Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Viestintä"

Sort by: Order: Results:

  • Anttalainen, Iiris (2023)
    This study examines how corporate sustainability discourses are constructed and utilized for building corporate legitimacy during global crises by the Nordic international financial institutions (Nordic Finance Group) through the conceptual lens of strategic corporate sustainability communication and discursive legitimacy theory and held up against the scrutiny of critical discourse analysis. In the analysis, two overarching ways to talk about corporate sustainability were found: Integrative and Instrumental. In practice, instead of more integrated understanding(s) of corporate sustainability, the Nordic IFIs seem to construct most of their argumentative legitimacy schemes on interdiscursive framings of corporate sustainability. Furthermore, the critical discourse analysis revealed that this legitimacy is signalled through ‘Purpose’, ‘Responsibility’, ‘Conformity’, and ‘Capability’ corporate sustainability discourses, respectively. Importantly, by mimicking the crisis specific topical discursive patterns, the Nordic IFIs attempt to seize the communicative opportunities to convey legitimacy narratives and mitigate the risks the sudden societal disturbances might create. The sustainability discourses utilized by the Nordic IFIs seem to advocate neoliberal ideology and global capitalism by building a narrative of action and utility around ´sustainable finance´. The analysis reveals that the Nordic IFIs rely on various co-existing discursive legitimation strategies during crises. The analysis identifies the use of four distinctive discursive legitimation strategies, namely, authorization, rationalization, narrativization and moralization. This study also argues that the concepts of ‘corporate sustainability’ and ‘sustainable finance’ can be seen as discursive legitimation tools. Furthermore, strategic corporate sustainability communication should be seen as a proactive corporate strategy and strategic practice to seek legitimacy.
  • Lehtinen, Saana (2022)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani elämäntapavalmentajien Instagram-julkaisuissaan ilmentämää ihannesubjektia ja ihannesubjektin kehystämisen keinoja. Analysoin erityisesti ihmisten yksityiselämän tavoitteisiin keskittyvää elämäntapavalmennusta ja elämäntapavalmentajien ihannesubjektia osana terapeuttista kulttuuria. Tutkielmani teoreettinen viitekehys nojaa teorioihin ja analyyseihin myöhäismodernista yhteiskunnasta sekä myöhäismodernista ihannesubjektista ja subjektin hallinnasta. Modernin ja myöhäismodernin yhteiskunnan eroavaisuuksia paikantamaan pyrkivistä aikalaisanalyyseistä keskityn erityisesti Zygmunt Baumanin notkean modernin käsitteeseen. Bauman kuvaa notkean modernin käsitteellä muutosta, jossa yhteiskunnan kiinteä ja pysyvä muoto on korvautunut väliaikaisuudella ja epävarmuudella. Lisäksi hyödynnän filosofi Michel Foucault’n ja hänen ajatteluaan myöhemmin jatkaneiden tutkijoiden näkemyksiä subjektista ja subjektin vapaaehtoisuuteen perustuvasta hallinnasta. Subjektin hallinta näkyy hyvinvointiin liittyvissä käsityksissä, joita kuvaan tutkielmassani terapeuttisen kulttuurin käsitteen kautta. Puhe hyvinvoinnista ja itsen kehittämisestä on voimakkaasti median välittämää, medioitunutta. Medioituminen kuvaa myös elämäntapavalmentajien toimintaa: moni heistä julkaisee säännöllisesti sisältöjä, kuten elämänohjeita ja otteita arjestaan, eri sosiaalisen median alustoilla. Aineistoni koostuu neljän suomalaisen elämäntapavalmentajan sosiaalisen median kuvapalvelu Instagramissa vuoden 2020 aikana jakamista julkaisuista. Analysoin aineistoani erityisesti sosiologi Erving Goffmanin tutuksi tekemän kehysanalyysin avulla. Analyysini perusteella elämäntapavalmentajien ihannesubjekti koostuu neljästä pääominaisuudesta: 1) vastuun ottamisesta, 2) rohkeudesta ja lannistumattomuudesta, 3) yksilöllisen polun kulkemisesta sekä 4) tavoitteellisuudesta ja tehokkuudesta. Keskeinen havainto on, että subjektilta edellytettävällä yksilöllisyydellä ja vapaudella on ennalta määritellyt rajansa. Toinen tärkeä tutkimustulos on aineistossa korostuva, subjektissa valmiina oleva sisäinen luomisvoima ja viisaus, josta huolimatta subjektilta edellytetään jatkuvaa itsen kehittämistä. Elämäntapavalmentajien tavoissa kehystää ihannesubjektia on painotuseroja. Esimerkiksi puhe vastuusta ilmenee aineistossa niin uhkien maalaamiseen perustuvana vastuuttamisena kuin voimaannuttavampana subjektin luomisvoiman korostamisena. Vaikka aineistossa painottuu ihanne itseään loputtomasti kehittävästä subjektista, tilaa jää myös elämästä nauttimista ja läsnäoloa alleviivaavalle puheelle. Huomionarvoista on kuitenkin se, että myös läsnäolo näyttäytyy aineistossa osin suorituksena, sillä se kehystetään osassa analysoimistani julkaisuista harjoiteltavana taitona.
  • Rydberg, Mikaela (2021)
    This study is focused on creating a wholesome picture of the strategic measures utilized by companies when referring to consumers in sustainability reports. The goal of this study is to find out the type of strategic value placed on interaction with consumers as stakeholders and to find out if they have a fundamental influence on CSR (Corporate Social Responsibility) communication or not. Studies show, that consumers are becoming increasingly aware of the effects their consumption might have on the environment. Hence, communicating about sustainability and responsible actions play an integral part of image building and value creation for companies. This increased awareness has also changed consumption patterns and ways of addressing value and legitimacy to companies. By focusing on the ways companies connect sustainability communication and ways of communicating about consumers, this study aims to create a wholesome picture of how companies connect society and consumers to their sustainability communication and what strategic measures are used. This study uses content analysis to map out What is the role of consumers in the communicative strategy presented in sustainability reports and to scope what kind of communicative strategies regarding consumers can be identified from sustainability reports. The material for this study consists of 16 sustainability reports from four Finnish companies, Marimekko, Stockmann, Fiskars and Kesko. Sustainability reports by these companies have been analyzed by identifying all mentions of consumers and stakeholders. These mentions or quotes have then been placed under themes that signify the degree of consumer interaction in communication. Quotes are identified as either stakeholder information strategy, stakeholder response strategy or stakeholder involvement strategy. From under these themes, clusters of quote types have been identified. These clusters underline the diversity of stakeholders, the effects of society and the long-term goals companies have. The results of this study show that companies have included consumers into their communication and are using communicative strategies that take dialogue into account. This indicates that communicative strategies are created in dialogue with consumers and society and that companies find these influences important. However, companies included in this study have not fully adopted a consumer centric communication strategy, as most of the mentions fit the description of the stakeholder response strategy. From the content placed under the themes, clusters show how there are multiple ways with which communication is connected to consumers and society and how there are various viewpoints on the benefits of interactive communication. Social media also proves to play an important role in this dynamic. Based on this study it can be concluded that companies take consumers changing interest and current trends into account in their communicative processes. The results of this study provide a focused view on the inclusivity of communication by these Finnish companies but also shows how, on a greater scope, there is a clear link between society, consumers and the strategic communicative choices made by companies.
  • Pellikka, Maiju (2021)
    Tv-komedian yhteiskunnallinen tutkimus on keskittynyt vahvasti poliittiseksi satiiriksi luettavaan komediaan, eli komediaan, joka käsittelee selkeästi politiikkaa, sen instituutioita tai poliitikkoja. Kuitenkin esimerkiksi huumorin vaikutuspyrkimykset toimivat samalla tavalla riippumatta siitä, onko sisältö puhdasta poliittista satiiria vai ei, ja poliittisen satiirin ulkopuolisesta tv-komediastakin voidaan löytää lukuisia yhteiskunnallisia ominaisuuksia. Koska tv-komediaa kulutetaan paljon, on tärkeää pohtia sen roolia yhteiskunnassa. Tässä pohdinnassa oleellisia ovat myös kysymykset tv-komedian tekijöiden vallasta sekä vastuusta. Tv-komedian tekijät määrittelevät työllään väistämättä sitä, millainen yhteiskunnallinen rooli tv-komedialla oikein on ja miten he sitä käyttävät. Tästä syystä tämän tutkielman tavoitteena on selvittää tv-komedian tekijöiden käsityksiä poliittisen satiirin ulkopuolisen tv-komedian yhteiskunnallisesta roolista sekä tekijöiden vallasta ja vastuusta. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa mediavallan teorioihin, joiden kautta tv-komedian yhteiskunnallista roolia tarkastellaan. Pohjalla on Williamsin ja Delli Carpinin (2011) määritelmä poliittisesti relevantista mediasta. Tutkielman aineisto koostuu viidestä teemahaastattelusta, joita analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavat ovat alalla tunnustettuja tv-komedian käsikirjoittajia, ohjaajia ja näyttelijöitä, joilla on vankka kokemus tv-komedian tekemisestä Suomessa. Haastateltavat tiedostivat poliittisen satiirin ulkopuolisen komedian mahdollisen yhteiskunnallisen ulottuvuuden, mutta käsitykset vaihtelivat sen suhteen, oliko tällainen ajattelu läsnä heidän työssään. Kolme vastaajaa koki, etteivät he mieti työtään yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta käsin, ja he suhtautuivat myös varauksellisemmin komedian mahdollisiin vaikutuksiin sekä heihin tekijöinä liitettyyn valtaan. Kaksi vastaajista halusi taas tietoisesti tuoda sisältöjensä kautta heille tärkeitä yhteiskunnallisia teemoja esiin, he suhtautuivat komedian vaikuttavuuteen varmemmin ja he näkivät itsellään olevan myös selkeästi valtaa tv-komedian tekijöinä. Vastuuseen liittyvien käsitysten osalta edellä mainitut jakolinjat eivät olleet läsnä ja haastateltavien käsitykset vastuusta vaihtelivat: yksi haastateltavista ei nähnyt itsellään vastuuta tv-komedian tekijänä kun taas neljä vastaajaa koki heillä olevan vastuuta, mutta heilläkin käsitykset vastuun luonteesta vaihtelivat. Vastuuseen liitettiin ihmisarvon kunnioituksen ja vahingon tuottamisen välttämisen periaatteita, ja oikeus tekijän omien arvojen seuraamiseen koettiin tärkeänä.
  • Hasala, Aino Irina (2024)
    Sosiaalisen median palveluita hyödynnetään muun viestinnän ohella poliittiseen keskusteluun, mutta tutkimuksessa palveluiden on myös todettu edistävän vihapuheen, valheellisen tiedon leviämisen sekä polarisaation kaltaisia ongelmia. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan käyttäjien näkemyksiä siitä, millaisia mahdollisuuksia sosiaalisen median palvelut tarjoavat poliittiseen keskusteluun ja millä tavalla palveluita tulisi kehittää keskustelun kannalta. Teoreettisenä viitekehyksenä tutkielmassa toimii affordanssi, jolla viitataan siihen, millaista toimintaa palvelut mahdollistavat niiden käyttäjille, ja millaista taas rajoittavat. Affordanssit syntyvät vuorovaikutuksessa teknisten ominaisuuksien, kontekstin sekä käyttäjän välillä. Käytössä oli neljän ylätason affordanssin jaottelu, jossa sosiaalisen median keskeisiksi affordansseiksi on nostettu näkyvyys, pysyvyys, muokattavuus ja yhteenliittyminen. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin seitsemän yhteiskuntatieteiden ja informaatiotieteiden opiskelijan virikehaastatteluilla sekä niiden temaattisella analyysilla. Haastattelujen virikeosuudessa ammennettiin myös muotoilun tutkimuksesta, ja tutkittavia pyydettiin tekemään kehitysehdotuksia kolmea eri sosiaalisen median palvelua esittäviin tulosteisiin. Haastatteluaineiston analyysin perusteella politiikasta kiinnostuneet ja sosiaalista mediaa aktiivisesti käyttävät opiskelijat suhtautuivat kriittisesti palveluissa käytyyn poliittiseen keskusteluun. Esille nousi esimerkiksi epäilyksiä siitä, suodattaako palvelu sisältöä parhaalla mahdollisella tavalla ja palveleeko se yksilöä riittävästi. Sosiaalisen median keskusteluiden nähtiin olevan kärkkäitä ja tunteiden ohjaamia, mihin vaikuttivat haastateltavien mukaan sekä käyttäjät että palveluiden tekninen toiminta. Palveluita parantaakseen haastateltavat ehdottivat palveluihin esimerkiksi lisää moderointia, läpinäkyvämpää sisällön suodattamista, uusia keinoja löytää mieluisan sisällön äärelle, perustelukehotuksia sekä sääntöjen näkyvyyden kasvattamista. Tutkimuksen perusteella affordanssi-viitekehys on edelleen toimiva väline hahmottamaan sosiaalisen median palveluiden käyttömahdollisuuksia. Käytetyn jaottelun affordanssien uudenlaiselle hahmottamiselle löytyi myös perusteita, sillä esimerkiksi näkyvyys tulisi tulosten perusteella ulottaa myös siihen, millä perusteella eri sisällöille jaetaan näkyvyyttä, ja muokattavuus siihen, millä tavalla yksittäinen käyttäjä voi muovata koko palvelua mieleisekseen. Muotoilukirjallisuudesta sekä muotoilun tutkimuksen menetelmistä ammentaminen osoittautui myös hedelmälliseksi, mikä tukee tutkijoiden suosituksia poikkitieteellisestä yhteistyöstä digitaalisten järjestelmien tutkimuksessa.
  • Rito, Sirja (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoite on laadullisin keinoin ymmärtää miten OMXH25-yritykset ovat reagoineet Ukrainan sodan aiheuttamaan kansainväliseen tilanteeseen sekä asemoineet itsensä suhteessa Ukrainaan ja Venäjään. Ukrainan sota on ollut suomalaisille yrityksille tilanteena uusi, ja ne eivät ole joutuneet vastaamaan samanlaiseen kansainväliseen kriisiin toisen maailmansodan jälkeen. Tutkimukseen valittiin kaikki OMXH25 25 yritystä ja heidän viestinnästään valittiin yhteensä 170 osavuosikatsaus-, pörssi-, ja lehdistötiedotetta sekä uutista ja artikkelia. Kriittisen diskurssianalyysin avulla yrityksien viestintää tarkasteltiin kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1. Miten yritykset viestinnällään reagoivat Ukrainan sotaan ja sen aiheuttamaan kansainväliseen tilanteeseen? 2. Miten yritykset asemoivat itsensä suhteessa Ukrainaan ja Venäjään? Viestintää tarkastellaan vastuullisuusviestinnän ja kriisiviestinnän teorioiden valossa. Tulosten perusteella yritykset vastasivat Ukrainan sodan aiheuttamaan kansainväliseen kriisiin kriisiviestinnän keinoin, jossa vastuullisuusviestintä toimi ajurina. Yritykset taas asemoituivat suhteessa Ukrainaan ja Venäjään liittämällä itsensä vahvasti osaksi länttä ja suhteessa kriisiin uhrin roolissa. Tutkimus avaa osaltaan sitä, miten suomalaiset OMXH25-yritykset ovat vastanneet Ukrainan sotaan. Tulosten perusteella voidaan huomata, että yrityksille vastuullisuusviestintä on ollut tärkeä viestintäkeino kriisin keskellä. Jatkossa olisi hyvä tutkia tarkemmin sitä, miten Ukrainan sota on mahdollisesti muuttanut OMXH25-yrityksien viestintää.
  • Binder, Aurora (2024)
    Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan suomalaisten sosiaalisen median vaikuttajien näkemyksiä omasta vaikutusvallastaan ja vastuullisuudestaan ja näiden merkitystä heidän roolissaan digitaalisina mielipidevaikuttajina. Laajemman vastuullisuuskeskustelun kasvaessa somevaikuttajat ovat uniikisti muodostuneen vaikutusvaltaisuutensa vuoksi liitetty niin julkisen keskustelun kuin akateemisen tutkimuksen tarkasteluun. Heidän vaikuttaessa seuraajiensa mielipiteisiin ja toimiin, erityisesti ostokäyttäytymiseen, korostuu heidän vaikutusvaltansa ja vastuu. Tutkielman teoreettisena taustana toimivat parasosiaalisen vuorovaikutussuhteen ja mielipidejohtajan teoriat. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluin. Analyysi toteutettiin teoriasidonnaisena sisällönanalyysina, jolloin sitä tukee kirjallisuuden jäsentämät käsitykset mielipidejohtajiista, vaikutusvallan ja vastuun suhteesta sekä itse somevaikuttajien työn etiikasta ja vastuullisuudesta. Haastatteluissa keskustelua pohjustettiin ensin heidän oman vaikuttajuutensa ja ammatillisen aikajanan pohdinnalla. Haastatteluissa nousi esiin, että vaikuttajat ovat hyvin tietoisia omasta vaikutusvallastaan ja mielipidevaikuttajuudestaan sekä seuraajiensa heijastamasta parasosiaalisesta suhteesta. Tämän pohjalta vaikuttajat pyrkivät eri keinoin ylläpitämään tätä hauraaksi todettua luottamusta. Vastuullisuutta pidetään merkittävänä sisällöntuotannon ohjenuorana, mutta sen käsittelemisessä ja soveltamisessa havaittiin eroavaisuuksia vaikuttajien välillä. Erityisesti omia ammatillisia valintoja taustoitettiin julkisen kritiikin, sosiaalisen paineen ja taloudellisen menestyksen vaikutteilla. Tutkielmani antaa syvempää ymmärrystä suomalaisten somevaikuttajien vastuullisuuskäsityksestä ja sen taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tämä tutkimus asettuu osaksi akateemista keskustelua tämän päivän digitaalisten mielipide- tai somevaikuttajien vaikutusvallasta ja vastuusta. Tutkielma tarjoaa viitteitä siitä, mitä vaikuttajilta odotetaan, miten he tämän tiedostaessaan päättävät toimia ja miten he taustoittavat näitä valintoja.
  • Korhonen, Christa-Jemina (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää kunta-alan tietotyöläisten kokemuksia työyhteisöviestinnästä ja työyhteisön yhteisöllisyydestä koronaepidemian synnyttämän laajan etätyön aikana. Tutkimusaiheeni valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi. Koronapandemia pakotti lähestulkoon kaikki tietotyöläiset etätöihin ympäri maailmaa maaliskuussa 2020. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti myös oma kokemus etätyön vaikutuksista työyhteisöön. Tarkasteluun päätyi kolme pääkaupunkiseudulla toimivaa kuntaa ja niiden hallinnoissa työskenteleviä tietotyöläisiä. Pääkaupunkiseudulla koronaepidemia on ollut sen puhkeamisesta lähtien eniten tartuntoja, jonka vuoksi voidaan olettaa, että pääkaupunkiseudulla etätyö toteutettiin laaja-alaisimmin. Kunta-alalla etätyötä ei juurikaan tehty ennen koronaepidemiaa, jonka vuoksi kunnan tietotyöläiset tarjosivat oivallisen kohteen tutkia etätyön synnyttämiä kokemuksia. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla 7.4.-3.5.2021 välisenä aikana. Haastateltavina toimi kymmenen kolmen eri pääkaupunkiseudun kunnan hallinnossa työskentelevää tietotyöläistä. Kolme haastateltavista toimi esimiesasemassa ja seitsemän työntekijöinä. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavaa sisältöanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aiemmista työyhteisöllisyyteen, työyhteisöviestintää ja etätöitä koskevasta tutkimuksesta, tieteellisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Aineiston analyysi osoitti, että koronaepidemian tuoma laaja etätyö heijastuu erityisesti koko organisaation väliseen yhteisöllisyyteen. Kuntaorganisaatioissa työsuhteet ovat usein pitkiä, jonka vuoksi työyhteisöissä on keretty luomaan tiiviitä ystäväsuhteita, jotka pysyivät myös koronaepidemian tuomassa etätyössä. Yhteisöllisyys nähtiin kuitenkin yleisesti heikentyneen koko organisaatiotasolla. Yhteisöllisyyden muutoksiin liitettiin myös kokemus viestinnän muuttumisesta asiapitoisemmaksi ja kokouskäytäntöjen muokkaantuminen byrokraattisemmaksi kuin aikaisemmin toimistolla. Etätyön aikana viestintä on tiivistynyt, jonka seurauksena vapaammat kohtaamiset ovat vähentyneet tai poistuneet lähes kokonaan vuorovaikutustilanteista. Johtopäätöksenä todettiin, että viestintä ja vuorovaikutus ovat merkittäviä yhteisöllisyyden ylläpitämisessä. Erityisesti esihenkilöille asetettiin viestinnän ja vuorovaikutuksen ylläpitämisestä vastuu. Toisaalta jokainen haastateltavista olevista työntekijöistä tunnisti oman henkilökohtaisen vastuun ja merkityksen työyhteisön viestinnän ylläpitämisessä ja sitä kautta yhteisöllisyyden edistämisessä. Jatkotukimusta laajan etätyön merkityksestä työyhteisön yhteisöllisyyden ja viestinnän näkökulmasta tarvitaan, sillä aihe on suhteellisen tuore eikä tutkimusta aiheesta ole vielä riittävästi.
  • Grönberg, Torsti (2023)
    Ilmastonmuutos on tutkijoiden mukaan ehkä suurin ympäristöriski, jonka maailma kohtaa 2000-luvulla ja jatkuva osa yhteiskunnallista keskustelua. Sosiaalisen median alustat, kuten Twitter, mahdollistavat suoran yhteyden yleisöihin ja sekä kansalaisjärjestöt että yritykset hyödyntävät tänä päivänä sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia ilmastoviestinnässään. Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella suomalaisten kansalaisjärjestöjen ja yritysten Twitterissä tapahtuvaa ilmastonmuutosta koskevaa viestintää ja selvittää, millä erilaisilla tavoilla kansalaisjärjestöt ja yritykset kehystävät ilmastoviestintänsä. Kehys on tulkinta, joka liittää asiaan tiettyjä arvotuksia, painottaa tiettyjä näkökulmia ja kertoo meille miksi jokin asia on tärkeä tai ongelmallinen. Pyrin selvittämään, miten näkökulma, suostuttelu, ihmisten tarpeet ja viestinnän strateginen ulottuvuus kehystetään ja millaisia kehysyhdistelmiä ja kehysten synergioita kansalaisjärjestöt ja yritykset hyödyntävät viestinnässään. Tutkimukseni teoriaosuudessa tarkastelen aluksi ilmastoviestinnän haasteita ja sosiaalisen median alustoilla toteutettavan ilmastoviestinnän erikoispiirteitä. Määrittelen kehystämisen konseptin, esittelen aiempaa tutkimusta tavoista, joilla kansalaisjärjestöt ja yritykset ovat kehystäneet ilmastoviestintäänsä ja siirryn näiden askelten kautta esittelemään erilaisia ilmastoviestinnän kehystämisen typologioita. Tutkimukseni menetelmänä toimii teorialähtöinen laadullinen sisällönanalyysi, jonka toteuttamisessa on hyödynnetty kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että tarkastelemani yritykset olivat ilmastoviestinnässään keskittyneet ratkaisujen esittelyyn ja itsensä asemoimiseen näiden ratkaisujen tarjoajina ja tuottajina. Yritykset kehystivät ilmastoviestintänsä useimmiten toimintansa positiivisten seurausten kautta ja pyrkivät antamaan itsestään kuvan vastuullisina ympäristön hoitajina. Kokonaisuudessaan yritysten viestintä oli erityisesti esillä olevien näkökulmien osalta huomattavan yksipuolista. Tarkastelemieni kansalaisjärjestöjen viestinnässä oli esillä todella monia erilaisia näkökulmia. Poikkeuksellisesti suomalaiset kansalaisjärjestöt hyödynsivät kaikista eniten kehyksiä, joissa tarkasteltiin yritysten ja valtioiden roolia ilmastoasioissa ja yritysten ja valtioiden toiminnan yhteensovittamista. Järjestöt kehystivät ilmastoviestintänsä suurimmaksi osaksi ilmastonmuutosten negatiivisten seurausten kautta. Ihmisten tarpeet jäivät molemmilla ryhmillä useimmiten huomioimatta. Järjestöjen viestintä ei seuraa uusimpien kehystämistä koskevien tutkimusten suosituksia. Erityisesti ihmisten tulosherkkyyden huomioimisen näkökulmasta yritykset kehystivät viestintänsä vaikuttavammilla tavoilla kuin kansalaisjärjestöt. Sekä järjestöt että yritykset voisivat hyödyntää toisiaan tukevia kehysten yhdistelmiä suuremmassa määrin.
  • Utriainen, Taru (2021)
    Tämä tutkielma käsittelee Suomen maakuvatyötä Afrikan maihin peilaamalla erilaisissa edustustoissa ja suurlähetystöissä Afrikan parissa työskentelevien asiantuntijoiden kommentteja ulkoministeriön virallisiin asiakirjoihin. Tutkielma pyrkii selvittämään, millaista maakuvaa Suomi tavoittelee luomaan Afrikkaan ja minkälaisia ajatuksia Afrikasta tämä aineisto heijastelee. Tutkielman aineistona on käytetty virallisia asiakirjoja, kuten ulkoministeriön maakuvayksikkö Team Finlandin laatimia virallisia asiakirjoja sekä ulkoministeriön Suomen ja Afrikan maiden välisiä maaohjelmaraportteja. Aineistoa on kerätty lisäksi haastattelemalla eri sektoreilla työskenteleviä asiantuntijoita. Keskeisimmiksi teemoiksi ja kehyksiksi nousivat muun muassa ilmastoasiat, tasa-arvon edistäminen sekä koulutus. Haastattelut mahdollistavat virallisten asiakirjojen tarkastelun käytännön tasolta sekä tuottavat täsmentävää materiaalia Suomi-kuvasta nimenomaan Afrikassa. Aineiston perusteella on mahdollista selvittää ja peilata myös sitä, millaista kuvaa Afrikasta luodaan Suomeen. Viestinnällistä näkökulmaa tutkielmaan tuo vuonna 2021 julkaistu Afrikka-strategia, jonka pyrkimys on tehdä tasavertaisemmaksi Suomen ja Afrikan välistä kumppanuussuhdetta. Analyysimetodit ovat kehysanalyysi ja temaattinen sisällönanalyysi. Ne tarjoavat työkaluja merkitysten ja viestinnällisten aspektien analysoimiseen niin maakuvatyön kuin mielikuvien ja stereotypioiden tiimoilta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkielma asettuu tutkimuskentällä konstruktivismin kentälle. Konstruktivismilla tarkoitetaan sitä, että aineistossa esiin nousevat tulokset ja havainnot ovat linkittyneitä aikaisempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin ja oppeihin. Afrikka ei ole yhtenäinen kokonaisuus ja haastatteluaineiston myötä syntyi fokus tiettyihin maihin. Tutkielman keskeiseksi tulokseksi nousee kehitysyhteistyön ja maakuvatyön välinen monimutkainen suhde, mikä johdattaa pohtimaan kehitysyhteistyöhön liittyvää käsitteistöä maakuvabrändäyksen välineenä. Kehysanalyysi auttaa hahmottamaan viestinnällisten strategioiden ja asiakirjoissa käytettyjen käsitteiden merkityksiä nyky-yhteiskunnassa ja tuomaan esiin maakuvan kannalta sekä hyödyllisiä että ongelmallisia mielleyhtymiä.
  • Sarenius, Mirka (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan Venäjän hybridioperaatioksi nimettyjä tapahtumia, jotka johtivat Suomen ja Venäjän välisen maarajan sulkemiseen marraskuun ja joulukuun 2023 välisenä aikana. Tutkielman tavoitteena on ymmärtää, millaista itärajan tapahtumiin liittyvää turvallistamista suomalaisessa uutismediassa esiintyy, sekä voidaanko uutismedian nähdä pyrkivän purkamaan turvallistamista. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, millaisen roolin turvapaikanhakijat saavat suhteessa turvallistaviin sekä turvallistamista purkaviin lausumiin. Tutkielman pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä toimii Kööpenhaminan koulukunnan turvallistamisteoria, joka pohjautuu käsitykseen turvallistamisesta puhetekona. Kööpenhaminalaisen turvallistamisteorian tukena hyödynnetään koulukuntaa kritisoineiden ja eteenpäin kehittäneiden teoreetikoiden työtä sikäli, kuin se tukee tutkimusasetelmaa. Tutkielma nojautuu myös tutkimuksellisesti vähemmän huomiota saaneeseen turvallistamisen purkamisen teoriaan. Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta, jonka tutkimusmenetelmänä hyödynnetään diskurssianalyysia. Diskurssianalyysiin sekä turvallistamisteoriaan nojaten tutkielma pyrkii havainnoimaan uutisjournalismin rakentamaa käsitystä itärajan tapahtumista. Koska turvallistaminen seuraa kööpenhaminalaisen ymmärryksen mukaan turvallistamisen retorista rakennetta, joka pyrkii vakuuttamaan yleisönsä väitteestään, hyödynnetään diskurssianalyysin tukena sen alaan kuuluvaa retorista analyysia. Tutkimuksen aineistona toimivat Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien verkkolehtien uutisartikkelit aikavälillä 11.11.2023–31.12.2023. Aineistosta voidaan havaita viisi diskurssin lajia, joista kolme ensimmäistä edustavat turvallistavia diskursseja ja kaksi viimeistä turvallistamisen purkamiseen pyrkiviä diskursseja. Turvallisuudelle annetut merkitykset muodostuvat diskursseissa sen mukaan, mikä asia tai ilmiö kussakin diskurssissa esitetään ensisijaisena uhkakuvana. Diskurssista riippuen uhkakuvat vaihtelevat Venäjän ja turvapaikanhakijoiden välillä. Turvallistamista purkavat diskurssit puolestaan pyrkivät purkamaan tai vähentämään turvallistavien diskurssien nimeämää uhkaa. Venäjän toimijuus ja käsitys tapahtumista hybridivaikuttamisena voidaan nähdä sulautuvan tiiviisti osaksi muuttoliikettä, tosin kahdesta vastakkaisesta näkökulmasta.
  • Kekäläinen, Anni (2023)
    Tämä tutkielma käsittelee Suomen sosiaalisessa mediassa tekemää maabrändäystä ja sen roolia mahdollisena pehmeän vallankäytön välineenä. Tarkastelussa on Suomen Japanin-suurlähetystön Twitter-tili ja sen twiitit vuoden 2019 alkupuoliskolta, tammikuusta kesäkuuhun. Suomen Japanin-suurlähetystö on sosiaalisessa mediassa ottanut viranomaisviestinnäksi poikkeuksellisen otteen ja käyttää viestinnässään äänenä suurlähetystön maskottia Fintania. Tämän takia suurlähetystön Twitter-tili nousi muutamia vuosia sitten pienimuotoiseksi ilmiöksi ja nostettiin esiin useassa japanilaisessa mediassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Suomi brändää itseään ja minkälaista Suomi-kuvaa se rakentaa Japanissa Twitterin avulla, sekä pohtia, toimiiko näin rakennettu maabrändi pehmeän vallankäytön välineenä. Tutkielman teoreettisen pohjan muodostaa aikaisempi tutkimus maabrändäyksestä ja siihen liittyvät käsitteet, kuten julkisuusdiplomatia, promootiokulttuurin nousu ja pehmeä valta. Maabrändäyksellä tarkoitetaan markkinoinnin keinojen käyttämisestä maan parhaiden ja houkuttelevimpien puolien tuomiseksi muiden maiden kansalaisten tietoisuuteen. Tutkielmassa maabrändäystä käsitellään promootiokulttuurin nousun myötä yleistyneenä julkisuusdiplomatian muotona, jonka tarkoituksena on luoda positiivinen maabrändi pehmeän vallankäytön välineeksi. Tutkielma tarkastelee tutkimuskysymystä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Yhteensä 861 twiitin laajuinen aineistosta on nostettu esiin teemoittelemalla viisi eri pääteemaa, joita Suomen Japanin-suurlähetystö käyttää laajasti sosiaalisen median viestinnässään: edelläkävijyys, rikas kulttuuri, hyvinvointivaltio, luonto ja ympäristö sekä ystävälliset Suomi-Japani -suhteet. Lisäksi analyysissä käsitellään viranomaisviestinnälle poikkeuksellista kohdeyleisöön kohdennettua äänensävyä ja tyyliä, jota käytetään tehokeinona herättämään kiinnostusta tilin sisältöä kohtaan. Tutkielman tulokset näyttävät Suomen sosiaalisessa mediassa tekemän maabrändäyksen tukeutuvan vahvasti ulkoministeriön laatimaan maabrändäysstrategiaan ja sen keskeisiin teemoihin. Suomen parhaita ja houkuttelevimpia puolia nostetaan esiin keskittyen kohdeyleisön kannalta kiinnostavimpiin asioihin, kuten muumeihin ja saunaan, korkeatasoiseen koulutukseen ja maiden välisiin eroihin. Lisäksi maabrändäykseen otetaan rohkeasti maabrändäysstrategiassa määriteltyjen arvojen mukaista otetta myös tyylillisesti. Suurlähetystön Twitter-viestintää tehdään tavalla, jonka tarkoituksena on luoda positiivisia mielikuvia Suomesta ja saada kohdeyleisö valitsemaan Suomi esimerkiksi turisti-, sijoitus- tai maahanmuuttokohteeksi. Sen yhtenä tavoitteena voidaan siis sanoa olevan Suomen pehmeän vallan lisääminen.
  • Hoffren, Outi (2020)
    Twitter on yksi Internetin areenoista, joilla julkista keskustelua tänä päivänä käydään. Internetiin on liitetty suuria odotuksia siitä, että se voisi toimia yhteiskunnassa vuorovaikutteisen, demokraattisen julkisen keskustelun paikkana ja sosiaalisen median piirissä rakentuva henkilökohtainen joukkoviestintä on luonut uudenlaisia mahdollisuuksia kenelle tahansa osallistua julkisiin keskusteluihin. Viestintä sosiaalisen median piirissä on lisääntynyt lähes räjähdysmäisesti 2010 -luvulla, mikä on lisännyt myös tutkijoiden kiinnostusta sähköistä vuorovaikutusta, sen rakenteita sekä yhteiskunnallista vaikutusta kohtaan. Syrjäytyminen puolestaan on ilmiö, joka nousee säännöllisesti esille mediassa, tutkimuksissa ja näihin liittyvissä keskusteluissa. Syrjäytymiseen voidaan nähdä olevan yhteiskunnan yhteinen huolenaihe. Tutkimuksen tavoitteena on Twitteristä haetusta aineistosta selvittää minkä teemojen ympärillä #syrjäytyminen – aihetunnisteella käydään keskustelua ja millaiseksi keskustelu rakentuu. Tutkimusaineisto koostuu yhteensä 170 tviitistä, jotka on haettu #syrjäytyminen – aihetunnisteella. Tutkielman teoreettinen tausta ja sen keskeiset käsitteet muodostetaan seuraavista kokonaisuuksista: julkisuusnäkemyksen muutos (McKee, Benkler, Habermas), julkinen keskustelu Internetin aikakaudella (Benkler, Castells), Twitter julkisen keskustelun areenana (mm. Bruns & Moe, Matikainen) sekä katsaus syrjäytymisen käsitteeseen ja aiempaan syrjäytymistutkimukseen (mm. Ahola & Galli, Myrskylä). Tutkielmassa aineistoa lähestytään sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin keinoin. Laadullisen sisällönanalyysin tukena käytetään määrällistä tarkastelua aineistosta havaittujen teemojen analysoinnissa. Tutkimusaineiston sisällönanalyyttisen tarkastelun perusteella nuorten syrjäytyminen on keskeinen, lähes koko aineistoa yhdistävä aihe. Muiksi aineistosta havaituiksi syrjäytymiseen liittyviksi keskeisiksi teemoiksi nousevat sukupuoli, lapset, palvelut ja hankkeet sekä harrastukset. Diskurssianalyysin kautta teemoja tarkasteltaessa aineistosta nousee esiin merkityksiä, joiden kautta keskeisiksi tunnistetaan eliitin ja ulkopuolelta puhumisen, sukupuoleen liittyvä sekä auttamiseen liittyvä ja huolidiskurssi. Aineistosta havaittuja teemoja ja diskursseja tarkastellaan tutkielmassa suhteessa Twitteriin julkisena keskusteluareenana sekä suhteessa laajempaan yhteiskunnalliseen syrjäytymiskeskusteluun. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että Twitter voi toimia areenaa, josta nousevasta keskustelusta rakentuu yhteiskunnallisesti kiinnostavaa syrjäytymiseen liittyvää puhetta ja merkityksiä. Tutkielmassa tehtyjen havaintojen perusteella todetaan, että oletus Twitteristä eliitin verkostoitumismediana sekä aiemmasta syrjäytymistutkimuksesta tunnistettu huolipuhe on havaittavissa tutkimusaineistosta. Tutkimuksen johtopäätös on, että näiden kahden yhdistelmästä nousee julkista keskustelua, joka vaikkakin syrjäytymistä ulkopuolelta katsoessaan, muokkautuu auttamis- ja ratkaisuja hakevaksi puheeksi.
  • Vuorinen, Verna (2023)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan naisten sijoittamiseen liittyvää keskustelua suomalaisessa mediajulkisuudessa vuosien 2018 ja 2022 välillä. Tutkielmassa tunnistetaan, eritellään ja tulkitaan naisten sijoittamiseen linkittyviä diskursseja, sekä sitä, mitä diskurssit kertovat käsityksistä naisista taloudellisina toimijoina. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, miten erityisesti naisten sosiaalisessa mediassa ja julkisuudessa peräänkuuluttamaan taloudellisen tasa-arvon tavoitteeseen otetaan kantaa sijoitusdiskurssien puheessa. Viime vuosina erityisesti nuorten naisten harjoittama rahapuhe on saanut uusia mittasuhteita erilaisissa medioituneissa verkostoissa. Motiivi tutkielmaan on tarkastella ajankohtaista keskustelua merkittävissä suomalaissa uutismedioissa. Tutkielman menetelmänä käytetään kriittistä diskurssianalyysia, joka on toteutettu kolmivaiheisen prosessin avulla. Diskursseja tarkastellaan prosessissa syvenevällä otteella alkaen tekstuaaliselta tasolta, jossa huomiota kiinnitetään tekstin rakenteeseen ja mekaanisuuteen. Seuraavalla, eli tulkitsevalla tasolla tarkastellaan kontekstin ja representaatioiden merkityksiä. Kriittisellä tasolla diskursseja tulkitaan osana yhteiskuntaa ja sen valta-asemia, ideologioita ja arvoja. Analyysi toteutettiin Helsingin Sanomien ja Yle Uutisten 44 naisten sijoittamista käsittelevää verkkoartikkelia hyödyntäen. Analyysin tuloksena aineiston artikkeleista nousi esiin viisi diskurssia. Muodostetut diskurssit ovat muutoksen diskurssi, taloudellisen toiminnan diskurssi, yhteiskunnallisten rakenteiden diskurssi, voimaantumisen diskurssi ja eroavaisuuksien diskurssi. Kussakin diskurssissa naisten sijoittamisesta puhutaan omalaatuisella tavalla, jossa erilaisten äänten, sävyjen, kuvauksen, näkökulmien, suhtautumisen sijoittamiseen ja naisen toimijuuden painotukset ja muodot vaihtelevat. Naisten sijoittamiseen linkittyvässä puheessa korostuvat kuvaukset asenteiden muutoksesta, henkilökohtaisesta vaurastumisesta, kollektiivisesta toiminnasta ja sukupuolen voimaantumisesta sekä yhteiskunnallisten rakenteiden ja sukupuolten piirteiden merkityksestä. Aineiston perusteella muodostetut diskurssit kertovat, että käsitykset naisten taloudellisesta toimijuudesta ovat moninaisia ja yhteiskunnallisella kontekstilla on niihin merkittävä vaikutus. Julkinen keskustelu edesauttaa naisten omaa toimijuutta, taloudellista päätöksentekokykyä ja aktiivisuutta korostavien käsityksien muodostumista. Toisaalta osa keskustelun puheesta myös toistaa sukupuolittuneita representaatioita. Diskurssit edistävät naisten omaa ääntä rahankäyttöön liittyvässä puheessa. Lähes kaikki diskurssien puhe ottaa kantaa taloudellisen tasa-arvon tavoitteeseen, mutta tavoitteen tulkinta vaihtelee aktiivisesta tavoitteesta mahdottomasti saavutettavaan ideaaliin. Diskurssit osoittavat, että puhe sijoittamisesta ja rahankäytöstä sukupuoli- ja tasa-arvonäkökulmista on ollut moniulotteinen teema suomalaisessa julkisessa keskustelussa viimeisten vuosien aikana.
  • Alho, Alli (2019)
    Tasa-arvo on ollut pinnalla julkisessa keskustelussa erityisesti muutamana viimeisenä vuotena muun muassa #metoon luoman keskustelun takia. Vaikka yritysten yhteiskuntavastuuta ja siihen liittyviä arvomaailmoja on tutkittu, on tutkimusta tasa-arvosta yhteiskuntavastuun osana tehty suhteellisen vähän. Kiinnostavaa on, ovatko yritykset hyödyntäneet omissa viestinnällisissä toimissaan tasa-arvoa kertoessaan yhteiskuntavastuullisista toimistaan. Yhteiskuntavastuu on ainakin ollut viime aikoina jonkinlaisessa muutoksessa, sillä yhteiskuntavastuuraporteissa on alettu kiinnittämään enemmän huomiota sukupuolten välisen tasa-arvon raportointiin (ks. Grosser & Moon 2008). Yhteiskuntavastuun viestintä on myös saanut rinnalleen yrityskansalaisuuden käsitteen, joka painottaa erityisesti yritysten dialogisempaa vuorovaikutusta kuluttajien kanssa, osana yhteiskuntaa (ks. esim. Juholin 2004). Myös organisaatioiden kampanjat tasa-arvon edistämiseksi ovat olleet viime aikoina ajankohtaisia lähtien laajamittaisesta #metoo-ilmiöstä yksittäisten yritysten tekemiin nostoihin, kuten Finlaysonin vuonna 2017 tekemään kampanjaan naisten eurosta, minkä tarkoituksena oli herättää keskustelua palkkatasa-arvosta. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan sitä, ovatko tasa-arvon teemat alkaneet korostua yritysten viestinnässä viime vuosina. Tutkimus pyrkii vastaamaan tähän kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1) Mikä on yritysten rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa? ja 2) Miksi yritykset viestivät tasa-arvosta? Kysymyksiin vastataan aiemmin tehdyn tutkimuksen ja kerätyn aineiston perusteella. Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostuu ensimmäisessä teorialuvussa yhteiskuntavastuun teoriasta ja yritysten arvomaailmoista sekä siitä, mikä on yritysten rooli yhteiskunnassa (esim. Malmelin 2011; Porter ja Kramer 2006; Anttiroiko 2004). Yhteiskuntavastuun yleisen teorian rinnalle nostetaan tasa-arvo yhteiskuntavastuussa, jota pohjustetaan ensin moninaisen tasa-arvon käsitteen avaamisella (esim. Ylöstalo 2012; Kantola, Nousiainen ja Saari 2012) sekä sillä, miten tasa-arvo yhteiskuntavastuun viestinnässä on nähty aiemmin tehdyssä kansainvälisessä tutkimuksessa (esim. Grosser 2009; Calkin 2016; Pearson 2007). Toisessa teorialuvussa syvennytään puolestaan yhteiskuntavastuun viestintään: yrityskansalaisuuteen ja brändiin sekä näille esitettyyn kritiikkiin. Yrityskansalaisuuden tutkimuksessa käytetyimpiä lähteitä ovat Elisa Juholinin (2002 ja 2009) ja Carrollin (2001) tekemä tutkimus, kun taas bränditutkimuksessa nojataan Aulan ja Mantereen (2008) tutkimukseen brändistä ja maineesta. Tutkimuksen menetelmänä on teemahaastattelu, jossa aineistona käytetään viiden viestintätoimistoissa työskentelevän asiantuntijan haastatteluja. Aineiston analyysissa on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritysten yhteiskunnalliseen rooliin vaikuttaa se, millä toimijoilla mielletään olevan valtaa yhteiskunnassa ja niiden rooliin yhteiskunnallisessa keskustelussa puolestaan vaikuttaa se, millaisia piirteitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa käyty keskustelu ottaa. Kuluttajat odottavat yrityksiltä enemmän avoimuutta ja merkityksellisyyttä, mutta toisaalta yritykset ovat sosiaalisen median arvaamattomuuden takia varovaisia ottamaan kantaa keskusteluun, jolla on riskinä polarisoitua. Tasa-arvo yhteiskuntavastuun viestinnässä voidaan nähdä brändihyötynä yritykselle ja keinona erottautua kilpailijoista, mutta sen hyödyntäminen on vielä toistaiseksi vähäistä. Kuitenkin tasa-arvosta viestimisen nähdään lisääntyneen viimeisen viiden vuoden aikana. Tasa-arvon viestimisestä voidaan tunnistaa kevyen osallistumisen piirteiden lisäksi se, että sitä saatetaan käyttää pelkästään puhtaan markkinoinnillisiin tarkoituksiin. Tasa-arvosta, kuten muustakin arvopohjaisesta toiminnasta viestiminen on tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella uskottavinta silloin, kun se on osa yrityksen strategiaa, eikä pelkästään viestintä- tai markkinointiosaston toteuttama yksittäinen toimenpide. Tutkimuksen teemahaastattelujen perusteella tasa-arvosta viestimistä kaivattaisiin kuitenkin lisää.
  • Leskinen, Inka (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan vaikuttamiseen pyrkivää viestintää ja sen vastaanottoa #terapiassatavataan -kampanjan Twitter-aineiston pohjalta. Tutkimuksen teoriapohja muodostetaan tarkastelemalla vaikuttamiseen pyrkivän viestinnän psykologisia juuria. Olennaisia teorioita ovat Pettyn & Caciappon (1981) harkinnan todennäköisyyden teoria sekä Burlesonin (2006) syvä- ja pintakäsittely. Näin ollen tutkimus ammentaa teoriaa viestinnän ja median tutkimuksesta, mutta myös psykologian ja erityisesti sosiaalipsykologian kentältä. Teoriaosuus havainnollistaa, kuinka vahvasti vaikuttamiseen pyrkivän viestinnän juuret kytkeytyvät maailmansotien aikaiseen ja jälkeiseen psykologien toteuttamaan tutkimukseen. Osaltaan tämä havainnollistaa, kuinka yksilön mentaalisten prosessien huomiointi antaa syvyyttä viestinnän vastaanottamisen tarkasteluun. Toisaalta tutkimuksessa myös pohditaan sitä, kuinka hybridin mediamaiseman ilmiöt, kuten sosiaaliset kuplat ja kaikukammiot kytkeytyvät lopulta yksilön mentaaliseen prosessointiin. Tutkimuskysymysten mukaan tavoitteena on saada selville, millaisista näkökulmista #terapiassatavataan -kampanjaa kuvataan aihetta käsittelevissä Twitter-kommenteissa ja millaisia toistuvia vastaanottamisen piirteitä Twitter-yleisöllä on #terapiassatavataan -kampanjalle. Menetelmänä hyödynnetään teemoittelua, joka toteutetaan aineistolähtöisesti ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla ja teorialähtöisesti toisen tutkimuskysymyksen kohdalla. Aineistolähtöisessä teemoittelussa tulokset jäsentyivät aiemman tutkimuksen valossa kahdeksi teemaksi: normatiivisen vastaanottamisen näkökulmaksi ja minäpystyvyydestä provosoitumisen näkökulmaksi. Normatiivisen vastaanottamisen näkökulmassa vastaanottajat hyväksyivät kampanjan ydintavoitteen mielenterveysmyönteisen yhteiskunnan rakentamisesta. Sen sijaan minäpystyvyydestä provosoitumisen näkökulmassa vastaanottajat närkästyivät, koska kampanjan katsottiin näkevän, että syy terapiassa käymättömyydelle on yksilössä ja häpeän kokemuksessa, vaikka todellisuudessa taustalla on saatavuusongelmia. Osa voi hyödyntää ”rikkaiden ohituskaistaa”, eli yksityisiä terapiapalveluja siinä missä toinen jonottaa vuosia julkiselle puolelle. Teorialähtöisessä teemoittelussa muodostettiin Burlesonin pinta- ja syväkäsittelyn (2006) sekä Pettyn & Caciappon (1981) harkinnan todennäköisyyden teorian pohjalta analyysikehikko, jonka pohjalta tarkasteltiin toistuvia vastaanottamisen piirteitä. Tuloksena saatiin teemat perustelematon positiivisuus sekä perusteltu polarisaatio. ”Perustelematon positiivisuus” -teemassa yksilö hyväksyy kampanjan sanoman sellaisenaan, kiinnittää huomiota argumentin sijaan epäolennaisiin vihjeisiin tai muodostaa kampanjasta hajanaisia huomioita. Sen sijaan perustelematonta kritiikkiä ei ole havaittavissa juuri ollenkaan. ”Perusteltu polarisaatiota” -teemalle luonteenomaista on se, että kampanjaan kytkeytyvät ylistyslauseet tai kriittiset sanat on argumentoitu huolella. Tulokset osoittavat, että vastaanottajat ovat käsitelleet sanomaa hyvin erilaisista mielenmaisemista käsin eikä kampanja ole onnistunut herättämään yhteisöllisesti jaettua dekoodauskäytäntöä, jossa laaja ihmisjoukko tunnistaa saman ideologian. Tutkimuksen yhteiskunnallisena merkityksenä voidaan pitää havaintoa siitä, kuinka tärkeää on levittää yhteiskunnallisen kampanjan sanomaa myös joukkoviestinnän alustoille, mikäli haluaa varmistaa monipuolisen vastaanottamisen kirjon sosiaalisten kuplien muodostumisen sijaan. Vain sosiaalisessa mediassa levitetty kampanja voi jäädä osaksi vain samanmielisten sosiaalisia syötteitä, mikä kaventaa vastaanottamisen kirjoa ja erilaisten ihmisryhmien altistumista kampanjan merkityksille.
  • Bäck, Mira (2022)
    Tässä tutkielmassa selvitetään mitä diskursseja Ylen uutisartikkeleissa käytetään neljästä eri joukkosurmasta, miten diskurssit rakentuvat ja miten ne eroavat toisistaan. Aiempi tutkimus on osoittanut että joukkosurmia ja -surmaajia käsitellään mediassa hyvin eri lailla riippuen heidän etnisistä taustoistaan. Tavoitteena on selvittää miten joukkosurmaajan ihonväri tai uskonto näkyvät Ylen artikkeleissa tekojen tulkinnassa ja kuvauksessa, varsinkin miten se linkittyy uutisointiin joukkosurmasta terrorismina. Tutkielma perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan se miten asioista puhutaan tai kirjoitetaan vaikuttaa siihen miten niistä ajatellaan. Metodiksi on valittu van Dijkistä ja Faircloughista inspiroitunut kriittinen diskurssianalyysi joka on tapa tutkia sosiaalisen todellisuuden rakentumista kielen avulla ja asettaa tekstien tuottamisessa läsnä oleva vallankäyttö näkyväksi. Tutkielman aineistona toimii Yle uutisten nettisivuilla julkaistut uutisartikkelit neljästä eri joukkosurmasta: Tukholman kuorma-autoisku 7.4.2017, Turun puukotus 18.8.2017, Las Vegasin ampuminen 1.10.2017 sekä Kuopion koulusurma 1.10.2019. Aineistoon on valittu ainoastaan tekstit jotka julkaistiin vuorokauden sisällä ensimmäisen tapauksesta kertovan artikkelin ilmestymisen jälkeen. Tämä jotta päästäisiin käsiksi tapoihin hahmottaa tekijää ja tapahtunutta kun tietoa on vasta vähän. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Kaksi terrorismiksi luokiteltua joukkosurmaa saivat runsaasti enemmän mediatilaa kuin kaksi muuta surmaa. Artikkeleista on eroteltavissa erillinen terrorismidiskurssi, koulusurmadiskurssi sekä joukkoampumisdiskurssi. Terrorismidiskurssissa terrorismista puhutaan jo aikaisessa vaiheessa ja tekijän ulkomaalaisuutta korostetaan kun taas koulusurma- ja joukkoampumisdiskursseissa korostetaan tekijän tavallisuutta. Uhan torjumiseksi tulevaisuudessa esitetään diskurssista riippuen erilaisia tapoja. Terrorismidiskurssissa ehdotetaan torjuntaa ulkoisin keinoin tiedustelulakia muuttamalla kun taas muissa tapauksissa halutaan muuttaa yhteiskuntaa sisältä parantamalla mielenterveyspalveluita tai muuttamalla aselakeja. Las Vegasin tapauksessa huomio kiinnittyi aseisiin kun taas Kuopion koulusurmassa koulumaailma ja siinä näkyvät vaikutukset olivat jatkuvasti läsnä. Terrorismidiskurssissa sekä tekijän tausta että hyökkäyksen tekotapa toimivat ikään kuin vihjeinä jihadistisesta terrorismista, ja niitä korostetaan. Tämä vastaa Kimberly Powellin (2018) tutkimuksen tuloksia siitä että tekijän tausta selvitetään ensin, jonka jälkeen tekoa tulkitaan taustaa vasten. Ulkonäkö ja uskonto liitetään Ylen uutisoinnissa vahvasti jihadistisen terrorismin mahdollisuuteen. Tästä tutkimuksesta voi vetää johtopäätöksen että tapa uutisoida joukkosurmista vahvistaa ennakkoluuloja muslimeja kohtaan sekä ei-länsimaisen näköisiä henkilöitä kohtaan. Heistä annetaan ulkopuolisempi kuva ja heidät eriytetään länsimaisesta yhteiskunnasta. Aineistosta löytyi artikkeleita joissa ulkomaalaistaustaiset silminnäkijät pääsivät kertomaan kokemastaan ja tuomitsemaan terroriteon, mutta ne jäivät vähemmistöön.
  • Inkinen, Taru (2020)
    American political culture has become increasingly polarized from the 1970s onwards. Among the many factors that have contributed to the rise of behavioral polarization between Democrats and Republicans is the emergence of partisan media. In this thesis, I compare the coverage of American liberal and conservative media of two political #MeToo scandals in the autumn of 2017: those of Republican Roy Moore and Democrat Al Franken. I conduct a quantitative and qualitative frame analysis of online media articles by CNN, Fox News, the New York Times and the Wall Street Journal from the first three days of each scandal. I find that liberal and conservative media differ in their coverage of the two events. First, they show differences in how they frame sexual harassment scandals. Second, the partisan leanings of the politicians seem to affect framing decisions and the volume of reporting. My findings are in line with recent research on behavioral polarization, and how partisan strength and disdain towards the opposing party may rise within a nation. Since partisan media tend to skew news topics to be more favorable to their own political leaning, people who subscribe to liberal outlets may form a very different understanding of political issues compared to those who follow conservative media.
  • Elomäki, Emilia (2024)
    Kiinalainen sosiaalisen median alusta TikTok nousi maailmanlaajuisen lanseerauksensa jälkeen nopeasti maailman suosituimmaksi sosiaalisen median alustaksi. Globaalin menestyksen lähtölaukauksensa sovellus sai koronapandemian myötä, mutta alusta onnistui myös luomaan jotakin uutta ja vastaamaan uudenlaisen sisällön kysyntään. Lyhytvideosovellus ei ottanut haltuunsa globaalia markkinaa ilman haasteita. TikTok on herättänyt paljon epäilyksiä sen kiinalaislähtöisyyden ja tietosuojakäytäntöjen takia. TikTokin erilaiset käytännöt verrattuna yhdysvaltalaisiin kilpailijoihinsa on saanut poliitikot ja kansalaiset varpailleen. TikTokista on tullut Yhdysvaltojen dominoiman sosiaalisen median pelikentän haastaja. Kiinan ja Yhdysvaltojen tulehtuneiden välien selvittely on epätodennäköistä ja kauppasotaa käydään etenkin teknologian kautta. Siksi sovelluksesta on muodostunut kiistakappale Yhdysvaltojen ja Kiinan välisessä kauppasodassa. TikTok on otettu erityisten rajoittavien toimenpiteiden kohteeksi etenkin Yhdysvalloissa, mutta rajoituksia ja kieltoja on tehty myös muualla maailmassa. Rajoitus- ja kieltotoimenpiteet tulevat todennäköisesti lisääntymään niin Yhdysvalloissa kuin muuallakin maailmassa. Julkisessa keskustelussa TikTokia on vaivihkaa alettu käsitellä turvallisuusuhkana. Uhka kohdistuu niin yksilöön kuin valtioon. Barry Buzanin, Ole Wæverin ja Jaap de Wilden turvallistamisteorian avulla tarkastelen tässä työssä, kuinka TikTok on turvallistettu Yhdysvalloissa ja Suomessa maakohtaisten uutismedioiden kautta. Käytän turvallistamisteorian tukena diskurssianalyysia analysoidessani The New York Timesista ja Helsingin Sanomista vuosilta 2022 ja 2023 kerättyä aineistoa. Tarkastelen kuinka kyseiset mediat ovat rakentaneet TikTokin turvallistamisprosessia ja millaisia toimijoita prosessiin osallistuu. Sosiaalisten medioiden kasvava suosio ja valta on herättänyt huolta yksilöiden tietoturvan toteutumisesta. Etenkin TikTokin kohdalla myös mahdolliset uhkat kansallista turvallisuutta kohtaan ovat herättäneet epäilyksiä sovellusta kohtaan. Medioilla on suuri valta tuoda tietoa saataville ja rakentaa diskursseja, jotka vaikuttavat ihmisten mielikuviin ja poliittiseen päätöksentekoon asti. Sosiaalinen media ja sen toimintaympäristö muuttuvat nopeasti hybridissä mediaympäristössä. Se, millaisia diskursseja media rakentaa ja kuinka turvallistamispuhe TikTokista mediassa leviää vaikuttaa sovelluksen tulevaisuuteen. TikTokiin on kohdistettu lukuisia erilaisia rajoitus- ja kieltotoimenpiteitä, jotka tulevat luultavasti tulevaisuudessa lisääntymään. Yhtiön ja sovelluksen luotettavuus on heikentynyt, kun erilaiset ristiriitaiset käytännöt ovat tulleet ilmi selvitysten ja oikeudenkäyntien myötä. Suomessa rajoituksia ei ole toistaiseksi näköpiirissä ja luultavasti mahdolliset tulevat muutokset tulevatkin Euroopan unionin digipalvelusäädöksen kautta. Rapakon takana Yhdysvalloissa kuitenkin rajoituksia on tehty jo paikallistasolla ja mahdollinen liittovaltion laajuinen kielto on mahdollinen. Osakseen TikTokin maineeseen on vaikuttanut sen kiinalainen alkuperä, mutta sovelluksen omat toiminnot ovat aiheuttaneet myös paljon kritiikkiä. Sovelluksen tietoa janoava algoritmi kerää paljon dataa käyttäjistä, eivätkä käyttäjät voi olla varmoja mihin tiedot päätyvät ja mitä niillä tehdään. TikTok on tehnyt paljon muutoksia omiin käytäntöihinsä ja vastannut vaatimuksiin siitä, miten alustan tulisi toimia globaaleilla markkinoilla, mutta epäilyksiä ei ole onnistuttu täysin taltuttamaan.
  • Lappalainen, Anna (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen nuoriin opintomenestyjiin kohdistuvaa puhetta julkisen verkkokeskustelun kontekstissa. Tutkimuskirjallisuuden mukaan nuoruus on ainutlaatuinen ja herkkä elämänvaihe, johon liittyy monenlaisia kehitystehtäviä. Samaan aikaan tämä ainutlaatuinen elämänvaihe kohtaa entistä yksilöllistyvämmän, mediavälitteisemmän, monimutkaisemman, markkinoistuvamman ja sirpaleisemman yhteiskunnan kehityspaineet. Nuorten opinpolkuihin vaikuttavat koulutuspoliittiset uudistukset ovat 2020-luvulla tiivistäneet entisestään nuorten polkua kohti työelämää. Samaan aikaan nuorten tulevaisuuteen oleellisesti vaikuttavien opintovalintojen tekeminen on aikaistunut. Media on nostanut esiin nuoria opintomenestyjiä, joiden suoriutuminen opinnoissa on huippuluokkaa. Toisaalta uutisointi nuorten jaksamisesta, syrjäytymisestä ja mielenterveysongelmista on nostanut päätään, näiden ilmiöiden vahvistuessa tutkitusti myös nuorten keskuudessa. Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään ja erittelemään, millaista puhetta ja millaisia oletuksia verkkokeskustelussa liitetään nuoriin opintomenestyjiin. Verkkokeskusteluiden analyysin pohjalta tutkielma pyrkii erittelemään, miten nuoruuden opintomenestystä arvotetaan julkisessa keskustelussa ja mihin sitä suhteutetaan erilaisin retorisin keinoin. Pyrin myös analysoimaan, millaisista positioista käsin nuorten opintomenestykseen kohdistuvaa puhetta tuotetaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta verkkokeskustelusta, jotka pohjautuvat Helsingin Sanomien nuorista opintomenestyjistä kirjoitettuihin kahteen artikkeliin. Nuoria opintomenestyjiä koskevia kommentteja oli näissä artikkeleissa yhteensä 223, joista rajauksen jälkeen sisällytin tutkimuksen analyysin kohteeksi 196. Tutkielmassa käyttämäni analyysimenetelmä on diskurssianalyyttinen kriittinen lähiluku, jota sovellan verkkoaineiston tutkimukseen. Käytän diskurssianalyysissa apuna tulkintarepertuaarin, argumentaation ja argumentaatiopositioiden käsitteitä. Sosiaalisen konstruktionismin ajatus todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta vaikuttaa analyysini taustalla. Analyysini keskittyy nuorten opintomenestyksen kontekstissa iän ja kehitysvaiheen muotoiluihin julkisessa verkkokeskustelussa. Teoreettisena kehyksenä tutkimuksessani toimii myös nuorisotutkimus, nuorten muuttuvan opinpolun tutkimus myöhäismodernissa yhteiskunnassa sekä nuorten mediakuvien tutkimus. Sosiaalisen konstruktionismin perusoletuksen mukaan verkkokeskustelu ei vain heijasta todellisuutta, vaan myös luo sitä. Aineistosta erottuu analyysin kautta kuusi hallitsevaa tulkintarepertuaaria, joiden kautta nuorten opintomenestystä tehdään ymmärrettäväksi elämän kokonaisuudessa. Verkkokeskustelussa nuorten opintomenestykseen liitettiin oletuksia joustavamman opinpolun suotuisista yhteiskunnallisista kokonaisvaikutuksista ja toisaalta huolta nuorten jaksamisesta. Keskustelussa nousi esiin yhteiskunnallisten rakenteiden kritiikki ja median ylläpitämän menestysjulkisuuden kritiikki sekä opintosuoriutumisen suhteuttamisen tarve elämän laajempaan kokonaisuuteen. Läsnä olivat toisaalta myös yhteiskunnallisia vaatimuksia, kilpailuasetelmaa ja menestymistä ihannoivat tulkinnat. Aineiston tarkastelun pohjalta on havaittavissa, että nuoriin kohdistuu toiseuttavaa ja arvottavaa puhetta erilaisten tulkintarepertuaarien kautta. Keskustelija asemoituu keskustelun kommenteissa usein aikuisen positioon, josta käsin hän puhuu nuorelle. Nuorten opinpolun näkeminen välivaiheena työelämään toiseuttaa nuoren tilannetta puheen tasolla. Aineistosta on myös havaittavissa se, että vaikka rakenteelliset ratkaisut ja päätökset tulkittiin oleelliseksi tekijäksi nuorten opinpolun muokkautumisessa, nuorten yhteiskuntaluokkaa, resursseja, erilaisia pääomia tai muita nuorten opintomenestykseen vaikuttavia taustatekijöitä ei juuri mainittu verkkokeskustelussa. Tämä seikka on tulkittavissa ilmenemänä yksilöllistyneen kulttuurin vahvistumisesta, joka osaltaan vaikuttaa nuoriin kohdistuviin oletuksiin, vastuullistamisiin ja asenteisiin, kun nuoret luovivat eteenpäin koulutuspolkujen moninaisuudessa.