Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Sosiaali- ja kulttuuriantropologia"

Sort by: Order: Results:

  • Huttunen, Sami (2020)
    Tämä työ käsittelee uskontoa nykypäivän Taiwanissa. Se pureutuu erityisesti kansanuskonnon tutkimukseen ja erinäisiin teorioihin, joita on hyödynnetty tutkittaessa kansanuskontoa Taiwanissa ja Manner-Kiinassa. Aikaisempia tutkimuksia ja teorioita peilaillaan antropologisen Taipeissa tehdyn kenttätutkimuksen pohjalta. Tutkimuskohteena oli Taipeissa oleva temppeli ja siellä palvottava HLBTQ-ihmisille tarkoitettu jänisjumala. Tutkimus on ainutlaatuinen, sillä kukaan muu ei ole vielä tutkinut jänisjumalaa ympäröivää uskonnollisuutta yhtä paljoa. Tutkimus toteutettiin vuosina 2018-2019, jolloin tutkija asui Taipeissa. Kentällä hyödynnettiin tyypillisiä antropologisia tutkimusmetodeja, kuten osallistuvaa havainnointia ja haastatteluja. Teemahaastatteluita tehtiin yhteensä 11 kappaletta. Työssä kentältä kerättyä aineistoa hyödynnetään monipuolisesti nostattamaan kysymyksiä uskonnosta Taipeissa ja tarkastelemaan jänisjumalaa ympäröivää uskonnollisuutta. Työ porautuu laajemmista uskontoteoreettisista kysymyksistä ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin uskonnosta. Työssä keskitytään kahteen eri aihepiiriin: ensimmäiseksi tarkastellaan uskonnollisuutta ja uskontoa Taiwanissa yleensä. Historia ja temppelin uskonnollinen tausta kertovat paljon, lokerointi tiettyihin uskointoihin ei ole tarpeeksi hyvä lähestymistapa. Työssä ehdotetaankin, että uskonnollisuus on parhaiten ymmärrettävissä keskityttäessä erilaisiin uskonnon harjoittamisen tapoihin, joita tarkastelemalla on helpompi ymmärtää Taiwanin uskonnollinen monimuotoisuus. Toiseksi pohditaan sitä, kuinka ihmiset hakevat apua jumalilta taiwanilaisessa kansanuskossa. Avun pyytämiseen liittyy keskeisesti uskonnon aineelliset puolet, joiden hyödyntäminen on erittäin yleistä Taiwanissa. Tämän pohjalta argumentoidaan, että kaupungistuvassa nykypäiväsessä Taipeissa uskonnossa korostetaan ihmisten ja jumalten välisiä suhteita, jotka luovat pohjan uskonnollisille kokemuksille ja ylläpitävät uskonnollista järjestelmää. Lisäksi työssä ehdotetaan, että vaikka jänisjumala on poikkeuksellinen jumala Taiwanissa ja koko maailmassa, on siihen liittyvä uskonnollisuus pitkälti tyypillistä kansanuskoa, jota on tutkittu jo pitkään antropologisesti.
  • Rikama, Anna (2019)
    Tutkielma tarkastelee lopun aikojen odotusta Twelve Tribes -yhteisössä, joka on alun perin Tennesseessä, Yhdysvalloissa 1970-luvulla syntynyt ja juutalaiskristillisestä perinteestä kumpuava uususkonnollinen liike. Nykyisin liikkeessä arvioidaan olevan muutamia tuhansia jäseniä ympäri maailman. Twelve Tribesin jäsenet pyrkivät elämään kuten alkukirkon perustajat Uuden testamentin Apostolien teoissa, ja arjessaan he toteuttavat näitä Raamatusta omaksuttuja malleja jakamalla kaiken keskenään, asuen ja eläen tiiviisti yhdessä. Twelve Tribes -liikkeen perimmäisenä tarkoituksena on palauttaa Vanhan testamentin mukaiset Israelin kaksitoista heimoa eri paikkoihin ympäri maailmaa, ja valmistautua Messiaan paluuta varten. Tätä uskomusta Messiaan paluusta ja sen myötä alkavasta tuhatvuotisesta rauhan valtakunnasta kutsutaan millennialismiksi. Tutkielman keskeisenä tavoitteena on ymmärtää millennialismin luonnetta uususkonnollisessa liikkeessä ja pohtia sen näyttäytymisen keinoja jäsenten jokapäiväisessä elämässä. Työ ottaa kantaa temporaalisuuden diskurssiin, sekä apokalyptisten liikkeiden elämänkaareen, joka on yleensä millennialistisissa yhteisöissä lyhytkestoinen. Tutkielma osallistuu millennialismin tutkimukseen ja uskontoantropologiseen keskusteluun uusista uskonnollisista liikkeistä laajemmin. Tutkimus perustuu etnografiselle kenttätyölle, joka on toteutettu Twelve Tribes -yhteisössä Yhdysvalloissa, New Yorkin osavaltiossa keväällä 2018. Kenttätyö kesti 2,5 kuukautta maaliskuusta toukokuulle. Aineisto koostuu kattavasta osallistuvasta havainnoinnista yhteisössä, haastatteluaineistosta ja yhteisön omasta painetusta materiaalista. Aineistoa analysoidaan uskontoantropologisten teorioiden, uskonnontutkimuksen sekä vertailevien etnografisten esimerkkien valossa. Twelve Tribes -yhteisö pyrkii toiminnassaan demonstroimaan tulevan rauhan ja rakkauden valtakunnan olemuksen. Messiaan odotetaan palaavan, kun yhteisö on onnistunut tässä tavoitteessaan. Jäseniltä vaaditaan jatkuvaa itsereflektiota korkeamman moraalisen tilan saavuttamiseksi, ja heidän odotetaan kasvattavan seuraava pyhänä ja puhtaana pidetty sukupolvi. Tuleva millenniaalinen aika on riippuvainen jäsenten toimijuudesta eli heidän kyvystään ja mahdollisuuksistaan elää oppien mukaista parempaa elämää. Twelve Tribes -yhteisön aikakäsitys on jaksotettu. Kuluvan ajanjakson tärkeimpänä tehtävänä pidetään pahuuden voittamista, jotta rauhan aika voi alkaa. Vastuu uuden ajan alkamisesta on yhteisöllä, mutta tavoite mielletään mahdottomaksi saavuttaa ilman korkeamman tahon apua. Yhteisö on toiminnassaan siis sekä aktiivinen että passiivinen. Millennialististen liikkeiden tutkimuksen valossa Twelve Tribesin voidaan nähdä sijoittuvan tälle kentälle piirteidensä puolesta hyvin. Tutkielman johtopäätöksenä on, että yhteisö on toimivasti onnistunut yhdistämään millennialismin osaksi arkeaan. Doktriinillisella tasolla odotus lopusta on vahvasti läsnä päivittäin, ja käytännöllisellä ja henkilökohtaisella tasolla se ilmenee jatkuvana pyrkimyksenä kehittää itseään ja omaa toimintaansa Messiaan kaltaiseksi. Jäsenten toimijuus lopun aikojen alkuun saattamisessa koetaan merkitykselliseksi. Twelve Tribesin pitkäikäisyyttä selittävät yhteisön dynaaminen luonne sekä keinot, joilla lopun aikojen odottaminen normalisoidaan osaksi yhteisölle tyypillistä arkea.
  • Kivilahti, Saila (2016)
    This thesis examines the society’s response to the missing persons’ liminality between life and death in Finland. The substantial theories to the theories of liminality are social death, rituals of death and good and bad death. The discussion about good and bad death concludes the other theoretical standpoints, as liminality, social death and death rituals are vital points in thinking if a person’s death is culturally good or bad. I also discuss about the final decision of the society for the missing persons and the missing persons’ sociality in the light of eternal life. The study has been concluded by semi-structured and non-structured interviews to eight closed ones of missing persons’ around Finland. Some of the missing persons have been found dead before or after the interview and some are considered permanently missing. The conclusion of the study is that the missing persons have social agency in relation to the remaining society as the line between their life and death is uncertain. The society keeps the missing persons alive, as the persons’ death cannot be confirmed with their body. Peculiarly the corpse becomes the symbol of the missing persons’ death, even when bodies have otherwise been outsourced from death and its rituals in our society. The missing body keeps the missing persons alive and for this, it is in important role in keeping up their agency. Differing from recognized death, it is not possible to start the death rituals or mourning of the missing people straightaway. The state authorities have a significant role in when and how the rituals of death can be realised for the missing persons. Still acknowledgement of the death by the state without the person’s body does not necessarily bring the final closure for the closed ones as it only ends person’s life bureaucratically. Even if the missing person was announced dead and all the rituals of death would be fulfilled, the ongoing responsibility for the person prevents the society from doing the final decision about their life. Also even when the person would be eventually found dead, has the closure turned out to be difficult for the closed ones concerning the missing person’s life. As the disappearances are usually individual cases in Finland, the society lacks norms and codes for their social processing, which leads the missing person and remaining society ending up staying in a liminal waiting space. However, it is important for the society to have a final closure for the missing person’s life eventually. The social renewal of the society can happen only if the members that have left from it are freed from their social existence. The disappearance of a person can be classified as a bad death for its uncertainty and unexpectedness and as a good death for its features of eternal life.
  • Meklin, Noora-Maria (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Kenttätyöni tavoitteena Kuuban pääkaupungissa Havannassa oli tutkia saaren suosituinta uskontoa santeríaa. Kysellessäni ja keskustellessani ihmisten kanssa uskonnosta, keskustelut päätyivät kuitenkin lähes poikkeuksetta käsittelemään rahaa. Varsinkin uskontoon vihkiytymättömät toivat usein julki avoimen paheksuntansa ja käsityksensä kaupallistuneesta santeríasta. Uskonnonharjoittajat toisaalta puolustivat lojaalisti uskontoaan, mutta myönsivät uskonnollisten rituaalien hintojen nousseen, yleisen hintatason nousun myötä. Lisäksi monia heistä huoletti perinteisinä pidettyjen arvojen, sääntöjen ja yleisen moraalin rapistuminen. Tästä uskonnon ja rahan yhteen liittävästä, mutta toisaalta vastakkain asettelevasta diskurssista tuli lähtökohta tutkielmalleni. Santería on vuosisatoja kestäneen kulttuurisen ja historiallisen prosessin tuloksena syntynyt synkretistinen kreoliuskonto, jossa afrikkalaiset ja eurooppalaiset uskomukset yhdistyvät omaksi uudenlaiseksi uskonnolliseksi kokonaisuudekseen. Kuubaan santerían juuret tulivat afrikkalaisten yoruba-orjien mukana 1700-luvulta alkaen. Santerían kosmologia perustuu käsitykselle yhdestä ylimmästä jumaluudesta ja tämän alaisuudessa vaikuttavista jumalista, orishoista sekä idealle, että nämä orishat ovat ihmisten spirituaalisia vanhempia sekä suojelijoita. Santerían harjoittamisen peruspilareita ovat initiaatio-, konsultaatio- sekä uhraamisseremoniat, joiden kautta paitsi ylläpidetään historiallista jatkumoa edeltäviin sukupolviin ja luodaan siteitä uskonnollisen perheen kesken, niin myös kommunikoidaan jumalten kanssa. Näihin rituaaleihin liittyvien kustannusten ja maksujen kautta santería myös yhdistyy talouden ja kaupankäynnin maailmaan: seremonioihin tarvittavat, osin hyvinkin hintavat, materiaalit täytyy ostaa ja lisäksi rituaalien suorittajille kuuluu maksaa palkkio. Kalliit uskonnolliset rituaalit ja surkea taloustilanne onkin juuri se mahdoton kombinaatio, johon santeríaan liittyvät jännitteet Kuuban kontekstissa kiteytyvät. Vallankumouksenjälkeistä sosialistista Kuubaa pyöritti neuvostoavuin tuettu jakelu- ja säännöstelytalous, joka piti huolen kansalaisten perustarpeista; rahalle ei ollut tarvetta – tämä oli myös sosialismin ideologinen tavoite. Neuvostoliiton romahdettua vuonna 1991 jäi Kuuba yhtäkkiä taloudellisesti täysin tyhjän päälle – ja jakelutalouteen opetetut ja siitä riippuvaiset kansalaiset oman onnensa nojaan. Tämän talouskriisin jäljiltä mustanpörssin kauppa alkoi kukoistaa ja yhtäkkiä rahalle olikin suurempi tarve kuin koskaan, mutta sitä oli käytössä vain harvoilla ja etuoikeutetuilla: niillä ketkä työskentelivät turismin piirissä tai niillä, joille sukulaiset lähettivät rahaa ulkomailta. Valtion oli talouden elvytysyrityksissään toimittava sosialistisen ideologiansa vastaisesti hakeutuessaan takaisin globaalien talousmarkkinoiden piiriin ja panostaessaan mm. ulkomaisiin sijoittajiin ja turismiin sekä sallimalla yksityisyrittäjyyden. Tällainen talouspolitiikka yhdistettynä kahden valuutan järjestelmään sai aikaan sen, että kuubalainen yhteiskunta alkoi paitsi rahallistua niin myös eriarvoistua nopeassa tahdissa: vallankumouksen päämäärä oli nimenomaisesti ollut sosiaalisesti oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen yhteiskunta, mutta talouskriisin ja rahan laajamittaisen käyttöönoton jäljiltä oltiin tilanteessa, jossa Kuubassa oli kaksi luokkaa: ne, joilla on dollareita ja ne, joilla dollareita ei ole. Vakuutellessaan virallisessa retoriikassaan sosialismia, mutta toimiessaan käytännössä kapitalistisia rakenteita tukien, valtio näytti mallia kaksinaismoralismille, josta sittemmin tuli myös kansalaisten puutteen motivoimaa toimintaa määrittävä tekijä: yhteisesti jaetusta puutteen kokemuksesta tuli moraalittoman ja jopa rikollisten toimeentulokeinojen sosiaalisesti hyväksytty oikeutus. Ristiriitaiset lojaliteetit ovat olennainen osa myös santerían muotoutumisen historiaa, mutta siinä missä menneisyydessä tasapainoiltiin siirtomaaisäntien ja sosialistisen ateistisen valtion vaateiden kanssa, nykyisin nuo arvovalinnat tapahtuvat pyhän ja rahan välillä: taloudelliset haasteet koettelevat myös uskonnonharjoittajia, mutta toisaalta jumalat olettavat palvontaa ja kunnioitusta maallisista rahahuolista riippumatta. Ristiriitaisia käsityksiä santeríasta on osaltaan ollut synnyttämässä myös Kuuban valtion nykyinen strategia käyttää afrokuubalaisia uskontoja kaupallisiin tarkoituksiin erityisesti turismin kontekstissa. 1990-luvun talouskriisistä seurasi Kuubassa paitsi suuria taloudellisia niin myös kulttuurisia ja yhteiskunnallisia muutoksia. Siitä puhutaan myös moraalin ja arvojen kriisinä, sillä toisaalta yhteisesti jaetusta puutteen kokemuksesta toisaalta rahasta on tullut kaikkea ihmisten toimintaa, myös heidän moraaliaan, määrittävä tekijä. Puutteen, moraalin ja rahan tavoittelun näkökulmasta santerían kaltainen uskonto, jonka perustoimintoihin ja -rakenteisiin raha olennaisesti liittyy, näyttäytyy siis tämän päivän Kuubassa erityisen problemaattisena.
  • Leminen, Samuli (2006)
    Tutkielma tarkastelee väkijoukkojen toimintaa vuoden 2002 hindu-muslimi -väkivaltaisuuksissa Gujaratin osavaltiossa Intiassa. Tutkimuskohde on rajattu muslimeja vastaan hyökkäävien hinduväkijoukkojen toimintaan. Aineisto koostuu väkivaltaisuuksia dokumentoineiden tutkimusryhmien raporteista. Tavoitteena on tarkastella väkivaltaisuuksissa esiintyviä toiminnan muotoja ja selvittää, mitkä asiat tekevät väkivaltaan osallistumisesta mielekästä toimintaa osanottajille ja minkälaiset kulttuuriset ajattelutavat saavat väkijoukon toimimaan juuri tietyillä tavoilla. Tutkielman näkökulma pohjautuu kahteen väkivaltaisuuksissa havaittavaan piirteeseen: toisaalta väkivaltaisuudet ovat raju poikkeama siitä, miten ihmiset arkielämässä ajattelevat ja toimivat, toisaalta tästä kulttuurisesta poikkeustilasta on löydettävissä ajattelun ja toiminnan tapoja ja malleja, joihin väkijoukon toiminta perustuu. Näin tutkielma yhdistää eri joukkotoiminnan tutkimuksen suuntauksia: poikkeustilaa käsitellään antropologisen liminaalisuus-keskustelun pohjalta, mutta samanaikaisesti väkijoukot ymmärretään myös rajatulla tavalla rationaalisesti toimiviksi ryhmiksi. Väkijoukon rationaliteetti rajautuu niihin kulttuurisiin ajattelun ja toiminnan malleihin, jotka juuri väkivaltaisen tilanteen erikoisluonne on nostanut keskeisiksi. Väkijoukkoihin vaikuttavat ajatukset ovat aineistosta selvästi nähtävissä, sillä väkivaltainen toiminta on luonteeltaan julkista ja kommunikoivaa. Väkivaltaista toimintaa motivoivien ja legitimoivien huhujen, ennakkokäsitysten ja ajattelutapojen joukko osoittautuu aineiston perusteella laajaksi. Eritasoisia tai keskenään ristiriitaisiakaan väkivaltaisen toiminnan motiiveja ei kuitenkaan pidä nähdä toisiaan poissulkevina. Suuret ihmismäärät kokevat väkivaltaisuuksiin osallistumisen mielekkäänä toimintana, koska tilanne antaa mahdollisuuden monenlaisiin ajatuskulkuihin ja päämääriin. Aineistossa on kuitenkin nähtävissä myös selkeitä yhteisiä piirteitä, jotka vaikuttivat väkijoukkojen toimintaan samalla tavalla eri puolilla Gujaratia. Tietyt keskeiset kulttuuriset ajattelun ja toiminnan mallit saavat toimintaa määrittävän merkityksen väkivaltaisuuksien aikana. Väkijoukon toiminnassa näyttää olevan kolme keskeistä tavoitetta: häpäiseminen, valloittaminen ja tuhoaminen. Väkivallassa esiintyvien ilmiöiden ja ajattelutapojen havaitseminen auttaa ymmärtämään paitsi Gujaratin väkivaltaisuuksien väkijoukkoja, myös väkivaltaisuuksien sisäistä dynamiikkaa ja väkivaltaisuuksista toiseen toistuvia tunnusomaisia piirteitä ja toimintatapoja.
  • Mikkola, Helmi (2015)
    Tutkielma käsittelee ihmisten kääntymistä protestanteiksi kristityiksi Kathmandussa Nepalissa. Kääntymistä käsitellään tutkimuksessa prosessina ja tutkimuksessa tarkastellaan myös kääntyjien uuden uskonnollisen identiteetin muodostumista. Työn tavoitteena on kuvata kääntyneiden kristittyjen sekä toisen sukupolven kristittyjen omia kokemuksia kääntymisestä ja kristittynä olemisesta sellaisina, kuin he itse kertovat. Työssä on käytetty erityisesti Robert Hefnerin ja Lewis Rambon teorioita kääntymisen prosessista ja sen tutkimuksen hedelmällisistä suunnista. Tutkimusta varten tehtiin kolmen kuukauden kenttätyö Kathmandussa. Tutkimusmetodina on käytetty osallistuvaa havainnointia kristittyjen keskuudessa pyhäkoulutyössä ja uskonnollisissa tilaisuuksissa sekä kristittyjen informattien puolistrukturoituja haastatteluja, jotka äänitettiin. Kenttätyövaiheen jälkeen lisää tietoa kerättiin sähköpostilla muutamille Kathmandussa asuville kristityille lähetetyllä lyhyellä kyselyllä, jota he lähettivät myös eteenpäin kristityille tuttavilleen. Tutkimuksessa todetaan, että kääntymisen prosessissa kontekstilla on erittäin tärkeä rooli kääntymisen olosuhteiden ja niissä kehittyvän kristillisen identiteetin määrittämisessä. Tutkimuksessa pyritään osoittamaan kuinka monet puolet on tärkeää ottaa huomioon kääntymisen kontekstia tarkasteltaessa. Se koostuu monista toistensa kanssa vuorovaikutuksessa olevista osista kuten historiasta, yhteiskunnasta, vallitsevasta maailmankäsityksestä, sosiaalisista tekijöistä, hengellisistä tekijöistä ja sukulaisten asenteesta sekä muista seikoista. Kontekstin eri tekijöiden tärkeys vaihtelee henkilöstä ja tilanteesta riippuen. Kathmandussa erityisen tärkeä rooli on väestöstä noin 80 prosentin harjoittamalla hindulaisuudella, joka vaikuttaa merkittävästi siihen, mitä kristityistä ja kääntymisestä ajatellaan. Ympäristön kielteisistä asenteista huolimatta Kathmandun kirkot kasvavat ja tässä tärkeä osuus on sillä, että nepalilaiset kääntyneet kristityt oppivat myös jakamaan uskostaan muille. Kääntymisen prosessissa merkitsee paljon myös uuden kristillisen identiteetin muodostaminen ja tässä kääntyjää ympäröivien kristittyjen yhteisö on tärkeässä osassa. Tutkimuksessa kuvataan, kuinka kristityt muodostavat yhdessä omaa kristillistä identiteettiään Kathmandun hindulaisessa ympäristössä ja opettavat tätä identiteettiä lapsille pyhäkouluissa.
  • Nissinen, Taru Talvikki (2012)
    Pro gradu -tutkielmani on etnografinen tutkimus evankeliskristitystä toimijuudesta ja sen yhteiskunnallisista ja poliittisista seuraamuksista Yhdysvaltojen Keskilännessä. Tutkielmassa tarkastelen holistisesti evankeliskristityn toimijuuden muodostumista sekä toiminnan mahdollisuuksia ja rajoitteita. Aineisto on kerätty kolme kuukautta kestäneellä antropologisella kenttätyömatkalla Missourin ja Illinois’n osavaltioissa syksyllä 2009. Aineistonkeruumenetelmät ovat osallistuva havainnointi, haastattelut ja kyselylomaketutkimus. Toimijuus tarkoittaa ihmisen sosiaalisesti välittynyttä kykyä toimia maailmassa. Tutkielma keskittyy mikrotason toimijuuteen, missä korostuvat henkilökohtaiset suhteet ja paikallinen toiminta. Evankeliskristitty toimijuus perustuu maailmankuvaan, joka omaksutaan kääntymisprosessissa. Kääntyminen edellyttää suhteita muihin evankeliskristittyihin, minkä seurauksena uskoon tullut alkaa käydä kirkossa. Kirkossa uusinnetaan evankeliskristittyä merkitysjärjestelmää, mikä puolestaan ilmenee kirkossakävijöiden toiminnassa. Evankeliskristityt vaikuttavat yhteisöön ja yhteiskuntaan hyväntekeväisyyden ja politiikan kautta. Institutionalisoidun vaikuttamisen lisäksi evankeliskristityt toimivat henkilökohtaisen vaikuttamisen strategian mukaisesti, mikä merkitsee henkilökohtaista yksi kerrallaan vaikuttamista, esimerkkinä olemista ja esimerkillistä elämäntapaa. Kirkko merkitsee evankeliskristitylle ihmissuhteita, yhteisöllisyyttä ja hengellistä kasvua, mutta myös ristiriitoja. Yhteenkuuluvuus syntyy kirkon henkilökunnan ja jäsenten vaivannäön tuloksena. Kirkon pienryhmissä lausutut rukoukset, jotka on tarkoitettu kommunikaatioksi ihmisten ja Jumalan välillä, laajentavat ihmisen toiminnan mahdollisuuksia. Kirkot eivät osallistu poliittisiin kampanjoihin eivätkä pyri vaikuttamaan lainsäädäntöön. Sen sijaan ne kannustavat äänestämään ja tarjoavat arvoja, joiden perusteella uskovat voivat tehdä äänestyspäätöksensä. Evankeliskristittyjen toimintaa ohjaavat raamatulliset ja kulttuuriset arvot, jotka kannustavat hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyys voi olla omatoimista aktivismia, kirkon organisoimia kontaktikampanjoita tai hyväntekeväisyysorganisaatioiden toimintaa, jotka kaikki pyrkivät suhteiden luomiseen kulttuurisen 'toisen' kanssa. Hyväntekeväisyydessä evankeliskristityt välittävät materiaalisten resurssien lisäksi hengellistä informaatiota. Samalla epäsymmetrinen vaihtosuhde tuottaa antajalle hengellisen ja moraalisen auktoriteettiaseman sekä laajentaa tämän vaikutusmahdollisuuksia. Hyväntekeväisyys luo sosiaalisia verkostoja, mutta myös epätasaisia valtasuhteita. Evankeliskristityssä kosmisessa hierarkiassa Jumala on maailmankaikkeuden ylin toimija. Uskovat korostavat suhteiden merkitystä: ihmisen suhdetta Jumalaan ja ihmisen suhdetta muihin ihmisiin. Usko välittää kaikkia suhteita ja henkilökohtainen suhde Jumalaan toimii esikuvana ihmisten välisille suhteille. Uskovat valtuuttavat ja oikeuttavat toimintaansa, saavuttavat tietoisuuden toimijuudestaan sekä tuottavat ja uudelleentuottavat toimijuuttaan jumalasuhteen avulla. Koska evankeliskristityt antavat painoarvoa suhteille, evankeliskristillisyyttä voidaan tarkastella holismin tai individualismin sijaan relationalistisesta näkökulmasta. Evankeliskristityt puhuvat Jumalan valtakunnasta, joka on tässä maailmassa olevan vallankäytön vastakohta, tulevaisuuden profetia ja nykyisyyden hengellinen tila. Jumalan valtakunta on relationalistinen ideaali yhteiskunnasta, missä suvereenina hallitsijana toimii Jumala. Yli puolet Keskilännessä asuvista evankeliskristityistä kertoo osallistuvansa johonkin poliittiseen tai lakiasäätävään toimintaan sekä käyttävänsä henkilökohtaisen vaikuttamisen strategiaa vaikuttaakseen yhteisöön ja yhteiskuntaan. Väitän, että kollektiivisesti käytettynä henkilökohtaisen vaikuttamisen strategialla on suuri kulttuurinen, sosiaalinen ja poliittinen merkitys. Evankeliskristitty usko luo toiminnan mahdollisuuksia, mutta auttaa myös käsittelemään toiminnan rajoitteita. Evankeliskristityille yhteiskunnan rakenne kaikessa kontrolloimattomuudessaan on Jumalan kaltainen. Mikrotason suhteiden hallinta lisää toimijoiden vaikutusmahdollisuuksia makrotason politiikkaa paremmin.
  • Mannonen, Mari (2018)
    Suomalais-karjalaisen kansanuskon harjoituksesta puhutaan yleensä nostalgisesti jonain kadonneena tai katoavana, sillä ajatellaan, että historiallinen kehitys voi kulkea vain eteenpäin eikä autenttista kansanuskon kontekstia ole enää mahdollista palauttaa. Samalla voidaan kuitenkin jatkuvuutta painottavasta näkökulmasta esittää, että yhteyttä perinteeseen ei ole täysin menetetty, sillä perinteen jatkumo on yhä havaittavissa suomalaisessa kulttuurissa. Suomalaiset kansanperinnearkistot ovat myös poikkeuksellisen kattavat, mikä tekee mahdolliseksi vanhojen tapojen ymmärtämisen sekä niiden ottamisen osaksi omaa arkea. Tämän haastattelututkimuksen kohteena on Taivaannaula-niminen yhdistys, joka toiminnassaan pyrkii kansanperinteen ja kansanuskon kokonaisvaltaiseen käsitteelliseen ja käytännölliseen revitalisaatioon. Liikkeen pyrkimys määritellä itsensä erilleen uuspakanuus-käsitteestä tuo sen lähemmäksi alkuperäiskulttuureja sekä dekolonisaatiota koskevaa keskustelua. Vanhaa suomalaista kansanuskoa on tutkittu runsaasti, mutta sen uusia ilmenemismuotoja on tarkasteltu tieteellisesti vasta melko vähän. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda lisää tietoa aiheesta ja samalla aktiivisesti kyseenalaistaa uskontotieteelliselle ja uuspakanuustutkimukselle ominaisia käsitteellisiä rajoitteita. Uuspakanuustutkimuksen sisällä ollaan havaittu kasvavissa määrin, että useat kansanuskojen harjoittajat ottavat etäisyyttä yleismaailmalliseen uuspakanuus-käsitteeseen perinteen ajallisen jatkumon korostamiseksi. Perinteisyydestään huolimatta monet rekonstruktionistiset liikkeet pyrkivät samalla selvästi erilleen nationalismista. Kansanuskoisten kuten aasauskoisten keskuudessa näyttää olevan yleistymässä taipumus pyrkiä erilleen myös institutionaalisen uskonnon luomista oletuksista sekä painottaa konkreettista ja kokonaisvaltaista toimintaa uskon tai teologisesti rajatun opin sijaan. Kansanusko tällaisessa muodossaan voidaan ymmärtää uskonnon sijaan enemmän tai vähemmän pysyväksi kehykseksi, joka kuitenkin sallii samalla variaation. Tärkeimpänä aineistona tässä työssä on seitsemän Taivaannaulan toimintaan aktiivisesti osallistuneen jäsenen syvähaastattelua, joissa esiintyvää monipuolista argumentaatiota tarkastellaan antropologisen ja sosiaalitieteellisen tutkimuksen valossa. Työhön sisältyy myös kuvaus kenttätyöstä Taivaannaulan kekrijuhlassa, jossa perinteen toteuttaminen yhdistyi luontevasti sen yhdessä opetteluun. Marshall Sahlins esittää, että kansankulttuurien uutta nousua tulisi tarkastella ”keksityn kulttuurin” tai ”vastakulttuurin” sijaan ”kulttuurin vastustuskyvyn” ja ”kulttuurin kekseliäisyyden” näkökulmasta. Christy Wampole taas argumentoi, että ihmisellä on yleismaailmallinen tarve omiin ”juuriin” jotka merkitsevät kuulumista sosiaaliseen, kulttuuriseen sekä luonnon muodostamaan kokonaisuuteen. Työssä esitetään, että haastatteluissa esiintyvät käsitteelliset kehykset ilmaisevat tiedostettua, refleksiivistä ja kokonaisvaltaista suhtautumista perinteeseen, joka ottaa huomioon samanaikaisesti sekä perinteen pysyvyyden että muutoksen. Kansanuskon revitalisaatio ei tarkoita tässä työssä vain vanhan tapaperinteen rekonstruktiota ja jatkamista, vaan myös samanaikaista pyrkimystä korjata ja vahvistaa elävänä säilynyttä perinnettä sekä palauttaa perinteitä suuren yleisön tietoisuuteen. Revitalisaatio sisältää ajatuksen, että myös tavat, joiden perimmäinen merkitys on unohdettu tai joiden muoto on muuttunut esimerkiksi kristillistämisen seurauksena voivat kuitenkin olla osa maanläheisen perinteen jatkumoa. Voidaan esittää, että Suomessa erityisen hyvin tallennetun kansanperinteen arkistojen avulla on mahdollista palauttaa käytäntöön paitsi unohdettuja tapoja, myös uudistaa ja vahvistaa niiden elinvoimaisuudelle tärkeitä käytännöllisiä ja käsitteellisiä konteksteja. Perinne luonnollisesti muuttuu elinolosuhteiden mukana – länsimaisen kehitysuskon ajauduttua kriisiin, on kuitenkin aiheellista kysyä, olisiko modernisaation kielteisiä vaikutuksia mahdollista estää ammentamalla historiasta kokonaisvaltaisempia tapoja elää osana ympäröivää sosiaalista, kulttuurista ja ekologista kontekstia. Kansanuskon revitalisaation tarkastelu modernisoituneissa yhteiskunnissa voi merkitä antropologiselle keskustelulle paitsi mahdollisuutta välttää tieteenalalle ominaista eksotisointia ja toiseuttamista, myös soveltaa kansankulttuureja koskevaa tietoa kestävien käytännön ratkaisujen luomiseksi.
  • Takamaa, Taru U. (2014)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Karjalan tasavallan vepsäläisen revitalisaatioliikkeen toimintaa sekä liikkeen rakentamien kulttuuri-ilmiöiden luonnetta objekteina osana vepsäläistä sosiaalis-kulttuurista kenttää. Tutkielmassa väitetään, että vepsäläiset revitalisaatiotoimijat rakentaisivat vepsäläistä kulttuuria uudenlaiseen vahvasti intellektualisoituun ja tekstualisoituun muotoon, josta tutkielmassa käytetään nimitystä pan-vepsäläisyys. Pan-vepsäläiset kulttuuri-ilmiöt pyrkivät tekemään vepsäläisestä identiteetistä yhteisen kaikille Venäjän federaation alueella eläville vepsäläisille, vaikka perinteisesti vepsäläiset identiteetit ovat olleet vahvasti kyläkohtaisia. Lisäksi nämä ilmiöt pyrkivät herättämään uusissa vepsäläisyleisöissä kiinnostusta vepsäläistä identiteettiä kohtaan ja näin ne edesauttavat revitalisaatioliikkeen keskeisintä tavoitetta, jota voisi luonnehtia taisteluksi vepsäläisiin kohdistuvaa välinpitämättömyyttä vastaan. Tutkielman toinen keskeinen argumentti on, että pan-vepsäläisen identiteetin rakentamista ohjaisi eräänlainen semioottinen ideologia, jonka keskeisin kulttuuriprojekteissa välittyvä väite olisi se, että vepsäläinen kulttuuri voisi olla aivan yhtä potentiaalin modernin intellektuaalisen minäkokemuksen lähde kuin venäläinenkin kulttuuri. Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu vepsäläisen revitalisaatioliikkeen talven 2013 keskeisimmistä kulttuuriprojekteista, näitä projekteja kehystävistä kommentoivista diskursseista sekä maaseudun vepsäläiskylien eläkeläisten parissa toteutetuista haastatteluista. Keskeisimmät tutkielmassa hyödynnetyt tutkimusmenetelmät olivat siten puolistrukturoidut haastattelut sekä pitkäkestoinen osallistuva havainnointi. Lisäksi tutkielmassa on käytetty runsaasti tutkimusperiodin aikana julkaistua vepsäläisiä käsittelevää mediamateriaalia, jota pääasiallisesti tuottivat Karjalan vepsäläiset itse. Tutkielman keskeisimmät johtopäätökset kiteytyvät havaintoon siitä, että eri vepsäläistoimijat tulkitsevat pan-vepsäläistä merkitysjärjestelmää hyvin erilaisiin henkilökohtaisiin perusteluihin vedoten ja siten antavat pan-vepsäläisille kulttuuri-ilmiöille myös hyvin erilaisia arvoja vepsäläisinä objekteina. Esimerkiksi maaseudun vanhukset tyypillisesti kritisoivat lähes kaikkia pan-vepsäläisiä ilmiöitä sillä perusteella, etteivät he tunnista itseään näistä ilmiöistä vepsäläisinä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pan-vepsäläiset kulttuuri-ilmiöt epäonnistuisivat vepsäläisyyden performansseina, sillä samat ilmiöt saattavat silti olla vakuuttavia vepsäläisen kulttuurin kuvauksia toisten tulkitsijoiden silmissä. Kaiken kaikkiaan vepsäläinen kulttuuri näyttäytyy tutkielmassa neuvoteltavissa olevana ja eri osapuolten välisten dialogin kautta uusiutuvana merkitysjärjestelmänä, jossa eri osapuolet asettavat itsensä diskursiivisesti vepsäläiseen kulttuuriseen kenttään ja tämän kommentoivan diskurssin kautta myös kulttuuria määritetään jatkuvasti uusiksi.
  • Suvanto, Noora (2017)
    Tutkielmassa tarkastellaan osallisuutta ja osallistamista Helsingin kaupungissa ja erityisesti Helsingin kaupungin digitaalisilla näytöillä. Työn tavoitteena on tarkastella Helsingin kaupungin digitaalisten näyttöjen potentiaalia toimia osallistamisen työkaluna. Lisäksi pohditaan ja kuvaillaan demokratian muutosta, digitalisaation vaikutuksia ja osallisuutta Helsingin kaupungissa. Demokratian muutoksessa teknologia ja ihmisten toimijuus mahdollistavat uusia demokratian muotoja joissa demokratia on entistä avoimempaa ja yhä useampi voi osallistua siihen. Tutkielmassa on toteutettu monipaikkaista kenttätyötä, johon on sisältynyt osallistuvaa havainnointia sekä haastatteluja. Päähaastateltavia tutkielmassa on seitsemän ja he ovat kaikki töissä Helsingin kaupungin virastoissa ja työskentelevät lähellä osallistamisen kenttää. Lisäksi havainnointi olen tehnyt sekä kaupungin digitaalisten näyttöjen yhteydessä sekä Helsingin kaupungin virastojen järjestämissä tapahtumissa, jotka liittyvät kaupungin kehittämiseen ja osallisuuteen. Helsingin kaupungilla on strategian mukaan olevan vahva poliittinen tahto osallistaa. Hallinnon muutokset ovat kuitenkin hitaita. Osallistaminen ja osallistuminen ovat olleet lain määritteleminä pakollisia vasta 2000 -luvun alusta alkaen, joten parhaat osallistamisen käytännöt (best practices) ovat vasta muotoutumassa. Digitalisaation ja informaatioteknologian kehityksen myötä deliberatiivinen demokratia on entistä helpommin saavutettavissa. Digitalisaatio mahdollistaa aikaisempaa laajemman osallistamisen ja osallistumisen. Myös asiantuntijuuden rooli on muuttumassa, kun osallistamisen ja digitalisaation johdosta tieto leviää kaupunkilaisille entistä helpommin. Toisaalta digitalisaatioon liittyy riski yhteiskunnallisesta eriarvoistumisesta. Vaikka digitalisaatio mahdollistaa entistä laajemman ja helpomman osallistamisen ja osallistumisen, eivät digitaaliset näytöt ole paras mahdollinen tapa osallistaa helsinkiläisiä. Näyttöjen paikkasidonnaisuus voi aiheuttaa eriarvoistumista ja rajoitteita osallistumiselle. Digitaalisten kaupunkinäyttöjen potentiaali voisi sen sijaan olla kaupungin viestinnällinen kanava, joka luo kaupunkitilaan mielikuvaa kaupungin tahdosta kuulla kaupunkilaisia. Digitaalisten kaupunkipintojen käyttöön liittyvät myös kysymykset yksityisyydestä ja yksilön vaikutelmanhallinnasta sekä vallasta, koska useimmiten kaupungin digitaalisilla pinnoilla osallistaminen suuntautuu ylhäältä alas eli kaupungin taholta kaupunkilaisille. Kaikki erilaiset osallistamisen tavat ovat kuitenkin tärkeitä Helsingin kaupungille ja sen kehittämiselle, koska kaupunkilaiset eivät ole homogeeninen ryhmä. Positiivinen ilmapiiri osallisuutta kohtaan edistää kaupunkilaisten aktiivisuutta ja välejä hallinnon ja kaupunkilaisten välillä.
  • Mynttinen, Heini (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten nairobilaiset epävirallisen sektorin torikauppiaat luovat länsimaalaisten hylkäämille vaatteille uutta arvoa torikaupassa, niin ettei vaatteita enää käsitetä vanhoina tekstiileinä. Tutkielma osallistuu antropologisiin keskusteluihin arvonmuodostuksesta, länsimaalaisista vaatteista Afrikassa ja siitä, voiko torikauppaa tarkastella erillään muusta sosiokulttuurisesta järjestelmästä. Tarkoituksena on myös antaa yksi uusi näkökulma lahjoitusvaatekaupasta käytävään keskusteluun. Tutkielman aineisto on kerätty pääasiassa Nairobissa kahden kuukauden pituisen antropologisen kenttätyön aikana kevättalvella 2014. Aineisto koostuu kolmella eri torilla Adamsillä, Toilla ja Gikomballa tehdystä osallistuvasta havainnoinnista. Lisäksi aineisto sisältää myyjien haastatteluja sekä kenialaisessa mediassa käytyä kierrätysvaatteisiin liittyvää keskustelua. Tärkeitä teoreetikkoja tutkielmalle ovat muun muassa länsimaalaisia vaatteita Afrikassa tutkineet Karen Tranberg Hansen, Jean ja John Comaroff sekä James Ferguson. Arvoon liittyvässä keskustelussa tutkielmassa seurataan osaksi Georg Simmelin ja Arjun Appadurain ajatuksia arvosta sekä Tuulikki Pietilän, Deborah Kapchanin ja Christopher Steinerin huomioita performatiivisesta arvonmuodostuksesta. Nairobilaiset kierrätysvaatekauppiaat muodostavat länsimaalaisten hylkäämille vaatteille uutta arvoa torikaupassa kategorisoinnin, vaatteiden esittelyn ja myyntipuheiden avulla. Kun vaatteet saapuvat kenialaisille toreille, vaatemyyjät lajittelevat ne erilaisiin laatukategorioihin nairobilaisten mieltymysten mukaan. Myyjät asettelevat vaatteet esille niiden laatukategorioiden mukaan ja pyrkivät myyntipuhellaan sekä eleillään luomaan vaatteille uutta arvoa. He antavat vaatteille merkityksiä, joihin nairobilaiset asiakkaat haluavat mielellään tarttua. Torikaupassa myös neuvotellaan kulttuurisista kategorioista. Torimyyjät korostavat kaupassa rehellisyyttään ja sitä, että vaatteita myymällä he hyödyttävät koko kenialaista yhteiskuntaa. Tutkielmassa päädytään siihen, että länsimaalaiset vaatteet eivät kanna mukanaan merkityksiä, vaan kauppiaat ja asiakkaat määrittelevät ne uudelleen. Kierrätysvaatteissa tärkeintä myyjille ja asiakkaille ei ole vaatteiden länsimaalaisuus. Performatiivinen arvonluonti on arvoa tuottavaa. Vaatteet eivät vielä ole valmiita kun ne tulevat Nairobiin, vaan niiden arvonmuodostus on vasta alussa. Nairobilaiset kauppiaat ja asiakkaat eivät ole vain vaatteiden passiivisia vastaanottajia, vaan arvonmuodostuksessa korostuu paikallisten oma toimijuus. Vaatteet mahdollistavat nairobilaisille heidän haluamansa siistin ja fiksun pukeutumisen. Myös köyhemmät kenialaiset pystyvät ostamaan vaatteita, joihin heillä ei muuten olisi varaa. Torikauppaa ei voi tarkastella erillään muusta yhteiskunnasta. Vaatteiden arvonmuodostus on osa laajempaa kulttuurista neuvottelua, ja näin torikauppa on olennaisesti sidoksissa myös muuhun sosiokulttuuriseen järjestelmään.
  • Varvikko, Juha Matti (2015)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kiertelevien muusikoiden (músicos ambulantes) työtä Perun pääkaupungissa Limassa, heidän suhdettaan edustamaansa kreolimusiikkiperinteeseen sekä kyseisen perinteen asemaa perulaisessa kulttuurikokonaisuudessa. Työssä muusikot vertautuvat suullisen tradition kantajiin, jotka performansseissaan ammentavat Liman kreolimenneisyydestä tarinankertojien tapaan. Vaikka painopiste on yhtäältä musiikillisissa käytänteisissä musiikillisten teosten tai ’tekstien’ sijaan ja toisaalta esityksen vuorovaikutuksellisissa puolissa, pyritään tutkielmassa siitä huolimatta lähestymään sen keskeistä käsitettä, performanssia, tavalla, joka tasapainottaa performanssin monet merkityksen tasot ja samalla pohjaa ne kulttuurisesti ja historiallisesti spesifeihin konteksteihin. Tutkielman alaotsikon, ’Analyysi performanssin poetiikasta ja politiikasta’, taustalla on kaksi yhteenkietoutuvaa tapaa ymmärtää ääni yhtäältä puhutun ja lauletun performanssin kanavana ja toisaalta yhteiskunnallisen aseman metaforana. Työn pääasiallisena tutkimusmenetelmänä oli osallistuva havainnointi kahden ryhmän ja yhden itsenäisen kiertelevän muusikon seurassa kolmen kuukauden ajanjakson aikana huhtikuusta kesäkuuhun 2007. Kirjoitettujen havaintomuistiinpanojen ohella aineisto koostuu äänitetyistä haastatteluista ja videomateriaalista. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään muusikoiden elämäntarinoita ja eritoten sitä, miten he päätyivät kiertelevän muusikon toimeensa, miten he puhuivat taiteilijuudestaan, suhteestaan muihin muusikoihin, sekä kilpaileviin ryhmiin että omiin soittokumppaneihinsa, yleisöön ja ravintoloiden omistajiin. Kyselylomakkeista, joilla haluttiin valottaa yleisön suhtautumista muusikoihin, kävi ilmi, kuinka kyseistä musiikkityyliä pidettiin yhteisenä kansanperintönä. Työn edetessä esitellään joitain niistä kulttuurisista strategioista, joilla kiertelevät muusikot pyrkivät legitimoimaan tekemäänsä työtä. Hyödyntäen tutuista lauluista koostuvaa jaettua perinnettä he yrittivät solmia kontaktia yleisöönsä ja luoda vastavuoroisuuden ilmapiiriä, jossa kuulijalla olisi moraalinen velvoite vastata musiikin lahjaan ja vapaaehtoisesti tarjota rahaa 'tunnustuksena musiikista ja tulkinnasta, kunnioituksesta taiteellista puolta kohtaan', kuten yksi muusikoista asian ilmaisi. Silloin kun tämä strategia epäonnistui, he saattoivat vedota taloudelliseen velvoitteeseen maksaa esitetyistä lauluista, mutta aggressiiviset vaatimukset johtivat monesti siihen, että asiakkaat valittivat ravintolan omistajalle ja jatkossa tämä kielsi muusikoilta luvan soittaa tiloissaan. Yhtenä työn johtopäätöksistä on, että muusikot esiintyessään ikään kuin he esiintyisivät arvostavalle konserttiyleisölle välinpitämättömien lounastajien sijaan pyrkivät symbolisesti muuttamaan epävakaat työolosuhteensa ja voittamaan marginaalisuutensa.
  • Huhtaniemi, Emmi (2016)
    Tutkielmani kuvaa etnografisesti Cita milenariaa, uushenkistä rituaalia Meksikon Chiapasissa, joka ajoittui maya-kalenterin suuren syklin vaihdokseen 21.12.2012. Tapahtuma oli maya-vanhin Marzo Yuk Quetzalin organisoima, ja sen tavoitteena oli koko ihmiskunnan auttaminen tietoisuudessaan korkeammalle tasolle. Kuvaan niitä laajoja yhteyksiä, joiden kautta rituaali kykenee muokkaamaan todellisuutta, sekä tapahtumassa syntynyttä maagista kokemusta, joka on tyypillinen uushenkisyydelle. Tutkimuksessa käytetty pääasiallinen metodi on kolmen kuukauden mittainen (joulu-helmikuu 2012) kenttätyö uushenkisessä yhteisössä Meksikon Chiapasissa. Tuosta ajasta 13 päivää (9.-21.12.) oli varsinaista rituaalia, henkistä puhdistautumista ja eristäytymistä maailmasta, joka kulminoitui talvipäivänseisauksen hetkellä toteutettuun seremoniaan Palenquen maya-temppeleiden raunioilla. Tapahtuman jälkeen jäin yhteisöön seuraamaan sen arkea ja tekemään haastatteluja. Metodini muodostui hyvin kokemukselliseksi ja empaattisesti sitoutuneeksi, sillä skeptisyydestäni huolimatta koin myytin tulevan todeksi. Tutkimusotteeni on hyvin fenomenologinen ja subjektiivista kokemusta painottava, ja pyrin ymmärtämään syntyneen neonatiivin kokemuksen osatekijöitä. Aineisto koostuu osallistuvan havainnoinnin tuloksista, nauhoitetusta valmistautumisrutiineista, keskusteluista ja haastatteluista. Lisäksi kuvaan sanallisesti tapahtuman ympäristöä, keskeisiä rituaalitiloja ja toimituksia, sekä merkityksellisiä esineitä. Rituaalikokemuksessa kehollinen taso punoutuu sosiaaliseen ja myyttiseen, ja monimuotoinen aineisto avaa syvempiä näkökulmia kokonaisuuteen. Etnografiapainotteisuuden lisäksi tarkastelen Cita milenariaa virtuaalisena rituaalitilana, josta osallistujat ammentavat uuden maailman elementtejä kehon ja mielen yhdistävissä harjoituksissa. Rituaalin yhteydet ulottuvat sekä kosmiselle, yhteiskunnalliselle, sosiaaliselle että henkilökohtaiselle tasolle, ja sen muutosvoima kumpuaa sen sisäisistä dynamiikoista. Tapahtuman taustalla olevan yhteisön ideologia korostaa kaiken ykseyttä ja toimii vastavoimana huumesodan keskellä olevan Meksikon yhteiskunnalliselle tilanteelle. Magia ja myytti saavat myös kokemuksellisen ja sosiaalisen merkityksen, ja niiden kokemus voimistuu valmistautumisjakson aikana. Henkiset harjoitukset saivat osallistujissa aikaan monenlaisia arkikokemuksesta poikkeavia elämyksiä, jotka tulkittiin maagisiksi merkeiksi tietoisuuden muutoksesta. Näille kokemuksille haettiin selitystä tapahtumaa ympäröivästä uushenkisestä ja neonatiivista viitekehyksestä. Cita milenariassa havaittu todellisuuden muutos on ennenkaikkea muutos osallistujien tietoisuudessa. Merkitykset punoutuvat aistien kautta omaan kehoon ja olemuksen kaikille tasoille.
  • Suvilaakso, Hanna (2012)
    Tutkielma tarkastelee venäjänkielisten maahanmuuttajien elämää asuinpaikkakunnallaan pyrkimyksenään ymmärtää maahanmuuttajien elettyä maailmaa ja sen muodostumista osana jokapäiväistä paikassa elettyä elämää. Työssä kysytään millaisista elementeistä elämä uudella paikkakunnalla, paikassa, venäjänkielisten maahanmuuttajien kokemuksessa rakentuu ja mikä paikassa ja elämässä siellä koetaan tärkeäksi. Tutkielman aineistonkeruu on toteutettu noin 6 kuukautta kestäneen etnografisen kenttätyöjakson aikana vuonna 2009. Aineistonkeruuseen on käytetty kahta metodia: Osallistuvan havainnoinnin kautta aineistoa on kerätty venäjänkielisten maahanmuuttajien paikallisyhdistyksen toimintaan tutustuen ja osallistuen. Lisäksi työhön on haastateltu 18 venäjänkielistä maahanmuuttajaa yhdistyksen toiminta-alueelta ja sen ympäristöstä. Tutkielmassa venäjänkielisten maahanmuuttajien elämä muuttopaikkakunnalla näyttäytyy sekä tähän hetkeen ja paikkaan suuntautuneesta elämästä että tärkeistä kulttuurisista jatkumoista muodostuvana. Näitä muutoksen ja jatkuvuuden aspekteja tarkastellaan työssä fenomenologisten paikkaa ja paikan kokemusta ymmärtämään pyrkivien teoreettisten lähestymistapojen sekä sosiaalisen muistin käsitteen kautta, ja avataan erityisesti habituksen – sosiaalisen rakenteen - käsitteen valossa. Näiden tarkastelukulmien kautta työssä avautuu näkökulma maahanmuuttajien kuulumisen rakentumiseen kahden maailman – kahden erilaisen sosiaalisen rakenteen - kohdatessa maahanmuuttajien eletyssä paikassa. Asuminen, päivittäinen elämä ja arki, kiinnittää maahanmuuttajia vahvasti tähän hetkeen - uuteen maailmaan ja siellä elettävään elämään - tehden asuinpaikasta kodin ja kuulumisen paikan. Asumisen kautta uusi maailma opitaan ja omaksutaan. Samalla maahanmuuttaja kantaa vanhaa maailmaa, habitukseen kiinnittynyttä sosiaalista rakennetta, mukana jaettuihin kulttuurisiin käytäntöihin ja tapoihin, instituutioihin ja arvoihin kiinnittyneenä. Nämä kulttuurisen ryhmän jakaman sosiaalisen muistin osa-alueet pitävät yllä yhteyden menneeseen, taakse jätettyyn kuulumisen paikkaan ja maailmaan ja emotionaalisesti merkittävään kotiin, tuottaen kokemusta jatkuvuudesta uudessakin ympäristössä. Samalla ne toimivat siltana kahden maailman välillä tuottaen näin osaltaan kuulumista ja kotona olon – kokemuksesta myös uudessa paikassa siellä eletyn elämän osina. Perhe ja uskonto merkityksellistyvät maahanmuuttajien uuden ja vanhan maailman, muutoksen ja jatkuvuuden, risteyskohdassa kuulumisena ja kuulumisen kokemuksen tuottajina molempiin. Perhe, sukulaisuus sekä kasvatus ovat erityisessä roolissa vanhan maailman välittäjinä ja kantajina, mutta samalla uuden kulttuurin ja rakenteen vaikutuspiirissä myös muutoksessa. Erityisesti lasten ja kasvatuksen kohdalla mukana kannettu habitus näyttäytyykin myös mahdollisuutena ymmärtää ja ottaa haltuun uutta maailmaa tutusta rakenteesta käsin. Myös uskonto näyttäytyy tärkeänä osana mukana kannettua vanhaa maailmaa, muistin jatkumona sekä jokapäiväisen elämän tasolle yltävänä kosmologian ja rakenteen yhteenkietoutumiseen mahdollistuneena tapana kohdata ja ymmärtää uutta maailmaa ja siinä eletyn elämän haasteita. Samalla uskonto merkityksellistyy yhteisönä, joka tarjoaa myös kansallisten ja etnisten rajojen yli yltävän, paikallisten kanssa jaetun, kokemuksen kuulumisesta. Tutkielma osoittaa, miten paikassa eletyssä elämässään maahanmuuttajat neuvottelevat kuulumisesta, kotona olon mahdollisuuksista, kahden maailman, muutoksen ja jatkuvuuden sekä samalla erilaisten kuulumisen yhteisöiden risteyskohdassa. Työssä näyttäytyy myös, miten erilaisten rakenteiden kohdatessa samassa paikassa ne merkityksellistyvät symbolisina rajoina, joihin liittyy paikassa eletyssä elämässä erityisesti maahanmuuton lisääntyessä myös vierauden ja ulkopuolisuuden kokemuksia. Samalla tutkielma kuitenkin osoittaa, että pitäessään kiinni habituksensa kannalta merkittävistä asioista maahanmuuttajat myös etsivät ja rakentavat mahdollisuuksia kuulumisen ja osallisuuden – kotona-olon – kokemukseen uuteen paikkaan ja erityisesti sen paikalliseen yhteisöön.
  • Sievänen, Päivi (2012)
    Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee hi-viruksen leviämistä Namibiassa, paikallisen klinikan henkilökunnan antamien selitysmallien valossa. Tutkielma esittelee hi-viruksen leviämiseen kietoutuneita tekijöitä, tarkastelee erilaisia hiv:n leviämisen ja sen ehkäisyn tutkimussuuntia sekä länsimaisia käsityksiä Afrikasta, afrikkalaisista ja hiv:n leviämisestä siellä. Tutkimus tarkastelee myös, miten Namibian kansallisessa ja kansainvälisiin sopimuksiinkin sitoutuneessa hiv-politiikassa esiin tuodut viruksen leviämisen estokeinot, kuten tiedon lisääminen ja sitä kautta seksuaalikäyttäytymisen oletettu muutos, voidaan nähdä toimivan Namibiassa peilatessa niitä henkilökunnan antamiin selitysmalleihin. Tutkielma on etnografinen ja sen aineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin ja kahdenkeskisten, nauhoitettujen haastatteluiden keinoin Namibian pääkaupungin Windhoekin leimallisesti köyhässä Katutura-kaupunginosassa sijaitsevalta kansalaisjärjestön klinikalta kahden kuukauden kenttätyön aikana syksyllä 2011. Haastatteluaineisto koostuu yhdeksästä paikallisen työntekijän haastattelusta. Tärkeimpinä syinä hi-viruksen leviämiselle ovat henkilökunnan mielestä yhteiskunnan sosiaaliset tekijät, erityisesti naisten köyhyyden ja namibialaisen yhteiskunnan gender-käsitysten kietoutuminen leviämiseen. Namibiassa monet naiset ovat köyhiä ja riippuvaisia miesten taloudellisesta tuesta. Monien heidän keinona pärjätä köyhyydessä ovat taloudellisesti motivoituneet sukupuolisuhteet, jotka eivät kuitenkaan ole prostituutiota. Myös monet vakituiset parisuhteet pitävät sisällään taloudellisen aspektin. Taloudellinen tuki, joka voi olla niin rahaa kuin materiaa tai esimerkiksi lupa asua miehen luona, vaikeuttaa naisten suojautumista hi-virukselta, sillä tuen ehtona ovat usein suojaamattomat sukupuolisuhteet. Gender-käsitykset vaikuttavat viruksen leviämiseen, sillä naisilla ei nähdä olevan valtaa vaatia tai päättää kondomin käytöstä, poikkeuksena kuitenkin taloudellisesti itsenäiset naiset. Namibiassa yleiset rinnakkaissuhteet ja niiden linkittyminen seksiverkostoihin ovat nopea väylä viruksen leviämiselle. Tutkielmassa todetaan, ettei hiv-tartunnan saaminen ole aina kiinni yksilön omista valinnoista, kuten esimerkiksi koululääketieteellinen näkemys leviämiseen painottaa, vaan siitä että ihminen saattaa elää tilanteessa, jossa virukselta suojautuminen on yksinkertaisesti mahdotonta. Henkilökunnan antamat selitysmallit poikkesivat länsimaiden stereotyyppisistä näkemyksistä Afrikan hiv-pandemian leviämiseen: namibialaisten nähtiin olevan tietoisia siitä, miten hi-virus leviää ja heidän todettiin uskovan vain marginaalisesti tieteellisistä poikkeaviin selitysmalleihin. Hiv:n leviäminen Namibiassa ei siis voida nähdä olevan linkittynyt erityisesti kolonialistisia peruja olevaan länsimaiseen ajatukseen, että virus leviäisi Afrikassa esimerkiksi tietämättömyyden, erityisen seksuaalisuuden ja outojen uskomusten tai käytäntöjen takia.
  • Reponen, Elina (2015)
    Tutkimus käsittelee paikan muodostumista Brasilian Rio de Janeirossa, favela-yhteisössä nimeltä Canta-galo-Pavão-Pavãozinho. Favela-yhteisö on epävirallinen asuinalue, joka sijaitsee käytännössä laittomasti kaupungin keskustassa. Alueen asukkaat yleensä joko omistavat tai vuokraavat asuntojaan laillisesti, mutta itse maa-alue on kaupungin omistuksessa. Rio de Janeiron historiassa useita favela-yhteisöjä onkin purettu tai siirretty vastoin niiden asukkaiden tahtoa. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella keinoja, joilla asukkaat luovat omistussuhteen asuinpaikkaansa ja sitä kautta hakevat oikeutusta läsnäololleen kaupungissa. Tutkielman aineisto on kerätty neljän kuukauden tutkimusjaksolla Rio de Janeirossa syksyllä 2013. Tutkielman pääasialliset tutkimusmenetelmät ovat syvähaastattelut sekä osallistuva havainnointi. Aineiston avulla päädytään tulokseen, että Cantagalo-Pavão-Pavãozinhon asukkaiden suhde paikkaan syntyy ihmisten ja historiallis-kulttuurisen kontekstin kohtaamisesta tilassa ja ajassa. Suhde käy ilmi esimerkiksi tilanteissa, joissa henkilö paikantaa itsensä tilassa ja kommunikoi paikan tuntemustaan eteenpäin liikkumisen narratiiveissa. Lisäksi paikoille annetut nimet välittävät niihin liitettäviä tarinoita. Työssä todetaan, että kuullakseen niiden kaupunkilaisten äänen, jotka ovat alakynnessä julkisessa keskustelussa, täytyy kuunnella kaikilla aisteilla. Cantagalo-Pavão-Pavãozinho on täynnä erilaisia graffiteja, jotka voidaan nähdä hiljaisina puheenvuoroina paikan elinolojen parantamiseksi. Graffitit muuttavat favela-yhteisön seinät kommunikatiiviseksi areenaksi, jolla paikoille annetuista merkityksistä neuvotellaan. Sekä liikkumisen narratiivit ja paikkojen nimet että graffitien kautta välitetyt puheenvuorot liittävät yhteisön yhteisiä tarinoita ja yksilön omia kokemuksia fyysiseen ympäristöön. Ne voidaan nähdä keinoina, joilla Cantagalo-Pavão-Pavãozinhon asukkaat ottavat osaa julkiseen keskusteluun ja neuvottelevat oikeudestaan asuttaa kaupungin keskustan kaunista maisemaa. Paikka voi toimia kehyksenä, jonka kautta tätä kokonaisuutta katsotaan, ja toisaalta kehys voidaan nähdä lähteenä paikan syntymiselle. Lopulta teoreettisen keskustelun sekä kerätyn aineiston valossa todetaan, etteivät paikat ole irrotettavissa ihmisistä. Pysähtyneen olemassaolon sijaan paikat tapahtuvat ihmisten kohdatessa toisia ihmisiä ja heidän paikoilleen antamia merkityksiä tilassa ja ajassa.
  • Uusivirta, Heidi (2015)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään tarkastelemaan uruguaylaisten lasten ja nuorten sosialisaatiota uusien teknologioiden näkökulmasta. Tutkielmassa perehdytään siihen, miten Plan Ceibal -projektin myötä lapsille annetut XO-tietokoneet näkyvät lasten elämässä sekä tuodaan aiheeseen antropologinen näkökulma. Tutkimuskysymys on kolmiosainen. Ensinnäkin tutkielmassa analysoidaan, miten tietokoneet näkyvät lasten sosialisaatiossa. Toiseksi tutkielmasssa tutkitaan sitä, miten lasten oma toimijuus näkyy siinä, mitä he tekevät tietokoneilla ja miten he niitä hyödyntävät. Kolmanneksi tutkielmassa pohditaan, avautuuko Plan Ceibal -projektin myötä lapsille uusia maailmoja. Tutkielman teoriapohjan muodostaa antropologinen kirjallisuus ja lapsuuden tutkimus. Tutkimuksenteon metodeja ovat antropologian tradition mukainen osallistuva havainnointi ja haastattelut. Tutkielman etnografisen aineiston muodostavat kolmen kuukauden kenttätyöjakson aikana kerätty havainto- ja haastattelumateriaali sekä virtuaalietnografia. Tutkielmassa todetaan, että Plan Ceibal -projektin innovatiivisesta ja eteenpäin pyrkivästä ideologiasta huolimatta lapset pyritään pitämään aikuisten kontrollin ulottuvissa. Lasten toimijuus ja tietokoneen myötä lisääntynyt liikkumavara kuitenkin haastaa aikuisten luoman suojamuurin. Lasten omat mielenkiinnot ovat vahva motivaatiotekijä ja he oppivat käyttämään tietokoneita nopeammin ja paremmin kuin heitä ympäröivät aikuiset. Plan Ceibal -projektin tarkoituksena on, että tietokoneet otetaan koulussa opetuskäyttöön. Luokkahuoneessa tapahtuva teknologiamurros on kuitenkin osoittautunut haastavaksi, sillä opettajat eivät ole saaneet tarpeeksi perehdytystä. Kirjallisuuden ja etnografisen aineiston perusteella tutkielmassa todetaan, että lapset käyttävät tietokoneita sujuvasti ja leikitellen omien halujensa mukaan. Tietokoneet ja niiden myötä avautuvat uudet maailmat ovat lapsille työkaluja identiteetin rakentamiseen. Tutkielmassa todetaan, että lasten toimintaa määrittävä piirre on lasten oma toimijuus ja omat mielenkiinnot.
  • Lassila, Maija Matilda (2012)
    Tutkielman aiheena on Ranskan Polynesiassa sijaitsevan Moorean saaren yhteisön kosmologinen ympäristösuhde tarkastellen erityisesti saaren laguunia kulttuurisesti merkityksellisenä paikkana ja osana kokonaisvaltaista kulttuurista tietojärjestelmää. Tutkielmassa laguunin merkitys korostuu suhteessa toisenlaiseen paikan määrittelyyn, laguuniin perustettuun suojeluohjelmaan, joka kieltää kalastuksen usealla alueella ympäri saarta, sillä laguunin kalojen on havaittu vähentyneen. Suojeluohjelma, jossa laguunin tila rajautuu kiellettyihin ja sallittuihin alueisiin, herättää monissa saaren asukkaissa kokemuksen ulkoa tulevista, mielivaltaisista säännöistä ja luokittelee kalastajat ainoastaan resurssin loppuunkuluttajiksi. Laguuni on osa koko saarta, missä pienimuotoinen kalastus on aina ollut ensisijaisen tärkeää yhteisölle. Tutkimuskysymyksenä on, millaisia tietojärjestelmiä edustavat moorealaisten kalastajien ja toisaalta ympäristönsuojeluohjelmassa vaikuttava tieto laguunista ympäristönä ja millaista vuorovaikutusta näiden tiedon maailmojen välillä on. Tutkimuksen metodi oli neljän kuukauden pituinen kenttätyöjakso Moorealla joulukuusta 2010 huhtikuuhun 2011, jona aikana kerättiin aineistoa pääosin osallistuvalla havainnoinnilla, nauhoitetuilla haastatteluilla ja epämuodollisilla keskusteluilla. Tutkimukseen haastateltiin kalastajia, viranomaisia, kulttuurijärjestöjen edustajia, tutkijoita sekä muita ihmisiä. Aineisto on kerätty kenttätyön lisäksi Moorealta ja Tahitilta saaduista tutkimusraporteista ja ympäristönsuojeluesitteistä sekä laajasta teoreettisesta kirjallisuudesta. Moorean laguunin kalastuskiellot ovat osa historiallista ja poliittista jatkumoa, jossa saari on jo kauan ollut yhteydessä ulkopuolisiin vaikutteisiin ja kategorioihin. Laguunin suojelussa on mukana useita toimijoita paikallisestikin. Kulttuuri on muuttunut. Silti kulttuurin jatkuvuudelle olennaiset kategoriat esimerkiksi maanomistuksessa pätevät edelleen. Moorealaisten maasuhde on esi-isällinen ja voimakas kulttuurisen identiteetin rakentaja. Ympäristötietoisuuden vahvuus tulee esiin moorealaisten tunteessa omasta toimijuudestaan osana ympäristöä ja niissä sukupolvien kautta kulkeneissa käytännöissä, joita ylläpidetään esimerkiksi laguunissa. Moorealaisten ympäristösuhde on yhtä lailla spirituaalinen kuin käytännöllinenkin. Päädytään johtopäätökseen, että luonto, ja siten tieto, tuotetaan yhdessä eroista koostuvassa maailmassa. Paikat tulevat merkityksellisiksi osana sosiaalista todellisuutta, ihmisen sitoutuessa maailmaan aktiivisesti, vuorovaikutuksessa sekä ympäristönsä, muiden ihmisten että muiden lajien kanssa. Moorean laguunissa kohtaavat yksilön ja yhteisön kasautunut kokemus ja tieto paikasta. Laguunin tärkeys moorealaisille nykyäänkin näkyy siinä keskustelussa ja ristiriidoissa, joita se herättää laguunin jatkuvuuden mahdollisuuksista. Tietyt kategoriat luonnosta ja paikasta tuovat konkreettisia muutoksia. Tutkielma herättää kysymyksen, millaisia edellytyksiä ihmisillä on elää omanlaistaan elämää, omassa maisemassaan ja resursseineen, myös ympäristönmuutosten ja niihin etsittyjen ratkaisujen keskellä.
  • Hannula, Krista (2016)
    International student action is characterised by cross border mobility and maintaining contacts around the world. English language is a significant aspect of internationalisation of higher education and an important factor in students’ endeavours of mobility. Transnationalism examines mobility through networks of interaction and dependence that span across state borders. In the context of the individual this means social connections formed and maintained simultaneously to country of origin and new place of residence. The purpose of this study is to describe the motives and experiences of foreign degree students at the University of Helsinki. This study examines especially two topics that affect foreign degree students in Finland, transnationalism and language. Qualitative research methods were used in this master’s thesis. Traditionally ethnographic methods are in the centre of anthropological inquiry. Because of the nature of the subject of this study the majority of data was collected using interviews. For this study ten foreign degree students from different stages of their studies were interviewed using a thematic interview. Additionally observations from international student events were used as data. The interviews were analysed using qualitative content analysis. The findings of this study describe foreign degree students’ motives of mobility, forms of life management and relevance of language in their experiences. The findings show that for students coming to Finland, significant motivators are lack of tuition fees, ability to study in English, appeal of country, valuation of higher education, and personal and professional benefits. The important factors in relation to life management are adapting to a new environment, social networks, and a sense of having two homes. Additionally experiences of studies and support services as well as thoughts about the future affect life management. English language was found to facilitate forming social relations in a new environment, networking within the university and multicultural communication. On the other hand, lack of Finnish skills marginalizes foreign students in Finnish society. The importance language skills is emphasised for students who want to stay in Finland after completing their studies. This study shows the significant role language plays in the different aspects of a foreign students life. The university community offers a basis for adapting through social inclusion of students into the international student community at the university. However, further integration into Finnish society requires initiative and effort. In this study, transnationalism appears especially in the social connections maintained with country of origin, for example via social media. Social connections with homeland are significant when faced with difficulties, while social connections formed locally gain significance over time. Social relations and familiarisation with new environment enhance feelings of belonging.
  • Koskenalho, Ninnu (2015)
    Tutkielma käsittelee uskonelämän yliluonnollisen kokemisen tekniikoita uuskarismaattisessa Elävä Sana -seurakunnassa Helsingin Pasilassa. Se pyrkii ottamaan selvää siitä, miten tutkimuksen kohteena olevat ihmiset tekevät yliluonnollisesta itselleen kokemuksellista todellisuutta, ja miten tämä vaikuttaa heidän minäkuvaansa ja maailmankuvaansa. Tutkimusta motivoi kiinnostus poikkeaviin tietoisuudentiloihin, jollaiseksi aistillis-emotionaaliset kohtaamiset jumalolennon kanssa voidaan lukea. Työ osallistuu kristinuskon antropologian teoreettiseen keskusteluun tuomalla siihen ihmekokemuksiin ja emotionaaliseen uskonnollisuuteen liittyvää etnografista aineistoa fenomenologisesti ja transpersoonallisesti kehystettynä. Lisäksi tutkielma liittyy yhteiskunnalliseen uskontokeskusteluun nostamalla uskonnon rakenteellisten ja dogmaattisten piirteiden sijasta sen yliluonnollisen ja henkilökohtaisen, mysteerisen puolen tutkimuksen kohteeksi. Uskon elävän kokemisen keskeiseksi määrittäväksi tekijäksi tutkimuskohteessa nousee persoonallinen ja henkilökohtainen jumalsuhde, jonka seurakuntalaiset pyrkivät kokemaan mahdollisimman todellisena. Yliluonnollisen toimijan aistillinen kokeminen on taito. Sitä opetellaan erilaisilla uskon tekniikoilla, joita tutkielma esittelee. Nämä tekniikat liittyvät tavalla tai toisella Jumalan kanssa kommunikoimiseen, sillä juuri vastavuoroisena koettu kommunikaatio tekee suhteesta todellisen. Jumala näyttelee uskovien elämässä useita rooleja, joista tärkeimmäksi osoittautuu rakastavan vanhemman rooli. Tämän rakenteellisena vastaparina seurakuntalaiset asettuvat jumalsuhteessaan lapsen rooliin. Elävässä Sanassa puhutaan 'lapseuden hengestä', jolla tarkoitetaan viattomuutta, kyseenalaistamattomuutta, mielen rajat ylittävää sydämellä uskomista, rakastavan vanhemman syliin heittäytymistä kaikissa asioissa. Tätä pidetään uskonelämän kannalta parhaana mahdollisena sisäisenä asemana. Lapseuden hengen nimissä seurakuntalaiset avaavat keskuuteensa erityisen rituaalisen tilan, jonka puitteissa toteuttaa lapsen tärkeintä tehtävää: leikkiä. Seurakunta koetaan ennen kaikkea vapaana tilana, jossa ihmisen henkilökohtainen henkinen kokemus saa näkyä ja kuulua. Elävä Sana näyttäytyy haastateltavien puheissa vapauden ja ilon täyttämänä paikkana samalla, kun valtionkirkkoa pidetään tylsänä, jäykkänä ja sääntöjen tukahduttamana paikkana, jossa vallitsee uskonnollisuus aidon elävän uskon sijaan. Tutkielma esittää, että Elävän Sanan uskon tekniikat ovat ritualisoituja leikin tekniikoita, joiden avulla uskovat sisällyttävät kokemukseensa yhtäaikaisen tietoisuuden useammasta eri todellisuuden tasosta, joista osa on yleisesti havaittavia ja osa ei.