Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Procedural and Insolvency Law"

Sort by: Order: Results:

  • Sihvola, Janni (2021)
    Asianosaisten ja todistajien antamilla kertomuksilla on keskeinen merkitys oikeudenkäynnin kohteena olevan tapahtumainkulun selvittämisessä. Oikeuspsykologinen tutkimus on kuitenkin osoittanut, että henkilötodisteluun liittyy huomattava määrä epävarmuustekijöitä. Henkilötodistelun luotettavuuden parantamiseksi on ryhdytty rikosprosessia uudistaviin toimiin niin Suomessa kuin muuallakin, missä ratkaisuja on etsitty muun muassa teknologian tarjoamista mahdollisuuksista. Yhtenä teknologian sovellutuksena todistelussa on tarkasteltu videotallenteiden hyödyntämistä rikosprosessin eri vaiheissa. Tutkielmassa tarkastellaan esitutkintakuulusteluissa tehtyjen videotallenteiden hyödyntämistä todistelussa suhteuttaen sitä rikosprosessin tavoitteenasetteluun ja todistelun reunaehtoihin. Tarkoituksena on yhtäältä selvittää, tarjoaako nykyinen todistelun prosessioikeudellinen viitekehys parhaat edellytykset todistelulle luotettavuuden näkökulmasta ja onko kuulustelutallenteiden käyttöalan laajentaminen perusteltavissa todistajankertomusten luotettavuuden parantamisella. Kysymyksen tarkastelussa hyödynnetään oikeuspsykologista tutkimustietoa todistajankertomusten virhelähteistä. Lisäksi kuulustelutallenteiden soveltuvuutta todistelun prosessioikeudelliseen kehikkoon tarkastellaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin näkökulmasta selvittäen, mitä vaatimuksia kontradiktorisuus asettaa kuulustelutallenteiden käytölle ja miten tallenteiden käyttö on sovitettavissa niihin. Oikeuspsykologisen tarkastelun tuella kuulustelutallenteilla havaitaan tutkielmassa olevan potentiaalia luotettavamman todistelun saavuttamiseksi. Ajan kulumista voidaan oikeuspsykologisen tarkastelun perusteella pitää yhteisenä nimittäjänä useimmille virhelähteille, jolloin luotettavan todistelun tavoittelua tukee kuulemisen sijoittaminen mahdollisimman lähelle tapahtumia. Varmuusperiaatteeseen kytkettynä kuulustelutallenteiden käyttämisellä todistelussa on saavutettavissa hyötyjä, jotka voisivat myös parantaa prosessille asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja taata tuomioistuimelle luotettavampaa todistusaineistoa. Lopputulemaa puoltaa myös tutkielmassa käsitelty esitutkintapöytäkirjojen nykyisellään ongelmallinen käyttöala, jossa kertomusten luotettavuutta pyritään parantamaan käyttämällä kirjallisia esitutkintapöytäkirjoja. Kuten todistelun teknisten apuvälineiden kohdalla usein käy ilmi, myös kuulustelutallenteiden havaitaan olevan ristiriidassa oikeudenkäynnin välittömyysperiaatteen kanssa. Periaatteen välinearvoisuuden sekä todistelun luotettavuuteen kytkeytyvän tarkoituksensa vuoksi periaatteen modifioinnin on kuitenkin havaittu olevan paitsi mahdollista, myös välttämätöntä. Tutkielmassa tarkastellaan toiseksi kuulustelutallenteiden suhdetta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin lukeutuvaan kontradiktorisuusperiaatteeseen, jota toteuttaa henkilötodistelussa erityisesti vastakuulusteluoikeus. Problematiikkaa tarkastellaan erityisesti EIT:n oikeuskäytännön valossa. Kuulustelutallenteiden käyttäminen erityisesti todistajan henkilökohtaisen kuulemisen korvaavana menettelynä kaventaa kontradiktorisuutta, jonka vuoksi vastakuulusteluoikeus tulisi kuulustelutallenteita hyödynnettäessä toteuttaa esitutkinnassa. Tarkastelussa tunnistetaan todistajien henkilökohtaisen kuulemisen olevan vahva pääsääntö, josta poikkeamisen on katsottu edellyttävän tuekseen hyväksyttävää syytä. Vaatimuksen voidaan katsoa asettavan kuulustelutallenteita koskevalle lainsäädännölle keskeisen reunaehdon. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan vastakuulustelun esitutkinnassa toteuttamisen vaikutuksia syytetyn oikeusturvan, oikeudenkäyntiaineiston laadun ja esitutkinnan ja oikeudenkäynnin roolijaon kannalta. Tarkastelussa havaitaan, että oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimusten sijoittaminen esitutkintaan sisältää useita ongelmakohtia. Ongelmakohtien tunnistetaan rajoittavan kuulustelutallenteiden soveltamismahdollisuuksia oikeudenkäynnissä, mutta kuulustelutallenteille tunnistetaan näissä rajoissa myös mahdollisia käyttökohteita.
  • Mäkikangas, Kaisa (2023)
    Lähisuhdeväkivalta on Suomessa vakava ongelma. Yksi keino, jolla perheväkivaltaa pyritään ennaltaehkäisemään lainsäädännöllä, on lähestymiskielto. Lähestymiskieltolaissa lähestymiskiellot jaetaan perusmuotoisiin ja perheen sisäisiin lähestymiskieltoihin, ja molemmat näistä voidaan määrätä myös laajennettuina eli siten, että kieltoon määrätyltä kielletään kiellolla suojattuun kohdistuvan yhteydenpidon, tapaamisen, seuraamisen ja tarkkailemisen lisäksi myös tietyllä alueella oleskelu. Lähestymiskieltolain mukaiset lähestymiskiellon määräämisen edellytykset ovat varsin laajoja, eikä niiden tosiasiallista tulkintaa alioikeuksissa ole tutkittu. Myöskään yleiskatsausta suomalaisten lähestymiskieltoasioiden tilaan ei ole tehty viime aikoina. Tässä tutkimuksessa on kaksi tutkimuskysymystä: 1. Mihin alioikeuksien ratkaisukäytännössä on asettunut kynnys lähestymiskiellon määräämiselle ja kuinka lähestymiskiellon edellytyksiä on tulkittu käräjäoikeuksien ratkaisukäytännössä? 2. Millainen on tyypillinen lähestymiskieltoasia alkuvuonna 2022? Tavoitteena on siis selvittää, millaisia seikkoja uhan arvioinnissa on otettu huomioon ja tuottaa yleiskuva suomalaisesta lähestymiskiellosta vuonna 2022. Tutkimus on luonteeltaan empiirinen, ja sen aineistona on käytetty yhteensä 80 käräjäoikeuksien ratkaisua lähestymiskieltoasioiden ratkaisua. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisesti temaattisen analyysin metodia käyttäen että määrällisesti tilastollisella analyysilla. Lisäksi tutkielmassa on kirjallisuuskatsausosuus, jossa metodina on lainoppi. Aineiston lähestymiskieltoasioissa noin 80 % hakemuksista johti kiellon määräämiseen: 42,5 %:ssa määrättiin, laajennettu perusmuotoinen lähestymiskielto, 35 %:ssa perusmuotoinen ja 1,3 %:ssa perheensisäinen. Noin kolme neljästä kiellolla suojatusta ja kiellon hakijoista oli naisia ja kieltoon määrätyistä noin 90 % oli miehiä. Yleisin kiellolla suojatun ja kieltoon määrätyn yhteinen tausta oli päättynyt parisuhde. Kiellon määräämisen harkinnassa käräjäoikeudet ottivat huomioon seuraavat yhdeksän tekijää: onko toiminnalle asiallinen peruste, tekojen määrä, tekojen sisältö, tekojen toistuvuus ja jatkuvuus hakijan suhtautuminen vastaajan toimintaan, hakijan kommunikaatio vastaajan kanssa ja vastaajan suhtautuminen tähän, vastaajan suhtautuminen aikaisempaan lähestymiskieltoon, rikosepäilyt ja rikostausta sekä vastaajan toiminnan jatkuvuus tulevaisuuteen nähden. Tyypillisesti tuomioita perusteltiin useilla eri tekijöillä. Samassa tapauksessa saattoi olla sekä tekijöitä, jotka puhuivat kiellon määräämisen puolesta, että tekijöitä, jotka kallistivat vaakaa siihen suuntaan, ettei kieltoa tulisi määrätä.
  • Illi, Sara-Maria (2023)
    Lähisuhdeväkivallan sovittelulla tarkoitetaan läheisten ihmisten välillä tapahtuneiden väkivaltarikosten sovittelua. Vaikka lähisuhdeväkivaltaa on Suomessa soviteltu vuosikymmenien ajan, vallitsee sovittelusta suurta erimielisyyttä julkisessa keskustelussa. Lähisuhdeväkivallan sovittelua on esimerkiksi ehdotettu rajoitettavaksi, jonka lisäksi on myös vaadittu, että sovittelusta luovuttaisiin kokonaan. Kriittisiä kannanottoja on esitetty esimerkiksi tieteellisissä julkaisuissa, valtionhallinnossa ja ihmisoikeusjärjestöjen kannanotoissa. Työn tutkimuskysymykset liittyvät keskeisesti lähisuhdeväkivallan sovittelussa koettujen ongelmakohtien ja muutostarpeiden tarkasteluun. Ongelmakohtia tarkastellaan lainsäädännön asettamien vaatimusten, sovittelun osapuolien sekä rikosprosessin näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan myös yleisesti rikosten sovittelua, sovittelun vaikutuksia rikosprosessiin, lähisuhdeväkivaltaa ja lähisuhdeväkivallan sovittelua. Tutkimusmetodeina työssä yhdistyvät lainopillinen tutkimus, oikeuspoliittinen tutkimus ja de lege ferenda -tutkimus. Tutkielmassa havaitaan, että keskeisimmät lähisuhdeväkivallan sovittelussa koetut ongelmat liittyvät toistuvan väkivallan sovitteluun ja toistuvuuden arviointiin, lähisuhdeväkivallan aiheuttaman vallan epätasapainon huomioimiseen sovittelussa ja rikoksen luonteen häilyvyyteen sovittelussa. Tutkimuksessa esitetään kehitysehdotuksia, joiden avulla kyseisiä ongelmakohtia voitaisiin huomioida sovitteluprosessissa nykyistä paremmin. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan lähisuhdeväkivallan sovittelun tulevaisuuden näkymiä.
  • Nurro, Arttu (2021)
    Tekoälyn ja algoritmisen päätöksenteon hyödyntämismahdollisuuksia oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa on viime vuosina tutkittu erityisesti julkishallinnon viranomaistoiminnan kannalta. Julkishallinnon toimintaa ja päätöksentekoa tukevien sovellusten lisäksi katseet ovat kääntyneet myös hallintopäätösten automatisointimahdollisuuksiin tietyillä julkishallinnon aloilla. Viimeisen muutaman vuoden aikana on tehty päätösautomaation mahdollistavia lakiehdotuksia muun muassa maahanmuuttoviraston toiminnan osalta. Nämä ehdotukset kuitenkin kariutuivat perustuslakivaliokuntaan virkavastuun toteuttamista koskevien ongelmien vuoksi. Oikeusministeriö asettikin tammikuussa 2021 työryhmän automaattista päätöksentekoa koskevan hallinnon yleislainsäädännön valmistelemiseksi. Julkishallinnon viranomaisprosessien ja päätöksenteon automaatiota koskevat lainsäädäntöhankkeet ovat siten verrattain pitkällä. Sen sijaan lainkäytön puolella, eli tuomioistuimissa, päätösautomaatiota koskeva keskustelu on olematonta tai vähintäänkin hiljaista. Julkishallinnossa automaatiokehitystä on usein perusteltu tehokkuusnäkökulmin. Tuomioistuinten toiminnassa olisi yhtä lailla tehostettavaa. Käräjäoikeudet ratkaisevat vuosittain satojatuhansia riita-asioita. Näistä riita-asioista valtaosa on itseasiassa niin sanottuja summaarisia riita-asioita, eli lähtökohtaisesti riidattomia asioita. Vuosien 2010–2019 aikana käräjäoikeudessa vuositasolla ratkaistuista riita-asioista keskimäärin 97 prosenttia oli summaarisia riita-asioita. Summaarisista riita-asioista noin 99 prosenttia on pääsääntöisesti erilaisia laskuja koskevia riidattomia velkomusasioita. Riidattomia velkomusasioita koskevat kanteet taas ratkaistaan lähes poikkeuksetta OK 5:13.1 §:n mukaisesti yksipuolisella tuomiolla sillä perusteella, että vastaaja on jättäytynyt täysin passiiviseksi asiassa, eikä anna häneltä pyydettyä vastausta haasteeseen määräajassa. Tutkielman aiheena on algoritminen päätöksenteko riidattomien velkomusasioiden ratkaisemisessa yksipuolisilla tuomioilla. Tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin sitä, soveltuisivatko riidattomissa velkomusasioissa vastaajan passiivisuuden perusteella annettavat yksipuoliset tuomiot ratkaistavaksi algoritmisen päätöksentekojärjestelmän avulla. Soveltuvuutta tarkastellaan riidattomiin velkomusasioihin sekä yksipuolisiin tuomioihin liittyvien erityispiirteiden, niitä koskevan lainsäädännön sekä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden kannalta. Toiseksi tutkielmassa tarkastellaan mikä merkitys virkavastuuta koskevalla sääntelyllä on arvioitaessa algoritmisen päätöksenteon hyödyntämismahdollisuuksia näissä tilanteissa. Tutkielma on metodiltaan lainopillinen. Koska kotimaisessa kirjallisuudessa ei ole juurikaan tutkittu käräjäoikeuksien ratkaisutoiminnan automatisointimahdollisuuksia, tutkielmassa hyödynnetään erityisesti viimeaikaisia tutkimus- ja selvitystöitä koskien algoritmisen päätöksenteon hyödyntämismahdollisuuksia julkishallinnon viranomaistoiminnassa. Näissä tutkimus- ja selvitystöissä on tarkasteltu erityisesti sitä, minkälaiset päätökset soveltuisivat parhaiten algoritmiseen päätöksentekoon. Tutkielmassa hyödynnetään näitä johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia arvioitaessa riidattomissa velkomusasioissa annettavien yksipuolisten tuomioiden soveltuvuutta algoritmiseen päätöksentekoon niihin liittyvien ominaispiirteiden kannalta. Lainsäädännön osalta soveltuvuutta arvioidaan oikeudenkäymiskaaren sääntelyn sekä virkavastuuta koskevan sääntelyn kannalta. Tutkielman keskeisimpiä johtopäätöksiä on, että OK 5:6.2 §:stä sekä OK 5:13.1 §:stä seuraavat velvoitteet arvioida kanteen selvää perusteettomuutta näyttäytyvät haasteena algoritmisen päätöksenteon soveltamismahdollisuuksien kannalta. Lisäksi virkavastuuta koskevan PL 118 §:n sääntely nykymuodossaan vaikuttaa muodostavan esteen päätösautomaation soveltamiselle yleisestikin.
  • Taipale, Eveliina (2022)
    Velallisen tekemät näennäiset, muodolliset tai todelliset omaisuudenluovutukset voivat loukata konkurssi- tai ulosmittausvelkojan oikeutta vähentäen täytäntöönpanon kohteena olevan omaisuuden määrää ja siten pienentäen velkojan saaman suorituksen määrää. Lähtöoletuksen mukaan lainsäätäjän on tullut varautua edellä kuvattuihin tilanteisiin, joissa velallisen toiminta uhkaa velkojan oikeuden toteutumista. Tutkimuksen tavoitteena on ensinnäkin selvittää, onko konkurssi- ja ulosottolainsäädännössä keinot puuttua näennäisiin, muodollisiin ja todellisiin oikeustoimiin. Lisäksi tarkastellaan missä määrin konkurssi- ja ulosottolainsäädännön sääntely velkojien vahingoksi tehtyihin omaisuudenluovutuksiin puuttumiseksi on yhteneväistä, ja mistä mahdolliset sääntelyeroavaisuudet johtuvat. Tutkielman tavoitteena on myös luoda uutta oikeustieteellistä näkökulmaa siihen, millä tavoin oikeusperiaatteet ovat vaikuttaneet lainsäätäjän valintoihin säännellä velallisen velkojan vahingoksi tekemiä luovutuksia konkurssissa ja ulosotossa. Työssä kiinnitetään huomiota nimenomaan konkurssilaissa ja ulosottokaaressa olevaan sääntelyyn rajaten rikoslain sääntely tarkastelun ulkopuolelle. Tutkielma on pääosin oikeusdogmaattinen eli lainopillinen tutkimus. Lainopin keinojen lisäksi tutkielmassa hyödynnetään normatiivista sääntelyteoriaa eli tarkastellaan sääntelyn vaikuttavuutta sääntelyn tavoitteen näkökulmasta. Työssä on myös vahva vertaileva näkökulma, koska kysymyksenasettelussa tutkitaan konkurssi- ja ulosottosääntelyn eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkielmassa havaittiin, että konkurssi- tai ulosottolainsäädäntö ei sisällä säännöksiä näennäisten oikeustoimien varalle, vaan näissä tilanteissa tulee sovellettavaksi oikeustoimilain pätemättömyysperusteet. Sen sijaan molemmissa menettelyissä on keinot puuttua muodollisiin ja todellisiin oikeustoimiin, sillä näitä koskevat säännökset löytyvät sekä ulosottokaaresta että konkurssilaista. Säännösten taustalla vaikuttavat erityisesti tehokkuusperiaate, velkojien yhdenvertaisuuden periaate ja kohtuullinen varojenjaon periaate. Toisaalta edellisiä periaatteita rajoittavat jokaisen menettelyyn osallisen oikeussuojasta huolehtiminen ja sivullisen suojan periaate. Tavoitteiltaan ulosotto ja konkurssi pyrkivät molemmat ennen kaikkea tehokkaaseen täytäntöönpanoon. Päätavoitetta tukevien elementtien toteutumista tarkasteltiin työssä siviiliprosessuaalisten funktioiden avulla.
  • Sukula, Anna-Daalia (2023)
    Tutkielman tarkoituksena on tarkastella edunvalvojan hakemista ja määräämistä koskevaa menettelyä sekä niihin lapsen oikeusturvan kannalta liittyviä ongelmia. Lapsen oikeusturva ei tarkoita ainoastaan menettelyllisen oikeusturvan takaamista, vaan myös lapsen oikeuksien huomioimista. Alle 18-vuotiaat ovat lain nojalla vajaavaltaisia ja tarvitsevat rinnalleen puhevaltaa käyttävän täysivaltaisen edustajan. Vuodesta 2014 lähtien lapselle on voitu hakea ja määrätä edunvalvojan sijainen rikosasiaan esitutkintalain nojalla, jos lapsen ensisijainen huoltajaedunvalvoja ei voi puolueettomasti valvoa lapsen etua. Pelkästään se, että lapsen oikeus puolueettomaan edustukseen on lainsäädännössä muodollisesti turvattu, ei täysimääräisesti vielä toteuta lapsen oikeusturvaa. Edunvalvojan hakemista ja määräämistä koskeviin menettelyihin liittyy useita lapsen oikeusturvan kannalta ongelmallisia piirteitä. Tutkielman tutkimuskysymys on, toteutuuko lapsen oikeusturva edunvalvojan määräämistä ja hakemista koskevissa menettelyissä voimassa olevan lainsäädännön valossa. Tutkielma on metodiltaan lainopillinen. Tutkielman pääasiallinen tutkimussuuntaus on prosessioikeudellinen, mikä rajaa tarkastelun ulkopuolelle edunvalvonnan sisältöä koskevat kysymykset. Lapsi on erottamaton osa tutkielman aihetta, mikä tekee tutkielmasta myös osin lapsioikeudellisen. Tutkielman lainsäädännöllinen viitekehys koostuu enemmälti esitutkintalain, holhoustoimilain ja oikeudenkäymiskaaren säännöksistä. Lapsen edunvalvonta on tärkeä osa lapsen oikeusturvan toteutumista. Tutkielmassa lähestytään aihetta ensin tarkastelemalla lapsen vajaavaltaista asemaa, lapsen etua ja oikeusturvan sisältöä. Tämän jälkeen tarkastellaan edunvalvonnan tarpeen tunnistamiseen liittyviä kysymyksiä. Esitutkintalaissa ei esimerkiksi ole tyhjentävästi määritelty puolueettomuuden vaarantavia tilanteita. Tämä voi johtaa siihen, ettei edunvalvonnan tarvetta tunnisteta kaikissa niissä tapauksissa, joissa lapsen oikeusturvan toteutuminen sitä edellyttäisi tai riittävän varhaisessa vaiheessa. Täysin selvää ei myöskään ole se, arvioidaanko huoltajan puolueettomuuden vaarantumista subjektiivisesti vai objektiivisesti. Tämän jälkeen tarkastellaan edunvalvonta-asian käsittelyä tuomioistuimessa. Edunvalvonta-asian käsittelyyn liittyy oleellisesti kysymys siitä, voiko huoltaja edustaa lasta edunvalvonta-asiassa, jos huoltaja on lapsen vastapuolena. Jos edunvalvonta-asiassa asiaan osallisina ovat ainoastaan lapsi ja huoltaja, ei kukaan puolueettomasti valvo lapsen etua. Tämä johtaa myös siihen, ettei kukaan huolehdi edunvalvontaa koskevan päätöksen muutoksenhakutarpeen arvioinnista. Tutkielmassa tarkastellaan myös tuomioistuimen harkintavaltaa, asiaan osallisten kuulemisen tarkoitusta ja edunvalvojan vaihtamista koskevaa menettelyä. Lopuksi tutkielmassa käsitellään holhoustoimilain 79 §:n mukaista väliaikaismääräystä, jolla on merkittävä rooli lapsen oikeusturvan kannalta. Lapsen etu edellyttää rikosprosessissa lapsen suojelullisten näkökulmien huomioimista ja sitä, että lapsiin kohdistuneet rikokset voidaan tehokkaasti tutkia. Edunvalvojan sijaisen hakemista ja määräämistä koskevat menettelyt ohjaavat koko rikosprosessia. Jos menettelyt eivät ole tehokkaita ja oikea-aikaisia, vaarantuu lapsen oikeus saada asiansa tuomioistuimen käsiteltäväksi. Osin tutkielmassa esiin nousseet ongelmat eivät kuitenkaan näytä olevan voimassa olevassa lainsäädännössä. Kysymys on enemmänkin siitä, tunnistetaanko lapsen erityinen asema ja oikeussuojan tarve, ja otetaanko ne huomioon kokonaisvaltaisesti säännöksiä sovellettaessa.
  • Norros, Anna (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan lastenvalvojan luona tapahtuvaa lapsen mielipiteen selvittämistä ennen lapsen huolto-, asumis- ja tapaamisoikeussopimuksen mahdollista vahvistamista. Aihe on jäänyt vähemmälle huomiolle oikeuskirjallisuudessa, sillä lapsen mielipiteen selvittämistä on tutkittu erityisesti huoltoriitojen, huostaanottojen ja tuomioistuinsovittelujen yhteydessä. Lapsenhuoltolakia (361/1983) uudistettiin hiljattain ja muutokset tulivat voimaan 1.12.2019. Uudistuksen yhteydessä lapsenhuoltolain 8 §:ään lisättiin säännös lastenvalvojan velvollisuudesta keskustella lapsen kanssa henkilökohtaisesti, jos lapsi tähän suostuu ja tämä on tarpeen lapsen toivomusten ja mielipiteen selvittämiseksi. Lastenvalvojan toteuttama lapsen kuuleminen oli myös ennen uudistusta voimassa olleen lain periaatteiden mukaista, mutta muutoksen tarkoituksena oli, että velvollisuus ilmenisi laista selkeämmin. Pääsääntöisesti vastuu lapsen mielipiteen selvittämisestä on edelleen lapsen vanhemmilla. Tutkielmassa on kaksi tutkimuskysymystä. Ensimmäinen kysymys on, mikä funktio lastenvalvojan toteuttamalla lapsen kuulemisella on lapsen edun kannalta. Toiseksi tutkitaan, missä tilanteissa lasta kuullaan lastenvalvojan luona ja miten lastenvalvojat itse kokevat lapsen kuulemisen. Tutkimuksen metodologisena lähtökohtana on lainoppi, jota täydentää empiirisen kyselytutkimuksen avulla koottu tutkimusaineisto. Teoreettisena viitekehyksenä toimii lapsen edun periaate. Johtopäätöksenä on, että lastenvalvojan toteuttaman lapsen mielipiteen selvittämisen funktio on monin tavoin kytköksissä nimenomaan lapsen etuun ja sen toteutumisen valvontaan. Kuulemalla lapsen näkemyksiä lastenvalvojan on mahdollista tukea vanhempia kohti lapsen edun mukaista sopimusta. Tutkielmaa varten toteutetun kyselytutkimuksen mukaan kolme neljäsosaa lastenvalvojista oli jokseenkin tai täysin samaa mieltä siitä, että lapsen kuuleminen voi auttaa lastenvalvojaa lapsen edun mukaisuuden varmistamisessa. Kun lastenvalvoja kuulee lasta, voi hän paremmin varmistaa, että lapsen intressit otetaan huomioon vanhempien sopimusneuvottelussa. Kuuleminen voi muutoinkin edistää sopimusneuvotteluita. Puolet kyselyn vastaajista koki, että lapsen kuuleminen on edistänyt sopimusneuvotteluita aina tai lähes aina. Kyselytutkimus kuitenkin osoitti, että lasta kuullaan harvoin lastenvalvojan luona ja lastenvalvojat näkivät kuulemisessa paljon haasteita. Tilanteet, joissa lasta kuultiin, liittyivät usein tapauksiin, joissa vanhemmat eivät jostakin syystä onnistuneet tai halunneet selvittää lapsen mielipidettä taikka tuoda sitä ristiriidattomasti lastenvalvojalle esiin. Lapsen kuulemiseen tarvitaan vielä lisää selvyyttä, koulutusta ja yhtenäisiä käytäntöjä, jotta sen potentiaali voidaan täysin hyödyntää.
  • Panula, Pia-Maria (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan liikesalaisuuslain 14 §:n mukaista henkilöpiirin rajoittamispyyntöä sekä vastapuolen oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin siviiliprosessissa. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin selvittää se, mitä vaatimuksia oikeudenmukainen oikeudenkäynti asettaa liikesalaisuuslain 14 §:n mukaiselle henkilöpiirin rajoittamiselle ja miten liikesalaisuuden haltijan oikeudet tulee ottaa huomioon henkilöpiirin määrittämisen arvioinnissa. Toiseksi tarkoituksena on selvittää, millaisia arviointikriteerejä henkilöpiirin määrittämiseen liittyy oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin näkökulmasta. Liikesalaisuuslain 14 §:ssä annetaan mahdollisuus rajoittaa oikeudenkäynnissä ilmenevien liikesalaisuuksien leviämistä laajemmalle vastapuolen organisaatiossa rajoittamalla niiden luonnollisten henkilöiden määrää, joilla on oikeus osallistua oikeudenkäyntiin sekä saada täysi tiedonsaantioikeus oikeudenkäynnissä esitetystä materiaalista. Pykälän 3 momentin mukaan henkilöpiirin rajoittamista koskevaa pyyntöä ei kuitenkaan saa hyväksyä, jos se voisi vaarantaa asianosaisten oikeuden oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Sen tarkoituksena on turvata asianosaisten tasapuolinen asema oikeudenkäynnissä ja sen asianosaisen oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin, ketä vastaan henkilöpiirin rajoittamispyyntö esitetään. Tutkielmassa tarkastellaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin osatekijöistä oikeudenkäynnin julkisuutta, kontradiktorista periaatetta sekä osapuolten tasa-arvoisuuden periaatetta (equality of arms). Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että henkilöpiirin rajoittamista koskevassa harkinnassa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin näkökulmasta tärkeimmäksi osatekijäksi nousee equality of arms -periaate. Sen mukaisesti osapuolten tulee saada mahdollisuus ajaa asiaansa sellaisissa olosuhteissa, jotka eivät aseta toista olennaisesti epäedullisempaan asemaan kuin toista osapuolta. Koska siviiliasioissa vaatimus osapuolten tasa-arvosta ei ole absoluuttinen, arviointi tulee kohdistaa nimenomaisesti siihen asettaako henkilöpiirin rajoittamisen laajuus toisen olennaisesti tai huomattavasti epäedullisempaan asemaan. Henkilöpiirin laajuuden määrittäminen on olennainen osa henkilöpiirin rajoittamismääräyksen antamisen problematiikkaa. Selvää on, että säännöksen soveltamiskynnys perustuu huolelliseen tapauskohtaiseen harkintaan, eikä pyyntöä voida hyväksyä tai hylätä vedoten yleisiin kriteereihin. Kuitenkin on hahmotettavissa selkeitä harkintakriteerejä, joiden perusteella henkilöpiirin laajuutta voidaan arvioida. Tutkielmassa on hahmotettu arviointikriteereiksi vastakkain olevien yritysten koko, oikeudenkäynnin kohteen tekninen luonne ja asiantuntijat sekä tuomion julkisuus ja muutoksenhaku. Johtopäätöksenä tutkielmassa todetaan, että liikesalaisuuden haltijan oikeudet sekä vastapuolen oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin pystytään tasapainottamaan riittävästi annettaessa kyseisen säännöksen mukainen rajoitusmääräys. Vaikka rajoituksella ei pystytä täysin estämään vastapuolen tiedonsaantia liikesalaisuudesta, sillä pystytään vaikuttamaan merkittävästi siihen henkilöpiiriin, joka vastapuolena olevassa oikeushenkilössä saa tiedon liikesalaisuudesta. Tutkielmassa esiin nousseiden seikkojen perusteella katsotaan kuitenkin de lege ferenda, että liikesalaisuuslain 14 § edellyttää selkeytystä ja täsmentämistä, sillä pykälän muotoilu on hyvin monimutkainen eikä pykäläotsikko vastaa säännöksen tarkoitusta.
  • Ahlgrén, Hilda (2022)
    Suomalainen oikeusjärjestelmä pohjautuu vahvasti yksilölliseen oikeussuojaan. Sen vastakohtana toimiva kollektiivinen oikeussuoja tiivistyy ajatukseen siitä, että useampi henkilö voi yhdessä saada kerralla asiansa käsitellyiksi matalamman oikeudenkäyntikynnyksen kautta. Tutkielmassa tarkastellaan kollektiivisen oikeussuojan tämänhetkistä asemaa Suomen oikeusjärjestelmässä kiinnittäen erityisesti huomiota luonnollisen henkilön oikeusturvan toteutumiseen kollektiivisten kanteiden kautta. Kiinnostavaa erityisesti on, voidaanko kollektiivisilla oikeussuojakeinoilla auttaa yksittäistä henkilöä pääsemään paremmin käsiksi oikeuksiinsa. Tätä kautta tarkastelun alaisuuteen tulevat kollektiiviset kanteet eli ryhmä- ja joukkokanteet. Vuonna 2007 Suomessa on tullut voimaan kollektiivista kannetta sääntelevä ryhmäkannelaki (444/2007). Ryhmäkanteella tarkoitetaan lain mukaisesti nimenomaan kuluttaja-asiamiehen ajamaa kannetta kuluttajariitaa koskevassa asiassa. Ryhmäkanne kuulostaa täydelliseltä apuvälineeltä vaadittaessa korvauksia massavahingoista, mutta todellisuudessa ryhmäkanteita ei ole nostettu yhtä ainuttakaan lain lähentyvän 15 vuoden olemassaolon aikana. Suomessa on ryhmäkanteiden lisäksi toisenlainen kollektiivinen kannemuoto. Isoja joukkokanteita on nähty massavahinkoja koskevissa vahingonkorvauskanteissa, kuten kilpailuoikeudellisissa vahingonkorvausoikeudenkäynneissä. Joukkokanteella tarkoitetaan tuomioistuimessa yhdessä käsiteltäviä usean eri kantajan nostamia kanteita samaa tai samoja vastaajia vastaan. Marraskuussa 2020 annettu edustajakannedirektiivi (EU 2020/1828) tulee vaikuttamaan kollektiivisen oikeussuojan asemaan mm. laajentamalla kansallisten ryhmäkanteiden soveltamisalaa. Edustajakannedirektiiviä voidaan pitää suurena uudistuksena, millä on tarkoitus yhdenmukaistaa jäsenvaltioiden lainsäädäntöä kollektiivisen oikeussuojan saralla. Kiinnostavaa on, miten kyseinen uusi direktiivi tulee vaikuttamaan luonnolliselle henkilölle oikeusturvan toteutumiseen Suomessa. Johtopäätöksenä tutkielmassa todetaan, että luonnollisen henkilön oikeusturva ei täysin toteudu kollektiivisten kanteiden avullakaan. Tutkielmassa esiin nousseiden seikkojen perusteella katsotaan kuitenkin, että kollektiivisia kanteita olisi mahdollista kehittää, mikä parantaisi oikeusturvan toteutumista luonnolliselle henkilölle.
  • Liedes, Kia (2022)
    Vastuu ylivelkaantumisesta on pitkään jätetty lähinnä velallisen harteille, vaikka samaan aikaan luottomarkkinat etenkin kulutusluottojen osalta ovat kasvaneet huomattavasti ja luottojen markkinointi on muuttunut yhä aggressiivisemmaksi. Luotonannosta on tullut yhä helpompaa, nopeampaa ja aggressiivisempaa, mikä on suurelta osaltaan vaikuttanut kuluttajien talousahdinkoon ja ylivelkaantumiseen. Heikon luottokontrollin ja aggressiivisen mainonnan osalta haavoittuvampia ovat etenkin nuoret sekä iäkkäämmät ihmiset, joilla ei välttämättä ole tarvittavaa harkintakykyä luottoa otettaessa. Heikentynyt harkintakyky yhdistettynä vastuuttomaan luotonantoon johtaa kestämättömään tilanteeseen niin yhteiskunnan, velallisten kuin luotonantajienkin osalta. Lainsäädäntö laahasi pitkään luotonantajan vastuun osalta, kunnes vuonna 2014 lakia yksityishenkilön velkajärjestelystä 1993/57 uudistettiin siten, että arvioinnin kohteeksi tuli velallisen toiminnan lisäksi myös luotonantajan toiminta luotonannossa, jotta riskinjako jakautuisi oikeudenmukaisesti ja perustellusti molempien osapuolten kesken. Vaikka aiemmissa säännöksissä annettiin sinänsä tilaa myös luotonantajan toiminnan arvioinnille viittaamalla velkojen perusteisiin ja syntyolosuhteisiin, oli luotonantajan vastuu nimenomaisesti lakiin ottaminen tarpeen. Olennaista on kuitenkin se, että miten luotonantajan vastuu on tosiasiallisesti otettu ratkaisukäytännössä huomioon, jonka vuoksi suuressa osassa tutkielmaani on tutkielmaa varten kerätty uudehko hovioikeuksien ratkaisuaineisto. Velallisen oikeusturvan kannalta on ensinnäkin ongelmallista, että luotonantajan vastuu tulee arvioitavaksi lähtökohtaisesti ainoastaan hakijan väitteestä, ellei hakemuksesta muuten selkeästi ilmene luotonantajan toimineen vastuuttomasti, jolloin tuomioistuimet ovat viran puolesta ottaneet kantaa asiaan. Lisäksi ongelmallisena voidaan pitää sitä, että luotonantajan vastuulle ei tosiasiallisesti ole annettu merkitystä piittaamatonta ja vastuutonta esteperustetta arvioitaessa, joka tulee tulevaisuudessa johtamaan siihen, että velkajärjestelyjä tullaan myöntämään lähinnä painavien vastasyiden nojalla. Lisäksi seikan kaksoisarviointi eli, että luotonantajan vastuu voi tulla arvioitavaksi sekä esteperusteen että painavien vastasyiden osalta voi myös johtaa erinäisiin ongelmiin etenkin velallisten ja yhteiskunnan kannalta. Kokonaisuutena katsoen, korkeimman oikeuden antama prejudikaatti asian osalta yhtenäisen linjan saavuttamiseksi olisi enemmän kuin tarpeen, jossa se linjaisi näkemyksen siitä, että luotonantajan vastuu tulisi ottaa huomioon myös viran puolesta annetun näytön osalta esteperustetta arvioitaessa. Lisäksi olisi ensiarvoisen tärkeää, että korkein oikeus ottaisi kantaa myös siihen, että kuinka velallisen ja velkojien vastuu tulisi jakautua arvioitaessa sitä, että onko velallinen velkaantunut moitittavalla tavalla. Luotonantajan toiminnan sivuuttaminen piittaamatonta ja vastuutonta velkaantumista koskevassa esteharkinnassa paitsi nimenomaisesti, että tosiasiallisesti johtaa nimittäin ei-toivottuihin seuraamuksiin niin velallisen, velkojien kuin yhteiskunnankin kannalta.
  • Mellandom 
    Felix, Wik (2021)
    Denna magisteravhandling behandlar civilrättslig mellandom enligt rättegångsbalken 24:6. Avhandlingens ändamål är att erbjuda en utförlig och rättsdogmatiskt förankrad framställning av den civilrättsliga mellandomen i det finska rättssystemet. I avhandlingen behandlas följaktligen för ämnet relevant lagstiftning och hur mellandom kommit att tillämpas i rättspraxis. Mellandomens tillämpningsområde avgränsas i förhållande till närbelägna processuella instrument såsom deldom och beslut gällande processinvändningar. I avhandlingen presenteras även de processekonomiska fördelar som eftersträvas med mellandom och de förutsättningar som i lag och doktrin uppställts för meddelandet av mellandom. I avhandlingen behandlas både mellandom som meddelas enligt rättegångsbalken 24:6.1, som reglerar mellandom gällande prejudicerande käromål, och mellandom enligt rättegångsbalken 24:6.2, som reglerar mellandom i prejudicerande frågor. I avhandlingen markeras de många olikheter som råder mellan dessa två former av mellandom. Frågor som ägnas särskild uppmärksamhet är ändringssökande i mellandom och mellandomens rättskraft. Avhandlingen innehåller även en rättsjämförelse med den svenska regleringen av mellandom. Således presenteras huvuddragen av vad som stadgats om mellandom i Sverige och hur de svenska normerna avviker från de lösningar som valts i Finland. Slutligen framförs några synpunkter de lege ferenda som bottnar i de observationer som gjorts under arbetets gång.
  • Erkkilä, Henna (2021)
    Vuodesta 2006 oikeudenkäymiskaaren 17:37 on velvoittanut tuomioistuimia laatimaan välituomion ennen mielentilatutkimusmääräystä ja ilmoittamaan tuomiossa, miksi tutkimus on tapauksessa perusteltu. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka tuomioistuimet ovat käyttäneet tutkimukseen määräämistä koskevaa harkintavaltaansa ja millaisia perusteluita tuomioistuimet ovat käyttäneet lähettäessään vastaajan tutkimukseen tai evätessään tutkimuspyynnön. Toisena tutkimuskysymyksenä tutkielma tarkastelee, kuinka syytetyn oikeusturva toteutuu mielentilatutkimusta määrättäessä ja mielentilatutkimuksen aikana. Työn lähteinä käytetään lainsäädäntöä, esitöitä, oikeuskirjallisuutta, tilastotietoja, muita viranomaisaineistoja sekä oikeuskäytäntöä. I-osan tutkimuksenasettelun ja tutkimuskysymysten jälkeen tutkielma käy II-osassa läpi mielentilatutkimusten historian, syyntakeisuuden arvioinnin, mielentilatutkimuslausunnon laatimisen, mielentilatutkimuksen toteuttamisen ja sen vaikutukset rikosprosessille ja syytetyn oikeusturvalle. III-osassa tutkielma arvioi syyntakeisuuskysymystä ja mielentilatutkimuksen tarpeen arviointia oikeusprosessin eri vaiheissa esitutkinnasta pääkäsittelyyn ja sen keskeyttämiseen mielentilatutkimuksen ajaksi, vaihtoehtoja mielentilatutkimukselle sekä mielentilatutkimuksen määräämistä koskevaa tilastotietoa ja tutkimuksia. Osa IV käsittelee mielentilatutkimusten määräämistä koskevan oikeustapausaineiston.
  • Antas, Pi (2021)
    Det ingår flera sådana utmaningar i partnervåldsbrottens förundersökning, åtalsprövning samt domstolsförfarande, som inte framgår i samband med andra våldsbrott där förövaren och offret inte är till varandra närstående personer. Detta beror på att då den åtalade är en närstående till målsäganden, är målsäganden inte närapå alltid villig eller kapabel att bidra till utredningen av brottet. Trots det är det ofta ändå målsäganden som har en stor roll i framställningen och utnyttjandet av bevisningen och därmed även i rättegångens gång och slutligen i det, ifall förövaren för partnervåldet döms för sina handlingar. Målsägandens utsaga är ofta ett centralt bevismedel i partnervåldsbrott, men eftersom målsäganden i flera fall är ovillig att uttala sig i rättegången, kan det uppstå problem gällande bevisningen. Att en närstående till en part beviljas tystnadsrätt i domstolen har det sedan gammalt funnits bestämmelser om. År 2016 reviderades bevisningsbestämmelserna i rättegångsbalkens 17:e kapitel. I och med de nya bestämmelserna ändrades målsägandes ställning i rättegången. En målsägande som blivit offer för ett brott där förövaren är en närstående, fick genom de nya bestämmelserna rätt att vägra vittna med stöd av den nära relationen. Till följd av denna ändring uppstod en oro om att förövaren i fortsättningen skulle utöva påtryckning mot offret för att få offret att avstå från anspråk och åberopa sin tystnadsrätt, så att de för förövarens del ofördelaktiga omständigheterna inte skulle komma fram i ärendets behandling. Till partnervåld och övriga brott som riktar sig mot en närstående hänför det sig ofta underkuvande, påtryckning och påverkande av offrets vilja, varmed denna oro särskilt i dessa fall kan anses vara grundad. För att försöka hindra att sådan påtryckning ska påverka offret och ärendets utgång, infördes det en undantagsbestämmelse. Ifall offret är en målsägande som inte har några anspråk och det finns skäl att misstänka att personen inte själv har beslutat att utöva rätten, kan dennes tystnadsrätt med domstolens beslut brytas. Syftet med denna avhandling är främst att utreda hurdan tystnadsrätt offret har i partnervåldsbrott. För att kunna besvara den frågan utreds även hur omfattande partnervåldsoffrets tystnadsrätt är, i vilka fall det enligt rättegångsbalken kan anses finnas skäl att bryta tystnadsrätten samt hur den eventuella förundersökningsutsagan eller annan bevisning kan utnyttjas då målsäganden åberopar sin tystnadsrätt. Förutom det utreds det i avhandlingen även hur ett nära förhållande fastställs och därmed vem som har rätt till tystnad. Avhandlingen är rättsdogmatisk och de centrala rättskällorna består i huvudsak av lagstiftning, lagberedningsmaterial, rättspraxis samt rättsvetenskaplig litteratur.
  • Heinonen, Tia (2022)
    Tutkielma käsittelee syyttäjän muutoksenhakua aina käräjäoikeuden tuomiosta hovioikeuden tuomioon erityisesti objektiivisuusperiaatteen ja rikosvastuun toteuttamisen näkökulmasta empiirisesti tarkasteltuna. Tutkielmassa pyritään selvittämään 1) onko Syyttäjälaitoksen organisaatiouudistus johtanut siihen, että syyttäjäalueiden menettelytavat ovat valtakunnallisesti yhdenmukaiset, 2) kokevatko syyttäjät toteuttavansa objektiivisuusperiaatetta osana muutoksenhakua, 3) kokevatko syyttäjät toteuttavansa rikosvastuuta osana muutoksenhakua, 4) mitkä seikat käräjäoikeuden tuomiossa vaikuttavat syyttäjästä lähtöisin olevaan muutoksenhakuun sekä 5) miten syyttäjät kokevat valitusprosessin käräjäoikeuden tuomiosta hovioikeuden tuomioon saakka. Tutkielmassa pyritään selvittämään, onko syyttäjien vastauksissa havaittavissa alueellisia tai kokemusvuosiin perustuvia eroja. Tutkielmassa käytetään lainopillisen menetelmän lisäksi empiiristä tutkimusmenetelmää. Empiiristä osiota varten syyttäjille lähetettiin marraskuussa 2021 kysely, johon saatiin vastaus 75 syyttäjältä. Tämän lisäksi viittä aluesyyttäjää haastateltiin. Tutkielman alussa käsitellään syyttäjän työtä ja velvollisuuksia sekä muutoksenhaun lähtökohtia erityisesti rikosprosessin ja muutoksenhaun tehtävien osalta. Muutoksenhakua ohjaavia oikeusperiaatteita koskevassa kappaleessa syvennytään objektiivisuusperiaatteeseen ja rikosvastuun toteuttamiseen hyödyntäen syyttäjien haastatteluita. Kyselytutkimuksen tulokset käydään läpi syyttäjien kokemuksia muutoksenhakuprosessissa koskevassa kappaleessa. Vaikka muutoksenhakuprosessissa on ongelmakohtia, tutkielman tulokset vahvistavat luottamusta siihen, että syyttäjät pystyvät toteuttamaan rikosvastuuta erityisesti muutoksenhaun osalta, mutta myös kokonaisuutena objektiivisuusperiaatetta noudattaen, samoin kuin siihen, että syyttäjät kokevat onnistuvansa näissä tehtävissään. Vaikka syyttäjien työtilanne on kuormittava ja objektiivisuusperiaatteen sekä rikosvastuun toteuttamisessa on haasteensa, on ilo huomata, ettei tutkimus ole herättänyt huolta syyttäjien työn laadusta, eikä heidän toiminnastaan rikosvastuun toteuttajina.
  • Helenius, Jenna (2021)
    Oikeudenkäyntikulujen määrät ovat kasvussa. Tämä voi vaarantaa oikeussuojan saatavuuden, jos prosessikynnys nousee kuluriskin vuoksi kohtuuttoman korkeaksi. Pääsäännön mukaan oikeudenkäynnin hävinnyt asianosainen voi joutua korvaamaan voittaneen asianosaisen mahdollisesti korkeaksikin nousseet oikeudenkäyntikulut. Kuluvastuun jakautumisen yhtenä poikkeuksena on OK 21:8b, joka on luonteeltaan ns. sosiaalinen kulusääntö. Erityisen huolestuttavana on pidetty oikeudenkäyntikulujen kasvua ja sen myötä aiheutuvaa prosessikynnyksen nousua riita-asioissa, joissa vastapuolina ovat yksityishenkilö ja yhteisö. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten oikeudenkäyntikuluja on uusimmassa alioikeuskäytännössä kohtuullistettu OK 21:8b:n nojalla työsuhteen päättämistä koskevissa riita-asioissa. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä lainopillista että empiiristä metodia kysymykseen vastaamiseksi. Tutkimuksessa käytetystä empiirisestä aineistosta havaitaan, että poikkeussäännökseksi tarkoitettua OK 21:8b:ää sovelletaan melko usein työsuhteen päättämistä koskevissa riita-asioissa. Soveltamiskäytäntö ei ole yhtäläistä ja esimerkiksi asianosaisten asemaa on oikeuskäytännössä arvioitu eri tavoin. Säännöstä on myös alettu viime vuosina soveltaa viran puolesta asianosaisten vetoamistoimista riippumatta. Lisäksi oikeudenkäyntikulujen jakautumista koskevien perustelujen laatu on vaihtelevaa. Johtopäätöksissä esitetään, että OK 21:8b ei ole onnistunut tarkoitetusti alentamaan prosessikynnystä pääosin sen ennakoimattomuudesta johtuen. Lisäksi arvioidaan kriittisesti sitä, mikä vaikutus korkealla oikeudenkäyntikulujen kohtuullistamisen asteella yhdistettynä muihin heikomman suojaksi tehtyihin poikkeuksiin työsuhteen päättämistä koskevissa riita-asioissa on asianosaisten asemalle prosessissa.
  • Vepsäläinen, Konsta (2023)
    Oikeusapulain mukaan oikeusapua antaa tuomioistuinasiassa oikeusaputoimiston julkinen oikeusavustaja tai yksityinen avustaja. Yksityinen avustaja voi olla joko asianajaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja. Yksityiset avustajat hoitavat oikeusapuasioina korostuneesti tuomioistuinasioita, oikeusaputoimistojen hoitaessa tuomioistuimen ulkopuolisia asioita, joihin lähtökohtaisesti yksityistä avustajaa ei voida määrätä. Oikeusavun myöntäminen ja yksityisen avustajan määrääminen riippuu viime kädessä kahdesta asiasta. Ensiksikin tuomioistuinasialta on edellytettävä sellaista oikeudellista monimutkaisuutta tai epäselvyyttä, että hakijan voi perustellusti edellyttää tarvitsevan oikeudellisen asiantuntijan apua asiansa hoitamiseen. Toiseksi oikeusavun saajan, ja monessa tapauksessa myös hänen puolisonsa, on täytettävä taloudelliset kriteerit, jotta oikeusapua voidaan myöntää. Myönteisen oikeusapupäätöksen seurauksena on, että oikeusavun hakija, eli avustajan päämies, vapautuu maksamasta kokonaan tai osittain palkkiota ja kulukorvausta avustajalleen, ja vastavuoroisesti avustaja saa tämän osan palkkiostaan valtion varoista. Tämä ei kuitenkaan muulla tavoin muuta alkuperäistä toimeksiantosuhdetta. Oikeusavun saaja pysyy osittaisesta maksuvapautuksesta huolimatta edelleen avustajan päämiehenä, eikä esimerkiksi oikeusavun myöntävä oikeusaputoimisto voi määrätä, miten toimeksiantoa tulisi hoitaa. Yksityisen avustajan rooli oikeusaputoimeksiannossa alkaa jo toimeksiantoa vastaanottaessa, jolloin avustajan velvollisuutena selvittää mahdollisuus kattaa asiakkaan oikeudenkäyntikuluja julkisin varoin. Monesti myös itse oikeusavun hakeminen vaatii sellaista juridista perustelukykyä, jota oikeusavun hakijalta itseltään ei voida edellyttää. Yksityinen avustaja voi myös olla apuna hylätyksi tulleen oikeusapuhakemuksen muutoksenhaussa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää yksityisen avustajan tärkeimpiä huomiotavia seikkoja sekä velvollisuuksia oikeusaputoimeksiannossa suhteessa niin asiakkaaseen, oikeusaputoimistoon kuin tuomioistuimeen.
  • Könnömäki, Matti (2023)
    Suomessa riita-asian oikeudenkäynti on kallis, ja asianosainen joutuu odottamaan lainvoimaista tuomiota pitkään. Suomi menestyy riitaprosessia koskevissa kansainvälisissä vertailuissa hyvin, mutta riitaisia riita-asioita on suomalaisissa tuomioistuimissa varsin vähän, eivätkä ihmiset ja yhteisöt useinkaan halua vaatia oikeuksiaan tuomioistuimessa, mikä saattaa johtaa oikeudenmenetyksiin. Jos riidan intressin arvo on pienehkö, ei asianosaisen välttämättä kannata ottaa oikeudenkäynnin häviämisen riskiä, vaikka hän kokisikin olevansa asiassa oikeassa. Asianosaisen kyvyn maksaa omat ja vastapuolensa kulut ei kuitenkaan tulisi olla edellytyksenä sille, että hän voi ajaa kannettaan tai puolustautua oikeudessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää; mitä laatuvaatimuksia pienriitamenettelyn oikeudenkäyntinä tulisi täyttää; millainen menettelyn tulisi olla, jotta se yksinkertaistaisi oikeudenkäyntiä, vähentäisi oikeudenkäyntikuluja ja nopeuttaisi tuomion lainvoiman saamista; sekä miten edellä mainitut seikat tulisi huomioida mahdollisessa pienriitamenettelyä koskevassa sääntelyssä. Tutkielmassa havaitaan, että ainoa tehokas keino alentaa oikeudenkäynnin kustannuksia on korvattavista oikeudenkäyntikuluista säätäminen, ja pienriitamenettelyä sopivampaa prosessia tällaiselle keinolle on vaikea keksiä. Lainsäädäntötoimin on vaikeaa vaikuttaa oikeudenkäynnin kestoon. Pienriitamenettely tarjoaa kuitenkin siihen hyvät mahdollisuudet, koska oikeudenkäynti ei nopeudu muuten kuin prosessia yksinkertaistamalla ja muutoksenhakuoikeutta rajoittamalla sekä muuttamalla todistelua ja suullisuutta siitä, mihin normaalissa riita-asian prosessissa on totuttu. Pienriitamenettelystä olisi mahdollista kenenkään oikeusturvaa vaarantamatta säätää huomattavasti normaalia riita-asian prosessia nopeampi ja edullisempi menettely, mikä parantaisi oikeussuojan saatavuutta riita-asioissa. Pienriitamenettely lisäisi oikeudenkäyntien kokonaismäärää. Menettelyn käyttöönotto edellyttäisi merkittävää käräjäoikeuksien resurssien lisäämistä. Pienriitamenettely ei ratkaise tuomioistuinten resurssipulaa, mutta se voisi olla sääntelyvaihtoehto, joka yleisesti lyhentäisi oikeudenkäynnin kestoa ja alentaisi oikeudenkäyntikuluriskiä.
  • Myllymäki, Eveliina (2023)
    Riita-asioiden pitkät käsittelyajat ovat jo vuosia herättäneet keskustelua ja huolta. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla sisältää sekä oikeuden oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin että tosiasialliseen oikeuksiin pääsyyn. Jäljempänä mainittuun access to justice -oikeuteen kuuluu keskeisenä osana oikeudenkäynnissä saadun tuomion tehokas täytäntöönpano. Pitkän riita-asian oikeudenkäynnin aikana vastaaja voi kuitenkin esimerkiksi hukata omaisuuttaan niin, että oikeudenkäynnin päätyttyä kantajan saaman tuomion täytäntöönpanoa ei voida tehokkaasti toteuttaa. Oikeudenkäymiskaaren (4/1734, OK) 7 luvun 1–3 §:ssä säädetään siviiliprosessuaalisista turvaamistoimista, joiden tarkoituksena on suojata turvaamistoimen hakijaa sellaisilta oikeudenloukkauksilta, joita vastapuoli voi häneen kohdistaa riita-asian oikeudenkäynnin aikana. Turvaamistoimen myöntämisen edellytyksenä on niin sanottu vaade-edellytys ja vaaraedellytys, ja OK 7:3:n yleisen turvaamistoimen osalta tuomioistuimen tekemä intressi-harkinta. Vaade-edellytystä koskeva näyttökynnys on tavallisia riita-asioita matalampi. Riita-asioiden pitkistä käsittelyajoista huolimatta turvaamistoimien määrät ovat pysyneet maltillisina. Yksi turvaamistoimen houkuttelevuuteen vaikuttava tekijä on arvioitu olevan OK 7:11, jonka mukaan hakijan, joka on tarpeettomasti hankkinut turvaamistoimen, on korvattava vastapuolelle turvaamistoimesta ja sen täytäntöönpanosta aiheutunut vahinko ja asiassa aiheutuneet kulut. Vahingonkorvausvastuun on vakiintuneesti oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa katsottu olevan tuottamuksesta riippumatonta vastuuta. Tutkielman varsinaisena tutkimuskysymyksenä on, turvaako OK 7 luvun turvaamistoimien materiaalisten myöntämisedellytysten ja OK 7:11:n mukaisen vahingonkorvausvastuun suhde hakijan ja vastapuolen oikeussuoja-asemien tasapainoa. Tässä oikeuspoliittisena tutkimuksena tehtävässä arvioinnissa painottuu perus- ja ihmisoikeusnäkökulma, ja vastausta kysymykseen johdetaan turvaamistoimen ja vahingonkorvausoikeuden tehtävistä ja tavoitteista. Tutkimuskysymykseen vastaaminen edellyttää lainopillista tutkimusta siitä, mitä ovat OK 7 luvun turvaamistoimien materiaaliset myöntämisedellytykset ja miten ne toteuttavat turvaamistoimien tarkoitusta. Lisäksi on tutkittava, mitä ovat vahingonkorvausoikeuden tehtävät ja tavoitteet, ja miten OK 7:11:n mukainen vahingonkorvausvastuu toteuttaa näitä tehtäviä ja tavoitteita. Tutkielmassa havaitaan, että tilanteissa, joissa turvaamistoimea hakenut häviää pääasiaoikeudenkäynnin osittain, turvaamistoimen materiaalisten myöntämisedellytysten ja vahingonkorvausvastuun suhde saattaa painottaa liiallisesti hakijan vastapuolen oikeussuoja-asemaa, jolloin hakijalle muodostuva ankara vahingonkorvausvastuu voi saada ylipreventiivisiä vaikutuksia. Tutkielmassa esitetään ehdotuksia siitä, miten lainsäädäntöä voitaisiin kehittää niin, että osapuolten oikeussuoja-asemien tasapaino voisi toteutua täysimääräisemmin myös niin sanotuissa osavoittotilanteissa.
  • Nahum, Jonatan (2024)
    Legaalinen välimiesmenettely nimensä mukaisesti pohjautuu menettelynä lainsäännökseen. Se on ominaislaatuinen oikeudelliselta luonteeltaan, kun sitä peilataan sopimusperustaisiin välimiesmenettelyihin. Toisaalta kyseessä ei voida katsoa olevan myöskään julkisen lainkäytön alueelle rinnastuva yleinen tuomioistuinmenettely. Tutkielmassani keskityn käsittelemään legaalisista välimiesmenettelyistä osakeyhtiölain 24:4 lunastusriita-asioiden vähemmistöosakkeiden lakisääteistä lunastusvälimiesmenettelyä. Lähestyn aihetta tutkielman teoreettisessa osuudessa eri välimiesmenettelylajien välillä suoritettavan ekskursion avulla, jossa metodina toimii lainoppi. Olen toteuttanut ekskursion tarkastelemalla pistemäisesti välimiesmenettelylajien prosessuaalisia eroja, erityisesti kohdentaen osakeyhtiölain lakisääteistä välimiesmenettelyä seuraavaan muutoksenhakuun. Kun lakisääteisen välimiesmenettelyn ominaislaatuiset piirteet suhteessa muihin menettelyihin on hahmotettu, siirryn tutkielmassa tarkastelemaan sen asemaa EU-oikeudessa. Aineistona tässä käytän Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisuja. Tutkielmassa tarkastelun asetan siihen, miten primäärinormistoon kuuluva SEUT 267 artikla suhtautuu osakeyhtiölain lakisääteiseen lunastusvälimiesmenettelyn välitystuomioistuimeen: onko se SEUT 267 artiklan toisessa kohdassa tarkoittama ”jäsenvaltion tuomioistuin”. Jatkokysymyksenä voidaan esittää, että mikä on osakeyhtiölain lakisääteiselle lunastusvälimiesmenettelylle vaihtoehtoisten menettelyiden välitystuomioistuinten osalta tilanne. Tutkielmani johtopäätöksenä on, että osakeyhtiölain lakisääteisen lunastusvälimiesmenettelyn muutoksenhakuinstituutio on erikoislaatuinen oikeudellinen yhdistelmä, jossa välimiesmenettelylain sekä osakeyhtiölain muutoksenhakukeinot ovat perusteltuja lainsäädännöllisiä ratkaisuja. Huolimatta niiden sulavasta nivoutumisesta toisiinsa, joitakin ristiriitoja esiintyy niiden säännösten suhteen. Lisäksi johtopäätöksenäni on, että EU-oikeuden valossa osakeyhtiölain lakisääteisen lunastusvälimiesmenettelyn välimiesoikeus täyttää SEUT 267 artiklan toisen kohdan tarkoittaman jäsenvaltion tuomioistuimen määritelmän välttämättömät edellytykset ja sillä on oikeus ennakkoratkaisupyynnön tekemiseen. Tutkielman lopussa suoritettava katsaus Tanskan välimiesmenettelylain 27.2 §:n säännökseen tukee sitä esittämääni argumenttia, että kotimaisesti osakeyhtiölain lakisääteistä lunastusvalimiesmenettelyä tulisi entisestään vahvistaa yksinomaisena riidanratkaisukeinona.
  • Salmi, Iinamari (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan pakottavan kontrollin kriminalisointia ja siihen liittyviä rikosprosessuaalisia haasteita keskittyen parisuhdeväkivaltatapauksiin. Pakottava kontrolli on erityisesti parisuhteessa esiintyvä käyttäytymismalli, johon sisältyy toisen hallitsemista eri keinoin. Aihetta lähestytään tutkimuskysymyksillä: millaisia prosessuaalisia haasteita pakottavan kontrollin kriminalisointi voi aiheuttaa sekä miten pakottavan kontrollin kriminalisoinnista aiheutuviin prosessuaalisiin haasteisiin voidaan varautua. Metodina käytetään pääasiassa lainoppia, joka on yhdistetty oikeuspoliittiseen tutkimukseen. Käsittelyssä hyödynnetään myös oikeusvertailua. Tutkielma sijoittuu prosessioikeuden alaan, mutta sivuaa myös rikosoikeutta. Istanbulin sopimuksen 33 artiklaan asettaa jäsenvaltioille suoran velvoitteen kriminalisoida kansallisessa lainsäädännössään psyykkisen väkivallan. Suomessa suoja psyykkistä väkivaltaa vastaan koostuu useasta eri rikoslain säännöksestä, kun taas psyykkinen väkivalta on kriminalisoitu nimenomaisilla säännöksillään Tanskassa sekä Englannissa ja Walesissa. Suomen kohdalla ongelmallisena on pidetty sitä, etteivät voimassa olevat säännökset huomio psyykkisen väkivallan luonnetta jatkuvana tekona, vaan suoja ulottuu vain yksittäisiin tekoihin. Oikeusministeriön julkaisussa on esitetty toimenpidesuosituksena pakottavan kontrollin kriminalisointia ja ehdotettu alustavaa tunnusmerkistöä, johon tutkielmassa paneudutaan tarkemmin. Pakottavan kontrollin tunnistamisen haasteet sekä uhrin haluttomuus viedä asiaa eteenpäin voivat olla esteenä tapausten etenemiselle rikosprosessissa. Lainkäyttöviranomaisille tarjottava koulutus on avainasemassa, jotta tapaukset etenevät rikosprosessiin säännönmukaisesti. Asianomistajan kertomus on tärkeässä roolissa todistelun kannalta, jolloin erityisesti vaitiolo-oikeuteen vetoaminen voi aiheuttaa näyttöongelmia pakottavassa kontrollissa. Tutkielmassa käsitellään vaitiolo-oikeuden ulottuvuutta sekä vastakuulusteluoikeuden huomioimista pakottavassa kontrollissa. Pakottavasta kontrollista tulisi kerätä monipuolisesti erilaista näyttöä asianomistajan kertomuksen lisäksi. Niin ikään uhrille tarjottavat tukitoimenpiteet voivat edesauttaa asianomistajan halua ja uskallusta kertoa tapahtumista. Pakottavan kontrollin kriminalisointi erillisellä säännöksellään parantaisi uhrien oikeusturvaa, mutta yhtä tärkeää on se, että oikeusprosessi tarjoaa tosiasiallisesti tehokkaat keinot puuttua pakottavaan kontrolliin. Tapausten eteneminen ei voi jäädä uhrien vastuulle, vaan yhteiskunnan tasolla on tehtävä kaikki tarpeelliset toimenpiteet tehokkaan oikeussuojan varmistamiseksi pakottavassa kontrollissa.