaatiota enemmän kuin lainsäädännöllinen ohjaus tai perinteiset liike-elämän vaatimukset. Institutionaalisen paineen muodostumiseen puolestaan ovat vaikuttaneet muun muassa ympäristötietoisuuden lisääntyminen, liiketoiminnan kansainvälistyminen, ympäristöasioiden huomiointi mediassa, muutokset lainsäädännössä ja erilaisissa suosituksissa sekä muut liiketoimintaympäristön muutokset. Tässä työssä tarkasteltujen yritysten ympäristöraportoinnin kehitys on ollut hyvin paljon samansuuntaista, mutta jonkin verran eroja myös esiintyy. Pääasiassa ympäristöraportoinnin määrä lisääntyi nopeasti 1990-luvun alun jälkeen, jolloin ympäristöasioista alettiin raportoida monipuolisemmin, tavoitteena ilmeisesti oman yrityksen toiminnan puolustaminen. Vuosituhannen vaihteessa ympäristöraportointi omaksuttiin osaksi laajempaa yhteiskuntavastuun raportointia, ja raportoinnin teemoiksi nousivat muun muassa kestävän kehityksen tavoitteet, koko yrityksen sitoutuminen tavoitteisiin sekä ympäristöasioiden huomiointi yhtenä yrityksen perusarvoista. Tässä tutkimuksessa näitä tuloksia arvioidaan DiMaggion ja Povvellin organisaatioteorian käsittein, ja raportoinnin muutokseen vaikuttava institutionaalinen paine jaetaan kolmeen tämän teorian mukaiseen ryhmään: pakottava paine (lainsäädäntö ja pakottavat normit), mimeettinen paine (yritysten pyrkimys samanlaisuuteen muiden toimintaa matkimalla) sekä normatiivinen paine (ammattimaistuminen, asiantuntijoiden vallan kasvu). Kolmen tapausesimerkin tarkastelu osoittaa, että pakottava paine on koko ajan ollut tärkeä raportointiin vaikuttanut tekijä, mimeettinen paine korostui ympäristöraportoinnin lisääntymisen alkuaikoina ja normatiivisen paineen merkitys puolestaan on korostunut tarkasteluajanjakson loppupuolella.
  • Loikkanen, Hanna (2016)
    Suomen väitetään muuttuneen monikulttuuriseksi vasta viime vuosikymmenten aikaisen maahanmuuton lisääntymisen seurauksena, vaikka Suomessa on koko sen tunnetun historian ajan asunut etnisiä vähemmistöjä ja ulkomaalaisia. Kun kansakuntaa ja kansallisvaltiota rakennettiin 1800-luvun lopussa, luotiin poliittisesti käsitys homogeenisesta ja kulttuurisesti yhtenäisestä kansakunnasta. Uudet maahanmuuttajat ovat viime vuosikymmenien aikana kyseenalaistaneet myytin homogeenisestä Suomesta. Suomen vuosisatainen etnisten vähemmistöjen historia on vaikuttanut niihin poliittisiin käytäntöihin ja ajattelutapoihin, joilla uuden etnisyyden haasteet on viime vuosikymmenien aikana kohdattu. Suomen julkisessa maahanmuuttokeskustelussa on esiintynyt piirteitä, joilla on Suomessa pitkät perinteet esimerkiksi juutalaisten ja romanien osalta. Eduskunnassa on vuosina 1998–2010 käyty keskustelua Suomen ensimmäisestä kotouttamislaista ja sen uudistamisesta. Tutkimusaineisto koostuu edellä mainittuina vuosina käydyistä eduskuntakeskusteluista koskien maahanmuuttajien kotouttamista. Tutkimusaineistoa lähestytään sekä retorisen että kategorioiden analyysin keinoin silmällä pitäen sitä, miten aineistossa perusteellaan ja legitimoidaan kotouttamiseen ja maahanmuuttoon liittyviä asioita. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, minkälaisen kuvan aineisto rakentaa maahanmuuttajien kotouttamisesta ja suomalaisen yhteiskunnan suhteesta etnisyyteen. Kotouttamiskeskustelua peilataan Suomen etnisyyden historiaan ja tutkitaan, onko aineistosta löydettävissä Suomen etnisyyden historiasta tunnistettavia piirteitä. Tutkimuksessa tarkastellaan, jakautuuko kansa etnisyyskysymyksessä, ja miten poliittisesti 1800-luvun lopussa rakennettu homogeenisuuden myytti elää aineistossa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kansallisvaltion rakentamiseen, integraatiopolitiikkaan ja monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvästä tematiikasta. Tutkimuksen aihepiiriä taustoittavat tutkimuksen kannalta relevantti Suomen maahanmuuttoa ja etnisten vähemmistöjen historiaa käsittelevät tutkimukset, joista keskeisimmät ovat Antti Häkkisen, Miika Tervosen, Panu Pulman ja Antero Leitzingerin teokset. Tutkimuksessa suomalaista integraatiopolitiikkaa ja monikulttuurisuutta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta edustavat muun muassa Pasi Saukkosen, Outi Lepolan ja Tuomas Martikaisen tutkimukset. Integraation teoriaa ja kansallisvaltion syntyä käsittelevä kirjallisuus pohjautuu Leo Lucassenin, Stephen Castlesin ja Mark J. Millerin ajatuksiin, jotka korostavat etnisyyden kysymysten merkitystä kansallisvaltioiden syntymisprosessissa. Aineiston argumentaatiokonteksti sisältää sekä monikulttuurisuuden tukemista puolustavan että sitä vastustavan argumentaation. Suomalaisen yhteiskunnan yhdenmukaisuutta korostava tematiikka nostaa päätään monikulttuurisuuden kritiikin muodossa. Monikulttuurisuuden tukemisen tavoittelu johtaa kansakuntakeskeisen ja nationalistisemman politiikan vastareaktioon, jota leimaa assimilaatiopolitiikan henki. Monikulttuurisuuden tukemista puolustava argumentaatio vaatii suomalaisen identiteetin uudelleen reflektointia, vanhoista suomalaisuuteen ja etnisyyteen liittyvistä mielikuvista irrottautumista ja uusien vaikutteiden hyväksymistä ja omaksumista. Argumentaation lähtökohtia aineistossa ovat Suomen erityinen maahanmuuttohistoria, homogeenisuuden myytti, monikulttuurisuuspolitiikan vastustaminen ja kansan asenteellisuus maahanmuuttajia kohtaan. Uusi monikulttuurinen tilanne rakennetaan yleisön eteen Suomen poikkeuksellista maahanmuuttohistoriaa vasten ja luodaan vastakkainasettelu menneisyyden ja nykyhetken välille. Aineistossa korostuu uhkakuvien esittämisen kautta pelko kansallisvaltion murtumisesta. Maahanmuuttoa määritellään pitkälti turvallistamisen näkökulmasta. Aineistossa on nähtävissä etnisyyttä koskevien argumentaatiotapojen kohdalla jatkuvuutta. Suomen kansan oletettu luottamuksen puute ja epäluulo maahanmuuttajia kohtaan on ollut tyypillistä 1800–1900-lukujen vaihteessa. Myös poliittisten puolueiden mielipide-erot ja etnisyyden argumentointitavat ovat samankaltaisia 1800–1900-luvun vaihteessa kuin 2000-luvulla. Tämä ilmenee erityisesti turvattomuuteen ja rikollisuuteen liittyvässä argumentaatiossa. Uudet maahanmuuttajat esitetään vanhojen maahanmuuttajien rinnalla negatiivisessa valossa. Entisaikainen työn kautta sopeuttaminen näyttää iskostuneen suomalaiseen ajatteluun. Monikulttuurisuutta tukeva lainsäädäntö ei ole vielä kiinnittynyt osaksi suomalaista oikeustajua. Suomalaisen yhteiskunnan suhde etnisyyteen näyttää olevan problemaattinen johtuen yhdenmukaisen kansakunnan käsityksestä ja etnisyyshistorian harhaluuloista. Uuden etnisyyden hallinnassa tasapainoillaan siinä, miten etninen erilaisuus yhteen sovitetaan yhdenmukaisuuden paineen kanssa. Aineistossa uuden etnisyyden hallinta on ratkaistu niin, että etnisen erilaisuuden sovittaminen suomalaiseen yhteiskuntaan on annettu hallinnon tehtäväksi, joka hoitaa tehtävää mekaanisesti maahanmuuttajan yksilöllisyyden unohtaen. Monikulttuurisuus ei ole osa suomalaista kansallista itseymmärrystä aineiston perusteella, vaikka argumentaatiolla pyritään voimakkaasti muuttamaan tätä harhaluuloa korostamalla monikulttuurisuuden merkitystä historiaa esimerkkinä käyttäen. Aineistossa elää edelleen menneisyydessä vallalla ollut assimilaation perinne. Sekä homogeeninen että monimuotoinen kansakunta ovat sekä ihanteita että tavoitteita aineistossa.
  • Kervinen, Lauri (2020)
    Tässä tutkimuksessa havainnoin suomalaisessa yhteiskunnassa, identiteeteissä, narratiivieissä ja journalismissa 1990–2010 -luvuilla tapahtuneita muutoksia Suomen miesten jalkapallomaajoukkuetta käsitelleen mediakirjoittelun kautta. Urheilu- tai menestyshulluksi kuvailtu suomalainen kansakunta on kansainvälisessä vertailussa poikkeava, sillä jalkapallo ei ole kaikilla mittareilla mitattuna maan suurin ja suosituin laji. Suomalaisen jalkapallon ja ennen kaikkea miesten maajoukkueen tarina on tarina pettymyksistä ja epäonnistumisista. Narratiivi maajoukkueen ympärillä on perustunut kiroukseen ja ikuiseen alisuoriutumiseen. Menestyksen puutteesta huolimatta laji on kuitenkin – enenevissä määrin – liikuttanut suuria kansanjoukkoja ja noussut alati kasvavan väestönosan intohimojen ja kulutuksen kohteeksi. Tutkimuksessani havainnoin diskurssianalyysin keinoin suomalaismediaa, tarkemmin suurta päivälehteä Helsingin Sanomia ja urheilun aikakauslehti Urheilulehteä sen edeltäjineen. Tarkastelen median diskursseja ja havainnoin muutoksia, mitä tulee muun muassa suhtautumiseen jalkapalloon ja jalkapallomaajoukkueeseen, sille asetettuihin odotuksiin ja sen otteluita seuraavaan yleisöön sekä kannattajiin. Lisäksi tarkastelen suomalaisen urheilujournalismin muutosta sekä yleisempiä ja laajempia narratiiveja kansallisesta identiteetistä ja erilaisuudesta sekä muista yhteiskunnallisista teemoista. Tutkimukseni osoittaa, että kuluneiden kolmen vuosikymmenen aikana suomalaisessa journalismissa ja sen edellä mainituista teemoista välittämässä kuvassa on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on ollut käynnissä kansainvälisessäkin tutkimuksessa havaittu jalkapalloistuminen. Jalkapallomaajoukkueeseen kohdistuva kiinnostus ja mediajulkisuus on lisääntynyt ja muuttunut globaaleja trendejä vastaavammaksi. Myös muita, globaaleja trendejä vastaavia kehityskulkuja on esiintynyt. Suomalaisen jalkapalloyleisön kulutusvalinnat ja käytös ovat muuttuneet, samoin median ja tapahtumajärjestäjien käsitys ihannefanidesta eli suhtautuminen aktiiviseen ja intohimoiseen mukana elämiseen urheilutapahtumissa. Myös kansallisessa identiteetissä ja sitä luovassa narratiivissa on ainakin kansallisen jalkapalloidentieetin osalta tapahtunut muutoksia. Kansainvälisissäkin esimerkeissä kuvatuin tavoin on narratiivi häviämisestä ja ikuisesta pettymyksestä muuttunut uskoksi ja toivoksi. Myös journalismi on kaiken kaikkiaan muuttunut urheiluaktin kuvailusta syvällisempään analyysiin ja kantaaottavuuteen. Vaikka havainnoimani kehityskulut ja muutokset monin paikoin vastaavatkin kansainvälisessä tutkimuksessa esitettyjä esimerkkejä, on niissä myös paljon kansallisia erityispiirteitä. Näitä ovat muun muassa ihannefaniuden muutos, joka on tapahtumajärjestäjien ja median sijaan lähtöisin katsojista itsestään. Myös yhteiskunnan jalkapalloistumisen ja narratiivin muutoksen taustalla olevat tekijät poikkeavat kansainvälisistä esimerkeistä, sillä kehitys on alkanut jo huomattavasti ennen maajoukkueen hiljattaista menestystä.
  • Roikonen, Petri (2015)
    Suomen tuloerojen kehittymisestä 1800-luvulta nykypäivään on hyvin sirpaleinen kuva tuloerotutkimusten erilaisten lähtökohtien sekä niiden käyttämien eri tuloerojen indikaattoreiden vuoksi. Kohtuullisen kattavia tuloksia tuloeroista on vuodesta 1920 lähtien. 1800-luvulta koko maan käsittävää tuloerotutkimusta on vain vuodelta 1881, mutta tulokset eivät ole juurikaan vertailukelpoisia tilastokeskuksen julkaisemien uudempien tutkimusten kanssa. Tutkimus selvittää miten Suomen tuloerot ovat kehittyneet aikavälillä 1865–2013, minkä lisäksi kehitystä verrataan joihinkin länsimaihin. Tässä tutkimuksessa on laskettu tuloerojen indikaattoreita 1800-luvun suostuntaveroaineistosta ja 1900-luvun vaihteen kunnallisveroaineistosta. Lisäksi pohditaan, miten eri aineistoista ja tutkimuksista saatuja tuloksia pystytään yhdistämään vertailukelpoisemmiksi aikasarjoiksi. Tuloerojen indikaattorit ovat tuloerojen tutkimuksissa yleisesti käytetyt kotitalouden käytettävissä olevista tuloista lasketut Lorenz-käyrä eli tulojakauma, Gini-kerroin sekä tuloryhmien tulo-osuudet, joista on laskettu aikasarjat myös verotetusta tulosta veroyksikköä kohden. Tutkimus käyttää seuraavia aineistoja: suostuntavero (1865, 1871, 1877, 1881), kunnallisvero (1900, 1904), tulo- ja omaisuusvero (1920–2009), kulutustutkimukset (1966, 1971, 1976, 1981, 1985, 1990, 1994, 1995, 1996, 1998, 2001, 2006, 2012) ja tulonjakotilasto (1977–2013) sekä niistä tehtyjä tutkimuksia. Näiden eri aineistojen yhteensovittamisen keskeiset ongelmat on jaettu kolmeen osaan: 1) ajanjakso ja keräämistiheys, 2) käsitteiden muutokset (etenkin tilastoyksikkö ja tulonkäsite) sekä 3) tilastojen koonnin muutokset (keräämistapa, kattavuus ja edustavuus). Suostuntavero- ja kunnallisveroaineistojen tulojakauman selvittämiseksi arvioitiin tuloluokkien keskiarvotulot, jotka määriteltiin käyttämällä apuna vaivaishoidon tilastoja, elinkustannusindeksiä, tulokyselyitä, tuloluokkien suhteellisia osuuksia sekä tulorajoja. Tutkimus käytti Gini-kertoimien laskemiseen vuosilta 1920–1965 ns. trendimenetelmää, jossa vuosi 1966 oli verrannollisuusvuosi tulo- ja omaisuusveroaineiston vuosien 1920–1966 ja kulutustutkimusten sekä tulonjakotilaston vuosien 1966–2013 välillä. Suomesta saatuja tuloksia tuloeroista verrataan Ruotsiin, Tanskaan, Norjaan, Ranskaan, Saksaan, Iso-Britanniaan ja Yhdysvaltoihin. Tutkimuksen valossa näyttää siltä, että tuloerot olivat Suomessa 1800-luvulla melko korkealla tasolla verrattuna nykypäivään. Tarkasteltuihin maihin verrattuna tuloerot olivat kuitenkin varsin maltilliset ennen 1880-lukua, mutta 1800-luvun kolmella viimeisellä vuosikymmenellä tuloerot kasvoivat voimakkaasti. 1900-luvun taitteessa Suomessa vallinneet tuloerot olivat verrattain korkeat. 1900-luvun kahden ensimmäisen vuosikymmenen aikana tuloerot puolestaan tasoittuivat voimakkaasti aina vuoteen 1924 asti. 1920-luvun lopulla ja 1930-luvun alkupuolella tuloeroissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Vuosien 1938 ja 1947 välillä tuloerot pienenivät erittäin voimakkaasti. 1900-luvun ensimmäisen puoliskon tuloerojen kaventuminen oli kansainvälinen ilmiö, mikä jatkui maasta riippuen 1970- tai 1980-luvuille asti. Tosin Suomessa tuloerot palautuivat 1930-luvun tasolle jo 1950-luvun alkupuolella. Tuloerot kasvoivat maltillisesti vielä 1950-luvulla ja tasaantuivat 1960-luvun ensimmäisellä puoliskolla, jolloin ne olivat vertailumaiden keskitasoa. Tuloerot laskivat Suomessa voimakkaasti 1960-luvun toiselta puoliskolta vuoteen 1976. Tuloerot kaventuivat vielä hieman 1980-luvun toiselle puoliskolle asti, jolloin Suomessa vallitsi verrattain tasainen tulonjako – yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa. Tuloerot ovat kasvaneet kansainvälisesti riippuen maasta jo 1970–80-luvuilta asti, tosin nykyiset talouskriisit (2008-) ovat ainakin hetkellisesti pysäyttäneet kasvun ja jopa kaventaneet tuloeroja. Tuloerot kasvoivat Suomessa voimakkaasti vuodesta 1994 lähtien noin vuoteen 2000 asti, jolloin ne olivat 1970-luvun alun tasolla. 2000-luvulla tuloerojen trendissä ei ole tapahtunut suurta muutosta. Tutkimustulokset osoittavat, että 1800-luvulla tuloerot olivat Suomessa nykyistä suuremmat, mistä ne vielä kasvoivat voimakkaasti 1900-luvun alkupuolelle saakka. 1900-luvulla tuloerojen trendi on ollut laskeva vuoteen 1987 saakka. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että Suomessa – huolimatta tuloerojen kasvusta 1990-luvulla – on kansainvälisesti sekä historiallisesti vertailtuna edelleen suhteellisen alhaiset tuloerot.
  • Ahvenainen, Armi (2014)
    Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisissa sanoma- ja aikakauslehdissä vuosina 1950–1975 ilmestyneitä kirjoituksia, joissa käsitellään niin sanottuja mustalaislastenkoteja. Lastenkodit olivat vuonna 1905 perustetun Mustalaislähetys ry:n perustamia. Valtion taloudellisella tuella järjestö perusti kolme lastenkotia vuosina 1953, 1958 ja 1963, sekä yhden nuorisokodin vuonna 1960. Niiden syntyyn johtanut prosessi oli kuitenkin alkanut jo paljon aiemmin, sillä romanilasten huostaanotto osana 'mustalaiskysymyksen' ratkaisua oli ollut ensimmäisen kerran esillä jo vuosisatoja aiemmin. Vuosikymmenten aikana satoja romanilapsia oli sijoitettuina Mustalaislähetyksen lastenkodeissa. Kun romaneiden asemaa puolustamaan nousseet aktivistit 1960-luvun lopussa järjestäytyivät ja alkoivat julkisesti kritisoida maan virallista romanipolitiikkaa, nousivat romanilastenkodit pian kritiikin pääkohteeksi. Mustalaislähetystä syytettiin romanilasten eristämisestä ja rotusyrjinnästä, mutta näihin syytteisiin järjestö ei koskaan myöntynyt, vaan puolusti toimintaansa kiivaasti. 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa romanipolitiikassa tapahtui dramaattisia muutoksia, mutta lastenkotien kohdalla toimintatapoihin tuli muutoksia vasta myöhemmin. 2000-luvulla romanilastenkodit nousivat mediassa jälleen esille, mutta tällä kertaa keskustelun sävy oli jo varsin radikaalisti muuttunut aiemmista vuosikymmenistä. Nykypäivänä romanilastenkodit nähdään osana romaneihin kohdistunutta syrjintää, jonka tarkoituksena oli 'rasistinen assimilaatiopolitiikka'. Tutkimukseni aineisto koostuu suomalaisten sanoma- ja aikakauslehtien artikkeleista. Aineistossa on 128 erillistä lehtiartikkelia, joista 60 on valittu tarkempaan analyysiin. Artikkeleita käsitellään diskurssinanalyyttisin menetelmin, ja ne on luokiteltu niistä löytyvien diskurssien mukaisesti. Tutkielman teoreettisena lähtökohtana on ajatus yhteiskunnassa olevan valtahierarkian vahvistamisesta normiuden ja toiseuden määrittelyillä, joita ylläpidetään erilaisten sosiaalisten käytäntöjen avulla. Esimerkiksi joukkotiedotusvälineissä esitetyt tekstit uusintavat kulttuurisia normeja ja käsityksiä. Romaneiden kohdalla vääränlaisena toiseutena on pidetty heidän elämäntapaansa, kiertelyä, jota on pyritty ajan saatossa ratkaisemaan erilaisin toimenpitein. Romanilastenkodeista muodostunut representaatio on aineiston perusteella hyvin moninainen ja vahvasti riippuvainen kirjoittajasta sekä kirjoituksen ajankohdasta. Vuosina 1950–1966 Mustalaislähetys käytännössä hallitsi romanilastenkoteja koskevaa kirjoittelua, samalla kun se hallitsi myös Suomen virallista romanipolitiikkaa. Sen asema oli muodostunut sellaiseksi, että se sekä päätti, että toteutti sitä romanipolitiikkaa, jonka tarkoituksena oli niin sanotun mustalaiskysymyksen ratkaisu. Tämä toteutus tapahtui yksinomaan romanilastenkotien kautta. Lehtikirjoittelun kautta Mustalaislähetys pyrki vahvistamaan valta-asemaansa romaniasian asiantuntijana luomalla oman, varsin yksipuolisen totuutensa 'mustalaislastenkodeista'. Ne olivat tarpeellisia ja romanilasten huoltotilanteen kannalta välttämättömiä laitoksia, jotka erinomaisuudessaan pystyivät lasten kasvatuksen avulla pelastamaan romaniheimon tulevaisuuden. Lasten uudelleenkasvattamisella oli tarkoitus saada heidät irti heimonsa tavoista, ennen kaikkea kiertelemisestä, ja sulauttaa heidät osaksi sitä yhteiskuntaa, josta heidän vanhempansa olivat jääneet ulkopuolisiksi. Tämän valtion tukeman lastenkotitoiminnan päämääränä oli päästä eroon yhteiskunnallisesta ongelmasta, 'mustalaiskysymyksestä', ja näin se oli hyödyllistä myös koko yhteiskunnan kannalta. Tähän yksipuolisuuteen oli tullut kuitenkin särö, kun erilaista näkökulmaa edustanut nuorempi romaniaktivistien joukko järjestäytyi vuonna 1967 ja alkoi myös osallistua romanilastenkodeista käytyyn kirjoitteluun. Aineiston toisena ajanjaksona vuosina 1967–1975 Mustalaisyhdistyksen ja sen kannattajien synnyttämä kuva romanilastenkodeista erosi huomattavasti siitä aiemmasta, mikä julkisuudessa oli ollut vallitsevana. Heidän mukaansa romanilastenkodit eristivät lapset vanhemmistaan, omasta kulttuuristaan ja koko yhteiskunnasta. Tämä eristäminen nähtiin rotusortona, jonka tarkoituksena oli häivyttää romanien oma kulttuuri ja hajottaa perheet. Nämä väitteet Mustalaislähetys kiisti viimeiseen asti, ja tällä toisella ajanjaksolla romanilastenkoteja puolustavan kannan perusteet muuttuivatkin joltain osin, sen puolustautuessa sitä esitettyjä syytteitä vastaan. Nämä puolustautuvat kirjoitukset eivät kuitenkaan riittäneet ylläpitämään entistä tilannetta. Mustalaislähetyksen aiempien tukijoiden kääntyessä toiselle kannalle, ja järjestön samanaikainen otteen menetys Suomen virallisen romanipolitiikan vetimistä johti siihen, että romanilastenkotien osalta vallitseva diskurssi oli muuttunut niitä kritisoivaksi. Romanilastenkodit joutuivat 1960-luvun lopulla vähemmistöpolitiikan uudelleenmuotoilussa tapahtumien keskiöön, kun Mustalaisyhdistys otti niiden kritisoimisen osaksi propagandaa, jolla oli tarkoitus ajaa romanien etuja. Merkittäviä muutoksia saatiin aikaiseksi koko romanipolitiikan suunnalla, ja vaikka muilta osin muutokset olivat nopeita, jäi romanilastenkotien osalta tilanne epäselväksi, ja muutokset niiden sekä koko Mustalaislähetyksen toiminnassa tapahtuivat pikku hiljaa, vasta 1980-luvulla. Romaniyhteisössä lastenkotimenneisyys on edelleen vaikea ja käsittelemätön aihe, ja siihen liittyvät keskustelunavaukset ovat aiheuttaneet paljon jännitteitä.
  • Laurent, Helene Ann-Marie (2006)
    Tutkimuksen aiheena on pilkkukuume-epidemian torjuminen Suomessa jatkosodan aikana vuosina 1941-44. Pilkkukuume on vaatetäiden levittämä kuumetauti, joka on ollut pelätyimpiä sodan mukanaan kuljettamia tartuntatauteja. Kuolleisuus pilkkukuumeeseen oli pahimmillaan jopa 50 % ennen antibioottien aikaa, jolloin ainoa tapa torjua tautiepidemia oli tartuntaa levittävien vaatetäiden hävittäminen ja sairastuneiden eristäminen. Suomessa puhkesi jatkosodan aikana keväällä 1942 venäläisten sotavankien keskuudessa pilkkukuume-epidemia, joka käynnisti massiivisen kampanjan taudin leviämisen ehkäisemiseksi sekä sota- että kotirintamalla. Kampanja tunnettiin täisodan nimellä. koska tautia torjuttiin hävittämällä tartuntaa levittävät vaatetäit. Toiminta asetti terveydenhuollon kovalle koetukselle sekä rintamalla että siviilissä. Täisotaan liittyi laaja terveys- ja hygieniavalistus ja ihmisten yksityisyyteen jouduttiin rajustikin puuttumaan. Tutkimuksessa selvitetään minkälaisissa olosuhteissa pilkkukuumetapauksia esiintyi sekä mitkä olivat tautiin liittyneet torjuntatoimet. Näkökulma tutkimukseen nousee niistä ongelmista ja ristiriidoista, joita tautiepidemian kehittyminen synnyttää sodan aiheuttaman kriisin keskellä. Terveysviranomaisten vallankäyttöä tarkastellaan biovalta-käsitteen kannalta. Tutkimus on pääasiallisesti tehty puolustusvoimien lääkintäorganisaation sekä lääkintöhallituksen arkistoaineistojen pohjalta keskittyen erityisesti terveydenhuollon organisaatioon, sen toimintaan ja mahdollisiin muutoksiin sekä puolustusvoimissa että siviilihallinnossa. Työssä esitellään myös pilkkukuumeen historiaa sekä tautiepidemian torjuntaa muissa sotaakäyvissä maissa toisen maailmansodan aikana. Muiden maiden torjuntastrategioita verrataan Suomen tehokkaaksi osoittautuneeseen ratkaisuun, joka pohjautui desinfektiosaunojen käyttöön. Saunoissa kylpiessään taistelujoukot saattovat samalla kuumentaa vaatteensa, mikä tuhosi tautia levittävät vaatetäit. Saunotus- ja desinfektiotoiminnasta vastasivat kaasusuojelujoukot, jotka alunperin oli perustettu torjumaan taistelukaasuja. Päämajaan perustettiin kaasusuojeluosaston yhteyteen erityinen lääkäreistä ja desinfektioon perehtyneistä asiantuntijoista koostunut epidemiantorjuntayksikkö, joka vastasi myös pilkkukuumeen torjunnasta. Sen alaisena toimi puhdistusosasto Kokko, joka huolehti käytännön desinfektiotoiminnasta pilkkukuume-epidemioissa vankileireillä sekä koulutti desinfektiohenkilöstöä. Siviiliväestön parissa toteutettiin vuosina 1942-44 yleinen täisota, jolloin terveydenhoitoviranomaisilla oli poliisivaltuuden tehdä sekä ruumiin- että asuntojen tarkastuksia täiden varalta sekä suorittaa tarvittaessa jopa pakkosaunotuksia. Kampanjan aikana yli miljoona henkilöä tarkastettiin. Vaatetäitä löytyi keskimäärin 6 %:lta tarkastetuista. Täisota herätti vastustusta sekä terveysviranomaisten että väestön keskuudessa, koska tarkastusten katsottiin kajoavan liikaa ihmisten yksityisyyteen. Pilkkukuumetapauksia oli vuosina 1942-44 kaikkiaan 1407, joista 150 johti kuolemaan. Tautia esiintyi sekä suomalaisten että saksalaisten sotavankileireillä, Itä-Karjalan keskitysleireillä ja inkeriläisten siirtolaisten karanteenileireillä. Valtaosa sairastuneista oli venäläisiä sotavankeja ja valloitetun Itä-Karjalan asukkaita. Suomalaisia sairastui kaikkiaan vain 48, joista yhdeksän menehtyi. Tauti ei koskaan päässyt leviämään rintamajoukkoihin eikä kotirintaman siviiliväestöön. Sotasensuurin vuoksi epidemia ei päässyt julkisuuteen, minkä vuoksi se jäi suurelle yleisölle tuntemattomaksi.
  • Vuorjoki, Ona (2018)
    Pro gradu -tutkielmassa selvitetään Suomen Valkonauhaliiton ja paikallisyhdistysten pelastavan siveellisyystyön tarjoamat ratkaisut siveellisyyskysymykseen vuosina 1905–1919. Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin, mikä oli Valkonauhan näkemys siveellisyydestä, pelastavasta siveellisyystyöstä ja autettavista naisista sekä kysymykseen minkälaista oli se siveettömyys, jota Valkonauhan siveellisyystyöntekijät kertoivat kohdanneensa. Tutkimus vastaa kysymyksiin tutkimalla järjestön tuottamaa pelastavasta siveellisyystyöstä kertovaa aineistoa narratiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineiston muodostavat pääasiassa Valkonauhaliiton ja paikallisyhdistysten vuosikertomukset sekä Valkonauha-lehden siveellisyystyötä käsittelevät artikkelit. Lisäksi tutkimuksen aineistona on Kuopion naispoliisin päiväkirja asiakastapaamisista. Aineistosta kartoitettiin kertomukset siveellisyyteen liitetyistä ongelmista, näiden ongelmien ratkaisuista ja siveellisyyden ihanteesta. Siveellisyystyö oli vain yksi osa Valkonauhan kristillistä sosiaalityötä, ja liitto oli 1900-luvun alussa ensimmäisiä Suomessa, jotka keskittyivät siveellisyyskysymykseen. Valkonauhan työ oli sisälähetystä ja uskoon pelastavaa työtä kristillisen sosiaalityön lisäksi. Sen tekemä pelastustyö kohdistettiin siveellisesti harhateille joutuneille naisille, jotka oli tarkoitus johdattaa takaisin kunnolliseen elämään. Narratiivisen tutkimusmenetelmän avulla aineistosta havaittiin kaksi kertomuskategoriaa, jotka liittyvät toisten hyväksi toimimisen motivointiin ja perusteluihin: toistuvat kertomukset ja vaaditut kertomukset. 'Toistuvat kertomukset' on kategoria, jossa perustelut kumpusivat Valkonauhan aatteista. 'Vaaditut kertomukset' on kategoria, jossa perusteluihin voi ajatella vaikuttaneen myös muut vallalla olleet käsitykset. Vaaditun kertomuksen juonirakenteessa ongelma, ratkaisu ja ihanne määritellään tavoitellun muutoksen narraation avulla. Kerronta pelastavasta siveellisyystyöstä edellytti narraation pelastuksen kautta saavutettavasta henkilökohtaisesta muutoksesta, mutta yleisemmin siveellisyystyöhön yhdistetty narraatio muutoksesta käsitti koko yhteisön moraaliperustan muuttamisen. Toistuvan kertomuksen juonirakenteessa ongelma, ratkaisu ja ihanne määritellään Valkonauhan pelastavassa siveellisyystyössä koetun kautta. Valkonauha koki siveellisyyskysymyksen kannalta merkitykselliseksi kristinuskosta kumpuavat määrittelyt ongelmalle ja ratkaisulle. Houkutteleva synti ja sen eri ilmenemismuodot edustivat ongelmaa, ratkaisua sen sijaan Jumalan yhteyteen kääntyminen ja synnin aktiivinen vastustaminen. Valkonauhan aineistossa kerrottiin siveellisyyskysymyksestä ensisijaisesti yhteiskunnallisena ongelmana, johon toisaalta jokainen henkilökohtaisesti pystyi vaikuttamaan. Vastauksena yhteiskunnalliseen ja autettaville henkilökohtaiseen kysymykseen oli Valkonauhan näkemyksen mukaan synnistä pidättäytyminen ja uuden uskonnollisen heräämisen siivittämänä omaksuttu kunnollinen elämä. Valkonauha ei kertonut tarjoamansa pelastuksen luonteesta eri tavalla, kun kyseessä oli jo tapahtunut toiminta. Työ ei kuitenkaan ollut vailla haasteita. Resurssien vähäisyys, epäsuosittu työala, avusta kieltäytyminen ja rohkeuden puute sisälähetyksen ja siveellisyystyön tekoon olivat kertomuksista ilmi tulleita haasteita. Vuosikertomuksista päätellen vain pieni osa Valkonauhan naisista tosiasiallisesti toteutti vierailuja poliisilaitoksilla, sairasosastoilla, langenneiden naisten kotona tai heidän parissaan kaupungilla. Valkonauhan kertomuksissa suhtauduttiin hierarkkisesti pelastustyön kohteeseen, vaikka aineistossa toistuivat rakkaus ja armo pelastustyötä ohjaavina ihanteina. Uskonnollisen kutsumuksen mahdollistama kahden naisryhmän kohtaaminen ei tehnyt vielä tästä kohtaamisesta tasavertaista. Hierarkian löytyminen narraatioista kertoo, ettei julkilausuttu ihanne auttajien ja autettavien sisaruudesta aina yltänyt käytäntöön. Kristinuskosta kummunneet ideat mahdollistivat avun kohteelle, jolle kaikki eivät sitä olleet valmiita antamaan. Toisaalta kristinuskosta kummunnut näkemys sukupuolimoraalista oli yksipuolinen: vastaus kaikkiin haasteisiin oli synnin vastustaminen. Uskonnollinen kutsumus mahdollisti toiminnasta kertomisen niin, että toiminnan tavoitteiden toteutumisen tarkastelu jätettiin pois toiminnan perusteluista. Työssä onnistumiseksi riitti yksikin pelastettu sielu, joka oli saatettu takaisin Jumalan yhteyteen.
  • Salmi, Olli (2020)
    Tutkin gradussani helsinkiläisen kaupunkisuunnittelun muutosta vuosien 1964–1971 välillä. Tarkasteltavalla ajanjaksolla suunnittelussa tapahtui siirtymä ylhäältä annetusta paternalistisesta suunnitteluparadigmasta nykypäivänä vallitsevaan osallistavaan malliin. Aikakaudella oli vallalla myös kolmas malli, jota kuvaan tutkimuksessani tieteelliseksi paradigmaksi. Nämä kolme mallia olivat tiiviissä vuorovaikutuksessa ja esiintyivät lomittain keskenään. Tarkastelen tutkimuksessani näiden kolmen mallin kautta, kuinka tämä kirjallisuudessa esitetty muutos nousee esiin helsinkiläisessä kaupunkisuunnitteluaineistoissa. Tutkimuksen lähdeaineistona käytän Helsingin vuoden 1961 keskustasuunnitelmaa, Helsingin kaupunkiseudun liikennetutkimusta vuodelta 1968, kaupunkisuunnitteluviraston Toiminnallisia selvityksiä -sarjan vuosien 1969–71 julkaisuja sekä muita aineistoja. Tutkimuksessani kuvailen, kuinka nämä kirjallisuuden pohjalta tyypittelemäni kolme paradigmaa ilmenevät, lomittuvat ja vertautuvat toisiinsa aikakauden suunnitteluaineiston retoriikassa ja taustaoletuksissa Tarkastelen myös näiden suunnitelmien myöhempiä konkreettisia toteutumia. Tietokoneiden kehityksen ja kansainvälisen vaikutuksen myötä systeemiajattelu ja kybernetiikka yleistyivät yhteiskunnallisessa suunnittelussa. Myös yhteiskunnallinen aktiivisuus kasvoi tarkasteluajanjaksolla. Molemmat näistä muutoksista näkyvät myös tarkasteltavan ajanjakson suunnittelumateriaaleissa: osallistava sekä tieteellinen paradigma nousevat selvemmin esiin paternalistisen paradigman kustannuksella. Tieteellisen mallin valtakausi oli lyhytkestoinen ja sen avulla saadut tulokset eivät vastanneet enemmistön tarpeita ja odotuksia. Tieteellinen suunnittelu muuntui rutiininomaiseksi insinöörityöksi ja keskittyi aluerakentamiseen, jossa lisääntyneet intressikonfliktit eivät olleet suunnittelijoiden esteenä. Nopea, reaktiivinen ja vallankumouksellinen uusi suunnittelutapa kohtasi merkittävää vastarintaa, mutta osia siitä on säilynyt tähän päivään saakka.
  • Lauha, Heikki (2011)
    Suomessa säädettiin vuonna 1968 laki koulujärjestelmän perusteista. Sen nojalla maassa siirryttiin rinnakkaiskoulujärjestelmästä kunnalliseen yhtenäiskouluun eli peruskouluun vuosina 1972-1977. Laissa varattiin yksityisille oppikouluille mahdollisuus toimia uudessa järjestelmässä, koulun omistajayhteisön niin halutessa, kunnan peruskoulua korvaavana kouluna. Vuonna 1974 lakia muutettiin siten, että kunta sai päättää, ottiko se yksityisen koulun koulusuunnitelmaansa vai ei. Suomeen jäi nelisenkymmentä yksityistä koulua, joista pääosa sijaitsi Helsingissä. Korvaavia kouluja näistä oli 24. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Yksityisoppikoulujen Liiton (YOL) toimintaa peruskouluuudistuksen täytäntöönpanovuosina 1970-1977. Liiton päätavoitteena oli yksityiskoululaitoksen säilyttäminen. Pyrkimyksenä on selvittää YOL:n aiemmin lähes käyttämättömän arkistoaineiston avulla, millainen liitto oli rakenteeltaan, millaisilla intresseillä ja resursseilla se toimi ja millaisia suhdeverkostoja se koulutaistelun yhteydessä rakensi. Samalla pyritään luomaan laajempi kuva siitä, mitkä yhteiskunnalliset tahot puolustivat yksityiskoululaitoksen säilyttämistä Suomessa ja millaisin motiivein. Tästä syystä tutkimuksen lähdeaineistona hyödynnetään mm. Vapaan koulutuksen tukisäätiön arkistoaineistoa, opettajien ammattijärjestöjen lehtiä sekä peruskoulu-uudistusta koskevaa kirjallisuutta. Laadullisen verkostotutkimuksen keinoin yksityiskoululaitosta kannattaneet piirit hahmotetaan sosiaalisena verkostona, joka rakentui yhteisten intressien pohjalle. Tästä verkostosta käytetään termiä yksityisoppikouluväki. Tutkimustuloksena on, että yksityisoppikouluväki sosiaalisena verkostona rakentui ennen kaikkea ideologisten intressien pohjalle. Kyse oli pyrkimyksistä puolustaa porvarillista suomalaista yhteiskuntamuotoa ja vastustaa vasemmiston vaikutusvallan kasvua. YOL oli 1970-luvun Suomessa yksi monista porvariston taisteluelimistä. Yhdessä vuonna 1973 perustetun Vapaan koulutuksen tukisäätiön kanssa se kävi puolustustaistelua suojellakseen epäpoliittisena instituutiona pitämäänsä koululaitosta, jonka nähtiin joutuneen ideologisen hyökkäyksen kohteeksi. Yksityisoppikouluväki oli pieni, mutta sangen vaikutusvaltainen ryhmittymä. Ydinjoukko koostui muutamasta kymmenestä suomalaisen yhteiskunnan vaikuttajasta, joita yhdisti korkea koulutus, porvarillis-isänmaallinen arvomaailma ja jossain määrin myös yhteiset kokemukset sotavuosilta. Joukkoa leimasi halu rakentaa suomalaista yhteiskuntaa oman arvomaailmansa pohjalta; niin ikään se korosti kansalaisten oikeutta vapaaseen ja omaehtoiseen kasvatukseen sekä yksilölliseen omistusoikeuteen. Tavoitteessaan yksityisoppikouluväki onnistui kohtalaisesti. Ilman sen aktiviteettia ja tehokasta verkostoitumista sekä ennen muuta vahvoja poliittisia ja taloudellisia tukijoita tämä tuskin olisi onnistunut. Oman lisänsä onnistumiseen antoi julkisuuteen vuonna 1975 noussut Pirkkalan koulukokeilu, joka osaltaan lietsoi porvarillista arvomaailmaa edustavien tahojen epäluuloja vasemmiston koulutuspolitiikkaa kohtaan ja altisti heitä tukemaan yksityiskouluja. Vaikka taistelu osin onnistuikin, suurta kannatusta se ei saavuttanut. Moni näki yksityisoppikouluväen toiminnan taantumuksellisena reaktiona ja yrityksenä säilyttää vanhoja, epätasa-arvoisuutta ylläpitäviä valtarakenteita. Esiin maalailtu pelko siitä, että kunnallinen peruskoulu veisi Suomen sosialismiin, ei saanut joukkoja liikkeelle yksityiskoulujen puolesta. Esimerkiksi opettajien myönteinen suhtautuminen kunnalliseen koululaitokseen osoittaa, etteivät he pääsääntöisesti nähneet koulu-uudistuksessa tämänkaltaista ideologista vaaraa.
  • Jekunen, Lasse (2016)
    Tämä tutkielma käsittelee taloudellista neuvottelukuntaa vuosina 1928–1932. Tutkielman tarkoitus on selittää neuvottelukunnan talouspoliittista ohjelmaa erilaisten talousteorioiden ja taloudellisten ajatusmallien kautta. Tutkielman lähestymistapa on taloushistoriallinen ja tutkimusmetodi teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielman aihe sidotaan laajempaan 1930-luvun lamaa koskevaan taloushistorialliseen tutkimukseen. Tutkielmasta tekee mielenkiintoisen se, ettei neuvottelukunnan tuotantoa ole aiemmin systemaattisesti analysoitu. Neuvottelukuntaa on kuitenkin pidetty merkittävänä talouspolitiikkaa muotoilevana instituutiona. Tämän tutkielman lähdeaineistona käytetään neuvottelukunnan julkaisuja vuosien 1929 ja 1932 välisenä aikana. Painettuja julkaisuja täydentää arkistomateriaali, joka avaa julkaisujen taustalla käytyä keskustelua. Taloudellisesta neuvottelukunnasta tekee merkittävän sen jäsenet, joihin kuului arvovaltaisia poliitikkoja, virkamiehiä ja elinkeinoelämän edustajia. Kaikki Suomen merkittävät puolueet olivat edustettuina. Tuotannonaloista teollisuus oli muita aloja voimakkaammin edustettuna. Neuvottelukunnan keskeisiä hahmoja olivat esimerkiksi, Risto Ryti, J. K. Paasikivi, Väinö Tanner ja neuvottelukunnan yleissihteeri Bruno Suviranta. Taloudellisen neuvottelukunnan mielestä lamaan oli johtanut pääoman epätasainen jakautuminen taloudenalojen kesken. Kotimarkkinateollisuus oli vienyt voimavaroja vientiteollisuuden kehitysmahdollisuuksilta. Tähän oli osaksi syynä julkisentalouden kasvanut kulutus ja valtion avokätinen rahapolitiikka. Yli varojen eläminen ja tuhlaaminen oli heikentänyt vientiteollisuuden kilpailukykyä ja saattanut Suomen maksutaseen miinusmerkkiseksi. Taloudellisen neuvottelukunnan talouspoliittista ohjelmaa sävytti periaatteen tasolla vahvasti uusklassinen taloustiede ja liberaali talouspolitiikka. Talouslamat koettiin normaaleiksi suhdannevaihteluiksi, joihin ei pystytty talouspolitiikalla juuri vaikuttamaan. Talouslamoilla nähtiin olevan taloutta puhdistava vaikutus. Talouslamoilla oli siten oma kansantaloudellinen tehtävänsä puhdistaa talouden heikkoja rakenteita. Valtion rooli taloudessa nähtiin toisarvoiseksi, enemmänkin talouden esteitä purkavaksi kuin aktiivisen talouspolitiikan harjoittajaksi. Lama-aikoina tuli ottaa opiksi virheistä. Taloudellisen neuvottelukunnan talouspoliittiset parannusehdotukset olivat kapea-alaiset. Merkittävin talouspoliittinen uudistusehdotus oli verotuksen keventäminen erityisesti vientiteollisuuden eduksi. Julkisentalouden tuli samalla sopeutua pienentyneeseen kassavirtaan. Talouspolitiikan suunnittelu oli keskitettävä poliittisen järjestelmän ulkopuoliseen instituutioon. Talouspoliittinen päätöksenteko tuli perustaa tutkimustietoon, joka perustui vahvasti käytännönläheiseen lähestymistapaan. Talousteorioihin ei nojattu perusteellisesti, vaan ainoastaan viitteenomaisesti silloin, kun se sopi omien tarkoitusperien kanssa yhteen. Taloustieteen uudet suuntaukset torjuttiin vähäsanaisesti vääräoppisina. Olisi siis anakronistista väittää, että Ruotsissa tutkimusajankohtana keskustelua herättänyt uusi ekspansiivinen suhdannepolitiikka olisi neuvottelukunnassa koettu varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Yleinen mielipideympäristö Suomessa tuki vahvasti talouden omaehtoisuutta, jolloin aktiivista suhdannepolitiikkaa ei voitu pitää käytännön vaihtoehtona. Käytännössä taloudellisen neuvottelukunnan talouspoliittiset parannusehdotukset eivät olleet klassisen taloustieteen koulukirjaesimerkkejä, vaan niitä voidaan kuvailla pragmaattisiksi. Teollisuuden ja erityisesti vientiteollisuuden edut menivät poikkeuksetta muiden päämäärien edelle. Tosin, uusklassisesta talousteoriasta poiketen, neuvottelukunta myönsi työttömyysongelman ja sen haittavaikutuksen kansantaloudelle. Neuvottelukunnan talouspoliittisessa ohjelmassa ei juuri ollut tilaa sosiaalipolitiikalle tai lama-ajan sosiaalisten kokemusten lieventämiselle. Valtion kassarajoitteen korostaminen vei pohjan sosiaalipolitiikan hyviltä tarkoitusperiltä. Tutkimuksen tulokset antavat kuvan, että talouspoliittinen ohjelma muotoiltiin pienen sisäpiirin ajatusmaailman mukaiseksi. Väitettä ei kuitenkaan voida aukottomasti todistaa tämän tutkielman lähdeaineiston valossa, vaan se kaipaa lisäselvitystä.
  • Hirn, Joonas (2016)
    Tutkielma käsittelee ulkomaalaisia teollisuusyrittäjiä Suomessa vuosina 1809–1855. Ulkomaalaisille on annettu suuri painoarvo Suomen varhaisessa taloudellisessa kehityksessä. Perustelut ulkomaalaisten roolista ovat kuitenkin jääneet pääasiassa suurten yksittäisten yrittäjien, kuten James Finlaysonin tai Nikolai Sinebrychoffin varaan. Taloushistoriallisessa tutkimuksessa ulkomaalaiset toimijat on nähty tärkeänä talouskasvun mahdollistajana uusien ideoiden ja teknologian hyödyntäjänä. Tutkielman tavoite on tarkastella ulkomaalaisia teollisuusyrittäjiä joukkona ja tuoda kokonaiskuvaan perustuva näkökulma keskusteluun ulkomaalaisten teollisuusyrittäjien panoksesta Suomen teolliseen kehitykseen. Ulkomaalaiset teollisuusyrittäjät on poimittu monipuolisesta lähdeaineistosta. Pääasiallinen lähde on ollut kulutustavarateollisuutta ja vuoritointa käsittelevät tutkimukset. Lisäksi tutkimuskohteiden kartoittamiseen on käytetty arkisto- ja lehtiaineistoa sekä biografioita ja yrityshistoriikkeja. Ulkomaalaisten omistamien teollisuusyritysten merkityksen tarkastelemiseksi lähdeaineistona on toiminut painetut tilastojulkaisut kulutustavarateollisuudesta ja vuoritoimesta vuorihallituksen arkisto. Ulkomaalaisista teollisuusyrittäjistä valtaosa saapui suuriruhtinaskuntaan Venäjältä. Aiemmassa tutkimuksessa on usein mainittu ainoastaan ulkomaalaisten kansallisuus. Tutkielmassa myös sen maan, josta Suomeen lähdettiin, huomioiminen kertoo Venäjän roolin olevan ulkomaalaisten yrittäjien liikkeessä Suomeen suurempi kuin aikaisemmin on kirjoitettu. Tärkeä huomio on myös, että kaikki Suomeen saapuneet skotlantilaiset ja englantilaiset insinöörit toimivat ensin Ruotsissa tai Venäjällä. Ammattitaustaltaan ulkomaalaisten teollisuusyrittäjien joukossa oli enemmän teknistä tietotaitoa ja teolliseen osaamiseen viittaavia ammattinimikkeitä kuin syntyperäisten suomalaisten yrittäjien keskuudessa. Kaikkien teollisuusyrittäjien keskuudessa kauppias oli ylivoimaisesti suosituin nimike. Ulkomaalaisten keskuudessa se muodosti peräti 40 % kaikista ammattinimikkeistä. Ulkomaalaisten omistamat teollisuusyritykset olivat merkittäviä. Kulutustavarateollisuudessa tutkielman tarkasteluvuosina tuottavimpien yritysten kärki koostui suurimmaksi osaksi ulkomaalaisten omistamista yrityksistä. Kokonaisuudessaan kulutustavarateollisuudessa ulkomaalaisten omistamien yritysten mediaani- ja keskiarvotuotanto oli suomalaisia suurempi. Vuoritoimessa ulkomaalaisten rooli ei ollut yhtä suuri. Ulkomaalaisten omistamat ruukit ja masuunit muodostivat kolmasosan tuotannosta, joka vastasi ulkomaalaisomistuksen suuruutta alalla. Sen sijaan kulutustavarateollisuudessa ulkomaalaisten omistamien yritysten tuotanto oli jopa 60 % koko tuotannonarvosta vaikka niiden osuus oli vain vajaa neljännes kaikista yrityksistä. Ulkomaalaisomisteiset yritykset hyödynsivät vuosisadan puolessa välissä suomalaisomisteisia enemmän ammattitaitoista ulkomaalaista työvoimaa. Ulkomaalaisten omistamissa yrityksistä 65 prosentilla oli vähintään yksi ulkomaan kansalainen palkkalistoillaan. Tutkimus osoittaa ulkomaalaisten teollisuusyrittäjien merkittävän roolin Suomen teollisuudessa. Ulkomaalaisten vaikutus näkyi erityisesti uuteen teknologiaan perustuvilla aloilla kuten puuvilla- tai konepajateollisuudessa. Talouden kehityksen näkökulmasta ulkomaalaisilla yrittäjillä oli enemmän tietotaitoa, know-howta. Suuriruhtinaskunnassa 1809–1855 ulkomaalaisten joukko oli schumpeteriläinen kasvutekijä, joka perusti liiketoimintansa uudelle tiedolle sekä edisti teknologian diffuusiota, muun muassa rekrytoiden lisääntyvässä määrin ammattitaitoista ulkomaalaista työvoimaa.