Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Consumer Economics"

Sort by: Order: Results:

  • Palonen, Katri (2017)
    Tutkielma tarkastelee kuluttajien asumisvalintojen muodostumista sekä heidän näkemyksiään puusta rakennusmateriaalina. Tutkielman viitekehys rakentuu asumisen preferenssejä, valintoja ja päätöksentekoa tarkastelevista tutkimuksista sekä asumisen kulttuurisia arvostuksia ja puun merkitystä asumisessa käsittelevistä tutkimuksista. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä teemahaastattelusta. Haastateltavat ovat ostaneet asunnon rakenteilla olevasta puisesta kaksikerroksisesta luhtitalosta. Haastattelun keskeisiä teemoja olivat asumisen arvostukset sekä tärkeimpänä pidetyt ominaisuudet asumisessa. Lisäksi keskusteltiin uudiskohteeseen liittyvistä toiveista ja odotuksista sekä puumateriaalin merkityksestä asumisvalinnoissa. Haastatteluaineistoa on analysoitu käyttämällä teemoittelua. Tulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa siitä, että asunnon valinnassa tärkeimmät kriteerit ovat asunnon sijainti ja hinta. Muut tärkeänä pidetyt ominaisuudet ovat asuminen uudiskohteessa ja rivitalomainen asuminen. Sijainnilta toivotaan lyhyttä etäisyyttä niin luontoon kuin keskustaan. Uudiskohteessa asumisen hyviä puolia ovat asumisen huolettomuus, remonttivapaus ja jälleenmyynnin helppous. Rivitalomainen asuminen ja oma piha ovat etenkin koiranomistajille tärkeitä. Koirat vaikuttavat moniin asunnolta vaadittaviin ominaisuuksiin. Haastateltavat suhtautuvat kerrostaloihin kielteisesti. Kerrostalovastaisuus liittyy huonoon kokemukseen ja betonin ominaisuuksiin sekä kerrostalolähiöihin. Haastateltavat suhtautuvat puuhun rakennuksen materiaalina myönteisesti. Puuta pidetään ekologisena, esteettisenä ja terveellisenä materiaalina. Kuluttajia epäilyttää puun paloturvallisuus, kestävyys ja kosteuden sietokyky. Puu soveltuu käytettäväksi asunnossa lähes kaikkialla, mutta liiallinen käyttö ei miellytä silmää. Kuluttajat kaipaavat puolueetonta tietoa puun hyvistä ominaisuuksista suhteessa muihin rakennusmateriaaleihin. Haastateltavat haluavat yksilöllisiä ja valmiita asumisratkaisuja. Kuluttajat toivovat voivansa vaikuttaa myös rakennuksen ulkonäköön ja piha-alueeseen.
  • Kettunen, Lotta (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien näkemyksiä verkon välityksellä tapahtuvista palvelukohtaamisista. Analyysin kohteena ovat kuluttajien vuorovaikutuskokemukset asiakaspalvelijan kanssa chat-palvelutilanteessa. Palveluiden kulutusta verkossa analysoidaan kulttuurin sidottuina ja kulttuurisesti tuotettuina ilmiöinä. Teoreettinen viitekehys pohjautuu palveluiden tutkimukselle. Palvelukohtaaminen nähdään tutkimuksessa Goffmanin (1971) mukaisesti roolisuorituksena. Tutkimusaineisto koostuu Facebookin välityksellä kerätyistä kommenteista sekä 10 haastattelusta. Lisäksi tutkija on tehnyt omaa verkkoetnografista havainnointia käyttämällä chat-asiakaspalvelua erilaisilla verkkosivustoilla. Aineiston analysoinnissa menetelmänä käytetään teemoittelua. Työssä kysytään, minkälaisia kokemuksia kuluttajilla on vuorovaikutuksesta chat-asiakaspalveluissa, minkälaisia rooliodotuksia kuluttajilla on chat-asiakaspalvelijaa kohtaan sekä miten kasvokkain käydyn asiakaspalvelun elementtejä on luotu palvelutilanteessa chatin välityksellä. Tutkimuksen mukaan kuluttajat mieltävät saman yrityksen kivijalkamyymälän ja verkkokaupan yhtenäisiksi. Verkkokaupan asiakaspalvelijalta odotetaan siis osaamista ja tietämystä myös kivijalkamyymälän tuotteisiin liittyen. Chat-asiakaspalvelijalta odotettiin rennon asiallista kielenkäyttöä, tilanteen haltuunottoa sekä kykyä ottaa selvää asiakkaan ongelmasta ja selvittää se ilman ”pompottelua” kanavasta toiseen. Chatissa kuluttajan on saatava vastaus kysymykseensä nopeasti. Samalla kuluttajille merkityksellistä on myös henkilökohtainen huomioiminen. Kasvokkain käytyyn palvelukohtaamiseen verrattuna palvelu chatin välityksellä ei ollut niin henkilökohtaista vaan keskittyi enemmänkin ongelman ratkaisuun. Chat-palvelut mahdollistavat paitsi asiakaspalvelijan, myös kuluttajan toimimisen muissa vuorovaikutustilanteissa samanaikaisesti. Vuorovaikutteinen ja henkilökohtainen asiakaspalvelukokemus kuluttajille syntyy, kun asiakaspalvelija ratkaisee asiakkaan ongelmat ja vastaa hänen kysymyksiin. Chat-palvelussa näkyvä asiakaspalvelijan kuva toimii ikään kuin virtuaalisena uniformuna välittäen kuvaa asiantuntevasta ja osaavasta asiakaspalvelijasta.
  • Liukkonen, Hilja (2017)
    Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien superruokaan liittämiä mielikuvia sekä niiden merkitystä superruuan kulutuksessa. Tutkimuksessa kysytään, miksi kuluttajat ostavat tai eivät osta superruokia sekä millaisia näkemyksiä ja käsityksiä heillä on superruuasta. Teoreettinen viitekehys kiinnittyy aiempaan sosiologisen ruokatutkimukseen, joka tutkii kulttuurin ja ihmisen ruokavalintojen suhdetta. Aineisto koostuu 11 teemahaastattelusta. Tutkimuksessa kerättiin myös visuaalinen aineisto, joka koostui 120 sosiaalisesta mediasta kerätystä kuvasta. Pääpaino analyysissa on haastatteluissa. Visuaalisen aineiston joukosta on valittu kahdeksan kuvaa, joita on käytetty tukena teemahaastatteluissa. Aineistoa on analysoitu teemoittelemalla. Superruuan käsite on vaikea hahmottaa kuluttajille. He liittävät epäselvään käsitteeseen terveyden, hyvinvoinnin sekä luksuskulutuksen piirteitä. Superruuan kulutuspäätöksen kannalta merkityksellisiä ovat ruuasta syntyneet erityisesti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät mielikuvat sekä hintakäsitys. Superruuat koettiin kalliiksi lisätuotteiksi, joiden varaan ei voi rakentaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Superruokia ja muita luksusruuiksi luokiteltuja elintarvikkeita kulutetaan ensisijaisesti niiden välittämän viestin vuoksi. Haastateltavat voisivat kuluttaa enemmän superruokia, jos tietäisivät näistä enemmän ja luotettavaa informaatiota olisi helposti saatavilla. Superruuat luokitellaan jonnekin luonnollisesti terveellisten ruokien ja lääkkeiden välimaastoon. Aktiiviset ja kiireiset kuluttajat tuntuvat hakevan nopeaa ja yksinkertaista keinoa hyvinvointinsa edistämiseen syömällä superruokia. Nähtäväksi jää, ovatko superruuat ohimenevä pinnallinen ruokatrendi vai ottavatko kuluttajat superruuat osaksi jokapäiväistä ruokavaliotaan. Kaiken kaikkiaan superruuat ovat aineiston perusteella terveystietoisten ja tiedostavien kuluttajien ”ruokahifistelyä”, jolla he rakentavat identiteettiään ja viestivät muille elämäntyylistään.
  • Husa, Tomi (2014)
    This thesis investigates different kinds of ways that consumer grade 3D printers are used. Additionally, I investigate what reasons of use and motives are in effect while using 3D printers. The users of 3D printers are a poorly known consumer group and scientific studies on the subject are scarce. The data for this study was gathered by an electronic questionnaire, which was distributed via Facebook groups and places offering the possibility of 3D printing, among other places. The questionnaire was responded by 84 persons with experience in 3D printing. The analysis of this data was performed mainly with quantitative methods, but also open-ended questions were used in the understanding of this poorly known phenomenon. In general, the users of 3D printers are men and have experience in the technology industry. In addition, they are highly educated. Most respondents have used 3D printers for less than a year, which relates to the recent nature of this study’s topic. 3D printers are used quite diversely. The most common objects printed are models and prototypes, utility articles and spare parts. The printed objects are mostly designed personally, but some users use ready-made design files because of lacking skills. Most respondents use 3D printers situated in shared spaces like libraries and workplaces. It seems that the users of the 3D printers are becoming more diverse. New users are a more heterogeneous group which utilizes 3D printing more commonly in leisure oriented environments and applications. The respondents highlight many different reasons and motives for using 3D printers. Using 3D printers is entertaining and many utilize them for DIY hobbies. The respondents feel that 3D printing is an intriguing technology and they are interested in its new application possibilities. Many believe that 3D printing will change the world of the future and they view themselves as forerunners while using 3D printers. Additionally, self-sufficiency and the changing role of the consumer are issues that interest in 3D printing. The most important aspect in the instrumental use of 3D printers is the individuality of the printed objects. The printing of objects is rarely a substitute to buying them. As in the case of the users of 3D printers, it seems as if the reasons of use are in transition. Newer users more commonly stress the playfulness of 3D printers and the deterministic faith of progression associated in 3D printing. Additionally, they feel more positively about the future of consumer oriented 3D printing. On the contrary, more experienced users stress the fascination of 3D printing technology and the instrumental value of 3D printers.
  • Häkkänen, Leena-Elina (2015)
    Vuokra-asuminen on yleistä pääkaupunkiseudulla ja noin puolet kotitalouksista asuu vuokralla. Tästä huolimatta vuokra-asumiseen keskittyviä tutkimuksia on tehty niukasti. Maisterintutkielmas-sani tutkin vuokralla-asuvia kotitalouksia. Tarkastelen sitä, miksi vuokra-asuminen valitaan asu-mismuodoksi omistusasumisen sijaan, mitkä tekijät vaikuttavat vuokra-asunnon valintaan sekä minkälaista kuluttajuutta vuokra-asuminen ja vuokra-asunto kuvastavat. Tutkimusaineistoni koos-tuu yhdeksästä vuokralla asuvan kotitalouden teemahaastattelusta. Keräämääni aineistoa lähestyn aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä teemoittelua hyödyntäen. Haastattelemani kotitaloudet valitsevat vuokra-asumisen asumismuodokseen sen helppouden takia. Asunnon vuokraaminen koetaan joustavampana, huolettomampana ja riskittömämpänä vaihtoeh-tona kuin omistusasuminen. Vaikka vuokra-asumista pidetäänkin taloudellisesti riskittömänä, näh-dään se kuitenkin pidemmällä aikavälillä taloudellisesti kannattamattomana. Omistusasunnon hankkimalla ja asuntolainaa lyhentämällä kerrytetään samalla omaa omaisuutta, mitä pidetään järkevänä, ja siksi parempana vaihtoehtona. Helppouden lisäksi vuokra-asuminen valitaan asu-mismuodoksi elämäntilanteen – tai vaiheen johdosta. Nuoruus ja opiskelu, yksinasuminen sekä eläkeikä ovat elämäntilanteita ja -vaiheita, joilla perustellaan valintaa asua vuokralla. Vuokra-asunnon valinnassa sijainti ja asunnon laatu ovat kaikista tärkeimmät tekijät. Vuokra-asuminen mahdollistaa osalle haastattelemistani kuluttajista asumisen sijainnilla, josta ei olisi vält-tämättä varaa ostaa omaa asuntoa. Asunnon sijainti ja laatu menevät taloudellisen järkevyyden edelle ja näin asumismuodoksi valikoituu vuokra-asuminen. Tästä huolimatta suurin osa haastatte-lemistani vuokra-asujista kokee olevansa rationaalisia ja järkeviä kuluttajia. Osa kokeekin, että vuokra-asuminen ei kuvasta heitä kuluttajina ja omistusasunto kuvastaisi paremmin heidän kulutta-juuttaan.
  • Lassila, Antti (2013)
    Tutkimus tarkastelee sitä, miten kuluttajat suhtautuvat ekologiseen asumiseen. Ekologinen asuminen kattaa erilaisia asumisen ympäristövaikutusten vähentämiseen liittyviä ratkaisuja, mutta tässä tutkimuksessa keskitytään rakennuksissa ja asunnoissa käytettäviin uusio- ja kierrätysmateriaaleihin. Kuluttajien tiedot ja asenteet vaikuttavat heidän kulutuspäätöksiinsä. Ekologisen asumisen osalta voidaan olettaa, että ympäristötieto, -asenteet sekä käyttäytyminen ilmenevät vihreänä toimijuutena. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, kuinka paljon kuluttajilla on tietoa ekologisista asumismateriaaleista sekä näkyykö vastaajien asennoituminen heidän käyttäytymisessään. Tutkimus pohjautuu Kuluttajatutkimuskeskuksen toimesta kerättyyn valmiiseen aineistoon, joka on toteutettu sähköpostikyselynä satunnaisotannalla VAV Asunnot Oy:n asukkailta joulukuussa 2011. Kyselyyn vastasi 259 henkilöä. Aineistoa analysoidaan kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimustulokset antavat kuvan varsin myönteisesti ekologisiin asumismateriaaleihin suhtautuvasta kuluttajasta ja tulokset ovat pääosin linjassa aikaisempien suomalaisten ympäristötutkimusten kanssa. Vaikka suhtautuminen oli positiivista, ei vastaajilla ollut juurikaan entuudestaan kokemuksia ekologisten materiaalien käytöstä asunnossa tai asuintalossa. Kokemuksien puutteen myötä vastaajilla ei myöskään ollut kovinkaan paljon tietoa oman asunnon tai asuintalon materiaalien aiheuttamista ympäristövaikutuksista. Demografisia tekijöitä vertailtaessa vanhemmat ikäluokat olivat ympäristötietoisempia verrattuna nuorempiin. Terveydelliset ja laadulliset näkökulmat arveluttivat selvästi vastaajia. Esimerkiksi uusio- ja kierrätysmateriaalien vaikutukset sisäilman laatuun ja kalusteiden kestävyys herättivät epäilyksiä. Vastauksissa näkyi myös sukupuolen vaikutus: naisten on selkeästi miehiä helpompaa omaksua vihreä elämäntapa, joka näkyi asenteiden lisäksi muun muassa kierrätyksessä ja jätteiden lajittelussa. Sukupuolen lisäksi myös korkeampi koulutus merkitsi ajoittain myönteisempää suhtautumista. Kaiken kaikkiaan vastaajat vaikuttivat toiminnaltaan varsin ympäristömyönteisiltä ja suurin osa vastaajista olikin valmiita muuttamaan kerrostaloasuntoon, jonka rakentamisessa on käytetty uusioja kierrätysmateriaaleja. Useiden aikaisempien suomalaisten ympäristötutkimusten tapaan havaittiin, että ympäristömyönteisen asennoitumisen ja käyttäytymisen välillä ei ollut kovinkaan voimakasta yhteyttä. Tutkimuksesta saadut tulokset antavat hyvän lähtökohdan kehittää ekologisia asumisratkaisuja, joille kuluttajat vaikuttavat tulosten perusteella olevan varsin valmiita.
  • Puukko, Henna (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten kuluttajien suhtautumista hyönteisten ja niitä sisältävien elintarvikkeiden syömiseen käytäntöteoreettisesta näkökulmasta. Tutkielmassa tutkitaan sitä, minkälaisia mielikuvia hyönteisiin liitetään, millaisia hyönteistuotteita kuluttajat ovat valmiita syömään, missä tilanteissa niitä voitaisiin syödä sekä mitä ruoka-aineita ne voisivat kuluttajien lautasilla korvata. Tutkielmassa analysoidaan hyönteisten syömisen käytännön nykytilaa ja tulevaisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa käytännön elementtien kautta. Aineisto on kerätty alkuvuonna 2018 Taloustutkimus Oy:n ylläpitämän kuluttajapaneelin avulla ja koostuu tuhannesta vastauksesta, jotka on analysoitu SPSS-tilasto-ohjelmiston avulla. Tutkielman tuloksia voidaan pitää väestöä edustavana. Suomalaisista noin puolet voisi kuvitella syövänsä hyönteisiä ja niitä sisältäviä elintarvikkeita. Kuluttajat suhtautuvat hyönteisiin ja niitä sisältäviin elintarvikkeisiin toistaiseksi varsin varauksella, vaikka myös viriävää mielenkiintoa on havaittavissa. Tulosten perusteella sukupuoli, ikä sekä koulutustausta näyttävät vaikuttavan siihen, onko hyönteissyöntiä kokeiltu, ja siihen, miten niiden syömiseen yleisesti suhtaudutaan. Mielikuvat hyönteisisistä ravintona ovat pääosin kielteisiä, mutta niiden syömistä pidetään myös luonnollisena, ympäristöystävällisenä sekä eettisenä, johtuen ehkä kyseisten ominaisuuksien korostumisesta mediassa. Kuluttajat näyttävät hyväksyvän hyönteiset lautasilleen todennäköisimmin uutena lisänä eivätkä niinkään muiden ruoka-aineiden kuten lihan korvaajana, vaikka hyönteiset on usein tällaisena esitelty. Mieluiten hyönteisiä syödään mahdollisimman huomaamattomassa muodossa kuten jauheena leivässä, välipalapatukassa tai hyönteispyörykässä. Todennäköisimmin hyönteisiä syödään ravintolassa, ruokalassa tai kahvilassa. Osa kuluttajista ostaisi hyönteisiä valmisruokana kaupasta tai valmistaisi kotona perheelleen. Vain harva on valmis tarjoilemaan hyönteisiä ruuaksi kotona vierailleen. Tämä heijastaa hyönteisen syömisen varsin heikkoa sosiaalista hyväksyttävyyttä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkielmassa rakennetaan kuvaa hyönteisten syömisestä sosiaalisena käytäntönä. Kuluttajat liittävät hyönteisten syömiseen paljon kielteisiä merkityksiä, eikä niiden ruuaksi valmistamiseen liittyvää osaamista juuri ole. Hyönteisten ja niitä sisältävien elintarvikkeiden saatavuutta pidetään yhä heikkona, vaikka niiden myyminen kaupoissa sallittiin vuoden 2017 lopulla. Tulokset osoittavat, että monet motivoituneet kuluttajat arastelevat hyönteisten syömistä erilaisten sosiokulttuuristen esteiden takia. Jotta hyönteisten syömisen käytäntö valtavirtaistuisi, on yhteiskunnassa tapahduttava vielä voimakas asenteiden muutos.
  • Sorri, Simo (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien suhtautumista kaupan kanta-asiakasjärjestelmiin ja yrityksen keräämiin ostotietoihin. Tutkielman yhtenä lähtökohtana on huomio siitä, että kuluttajista kerätään yhä enemmän tietoja erilaisiin tietokantoihin. Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien näkemyksiä kanta-asiakasjärjestelmään kerätyistä ostotiedoista sekä sitä, miten haastateltavat suhtautuvat tietojen keräykseen. Lisäksi tarkoituksena on selvittää yleisemmin kuluttajien suhtautumista kanta-asiakaskasohjelmiin osana nykykuluttajuutta. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla vähittäiskaupan bonuskortteja käyttäviä kuluttajia. Aineisto koostuu kokonaisuudessaan kahdeksasta haastattelusta, joihin osallistui 13 kuluttajaa pääkaupunkiseudulta. Osana haastattelua haastateltavat tarkastelivat omia kanta-asiakasjärjestelmään tallentuneita ostotietojaan, jotka he olivat tilanneet etukäteen S-ryhmältä. Tutkimuksen mukaan haastateltavat huomasivat tiedoista heille ominaisia kulutustottumuksia. Arjen kulutuksesta haastateltavat pystyivät tekemään mielenkiintoisia ja loogisia johtopäätöksiä. Lisäksi haastateltavat huomasivat erilaisia arjesta poikkeavaa kulutusta, kuten erilaiset juhlapyhät ja mökkeilyn. Tietojen keräykseen suhtauduttiin yleisesti ottaen neutraaliin sävyyn, vaikka kerättyjen tietojen määrä koettiin suureksi. Keräys nähtiin asiana, johon ei tarvitse sen enempää kiinnittää huomiota. Suurin osa haastateltavista perusteli ”väljää” suhtautumista ostotietojen keräykseen sillä, että he pitivät tietoja merkityksettöminä. Haastateltavat näkivät niukasti yhtäläisyyksiä kanta-asiakaskorttien tietojen keräyksen sekä internetissä ja muilla digitaalisilla välineillä tapahtuvan tietojen keräyksen välillä. Digitaalisessa ympäristössä tapahtuva tietojen keräys nähtiin tuomittavampana kuin kanta-asiakasjärjestelmien tietojen keräys. Luottamus kotimaisiin kauppaketjuihin tietojen säilyttäjinä saattoi osaltaan pienentää epäluuloja päivittäistavarakaupan kanta-asiakaskorttien tietojenkeräyksestä.
  • Järvinen, Pia (2013)
    Tutkielma tarkastelee kuluttajien välistä kaupankäyntiä verkkohuutokaupassa, jossa tutkimuskohteena on käyttäjien välisen vuorovaikutuksen, luottamuksen sekä maineenhallinnan rakentuminen palvelussa. Aineisto koostuu 11 yksilöhaastattelusta, joita on analysoitu teemoittelemalla. Tarkastelen verkkohuutokauppaa sosiaalisen median kirpputorina. Käytän tarkastelussa pelitutkimuksen teorioita sekä mainejärjestelmän keskustelua luottamuksesta. Kaupankäynti verkkohuutokaupassa vaatii kuluttajien aktiivista toimintaa. Käyttäjät voidaan nähdä kuluttaja-tuottajina heidän toimiessaan palvelussa sekä ostajina että myyjinä. Kuluttajat luovat palvelun sisällön ja pitävät yllä sen toimintaa. Palveluntarjoaja tarjoaa puolestaan alustan, jossa kaupankäynti tapahtuu. Verkkohuutokaupankäynti ei perustu kasvokkaiseen vuorovaikutukseen, joten kommunikointi käyttäjien tapahtuu kirjoittamalla arvosteluita ostohistoriaan. Käytetyn tavaran kunnon arviointi muodostuu käyttäjien kirjoittaman kuvauksen ja valokuvan perusteella. Verkkohuutokaupan etuna kuluttajat kokevat sen hakuominaisuuden. Hakusanalla palvelusta on mahdollista etsiä tarvittavaa tavaraa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja missä vain. Kaupankäyntiä pidetään kuitenkin suhteellisen vaivalloisena ja aikaa vievänä. Palvelun pelinomaisuus tuo kaupankäyntiin jännitystä ja epävarmuutta sekä mielihyvää. Verkkohuutokaupasta metsästetään uusia harvinaisia löytöjä ja tarjouksia. Luottamus verkossa rakentuu mainejärjestelmän avulla, joka perustuu yhteisöllisyyteen ja maineen keräämiseen. Maineen avulla voidaan ennustaa käyttäjän tulevaa käyttäytymistä. Vastavuoroisuus on yksilön ja kaikkien yhteisön jäsenien etu. Luottamus mainejärjestelmän toimivuuteen on tärkeää. Käyttäjät luovat turvallisuuden tunteen yhdessä keskinäisen vuorovaikutuksen kautta.
  • Salonen, Marianna (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan viiniharrastajien näkemyksiä alumiinitölkistä viinin pakkauksena sekä kartoitetaan heidän suhtautumistaan alumiinitölkkiin pakattuihin viineihin. Tavoitteena on selvittää kyselytutkimuksen avulla, voisiko markkinoilla olla kysyntää alumiinitölkitetylle kuohuviinille. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, onko viiniharrastajan sosiodemografisilla tekijöillä tai muilla taustamuuttujilla vaikutusta tämän tapaan asennoitua alumiinitölkitettyyn viiniin ja halukkuuteen ostaa kuohuviiniä alumiinitölkissä. Tämän lisäksi tutkimuksessa analysoidaan, millaisiin käyttötilanteisiin alumiinitölkitetty kuohuviini voisi mahdollisesti sopia tai mitkä ovat suurimmat esteet alumiinitölkitetyn kuohuviinin ostolle. Tutkielmani teoreettinen viitekehys pohjautuu kuluttajien viinin valinnasta, viinin laadun arvioinnista sekä kuohuviinistä aiemmin tehtyyn tutkimukseen. Teoreettista viitekehystä on tuettu suomalaisen alkoholinkulutuksen trendeillä paneutuen eritoten suomalaisten tapaan kuluttaa kuohuviiniä. Tutkimusaineisto on kerätty anonyyminä Internet-kyselynä E-lomakkeella maalis-huhtikuussa 2020. Tarkasteltavia vastaajia on 387. Tutkielma on monimenetelmällinen ja sisältää sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista analyysiä. Aineiston kvantitatiivisessa analyysissä on käytetty apuna SPSS-ohjelmistoa sekä ei-parametrisia testejä kuten ristiintaulukointia ja x²-riippumattomuustestiä sekä Kruskal-Wallisin ja Mann-Whitneyn U-testiä. Kyselylomakkeella kerätty kvalitatiivinen aineisto on analysoitu käyttämällä teemoittelua. Alumiinitölkitetty viini on uutuus Suomen alkoholimarkkinoilla, ja suurin osa tähän tutkimukseen osallistuneista kuuli tölkkiviineistä ensimmäistä kertaa, eikä käytännön kulutuskokemusta ollut kuin vain osalla. Tutkimuksen perusteella alumiinitölkin turvallisuus ja terveysvaikutukset huolettavat joitakuita. Tölkki nähdään helppokäyttöisenä, vaikkakin liian arkisena pakkauksena, josta puuttuu lasipulloon liitetty juhlavuus. Lisäksi tölkki nähdään helposti kierrätettävänä, vaikka sen todellisesta ekologisuudesta ei kaikilla ole vielä käsitystä. Tölkitettyyn viiniin (puna-, valko-, ja rosee-) suhtauduttiin suopeammin kuin tölkitettyyn kuohuviiniin. Aineistossa esiintyivät seuraavat mahdolliset käyttötilanteet alumiinitölkitetylle kuohuviinille: piknik, mökki, vene, ulkoilmafestivaalit, retkeily, grillaaminen, sauna, yritysjuhlat ja kotikäyttö – etenkin silloin kun helppous on keskiössä. Tämän tutkimuksen mukaan suurimmat esteet tölkkikuohuviinin ostolle liittyvät tölkin liialliseen arkisuuteen, kuohuviinin laatuun liittyviin seikkoihin kuten vääränlaiseen valmistustapaan sekä alumiinitölkin ominaisuuksiin kuten tölkin kykyyn säilyttää kuohuviinin kuplivuus ja alumiinin mahdollisiin terveysvaikutuksiin. Tutkimukseen osallistuneista vain 16 prosenttia ilmoitti voivansa ostaa kuohuviiniä tölkissä. Mahdollisesti ostohalukkaita oli 36 %, kieltäytyneitä 42 % ja kannastaan epävarmoja oli 6 % vastaajista. Tutkimuksen mukaan vastaajan sosiodemografiset tekijät tai muut taustamuuttujat eivät korreloineet tämän alumiinitölkkikuohuviinin ostohalukkuuden kanssa, mutta aineiston perusteella eläkeläiset ovat kaikista haluttomimpia tölkkikuohuviinin ostoon. Halukkaimpia ostajia olivat ne kuluttajat, joilla oli aiempaa kokemusta tölkkiviineistä.
  • Rintanen, Kristiina (2013)
    The aim of this study was to describe where dog owners are looking for information from when pet becomes ill or shows symptoms and what factors affect clinic of choice. In addition to explaining how the pet's medical care is realized, as well as how consumers see veterinarian status and professionalism. The main data consists interviews of 17 dog owners, as well as interviews of the three veterinarian. Secondary data was collected by observing the work, facilities and atmosphere of three veterinary clinic, as well as social media by reading a dog-themed discussion forums. The research data analysis has been used thematic analysis. The main subjects are the pet health-related information search, a veterinary check, the owner's commitment to pet care and veterinary medicine expert status. Dog owners tell about their pets' health and care for them to be important. When pet shows symptoms or illness, dog owners are looking for information and guidelines on social media, acquaintances, breeders and veterinarians.Veterinary clinic is usually chosen for their location and the recommendations of the (WOM) basis. Good service offering and veterinary expertise get a dog owner to remain a user of services. Dog owners and veterinarians have different point of views when it comes to commitment to drug therapy. Dog owners say they are committed to the pet medication, but veterinarians feel that the owners tend to forget or do not get fed drugs to pets successfully. Dog owners are seen to rely veterinarians even more than the people of the treating physician, as a pet treated as a small child, who can not speak. In this case, the layman is a reliable professional. Vets feel pride in themselves and their own profession. Vets feel that they are in professional expert position.
  • Vilkkilä, Asta (2015)
    Tutkielmassa tarkastellaan alle kymmenenvuotiaiden lasten tavarasuhdetta. Tarkoituksena on selvittää lasten suhtautumista ympärillä olevaan tavaramaailmaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, millaisia erilaisia merkityksiä lapset tavaroille antavat. Lasten näkökulman lisäksi tutkimuksessa on tarkasteltu vanhempien käsityksiä lastensa tavarasuhteesta ja sitä, kuinka he kasvattajina kokevat lapsen ja tavaran välisen suhteen. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu 10 teemahaastattelusta. Haastatteluun osallistui viisi 4–9-vuotiasta lasta ja viisi heidän vanhempansa. Laadullisen tutkimuksen analyysissä tulkintateoreettisena kehyksenä on käytetty sisällönanalyysiä. Tavarat eivät ole lapsille pelkästään välineitä, joiden avulla he tekevät asioita vaan ne pitävät sisällään monia erilaisia merkityksiä. Tutkimuksen mukaan lapsen suhde tavaraan ei ole yksiselitteinen, vaan annetut merkitykset ovat moninaisia ja tilannesidonnaisia. Tavarat näyttäytyvät lapselle pääasiassa leluina. Lelut eivät määrity kuitenkaan pelkästään suhteessa leikkiin. Lelujen avulla lapset luovat ja vahvistavat sosiaalisia suhteita esimerkiksi omiin sisaruksiin ja ikätovereihin. Uutuudet ja muoti vaikuttavat lasten lelumieltymyksiin, mutta kaikista kallisarvoisimpia ovat lelut, joihin lapsi luo emotionaalisen suhteen. Suhde kallisarvoisiin leluihin on verrattavissa ihmisten välisiin suhteisiin. Lapset antavat tavaroille myös sosiaalisia merkityksiä. Niiden avulla vahvistetaan suhteita perheenjäsenten kanssa. Tavarat toimivat näin yhteenkuuluvuuden symboleina. Tavaroiden avulla lapset hahmottavat myös menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaa. Lasten tavarasuhteissa on kyse muustakin kuin vain uuden haluamisesta. Tavarat toimivat välineinä erilaisille tavoille olla yhdessä toisten kanssa. Vanhempien suhtautuminen lasten tavaramaailmaan on kontekstisidonnaista, ja tilanteesta riippuen samat esineet voidaan nähdä sekä hyvinä että huonoina lapselle. Vanhemmat antavat tavaroille merkityksiä siinä missä lapsetkin. Nämä merkitykset määrittelevät vanhempien suhtautumista lasten esineisiin. Nykypäivän vanhemmuutta voi nimittää neuvottelevaksi vanhemmuudeksi, koska lasten mielipiteitä kuunnellaan kulutukseen liittyvissä päätöksissä. Vaikka tutkimuksen perusteella tavaroilla on suuri rooli lasten elämässä, ne eivät korvaa kuitenkaan lasten ja heidän vanhempiensa yhdessä viettämää aikaa.
  • Valkama, Johanna (2014)
    Lasten kuluttajuus on noussut tutkimuskohteeksi vasta viime vuosina, ja lapsia koskevaa kulutustutkimusta on tehty verrattain vähän. Lapset kuluttajina ovat tärkeä kohderyhmä, ei vain tämän hetken kuluttajina, vaan myös tulevaisuuden kuluttajina. Tutkielmassani tarkastelen, millaisina kuluttajina lapset nähdään mediateks-teissä. Tutkimukseni asemoituu kuluttajatutkimuksen, mediatutkimuksen ja lapsuustutkimuksen rajapintaan. Olen tarkastellut sitä, miten lasten kuluttajuutta rakennetaan suhteessa säästämiseen ja työhön kasvattami-seen sekä hyvään kuluttajuuteen lapsuudessa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä lasten kuluttajuudesta ja siihen suhtautumisesta. Käsityksiä lapsista kuluttajina olen analysoinut media-aineiston avulla. Tutkielman aineiston muodostaa 60 artikkelia Kuluttaja- ja Lasten Maailma -lehdistä vuosilta 2000–2006. Koska molempien lehtien julkaisijoi-den voidaan katsoa painottavan lastensuojelua toiminnassaan, asemoituukin tutkimukseni lastensuojelulli-seen kontekstiin. Tutkimukseni on aineistolähtöinen laadullinen tutkimus, jossa aineiston analyysin apuna olen käyttänyt diskurssianalyyttisiä menetelmiä. Tarkastelemissani artikkeleissa lapset esiintyivät usein yhtäältä puheen kohteena toisaalta katseen kohteena. Lapsi itse sai kuluttajana harvemmin äänensä esiin. Hyvää kuluttajuutta lapsuudessa rakennetaan korosta-malla työn teon tärkeyttä ja työhön opettamista, mikä näkyy erityisesti kotitöihin osallistumisen painottami-sessa. Rahan säästäminen nähdään itseisarvona, joka jokaisen lapsen tulisi osata. Lasten kuluttajuutta ei rakenneta vain säästämisen ja työn kautta, vaan myös sukupuolittamalla kuluttajalapsia. Erotteluja luodaan tyttöjen ja poikien välillä, jolloin tytöt näyttäytyvät kuluttajina ja rahan käyttäjinä, pojat taas ansaitsijoina ja säästäväisinä. Tutkimuksen perusteella on löydettävissä kolme diskursiivista tapaa puhua lapsista kuluttajina. Vahvimpana nousi esiin kuluttajalapsi suojelun kohteena. Tämä puhetapa painotti lasta haavoittuvana kuluttajana, jota tuli suojella markkinoiden vaikutukselta. Lapsi opettelevana kuluttajana -puhetavassa painottui lapsi, jota tuli ohjata ja neuvoa, jotta lapsi pärjäisi aikuisena kuluttajana. Lapsi osaavana kuluttajana nosti esiin lapsen taitavana, jopa juonikkaana, kuluttajana tässä hetkessä.
  • Jones, Ulla (2020)
    Palvelukulttuurin rakentuminen on kaksisuuntaista dialogia. Jos yritys ei ymmärrä, miten arvo muodostuu kuluttajalle, se ei voi synnyttää asiakasarvoa. Arkisten palvelujen tarkastelu koetun arvon näkökulmasta tuottaa helposti sovellettavaa tietoa ja osoittaa, että kuluttaja voi saada arvon kokemuksen mistä tahansa asiasta. Lapsiperheet ovat arjen asiantuntijoita, joiden kokemaa arvoa arkisissa peruspalveluissa – pankkipalvelut sekä älypuhelin ja puhelinliittymä – tutkielmani keskittyy tarkastelemaan. Koettu arvo voidaan määritellä vuorovaikutteiseksi, suhteelliseksi preferenssikokemukseksi. Lapsiperheessä kuluttajuus on aina yhteiskuluttajuutta, jolloin arvon kokemus syntyy myös kolmenvälisessä vuorovaikutussuhteessa vanhemman, lapsen ja tuottajan välillä. Tutkielmani rikastaa koetun arvon teorioita, jotka edustavat aikuisen kuluttajan yksilönäkökulmaa. Neljä koettua arvoa moniulotteisesti määrittelevää teoriaa otettiin lähempään tarkasteluun. Niiden pohjalta muodostettiin koetun arvon tarkastelulinssit: taloudellinen, toiminnallinen, emotionaalinen, altruistinen ja egoistinen arvo. Vanhemman, lapsen ja tuottajan välistä triadista arvon muodostumista tarkasteltiin lapsen roolin kautta. Sovelsin valittua teoreettista viitekehystä teemahaastatteluin kerättyyn aineistoon, jota tarkastelin näytenäkökulmasta. Haastateltavani vertailivat koetun arvon ulottuvuuksien välillä pohtiessaan valintoja. Pohdinnoissa olivat mukana samanaikaisesti esimerkiksi taloudellinen, toiminnallinen, emotionaalinen ja egoistinen arvo. Jokaista viittä koetun arvon ulottuvuutta havaittiin sekä pankkipalveluissa että älypuhelimen ja -liittymän kontekstissa. Arkisten palveluiden arvon kokemuksessa korostuu toiminnallinen arvon ulottuvuus. Erityisen arvokkaana haastateltavat pitivät sitä, että kerran otettu palvelu toimi eikä palvelun ylläpito edellyttänyt heiltä toimenpiteitä. Lapsi ja vanhempi eivät näyttäydy aktiivisina yhteiskuluttajina. Taloudellisen arvon keskusteluteemat liittyvät vain vanhempiin, mikä osoittaa, että lapsi on tietoisesti etäännytetty taloudellisesta toiminnasta. Triadisen suhteen kautta rakentuvat arvon kokemukset eivät korostuneet haastateltavien tarinoissa. Lapsi liittyi vahvimmin keskusteluteemoihin, jotka rakensivat emotionaalista ja altruistista arvoa. Tutkielmani monipuolistaa keskustelua asiakasarvosta, joka joskus keskittyy liiaksi vain taloudellisten ja toiminnallisten ulottuvuuksien tarkasteluun.
  • Arvonen, Ella (2020)
    Uusien suomalaisten lastenvaatemerkkien ympärille muodostunut suuri suosio on ollut mediassa esillä viime vuosina. Lastenvaatteisiin panostetaan ja niitä ostetaan niin uutena kuin käytettynäkin. Erityisesti äidit ovat perustaneet lastenvaatemerkkeihin kytkeytyneitä brändiyhteisöjä ja keskustelevat uutuuksista muiden yhteisön jäsenien kanssa. Tarkastelen tutkielmassani lastenvaatteiden kuluttajayhteisöä, joka toimii sosiaalisessa mediassa. Yhteisössä vanhemmat keskustelevat tietyistä lastenvaatemerkeistä. Tarkastelen sitä, miten vanhemmat kokevat brändiyhteisöt lastenvaatteiden ympärillä ja miten brändiyhteisö on muokannut vanhempien suhtautumista lastenvaatteisiin. Lähestyn aihetta laadullisella tutkimusotteella. Tutkielmaani varten haastattelin yhdeksää äitiä brändiyhteisöstä. Käytin menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkielman analyysiin hyödynsin teemoittelua. Tutkimukseni mukaan vanhemmat saavat yhteisöstä ohjeita, seuraa muilta yhteisön jäseniltä ja uutta tietoa. He jakavat ajatuksiaan, löytöjään ja vinkkejään toisille vanhemmille. Erityisesti tutkimuksessani näkyi se, kuinka vanhemmat ovat saaneet yhteisöstä tietoutta vaatteiden materiaaleista ja valmistustavoista. Ekologisuus ja eettisyys korostuivat arvoina haastatteluissani. Samoin vanhemmat ovat alkaneet ryhmästä saadun tietouden kautta kiinnittämään huomiota myös omiin vaatteisiinsa, niiden materiaaleihin ja valmistukseen. Aikuiset ja lapset rakentavat identiteettiään vaatteilla. Lapsilla on paljon tietämystä ja ymmärrystä vaatteista, vaatekaupoista ja brändeistä, ja he lujittavat suhteita ikäisiinsä muodin ja brändien kautta. Luksustuotteet liitetään perinteisesti korkeaan hintaan ja sosiaaliseen statukseen. Statushakuisen luksuksen ohelle on syntynyt kuitenkin uusi luksus, jota ovat elämyksellisyys, eettisyys ja ekologisuus. Luksuskulutus on myös siirtynyt käytetyn tavaran markkinoille. Haastattelemani äidit kertoivat ostavansa ja myyvänsä paljon lastenvaatteita kirpputoreilta ja yhdistävänsä ekologisuuden kulutukseensa ostamalla ja myymällä vaatteita kirpputoreilla.
  • Saksa, Hanna (2018)
    Yksin asuminen on ilmiönä yleistynyt. Viimeaikainen uutisointi ja tutkimukset osoittavat, että nuoret aikuiset haluavat asua erityisesti yksin. Yksin asumiseen liittyvät pääkaupunkiseudulla korkeat asumiskustannukset, jotka rajoittavat muuhun kulutukseen käytettävissä olevien varojen määrää. Kuitenkin yksin asuvat ovat tutkimusten mukaan aktiivisia kaupunkipalvelujen käyttäjiä. He vierailevat kahviloissa ja ravintoloissa useammin kuin muiden kotitaloustyyppien edustajat. Tarkastelen tutkielmassani Helsingissä asuvien 20–28-vuotiaiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia yksin asumisesta ja sen vaikutuksista kulutukseen ja talouden järjestelyyn. Lisäksi tarkastelen sitä, liittyykö yksin asumiseen jonnkin erityisen elämäntyylin tavoittelua. Lähestyn aihetta laadullisella tutkimusotteella Keräsin osan aineistosta e-lomakkeella hyödyntäen eläytymismenetelmää ja osan haastattelemalla. Aineistoni koostuu 28 e-lomakevastauksesta sekä neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineiston analyysissa olen käyttänyt teemoittelua. Tutkimuksen mukaan yksin asumiseen liittyy vahva tiedostamaton talouden järjestely, jossa asumisen hinta sovitetaan arkisiin säästöihin. Ruokailu on keskeinen teema, jonka ympärille sekä kulutus että säästäminen kohdistuvat. Yksin syödessä ruokailu on yksipuolista ja välttämätöntä, kun taas seurassa ruokailuun panostetaan ja pidetään tavallisen arjen ylittävänä tapahtumana. Yksin asuvat kuvaavat itseään kuluttajina harkitseviksi ja säästäväisiksi, vaikka talouden seuranta on epäsäännöllistä ja suurpiirteistä. Yksin asumista pidetään normaalina asumismuotona, eikä siihen suoranaisesti liitetä ajatuksia elämäntyylistä. Tutkielma osoittaa, että yksin asumisen keskeisin syy on vapaus toteuttaa itseään ja koettu tehokkuus hallita omaa taloutta. Sosiaalisuus ja sen säätely ovat merkittävä osa yksin asumista. Yksin asujan kulutus kohdistuu elämyksiin ja sosiaalisiin tapahtumiin, joissa ilmennetään omaa identiteettiä ja siten elämäntyyliä.
  • Tenkanen, Heidi (2019)
    Tutkielma tarkastelee lemmikkejä kodinsisustuksen kontekstissa. Tavoitteena on analysoida sitä, miten lemmikkieläimet vaikuttavat kodinsisustukseen ja millaisia ratkaisuja lemmikkikodeissa tehdään. Lisäksi tutkin minkälaisia rooleja lemmikeillä on osana kodinsisustusta. Tutkimuksen aineistona on 13 teemahaastattelua. Haastatteluissa hyödynnän projektiivista tekniikkaa käyttämällä IKEA-kuvastoa. Tarkoituksena on saada monipuolisia kommentteja ja näkemyksiä lemmikkikotien sisustamisesta. Aineiston analysointimenetelmänä käytän teemoittelua. Lemmikkikodeissa on useita lemmikeille hankittuja tuotteita kuten raapimapuu, kissanvessa, lemmikin peti, juomakippo, lelut ja ruoansäilytysastiat. Omistajilla voi joskus olla jopa ristiriitainen suhde lemmikkien välttämättömiin tuotteisiin. Myös kodin huonekaluhankinnoissa otetaan lemmikit huomioon. Lemmikinomistajat pyrkivät kodissaan helppohoitoisuuteen, käytännöllisyyteen ja turvallisuuteen. Lemmikeillä voi tutkimuksen perusteella olla kolme erilaista roolia osana kodinsisustusta. Lemmikki voi olla 1) sopeutuja, 2) päättäjä tai 3) sisustuselementti. Yhdessä kotitaloudessa lemmikki voi esiintyä tilanteen mukaan eri rooleissa. Lemmikin ollessa sopeutujan roolissa, on selvää, että lemmikki opetetaan elämään kodissa ihmisten toivomalla tavalla. Valintoja ei pääosin rajoitettu lemmikin takia. Lemmikin ollessa päättäjän roolissa, lemmikillä on iso vaikutus siihen, mitä huonekaluja ja tarvikkeita kotiin hankitaan. Tämä näkyy erityisesti niissä kodeissa, joissa lemmikillä on jonkinlaista ongelmakäytöstä. Kun lemmikki on sisustuselementtinä, se rinnastetaan koriste-esineeseen. Lemmikki korvaa kodin muut koriste-esineet. Kotiin valitaan neutraaleja kuoseja, jotta lemmikki erottuu niistä mahdollisimman hyvin.
  • Nevalainen, Elina (2019)
    Tutkielman aiheina ovat lihan ja kasviproteiinien kulutuksen muutos sekä niiden kulutus ja tärkeys syömisen ja ruoanlaiton käytännöissä. Tutkielmassa tarkastellaan lihan ja kasviproteiinien kulutuksen muutosta ruokatapojen ja ruokatottumuksen muutoksen käsitteellisiin vastinpareihin perustuen. Lisäksi tarkastellaan lihan ja kasvisproteiinien kulutusta käytäntöjen teorian pohjalta. Tutkimus on määrällinen, ja sen aineisto on kerätty Taloustutkimuksen toteuttamana kyselynä tammikuussa 2018. Tutkielman aineistosta on etsitty taustamuuttujia ja yleisiä ruokaan liittyviä arvostuksia, jotka selittävät lihan tärkeyttä ruoka-aineena syömisen ja ruoanlaiton käytännöissä. Samoin on tarkasteltu papujen arvostusta ruoka-aineena selittäviä muuttujia. Tämän lisäksi aineistosta on muodostettu kolme kuluttajaryhmää vastaajien ilmoittaman lähimenneisyyden lihan, kasvisten ja kasviproteiinien kulutuksen muutoksen perusteella. Näitä kolmea ryhmää eli keventäviä kuluttajia, kasviproteiineja lisänneitä kuluttajia ja muuttumattomia kuluttajia on verrattu keskenään lihan ja papujen tärkeyden, yleisten ruokaan liittyvien arvostusten ja kasviproteiineihin liittyvien mielikuvien suhteen. Tämän lisäksi on tarkasteltu ryhmien eroja sen suhteen, kuinka usein lihaa ja kasviproteiineja kulutetaan, korvataanko lihaa kasviproteiinituotteilla ja miten vastaajat aikovat muuttaa kulutustaan lähitulevaisuudessa. Tutkielman mukaan kaksi ryhmää on vähentänyt lihan kulutustaan. Keventävät kuluttajat ovat jossain määrin siirtyneet punaisesta lihasta broileriin, kalaan ja kasviksiin, kun taas kasviproteiineja lisänneet kuluttajat ovat vähentäneet kaikkea lihan kulutusta ja siirtyneet kuluttamaan kasviproteiineja. Näitä kahta ryhmää yhdistää ruoan terveellisyyden ja luonnollisuuden arvostus, mutta erottelevana muuttujina ovat uutuudenpelko sekä lihantuotantoon ja kulutukseen liittyvien eettisten ongelmien tärkeys. Keventävät kuluttajat ovat kasviproteiineja lisänneitä kuluttajia uutuudenpelkoisempia, kun taas kasviproteiineja lisänneet kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota eettisiin ongelmiin. Tarkasteltaessa lihan tärkeyttä syömiseen ja ruoanlaittoon liittyvissä käytännöissä, liha on tärkeä ruoka-aine keventäville kuluttajille ja muuttumattomille kuluttajille. Kasviproteiineja lisänneille kuluttajille liha on selvästi vähemmän tärkeä ruoka-aine kuin muille ryhmille, ja kasviproteiineja lisänneet kuluttajat myös käyttävät kasviproteiineja säännöllisesti. Tällä ryhmällä on myös myönteisimmät mielikuvat kasviproteiineista verrattuna muihin ryhmiin.
  • Uotinen, Sanna (2011)
    The research discusses consumers? views on climate change and the acceptability of climate impact monitoring and feedback system as a consumer policy instrument. 15 consumers tested a demonstration version of a monitoring and feedback interface of climate impacts for a month and they participated in a web discussion concerning the subject matter. I analyzed the web discussion material from the point view of mundane reasoning by studying consumers? everyday knowledge of climate change and environmental responsibility as well as the heuristics pertaining to the acceptability of the service. Generally climate change was found to be a rather abstract and ambiguous phenomenon which is why consumers have difficulties in understanding the concrete impacts of their choices on climate change. Even though there is plenty of information available about climate impacts of consumption, especially the information provided by companies was found to be inconsistent and partially unreliable. Consumers also criticized the narrow outlook of climate change debate on overall environmental impacts. Consumers think that instead of focusing only on carbon dioxide emissions, environmental impacts should be considered as an entity of which the climate impacts constitute only a part. Climate change influenced the consumption patterns of the consumers who participated in the research in varying degrees. For some climate change had become an essential norm guiding their consumption, whereas some told they considered climate impacts only when making bigger purchases. Important aspects concerning environmentally responsible behavior included finding the balance between the pleasure and responsibility of consumption and the personal feeling that one is doing the right thing. Climate and environmental matters are flexibly weighted in the choices alongside with other factors. However, even if consumers possess environmental knowledge and are willing to take climate and environmental impacts into account in their consumption choices, many situational and contextual factors determine the possibilities of environmentally responsible behavior. The research brought up four heuristics that consumers used when considering the prerequisites of acceptability of climate impact monitoring and feedback system and its functionality as a consumer policy instrument. Firstly, the service has to be quick and effortless to use and offer information in an illustrative and accessible format. Secondly, the information has to be trustworthy and relevant in a way that the service takes into consideration various types of consumers and different information needs. Thirdly, the service has to be implemented comprehensively and transparently in co-operation with several trade groups and the public sector. Fourthly, the service has to be implemented in an encouraging way which connects it to other policy instruments.
  • Liiri, Jaana (2013)
    This study deals with the carnivalistic consumer revolt and the urban event of Restaurand Day. Restaurant Day represents a case of a new kind of consumer movement in Finland. My research method is qualitative and I approach the phenomenon through Finnish media articles. The basis of my research lays on consumer culture theories and their contributions. As research material I use online versions of Finnish newspapers and magazines as well as online discussions connected to these media articles. Here and there, social media completes my research material too. Theoretical framework of this study consists mainly of experience consumption, carnivalism, activism, consumer movements, leisure, food culture and urban culture studies. This is a case study, which aims to a deeper understanding of phenomenon by analysing and interpreting the data. The unifying theme of this thesis is the concurrent role of consumers as pleasure seekers, rebels and consumer-producers. Other clear themes are transience, do-it-yourself, pop-up, copying ideas from around the world and comparisons between Finland and other countries. On Restaurant Day, consumers are looking for thrills and experiences. Restaurant Day is also connected to a concept of urban community. Working, doing and arranging things together is an important aspect and authentication of the individually perceived experientiality. Consumers also throw themselves into the role of producers by inventing imaginative restaurant concepts and by producing restaurant services to others. Restaurant Day’s main idea does not consist only of serving food and cooking, but rather deals with all matters achieved through food. The concept of medieval carnivalism and laughter by Mihail Bahtin seems to create great backgrounds for the modern phenomenon of nowadays consumer culture. This phenomenon can be described as carnivalistic consumer revolt that is expressed in a carnivalistic urban event. One basic idea of carnivalistic urban event is to criticise the unnecessary formality and rules in funny and enjoyable ways. This is the main idea of carnivals all over the world. In Restaurant Day, consumers appear as urban culture animators, rebels, consumer-producers and eventually, even social innovators. My research data contain a lot of descriptive words such as carnival, enjoyment, fun, revitalization, cheerfulness, creativity, imagination, enthusiasm and joy. These expressions represent the complex yet optimistic nature of the phenomenon. As the popularity and reputation of Restaurdant Days grows, its carnival spirit and consumer-producer ideas are being put to use in official contexts too. In the end, various actors and experts from different fields have been interested in adopting Restaurant Day spirit to their own innovations. One idea is to introduce Restaurant Day to the world as Finnish innovation: it’s an unique manifestation of the power of Finnish civil and consumer society.