Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by master's degree program "Yhteiskuntatieteiden maisteriohjelma"

Sort by: Order: Results:

  • Stenbäck, Bettina (2019)
    Hälso- och sjukvård är något som berör alla i samhället och är därmed ett återkommande tema inom politiken. Sjukskötaryrket har en genuspräglad historia och många anser att yrket inte får det erkännande som det skulle vara värt. Arbete inom mentalsjukvården är speciellt stigmatiserat. Syftet med den här pro gradu avhandlingen är att undersöka hur kvinnliga sjukskötare inom mentalsjukvården konstruerar sitt arbete och sin identitet genom subjektpositionering. I denna diskursanalytiska fallstudie analyseras semistrukturerade intervjuer med kvinnliga sjukskötare som arbetar inom mentalsjukvården i Finland. I analysen identifierades tre dominerande diskurser om sjukskötararbetet: sjukskötararbetet som tilltalande, sjukskötararbetet som tungt samt sjukskötararbetet som ett arbete i ständig förändring. De intervjuade sjukskötarna konstruerade varierande subjektpositioner i förhållande till de dominerande diskurserna. Subjektpositionen som gruppmedlem i sjukskötarnas arbetsgrupp var speciellt påtagbar och konstruerades i förhållande till två av de tre identifierade diskurserna. Framtida forskning kunde undersöka förhållandet mellan konstruktionen av arbetsgruppen och sjukskötares subjektpositionering.
  • Talka, Santeri (2018)
    Regional integration in Central Asia (CA) has seen very limited success, despite strong cultural and historical connections and shared grievances. I attempt to identify factors that promote or inhibit intensification of regional cooperation. I use a political economy approach to identify foundational factors, stakeholders and political phenomena that influence deepening regional cooperation. I analyse the formal institutional integration initiatives through realist and constructivist IR theories. I also bind the case study of Central Asia to a broader theoretical debate on the relationship between regionalism and multilateralism in 21st century. The relationship between intraregional dynamics (comprising the CA states) and interregional dynamics (comprising external sponsors or partners contributing to regionalism) is complex, and partially characterized by conflict of interests. CA states lack incentives to promote regional institutions and identities, but are willing to exploit regionalism opportunistically. I analyse CA policy principally through the framework of political elites, emphasizing nationalism and state sovereignty. Simultaneously, CA elites have used open regionalism to meet goals in globalist foreign policy and nationalistic domestic policy. On the other hand, external hegemons perceive strong incentives to promote regionalism under their own leadership. I analyse the external sponsors mostly through a neorealist framework of hegemonic influence. Despite these conflicts, there are some specific areas of shared interests, particularly fighting non- traditional security threats. Use of regional integration initiatives in CA can be perceived as not incompatible with greater multilateralism, even contributing to the integration of the region to a global system on its own terms. Based on this case study, I argue for a complex, non- categorical understanding of regionalism and multilateralism. I argue that new regionalism, and open regionalism in particular, have been used in CA for promoting specifically globalist policy agendas. This conclusion supports the premise that regionalism and multilateralism exist in a dynamic relationship, influencing each other in a mutually supportive manner. Rather than understanding regionalism as a “stumbling block” or temporary “building block”, it should be perceived as a permanent part of the contemporary global system.
  • Nyberg, Fabian (2021)
    Uppmärksamhet har ökat kring riskuppfattningar av klimatförändring bland sociala vetenskapare. Tidigare forskning antyder att risk perceptioner kring klimatförändring har ökat både i Finland och internationellt, men det har också skepticism över klimatförändring. Determinanter har identifierats i litteraturen, klassificerade i fyra tematiskt distinkta dimensioner av van der Linden (2015) som inkluderar: socio-demografiska, socio-kulturella, kognitiva och erfarenhetsbaserade faktorer, vilka påverkar riskuppfattningar om klimatförändring i varierande grad. Målet med denna avhandling var att utvärdera om och hur mycket ett urval av sociokulturella (värderingar och politisk inriktning) och sociodemografiska faktorer (ålder, kön, akademisk utbildning) förutspår klimatoro bland finländare. Uppgifterna för denna studie hämtades från European Social Survey från 2016, som erbjuder ett representativt urval av finländare (N = 1925). Pearsons korrelationskoefficienter erhölls för att avslöja bivariata förhållanden mellan variablerna, följt av två linjära regressionsanalyser för att bedöma deras kombinerade effekt på klimatförändrings-riskuppfattningar. Resultaten stödde befintlig litteratur. Arbetet fann att sociokulturella faktorer är mer förutsägbara än socio-demografiska. Effekten av politisk inriktning och universalism var måttlig, medan effekten av ålder, kön och akademisk utbildning var svag. Resultaten visar att universalism och i synnerhet politisk inriktning förutspår risk uppfattningar om klimatförändring. Framtida forskning bör fortsätta att studera effekterna av socialpsykologiska faktorer, eftersom det finns indikationer av att de påverkar klimatförändrings-riskuppfattning i växande grad, medan effekterna av intuitivt tilltalande faktorer som ålder, kön och utbildning krymper.
  • Gustafsson, Jasmine (2020)
    Mental health problems are increasing, and adolescents are particularly sensitive to the development of psychological complaints. The aim of this thesis was to find out if the experience of psychological complaints among Finnish-Swedish adolescents can be explained by their experience of family support, peer support, classmate support and loneliness. It was also examined whether associations between social support and psychological complaints can be explained by loneliness. In addition, it was investigated if there are differences in experiences of psychological complaints, social support and loneliness between Finnish-Swedish youth living in the city and in the countryside. A sample of 599 Finnish-Swedish youth from grades 5, 7 and 9 completed the Health Survey of School-aged Children (HBSC) in 2018. As statistical analysis methods of this thesis, Spearman's rank correlation analysis, multiple linear regression analysis, mediation analysis, independent t-test and chi2 test were used. The results showed that family support and classmate support significantly and negatively predicted psychological complaints, that is, lower levels of family and classmate support was associated with higher levels of psychological complaints. Loneliness predicted psychological complaints significantly and positively, which means that higher levels of loneliness was associated with higher levels of psychological complaints. Peer support was not directly related to psychological complaints. Girls experienced psychological complaints to a significantly greater extent than boys according to several analyzes, and one of the analyzes also indicated that pupils in grade 9 experienced significantly higher levels of nervousness than pupils in grade 5. Among pupils in grades 7 and 9, those who lived in rural areas experienced more irritability or bad mood than those living in urban areas. Perceived socioeconomic status predicted psychological complaints significantly and negatively among pupils in grades 7 and 9. According to the results, the relationship between social support from family, peers and classmates, and psychological complaints could partly be explained by loneliness. There were no significant differences between Finnish-Swedish youth living in cities and those living in rural areas in terms of psychological complaints, social support or loneliness when pupils from all three grades were included in the analyzes. This thesis contributes to new knowledge about the well-being of Finnish-Swedish youth and could encourage development of health-promoting activities. Longitudinal research is needed in order to gain a deeper understanding of whether lower levels of social support and experiences of loneliness may be risk factors for the development of mental health problems.
  • Sandell, Valter (2020)
    This master’s thesis explores the links between social work and precarization and adjacent concepts, which is a rapidly growing field of interest in the scholarly literature in social work. The research is conducted as an integrative literature review consisting of 31 peer-reviewed publications in the field of social work. The theme is approached through two main research questions: 1) What are the links between social work and precarization that the scholarly literature in social work identifies and discusses? 2) How are the terms precarization, precariat and precarity conceptualized in the scholarly literature in social work? The conducted literature review shows that the conceptualizations in the examined scholarly literature vary and reflect the broader academic and political debate on precarization and adjacent concepts. The literature highly emphasize the political dimensions of precarization and adjacent concepts and their potential contribution to critical social work practices. The links between precarization and social work that the scholarly literature identifies are categorized in three main themes using a zooming perspective: precarization as a new societal context for social work, precarization from the perspective of the social worker, and social work with migrants with precarious legal status. In conclusion, the master’s thesis suggests that precarization is regarded a challenge for social work, but it also opens up space for transformative social change. The engagement with precarization and adjacent concepts contributes to social work by providing critical perspectives on the centrality of wage labor in social work, suggestions on the recalibration of critical and radical social work, and tools to analyze how the migration administration produces precarity among migrants and how this process challenges the nationally bound social work. Denna magisteravhandling undersöker kopplingarna mellan socialt arbete och prekarisering och närliggande koncept, ett område som i tilltagande takt blivit föremål för intresse i den vetenskapliga litteraturen i socialt arbete. Avhandlingen är en integrativ litteraturöversikt som består av 31 kvalitetsgranskade publikationer i socialt arbete. Jag närmar mig temat genom två centrala forskningsfrågor: 1) Vilka kopplingar mellan prekarisering och socialt arbete identifierar och diskuterar forskningen i socialt arbete? 2) Hur konceptualiserar forskningen i socialt arbete prekarisering och de närliggande begreppen prekaritet och prekariat? Litteraturöversikten visar att konceptualiseringarna varierar och reflekterar den bredare akademiska och politiska debatten om prekarisering och närliggande koncept. Litteraturen betonar starkt de politiska dimensionerna i prekarisering och närliggande koncept och deras potentiella kontribution till kritiska praktiker i socialt arbete. Kopplingarna mellan prekarisering och socialt arbete som den vetenskapliga litteraturen identifierar är kategoriserade i tre teman som jag analyserar ur ett zoomningsperspektiv: prekarisering som ny samhällelig kontext för socialt arbete, prekarisering ur socialarbetarperspektiv och socialt arbete med migranter med prekärt juridiskt status. Sammanfattningsvis föreslår magisteravhandlingen att prekarisering betraktas som en utmaning för socialt arbete men skapar även utrymme för transformativ social förändring. Engagemanget med prekarisering och närliggande koncept kontribuerar till socialt arbete genom att erbjuda kritiska perspektiv på lönearbetets centralitet i socialt arbete, förslag på förkovran av kritiskt och radikalt socialt arbete samt redskap för att analysera hur migrationsadministrationen producerar prekaritet bland migranter och hur denna process utmanar det nationellt inramade socialarbetet.
  • Savander, Jonas (2020)
    Det finländska basinkomstförsöket genomfördes 2017–2018, försöket var en del av statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram och syftet med försöket var att få information om hur socialskyddet kunde förnyas och effektiveras. Magisteravhandlingen undersöker hur diskussionen kring det finländska basinkomstexperimentet som genomfördes 2017–2018 ser ut i finländsk media. Forskningsfrågorna magisteravhandlingen söker svar på är: ”Vilka konkurrerande diskurser förekommer i diskussionen och nyhetsrapporteringen kring det finländska basinkomstförsöket under åren 2017–2019?” och ”Hurdan bild förmedlas av basinkomstförsökets deltagare i media och diskussionen på social media?”. Avhandlingens material består av nyhetsartiklar publicerade mellan åren 2017–2019 vilka handlar om basinkomstförsöket samt diskussinlägg som diskuterat artiklarna på social media. Artiklarna är 12 till antalet och publicerade av Yle, Iltalehti och Helsingin Sanomat. Diskussionsinläggen utgör totalt 659 stycken. Materialet analyserades med diskursanalys och kritisk diskursanalys. Som teoretisk referensram har kritisk teori och ett kritiskt perspektiv tillämpats. Resultaten i magisteravhandlingen tyder på att diskussionen i media bestått av flertal konkurrerande diskurser kring basinkomst och basinkomstexperimentet. De olika diskurserna betonade olika aspekter av basinkomstförsökets genomförande och resultat. I analysen identifieras tre huvuddiskurser som betonar olika aspekter av basinkomstdiskussionen. Första huvuddiskursen betonade sysselsättning och arbetsliv. Andra handlade om hur en basinkomst förhåller sig till byråkrati och myndighetsarbete. Tredje diskursen handlade om hur hälsa och en basinkomst samspelar och förhåller sig till varandra. Analysen av materialet tyder på en ideologisk motsättning mellan dem som anser att basinkomstens syfte är att förbättra livskvalitet hos medborgarna och mellan dem som anser att basinkomstens främsta syfte är att förbättra sysselsättningen, vara ekonomiskt lönsam och minska byråkrati.
  • Snellman, Lilian (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract This Master´s Thesis strives for increasing knowledge about women as minority in politics in general and, particularly, as minority in electoral politics when it comes to electoral candidates and their electoral promises. The aim is to contribute to solving the long-standing research problem of relationship between women´s descriptive and substantive representation in the field of political representation. Electoral candidates and their electoral promises in the context of Finnish Parliamentary Election in 2015 was chosen as research object because there is research gap concerning electoral promises from the perspective of women´s political representation in Finland. The theoretical framework emerges from the key theories, theoretical frameworks, and concepts in the fields of women in politics, feminist political theory, political representation, and women´s descriptive and substantive representation. Hanna Pitkin´s conceptual categories descriptive and substantive representation, and Anne Philip´s theory of politics of presence are the main theoretical approaches applied in the empirical analysis of the electoral promises. The data consists of 5244 electoral promises made by 2146 electoral candidates in the Voting advice application of YLE. To examine women´s descriptive representation, quantitative research method is applied. To examine women´s substantive representation, women´s interest are operationalized, and the electoral promises analysed from the perspective of women´s interests applying qualitative content analysis. To examine if there is relationship between women´s descriptive and substantive representation, women´s interests are operationalized, and the electoral promises are analysed in terms of women´s interest qualitatively applying content analysis. To answer the research problem, the promises including women´s interests are analysed quantitatively to find out to what extent the women candidates make promises that include women´s interests. Based on previous research on women´s political representation, the hypothesis of this study is that women´s descriptive and substantive representation are related which in this study means that women candidates are more willing to make electoral promises that include women´s interests than the men candidates. The main finding of the empirical analysis of this study is that there is relationship between women´s descriptive and substantive representation in terms of electoral promises that include women´s interests because the results show that the women candidates proportionally make significantly more promises that include women´s interests than the men candidates. The results also clearly show that the men candidates prefer making promises that include other than women´s interests, and as they make considerably more electoral promises than the women candidates owing to their descriptive overrepresentation, the women candidates´ possibilities to make difference in politics through their promises that include women´s interests are reduced. Overall, the main finding of this study support the hypothesis that there is relationship between women´s descriptive and substantive representation and that women candidates are the best representatives of women in terms of electoral promises. As this study is limited on women candidates and electoral promises, further research in the field of women´s political representation is needed to solve the problem of the relationship between women´s descriptive and substantive representation. Consequently, the research problem remains for future research to solve. This study contributes with empirical knowledge about women´s descriptive and substantive representation in general, and about the electoral candidates´ behaviour in the context of the Finnish Parliamentary Election from the perspective of gender and parties. Concerning research on voting advice applications, this study takes different perspective focusing on the content of the written electoral promises instead of examining the political implications of voting advice applications on the behaviour of voters.
  • Mickos, Daniel Johannes (2019)
    Due to the great need of improving sustainable urban transport and mobility in emerging cities in Latin America, development assistance in the form of Sustainable Urban Mobility planning is currently carried out by national European development agencies and partnerships. This type of assistance is commonly based on successful European experiences and approaches in the field, aiming to decrease both greenhouse gas emissions, poverty and inequality and in the same time to improve accessibility, quality of life and sustainability for the urban citizens. Whilst the model being successful for these purposes in Europe, the emerging nature and different mobility culture of cities in Latin America have experienced different outcomes of Sustainable Urban Mobility planning. The theoretical discussion of this thesis is based on a critical assessment of Modernisation theory and its manifestations in the urban transport sector. The theory would describe the European model of Sustainable Urban Mobility as the “modern”, whereas the mobility paradigm of emerging cities is “yet to be modernised”. This thesis argues that instead of applying the European mobility paradigm on emerging cities, the concept of Sustainable Urban Mobility and its planning models and guidelines need to be contextualised in order to reach the desired outcomes. Through qualitative content analysis of original data from interviews with grassroot level activists, representatives of civil society and non-governmental organisations in the cities of Bogotá and Lima, this thesis shows that the urban structures and mobility culture in the cities differ significantly from the ones in Europe, that lead to different outcomes when applying the European approaches of Sustainable Urban Mobility planning in the cities. The most critical finding is that due to different socioeconomic urban structures, a reduction of greenhouse gas emissions and increase of accessibility cannot be reached simultaneously in a short-term timeframe, as the poor people in the outskirts currently cannot afford other transport modes than non-motorised “sustainable” transport. Challenges such as urbanisation and corruption are often considered the main problems for the implementation of sustainable transport measures in emerging cities. This thesis shows that instead of solely focussing on these challenges, one should criticise the non-contextualised methods in use for encountering them and suggests a preventive approach for urban development. The conclusion follows: It is not only the guidance documents in use for development assistance in the field of Sustainable Urban Mobility that needs to be contextualised, but the whole concept.
  • Rosenback, Michael (2021)
    Syftet för denna magisteravhandling har varit att beskriva och förstå samarbetet mellan daghem och barnskydd ur daghemsföreståndares, specialbarnträdgårdslärares och barnskyddets socialarbetares synvinkel. I denna avhandling betraktas samarbete från ett systemteoretiskt perspektiv som ett utbyte inom och mellan olika system. Hur samarbete sker i praktiken kan beskrivas antingen som en följd av strukturer (samverkan) eller som ett uttryck för den individuella professionellas aktörskap (relationellt aktörskap och växelverkansexpertis). Materialet består av tre transkriberade gruppintervjuer (N=10) där varje grupp var sammansatt av professionella i samma yrkesroll dvs. en grupp med daghemsföreståndare, en med specialbarnträdgårdslärare och en med socialarbetare från barnskyddet. Materialet samlades in i en medelstor stad i Finland. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. I magisteravhandlingen besvaras följande forskningsfrågor; 1) Hur beskriver daghemsföreståndare, specialbarnträdgårdslärare och barnskyddets socialarbetare strukturerna för samarbetet mellan daghem och barnskydd? 2) Hur beskriver och upplever daghemsföreståndare, specialbarnträdgårdslärare och barnskyddets socialarbetare sina roller i samarbetet mellan daghem och barnskydd? Det fanns tydliga riktlinjer för daghemmets inledande kontakttaganden till barnskyddet i form av t.ex. barnskyddsanmälningar. Strukturerna upplevdes dock bristfälliga framförallt vad gäller samarbetet i de fall då barnskyddsklientskapen redan är påbörjad. Ett fungerande samarbete kunde bibehållas med hjälp av t.ex. regelbundna nätverksmöten. Informanterna lyfte fram att en hel del står och faller på professionellas eget initiativ för samarbete i brist på klara riktlinjer. Att känna varandra sedan tidigare beskrevs som en stor fördel i samarbetet. Informanterna beskrev en gemensam vilja till att samarbeta som motverkas av faktorer såsom en stor arbetsbörda, personalutbyte, tystnadsplikt och en bristande kunskap om varandras roller. Daghemspersonalen beskrev en maktasymmetri gentemot barnskyddet som upplevdes som en ojämlikhet i rollerna. Barnskyddets socialarbetare upplevde att deras roll ibland innebar att möta en motsträvan från daghemspersonalens håll. Den professionellas aktörskap påverkar hennes roll i samarbetet då samarbetet till viss mån innebär att de hinder och svårigheter som nämns ovan bör övervinnas. Samarbete sågs som värdefullt då det möjliggör utbytandet av information, resurser och perspektiv vilka ansågs bidra till att familjerna blir förstådda och väl bemötta och stödet som erbjuds familjen blir verkningsfullare. I denna magisteravhandlings material framgår ett tydligt missnöje från daghemspersonalen över barnskyddets initiativ till samarbete. Ett viktigt fynd i intervjumaterialet med daghemspersonalen är erfarenheten av att verkningsfullheten av daghemmens stöd till familjerna med barnskyddsklientskap ingalunda är statiskt utan det påverkas av tillgången till information och graden av dialog med familjen och barnskyddet. Socialarbetaren har en möjlighet att för varje klientskap öppna upp en arena för dialog mellan familj, daghem och barnskydd. Materialet tyder på att det största hindret för detta är resursbrist.
  • Helsingius, Annica (2020)
    Stillasittande beteende, det vill säga tiden som individen tillbringar sittandes och liggandes, har ett samband med allvarliga hälsoproblem. Stillasittande beteende ökar stadigt i barndomen och 15-åriga ungdomar sitter i medeltal nio timmar per dag. Med hjälp av självbestämmandeteorin kan man öka förståelsen för vilka motivationsprocesser som reglerar stillasittande beteende. Enligt självbestämmandeteorin kan individen ha en viss motivationstyp, som beror på hur självbestämmande individens beteende är och i vilken grad individen har internaliserat omgivningens värderingar. Let’s Move It är en teoribaserad intervention för yrkesskolor, med syftet att öka elevernas fysiska aktivitet och begränsa deras stillasittande beteende. Interventionen har visat sig minska stillasittande tid i högre grad hos interventionsgruppen än kontrollgruppen. Den här magisteravhandlingen kommer att granska om motivationsprocesser kan förklara skillnaden i stillasittande tid mellan grupperna efter interventionen. Syftet med den här magisteravhandlingen är att undersöka om stillasittande beteende har ett samband med typen av motivation att begränsa stillasittande beteende samt hur interventionen påverkar motivationstyperna genom att jämföra interventionsgruppen (n = 834) med kontrollgruppen (n = 810) efter interventionen. Data analyseras med korrelations- och variansanalys samt chi-kvadrat. Resultaten tyder på att stillasittande beteende i interventionsgruppen har ett svagt, negativt samband med integrerad motivation och ett svagt, positivt samband med amotivation genast efter interventionen samt ett medelstarkt, negativt samband med integrerad motivation och ett svagt, negativt samband med amotivation ett år efter interventionen. Resultaten tyder även på att Let’s Move It-interventionen inte har påverkat typen av motivation att begränsa stillasittande beteende i interventionsgruppen jämfört med kontrollgruppen varken genast efter interventionen eller ett år efter interventionen. De förändringar som Let’s Move It-interventionen har orsakat i stillasittande beteende har inte skett på grund av förändringar i motivationen att begränsa stillasittande beteende, utan på grund av andra skillnader mellan grupperna. Interventionsgruppens minskning i stillasittande tid kan ha skett på grund av förändringar i klassmiljön och lärarnas beteende eller motivationen att öka lätt fysisk aktivitet. Fortsatt forskning kunde fokusera på att undersöka skillnader i motivationen att begränsa stillasittande mellan olika utbildningslinjer och bland ungdomar med olika socioekonomisk bakgrund.
  • Salonen, Anette (2020)
    Organisationer strävar till att stöda sina anställda till att må bra och prestera på ett önskat sätt som gynnar organisationens framgång. Med den så kallade HR-verksamheten erbjuder organisationer verktyg och olika åtgärder för att personalen ska klara av sina arbetsuppgifter och trivas i arbetsmiljön. Denna kvantitativa studie undersöker samband mellan anställdas upplevelser om fyra olika HR-praxis och teamprestation samt hur sambanden påverkas av engagemang och stress. De fyra HR-praxis som studeras är rekrytering, belöning, skolning och utvecklingssamtal. Då tidigare studier om HR-praxis ofta talar om ett optimistiskt eller pessimistiskt perspektiv då man studerar verksamhetens effekter, kommer också denna avhandling att behandla dessa två perspektiv. Data till avhandlingen har samlats in i oktober år 2017 genom en enkätundersökning i ett multinationellt företag. Anställda i företaget har besvarat påståenden om nöjdhet med de fyra verksamhetsområden samt subjektiva upplevelser om teamprestation, engagemang och stress. Med fyra medierande analyser studeras upplevelser om varje praxis skilt och sambanden mellan teamprestation undersöks via de medierande variablerna stress och engagemang, som representerar anställdas välmående i modellen. Resultaten visade att det finns positivt samband mellan upplevelser om HR-praxis och teamprestation via engagemang. Å andra sidan fanns det också signifikanta samband mellan upplevelser om HR-praxis och teamprestation via stress, men dessa var negativa. Det innebär att verksamheten ökar på upplevelser om teamprestation via engagemang, men försämrar upplevelser om teamprestation via stress. Därmed stöder resultaten det optimistiska perspektivet som menar att både individen och organisationen gynnas av en välfungerande HR-praxis. Avhandlingen bidrar med mer kunskap om betydelsen av verksamheten för organisatorisk framgång och välmående anställda.
  • Högström, Jenny (2019)
    Inom identitetsforskningen resoneras det att identitetsutformandet under det senaste seklet blivit en mera utmanande och osäker utvecklingsuppgift i industriellt utvecklade samhällen. Den personliga identiteten tillskrivs bidra med känsla av kontinuitet i vardagen, förutsatt att individen engagerar sig i sina livsval och sina framtidsplaner. De sociokulturellt och samhälleligt strukturerade måttstockarna som fungerat som riktlinjer för individen har dock avtagit, medan valfriheten ökat markant. Den västerländska samhällsutvecklingen har lett till att unga vuxna uppnår de traditionella milstolparna för vuxenhet (självständigt boende, äktenskap, föräldraskap, utbildning och arbete) i allt senare ålder. Denna förskjutning har lett till att man numera hänvisar till den framträdande vuxenåldern: en förlängd ungdomstid. Bland annat har behovet av högskoleutbildning drastiskt ökat och familjebildande äger rum senare än någonsin förr. DIDS (The Dimensions of Identity Development Scale) -mätinstrumentet bygger på den rikaste kvantitativa forskningstraditionen inom identitetsforskningen. DIDS mäter personlig identitet på basis av fem olika identitetsdimensioner: engagemang, identifikation med engagemang, vidsträckt utforskande, djupgående utforskande och grubblande utforskande. I en finländsk kontext har senaste empiriska forskningsresultat påvisat att unga vuxna uppger relativt hög grad av utforskande av, samt låg grad av engagemang i identitetsrelaterade frågor. Därmed var syftet i denna undersökning att granska det eventuella sambandet mellan identitetsdimensionerna i DIDS (inom domänen för allmänna framtidsplaner) och traditionella milstolpar för vuxenhet hos dagens finländska unga vuxna. Målet var att granska ifall graden av engagemang och utforskande signifikant varierar i relation till de olika milstolparna, samt vilken av dessa milstolpar under kontroll av de övriga har det starkaste sambandet med identitetsdimensionerna. Därtill inkluderades ålder och kön som kontrollvariabler i analysen. Med ett sampel på 751 finländska unga vuxna (Medelålder=24.6, 60.3 % kvinnor) visade det sig med multipel linjär regressionsanalys att ålder hade ett negativt samband med grubblande utforskande av allmänna framtidsplaner. Arbete/studier på heltid hade ett positivt samband med engagemang och identifikation med engagemang samt ett negativt samband med grubblande utforskande. Äktenskap/samboende hade ett positivt samband med dimensionerna för engagemang och ett negativt samband med grubblande utforskande. Kön, föräldraskap, avklarade studier/utbildning och självständigt boende hade ett icke-signifikant samband med identitetsdimensionerna. Arbete/studier på heltid och därefter äktenskap/samboende hade det starkaste sambandet med identitetsdimensionerna i samplet. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning. Centrala begränsningar och förslag på framtida forskning lyfts också fram.
  • Tuure, Lena-Maria (2019)
    Avhandlingens syfte är att synliggöra socialarbetares erfarenheter av att arbeta med samspelsrelaterade frågor i föräldra-barn relationer inom barnskyddet. Syftet är också att ta reda på hur socialarbetare ser på sin egen yrkesroll i dessa ärenden. Avhandlingens centrala begrepp är anknytning, mentalisering och reflekterande förmåga. Forskningsfrågorna i avhandlingen är: Hur identifierar och jobbar socialarbetare med samspelsrelaterade ärenden? Hur ser socialarbetare inom barnskyddet på sin egen yrkesroll i att arbeta med svårigheter i samspelet mellan föräldrar och barn? Avhandlingen är en kvalitativ intervjustudie. Två fokusgruppintervjuer har gjorts med socialarbetare som har erfarenhet av arbete inom barnskyddet. Intervjuerna baserades på två case. I studien framkom att samspel är ett fenomen som är svårt att konkretisera. Socialarbetarna ansåg det vara svårt att bedöma samspel mellan föräldrar och barn eftersom det är tidskrävande. Ett gott samspel grundar sig på ett gott bemötande, respekt och att barnet och föräldern möts. Samspel grundar sig på att en relation har skapats. Arbetet med samspelsrelaterade svårigheter handlar mycket om handledning och stöd i föräldraskapet. Socialarbetarna upplevde att samspelsrelaterade svårigheter i adoptionsärenden är svåra att arbeta med. Till dessa ärenden behöver socialarbetarna ta hjälp av andra professionella som har mera kunskaper om adoption.
  • Nordberg, Josefine (2021)
    Tässä maisteritutkielmassa tarkastelen maahanmuuttajataustaisten perheiden vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten palveluiden käyttöä sekä dokumentaatiota liittyen heidän tuen- ja palveluiden tarpeeseen. Tutkimuskysymyksinä ovat olleet 1) Mitä palvelumuotoja on myönnetty vammaispalveluissa 0–15-vuotiaille lapsille ja onko kieliryhmien välillä eroja?2) Miten vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten tuki- ja palveluntarvetta kuvataan erityishuoltolain mukaisen hoitoavun päätösten dokumentoinnissa? Tutkimusprosessi seuraa Irwin Epsteinin (2010) Clinical Data-Mining (CDM) -menetelmän periaatteita. Tutkielmaa voi kutsua monimenetelmälliseksi. Tutkielmassa on hyödynnetty kahta palvelu- ja rekisteritietomateriaalia, jotka on tuotettu osana päivittäistä sosiaalityötä yhden kunnan vammaispalveluissa. on vammaispalvelujen ikäryhmän 0 - 15-vuotiaiden (n=704) palvelunkäyttöä kuvaava rekisterimateriaali, jota on analysoitu kvantitatiivisilla analyysimenetelmillä. Ensimmäisen analyysin perusteella valittiin toinen materiaali, joka koostuu palvelupäätöksistä (n=28). Palvelupäätökset koskevat erikoishuoltolain mukaisen hoitoavun palvelumuotoa, jota analysoitiin laadullisin menetelmin. Suurin osa päätöksistä on kieliryhmästä suomi ja ruotsi (20) ja toinen osa on kieliryhmästä muut kielet (8). Teoreettisesi tutkimus nojaa intersektionaalisiin teorioihin havainnollistamaan valtasuhteita ja rakenteita, jotka vaikuttavat vammaisten ja pitkäaikaissairaiden maahanmuuttajataustaisten lasten elämän eri osa-alueisiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vammaisten ja pitkäaikaissairaiden maahanmuuttajataustaisten lasten yleisimmät palvelumuodot kyseisessä kunnassa ovat omaishoidon tuki, koululaisten ja opiskelijoiden aamu- ja iltapäivähoito sekä loma – ajan hoito. Kvantitatiivinen analyysi osoittaa tilastollisesti merkittäviä eroja joidenkin palveluiden osalta myönnetyissä palvelumuodoissa eri kieliryhmien välillä. Palvelupäätösten dokumentoinnin analyysi osoitti, että lasten tuki- ja palvelutarpeet kuvataan lasten päivä- ja yöaikaisten tukitarpeiden sekä perheen tilanteen perusteella. Palvelupäätösten analyysissä oli havaittavissa myös kieliryhmien välisiä eroja päätösten pituudessa. Suomen ja ruotsinkielisten päätökset olivat keskimäärin noin 3 vuotta, joka on selvästi enemmän kuin muunkielisten kieliryhmässä, jossa päätökset olivat noin 1,5 vuotta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että on tärkeää kiinnittää huomiota intersektionaalisuuteen ja vammaisten lasten lapsuuteen. Vammaispalveluissa tuloksia voidaan käyttää käytäntöjen kehittämiseen sekä laadukkaan yhdenvertaisen palvelun varmistamiseen.
  • Heimbürger, Tua (2021)
    De språkliga rättigheterna och socialservicens förverkligande på svenska och finska är tryggade genom lag i Finland. Syftet med avhandlingen är att granska hur individens rättigheter till svenskspråkig service förverkligas inom barnskyddet i Helsingfors. Utöver det utreds det vad för konsekvenser språket av servicen kan ha för klienten, den unga, och vad den unga som har fått service tänker i efterhand på servicen samt om språket hade en betydelse. Den kunskapsteoretiska referensramen för avhandlingen är socialkonstruktionism och den teoretiska referensramen för materialet är Millers (1996) tankeskola om jämlikhet och behovsprincipen. I avhandlingen har jag använt mig av metodkombination. Materialet för avhandlingen består av både dokument och intervjuer. Dokumentmaterialet består av sex olika klienters specifikt utvalda klientdokument över en viss tidsperiod, som jag har fått ta del av via forskningstillstånd. Intervjuer bestod av intervjuer med socialarbetare (5st) och unga (3st). Intervjuerna var personliga och semi-strukturerade intervjuer som hölls i mars och april 2021. Materialet är analyserat med hjälp av teoristyrd innehållsanalys. Efter analysen kan det konstateras att det finns ett behov av att få service på svenska inom barnskyddet i Helsingfors och att service på svenska förverkligas till en viss del, men inte på alla plan. Man får bl.a. socialt arbete på svenska, då socialarbetarna talar svenska men när det handlar om brådskande placeringar är det mera osannolikt att personalen på placerings stället talar svenska. Socialarbetare i intervjuerna samt det skriftliga materialet ger även en insyn i arbetet socialarbetaren gör för att försöka förverkliga de språkliga rättigheterna. De intervjuade i forskningen ser service på modersmålet som mycket viktigt och att ifall detta inte förverkligas kan det ha konsekvenser. I resultaten kommer konsekvenser som missförstånd, bristfällighet och kvaliteten i servicen som mest upprepade konsekvenser, men utöver det tangeras det effektivitet, samhörighet, samarbete och även fel service. De unga reflekterade retrospektivt på servicen de har fått samt språkets inverkan. Unga ser hjälpen som mycket viktig men anser språket vara betydelsefullt. Samtidigt diskuterade de över språkets betydelse i servicen och att det skall vara på hens modersmål bl.a. för att det påverkar delaktigheten och för att kommunikationen på eget modersmål känns lättare.
  • Nylund, Viktoria (2019)
    Den här avhandlingen är en narrativ analys av berättelser som skrivits av personer med egen erfarenhet av självskadebeteende i barn- och ungdomen. Syftet är att lyfta fram informanternas erfarenheter av självskadebeteende för att kunna få en bättre förståelse för bland annat vilka orsakerna kan vara till informanternas självskadebeteende. Frågeställningarna som jag utgår från är; vad berättar informanterna om faktorerna som bidragit till deras självskadebeteende? Hurudana känslor förekommer i berättelserna? Hur beskriver informanterna den hjälp som de fick för sitt självskadebeteende? Hurudana vändpunkter finns i berättelserna, vilka vändpunkter i livet har bidragit till att självskadebeteendet upphörde? Teoretiska perspektiven i avhandlingen utgår från vad som framkommit i materialet. Jag har valt bland annat ett fenomenologiskt perspektiv eftersom det är berättelsen som står i fokus inom fenomenologin. Det fenomenologiskt-hermeneutiska perspektivet blir speciellt viktigt för min avhandling eftersom man här lägger stor vikt vid att människan är en tänkande och reflekterande varelse. Forskaren syftar till att förstå människan och hennes erfarenheter och lägger mindre fokus på att försöka hitta förklaringar. Emotioner och vändpunkter hör också i den här avhandlingen till de teoretiska perspektiven och har en viktig funktion i analysen av berättelserna. Jag har samlat in mitt material via en reklamannons på Facebook och materialet består av fyra skriftliga berättelser som informanterna har skickat åt mig. I berättelserna kommer det bland annat fram att uppväxt, relationer och psykisk ohälsa har varit en bidragande orsak till att självskadebeteendet har börjat. I berättelserna kommer det också fram att fler av informanterna inte kände sig sedda av professionella och de vuxna som fanns omkring dem och att de inte heller fick den hjälp som de skulle ha behövt. Jag har också tagit fasta på emotionerna och vändpunkterna i berättelserna. Analysen som gjorts är en narrativ temaanalys.
  • Tallqvist, Annica (2021)
    I denna avhandling undersöks brevröstning bland utlandsmedborgare samt i vilken mån brevröstning har en inverkan på intresset för val i hemlandet. Avhandlingen undersöker även tillgänglighet i utlandet och känslan av medborgerlig plikt, samt hur dessa förhåller sig till intresset för val i hemlandet efter införandet av brevröstning. Innovationer inom valdeltagande genomförs för att öka på alternativa sätt för medborgare att rösta i val och på så vis öka på valdeltagandet. Syftet med avhandlingen är att öka kunskapen om utlandsmedborgares politiska beteende genom att fokusera på hur brevröstningsmöjligheten påverkat deras intresse att delta i val i hemlandet. Projektet som materialet härstammar från heter ”Politiskt beteende i den finlandssvenska diasporan” (2019) och har som syfte att undersöka politiskt deltagande, identitet och värderingar bland svenskspråkiga finländare bosatta utomlands. Forskningsmaterialet samlades via en enkätundersökning och urvalet bestod av 4800 svenskspråkiga finländare i åldern 18 – 80 år från 15 olika länder. I avhandlingen står begreppet ”tillgänglighet” i fokus och hänvisar till hur lätt eller svårt det tidigare varit att rösta i utlandet. För att kunna analysera och jämföra länderna sinsemellan har ett “tillgänglighetstal” skapats via en tillgänglighetskalkyl. Tillgänglighetstalet tillåter indelningen av länderna i tre olika tillgänglighetsgrupper (låg, medel, hög) i vilka länderna jämförs. Analysen utförs först via korstabellsanalys och sedan studeras sambanden via bivariat analys. Analysen visar signifikanta resultat för att de som tidigare haft det svårare att delta i val nu har ett större intresse för val i hemlandet, i och med att det blivit möjligt att rösta per brev istället för att ta sig fysiskt till vallokalen. Resultaten visar däremot små skillnader i intresset mellan dem som anser det vara en medborgerlig plikt att rösta och de som inte anser det vara en medborgerlig plikt att rösta. Inom tillgänglighetsgruppen “medel” visade analysen signifikanta resultat gällande sambandet mellan känslan av medborgerlig plikt och intresset för val i hemlandet efter införandet av brevröstning. Skillnader förekommer även i de andra grupperna, men dessa är däremot inte signifikanta. Det kan konstateras att studien uppfyllt sitt syfte väl genom att kartlägga skillnader för intresset i förhållande till ländernas nivå av tillgänglighet. Studien visar att brevröstning behövs mest i de länder där det tidigare varit svårare att rösta. Beträffande brevröstningen i Finland, och dess effekter på valdeltagande, finns det fortfarande en hel del utrymme för ny forskning. Med årens lopp kommer forskning garanterat att visa intressanta resultat för specifikt utlandsmedborgare och deras valdeltagande i hemlandet. Den finländska brevröstningsprocessen må ligga i startgroparna, men ur forskningens synvinkel befinner vi oss i en situation där utrymmet och behovet för ny undersökning är större än någonsin tidigare.
  • Lindblom, Nina (2019)
    Denna magisteravhandling behandlar socialarbetares upplevelser av barnskyddets expertisgrupp i Borgå, Lovisa, Sibbo och Askola (barnskyddets expertisgrupp i Östnyland). Barnskyddslagen stipulerar att kommunen skall försäkra att socialarbetare som ansvarar för barnets angelägenheter har tillgång till sakkunskap om barns uppväxt och utveckling, hälsovård, juridisk expertis samt annan expertis som behövs i barnskyddsarbetet (Barnskyddslagen 2007, § 14). Syftet med expertisgruppen är att socialarbetaren har en klar modell och ett tydligt tillvägagångssätt att följa och inte behöva fundera på var stöd finns tillhanda från ärende till ärende och situation till situation. Socialarbetaren bestämmer när och på vilket sätt socialarbetaren använder sig av expertisgruppen. Socialarbetaren bör ha möjlighet att konsultera expertisgruppen då socialarbetaren anser att det behövs.(Lastensuojelun käsikirja 2015.) Mitt intresse i temat ligger i att jag jobbar som vikarierande socialarbetare inom barnfamiljers socialarbete och barnskyddet. Mångprofessionellt samarbete är ett intresseområde för mig och jag vill veta hur socialarbetare upplever detta arbetssätt och hur expertisgruppen kunde utvecklas för att främja utvecklandet av socialarbetarens professionella identitet och expertis. Jag är även intresserad av att veta hur socialarbetare kan framhäva sin expertis och etablera sin sakkunnighet i ett mångprofessionellt sammanhang. Syftet med forskningen är att bidra till kunskap angående det sociala arbetets expertis och socialarbetarens professionella identitet som kan användas både i praxis och i utvecklingssyften. Syftet med forskningen är också att lyfta fram socialt arbete som en profession med speciellt kunnande inom sitt område. På en praktisk plan är syftet med forskningen att utveckla barnskyddets expertisgrupp för Lovisa, Borgå, Askola och Sibbo genom att forska i socialarbetares upplevelser och erfarenheter av gruppen. Studiens forskningsfråga är: - Hur påverkar den mångprofessionella expertisgruppen utvecklandet av socialarbetarens professionella identitet och expertis? Studien är en kvalitativ forskning baserad på semi-strukturerade temaintervjuer tillämpade med innehållsanalys. Studiens centrala begrepp är professionell identitet, expertis samt mångprofessionellt samarbete och dessa begrepp utgör forskningens teoretiska referensram. Forskningsresultaten påvisar att att barnskyddets mångprofessionella expertisgrupp i Östnyland stöder och främjar utvecklingen av socialarbetarens professionella identitet och expertis. Den mångprofessionella gruppen förser socialarbetare med en möjlighet att sammankomma med andra socialarbetare och yrkesgrupper för att diskutera och analysera komplexa barnskyddsärenden. Speciellt socialarbetare från små kommuner upplever detta som värdefullt i deras arbete och stärkande av deras professionella identitet och expertis som socialarbetare. Expertisgruppen erbjuder ett forum för socialarbetare att mobilisera sig som en profession, dela och avancera sin kunskap, reflektera över klientärenden och framhäva sin yrkesidentitet gentemot andra professionella grupper. Alla dessa aspekter stärker och främjar utvecklingen av socialarbetarens professionella identitet och expertis.
  • Yrjölä, Susanna (2021)
    ADHD är en funktionsvariation som kännetecknas av bland annat koncentrationssvårigheter, hyper- eller hypoaktivitet och/eller bristande impulskontroll. ADHD kan ha mångsidiga och långvariga effekter på barns och närståendes liv. Forskning visar å ena sidan att ADHD är allmännare hos barn i socialt utsatta familjer, och å andra sidan att ADHD hos barn kan bidra till mer belastning hos familjer. Samtidigt som forskning tyder på att stödåtgärder borde riktas till såväl föräldrar som hela familjen i ett tidigt skede, finns det studier som pekar på att flera familjer med barn med ADHD upplever att de blivit utan stödåtgärder som inkluderat föräldrar eller hela familjen. Socialhandledning för barnfamiljer är en frivillig lågtröskeltjänst i Helsingfors, som erbjuder stöd, handledning och vägledning åt familjer i olika situationer. Studiens syfte är att med utgångspunkt i socialhandledares perspektiv undersöka möjliga stödbehov och stödjande resurser hos familjer med barn med ADHD, samt i vilken utsträckning tjänsten socialhandledning för barnfamiljer kan vara en tillräcklig och ändamålsenlig stödåtgärd för dessa familjer. Studien är en kvalitativ intervjustudie med en abduktiv ansats, med ekologisk systemteori som teoretisk referensram. Materialinsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer med 5 socialhandledare, och materialet analyserades med hjälp av abduktiv kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att stödbehovet hos familjer med barn med ADHD kan vara varierande, men stödbehov gällande barns känslor, känsloreglering samt vardagsrutiner betonas starkt. Föräldrars motivation och delaktighet i arbetsprocessen, familjens stabila helhetssituation och för socialhandledningen stödjande, strukturella faktorer är viktiga för en lyckad ändringsprocess. Socialhandledning för barnfamiljer är ändamålsenligt när stödet tas in i ett tidigt skede eller vid rätt tillfälle, dvs. när stödbehovet är tydligt och avgränsat, och när föräldrar har energi, motivation och möjlighet att delta i arbetet Föräldrarnas roll i arbetet med barns ADHD-relaterade symptom är viktig. För att föräldrar ska vara motiverade och ha möjlighet att aktivt delta i en ändringsprocess, förutsätts en stabil helhetssituation i familjen. Stabilare familjeförhållanden kan främjas genom att rikta stöd till familjer i ett tidigt skede och genom att stöda föräldrars välmående. Bättre tillgång till stödåtgärder i avlastande syfte, i synnerhet för familjer där nätverket är snävt, behövs.
  • Henriksson, Eva (2018)
    Denna pro pradu -avhandling handlar om egenhandledarens arbete med ensamkommande flyktingbarn. Syftet med den genomförda undersökningen var att ur ett personalperspektiv utreda hur egenhandledarna ser på sin roll. Frågeställningarna var: 1. Hur beskriver egenhandledare sin roll gentemot klienterna? 2. Vilken betydelse i arbetet ges relationen mellan egenhandledare och klient? 3. Hur inverkar klientens boendeform (och indirekt) ålder på egenhandledarens roll och hur de ser på sitt arbete? Detta undersöktes med hjälp av åtta semistrukturerade intervjuer av egenhandledare, fyra på ett familjegrupphem för 0–17 åringar, fyra på ett stödboende för 17–18 åringar. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys. Analysen resulterade i tre teman: relation, stöd och föräldraroll. Relationen fungerar både som mål och verktyg, utan en god relation känner egenhandledare att arbetet försvåras betydligt. Relationen ger tillit och förtroende som i sin tur ger egenhandledarna en bättre inblick i ungdomens situation, t.ex. att ungdomen känner att de kan och vill berätta på ett djupare plan hur det går för dem och vilka utmaningar de stöter på i sina liv. En god relation gör att egenhandledaren kan ha samtal med sin klient där egenhandledaren introducerar det finländska samhället. Det andra temat är stöd, som kan indelas i emotionellt och praktiskt. Stöd används i högre grad av informanter på stödboendet, vilket är ganska naturligt med tanke på stödboendets uttalade syfte - att stöda klienten på väg mot ett mera självständigt liv. Egenhandledarna beskrev arbetet med klienten i termer av föräldraskap, det handlar om sådant som föräldrar gör för sina barn. Begreppet ställföreträdande förälder bjöd dock på svårigheter, och begreppet professionalism som kristalliserades som en underkategori likaså. Ambivalens kring begreppet ställföreträdande förälder och att vara i föräldraroll förklaras dels av att klientskapet kommer att upphöra, dels av ett ansvar gentemot andra barn som man inte är egenhandledare åt och även av ett professionellt förhållningssätt. Eftersom man ändå jämför och drar paralleller mellan egenhandledarskap och föräldraskap, tolkar jag att det är begreppet ställföreträdande förälder som är svårhanterligt. Det är ett begrepp som för med sig ett stort ansvar, och kopplas till tankar om ett engagemang som gör att egenhandledare engagerar sig känslomässigt i större utsträckning än vad de egentligen orkar och än vad som är bra för klienten. Baserat på min undersökning och tidigare teori och forskning tänker jag att professionalism blir som två sidor av ett mynt, där man kan ge klienten den nära relation klienten behöver för att utvecklas och må bra, samtidigt som man som egenhandledare håller sitt engagemang på en nivå som gör att man klarar av klientarbetet. Det behövs en närhet för att fånga upp klientens känslor, och ett avstånd som gör att man inte dras med i dem utan kan hjälpa klienten i hanteringen av dessa. Vikten av arbetshandledning blir tydlig för egenhandledarens möjligheter att lyckas balansera detta på ett framgångsrikt sätt.