Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Yleinen valtio-oppi, politiikan tutkimus"

Sort by: Order: Results:

  • Reinsalo, Antti (2017)
    This thesis examines an open public consultation, Debate on the future of Home Affairs policies, organized by the European Commission in 2013-2014. Moreover, it investigates perceived significance of the consultation, in which several interest organizations took part. Because of its institutional position, The Commission needs input and expertize from interest organizations for both input and output legitimacy aspirations. Moreover, it has developed a consultation regime as part of European Governance. Although prior research exists, relatively little is known about open online consultations. Utiliziing theories of representation and legitimacy, this thesis examines why do interest organizations participate in online consultation, and how and whether are they able to contribute to advance legitimacy in Commission’s decision making processes. To investigate the research problem, semi-structural interviews were conducted in Brussels during spring 2015. The range of respondents consists of a representative of the Commission, and senior officials coming from NGO’s, employers’ interest organizations and trade unions. The interviews are analysed with qualitative content analysis methods, in interaction with the theories of representation and legitimacy. The criteria to assess legitimacy is based on prior research, and consists of responsiveness, representativenes, inclusiveness, transparency, weight of the results and efficacy. Moreover, the analysis is reflected to prior research. Based on the interview data, open online consultation on the future of home affairs policies is perceived as a complementary consultation instument for both the Commission and interest organization. However, interest organizations highlight that although they don’t have high expections in making an impact in open online consultation, participating in them cannot be ignored. Results indicate that when forming a position to online consultation, organizations consult their members, but rarely receive a great deal of input from their members. Interest organizations’ links with their regular members are constant, but in terms of participating in online consultation, the process is Brussels-lead. Moreover, both the Commission and the consultation participants value the consultation culture. Understanding the role of non-electoral representation, and assessing their contribution to democracy or legitimacy is outlined as one of the key research fields in EU studies and this thesis has made a contribution in it. The thesis has also limitations regarding both the data and theoretical frameworks that are to be kept in mind. The interview data consists of individual individual perceptions of respondents and must be treated accordingly. Therefore, far reaching conclusions based on the results ought to be avoided.
  • Nelimarkka, Matti (2011)
    Tutkimus analysoi kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen välistä vuorovaikutusta verkkomedian mahdollisuuksien kautta. Taustalla on ensinnäkin politiikan teorian kautta muodostettu käsitys kansalaisjärjestöjen positiivisista vaikutuksista niin demokratiaan kuin kansalaisten omiin taitoihin. Toiseksi aiemman aihetta käsittelevän empiirisen tutkimuksen, erityisesti Steinin (2009) ja Brudinin (2008) analyysien perusteella kansalaisjärjestöjen verkkosivut on luotu ennen kaikkea yksisuuntaiseen tiedotukseen, eivätkä ne sisällä kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen elementtejä. Viimeisenä perusteena tutkimuksen mielekkyydelle toimii esimerkiksi Winnerin (1985) huomio, että teknologialla ja sen käyttöönotolla on aina poliittinen ulottuvuus, minkä voidaan ajatella pätevän myös kansalaisjärjestöjen tilanteessa. Tässä tutkimuksessa olennainen lisä aiempaan tutkimukseen verrattuna on historiallinen tarkastelutapa. Tutkimuksessa tarkastellaan kymmenen kansalaisjärjestön verkkosivujen ja muun verkkopresenssin kehittymistä vuodesta 1996 vuoteen 2011. Tätä kautta on mahdollista tutkia tarkemmin kahta tutkimuskysymystä: 1. Kansalaisjärjestöjen organisaatiollinen kehityksen, erityisesti institutionalisoitumisen ja professionalisoistumisen vaikutukset, vähentävät kansalaisjärjestöjen osallistuvuutta (Kriesi 1996, Tarrow 1998, Blumer 1951). Havaitaanko näitä muutoksia myös verkkopresenssin kautta? 2. Verkkomedia on kokenut voimakkaita muutoksia, erityisesti 2000-luvun alusta lähtien. Eräs näiden muutoksien keskeinen elementti on ollut kaksisuuntaisten viestintämahdollisuuksien kehittyminen ja parantuminen (Majava 2006, Erkkola 2008). Miten kansalaisjärjestöjen verkkoviestinnässä on otettu näitä uusia verkkomedian mahdollisuuksia käyttöön? Kysymyksiä lähestytään laadullisen analyysin kautta tutkimalla verkkosivujen osallistamista, eli sitä onko kaksisuuntainen vuorovaikutus mahdollista vai ei. Osallistumisen mahdollisuuksien kuvaukseen käytetään Chadwickin ja Mayn (2003) viitekehystä, jonka mukaan verkko-osallistuminen voi olla tiedottavaa, konsultoivaa tai keskustelevaa. Tiedottavalle verkko-osallistumiselle ominaispiirteistä on sen yksisuuntainen luonne, kun taas konsultoiva ja keskusteleva osallistuminen ovat kaksisuuntaista viestintää. Konsultoivaan osallistumiseen verrattuna keskustelevalle osallistumiselle ominaista on jaetumpi tietokäsitys ja kansalaisten mukaanotto agendan muotoilussa. Keskeisenä tuloksena voidaan esittää, ettei ensimmäiseen tutkimuskysymykseen tämän kymmenen tapauksen tapaustutkimuksella voida antaa luotettavaa vastausta. Ensinnäkin, eri ikäisten kansalaisjärjestöjen verkkosivujen osallistumisen mahdollisuuksien välillä ei ole selkeitä eroja. Toiseksi, nuorempien kansalaisjärjestöjen kohdalla osallistumisen mahdollisuuksissa ei havaittu merkittävää muutosta tarkastellulla aikavälillä. Toiseen tutkimuskysymykseen taas voidaan vastata, että osallistumisen mahdollisuudet ovat kasvaneet verkkomedian muutosten ansiosta. Käytännössä siirtymä osallistumista paremmin mahdollistaviin mekaniikkoihin, kuten kommentoinnin mahdollistamiseen, tapahtui 2000-luvun lopussa. Siirtymä on kuitenkin kohdistunut suurimmilta osin vain konsultoiviin mekaniikkoihin, eli näennäisestä vuorovaikutteisuudesta huolimatta aloitteen tekemisen monopoli on säilynyt kansalaisjärjestöillä itsellään. Lisäksi on syytä huomioida, etteivät osallistumisen mahdollisuudet sellaisenaan johda vielä aitoon osallistumiseen, eli kansalaisjärjestöjen ja kansalaisten väliseen vuorovaikutukseen.
  • Luoto, Laura (2020)
    Tutkielma tutkii EU-instituutioiden ideoita Kreikan kolmannesta tukipaketista kesällä 2015. Tutkielma tuottaa uutta tietoa EU:n instituutioiden koordinoivassa sfäärissä liikkuvista ideoista. Koordinoivassa sfäärissä esiintyy diskurssi sellaisten toimijoiden välillä, joilla on yhtäläinen pääsy poliittiseen päätöksentekoon. Eurokriisin kohdalla koordinoivaa sfääriä on tutkittu vähän. Valtaosa aiemmasta tutkimuksesta onkin keskittynyt median käyttämiin diskursseihin. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata EU-instituutioiden koordinoivaa diskurssia Kreikan kolmannesta tukipaketista. Tutkielman teoreettinen viitekehys on Vivien Schmidtin diskursiivinen institutionalismi ja menetelmä Norman Fairclough’n poliittinen diskurssianalyysi. Schmidtillä ja Fairclough’lla on yhtäläinen käsitys diskursseista toimintaa rajoittavina ja toisaalta sitä tuottavina. Schmidtin mukaan ideoiden pysyvyys riippuu koordinoivan diskurssin ja kommunikatiivisen diskurssin kyvystä viestiä ideoita eri yleisöille. Kommunikatiivisessa sfäärissä legitimoidaan ideoita suurelle yleisölle. Ideat jakautuvat filosofiseen, ohjelmoivaan ja policy-tasoon, joista vahvin on filosofinen taso. Sillä olevat ideat ovat perustavanlaatuisia käsityksiä maailman toiminnasta, kun taas ohjelmoivan ja policy-tason ideat saattavat muuttua herkemmin. Fairclough’n poliittinen diskurssianalyysi tutkii poliittisissa tilanteissa tapahtuvaa argumentaatiota. Se pureutuu puhujan premisseihin ja kuvaa niiden avulla puhuja argumenttia. Poliittinen diskurssianalyysi kiinnittää myös huomiota tapaan, jolla tekstit tuotetaan. Tämä on hyödyllinen piirre tutkimuksen kannalta, sillä EU-instituutiot tuottavat tekstejä eri tavoin ja toisaalta Schmidtin teoriaa on arvosteltu siitä, että se keskittyy liikaa toimijoihin instituutioiden kustannuksella. Aineistona tutkimuksessa käytetään EU-instituutioiden tuottamia asiakirjoja ja yhtä keskustelua, jotka koskevat Kreikan kolmannen tukipaketin myöntämistä. Aineistoa on mukana Euroopan parlamentilta, ministerineuvostolta ja komissiolta. Aineisto on julkisesti saatavilla internetissä. EU-instituutioiden koordinoiva diskurssi Kreikan kolmannesta tukipaketista on komission ja ministerineuvoston osalta vahvaa, mutta parlamentin osalta ei. Monet aiemman tutkimuksen löydöksistä toistuvat, mutta menetelmän ansiosta aineistosta löytyy paljon uutta, esimerkiksi parlamentin vahvasti esillä pitämät eurooppalaisuuden, solidaarisuuden ja oikeudenmukaisuuden arvot. EU-instituutioille yhteiset premissit ovat sääntöjen noudattamisen tärkeys sekä ajatus siitä, että Kreikan kriisi on ratkaistava EU:ssa yhdessä.
  • Laurila, Miika (2012)
    Pro gradu -tutkielma käsittelee Euroopan komission julkisuuskuvaa suomalaissa sanomalehdissä. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälainen julkisuuskuva Euroopan komissiolla on Suomessa, onko uutisoinnissa havaittavissa aluekohtaisia eroja ja millaisia tulkintakehyksiä uutisoinnista on havaittavissa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan julkisuuden ja mediajulkisuuden suhdetta sekä julkisuuskuvan, imagon ja maineen käsitteitä. Tutkimuksessa on käytetty sisällön erittelyä yleiskuvan muodostamiseen aineistosta sekä kehysanalyysia aineiston laadulliseen analyysiin. Tutkielman aineisto sijoittuu aikavälille 1.1.2011 – 31.3.2011 ja se on kerätty Euroopan komission Suomen edustuston toimesta. Aineisto koostuu 413 sanomalehtikirjoituksesta, jotka käsittelevät Euroopan komissiota. Aineistoon lukeutuu uutiskirjoituksia kuudesta suomalaisesta sanomalehdestä: Helsingin Sanomat, Turun Sanomat, Aamulehti, Keskisuomalainen, Maaseudun Tulevaisuus ja Kauppalehti. Sisällönerittelyn avulla on tarkasteltu uutisten määrää, aihepiiriä, tyyppiä ja toimijoita, yleissävyä sekä komission roolia. Havaintojen perusteella sanomalehtien välillä esiintyy merkittäviä eroavaisuuksia. Uutisointia tapahtuu huomattavasti eniten eteläisen Suomen sanomalehdissä kun taas muissa sanomalehdissä uutisointi jää huomattavasti pienemmäksi. Suurin osa uutisoinnista on sävyltään neutraalia. Sävyltään positiivisten uutisten määrä on suurempi kuin negatiivisten, jolloin uutisoinnin voi kuvata olevan positiivissävytteistä. Uutisissa korostuu komission rooli vahvana vallankäyttäjänä. Kaikkein eniten komissio profiloituu toiminnassaan talouden sekä maaseudun asioiden hoitamisessa. Aineistosta on mahdollista havaita kolme eri tulkintakehystä, jotka ovat hallinta-, altruismi- sekä byrokratia-kehys. Hallinnan kehys on kehyksistä dominoivin sekä myös ilmiselvin. Hallinta -kehyksen kautta luodaan kuvaa komissiosta 'poliisimaisena' ja valvovana toimijana. Altruismi –kehys on kaikkein harvinaisin. Altruismi –kehys luo kuvaa komissiosta pyyteettömänä hyväntekijänä ja suojelijana. Virkamieskehys on kaikkein vaikeimmin havaittavissa. Virkamies –kehyksessä korostuu komission monimutkainen sekä byrokraattinen luonne, jonka myötä komissio esitetään monimutkaisena, myötätunnottomana koneistona. Havaintojen pohjalta on mahdollista todeta, että Euroopan komission julkisuuskuva suomalaisissa sanomalehdissä on sen omasta näkökulmasta todella onnistunut. Julkisuuskuva on suurelta osin neutraali, painottuen kuitenkin positiiviseen päin. Komissio esitetään uutisoinnissa vahvana toimijana erityisesti talous- ja maatalousasioiden hoitamisessa.
  • Hakovirta, Aino Eveliina (2014)
    Tutkielman tarkoituksena on valaista Euroopan unionin integraation operationaalista koodia järjestelmällisen empiirisen analyysin avulla, esimerkkitapauksena unionin Länsi-Balkan -politiikka. Metodologisena oheistarkoituksena on arvioida Nathan Leitesin ja Alexander L. Georgen kehittämän operationaalisen koodin opin toimivuutta empiirisen analyysin välineenä tämän aihealueen tutkimuksessa ja politiikan tutkimuksessa yleisemminkin. Tutkielman primäärianalyysi jäsentyy Georgen laatiman, toimijan filosofisia ja instrumentaalisia uskomuksia koskevan kymmenen koodikohdan kysymyspatteriston pohjalta. Analyysi toteutuu 'haastattelemalla' kysymyspatteriston mukaan EU-komissaarien puheita. Haastatteluaineiston muodostaa 30 tutkimuksen tarkoituksen kannalta relevanttia EU-komissaarien unioniaikakaudella (1993−2013) pitämää (tai pitämättä jäänyttä, mutta julkaistua) puhetta. Puheaineistoa taustoittavana, täydentävänä primääriaineistona on esimerkkitapausta koskevia komission laatimia laajentumispoliittisia asiakirjoja, kuten vuosittaisia laajentumisstrategioita sekä maakohtaisia edistymiskertomuksia. Lisäksi on hyödynnetty tutkimuskirjallisuudessa esitettyä sekä erilaisten kansainvälisten organisaatioiden tuottamaa empiiristä kuvausta Länsi-Balkanista ja EU:n tähän alueeseen kohdistamasta politiikasta. Teoreettinen aineisto koostuu operationaalisen koodin oppia koskevasta kirjallisuudesta, integraatiotutkimuksista sekä analyysin keskeisiä käsitteitä selventävistä tutkimuksista. Analyysi osoittaa EU:n filosofisissa uskomuksissaan mieltävän poliittisen todellisuuden konfliktialttiiksi, mutta myös muokattavissa olevaksi kollektiivisen intressin ja arvopohjan omaksumiseen pohjautuvan eurooppalaisen integraation avulla. Poliittisten tavoitteiden toteutumisen suhteen on oltava optimisti, realismia silti unohtamatta – osittaisesta itseohjautuvuudesta huolimatta integraatiota on aktiivisesti ohjattava ja edistettävä. Tulevaisuuden ennakoivuutta voidaan lisätä muodostamalla unionista yhä riippumattomampi kollektiivinen toimija. Integraatio edustaakin tietoista pyrkimystä ohjata historiallista kehitystä – kysymys on kollektiivisen edun, jopa moraalisen velvollisuuden täytäntöönpanosta. Todellisuuden sattumanvaraisuuksiin, olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia, on suhtauduttava varauksellisesti integraation peruslogiikan vastaisina. Unionin instrumentaalisia uskomuksia edustavat analyysin perusteella seuraavat: Integraation päämäärien asettelu tulee tehdä niin itsenäisesti kuin mahdollista, yleiseurooppalaisen intressin edistämisen perustalta. Unionin toiminta tapahtuu ainutlaatuisen logiikan − laajentumisen ja syventymisen, pehmeän vallankäytön, universaalin arvopohjan edistämisen, valtionrakennuksen − pohjalta, unohtamatta myöskään kumppanuutta ja yhteistoimintaa itseä vahvempien toimijoiden kanssa. Toiminnan riskien määritys suoritetaan geopoliittisen, niiden kontrollointi poliittis-psykologisen, sekä niiden hyväksyntä kollektiivisen logiikan perustalta – riskienhallinnan ulottuessa sekä valtion, alueen että maanosan tasolle. Ajoitukselliselta kannalta kysymys on ennakoivasta, joustavasta, kärsivällisestä – jatkuvan valvonnan integraatiopolitiikasta. Etenkin sellaisilla intressien edistämiskeinoilla on merkitystä, jotka korostavat integraation hyötyä, merkitystä ja symbolista arvoa, mutta unionin historiaan sisältyy myös välttämättömyyksien sanelemaa ja pakolla perusteltua toimintaa. Unionin operationaalisen koodin valossa Länsi-Balkan -politiikka merkitsee unionille tietynlaista paluuta integraation alkumetreille, nimittäin vastaavantapaista pyrkimystä kuin Euroopan yhteisöjen perustajamaille edusti aikoinaan Länsi-Saksan poliittisen kehityksen saattaminen vakaalle pohjalle: Länsi-Balkanille kohdistettu integraatio nimetään moraaliseksi velvollisuudeksi, ainoaksi keinoksi vakauttaa Eurooppa pysyvästi. Jugoslavian hajoamissodat ja Kosovon kriisi edustavat historiallisina esimerkkeinä EU:n epäonnistumista poliittisena toimijana, kyvyttömyyttä muodostaa kollektiivista intressiä oikealla hetkellä. Integraation arvo onkin Länsi-Balkanin tapauksessa ennen muuta symbolista: päämäärän – alueen demokratisoitumisen ja vakautumisen – toteutuessa EU:sta katsotaan vihdoinkin muodostuvan riippumaton, lopullisesti oman maanosansa kohtalon haltuun ottava poliittinen subjekti, ennen kaikkea uskottava poliittinen toimija. Operationaalisen koodin oppi kysymyspatteristoineen osoittautui yleisesti ottaen varsin tehokkaaksi analyysin suuntaajaksi, koossapitäjäksi ja jäsentäjäksi. Haittaa analyysille kuitenkin aiheutuu merkittävistä limittäisyyksistä ja päällekkäisyyksistä: mahdollisesti osa koodikohdista voitaisiinkin yhdistää toisiinsa. Analyysi antoi myös aiheen täydentää kysymyspatteristoa kahdella uudella, eettis-moraalisella kohdalla. Tutkielma päättyy suosituksiin aihepiiriä ja operationaalisen koodin oppia koskevalle tulevalle tutkimukselle.
  • Jauhiainen, Johannes (2010)
    This thesis explores democratization in contemporary Tunisia through three hypotheses and their critics from independent in 1956 to the post-transitional state it is in 2018. The thesis is a single case study and the method used is process tracing. The first hypothesis explored in the thesis claims that democratization springs above all from a change in values from traditional to modern and subsequently to post-modern. The fundamental causal claims of the thesis are based on the research of American political scientist Ronald Inglehart. The second hypothesis, claims that that a changes in the socio-economic fabric of society along with political contestation would be the most effective factors to promote democratization. This hypothesis in turn is rooted in the works of Barrington Moore Jr. The third, and last hypothesis is based on the notion, that economic development would have the most explanatory power with regards to democratization. This hypothesis in turn is based on research by Seymour Martin Lipset. In addition, the thesis also includes a segment addressing the reasons to why the Tunisian transitions succeeded. The reason to choosing Tunisia as a case, includes that it constitutes a recent case and somewhat of an outlier, through which one can explore theories of democratization and transitions along with their appropriate methods and measurements. Hence an indirect aim of the thesis is also to stimulating the discussion on how to better promote and conceptualize a system of governance, which is considered the best in guaranteeing human development, peace and sustainability.
  • Savkiv, Dmytro (2017)
    In this research I am going to target an important topic of media influence and propaganda. In this research, my goal is to identify and analyze the main strategies of Russian disinformation and propaganda actions and how do they affect the politics of the aforementioned countries under review. At the same time, I will go into the analysis of the Russian internal framework and how do polittechnologies and informal policies at home set a narrative, which is built to support the flywheel of propaganda. Generally, during the course of my thesis, I`ll target four main topics. The phenomenon of Russian informal politics and media propaganda, main channels and approaches existing in the field of informational warfare, the importance and relevance in the modern world of such concepts as hybrid warfare and the politics of disinformation, in order to demonstrate how the export of Russian disinformation and propaganda shape the politics of Ukraine, Finland and Germany. The period under review is 2014-2018. I see the main significance of my research in its relevance. The events and political technologies, which are going to be discussed in my dissertation, have occurred very recently and are still happening, what makes them very relevant for the contemporary studies. I hope that this research can bring a significant input into the study of informal politics and propaganda, demonstrate the experience of the countries under review and expand on the potential political decisions against Russian disinformation strategies both by the measures of politics and media policies. The selection of countries aims to represent different aspects of the Russian political technologies, specific for each of the aforementioned region. Ukraine, Finland and Germany belong to different geographic regions, have different mentalities, and thus experience heterogeneous effects of Russian propaganda and political influence. The dissertation is going to be conducted through the research-based method, including articles and databases produced in 2014-18 in the aforementioned region and specific literature on the subject. The methodology of my research is going to consist of analysis of the politics, party building, social media, elections and activity of the private and governmental organisations in the region under review. The language of the publications used in my research include English, Russian, Ukrainian and German. My analysis is supported by the relevant images and graphs, which are set to support my argument where it is going to be necessary. Main conclusion, which can be drawn from this thesis, is that nowadays, Russian disinformation is a very topical and important subject. The strategies of influence in their majority are not new, but they are evolving, same as the informal and hybrid warfare, unleashed in 2014. Taking into the account the slice of the literature and media publications, analyzed in this thesis, it is possible to argue that the threat will continue. It is also possible to argue that the channels of this influence are likely to remain the same as those, discussed in this thesis.
  • Koljonen, Juha (2016)
    The economy of Finland has encountered a drastic transformation in past 15 years. There has been a shift from industrial economy towards service economy, which had a major effect on the traditional industries. Furthermore, the external shock like the European finance crisis had a great impact on Finnish economy. In this thesis I will examine the implications of these changes for the policy positions of Finnish neo-corporate actors. These actors have traditionally had a major influence on the Finnish economic and social policies. I will use the theory of Competition State by Cerny as a midrange theory in this study. According to this theory, state actors are threatened by globalization and market pressures. They respond to these threats by promoting competitiveness. I will examine the changes using Wordfish, a computer assisted text analysis method, which can be utilized to analyse policy positions. This method has not been applied on texts written in Finnish before. I will test the validity of this method using Finnish party manifestos from elections of the year 2007. I will then use this method to examine the policy positions of Finnish industrial relations industry groups during the time period from 2003 to 2015. The results are then analysed using the theory of competition state theory. The thesis is structured in following way. I will first present the outlines of Finnish industrial relations and collective bargaining. Then I will shortly discuss the economic changes in Finland. After that I will examine institutionalism and the theory of the competition state. After this I will present my methodological approach. I will also present the results of the Wordfish validation using texts in Finnish. After that I will present the results of industrial relations interest group policy analysis. Finally I will discuss the results using the theory of the competition state. There are three main findings in this thesis. First of all, Wordfish as method can be used to analyze also texts which are written in Finnish. The results of the Wordfish analysis are similar to expert policy analysis results from same manifestos. The second main finding is that there has been a shift in language, where certain concepts became used more frequently. These concepts can be partly explained by the competition state theory. The third main result is that the Finnish trade union confederations can be divided into two groups in adaptation of these concepts.
  • Al-Eryani, Yasmeen (2012)
    This thesis discusses Yemeni civil society in the context of development aid using Bourdieu’s social theory. It examines the hypothesis that Yemeni aid-civil society comprises a distinct social class in the Bourdieuan sense. It is an analysis of restrictive and asymmetrical structures and the possibilities for social movement and repositioning. Often times Yemeni civil society is studied through a strictly local lens and is pinned down in normative terms; does it represent a popular base, is it donor-driven, is it democratic -in other words, does it fit into the pre-cut mould of civil society as envisioned by development aid or by society at large? Instead this thesis studies aid-civil society as a social class and attempts to understand how this social class is constituted by its members and how, in turn, it constitutes its members. The thesis also presents an initial attempt to broaden the framework and shed light on the position of Yemeni aid-civil society in relation to broader civil society trends and shifting relations between state and society - a phenomenon that is not exclusive to Yemen. The analysis of the social space is done in three stages; the first is through determining the perceptible distinctions that mark the outer boundary of the social space from other social groups; the second is through analysing legitimation practices articulated in the form of putative roles and functions of aid-civil society; and the third is the relational tensions and hierarchies which lead to the clustering of practices in different fields within the social space. Together these three dimensions provide an outline of the social space and allow for a discussion on the possible forms of social movement through which agents assert their subjectivity.
  • Rumbin, Ina (2018)
    Denna pro gradu -avhandling replikerar och utvidgar Saskia P. Ruths och Yanina Welps studie The Motivations Behind the Use of Mechanisms of Direct Democracy (2017) i en Central- och östeuropeisk kontext. Syftet med denna avhandling är att klassificera alla fakultativa folkomröstningar som ordnats i Central och Östeuropa under tidsperioden 1987–2016, enligt Ruths och Welps (2017) klassificeringsmodell. Med hjälp av klassificeringsmodellen kan man belysa de vilka de olika motiven bakom användningen av folkomröstningar är samt öka förståelsen för konsekvenserna av dem. Klassificeringsmodellen som används i avhandlingen grundar sig dels på teorin om politiska vetospelare enligt George Tsebelis (2002) och Simon Hug och Tsebelis (2002), och dels på teorin on folkomröstningens syfte enligt Angélica Durán-Martínez (2012). Klassificeringsmodellen och denna avhandling studerar alltså folkomröstningar ur aktörsperspektiv. Detta är en beskrivande studie, eftersom avhandlingen beskriver politiska motiv bakom användningen av folkomröstningar i Central- och Östeuropa. Metoden som används är klassindelande analys, där folkomröstningarna delats in i sex olika kategorier enligt Ruths och Welps klassificeringsmodell. Det empiriska materialet utgörs av en förteckning över de nationella folkomröstningar som ordnats i Central- och Östeuropa under tiden 1987–2016. Materialet har samlats in via databasen på Research and Documentation Centre on Direct Democracys hemsida i oktober 2017. Resultaten visar allmänt att fördelningen mellan folkomröstningar som initierats av en vetospelare och en utomstående aktör är jämn, medan 2/3 av folkomröstningarna strävat efter policyändring och endast 1/3 efter institutionell ändring. Tidsmässigt har policyfolkomröstningar och folkomröstningar initierade av en utomstående aktör varit mer populära på 2000-talet, medan institutionella folkomröstningar och folkomröstningar initierade av en vetospelare har använts i större grad under demokratiseringens första årtionde. Dessa resultat är också i linje med tidigare forskning, eftersom det går att urskilja ”vågor” gällande användningen av folkomröstningar tidsmässigt och eftersom folkinitiativ ändvänds flitigt och kan anses komplettera den representativa demokratin i Central- och Östeuropa. Enligt analysen är de tre största kategorierna policyuppmärksammande (VI), policydelegering (II) och legitimering av makt (I), vilka tillsammans utgjorde 82 % av alla fall. De tre vanligaste motiven för användningen av folkomröstningar är att genom initiativ uppmärksamma beslutsfattarna om folkets vilja, att överlåta beslutsfattandet i kontroversiella beslut åt folket och själv som vetospelare ”rädda sitt eget skinn” samt för den initierande vetospelaren att legitimera sin egen makt och den existerande maktfördelningen i samhället. Gällande folkomröstningarnas konsekvenser i Central- och Östeuropa visar resultaten att konsekvenserna varit både positiva och negativa. Positiva i den bemärkelsen att de kan öka politisk stabilitet och gynna maktfördelning, och negativa i den bemärkelsen att de även kan öka risken för politisk instabilitet och gynna maktkoncentration. Trenden verkar dock vara att mer positiva typer av folkomröstningar används nuförtiden, medan de mer negativa typerna dominerade under självständighetens första årtionde. Slutsatserna är att de tre vanligaste motiven för användningen av folkomröstningar i Central- och Östeuropa är att genom initiativ uppmärksamma beslutsfattarna om folkets vilja, att överlåta beslutsfattandet i kontroversiella beslut åt folket och själv som vetospelare ”rädda sitt eget skinn” samt för den initierande vetospelaren att legitimera sin egen makt och den existerande maktfördelningen i samhället. Konsekvenserna av folkomröstningarna är både positiva i den bemärkelsen att de kan öka politisk stabilitet och gynna maktfördelning, och negativa i den bemärkelsen att de även kan öka risken för politisk instabilitet och gynna maktkoncentration, men med en trend mot det mer positiva hållet. I framtiden kunde Ruths och Welps klassificeringsmodell och denna beskrivande studie prövas genom en förklarande studie för att se om dessa slutsatser stämmer överens med verkligheten.
  • Kortzanov, Dinko (2012)
    My aim for this thesis will be to analyze one small portion of the social impact that football has had in the terms of political ideology. The thesis will be about how football was regulated and 'politicized' during the 40 or so years of communism in Bulgaria and more specifically what were the signs that politicized it. A lot of changes happened after the socialist revolution of 1944 that were meant to seem as if they promoted political equality and freedom. The promotion that happened were mainly, based on uniting people’s identity with a communist ideology through BCP (Българска Комунистическа Партия/Bulgarian Communist Party). The 'puzzle' or problem is that even though the changes did have some positive effect on uniting Bulgarians under a certain ideology what also happened was significant protest against the regime. This thesis will go deeper and show how the BCP used the football club of CSKA to uphold the ideology of communism as victorious and glorious between 1944 and 1989. Various political connotations were linked with the image of CSKA. These connotations were linked not only with the socialist ideology and BCP, but also with signifiers that supported the ideology as the most powerful and successful one. I will see what kind of organizational changes happened to Bulgarian football, and how they were set to make CSKA the champion and the people’s favourite, whilst being a constant threats to rivals. With this I will also answer a question that has been on many Bulgarian’s lips, 'Why was CSKA supported by the BCP so fiercely?' By the end of the thesis my aim is to show how the political theories of Ernesto Laclau can be used to analyze what happened in Bulgaria. And as mentioned above my personal, will is to show how sports and football have a place in academic studies regarding politics. I will use the works of Bulgarian authors like Georgi Markov, to show how many of the symbols and signifiers that were associated with the socialist ideology were also present in football on a microcosmic level. Using Lacla’s theories on hegemony and empty signifiers I will try to explain how many of these signifiers were 'emptied' as such to link the football club of CSKA with that of the political party BCP. Also there were many regulations done to insure that CSKA, a signifier for socialist ideology, would be the dominant force in Bulgarian football. I will start out by giving a historical background of Bulgarian socialism, where I present some of the symbols and institutions that made the ideology what it was. Then move on to a history of political theories from selected authors. I will end my essay by showing how CSKA also came to stand for the symbols noted in the beginning, and how using the theories we can analyze why was it so.
  • Gao, I-An (2014)
    This thesis examines the health framing strategies of the three stakeholders: the government, the media and the experts, with regard to how their assumptions and presuppositions of the notion of Taiwanese disadvantaged indigenous health overlap or diverge from each other. Taiwan is a democratic country situated in the East Asia. The ethnocultural diversity became in urgent need to be accommodated ever since the martial law was lifted in 1987. However for two decades, Taiwanese indigenous peoples have experienced health gap with the non-indigenous population in almost all health indicators. In order to complement the current literature, which has been developed with the biomedical paradigm, the health framing strategies of the three stakeholders are analysed to explore the implied factors that account for indigenous health disadvantages. The notion of health framing is utilised to refer to identifying the discourses which have been supported by institutions and influenced by cultures, produced particular understandings of the issue of Taiwanese disadvantaged health. Qualitative content analysis (QCA) is applied in all parts of the analysis. First, the government’s health framing is examined through analysing the Annual Report on Public Health from 2001 to 2012 and the health framing embedded in the media representation is examined through analysing 98 pieces of news reports on both regional and national level from 2000 to 2012. Second, the analysis of semi-structured interviews with the Taiwanese indigenous health experts offer insights into the health framing strategies in and beyond the dimensions of the coding frame. Lastly, three levels of indigenous determinants of health are introduced to structure and to highlight the hierarchy of the framing factors. The results from the analysis of the government and the media indicate that both stakeholders treat Taiwanese disadvantaged indigenous health as a structural problem of insufficiencies in medical and health resources. In addition, the media representation shows emphasis also on behavioural risk factors as explanatory factors. The health framing strategies from both stakeholders echo closely to the previous research that relied on the biomedical paradigm. Two implications are observed from the interview analysis. First, the implied problems to disadvantaged indigenous health are extended to the political, cultural, and genetic dimensions. Second, the factors that are inadequately addressed are not arbitrary and capricious, but being omitted systemically. The experts provide four explanations on the intermediate level and three explanations on the distal levels that are not addressed. For the former, they are (i) absence of access to the healthcare system, (ii) the presence in an educational system that systemically exclude their opportunities to continue education, (iii) poor access to basic infrastructure and resources to prevent economic marginalisation and (iv) the negligence of the importance of cultural continuity, especially the continuity of indigenous languages. For the latter, the implied problems are (i) the negligence of social change that were closely related to nation-building model which resulted in disassembled and deranged indigenous peoples, (ii) the role of power in the design of health institutions which manifested in the absence of cultural sensitivity and (iii) the ongoing impact of doctrine of discovery in Taiwan.
  • Mattero, Saara (2015)
    The Financial Transaction Tax, or FTT, was supposed to alleviate the financial burden of the Member States, curb out-of-control high-frequency trading and force the wealthy bankers to take responsibility in the aftermath of the financial crisis. Instead, the tax was seen in many ways an infringement of national sovereignty and a sign of creeping federalisation; taking the powers of the European Union to areas outside its competencies and impeding heavily on the national financial markets. This thesis is interested in the Parliamentary discourse around the FTT and how the controversial topic was presented, contested and justified by the Members of the Parliament, the MEPs. What is the impact of the tension between national and supranational decision-making levels, political ideology and personal utility-maximising on the voting decisions of the representatives? Furthermore, attention should be paid not only in how the MEPs voted in the plenary but also how they framed the issue in the plenary speeches. The representatives retain a strong incentive to appeal to their constituencies to maintain voter satisfaction and ultimately, to become re-elected. The theoretical framework is drawn from research on European integration, politicisation, the political groups in the European Parliament and theories of rational choice institutionalism. The research is conducted as a case study with mixed methods: through quantitative analysis of the MEPs’ voting decisions to enlighten the national and supranational tensions and qualitative analysis of the MEPs’ plenary debate before and after the vote. The results confirm largely the assumptions rising from the theoretical literature: the voting results reveal the strong pressures arising from conflicting national interests against the integration-advancing proposal. Representatives from the FTT-opposing Member States are clearly restricted in their actions, whereas MEPs from supporting Member States are almost unison in their support across group borders. If the Member State does not have a strong opinion on the FTT, most Members vote according to group instructions. The analysis from the debate proves that no single definition of the FTT exists - instead the justifications and notions of the tax range from global solidarity to staunch defenders of national sovereignty. The themes arising from the plenary discourses can be divided under three politicisation frames: a normative one emphasising the role of the banking sector as the root of the financial crisis with suffering citizens, a functional frame with ‘rational’ economic arguments and an authoritarian frame over the power struggle between national and supranational level decision-making. In general, MEPs from the large groups adhere more to an economic normalisation narrative of regulated capitalism vs. neoliberalism, whereas the smaller political groups in the ends of the political spectrum are more ideologically orientated in their speeches. The merits of the thesis lie in depicting the different forms of narratives the MEPs use regarding their background while proving the enduring influence of national pressures in supranational decision-making.
  • Kärkkäinen, Eeva (2019)
    Finland is considered one of the best countries in the world in regards gender equality. In today’s Finland, women are more educated than men and they vote more actively. However, women are a still a minority in the Finnish parliament, and are less likely to serve as ministers as well as in other powerful political positions. Furthermore, there are large variations among Finnish political parties when it comes to the proportion of woman parliamentarians. The Finnish Centre Party is one of the least balanced political parties in Finland when it comes to the proportion of female parliamentarians. However, there are great regional differences. This Master’s Thesis is a case study that aims to explain what causes these regional differences. First, the study explores how women’s political representation has developed in different constituencies over time when it comes to the number of elected female parliamentarians. Starting from the 1991 election until the 2015 election, the quantitative overview of the constituencies shows that there are substantial differences between the electoral constituencies. These show in gender parity of elected parliamentarians, as well as the share of the votes that female candidates have received for their party’s list. Furthermore, constituencies differ when it comes to the turnover in the composition of the group of elected parliamentarians. The first part of the study also addressed constituencies’ differing trends in regards to women’s representation – some constituencies were more gender balanced, others more male dominated. Based on the first part of the study, three case studies are selected for in depth case studies: Kymi, Oulu and Central Finland. The case studies are explorative in nature and conducted by interviewing central Centre Party actors, parliamentarians and candidates who have experience in the workings of the regional party organization. Interviews are analysed by using thematic analysis. Based on the interviews it is clear that while all Centre Party organisations have the same formal rules, the list formation process, the regional practises and the electoral setting are different in all three constituencies. The study provides support to many findings of previous studies. In accordance with previous feminist institutionalist research, the supply of candidates seems to be a challenge for the Centre Party, but according to the interviewees the supply of woman candidates is a challenge in all three constituencies. Therefore, it is unlikely that the supply of candidates could explain regional differences. A major difference between the constituencies is their electoral setting and the role of regional party organisation and actives. Based on the interviews it seems that in the Kymi constituency, the constituency with the fewest female parliamentarians, internal competition is less equal as the incumbent parliamentarians have a strong position within the Centre Party organisation. The setting changes when an incumbent parliamentarian steps aside. When an elected parliamentarian steps down, it creates a situation where more voters and supporters are available for newcomers. It seems, however, that female candidates have not succeeded in inheriting supporters from the relinquishing parliamentarians.
  • Pojoga, Marina Anca (2014)
    This Master’s thesis examines the way neoliberalism is being performed at a microscopic level by examining a project on immigrant women’s integration in Finland. The research is contextualized within the administrative changes brought by the New Public Management and the increase of immigrant integration-related projects with European funding. By using grounded theory method the research heavily relied on the empirical data as source of finding a suitable theoretical frame. The analysis was based on Michel Foucault’s work on governmentality and Michel Callon’s concept of agencements, which helped to better understand participants’ subjectivity in the project, while Erving Goffman’s work shed light on the dynamics of power in interaction between the project participants. This thesis focuses on analyzing the first year of the Integra project, organised as four cooperation forums where various stakeholders were invited to discuss openly about immigrant integration issues in Finland. The primary data for the thesis consists of eight focus group discussions collected from all the forums, which was later on supplemented by semi-structured interviews with the project organizers and key participants from the group discussions. The empirical data revealed that the stakeholders present in the forum actively used their agency while the group discussions followed an informal pattern as encouraged by the organizers’ methods. Despite the informal, grassroots characteristic of the project, power relations were configured in a complex manner combing techniques of self and techniques of domination. The neoliberal elements of the Integra project can be tracked in the way the project was organised; the availability of resources and criteria for such projects; the way participants display themselves in the forums; and the diffuse aspects of power and the neoliberal principles that guide the discussions in the forum. In the discussion subchapter several concerns are raised on how the neoliberalism is being performed at a grassroots level in our ‘project society’ and the effects it has on shaping the immigrants’ integration politics.
  • Karppinen, Aleksi (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan uuskeynesiläisten DSGE-makrotalousmallien joukkoon lukeutuvaa valtiovarainministeriön Kooma-mallia genealogisen hallintamentaliteetin näkökulmasta. Kooma-mallia käytetään valtiovarainministeriössä ennustamiseen ja erilaisten politiikkatoimien vaikutusarviointien laatimiseen. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa sovelletaan Michel Foucaultin tunnetuksi tekemää hallintamentaliteetin näkökulmaa, jossa tarkastellaan kansantaloustieteen tietomuotoihin ja turvallisuuden tekniikoihin pohjautuvaa vallan muotoa. Hallintamentaliteetin näkökulmasta Kooma-malli kehystetään tutkielmassa tietynlaisiin tietomuotoihin nojaavana rationaalisena teknologisena käytäntönä, joka mahdollistaa hienovaraisen talouden poliittisen hallinnan. Tutkimusmenetelmänä sovelletaan niin ikään Michel Foucaultin kehittämää genealogista analyysia, jonka keskiössä on nykyisyyden olemassaolon mahdollisuuksien kriittinen tarkastelu. Tavoitteena on horjuttaa asioiden pintatasolla ilmenevää yhtenäisyyttä ja luonnollisuutta tarkastelemalla niissä piileviä epävarmuuksia ja virheellisyyksiä. Huomio suunnataan asioiden syntyperään ja polveutumiseen sekä niissä vallitseviin ristiriitoihin, joiden tuloksina asiat ovat ilmaantuneet. Tutkielmassa hallintamentaliteettia sovelletaan genealogisesti, jolloin tarkastellaan tietynlaisiin tietomuotoihin ja niihin kytkeytyviin teknologioihin pohjautuvan hallinnan olemassaolon mahdollisuuksia. Tutkimusaineistona käytetään pääosin valtiovarainministeriön instituutioaineistoja, joissa tuodaan julki Kooma-mallin avulla laadittuja laskelmia. Tarkastelussa on erityisesti kevään 2014 Taloudellinen katsaus, jossa Kooma-mallin avulla laadittuja laskelmia hyödynnetään erilaisten finanssipolitiikan keinojen vaikutusten arvioimisessa. Arvioinnit, eli tietynlaisten rationaalisten kehysten kautta muodostetut näkemykset toimenpiteiden vaikutuksista ovat hallintamentaliteetin näkökulmasta keskeisiä käytäntöjä. Tutkielman tutkimuskysymyksinä on 1) miten Kooma-malli voi olla mahdollinen ja 2) minkälaisia ristiriitoja tähän mahdollisuuteen liittyy. Kysymyksiin vastataan tarkastelemalla ensinnäkin hallintamentalisoitumisen historiaa, jonka kautta makrotaloustieteen muodostuminen on sijoitettu osaksi laajempaa länsimaista hallinnallistumisen tendenssiä. Tutkielmassa laaditaan kriittinen rekonstruktio makrotalousteorian ja siihen kytkeytyvien käytäntöjen syntyhistoriasta ja polveutumisesta sekä siinä ilmaantuneista erilaisista problematisoinneista. Tämän kautta Kooma-malli asetetaan laajempaan sitä mahdollistavaan historialliseen talousteoreettiseen ja teknologiseen kontekstiin. Tästä näkökulmasta tutkielmassa tarkastellaan miten Kooma-malli 'on tullut jostain' erilaisten makrotaloustieteellisten ilmaantumisten myötävaikutuksesta. Kooma-mallia tarkastellaan kriittisen historiallisen rekonstruktion ohella luomalla katsaus sen talousteoreettisiin taustaoletuksiin. Taustaoletukset konstituoivat mallissa ilmeneviä tapoja hahmottaa taloudellista toimijuutta sekä taloudellisten suureiden välisiä suhteita ja niissä vallitsevia prosesseja. Taustaoletusten osalta tutkielmassa kiinnitetään erityistä huomiota niissä vallitseviin epävarmuuksiin ja ristiriitaisuuksiin. Esimerkkeinä talousteoreettisista taustaoletuksista tutkielmassa analysoidaan finanssipolitiikan kerroinvaikutuksia, mallien mikroperustaisuutta, rationaalisten odotusten hypoteesia sekä siihen kytkeytyvää ricardolaisen ekvivalenssin teoreemaa. Analyysissa näihin taustaoletuksiin todetaan sisältyvän epävarmuuksia ja ristiriitaisuuksia, jotka liittyvät esimerkiksi finanssipolitiikan kerroinvaikutusten empiirisen tulkinnan tulkinnan vaikeuteen sekä ricardolaisen ekvivalenssin realistisuuteen taloudellisten toimijoiden käyttäytymistä kuvaavana teoreemana. Tutkielman keskeisenä tarkoituksena on tuoda esille Kooma-mallia konstituoivien teoreettisten taustaoletusten syntyhistoriaa ja niihin kytkeytyviä tiedollisia epävarmuuksia ja ristiriitaisuuksia. Valtiovarainministeriössä laadituissa aineistoissa ei olla lainkaan käsitelty Kooma-mallin teoreettiseen taustaoletuksiin liittyviä epävarmuuksia tai yleensä reflektoitu Kooma-mallin avulla laaditun tiedon varmuusastetta. Tutkielmassa on Kooma-mallin olemassaolon mahdollisuuksien genealogisen tarkastelun kautta horjutettu Kooma-mallin avulla laadittujen laskelmien itsestäänselvää, neutraalia tai luonnollista ulkokuorta tuomalla esille niissä piileviä ristiriitaisuuksia ja epävarmuuksia.
  • Aalto, Eero Juhani (2015)
    Tutkielmassa analysoidaan Helsingin Sanomien osallistumista Euroopan talous- ja rahaliitosta (Emu) käytyyn julkiseen keskusteluun vuosien 1996-1999 välillä. Suomen liittyminen rahaliittoon vuonna 1999 oli poliittisesti merkittävä päätös, jolla on ollut suuri vaikutus maan taloudelliseen ympäristöön ja talouspolitiikkaan. Euroopan yhteisen rahaliiton valuutta merkitsee jäsenvaltioille rakenteellisesti ulkoista valuuttaa. Emun institutionaalinen rakenne (Maastricht-sopimus, Kasvu-ja vakaussopimus) tuo rajoitteita kansallisen finanssipolitiikan käyttöön ja poistaa rahapolitiikan talouspolitiikan keinovalikoimasta. Raha- ja finanssipolitiikan koordinaatio ei ole Emu-alueella mahdollista. Rahaliittoa on luonnehdittu sisällöllisesti talousteorian mukaan monetaristikseksi, jonka piirteissä korostuvat matalan inflaation ensisijaisuus, vakaa valuutta, itsenäinen keskuspankki, rahan määrän säätely ja julkisen talouden rajoitteet. Poliittisen talouden tutkimuksessa Emu käsitteellistetään osaksi politiikan ja talouden hallintaa, jossa talous pyritään erottamaan poliittisesta. Tutkimustavoitteena on ymmärtää uutismedian roolia ja toimintaa osana yhteiskunnan vallankäyttöinstituutioita. Suomen liittymistä Emuun on kuvattu eliittivetoiseksi projektiksi. Asiasta käyty kansalaiskeskustelua on luonnehdittu puolestaan heikoksi. Tutkielma keskittyy vastaamaan voidaanko lehti ymmärtää talouspoliittisena toimijana ja millainen toimija lehti oli Emu-kysymyksessä. Helsingin Sanomien vaikutusvalta tulee sen sisällön ja tiedonvälityksen kautta: Lehti tuottaa legitimiteetin näkemyksille, valikoi julkisuuteen nousevaa tietoa, kehystää lähteiden kautta saadun tiedon ja asettaa agendaa mielipiteillään sekä uutispainotuksillaan. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen keskiössä on uusi institutionalismi, joka pyrkii selittämään instituutiot vallankäyttöön osallistuvina rakenteina ja toimijoina, eikä vain neutraaleina osina yhteiskunnassa. Uutta institutionalismia soveltava teoria mediasta poliittisena instituutiona on tutkimuksen teoreettisen keskustelun ydin. Tutkielman lähtökohta median ymmärtämiselle on määritellä se yhtenäiseksi instituutioksi, jonka toimintaan kuuluvat journalismiin sisältyvät lausumattomat prosessit, rutiinit ja oletukset. Uutistuotannon ohjautuminen vakiintuneisiin käytäntöihin ja prosesseihin määrittää uutissisältöä. Tietoisen puolueellisuuden lisäksi median institutionaalisuus tuottaa rakenteellista puolueellisuutta. Tutkimuksessa on haastateltu viittä Helsingin Sanomien keskeistä vaikuttajaa 90-luvun lopulta: Janne Virkkunen, Risto Uimonen, Antti Blåfield, Kristiina Ritvos ja Paavo Rautio. Haastatteluiden avulla ymmärretään Helsingin Sanomien sisäistä toimintaa: Miten lehden kanta muodostuu, mikä ohjaa lehden toimintaa, mitkä näkemykset lehden linjassa korostuvat ja miten haastateltavat ymmärtävät median toiminnan? Haastatteluaineisto toimii ensisijaisesti lähtökohtana vastaamaan kysymykseen siitä, voidaanko lehti määritellä poliittiseksi toimijaksi. Tutkielman aineiston toinen osa koostuu Helsingin Sanomien Emuun liittyvistä uutisista ja pääkirjoituksista aikavälillä 1.1.1996-31.12.1998. Sisältö on luokiteltu Emusta ja talouspolitiikasta esille nousseisiin viesteihin, joita on tulkittu käyttäen ymmärrystä talousteoriasta, talouspolitiikasta ja poliittisesta taloudesta. Pääkirjoituksia ja uutissisältöä käsitellään toisistaan erillään, sillä näiden muodostuslogiikka eroaa toisistaan. Haastattelut yhdistettynä teoreettiseen viitekehykseen tarjoavat tulkintatyökaluja sisällössä esille nousseista talouspoliittisista tuloksista ja auttavat vastaamaan siihen, millainen toimija Helsingin Sanomat oli suhteessa Emuun. Helsingin Sanomat otti kantaa Emuun poliittisena projektina ja poliittisten tavoitteiden ohjaamana. Emua ei käsitelty ensisijaisesti taloudellisena projektina, osana talouspoliittista linjaa tai poliittista taloutta eikä näitä otettu lähtökohdaksi kannanmäärittelyssä ja uutisoinnissa. Haastateltavien henkilöiden itseymmärrys tukemastaan taloudellisesta linjasta voidaan tulkita poikenneen siitä, millaista taloudellista linjaa lehden toiminta legitimoi. Tuloksissa näkyy lehden tietoinen puolueellisuus ja myönteinen kanta Emulle. Mielipidelinjassa korostuvat talouspoliittisesti matala inflaatio, inflaatio-devalvaatio –linjan kritiikki ja tiukan talouspolitiikan tuki. Tässä mielessä lehden linjan voidaan sanoa olleen enemmän monetaristista kuin keynesiläistä. Rakenteellisesti Helsingin Sanomien uutisarvoisuuden kriteerit ja virallisten lähteiden käyttö johtivat Emuun sisältyvän talouspoliittisen linjan legitimointiin. Helsingin Sanomat voidaan määritellä poliittiseksi tai yhteiskunnalliseksi toimijaksi. Toimijuus ilmenee erityisesti lehden yhteiskunnallisen vaikutusvallan kautta. Tulokset vahvistavat kuvaa lehdestä valtiollisena mediana ja yhtenä valtiomahdeista. Talouspoliittisena toimijana lehti osallistui virallisen linjan, vallitsevan talouspolitiikan ja Emun rakenteen taustalla vaikuttavien taloudellisten oletusten vahvistamiseen enemmän kuin näiden kriittiseen tarkasteluun.
  • Ahtola, Sandra (2019)
    I avhandlingen analyseras hur två olika finländska partiers kvinnoförbund, Gröna Kvinnorna och Centerkvinnorna, tolkar begreppet jämställdhet. Syftet är att studera och få svar på frågan hur kvinnoförbunden konstruerar avsaknaden av jämställdhet som ett politiskt problem. Utgångspunkten i avhandlingen är att jämställdhet förstås som ett diskursivt producerat begrepp. Den teoretiska referensramen utgår från två diskursanalytiska teoriskolor: Carol Lee Bacchis policy-konstruktivistiska ”What’s the Problem”-approach och Lombardo et al.:s kritiska ramanalys. Som metod tillämpas komparativ diskursanalys. I avhandlingen jämförs de politiska programmen med varandra både inom och mellan förbunden. Utgående från de två metoderna ovan har tre frågebatterier skapats. Dessa tar fasta på problemrepresentationer av ojämställdhet och lösningar till dem, vems röst som inkluderas eller exkluderas inom dem och vem som gynnas eller missgynnas av dem samt hur begreppet jämställdhet fastställs genom att det avgränsas, utvidgas och anpassas i olika sammanhang. Som material används kvinnoförbundens politiska program. Utgångspunkten i avhandlingen är att kvinnoförbundens politiska program presenterar förbundens syn på jämställdhet. Analysens resultat visar att skillnader i konstruerandet av jämställdhet som ett politiskt problem framkommer både inom kvinnoförbunden och mellan förbunden. Ur analysen framkommer en försvagning av jämställdhetsperspektivet i det senaste politiska programmet för båda kvinnoförbundens del. Som helhet är skillnaden beträffande hur kvinnoförbunden konstruerar ojämställdhet stor mellan förbunden, även om konsensus kring flera jämställdhetsfrågor förekommer och flera kategorier av lösningar återfinns hos båda förbunden. För Gröna Kvinnornas del genomsyrar ett jämställdhetsperspektiv nästan alla de olika temaområdena som de lyfter upp. Gröna värderingar och intersektionalitet betonas också. Centerkvinnorna förespråkar framför allt en politik som tar fasta på bland annat familjers och äldre personers välmående, utan att tillämpa ett specifikt jämställdhetsperspektiv. När ett jämställdhetsperspektiv väl tangeras gäller det bland annat familje- och arbetslivsfrågor. Analysen visar också hur språket på flera sätt kan ha en begräsande verkan för jämställdhet och hur det kan medföra diskursiva motsättningar, som både policyaktörer och forskare behöver ta ställning till. Analysens resultat bekräftar Lombardo et al.:s teori om jämställdhet som ett omstritt koncept och belyser det i en finländsk kontext. Jämställdhet bör förstås som ett begrepp som inte har en fastställd definition, utan som något som ständigt genomgår förändringar vilket har olika åverkningar i olika sammanhang.
  • Lindström, Salli (2013)
    Tutkimuksen kohteena oli maahanmuuttojournalismi ja Suomen suurilevikkisimmät sanomalehdet; Helsingin Sanomat ja Aamulehti. Tutkimuksen kannalta kiinnostavaa oli se, millaisiin kehyksiin tulkintamme maahanmuutosta perustuu. Tutkielmassa kartoitettiin maahanmuuttojournalismin kehysten lisäksi maahanmuuttodiskursseja sekä hahmotettiin journalismin yhteiskunnan moniarvoisuudesta konstruoimaa kuvaa. Tutkimuksen pääasiallinen metodi oli kehysanalyysi (Goffman 1974), mutta työssä hyödynnettiin laajasti myös diskurssin käsitettä. Kehyksen avulla voidaan hahmottaa maahanmuuttojournalismin rakenteita, jatkuvuutta ja retoriikkaa, mutta sekä kehys että diskurssi ovat osa vallankäyttöä (Van Dijk 2000). Aineisto kerättiin lokakuun 2011 sanomalehdistä. Lokakuu valikoitui aineiston keruun ajankohdaksi satunnaisesti, joskin tavoitteena oli ajallisesti mahdollisimman tuore aineisto. Helsingin Sanomien ja Aamulehden liitännäiset kuten NYT tai Valo rajattiin aineiston ulkopuolelle. Aineistoon valittiin kaikki uutisartikkelit, jotka käsittelivät osin tai kokonaisuudessaan suomalaista maahanmuuttoa ja/tai Suomeen tulleita tai Suomeen pyrkiviä maahanmuuttajia. Uutisen otsikko tai uutiskategoria ei siten ohjannut aineistonvalintaa, vaan jutun sisältö. Aineiston analyysissa havaittiin kuusi aihekulttuuria; politiikka, maahanmuuttoilmiö, kulttuurien kohtaaminen, rikosuutisointi, viha ja rasismi sekä huumori. Maahanmuuttoaiheisten uutisten pääasialliset kehystämisen keinot olivat nimeäminen, narratiivinen rakenne ja kuvat. Nimeäminen kohdistui ennen muuta 'laittomiin' siirtolaisiin sekä tiettyihin kansallisuusryhmiin kuten 'romanikerjäläiset'. Narratiivisia rakenteita löytyi rikosuutisista sekä pakolaisista käydyssä keskustelussa. Kuvilla kehystettiin lähinnä afrikkalaisista ja muslimeista tai islamista kertovia uutisia. Kehyksiä löytyi kuusi; hallinnan, laittomuuden ja uhan kehys sekä byrokratian, huumorin ja huolen kehys. Näistä kolme ensimmäistä oli havaittu jo aiemmassa mediateksteihin kohdistuvassa kehysanalyysissa (Horsti 2005). Maahanmuuttojournalismia hegemonisoi diskurssi, jossa maahanmuutto konstruoidaan ongelmaksi. Suomalaisten ikärakenteesta juontuvaa ulkomaisen työvoiman tarvetta sen sijaan vähätellään eikä diskurssia, jossa maahanmuuton 'ongelmien' takana on lainsäätäjät ja toimeenpanijat, juuri tuoda esiin. Erilaisuuden hallinnassa Suomessa painotetaan taloudellista uudelleenjakoa kulttuurisen oikeudenmukaisuuden sijaan. Tämän puolesta puhuvat valtakulttuurin dominanssi, vierauden stereotyypittäminen ja vähemmistöjen vaientaminen (Fraser 1996). Tutkimustulosten merkittävyys tutkimuskentällä liittyy julkisuuteen (Raittila 2002), siihen kuka sinne pääsee (Horsti 2005) sekä vastayhteisöllisyyteen (Korpiola 2011). Julkisuuden kentän muutokset yhdessä tämänkin tutkimuksen tulosten kanssa osoittavat, ettei julkisuuden kenttä toimi aukottomasti. Ihmiset hakeutuvat sosiaalisen median ryhmiin, joissa saa kuulijakuntaa ajatuksilleen, ja joissa ajatusten äärilaidat korostuvat maltillisempien sijaan. Vastavoimaksi tarvittaisiin kypsää demokratiaa, jossa median ja julkisen keskustelun huomio jakautuisi tasapuolisesti yhteiskunnan eri osiin ja suoran vaikuttamisen mahdollisuus taattaisiin kaikille.
  • Tiainen, Olli (2016)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen advocacy coalition frameworkia (ACF) hyödyntäen ilmastolakiin johtanutta prosessia. Ilmastolaki astui voimaan pääministeri Juha Sipilän hallituskauden alussa vuonna 2015 pitkään jatkuneen lakia ajaneen kampanjan tuloksena. Ilmastolakia voidaankin pitää laajan Polttava Kysymys nimisen koalition voittona. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ketkä ilmastolain syntymiseen pyrkivät aktiivisimmin vaikuttamaan ja löytyikö prosessissa muita koalitioita tai kuuluiko samaan ilmastolakia ajaneeseen koalitioon muita toimijoita kuin ilmastolakia ajaneen koalition ilmoittamat. Selvitän advocacy coalition frameworkiin tukeutuen ilmastolainalasysteemin koostumuksen sen keskeiset uskomuskoalitiot ja koalitiot laajaa lausuntoaineistoa käyttäen. Lisäksi taustahaastattelujen avulla selvitän myös löytyneiden koalitioiden resursseja sekä ilmastolain syntymistä edesauttaneita alasysteemin ulkopuolisia tekijöitä. Alasysteemi on advocacy coalition frameworkin mukaan se paikka, jossa politiikan muutos tapahtuu. Alasysteemiin kuuluu kaikki ne tahot, jotka pyrkivät aktiivisesti ja säännönmukaisesti vaikuttamaan tietyn politiikkalohkon alalla. Alasysteemin sisältä löytyy puolestaan erilaisia uskomuksiin perustuvia koalitiota, jotka toimintaa keskenään koordinoidessaan muodostavat koalition. Koalitioilla on käytössään erilaisia resursseja, joista yhtenä tärkeimmistä voidaan pitää formaalia ja legaalia oikeutta käyttää valtaa. Politiikan muutos ei kuitenkaan ole useimmiten mahdollinen ilman alasysteemin ulkopuolelta tulevaa niin sanottua shokkia, joista useimmiten tärkein on hallitsevan koalition muutos. Ilmastolaki nytkähti toden teolla eteenpäin ja käytännössä varmistui vuonna 2011, kun se kirjattiin pääministeri Jyrki Kataisen johtaman hallituksen ohjelmaan. Aineistoni ajoittuukin vuosille 2013-2015. Alasysteemi määrittyykin tänä aikana aktiivisesti ilmastolain parissa toimineiden ja siihen vaikuttamaan pyrkineiden tahojen perusteella. Aktiivisuuden määrittelemiseksi olen käyttänyt kolmea lain kannalta tärkeää kohtaa, joista on saatavilla julkista tietoa 1) ilmastolakia valmistellut seminaari 2) ilmastolakiluonnoksesta jätetyt lausunnot ja 3) valiokuntakuulemiset. Tutkielman tärkeimmän aineiston muodostavat lakiluonnoksesta jätetyt lausunnot, joista käsittelyyn alasysteemin hahmottumisen jälkeen päätyi 34 kappaletta. Lausuntojen avulla etsittiin politiikan ytimen (policy core) uskomuksiin perustuvia uskomuskoalitioita. Aineiston teemoittelussa apuna käytettiin Atlas.ti ohjelmaa. Koodausrunko perustuu ilmastolain historiaan sekä kummankin havaitun koalition tärkeimmän toimijan edustajan haastatteluista saatuihin tietoihin. Tutkielman tulokset eivät tarjonneet yllätyksiä. Alun perin lausunnon ilmastolaista jätti 68 eri tahoa, joista aktiivisiksi voitiin laskea 34. Lisäksi ympäristöministeriö lain valmistelusta vastanneena ministeriönä oli yksi aktiivisista alasysteemin toimijoista eli kaiken kaikkiaan ilmastolain alasysteemiin kuului 35 eri tahoa. Jo pelkästään Polttava Kysymys -koalitioon kuului kampanjan mukaan 34 eri toimijaa, joista suurin osa ei lopulta kuulunut ilmastolain alasysteemiin. Lausuntojen perusteella muodostui kaksi erillistä uskomuskoalitiota. Toinen näistä ajoi mahdollisimman sitovaa ja soveltamisalaltaan laajaa ilmastolakia. Toinen puolestaan vastusti ilmastolakia ja varsinkin sen sitovuutta ja soveltamisalan ulottamista myös päästökauppasektoriin. Toinen näistä käsitti Polttava Kysymys -koalitioon alun perinkin kuuluneiden järjestöjen lisäksi myös Sitra ja Ilmastopaneeli. Toiseen puolestaan useita elinkeinoelämän keskusliiton jäsenliittoja, työ- ja elinkeinoministeriö, maa-ja metsätalousministeriö, Motiva sekä MTK. Tarkasteltaessa toimijoiden keskinäistä koordinaatiota haastattelujen avulla havaittiin, että koalitiot kutistuivat pieniksi. Laajaa ja sitovaa ilmastolakia ajanut koalitio käsitti vuosina 2013-2015 vain viisi toimijaa ja tätä tavoitetta vastustanut koalitio vain neljä toimijaa. Tärkein ilmastolakiin vaikuttanut alasysteemin ulkopuolinen tekijä oli vähemmän yllättäen vuoden 2011 eduskuntavaalit ja niitä seuranneet hallitusneuvottelut, joiden myötä ilmastolakiin positiivisesti suhtautuneet puolueet Vihreät, Vasemmistoliitto ja SDP päätyivät hallitukseen ja ilmastolaki erityisesti Vihreiden ajamana hallitusohjelmaan. Katsaus resursseihin paljasti hieman yllättäen sen, että ilmastolakia ajaneella koalitiolla oli lopulta jopa hiukan paremmat resurssit kuin sitä vastustaneella koalitiolla.