Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by master's degree program "Sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen maisteriohjelma"

Sort by: Order: Results:

  • Ahti, Tiina (2021)
    Vanhemmuutta pikkulapsiperheissä kuvataan usein intensiivisenä ajanjaksona. Kilpailuyhteiskunta ja suorituskeskeisyys heijastuvat lapsiperheisiin, kuten vanhempien itselleen asettamiin vaatimuksiin. Vanhemmuuteen ja lapseen liittyvät huolet ovat yleisiä. Suomessa lapsiperheitä tuetaan eri tavoin. Lapsiperhepalveluiden painopistettä halutaan yhä enemmän siirtää ongelmien ennaltaehkäisyyn sekä huolten varhaiseen tunnistamiseen ja puuttumiseen. Lapsiperheitä kuormittavien tekijöiden tiedetään näkyvän perheiden palvelutarpeissa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten vanhempien masennusoireilu, yksinäisyys ja vanhemmuuden stressi sekä vauvan pitkäaikaissairaus tai terveysongelma, univaikeudet ja negatiivinen tunneilmaisu olivat yhteydessä lapsiperhepalveluista saatavan tuen tarpeeseen ja saadun tuen riittävyyteen. Aineisto kerättiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella osana Lapsen uni ja terveys (Child-Sleep) -pitkittäistutkimushanketta. Tutkimuksen perusjoukkoon kuuluivat perheet, joihin oli syntynyt lapsi 1.3.2011–12.2.2013 välisenä aikana. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty vanhempien ja lapsen terveyttä ja hyvinvointia kartoittavilla kyselylomakkeilla lapsen ollessa kahdeksan kuukauden ikäinen. Tutkimuksessa oli mukana 1292 vauvaa ja heidän vanhempaansa. Aineiston analysointiin käytettiin Khiin neliö -testiä sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Runsas kolmannes äideistä (36,4 %) ja isistä (36,0 %) tarvitsi vähintään jonkin verran tukea lapsiperhepalveluista. Äidin masennusoireilu ja vanhemmuuden stressi sekä vauvan univaikeudet olivat yhteydessä siihen, että lapsiperhepalveluista tarvittiin vähintään jonkin verran tukea. Isillä vanhemmuuden stressi oli yhteydessä lapsiperhepalveluista saatavan tuen tarpeeseen. Noin joka kymmenes äiti (10,0 %) ja isä (8,0 %) koki lapsiperhepalveluista saamansa tuen jokseenkin tai täysin riittämättömäksi. Äideillä vanhemmuuden stressi sekä vauvan pitkäaikaissairaus tai terveysongelma ja vauvan univaikeudet olivat yhteydessä lapsiperhepalveluista saadun tuen riittämättömyyteen. Isillä yksinäisyys, vauvan pitkäaikaissairaus tai terveysongelma ja vauvan univaikeudet olivat yhteydessä palveluista saadun tuen riittämättömyyteen. Vanhemman iällä, ansiotuloilla, lasten lukumäärällä ja läheisten tuella havaittiin myös olevan yhteys palveluista saatavan tuen tarpeeseen ja saadun tuen riittävyyteen. Etenkin läheisten tuki nousi esiin tuen tarpeeseen ja riittävyyteen yhteydessä olevana tekijänä. Lapsiperhepalveluissa on tärkeää huomioida masennusoireita ja vanhemmuuden stressiä kokevien vanhempien mahdollisesti kasvaneet tuen tarpeet sekä tarjota tukea vauvan uniasioissa. Lapsiperhepalveluissa on tärkeää tiedostaa, että perheessä olevat kuormitustekijät ovat yhteydessä lisääntyneeseen kokemukseen palveluista saadun tuen riittämättömyydestä. Jatkossa tulee selvittää tarkemmin, minkälaista tukea vanhemmat tarvitsevat lapsiperhepalveluista sekä palvelutyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Myös jatkossa on tärkeää tutkia äitien ja isien kokemuksia lapsiperhepalveluista erikseen.
  • Knaapi, Emilia (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia HUS Uudessa lastensairaalassa pitkäaikaissairaan lapsen vanhempien osallistumista lapsensa hoitoon, sen haasteita sekä näiden perusteella muodostaa vanhempien rooli. Tässä tutkimuksessa roolilla tarkoitetaan vanhempien erilaisten osallistumistapojen tunnistamista sekä näiden tapojen tyypittelyä ja luokittelua eri tyyppeihin, joiden perusteella voi muodostua erilaisia rooleja. Mukaan valittiin kaksi erilaista sairautta, infantiilispasmi ja anusatresia. Tämä tutkimus tutki aihetta henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus on osa Aalto-yliopiston MASSE- hanketta. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Millainen on potilaan hoitopolku valituissa sairauksissa? 2. Millä tavoin vanhemmat osallistuvat lapsensa hoitoon ja yhteiseen päätöksentekoon HUS Uudessa lastensairaalassa? Mitkä asiat hoitopolulla voivat vaikeuttaa vanhemman osallistumista ja mistä ne johtuvat? 3. Minkälaisia erilaisia vanhempia aineiston perusteella erottuu? Minkälainen vanhemman rooli aineiston perusteella muodostuu? Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluja oli kahdenlaisia, toiset koskivat hoitopolun muodostamista ja toiset vanhempien osallistumista ja roolia. Haastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän ja haastateltavia oli kymmenen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin abduktiivisella eli teoriajohtoisella sisällönanalyysillä. Aineistosta muodostettiin pää-, ylä- ja alaluokkia. Tuloksena muodostui molempien sairauksien hoitopolut. Hoitopolun kuvaamisen avulla voitiin löytää hoitopolulta kohtia, jotka saattavat vaikuttaa vanhempien osallistumiseen. Vanhempien osallistumisessa korostui alkuun se, että vanhempia tulisi informoida mahdollisimman hyvin ja se loi perustan muulle osallistumiselle. Tämä tarkoitti myös sitä sitä, että vanhempien toivottiin olevan osastolla mahdollisimman paljon. Osallistumisen asteen luokitteluun apuna käytetyn IAP2:n (International Association of Public Participation, 2018) osallistumisen tasojen perusteella suurin osa osallistumisesta oli haastattelujen perusteella tasoilla 1–3, mutta hoidon edetessä vanhempien osallistuminen lisääntyi. Osallistumisen suurimpina haasteina oli vanhempien vieraskielisyys, se jos perhe asui kaukana sairaalasta tai heillä oli muita lapsia, sekä henkilökunnan kiire. Tärkeää oli myös ensitiedon antaminen vanhemmille niin että vanhempi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Osallistumisen perusteella pystyttiin muodostamaan kaksi eri vanhempityyppiä, aktiiviset ja passiiviset vanhemmat. Näiden vanhempityyppien osallistuminen ja tuen tarve vaihtelivat tyypistä riippuen. Tutkimus onnistui valottamaan sitä, että vanhempien osallistumisessa ensitiedon antamisen merkitys korostuu ja väärin annettu ensitieto saattoi jopa merkittävästi hankaloittaa vanhempien ja henkilökunnan välistä suhdetta jo heti alussa. Vanhempien tyypittelyn avulla erilaiset vanhemmat voidaan tunnistaa paremmin ja tukea voidaan räätälöidä paremmin vanhempien tarpeiden mukaan. Vanhemmille annettava tieto ja ohjaus tulisi olla systemaattista eikä niin riippuvaa henkilökunnan jäsenen omasta persoonasta ja osaamisesta. Seuraavassa vaiheessa tulisikin kartoittaa vanhempien näkemyksiä aiheesta ja muodosta vanhempien ja henkilökunnan näkemyksistä yhtenäinen katsaus aiheesta.
  • Kettunen, Elina (2023)
    Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistaminen on ollut erilaisin painopistein kahdeksan viimeisen hallituksen agendalla. Uudistamistarve kumpuaa väestön ikärakenteen muutoksesta aiempaa vanhemmaksi, joka haastaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimivaa järjestämistä ja julkistalouden kestävyyttä. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistus astui voimaan 1.1.2023 ja, kyseessä oli yksi Suomen historian laajimmista hallintorakenneuudistuksista. Tässä tutkielmassa tarkastelu kohdentuu kahteen viimeisimpään sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen ja niiden taustalla tapahtuneeseen politiikkaprosessiin vuosina 2015–2022. Politiikkaideat muokkaavat ja ohjaavat politiikkaprosesseja ja niitä kehystämällä poliittiset toimijat nostavat politiikan asialistalle tietynlaisia ongelmia ja tavoitteita. Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, miten julkistalouden kestävyyden politiikkaidealla kehystetään sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta valiokuntien asiantuntijalausunnoissa Juha Sipilän sekä Antti Rinteen ja myöhemmin Sanna Marinin hallituskausilla. Tutkielmassa tarkastelu kohdentuu siihen, millaisia ongelmanmäärittelyiden ja ratkaisujen kuvauksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen politiikkaprosessista nousee tarkasteltujen hallituskausien asiantuntijalausunnoissa. Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkielman aineisto koostuu Lakitutka–sivustolta helmikuussa 2023 kerätyistä Sipilän (2015–2019) ja Rinne/Marinin (2019–2023) hallitusten valiokuntien asiantuntijalausunnoista, jotka käsittelivät julkistalouden kestävyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa. Aineiston analyysissä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysin perusteella asiantuntijalausunnoista nousee kolme kehystä, joilla määriteltiin sote-uudistuksen vaikutuksia julkistalouden kestävyyteen. Yksityisen sektorin toiminnan kehyksessä korostuu Sipilän hallituskauden aikaisissa asiantuntijalausunnoissa valinnanvapauslainsäädännön korostunut asema uudistuksen valmistelussa, kun taas Rinne/Marinin hallituskaudella asiantuntijalausunnoilta nousee esiin yksityisen sektorin rajoitukset ongelmana julkistalouden kestävyydelle. Maakuntien ja hyvinvointialueiden rahoitusmallien kehyksessä itsehallinnollisille alueille kaavailtuja rahoitusmalleja kuvataan kannustavan heikosti alueita hillitsemään kustannuksia – ja siten olevan ongelmallisia julkistalouden kestävyydelle. Toiminnan tehostumisen kehykseen sisältyvät toimenpiteen puolestaan esitetään ratkaisuksi julkistalouden kestämättömyyden ongelmaan Sipilän ja Rinne/Marinin hallitusten uudistuksissa. Kehyksistä kaksi ensimmäistä kuvaavat ensisijaisesti asiantuntijalausunnoista nousevia ongelmanmäärittelyitä ja kolmas ratkaisuja. Tutkielman tulosten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyvät toimenpiteet voidaan kehystää politiikkaprosessissa sekä ongelmaksi että ratkaisuksi julkistalouden kestävyyden kannalta. Politiikkaideoiden kehystäminen ongelmaksi tai ratkaisuksi riippuu muun muassa kehystäjän omasta yhteiskunnallisesta positiosta, ajanhengestä sekä toimenpiteeseen liitetystä valenssista. Tutkielma vahvistaa käsitystä siitä, että julkistalouden kestävyyden politiikkaidealla on keskeinen asema suomalaisessa politiikassa ja siihen nojaten perustellaan erilaisia toimenpiteitä.
  • Hakkarainen, Outi (2024)
    Väestön ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu, eriarvoistumiskehitys sekä lisääntyvä työvoimapula haastavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kykyä tarjota riittäviä palveluja niitä tarvitseville, ja rajallisten resurssien puitteissa organisaatioiden toiminnan tulisi olla vaikuttavaa ja tehokasta. Tietojohtamisen, toimivien tietojärjestelmien ja kerätyn datan parempi hyödyntäminen nähdään lupaavana keinona palveluiden vaikuttavuuden kehittämisessä. Myös hyvinvointialueiden oikeanlaisen rahoituksen ja palvelujen tarpeen arviointi edellyttää yhdenmukaisen ja laadukkaan tiedon keräämistä ja hyödyntämistä. Terveydenhuollon organisaatiot ovat vasta havahtumassa tietojohtamisen työkalujen hyödyntämiseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut esille, että tieto on nykyisellään vielä hajallaan, vaikeasti hyödynnettävissä ja tietojärjestelmien toimivuudessa koetaan puutteita. Syömishäiriökeskuksessa on alkanut Helsingin yliopiston kanssa tutkimusyhteistyö liittyen syömishäiriöiden hoitoon ja hoidon vaikuttavuuteen. Tutkielmassa tarkastellaan Syömishäiriökeskuksen keräämää palvelujen toteuttamisessa potilashoidosta syntyvää tietoa ja sen hyödyntämistä. Tutkielman tarkoitus on olla apuna hahmottamisessa, mitä ja miten tietoa voidaan hyödyntää toiminnan johtamisessa, kehittämisessä ja tutkimusyhteistyössä tulevaisuudessa. Tutkielma tuo esille yksityisen organisaation tietojohtamisen erityispiirteet ja tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin sosiaali- ja terveysalan tietojohtamisen kehittämisessä. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Minkälaista tietoa Syömishäiriökeskuksessa kerätään? Kuka ja miten tietoa kerätään? Millaisia haasteita tai vahvuuksia tiedon keräämisessä esiintyy sekä 2) Miten tieto on hyödynnettävissä tiedolla johtamisessa? Millaisia haasteita tai vahvuuksia tiedon hyödynnettävyydessä esiintyy? Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu viidestä Syömishäiriökeskuksessa työskentelevän puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan työntekijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä järjestelmien toimivuuteen. Eri järjestelmissä hajallaan oleva tieto ja järjestelmien yhteen toimimattomuus nähtiin puutteena, kuten aikaisemmissa tutkimuksissakin. Niistä poiketen substanssista johtuvien tekijöiden, eli tässä tapauksessa syömishäiriöiden yksilöllisen ja vaihtelevan hoidon nähtiin tuovan haasteita tiedon keräämiseen ja sen hyödyntämiseen hoidon vaikuttavuuden parantamiseksi. Tuloksissa poikkeavana nousi esille myös pienen organisaation ja työntekijöiden toiminnan näyttäytyminen vahvuuksina tietojen keräämisessä ja – hyödyntämisessä. Tutkielmassa tiedon kerääminen rajattiin koskemaan potilastyöstä kerääntyvää tietoa, ja jatkossa kuvausta voisi laajentaa koskemaan myös toiminta-, talous ja henkilöstön johtamiseen liittyvää tietoa Syömishäiriökeskuksessa. Tulevaisuudessa voisi tutkia myös kokemus- ja hiljaisen tiedon näkymistä ja sen hyödyntämistä hoidon toteuttamisessa sekä -kehittämisessä. Tärkeää olisi tuoda esille myös muiden pienten organisaatioiden tietojohtamisen tilanne ja kehittämisen tarpeet osana valtakunnallista sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kokonaisuutta.
  • Tetri, Birgitta (2020)
    Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutokset edellyttävät uudistuksia, jotta tulevaisuudessa pystytään edelleen tarjoamaan vaikuttavia terveys- ja hyvinvointipalveluja. Väestön ikääntyminen ja palvelutarpeen kasvaminen sekä hoitohenkilöstön poistuma työmarkkinoilta luovat painetta sosiaali- ja terveydenhuollon sektorin veto- ja pitovoiman tehostamiseen ja työurien pidentämiseen. Palvelujärjestelmän muutosten vaikutuksia tutkimaan käynnistettiin COPE-hanke, jossa selvitettiin ammatillisia osaamistarpeita ja kehitettiin menetelmiä koulutukseen ja työn tukemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. COPE-hankkeessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille suunnattiin kysely, jonka lähihoitajien ja sairaanhoitajien vastauksista (n=892) kahteen avoimeen kysymykseen muodostui tämän tutkielman aineisto. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia eettisiä ongelmia sairaanhoitajat ja lähihoitajat työssään kohtaavat ja miten he niitä ratkaisevat. Terveydenhuollon etiikka ja arvot, eettinen herkkyys, huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikka sekä aiempi tutkimus aiheesta muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa sovellettiin Warkin ja Krebsin (1996) ongelmatyyppien luokittelumallia ja ratkaisutapojen luokittelussa Lyonsin (1983) oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikan analyysimallia. Aineisto kvantifioitiin tulosten havainnollistamiseksi. Molempien ammattikuntien yleisin ongelmatyyppi oli Warkin ja Krebsin (1996) luokittelumallin ulkopuolinen säännön soveltaminen, vastaten lähihoitajilla 29 % ja sairaanhoitajilla 33 % osuutta. Tyypillisiä säännön noudattamisen ongelman aiheita olivat epäselvät tai puuttuvat toimintaohjeet. Ammattiryhmää ja ongelmatyyppien jakautumista vertailtaessa analyysiin sisällytettiin myös vastaajien kuvailemat ei-eettiset ongelmat. Ammattiryhmien välillä ongelmatyyppien esiintymisessä oli tilastollisesti merkitsevä ero. Lähihoitajien ryhmässä ei-eettisten ongelmien osuus oli 40 %, mikä oli suurempi kuin sairaanhoitajilla (22 %). Toisten tarpeisiin vastaamisen ja säännön noudattamisen ongelmia esiintyi vastaavasti enemmän sairaanhoitajien ryhmässä kuin lähihoitajilla. Ongelmien ratkaisemisessa lähihoitajat käyttivät yhtä paljon oikeudenmukaisuuden (50 %) ja huolenpidon (50 %) etiikkaa. Sairaanhoitajien ongelmanratkaisu oli useammin oikeudenmukaisuuden etiikan (58 %) kuin huolenpidon etiikan (42 %) mukainen. Tuloksissa esiintynyt ratkaisutapojen vaihtelu oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikan välillä heijastaa pyrkimystä oikeudenmukaisuuteen toimimalla ohjeiden ja sääntöjen mukaan, mutta potilaan hyvinvointi ja rauhan säilyttäminen työyhteisössä saattoivat edellyttää huolenpidon etiikan mukaista toimintatapaa. Ammattiryhmien väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero oikeudenmukaisuuden etiikan mukaisten ratkaisutapojen jakautumisessa. Sairaanhoitajien ongelmanratkaisutapojen oikeudenmukaisuuspainotteisuus viittaa normatiiviseen ja sääntöorientoituneeseen toimintaan. Kaavamainen ja rutiineihin perustuva toiminta voi estää potilaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuvan hoidon toteutumisen, jos tilannekohtainen arviointi jää toissijaiseksi toimintatavaksi. Ei-eettisten ongelmien merkittävä osuus aineistossa saattaa liittyä siihen, ettei ongelmien eettistä sisältöä tunnisteta. Eettistä herkkyyttä tarvitaan moraaliongelmien tunnistamiseen ja sitä voidaan kehittää roolinottoharjoitusten avulla. Moniammatillinen etiikan koulutus ja ryhmäkeskustelut edistävät jaettua eettistä päätöksentekoa. Jatkotutkimusta tarvitaan organisaation eettisestä kulttuurista ja tekijöistä, joilla eettistä herkkyyttä ja moraalista rohkeutta on mahdollista kehittää moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimuksen aineiston ongelmatyypit edustavat laajasti käytännön hoitotyön moraaliongelmia ja niitä voidaan käyttää materiaalina koulutusten suunnittelussa.
  • Satosuo, Sanni (2023)
    Potilaiden saama tieto heidän omasta terveydestään ja hoidostaan on usein vaikeasti ymmärrettävää, sillä se sisältää usein haastavia kielellisiä ilmaisuja ja termejä. Hoidon vaikuttavuuden kannalta on tärkeää, että asiakkaat pystyvät osallistumaan hoitoonsa ja tekemään siihen liittyviä päätöksiä, minkä vuoksi selkeän ja ymmärrettävän tiedon saaminen aiheesta on tärkeää. Ymmärrettävä ja saavutettava potilasviestintä ovat erityisen tärkeitä asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun, potilasturvallisuuden sekä toiminnan tehokkuuden saavuttamiseksi. Satasairaalassa on vastattu tähän haasteeseen kääntämällä potilaille suunnattua tietoa selkokielelle jo yli kymmenen vuoden ajan. Tämä tutkielma on tehty osana Selkokieli Satasairaalassa -tutkimushanketta, jossa tutkitaan selkokielen käyttöönoton prosessia ja sen vaikutuksia eri ammattiryhmien näkökulmista. Tässä tutkielmassa tutkittiin Satasairaalassa asiantuntija-asemassa työskentelevien kokemuksia selkokielenkäyttöönoton prosessista sekä toiminnan tuottamista hyödyistä. Laadullisen tutkimuksen aineistona käytettiin kuutta puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tulosten pohjalta on muodostettu prosessikuvaus selkokielen käyttöönoton prosessista hyödyntäen ADKAR-muutoksenhallintamallia. Merkittävimpiä selkokielen käyttöönoton edellytyksiä ovat Satasairaalassa olleet selkokielen asiantuntemus sekä työntekijöiden ja johdon tuki selkokielen käytölle. Selkokielen käyttöä perusteltiin Satasairaalassa käyttöönoton alkutaipaleella erityisesti asiakaslähtöisyyden näkökulmasta, mikä on linjassa sairaalan toiminnan perimmäisten arvojen kanssa. Myös selkeän viestinnän kehittämiseen ohjaava lainsäädäntö ja sairaalassa tunnistettu tarve aiempaa selkeämmän viestinnälle toimivat toiminnan käynnistämiseen kannustavina tekijöinä. Selkokielen käyttö on tuonut hyötyjä asiakkaille, sairaalan henkilöstölle sekä organisaatiolle. Selkokielenkäytön myötä asiakkaiden asiointi on ollut aiempaa mutkattomampaa ja väärinkäsityksistä aiheutuvan lisätyön määrän ja resurssien kulumisen on koettu vähentyneen. Henkilöstöohjeiden kääntäminen selkokielelle on tehostanut työntekijöiden toimintaa ja vähentänyt henkilöstön kognitiivista taakkaa. Haastateltujen asiantuntijoiden näkemyksen mukaan selkokielen käyttö on vaatinut suhteellisen vähän resursseja ja sen avulla on saavutettu merkittäviä hyötyjä sairaalan toimintaan. Tulosten perusteella selkokielen käyttöönotossa on tärkeää huolehtia erityisesti riittävästä resursoinnista ja selkokielen asiantuntemuksen saatavuudesta. Selkokieli on tuonut hyötyjä, jotka vastaavat useisiin sosiaali- ja terveydenhuollossa esiintyviin haasteisiin, ja se parantaa palveluiden saavutettavuutta ja asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Lisää tutkimusta tarvitaan selkokielen käytön vaikuttavuudesta ja kustannustehokkuudesta sekä potilaiden kokemuksista.
  • Põder, Janika (2023)
    Terveydenhuollossa asioidessa potilaiden saama tieto omaan terveyteen ja hoitoon liittyvistä aiheista voi olla vaikeasti ymmärrettävä. Lääketieteelliset kysymykset ovat usein monimutkaisia ja sisältävät kielellisesti vaikeita ilmaisuja. Lisäksi sairaalaan joutuminen sekä huoli omasta tai läheisen terveydestä voi lisätä haasteita tiedon omaksumisessa. Kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmasta ymmärrettävyyttä voidaan parantaa ja tiedon vastaanottamista helpottaa tekstirakenteen ja sisällön yksinkertaistamisen avulla. Satasairaalassa potilasohjeita ja muuta potilaille suunnattua tietoa on tästä syystä käännetty selkokielelle jo yli kymmenen vuoden ajan. Selkokieli Satasairaalassa -tutkimushanke, jonka osana tämä tutkielma on tehty, tarkastelee selkokielen käyttöönoton prosessia ja sen tuloksia eri ammattiryhmien näkökulmasta. Tässä työssä tutkittiin Satasairaalan työntekijöiden kokemuksia selkokielen vaikutuksista ja käyttöönotosta potilastyössä. Määrällisen opinnäytetyön aineistona käytettiin Satasairaalan asiakas- ja potilastyössä oleville sekä sitä johtaville ammattilaisille suunnatun kyselyn vastauksia (n=186). Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin kuvailevaa analyysiä, faktorianalyysiä ja lineaarista regressioanalyysiä. Tutkielman tulokset osoittivat, että selkokielistä potilasviestintää kannatetaan Satasairaalassa ja se koetaan hyödylliseksi potilastyössä. Työntekijöiden kokemuksen perusteella selkokielellä on useita myönteisiä vaikutuksia, kuten yhdenvertaisuuden ja potilasturvallisuuden lisääntyminen sekä hoito-ohjeiden ymmärtämisen parantuminen. Faktorianalyysin avulla kyselyaineistosta tunnistettiin kolme selkokielen käyttöä kuvaava ulottuvuutta: hyödyllisyys, ymmärrettävyys ja käyttöönottoon liittyvät tekijät. Regressioanalyysin tuloksena ei havaittu merkittäviä eroja työntekijäryhmien välillä, tarkasteltaessa vastaajien mielipiteitä selkokielisen potilasviestinnän eri osa-alueista. Tutkimuksessa käytetyn viitekehyksen mukaan voidaan selkokielen vaikutukset katsoa organisaatiossa kohdistuvan potilaisiin, työntekijöihin, kustannuksiin ja palvelutuotantoon. Selkokielisen potilasviestinnän todetaan tulosten perusteella tuovan potilastyöhön monia hyötyjä, mikä perustelee toiminnan laajempaa käyttöönottoa terveydenhuollossa. Tutkielma tarjoaa tietoa tulosmuuttujista, joita voidaan hyödyntää uusien tutkimusasetelmien rakentamisessa. Jatkotutkimuksia tarvitaan muun muassa potilaiden kokemuksista ja selkokielen vaikutuksista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä.
  • Ryynänen, Veera (2023)
    Tutkielma tarkastelee sosiaalisen tuen ja sosioekonomisen aseman yhteyttä koettuun terveyteen haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavilla ja sairastamattomilla. Aiempien tutkimusten perusteella sosiaalisella tuella ja korkealla sosioekonomisella asemalla on yhteys hyvään koettuun terveyteen. Haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavien koettuun terveyteen vaikuttavia sosiaalisia ja sosioekonomisia resursseja on kuitenkin tutkittu vähän. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään sosiaalisen tuen teorioita. Tutkielma on kvantitatiivinen ja poikkileikkausaineistoon pohjaava tutkimus. Tutkielman aineistona käytettiin European Social Studies 2016 -kyselytutkimuksen Suomen aineistoa (n=1925), jonka vastaajat olivat iältään 15–98-vuotiaita. Aineistossa kysyttiin, millaiseksi vastaajat kokevat terveytensä ja haittaako heidän arkista toimintaansa jokin pitkäaikainen sairaus tai vamma. Lisäksi aineisto sisälsi taustatietoja henkilöiden sosiaalisesta ja sosioekonomisesta asemasta. Näitä muuttujia ovat parisuhde- ja perhestatusta, sosiaalisiin tapahtumiin osallistumisen aktiivisuutta, koulutustaustaa, kotitalouden nettotuloja sekä ansiotyöstatusta kuvastavat muuttujat. Lisäksi vakioitiin tutkittavien ikä ja sukupuoli. Tutkielman menetelminä käytettiin ristiintaulukointia sekä multinomiaalista logistista regressioanalyysiä. Tutkielman selitettävä muuttuja muodosti neljä luokkaa koetun terveyden ja haittaavan pitkäaikaissairauden sairastamisen mukaan. Tutkielmassa löydettiin joitakin yhteyksiä sosiaalisen tuen ja koetun terveydentilan välillä. Yksin asuminen oli yhteydessä heikkoon koettuun terveyteen ja haittaavaan pitkäaikaissairauteen (OR 1,70, 95 % LV 1,27–2,28). Vähäinen sosiaalisiin tapahtumiin osallistuminen oli yhteydessä heikkoon koettuun terveyteen sekä haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavilla (OR 2,66, 95 % LV 1,88–3,76) että sairastamattomilla (OR 2,37, 95 % LV 1,52–3,70). Sen sijaan perheellä tai parisuhteen tyypillä ei ollut yhteyttä ryhmäjäsenyyksiin. Sosiaalisen tuen yhteydet kuitenkin heikkenivät ja jopa katosivat, kun sosioekonomista sijoittumista kuvaavat muuttujat vakioitiin. Sosiaalisen tuen merkitys näyttää ainakin osittain selittyvän sosioekonomisilla tekijöillä. Heikko koettu terveys on yhteydessä etenkin matalaan koulutustasoon ja matalaan kotitalouden nettotulotasoon sekä haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavilla myös ansiotyön ulkopuolella olemiseen. Myös vähäisen sosiaalisiin tapahtumiin osallistumisen yhteys heikkoon koettuun terveyteen säilyy, vaikka sosioekonomista sijoittumista kuvaavat muuttujat vakioitiin. Haittaavaa pitkäaikaissairautta sairastavien ja hyvän koetun terveyden ryhmässä ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä tarkasteltuihin muuttujiin. Tämän ryhmän tutkimiseen tarvittaisiin laajempi tutkimusaineisto. Tutkielmassa löydettiin siis yhteyksiä sosiaalisen tuen ja koetun terveyden välillä, mutta yhteydet heikkenivät, kun sosioekonominen asema otettiin huomioon. Tutkielma antaa viitteitä siitä, että sosioekonomisen aseman huomioiminen olisi erittäin tärkeää sosiaalisen tuen ja koetun terveyden välistä yhteyttä tutkittaessa. Tutkielma haastaa huomaamaan sosiaalisen tuen ja sosioekonomisen sijoittumisen tuottamia terveyseroja, sekä edistämään yhteiskunnassa näiden erojen purkamista.
  • Markkanen, Janne (2023)
    Aiemmat tutkimukset esittävät ristiriitaisia tuloksia sosioekonomisen aseman yhteydestä koetun terveyden muutoksiin työelämästä eläkkeelle siirryttäessä. Aihetta ei ole aiemmin lähestytty huomioiden koko elämänkaaren kattava sosioekonominen asema. Aiemmat tutkimukset sen sijaan jakavat yhteisen näkemyksen siitä, että sosioekonominen asema on keskeinen väestön terveyseroja selittävä tekijä ja ikääntyneiden heikommaksi koettu terveys juontaa juurensa niin pitkälle kuin lapsuuden elinoloihin. Tässä tutkimuksessa selvitetään elämänkaaren kattavan sosioekonomisen aseman yhteyttä koettuun terveyteen ja sen muutoksiin työelämästä vanhuuseläkkeelle siirtyneillä. Helsinki Health Study (HHS) on reilun viimeisen 20 vuoden ajan tuottanut tietoa Helsingin kaupungin työntekijöiden työolojen, ympäristötekijöiden sekä elintapojen vaikutuksista terveyteen. Tässä tutkielmassa tutkimusjoukon muodostavat henkilöt, jotka olivat työelämässä vuonna 2000 ja siirtyivät vanhuuseläkkeelle viimeistään vuonna 2017. Tutkimusjoukko koostui 4154 henkilöstä, joiden koettua terveyttä kartoitettiin kahdesta aikapisteestä, toinen työelämässä ollessa ja toinen vanhuuseläkkeelle siirtymisen jälkeen. Analyysimenetelmiksi valikoitui ristiintaulukointi ja multinomiaalinen logistinen regressioanalyysi. Tämä tutkielma on kvantitatiivinen pitkittäistutkimus. Tuloksissa havaittiin, että lapsuuden taloudelliset vaikeudet (vakioitu OR 1,47, 95 % lv 1,21–1,80), perusasteen koulutus (vakioitu OR 1,54, 95 % lv 1,11–2,14), satunnaiset (vakioitu OR 1,31, 95 % lv 11,11–1,57) ja toistuvat toimeentulovaikeudet (vakioitu OR 2,07, 95 % lv 1,50–2,87) sekä toiseksi alin tulokvartaali (vakioitu OR 1,41, 95 % lv 1,10–1,79) ja alin tulokvartaali (vakioitu OR 2,10, 95 % lv 1,60–2,71) olivat yhteydessä eläkesiirtymässä heikkona säilyneeseen koettuun terveyteen. Sen sijaan matalamman sosioekonominen aseman ja eläkesiirtymässä parantuneen tai heikentyneen koetun terveyden välillä ei voitu osoittaa olevan yhteyttä. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa, että matalampi sosioekonominen asema sekä lapsuudessa että aikuisuudessa ovat yhteydessä heikentyneeseen terveyteen eläkeikää lähestyvillä kunta-alan työntekijöillä eikä edes vanhuuseläkkeelle siirtyminen kaikkien näiden henkilöiden osalta paranna heikentyneeksi koettua terveyttä. Matalampaan sosioekonomiseen asemaan painottuvat terveyden kannalta epäedulliset elintavat osaltaan vaikuttavat heikentyneen koetun terveyden taustalla. Toimenpiteitä terveyserojen kaventamiseksi tarvitaan useilla eri yhteiskuntapoliittisilla alueilla huomioiden koko elämänkaari.
  • Malin, Arja-Tuulikki (2021)
    Sote-uudistuksen hallintaa tutkittiin tässä tutkimuksessa analysoimalla valtion ja kuntien näkökulmaeroja dokumenteista sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisulkoistuksia rajoittavan lain valmisteluaineistosta. Hallinnan teorian näkökulmasta monitoimijaisen interaktiivisen hallinnan (Torfing ym. 2012, s. 3) keskeinen haaste liittyy jaetun hallinnan kohteen keskeneräisyyteen ja kilpaileviin hallinnan pyrkimyksiin (Jessop 2018). Tutkimustehtäväksi asetettiin kysymys: Millaisia johtopäätöksiä sote-uudistuksen hallinnasta voidaan tehdä analysoimalla valtion ja kuntien kilpailevia hallinnan kohteita ja niihin sisältyviä näkökulmaeroja? Tutkimusongelmia asetettiin kolme, joilla tunnistettiin hallinnan kohteet ja rationaaliset perustelut (Gjaltema, Biesbroek & Termeer 2020a; 2020b), kilpailevat hallinnan kohteet sekä niihin sisältyvät näkökulmaerot. Tutkimusaineiston muodosti dokumentit (25), joita olivat pääministeri Juha Sipälän hallitusohjelma-asiakirja, hallituksen esitys laiksi kuntien sote-palvelujen kokonaisulkoistusten määräaikaiseksi rajoittamiseksi sekä kuntien lausunnot (23) em. lain valmisteluun. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten mukaan sote-uudistus oli asiakirjoissa osittain yhteinen hallinnan kohde valtiolle ja kunnille. Sote-uudistus oli kunnille myös torjuttu hallinnan kohde, johon liittyi vastustamisen rationaalisia perusteluja. Lisäksi aineistosta tunnistettiin kuntien hallinnan kohteita, jotka olivat sote-uudistukselle kilpailevia. Kunnat perustelivat niitä lainsäädännön noudattamisen vaatimuksilla, kehittämisen tarpeisiin vastaamisella sekä sote-uudistuksen vastustamisella. Sote-uudistukselle hallintaan liittyvät näkökulmaerot valtion ja kuntien välillä asiakirjoissa perustuivat hallinnan toimijuuden sosio-spatiaaliseen eriytymisen sekä hallinnan keinojen yhteensovittamisen aiheuttamiin ristiriitoihin.
  • Terävä-Karhinen, Joanna (2024)
    Sote-uudistuksen myötä vuoden 2023 alusta alkaen sosiaali- ja terveyspalveluiden, sisältäen myös opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut, sekä pelastustoimen järjestämisestä ovat vastanneet itsehallinnolliset hyvinvointialueet kuntien sijaan. Tutkielmassa tarkastellaan sote- eli hyvinvointialueuudistusta opiskeluhuollon kuraattorien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa hyvinvointialueuudistuksen vaikutuksista kuraattorityöhön sekä siitä, millaisena kuraattorityö koetaan meneillään olevan muutoksen keskellä. Tutkielman teoreettinen tausta nojaa aiempaan tutkimukseen kuraattorityöstä sekä organisaatiomuutoksista. Tutkielma toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Kohderyhmänä oli erään keskikokoisen hyvinvointialueen opiskeluhuollon kuraattorit. Tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella sekä fokusryhmähaastattelulla. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan hyvinvointialueuudistus on vaikuttanut kuraattorien työn sisältöön, työhön liittyviin rakenteisiin sekä työhyvinvointiin. Työaikaa koetaan kuluvan enemmän epäselvien asioiden selvittelyyn, uuteen organisaatioon ja uusiin työvälineisiin perehtymiseen sekä uusiin tiimirakenteisiin ja palaverikäytäntöihin. Oppilaitoksissa tehtävä yksilökohtainen ja yhteisöllinen työ on pysynyt muutostilanteesta huolimatta pääosin samanlaisena kuin ennen hyvinvointialueelle siirtymistä, ja kuraattorit kokevat asiakastyön edelleen mielekkääksi ja motivoivaksi. Uuden organisaatiorakenteen myötä viestinnässä ja tiedonkulussa on koettu paljon haasteita, ja kuraattorit kokevat johtamisen ja päätöksenteon etääntyneen entistä enemmän arjen työstä. Opiskeluhuollon yhteistyön muiden sote-palveluiden kesken koetaan jonkin verran lisääntyneen uudistuksen myötä, mutta toisaalta yhteistyön koulutuksen järjestäjien kanssa koetaan puolestaan muuttuneen aiempaa haasteellisemmaksi ja vähäisemmäksi. Kokonaisuudessaan muutostilanne on kuormittanut opiskeluhuollon kuraattoreja ja vaikuttanut heikentävästi heidän työhyvinvointiinsa. Tulosten mukaan palveluiden ja palveluprosessien yhtenäistäminen on hyvinvointialueella vasta aluillaan. Kuraattorit pitävät tärkeänä sitä, että kuraattoripalvelua toteutetaan voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti ja erityisesti ennaltaehkäisevään yhteisölliseen työhön oppilaitoksissa panostetaan. Kuraattorit näkevät hyvinvointialueuudistuksen mahdollisuutena kehittää yhdenmukaisempaa ja yhdenvertaisempaa kuraattoripalvelua.
  • Kilpinen, Juuso (2023)
    Suomalaisen yhteiskunnan digitalisaatio on edennyt nopeasti ja julkisia palveluita on siirrytty tarjoamaan yhä enemmän sähköisesti. Muutos on merkinnyt siirtymää kasvokkain tapahtuvasta viranomaisasioinnista verkossa tapahtuvaan itseasiointiin. Digitaalinen asiointi julkispalveluissa voi säästää resursseja niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta tarkasteltuna. Aikaisemmissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että yhteiskunnallisesti haavoittuvassa asemassa olevat ryhmät, kuten esimerkiksi ikääntyvät ja maahanmuuttotaustaiset, eivät pysty hyödyntämään digitaalisia palveluita samalla tavalla edukseen kuin paremmassa yhteiskunnallisessa asemassa olevat ryhmät. Haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien digikäyttöä on tutkittu vain käyttäjien taustan ja taitojen näkökulmista. Aikaisemmissa tutkimuksissa on jätetty huomioimatta, että käyttötilanteisiin eivät vaikuta ainoastaan subjektiiviset, vaan myös teknologiset ja sosiaaliset tekijät. Tässä tutkielmassa täydennetään tämänhetkistä tutkimuskenttää tarkastelemalla edellä mainittuja taustatekijöitä digitaalisten asiointipalveluiden toteutumisen näkökulmasta. Teoreettisena lähtökohtana on Bakardjievan (2005) esittelemä näkemys siitä, miten digitaalisten palveluiden käyttö pitäisi nähdä sosiaalisesti sijoittuvana käytäntönä, johon vaikuttavat sekä subjektiiviset, teknologiset että sosiaaliset tekijät. Tämän tutkielman aineistona käytettiin venäjänkielisten työttömien (n=7) ja ikääntyneiden haastatteluita (n=6), jotka kerättiin vuoden 2020 syksyn aikana osana laajempaa DigiIN –tutkimushanketta. Molempien ryhmien haastattelut toteutettiin puhelimitse puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineiston analysoimisen tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen sisällönanalyysi, ja aineisto koodattiin aineisto- ja teorialähtöistä lähestymistapaa yhdistelemällä. Tutkielma avaa uuden näkökulman aikaisemmassa tutkimuksessa tunnistettuihin digiasioinnin esteisiin Bakardjievan (2005) analyyttisen viitekehyksen avulla. Subjektiivisten ja teknologisten tekijöiden analysoinnin osalta tulokset kertovat erityisesti sen, miten digiasioinnin ongelmat eivät ole yksinään redusoitavissa käyttäjien tietojen ja taitojen puutteisiin, vaan myös käytettävällä teknologialla on merkitystä digiasioinnin onnistumiselle. Sosiaalisten tekijöiden, kuten vuorovaikutuksen, merkitys digiasioinnissa on tulosten perusteella merkittävä, sillä sen avulla digiasioinnissa ilmeneviä haasteita voidaan lieventää. Tarve vuorovaikutukseen ja sen myötä koettaviin empatian ja kuulluksi tulemisen tunteisiin voi olla niin tärkeä, ettei digiasiointia pidetä miellyttävänä vaihtoehtona etenkään sosiaali- ja terveyspalveluiden kontekstissa. Myös hoidettavan asian luonteella on merkitystä julkisten palveluiden digiasioinnin kontekstissa. Tämä tutkielma antaa lähtökohdan uudelle tulkinnalle, jonka mukaan ei voida vain olettaa, että on olemassa selkeä rajaus niiden välillä, jotka osaavat käyttää digitaalisia palveluita ja niiden välillä, jotka eivät osaa. Haavoittuvassa asemassa olevat ihmiset ovat heterogeeninen joukko, jolla on monenlaisia taitoja ja tietoja myös digitaalisessa kontekstissa. Näiden resurssien hyödyntämistä voidaan myös tukea yhteiskunnassa tuottamalla paremmin vuorovaikutuksellisia elementtejä myös digitaalisiin julkispalveluihin. Tulevaisuudessa on tärkeää saada parempaa ymmärrystä siitä, miten vuorovaikutusta ja sosiaalisuutta hyödyntämällä voidaan mahdollistaa aikaisempaa paremmin haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien osallisuutta digitaalisesti toimivassa yhteiskunnassa.
  • Lipsunen, Johanna (2024)
    Syömishäiriöt ovat vakavia mielenterveydenhäiriöitä, joilla on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia. Syömishäiriöt ovat Suomessa yleisiä, mutta niiden tunnistamisessa ja hoidon saatavuudessa on puutteita. Taustalla vaikuttavat stereotyyppiset, osaltaan median ylläpitämät käsitykset syömishäiriöstä ja syömishäiriötä sairastavista ihmisistä. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, miten syömishäiriöitä representoidaan mediassa. Maisterintutkielman aineiston muodostavat Helsingin Sanomien digitaalisessa versiossa vuoden 2022 aikana julkaistut syömishäiriöitä käsittelevät tekstit. Tutkielman tavoitteena on selvittää, ketkä puhuvat Helsingin Sanomissa syömishäiriöistä, millaisina syömishäiriötä sairastavat henkilöt kuvautuvat sekä mitkä pääasialliset syömishäiriöihin liittyvät diskurssit nousevat esille. Maisterintutkielman teoreettis-metodologinen viitekehys pohjautuu sosiaaliseen konstruktionismiin ja aineiston analyysissä on hyödynnetty diskurssianalyysiä. Tutkimusaineistosta nousee esiin kolme diskurssia: huolen diskurssi, kulttuurin diskurssi ja vastuun diskurssi. Huolen diskurssi ilmentää erilaisia syömishäiriöihin liittyviä huolia. Kulttuurin diskurssi kuvaa sen sijaan niitä kulttuurisia tekijöitä, joiden katsotaan aikaansaavan ja ylläpitävän syömishäiriökäyttäytymistä tarjoten samalla ratkaisuja kulttuurin muuttamiseksi. Vastuun diskurssi erittelee puolestaan tahoja, joita voidaan pitää syömishäiriöiden kontekstissa vastuullisina. Aineiston analyysin perusteella syömishäiriö näyttäytyy lähinnä tyttöjen ja naisten sairautena. Syömishäiriöistä puhuvat aineistossa pääosin erilaiset asiantuntijat ja syömishäiriötä sairastavat tai syömishäiriötä joskus sairastaneet henkilöt. Sen sijaan syömishäiriötä sairastavien läheiset eivät juurikaan ole aineistossa äänessä syömishäiriöistä puhuttaessa.
  • Taskila, Tiina (2021)
    Tässä maisteritutkielmassa tarkasteltiin syöpään sairastuneen työhön palaamista. Tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia syöpään sairastuneilla ja työnantajan edustajilla oli työhön paluusta ja työhön paluun tukemisesta. Aihetta lähestyttiin työntekijän ja työnantajan näkökulmista. Tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tukimuotoja työyhteisöissä oli käytössä poissaolojen ja työhön paluun varalle, miten työnantaja koki sairastuneen työntekijän kohtaamisen ja tukemisen, miten syöpään sairastunut koki työhön palaamisen ja siihen liittyvän tuen sekä millaista tukea ja lisätietoa eri osapuolet kokivat tarvitsevansa työhön paluun yhteydessä. Maisteritutkielmassa hyödynnettiin potilasjärjestö Suomen Syöpäpotilaat ry:n ”Elossa ja osallisena, myös työelämässä!” -hankkeessa (2017-2020) syöpään sairastuneilta (N=142) ja työnantajilta (N=92) kerättyjä aineistoja. Aineistot oli kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella. Kyselylomakkeella saatiin sekä määrällistä että laadullista tietoa. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin aineistojen laadullisia sisältöjä, jotka analysoitiin sisällön analyysin menetelmällä. Keskeiset tutkimustulokset voidaan tiivistään kolmeen kohtaan. 1) Työhön paluun tuki koettiin merkityksellisenä. Työntekijät pitivät tukea tarpeellisena ja työnantajat suhtautuivat siihen vastuullisesti osana työnkuvaa. 2) Tuki näyttäytyi monipuolisena. Työhön palaamista tuettiin konkreettisiin joustoihin ja mukautuksiin perustuvien järjestelyjen kautta sekä tietoon ja psykososiaaliseen tukeen perustuvien tukikeinojen avulla. 3) Tuki ja tukemisen mahdollisuudet osoittautuivat osittain riittämättömäksi ja työhön paluun tukemisessa ilmeni puutteita. Kriittisten näkemysten taustalla oli erilaisiin odotuksiin ja kommunikaatioon liittyviä ristiriitoja sekä suunnittelun, tuen organisoinnin ja vastuukysymysten puutteita sekä tiedollista vajetta. Tulosten mukaan työhön paluun tukemisessa oleellista oli 1) työhön palaavan kokema tuen tarve ja työorganisaation tarjoamat toimintamallit, 2) työhön palaamisen mahdollistava tuen sisältö ja työnantajan ammattitaito tukea työhön palaavaa sekä 3) yhteistyö työhön paluun tukemiseen osallistuvien toimijoiden kesken ja toimivat puitteet, jotka mahdollistivat työhön paluuprosessin onnistumisen. Tulosten perusteella työhön paluun tukemiseen tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota ja tukea tulisi kehittää. Kehittämisehdotukset keskittyvät yhteistyön, suunnitelmallisuuden ja aihetta käsittelevän tiedon vahvistamiseen. Jatkossa olisi keskeistä tutkia, millaiset kannustimet motivoisivat työhön paluun sujuvoittamista.
  • Lemola, Waltteri (2023)
    Aikaisempi tutkimuskirjallisuus osoittaa, että syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuen tarpeet ovat yksilöllisiä. On myös tunnistettu, että syöpään sairastuneilla on monia, yleisesti havaittuja yhteisiä tuen tarpeita. Yhteisiä tuen tarpeita on myös havaittu syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä välillä. Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli tutkia, mitä olivat syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuen tarpeet Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluissa, sekä sitä, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat näihin tunnistettuihin tuen tarpeisiin. Tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoa syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuen tarpeista sekä näihin vaikuttavista tekijöistä Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluiden osalta. Tutkielman aineistona käytettiin Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluiden valtakunnallista asiakasrekisteriä. Tutkimusjoukkona olivat syöpään sairastuneet ja heidän läheistensä yhteydenotot mainitulla tarkasteluaikavälillä (N=4813). Tutkielman analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia sekä logistista regressioanalyysiä. Lisäksi syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä ristiintaulukoinnissa tuen tarpeiden kanssa suoritettiin khiin neliö -testi (χ2). Tutkielman tuloksena syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuen tarpeita tunnistettiin Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluiden valtakunnallisesta asiakasrekisteristä seuraavia: psyykkinen tuki, oireisiin liittyvä neuvonta, diagnoosiin, ennusteeseen ja tutkimuksiin liittyvä neuvonta, hoitoihin liittyvä neuvonta, taloudellisiin asioihin liittyvä neuvonta, perinnöllisyysneuvonta, kuntoutukseen ja seurantaan liittyvä neuvonta, elintapoihin liittyvä neuvonta, ennaltaehkäisyyn liittyvä neuvonta sekä yhteystietojen kysely. Tutkielman perusteella tutkielmassa käytetyt taustatekijät vaikuttivat tuen tarpeisiin syöpään sairastuneilla ja heidän läheisillään. Ainoana poikkeuksena tuen tarpeista oli taloudellisiin asioihin liittyvä neuvonta, johon taustatekijöiden lisääminen ei vaikuttanut. Tutkielman logistisen regressioanalyysin perusteella erot tuen tarpeissa syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä välillä tasaantuivat taustatekijöitä lisättäessä. Aikaisemmat tutkimukset syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuen tarpeista vahvistavat osaltaan tämän tutkielman tuloksia. Kuitenkin on huomioitava, että syöpätapausten määrä tulee tulevaisuudessa kasvamaan sekä yhä useampi syöpään sairastunut parantuu. Tästä syystä syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuen tarpeista sekä tukemisesta tarvitsemme jatkossa lisää tutkimusta.
  • Kulikoff, Laura (2023)
    Syömishäiriöt ja niiden oireet ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä. Ne koskettavat kaiken ikäisiä sukupuolesta riippumatta. Syömishäiriöt aiheuttavat niin psyykkisiä, fyysisiä kuin sosiaalisiakin haittoja, jotka ovat pahimmillaan hyvin vakavia. Tutkimusten mukaan varhainen puuttuminen ehkäisee oireiden pahenemista ja parantaa toipumisennustetta. Syömishäiriöön sairastuneen on usein itse vaikea ymmärtää avuntarvettaan, ja siksi terveydenhuollon ammattilaisten on tärkeää tunnistaa syömishäiriön oireet ja ottaa ne puheeksi. Aiempien tutkimusten mukaan syömishäiriöiden tunnistaminen terveydenhuollossa on heikkoa ja moni sairastunut jää vaille hoitoa. Tämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli kuvata, minkälaista on terveydenhuoltoalalle valmistuvien ammattilaisten osaaminen syömishäiriöistä Suomessa. Tutkielmassa selvitettiin, minkälaista opetusta terveydenhuoltoalan opiskelijat olivat saaneet ja minkälaiseksi he arvioivat oman osaamisensa syömishäiriöihin liittyen. Tutkielman aineisto kerättiin loppuvuodesta 2021 sähköisen kyselyn avulla, johon vastasi 47 vastaajaa. Vastaajat edustivat yhdeksää eri terveydenhuollon ammattia ja olivat joko vastavalmistuneita tai valmistumassa olevia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella syömishäiriöihin liittyvä opetus on epätasalaatuista niin sisällöltään kuin määrältään. Opetus on enimmäkseen vähäistä ja toisinaan jopa olematonta. Opetuksessa painottuvat tunnetuimmat syömishäiriöt eli anoreksia ja bulimia. Keskeisimmiksi puutteiksi terveydenhuoltoalalle valmistuvien osaamisessa nousevat syömishäiriöiden tunnistaminen ja puheeksi ottaminen. Osalla terveydenhuoltoalalle valmistuvista on syvällisempää osaamista syömishäiriöistä. Vahvempi osaaminen pohjautuu esimerkiksi käytännön harjoitteluun syömishäiriöiden hoitoon erikoistuneessa yksikössä tai syömishäiriöiden valitsemiseen opintoihin liittyvän tehtävän aiheeksi. Tutkielman tulosten perusteella on tärkeää kehittää terveydenhuoltoalalle valmistuvien osaamista syömishäiriöistä, ja näin varmistaa, että kaikilla alalle valmistuvilla on riittävät valmiudet syömishäiriötä sairastavan tunnistamiseen ja auttamiseen. Terveydenhuoltoalan opetuksessa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti syömishäiriöiden monimuotoisuuden ymmärtämiseen ja oireiden tunnistamiseen sekä harjoitella syömishäiriöiden puheeksi ottamista. Jatkossa olisi hyvä selvittää tarkemmin, miten terveydenhuollon ammattilaiset osaavat tunnistaa ja ottaa puheeksi syömishäiriöiden oireita.
  • Sutinen, Saila (2022)
    Suun terveydenhuollon rooli lasten kaltoinkohtelun tunnistamisessa on noussut alan kotimaiseen keskusteluun viime vuosina. Toistuvat poisjäännit saattavat kertoa perhe-elämän ongelmista, joihin tarvitaan lastensuojelun puuttumista. Lisäksi vastaanotolla voidaan havaita esimerkiksi väkivallan kliinisiä merkkejä, suun kotihoidon laiminlyöntiä tai ongelmia vuorovaikutuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa suun terveydenhuollon tekemistä lastensuojeluilmoituksista. Aineistona on 37 suun terveydenhuollon tekemää lastensuojeluilmoitusta, jotka on kerätty kahden kunnan alueelta kahden vuoden ajalta (2017-2019). Tutkimus on laadullinen, ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysiä ohjasi tulkintakehys, jonka mukaan huoli on asiakastilanteessa syntyvä työntekijän subjektiivinen näkemys. Ymmärrys perustuu kognitiivisesta, emotionaalisesta ja moraalisesta elementistä muodostuvaan intuitiiviseen kuvaan. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen on huolen ilmaisemisen keino. Se on osa lastensuojeluasiakkuuden määrittelyn prosessia, jota niin ikään ohjaavat erilaiset kognitiiviset, emotionaaliset ja moraaliset tekijät. Tutkimuskysymykseni on: Miten huolen syntymisen kognitiivinen, emotionaalinen ja moraalinen elementti näkyvät suun terveydenhuollon tekemissä lastensuojeluilmoituksissa? Kognitiivinen elementti korostuu teksteissä. Lähes kaikissa tilanteissa on kyse siitä, ettei lasta ole tuotu hammashoitovastaanotolle tilanteessa, jossa hoidon tarvetta on. Väkivallan kliinisiä merkkejä ei mainittu teksteissä lainkaan. Monet aineistossa esiintyvät perheeseen liittyvät asiat ovat sekä hampaiden karioitumisen että lasten kaltoinkohtelun tunnettuja riskitekijöitä. Emotionaalisten tekijöiden ilmaisut kuvaavat esimerkiksi työntekijän pelkoa, huolta ja turhautumista. Moraalisen elementin ilmauksissa ovat keskeisiä kuvaukset vääryyden tapahtumisesta sekä ilmoittajan kuvaama avun tarve tilanteessa, jossa ilmoittaja ei pysty omaa tehtäväänsä suorittamaan. Perhetilanne, suunhoitotottumukset, vastaanotolta poisjäänti ja hampaiden karioituminen näyttävät muodostavan monimutkaisen syy-seuraussuhteiden verkoston, jolla on yhteyksiä moniin yhteiskuntaan, perheeseen ja yksilöön liittyviin tekijöihin. Moniammatillista yhteistyötä tarvitaan sekä aiheen tutkimukseen että käytännön työhön. Ammattilaisia tulisi kouluttaa tunnistamaan tilanteet ja raportoimaan ongelmista lastensuojeluviranomaisille. Toisaalta palvelujärjestelmässä tulisi tunnistaa perheiden kuormittuneisuuteen liittyvät riskit myös suun terveyden kannalta. Huolen herääminen lapsen hyvinvoinnin vaarantumisesta on tunteita herättävä ja moraalisesti velvoittava tilanne, joka eroaa normaalista vastaanottotyön arjesta.
  • Kajanne, Milla (2021)
    Tiivistelmä Tiedolla johtaminen on avain parempiin suorituksiin. Myös terveydenhuollossa sen hyödyt tunnistetaan. Tiedolla johtamisen avulla pyritään kohti vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa. Vaikuttavuuden ja potilas-/asiakaskeskeisyyden parantamisen kannalta on olennaista hyödyntää tosielämän tietoa: potilaiden arviota hoidon tuloksista ja hoitokokemuksista eli PROM- ja PREM-tietoja kliinisten tietojen ja ammattilaisarvion sekä resurssitehokkuus- ja kustannustiedon ohessa. Tutkimuksessa kartoitetaan johtajien käsityksiä tiedon käyttöön sairaalan johtamisessa vaikuttavista tekijöistä. Aineisto kerättiin kahdesta sairaalasta kymmenen lääkärijohtajan ja tietoammattilaisen teemahaastatteluin. Niissä käsiteltiin informanttien kokemuksia ja näkemyksiä tiedolla johtamisen ja tosielämän tiedon käytön edistämisestä heidän organisaatioissaan potilaiden hoidon suunnittelussa, toteutuksessa, seurannassa, johtamisessa ja kehittämisessä. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset muodostavat digitaalis-inhimillisen systeemin, joka rakentuu tiedosta, teknologiasta, johtamisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä ja kehittämisestä. Analyysin perusteella tiedolla johtamiseen ja tosielämän tiedon käyttöön sairaalassa vaikuttaa 24 tekijää, jotka eritellään ja kuvataan. Keskeisimpiä tekijöitä ovat strateginen ja tavoitteellinen johtajuus, moniammatillinen ja monialainen yhteistyö sekä käytettävän tiedon ominaisuudet: laadukkuus, luotettavuus, reaaliaikaisuus, saatavuus ja kattavuus sekä rakenteisuus. Tiedon tulkinnassa on olennaista substanssi-, data- ja kontekstiymmärrys. Tärkeitä ovat myös monipuoliset tietovarannot, modulaariset tietojärjestelmät ja selkeiden raporttinäkymien monikäyttöisyys. Toimivassa yhteistyössä ylin johto linjaa, resursoi ja tukee; muutosagentit suunnittelevat ja toimeenpanevat; moniosaavat linkkihenkilöt auttavat kehityksen ja implementoinnin arjessa sekä antavat lähitukea. Tiedolla johtamisen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jossa olisi hyvä benchmarkata muiden organisaatioiden ja alueiden parhaita käytäntöjä. Pitkäjänteisyyden rinnalla tarvitaan ketteriä kokeiluja, nopeita onnistumisia ja tiedolla johtamisen konkreettisten hyötyjen osoittamista eri ammattilaisille, mukaan lukien poliittiset päätöksentekijät. Kohdennetun, monikanavaisen ja jatkuvan viestinnän merkitys painottuu uusien asioiden lanseerauksessa ja implementoinnissa. Jatkuva oppiminen, yliopistoyhteistyö ja tutkimus on tärkeää. Vakiintuneita insentiivikäytänteitä ei kohdesairaaloissa juuri ole. Aineistossa korostuu holistinen näkökulma potilaan/asiakkaan hoitoketjuihin ja eri sidosryhmien tarpeisiin. Toiveena olisi saada relevantteja tietoja potilaiden hoito- ja palveluprosesseista sekä kustannuksista koko ketjulle erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Tutkimuksessa nousee esiin myös arvot, asenteet sekä yhteisöllinen ja kehitysmyönteinen organisaatiokulttuuri tiedolla johtamisen kehittämiseen vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksen yhteiskunnallisessa viitekehyksessä korostuu tarve terveydenhuollon vaikuttavuuden parantamiseen tiedolla johtamisen keinoin. Tätä varten tarvitaan selkeitä kansallisia linjauksia, vaikuttavuusarvioinnin kehittämistä ja dataekosysteemien hyödyntämistä. Myös alueelliset vastuukysymykset ovat ajankohtaisia: kuka kehittää, mitä, miten, milloin ja miksi? Tutkimukseni ei tarjoa vastauksia näihin kysymyksiin. Sen sijaan se pyrkii kuvaamaan sitä käytännöllistä kokonaisuutta, josta rakentuu tiedolla johtamisen arki sairaalassa. Johtajien käsityksistä muodostuu tiedolla johtamisen edistämisen tiekartta, josta voi tarkistaa olennaisia maamerkkejä kohti vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa.
  • Sinkkonen, Ruska (2024)
    Tässä tutkielmassa arvioidaan Hyvä kierre -projektin verkostotason tuloksellisuutta Provanin ja Milwardin (2001) viitekehykseen perustuen. Hyvä kierre -projektin verkostotason tuloksellisuutta tarkastellaan verkostokoordinaattoreiden haastattelujen ja toimintakertomusten perusteella hyödyntäen monimenetelmällistä lähestymistapaa. Haastatteluiden analysointi suoritetaan käyttäen teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Toimintakertomuksia analysoidaan vuorostaan kvantifioinnin ja sisällön erittelyn keinoin. Tutkimuskysymyksenä on: Minkälaisia verkostotason tuotoksia ja tuloksia Hyvä kierre - projektin työ on tuottanut? Verkostotason tuloksellisuuden arviointia tehdään kolmeen pääteemaan perustuen: jäsenet, palvelut ja organisointi. Ensimmäiseksi jäsenten pääteemassa arvioidaan kolmea verkostotason tuloksellisuuden osa-aluetta: jäsenten määrän kasvua, jäsenten sitoutumista verkoston päämääriin sekä suhteiden vahvuutta ja moninaisuutta. Näiden verkostotason tuloksellisuuden osa-alueiden arvioitavia tuloksia ja tuotoksia ovat jäsenten määrän kasvun lisäksi Instagram-tilin seuraajien määrä, kyselyiden vastaajamäärät, verkoston jäsenyyksien pysyvyys, yhteistyön luonne, jäsenyyksien moniammatillisuus ja verkoston suhteiden multipleksiyys (engl. multiplexity). Toinen pääteema liittyy Hyvä kierre -projektin palveluihin. Palveluiden pääteemassa arvioidaan projektin tarjoamien palveluiden määrän kasvua. Tämän verkostotason tuloksellisuuden osa-alueen arvioitavia tuotoksia ovat: palvelujen määrän kasvu ja se, missä määrin projektin tarjoamat palvelut kohtaavat jäsenten tarpeet. Kolmas pääteema arvioi Hyvä kierre -projektin organisointia. Organisoinnin pääteemassa arvioidaan projektin tarjoamien palvelujen koordinaatiota ja integraatiota. Osana tämän verkostotason tuloksellisuuden osa-aluetta arvioidaan seuraavia tuotoksia ja tuloksia: hallitseeko, ohjaako ja koordinoiko verkoston hallitsijaorganisaatio verkoston toimintaa ja palveluntarjontaa sekä missä määrin verkoston hallitsijaorganisaatio hankkii ja jakaa resursseja verkostolle. Hyvä kierre -projektin jäsenten ja palveluiden pääteemoihin liittyvät tulokset ja tuotokset viittaavat vahvasti siihen, että Provanin ja Milwardin (2001) teorian mukainen verkostotason tuloksellisuus toteutuu Hyvä kierre -projektissa joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Provanin ja Milwardin (2001) teorian mukaiset verkostotason tulokset ja tuotokset toteutuvat organisoinnin pääteemassa jäsenten ja palveluiden pääteemoja heikommin, vaikka siinäkin on nähtävissä vahvuuksia. Erityisesti jäsenmäärä, jäsenten moniammatillisuus, suhteiden vahvuus ja moninaisuus ja Hyvä kierre -projektin valmius vastata jäsenten tarpeisiin ovat sellaisia determinantteja, joiden voidaan olettaa vahvistaneen Hyvä kierre - projektin tuloksellisuutta verkostotasolla. Lisäksi verkostotason tuloksellisuutta voitaisiin aiemman tutkimuksen valossa nostaa nykyisestä hankkimalla jäseniltä resursseja ja jakamalla niitä Hyvä kierre -projektissa aiempaa systemaattisemmin, vahvistamalla jäsenten sitoutumista ja yhteistyötä sekä koordinaatiota parantamalla.
  • Nikkilä, Anna-Kaisa (2021)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Digitalisaatio ja maahanmuutto ovat ajankohtaisia ja monisyisiä hyvinvointiyhteiskuntaa koskevia asioita. Oletus digitaalisten palvelujen käytön hallitsemisesta kasvaa julkisissa palveluissa, vaikka kansalaisten edellytykset niiden hyödyntämiseen vaihtelevat. Saavutettavuus digipalveluissa tarkoittaa palveluiden teknistä toteutusta, helppokäyttöisyyttä sekä sisältöjen selkeyttä ja ymmärrettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa digisyrjäytymiseen liittyvistä tekijöistä. Tutkimuksessa keskitytään työelämän ja opintojen ulkopuolella olevien maahanmuuttajanaisten digitaaliseen arkeen. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii Haddonin (2011, 2006) domestikaatiokäsite, joka pyrkii tutkimaan yksilöiden kokemuksia digitaalisen teknologian sulauttamisesta arkeen. Tutkimus tehdään osana valtakunnallista Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa DigiIN- Palvelukulttuuria uudistamalla kaikki mukaan digitaaliseen yhteiskuntaan –hanketta. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1) Missä muodoissa digiteknogia on sulautunut maahanmuuttajanaisten arkeen? 2) Minkälaista maahanmuuttajanaisten arki on digitaalisten julkispalveluiden käyttäjänä? 3) Miten maahanmuuttajanaiset kehittäisivät palveluja digiteknologian arkeen sulauttamisen helpottamiseksi? Tutkimuksen kohderyhmä koostui Espoon, Helsingin ja Vantaan kolmannen sektorin järjestön järjestämien, maahanmuuttajanaisille kohdennettujen digi – ja suomenkurssien osallistujista (n= 7). Tutkimusaineisto oli laadullinen ja se kerättiin digikurssien osallistujia yksilöhaastattelemalla puhelinhaastatteluna. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, joka toteutettiin teoriaohjaavasti. Sisällönanalyysissä koodaustyön työkaluna käytettiin Atlas.ti – ohjelmaa. Tutkimustuloksien mukaan kaikki haastatellut naiset olivat jo sulauttaneet arkeensa eri sosiaalisten medioiden- ja vahvan tunnistautumisen sovellusten käyttöä. Kaikki haastatellut kokivat saaneensa järjestöiltä matalalla kynnyksellä tukea digipalvelujen käyttöön. Julkisissa palveluissa haastateltuja kohdeltiin hyvin ja heille tarjottiin tulkkipalveluja tarpeen vaatiessa, mutta asiointiapua digitaalisiin palveluihin oli vain vähän saatavilla. Terveydenhuollon Kanta- palveluja ei juurikaan käytetty eikä sähköinen ajanvaraus ollut vakiintunut maahanmuuttajanaisten käyttöön. Sosiaalipalvelujen puolella muuta kuin digitaalista mahdollisuutta asiointiin ei useinkaan ollut, mutta haastatellut kokivat palvelut vaikeaselkoisina ja hankalina käyttää. Kielitaito oli merkittävin digitaalisten julkispalvelujen käyttöön ottoa rajoittava tekijä. Niukat tukiverkostot ja sosiaalinen eristäytyminen vaikeuttivat myös digiteknologian arkeen sulauttamista. Tämän tutkimuksen tuloksena työelämän ulkopuolella olevien maahanmuuttajanaisten digiteknologian arkeen sulauttamisesta syntyi varovaisen positiivinen kuva. Julkisia digitaalisia palveluita oli jo hyvin tarjolla, mutta ne eivät vielä olleet kovin käyttäjäystävällisiä maahanmuuttajan kannalta. Maahanmuuttajanaiset tarvitsivat joko eri järjestöjen tai oman sosiaalisen verkostonsa tukea palveluita sujuvasti käyttääkseen ja itselleen merkittäviä palveluita löytääkseen. Digipalveluiden käytössä haastavinta oli niiden käytön edellyttämä suomen kielen hallinta. Tulevaisuudessa digipalveluiden kehittämistyötä olisi hyvä tehdä yhdessä asiakkaiden kanssa unohtamatta sotehenkilöstön asiakastyö- ja palvelunkehittämiskoulutusta.