Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Yleinen valtio-oppi, hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen linja"

Sort by: Order: Results:

  • Chen, Tian (2016)
    As the biggest international supporter of higher education at present, the World Bank influents heavily on its member country’s policies. Based on human capital theory, the theory of rates of return of investment in education was brought about. And based on the calculation of economic returns of different educational levels, and by analyzing the content of the Bank’s website, the Bank’s relevant documents as well as its work in China, together with a close look at the case of Bank’s work with IPRCC, through the research methodology of historical analysis, basic accounting and case study, this paper looked into how World Banks policies on Chinese higher education have developed over time, and found out the profiling of the World Bank of itself as Knowledge Bank experienced a process of disvalue higher education, focus on vocational education, gradually also look at other forms of higher education, then ‘knowledge bank’ role. And these anchoring as well as their following policies are visible in the case of China.
  • Ketola, Mari (2017)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Tampere3-hankkeen syntyvaiheita institutionaalisen muutoksen viitekehyksen avulla. Tampere3-hankkeella viitataan Tampereen kolmen korkeakoulun uudenlaisen korkeakouluyhteisön syntyprosessiin. Tutkimus on teoriaohjautuva tapaustutkimus, jossa tutkielman teoreettinen viitekehys on ohjannut tutkimuskysymyksen, tutkimusaineiston sekä analyysin rakentumista. Tutkielman teoriaosuus koostuu korkeakoulujen yhteistyötä käsittelevästä tutkimuksesta, uuden institutionalismin suuntauksista sekä instituutioiden muutoksesta. Teoreettisen keskustelun pohjalta syntyy analyysikehikko, johon peilaten Tampere3-hankkeen syntyä selvitetään. Instituutiolla viitataan tutkielmassa suomalaiseen duaalimalliin perustuvaan korkeakoulujärjestelmään. Tutkielman aineisto kerättiin kahdeksassa teemahaastattelussa, joista yksi oli parihaastattelu ja loput yksilöhaastatteluja. Haastateltavien joukko koostui Tampere3-hankkeen keskeisistä toimijoista ja korkeakoulukentän henkilöistä, jotka olivat seuranneet hankkeen etenemistä. Haastatteluja analysoitiin anonyymisti. Haastattelujen ohella materiaalina käytettiin tiedotteita ja korkeakoulupoliittisia selvityksiä. Aineistotriangulaation avulla lisättiin tutkimuksen luotettavuutta. Aineistoa tutkittiin teoriaohjautuvan sisällönanalyysin keinoin, ja lisäksi analyysi pohjautui ideaan prosessin jäljittämisestä ja kausaalisista mekanismeista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hankkeen kehittyminen on ollut monen tekijän summa. Ilmiöön ovat vaikuttaneet sekä instituution ulkoiset että sisäiset tekijät. Yhtäältä instituutio on ollut rakenteeltaan ja luonteeltaan sellainen, että se on mahdollistanut korkeakouluille uudenlaisen strategisemman johtamistyylin ja uudenlaiset avaukset, ja toisaalta hanke on myös tarvinnut syntyäkseen vahvoja toimijoita, joilla on ollut intressi viedä hanketta eteenpäin. Toisaalta instituutiossa on kuitenkin ollut vahva veto-oikeuden käyttäjä, valtionhallinto, joka on vaikuttanut siihen, missä määrin muutokset ovat olleet mahdollisia. Ympärillä tapahtuvalla kehityksellä – sekä aluepoliittisella että kansainvälisellä kehityksellä – on ollut oma vaikutuksensa hankkeen syntyyn, sillä instituutiot muodostavat vuorovaikutteisen kokonaisuuden toistensa kanssa. Kansainvälinen kilpailu on paitsi ajanut korkeakouluinstituutiota kohti muutoksia myös tarjonnut malleja muutokseen.
  • Inkeroinen, Mikko-Heikki (2012)
    Syksyllä 2011 voimaan tullut tietohallintolaki on lisännyt tarvetta organisoida kokonaisarkkitehtuurityötä Suomen kunnissa. Valtionvarainministeriö on informaatio-ohjauksella pyrkinyt opastamaan kuntien kokonaisarkkitehtuurityötä, mm. luomalla yleiseksi ohjeeksi Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin hallintamallin JHKA:n. JHKA:n ohjausvaikutus on ollut varsin vahva, sillä sitä on sovellettu kunnissa ilman sen sovittamista kunnan oman toiminnan erityispiirteisiin. Tässä tutkimuksessa on tutkittu kymmenen kunnan - Hollolan, Espoon, Jyväskylän, Lappeenrannan, Porin, Tampereen, Varkauden, Turun, ja Helsingin kokonaisarkkitehtuurin hallintamallien hyväksyttyjä tai luonnosvaiheessa olevia versioita. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, mitkä asiakirjat ovat toimineet kuntien hallintamalliasiakirjojen esikuvina, miten hallintamalliasiakirjat soveltuvat kunnan kokonaisarkkitehtuurityöhön ja minkälaisia haasteita sekä mahdollisuuksia kokonaisarkkitehtuurin hallinta kunnille asettaa. Kokonaisarkkitehtuuria tarkastellaan uuden institutionalismin muodostaman viitekehyksen kautta, huomioiden valtion lainsäädännöllisen ja informaatio-ohjauksen keinoin toteutetun ohjauksen vaikutukset kuntien toteutuksiin. Tutkimus perustuu kokonaisarkkitehtuuritoiminnan omistajan ja kokonaisarkkitehtuurikonsulttien esihaastatteluista muodostettujen tutkimusteemojen perusteella suoritettuun sisällönanalyysiin ja sen lopputuloksena on arvio kokonaisarkkitehtuurin hallintamallien soveltuvuudesta kunnan toiminnan ohjaamiseen. Tarkasteltujen kokonaisarkkitehtuurien hallintamalleista voidaan tunnistaa kaksi pääteemaa. Ensimmäiseksi, kokonaisarkkitehtuurin hallintamalliasiakirjoissa ei ole riittävästi huomioitu kuntia ja kuntien toimialoja koskevaa lainsäädäntöä. Tämä muodostuu ongelmaksi, kun tarkastellaan eroavaisuuksia kunnan toimialojen rakenteissa ja näiden erityislainsäädännön velvoitteita. Kokonaisarkkitehtuuritoiminnan huomioiminen hallintosäännöissä on edellytys kuntien rakenteisiin soveltuvalle arkkitehtuurityölle ja arkkitehtuurityöryhmien toiminnalle. Toiseksi, kokonaisarkkitehtuuri on liiaksi tietohallintoleimaa kantava teema, noustakseen koko kunnan johtamisvälineeksi, tästä johtuen esimerkiksi kehittämishankkeiden ja arkkitehtuurinhallinnan suhde on ongelmallinen ja voi johtaa ristiriitatilanteisiin. Koska kokonaisarkkitehtuuritoiminnan sovittaminen kunnan toimintaan ei ole vielä onnistunut, ovat kuntien kokonaisarkkitehtuurikuvaukset jääneet ohjeiden ja muistioiden tasoiksi, joilla ei ole juridisesti ohjaavaa vaikutusta kuntien sisäisen hallinnon ja päätöksenteon järjestämiseen. Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin hallintamallin osoittama vahva ohjausvaikutus mahdollistaa jatkossa kokonaisarkkitehtuurin hallinnan jatkokehittämisen ongelmakohtia poistamalla ja annettuja ohjeita kehittämällä.
  • Ratia, Nenne (2018)
    Suomalainen yhteiskunta on vuosikymmeniä pohjautunut korporatiiviseen poliittiseen järjestelmään, jonka ominaisuuksia ovat konsensushakuisuus, etujärjestöjen vahva asema sekä laaja hyvinvointivaltiomallin edistäminen. Historiallisesti katsottuna konsensuksen ja kolmikantajärjestelmän eduista on myös vallinnut varsin laaja yhteisymmärrys. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kritiikki kolmikanta- ja konsensusperinnettä kohtaan on kuitenkin jälleen voimistunut ja keskustelun yhtenä alkusysäyksenä voidaan pitää Elinkeinoelämän keskusliiton päätöstä jättää tulopoliittiset kokonaisratkaisut historiaan. Keskustelua on kiihdyttänyt pääministeri Alexander Stubbin puheet, joissa hän on moittinut konsensuksen halvaannuttaneen Suomen. Lisää vauhtia keskustelu on saanut vuoden 2015 eduskuntavaaleista ja niitä seuranneista yhteiskuntasopimusneuvotteluista. Konsensus- ja kolmikantajärjestelmää on kritisoitu myös epädemokraattisuudesta sekä siitä, ettei se palvele yhteiskunnan kokonaisetua. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, millaisia diskursseja julkisuudessa käydystä konsensus- ja kolmikantakeskustelusta löytyy ja millaista muutosta diskursseilla mahdollisesti pyritään legitimoimaan. Tutkielman keskittyy kolmikannan ja konsensuksen asemaan työmarkkinajärjestelmässä, joten tutkielman aineisto on kerätty työmarkkinaosapuolten (Akava, Elinkeinoelämän keskusliitto, SAK, STTK) internetsivuilla julkaistuista teksteistä sekä Ylen ja Helsingin Sanomien artikkeleista, joissa puheenvuoroja esittävät kolmikannan osapuolet. Aineisto on kerätty vuosilta 2014 ja 2015, koska kyseisinä vuosina käytiin näkyvää keskustelua kolmikannan ja konsensuksen asemasta. Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysia, jonka näkökulmasta kielenkäyttö ja todellisuus muodostavat kokonaisuuden, jossa kielenkäyttö vaikuttaa todellisuuteen ja todellisuus vastaavasti kielenkäyttöön. Teoreettisen viitekehyksen tutkielmalle luovat uuden institutionalismin alainen diskursiivinen institutionalimi, deliberatiivinen demokratia, Ernesto Laclaun ja Chantal Mouffen demokratiakäsitykset sekä niin sanottu malliajattelu, joka viittaa kansainvälisten mallien vaikutukseen kehityksessä. Aineiston perusteella päädytään tulokseen, jonka mukaan yhteinen näkemys konsensuksen ja kolmikannan asemasta ja merkityksestä on murentunut. Osapuolten kesken vallitsee toisistaan poikkeavia näkemyksiä siitä, onko perinteinen kolmikanta- ja konsensusjärjestelmä kilpailukykyä edistävä vai heikentävä tekijä. Saatujen tulosten mukaan ammattiyhdistysliike näyttäytyy vanhan järjestelmän puolustajana, kun taas työnantajapuoli ja hallituksen edustajat näyttäytyvät uudistumisen ajajina. Tulosten perusteella voidaan todeta, että erityisesti työnantajien ja hallituksen näkemykset ovat muuttuneet, sillä työntekijäpuoli näkee konsensuksen ja kolmikannan edelleen kilpailukykytekijänä. Kolmikannan ja konsensuksen aseman muuttumisen taustalla voidaan siten nähdä muutokset ideoissa ja merkityksissä, joita osapuolet käsitteille antavat. Kolmikannalle ja konsensukselle annetut merkitykset puolestaan vaikuttavat siihen, millainen on niiden tulevaisuus yhteiskunnassamme ja millaiseksi yhteiskuntamme kehittyy.
  • Rantamäki, Ronny (2018)
    Under en längre tid har de sjunkande röstningstalen väckt oro och åtgärder för förstärkningen av demokratin i Finland har genomförts i huvudsak i kommunerna. Nya demokratiska mekanismer för direkt deltagande och påverkan har introducerats via kommunallagen 1995 och 2015. Sedan 2006 har det också varit möjligt för kommunerna att välja borgmästare istället för kommundirektör. Borgmästarmodellen i kommunal styrning är ämnad att förstärka den representativa demokratin. 1.6.2017 var kommunerna tvungna att genomföra en reform av sina styrdokument och i samband med detta har omstruktureringar av organisationen och verksamheten gjorts. De olika styrmodellerna, borgmästare och kommundirektör, har olika utgångslägen för användning av de demokratiska mekanismerna. Tammerfors med borgmästare och Vanda med stadsdirektör är jämförbara till stadsstrukturen, invånarantal och ekonomiska läget. Syftet med denna avhandling är att svara på följande frågor: Hur påverkar styrningsmodellen mekanismerna för det demokratiska deltagandet i kommunerna, vad förklarar skillnaderna och vilken påverkning har styrningsmodellen haft på genomförandet av de demokratipolitiska målen på kommunal nivå? För att svara på frågorna redogörs det för demokratins mekanismer och kommunal styrning och teoretiska modeller om demokratimekanismernas förhållande till styrningsmodellerna skapas. Med en genomgång av kommunernas centrala styrdokument och intervjuer med nyckelpersoner samlas relevant data för jämförelsen. Enligt styrningens och demokratins teoretiska modeller förväntas de representativa och deliberativa demokratins mekanismer vara starkare i borgmästarmodellen, medan associativa, direkta och brukarorienterade är starkare i kommundirektörsmodellen. I praktiken finns element av alla demokratimekanismer i båda modellerna, men i huvudsak motsvarar resultaten förväntningarna.
  • Wahlström, Vilhelm (2015)
    I denna pro gradu avhandling har kommunsammanslagningars inverkan på förhållandet mellan kommunalt anställda och deras närmaste chef undersökts. Undersökningen baserar sig på teorin om transformellt ledarskap som betonar betydelsen av chefsrollen för effektiviteten på arbetsplatsen. Teorin om transformellt ledarskap bygger på att chefen måste kunna motivera sin anställda och sätta upp relevanta mål för dem. Då kommunsammanslagningar ligger i tiden är det utgående från teorin om transformellt ledarskap såväl befogat som intressant att undersöka kommunsammanslagningarnas inverkan på förhållandet mellan chef och anställd. Eftersom större enheter medför en risk att rollen som ledare blir mindre personlig kan man anta att kommunsammanslagningarna inverkar negativt på det transformella ledarskapet. Å andra sidan tyder tidigare finländsk forskning på att kommunsammanslagningarnas inverkan på de anställda skulle vara mycket marginell och där den förekommer t.o.m. medföra en positiv effekt. För att få svar på forskningsfrågan: 'Hur påverkas kommunalt anställdas inställning till ledarskapet i samband med kommunsammanslagningar?' har inställningen bland de kommunalt anställda till sin närmaste chef i tre nysammanslagna kommuner (Raseborg, Salo och Uleåborg) jämförts med tre kommuner som inte varit med om en kommunsammanslagning (Kyrkslätt, Kotka och Åbo). Forskningsmaterialet är taget ur Kommunförbundets ARTTU-undersökning från år 2009. De kommunalt anställdas inställning till chefen har mätts med hjälp av ett Mann-Whitney U-test för att få fram signifikansen i mätt skillnad. Resultatet av forskningen visade i enlighet med tidigare finländsk forskning att kommunsammanslagningarnas inverkan på de anställdas inställning till sina närmaste chefer var mycket liten. De uppmätta skillnaderna räckte inte till för att man skulle kunna dra några slutsatser om att kommunsammanslagningarna skulle ha haft någon inverkan på de kommunalt anställdas inställning till chefen, varken positiv eller negativ. Forskningsresultatet visar att kommunsammanslagningarna inte medför några större omställningar vad gäller personalens inställning till sina närmaste chefer. Slutsatsen för avhandlingen blir således att forskningsresultatet kan betraktas som positivt, ifall trenden att bilda större enheter för att effektivera användningen av offentliga medel i ekonomiskt kärva tider fortsätter.
  • Åberg, Linda Teresia (2013)
    Utgångspunkten för denna studie är att undersöka ifall de faktorer som kommuner betonar gällande integrationen av invandrare i arbetslivet samt hur de organiserar sitt integrationsarbete överensstämmer med Human Resource Management -teorin (HRM) som handlar om arbetsliv, organisationsutveckling, ledarskap och arbetstillfredsställelse. Studien intresserar sig även för ifall det finns skillnader i kommuners rekryteringsstrategier då det gäller sysselsättning av invandrare och vad dessa skillnader i så fall beror på. Bakgrunden till denna studie är den utmaning som det finska samhället står inför då det gäller tillgång till tillräcklig och kunnig arbetskraft idag och i framtiden. Flera kommuner lider redan nu av brist på arbetskraft och inom det närmaste åren kommer allt fler kommuner att drabbas av detta. Det är redan klart att Finland och dess kommuner i framtiden kommer att behöva börja rekrytera arbetskraft utomlandsifrån, men före detta är det desto viktigare att utnyttja och ta tillvara en stor resurs som redan finns i samhället, invandrarbefolkningen. På lokal nivå är det kommunen som ansvarar för och organiserar integrationsarbetet och denna utmaning kräver att kommunernas integrationsstrategier och -aktiviteter är utformade på ett optimalt och välfungerande sätt för att ge bästa möjliga nytta och resultat. HRM-teorin, som växte fram under 1980- och 1990-talet, behövs för att strukturera organisationer till välfungerande system och ger kommunerna många viktiga och hjälpfulla riktlinjer för att utforma effektiva och välfungerande integreringsstrategier och -aktiviteter. De fem kommuner som undersöks i denna studie är Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Tammerfors. I studien används en komparativ analys som jämför ifall de faktorer som dessa kommuner betonar gällande sitt integreringsarbete av invandrarna i arbetslivet överensstämmer med den s.k. HR-cykeln, som beskriver de centrala delarna av HRM. Dessa delar är rekrytering, arbetsprocess, utvärdering, belöningssystem samt Human Resource Development (utvecklings- och utbildningsinsatser) och dess fyra fundament; kompetens, lärande, förändring och kultur. Studien tar även upp ledarskap ur ett HRM-perspektiv. Som material används de olika kommunernas integrationsprogram, sysselsättningspolitiska program, andra politiska program, stadsstrategier, uppföljnings- och utvecklingsrapporter av integrationsprogrammen samt andra program och projekt som berör sysselsättningen av invandrare. Studien redogör även för hurdana bestämmelser det finns på statlig nivå gällande integrering av invandrare i det finska samhället och i det finska arbetslivet genom att se på regeringens invandrarpolitiska program, lagstiftningen gällande integration, statens program för integrationsfrämjande samt Kommunförbundets invandrarpolitiska program och linje- dragningar. Resultaten visar att kommunerna tar upp de flesta delarna i HR-cykeln. Alla kommuner tar upp följande sex delar; rekrytering, arbetsprocess, utvärdering, ledarskap samt lärande och förändring som hör till HRD. Kultur tas upp av tre kommuner och detsamma gäller kompetens. Belöningssystem tas endast upp av en kommun. Resultaten visar även att det finns vissa variationer att märka i de olika kommunernas rekryteringsstrategier, men man kan dock inte tala om drastiska skillnader. Dessa variationer beror t.ex. på antalet invandrare i kommunen, invandrarnas arbetslöshetsgrad i kommunen samt invandringens längd i kommunen. Resultaten visar även att alla kommunerna som undersökts är starkt inriktade på framtiden och ser invandringen som något positivt samt lägger stor vikt vid integrationsarbetet för att främja sysselsättningen av invandrarna.
  • Lindholm, Jonas (2018)
    Ekonomin i många finländska kommuner är pressad. Under 2000-talet har en mängd kommunsammanslagningar genomförts med motiveringen att de ökar kommunernas livskraft. Kommunsammanslagningar förknippas också med ekonomiska risker, såsom överdimensionerade investeringar och harmonisering av de kommunalt anställdas löner. Det finns dock ont om forskning kring sammanslagningsavtalets och särskilt investeringarnas inverkan på kommunens ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur kommunsammanslagningar påverkar den nya kommunens handlingsutrymme, och vad som kan förklara variationer mellan kommuner. Analysramen i studien tar avstamp i strukturell kontingensteori. I den empiriska undersökningen studeras kommunsammanslagningar som anpassning av kommunen till omgivningen i relation till kontingensfaktorerna ekonomisk ställning och storlek. Sammanslagningsavtalet utgör anpassningsmekanismen. Graden av detaljstyrning i avtalen, särskilt kring investeringar, betecknar organiseringsformen. Antagandet är att en överensstämmelse mellan kontingensfaktorerna och graden av detaljstyrning i avtalet ökar den nya kommunens handlingsutrymme tack vare en positiv ekonomisk utveckling. Även sambanden mellan kontingenserna, avtalet och handlingsutrymmet undersöks. Materialet i studien består av sammanslagningsavtalen och ekonomiska nyckeltal samt intervjuer med ledande tjänstemän i sammanslagningskommunerna. Resultaten visar att graden av detaljstyrning i sammanslagningsavtalen varierar. Detaljstyrningen är starkast i de sammanslagningar som leder till små kommuner vars ekonomiska ställning inför sammanslagningen är svagt. Samtidigt är den ekonomiska utvecklingen efter sammanslagningen bättre i de små och ekonomiskt svagaste än i övriga kommuner. Ju större kommun, desto sämre är den ekonomiska utvecklingen i förhållande till övriga kommuner. Slutsatsen är att handlingsutrymmet ökar särskilt i små och ekonomiskt svaga kommuner efter kommunsammanslagningar. Ökade investeringar begränsar inte handlingsutrymmet på det sätt som har befarats. Däremot stöder studien inte uppfattningen om att kommunsammanslagningar automatiskt skulle leda till ekonomiskt starkare kommuner. Handlingsutrymmet i de största sammanslagningskommunerna verkar ha utvecklats negativt efter sammanslagningen.
  • Böhme, Cecilia (2016)
    Den offentliga sektorn har genomgått stora förändringar och som ett led i detta har även den kommunala serviceorganiseringen kommit att vara ett omdebatterat ämne. Kommunerna har kommit att hamna i större ekonomiska svårigheter och bland annat som en följd av detta har det varit näst intill oundvikligt att se över verksamhets- och produktionssätten i den kommunala serviceorganiseringen. Det är även här som användningen av marknadsmässiga instrument kommer in som ett svar på de utmaningar som den offentliga sektorn möter. Syftet med denna avhandling är att undersöka alternativ serviceorganisering i formen av beställar-utförarmodellen, servicesedlar och köptjänster i finländska kommuner, samt vilka konsekvenserna av dessa organiseringssätt är för den kommunala organiseringen och för brukarna. Konsekvenserna ställs också i förhållande till de allmänna förväntningarna som finns gällande användningen av de olika serviceorganiseringssätten samt kritiska faktorerna för hur organiseringen förverkligas i praktiken. Undersökningen tar sin teoretiska bakgrund i en översikt gällande det offentligas roll, NPM som ett teoretiskt paraplybegrepp och vidare ligger även fokus vid det grundläggande behovet att förändra styrningssätten, governance, decentralisering och nätverkstänkande, samt demokratiska kriterier för styrning och policyutformning. Kriterierna som på basen av den teoretiska diskussionen antas vara särskilt känsliga för den kommunala organiseringen och för brukarna sammanställs i en operationell analysmodell och dessa hänvisas till som demokratiska konsekvenser och kriterier för de olika serviceorganiseringssätten. Kriterierna som undersöks gällande beställar-utförarmodellen är bl.a. ansvarsutkrävning, responsivitet, brukarinflytande, informationsassymmetri och en potentiell förskjutning i rollen som politiker och tjänsteman. Kriterierna som på motsvarande sätt undersöks gällande servicesedlarna är responsivitet, effektivitet, valfrihet, jämlikhet och ansvarsutkrävning. För köptjänsterna undersöks kriterier som responsivitet och öppenhet i förfarandet. Metoden som används för att svara på frågeställningarna består av två steg. Det första steget grundas på en litteraturöversikt och en sekundäranalys av tidigare gjorda undersökningar och det andra steget består av ett antal egna fallstudier i formen av intervjuer med tjänstemän och förtroendevalda i fem kommuner. De utvalda kommunerna är Helsingfors, Esbo, Åbo, Vasa och Uleåborg och studien begränsas till social- och hälsovården. Innehållsanalys är metoden som används för att analysera de gjorda intervjuerna. Resultaten på basen av analysen visar att det finns ett flertal kritiska faktorer som man bör ta i beaktande gällande användningen av dessa serviceorganiseringssätt och att dessa även är sådana som kan komma att ha praktiska konsekvenser för hur organiseringen tar sig uttryck i praktiken. Det finns både klara fördelar med de olika serviceorganiseringsformerna, men även flera problematiska aspekter utgående från de demokratiska kriterierna och konsekvenserna som sammanställts i den operationella analysmodellen. Gällande de olika serviceorganiseringssätten behandlas även kritiska faktorer framkommit i intervjuerna med tjänstemännen och de förtroendevalda, men som inte omfattas av den operationella analysmodellen.
  • Wollsten, Piia (2016)
    Tutkimuksen taustalla on selvittää Suomessa käynnissä olevan sote- ja aluehallintouudistuksen valmisteluaineistosta NPM- ja post-NPM -ilmiöiden tunnusmerkkejä. Vaikka New Public Management eli NPM ja myöhemmin syntynyt post-NPM -ilmiö ovat useiden tutkijoiden mielestä tieteellisesti kiistanalaisia määritelmiä, on tässä tutkimuksessa tukeuduttu niihin hallinnollisiin ja rakenteellisiin havaintoihin, joita julkishallinnon tutkimuksissa on käytetty NPM- ja post-NPM -ilmiöiden yhteydessä. Tutkimuksessa on haettu vertailunäkökulmaa Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa tapahtuneista ja tutkituista julkishallintoon kohdistuneista muutoksista NPM:n vaikutuksesta 1980-luvulta alkaen. Tällöin alkoi voimakas hallinnon hajauttaminen ja toimintojen yksityistäminen tehokkuuden tavoittelun nimissä. Näistä muodostuvat keskeisimmät NPM:n tunnusmerkit ammattimaisen ja tuloksellisen johtamisen ohella. Myöhemmin 2000-luvulle tultaessa, post-NPM -ilmiö on tuonut NPM:n vaikutuksien arvioinnin ja kokonaisuuden hallinnan ja koordinaation käsitteen julkishallinnon tutkimukseen. Tutkimuksissa on havaittu hallinnon ja päätöksenteon hajauttamisen aiheuttaneen koordinaation hajoamista, valtionhallinnon ohjaus- ja koordinaatiomahdollisuuksien heikentymistä ja tämän johdosta strategisen ja poliittinen päätöksenteon vaikeutumista. Tässä tutkimuksessa tunnistetaan sote- ja aluehallintouudistuksen valmistelumateriaaleista niitä julkisen sektorin johtamiseen, koordinaatioon ja organisaation rakenteisiin liittyviä tunnusmerkkejä, joita tutkijat ovat havainneet mm. Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa tapahtuneissa julkisen hallinnon reformien yhteyksissä. Valmistelumateriaalit jakautuvat kahteen dokumenttiin. Aluehallintouudistuksen osalta tarkastellaan selvityshenkilö Lauri Tarastin luovuttamaa raporttia nimeltä ”Valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon uudistaminen - ilman sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta”. Sote-uudistuksen osalta tarkastellaan dokumenttia nimeltä ”Sosiaali- ja terveydenhuollon ja aluehallintouudistuksen linjaukset”. Tutkimus on sisällön analyysiin perustuva laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmä etenee NPM- ja post-NPM -ilmiöiden teemoittelusta ilmiöiden tarkempien tunnusmerkkien tyypittelyyn. Tyypittely perustuu näiden ilmiöiden ja julkishallinnon tutkimuksista havaittuihin keskeisiin sisältöihin. Havaittuja ja tyypiteltyjä ilmiöiden tunnusmerkkejä nostetaan esiin sote- ja aluehallintouudistuksen materiaaleista ja niitä myös verrataan Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa tapahtuneisiin reformeihin. Tutkimuksessa tunnistettiin Ison-Britannian ja Ruotsin esimerkkien kautta julkishallinnon kehityksessä tunnusomainen heiluriliike. Kun NPM:n johdosta hallintoa ja päätöksentekoa hajautettiin paikalliselle tasolle ja toimintoja yksityistettiin, post-NPM -ilmiö tuotti korjausliikkeen hallinnon uudelleenarvioinnin merkeissä ja palautti valtionhallinnolle vahvempaa koordinaatio- ja ohjausvaltaa. Organisaatioteoria tunnistaa myös hajauttamisen seuraukset. Teorian mukaan erikoistuminen nostaa tehokkuutta, mutta hajauttamisen ja erikoistumisen kääntöpuolena on kokonaisuuden hallinnan kadottaminen, jolloin koordinaatiota on lisättävä. Koordinaation lisääminen ei välttämättä tarkoita palaamista hierarkkiseen ja byrokraattisesti toimivaan hallintoon. Verkostomainen koordinaatio on löytämässä paikkansa julkishallinnossa, jossa on ymmärretty verkostomaisen tiedon jakamisen hyödyt ja synergiaedut. Suomen sote- ja aluehallintouudistuksen valmistelumateriaaleista on löydettävissä paljon NPM-ilmiön tuomia uudistuksia, etenkin sote-uudistuksessa. Uudistuksen kokonaisuutta tarkasteltaessa, valtionhallinnolla on pyrkimys voimakkaaseen koordinaatioon maakuntiin nähden. Uudistuksen myötä odotetaan myös verkostomaista yhteistyötä niin maakuntien kuin muidenkin organisaatioiden välillä, joka on tunnusomaista post-NPM -ilmiölle.
  • Vehmanen, Emma-Stina (2016)
    Suomella nähdään olevan merkittävää koulutusvientipotentiaalia, jonka taustalla on ennen kaikkea PISA-tutkimusmenestyksen tuoma kansainvälinen tunnettuus ja kiinnostus suomalaista koulutusta kohtaan. Tästä syystä muun muassa valtioneuvosto on kaavaillut koulutusviennille merkittävää osaa Suomen kokonaisviennistä. Koulutusviennille asetetuista odotuksista huolimatta koulutusvientiä ja sen potentiaalia on tutkittu Suomessa varsin vähän. Tässä pro gradu -tutkielmassa koulutusvientiä analysoidaan poliittisen päätöksenteon näkökulmasta, josta koulutusvientiä ei ole aikaisemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset eduskuntapuolueet suhtautuvat koulutusvientiin. Tutkimuksen aineistona on käytetty eduskuntapuolueiden koulutuspoliittisten asiantuntijoiden teemahaastatteluja. Haastatteluiden keskeiset teemat olivat suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuudet koulutusviennin näkökulmasta, puolueen näkemykset koulutusviennistä ja sen edistämisestä sekä koulutusviennin reunaehdot ja eettiset kysymykset. Haastatteluaineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen teoreettisena taustana on uusi institutionalismi sekä siihen liittyvät politiikkatoimien ja innovaatioiden diffuusion ja kansainvälisen siirtymisen teoriat. Institutionalistista teoriaa on aiemmin hyödynnetty koulutusviennin tutkimuksessa muun muassa tutkittaessa, miten lainsäädäntö, normit ja kulttuurilliset rakenteet vaikuttavat koulutusvientiin. Politiikkatoimien sekä poliittisten ideoiden ja innovaatioiden kansainvälistä diffuusiota ja leviämistä on käytetty koulutusviennin kansainvälisessä tutkimuksessa jossain määrin, mutta kotimaisessa tutkimuksessa näkökulma on tuore. Tämän teoreettisen taustan pohjalta tutkimuksessa analysoidaan poliittisten toimijoiden näkemyksiä siitä syystä, että ne tarjoavat näkökulman ideoiden leviämiseen globaalilta tasolta kansalliseen päätöksentekoon. Tutkimuksen tulosten mukaan puolueet näkevät suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuuksiksi erityisesti opettajien korkean osaamisen, opettajankoulutusjärjestelmän hyvän laadun ja koulutuksen tasa-arvon. Kaikki puolueet suhtautuvat koulutusvientiin lähtökohtaisesti myönteisesti, mutta puolueiden väliltä löytyy merkittäviä eroja suhtautumisessa koulutusviennin lainsäädännöllisiin sekä eettisiin kysymyksiin. Merkittävin kiistakysymys puolueiden välillä liittyy EU- ja ETA- alueen ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksuihin. Tutkimuksen tulosten mukaan suhtautumisessa lukukausimaksuasiaan on nähtävissä selkeä oikeisto-vasemmisto-jakauma. Keskusta-oikeistoon kuuluvat puolueet suhtautuvat EU- ja ETA-alueen ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksuihin huomattavasti vihervasemmistoon asemoituvia puolueita myönteisemmin. Puolueet eroavat myös siinä, miten aktiivisesti ne haluavat edistää koulutusvientiä. Kokoomus, keskusta, perussuomalaiset, SDP ja RKP ovat aktiivisesti ajaneet koulutusviennin edistämistä politiikan keinoin. Vihreät ja vasemmistoliitto eivät ole ajaneet poliittisia toimia koulutusviennin edistämiseksi, vaan ne ovat koulutusvientiin liittyvissä kannanotoissaan keskittyneet lukukausimaksujen vastustamiseen. Kaikki puolueet tavoittelevat koulutusviennillä samankaltaisia asioita: taloudellista hyötyä suomalaisille yrityksille ja oppilaitoksille ja toisaalta mahdollisuutta edistää tasa-arvoa ja hyvinvointia kehittyvissä maissa. Tulosten perusteella puoluekentässä on nähtävissä melko selkeä jako kahteen ajatusmalliin koulutusviennin tavoitteista. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat puolueet, joille koulutusviennistä saatava taloudellinen hyöty on ensisijaista ja muut positiiviset vaikutukset ovat hyvä lisä. Näitä puolueita ovat kokoomus, keskusta, perussuomalaiset sekä SDP. Toiseen ryhmään kuuluvat puolueet, joille kehittyvien valtioiden tukeminen on koulutusviennissä ensisijaista ja viennillä saavutettava taloudellinen voitto on positiivinen lisä. Tähän ryhmään lukeutuvat vasemmistoliitto ja vihreät. RKP sijoittuu haastatteluaineiston perusteella näiden ryhmien välimaastoon, sillä puolueen vastauksissa taloudellisen hyödyn tavoittelu ja kehityspoliittinen ajattelu näyttäytyivät yhtä tärkeinä.
  • Viskari, Annamari (2016)
    Tutkielma käsittelee demokratian sekä talouden ja tehokkuuden jännitettä poliittisessa keskustelussa. Tutkimuskohteena on kuntarakennemuutosta koskevan hallituksen esityksen käsittely poliittisessa keskustelussa Suomen eduskunnassa. Tutkielmassa tavoitellaan vastauksia siihen, onko demokratian sekä talouden ja tehokkuuden välillä ristiriita kuntarakennemuutosta koskevassa keskustelussa, millainen tämä ristiriita on, miten se rakennetaan puheessa, minkä asioiden ympärille jännite ja kamppailu muodostuvat sekä millaisia valta-asemia näissä kamppailuissa muodostuu. Tutkielman perustana on arvojen ja kuntarakennemuutosta koskevien käsitysten yhteyttä käsittelevä tutkimus sekä demokratian ja tehokkuuden jännitettä koskeva tutkimus. Tutkielma on kriittinen diskurssianalyysi, jonka lisäksi analyysia ohjaavat aineistonkäsittelytekniikkana faktuaalistamisstrategioiden menetelmä ja tutkimustekniikkana relationaalisen dialektiikan teorian kuvaus diskurssikamppailuista. Aineisto, jossa tutkimusongelmaa tarkastellaan, käsittää hallituksen esitystä 31/2013 koskevat eduskunnan täysistuntokeskusteluiden pöytäkirjat. Aineiston perusteella tutkielman tuloksissa todetaan, että kuntarakennemuutoksen ja sitä koskevan eduskuntakeskustelun kontekstissa talous ja tehokkuus sekä demokratia rakennetaan toisiinsa nähden ristiriitaisiksi. Tuloksissa todetaan, että hallituspuolueiden, jotka kannattavat hallituksen esitystä ja oppositiopuolueiden, joka vastustavat esitystä, välillä on eroja siinä, mitä totuuksia puheessa esitetään ja miten niiden uskottavuutta vahvistetaan. Tuloksissa todetaan, että puheessa jännitteet rakentuvat pääasiassa seuraavien aiheiden ympärille: itsenäisyyden ja vapaaehtoisuuden merkitys, kunnan ja valtion suhde, kuntien vapauden ja sääntelyn dilemma sekä politiikkaa ja erityisesti kuntarakennepolitiikkaa ohjaavat tekijät ja lähtökohdat. Tuloksissa todetaan myös, että oppositiopuolueiden puheessa kritiikki kohdistuu talousdiskurssiin ja hyväksyntä demokratiadiskurssiin, kun taas hallituspuolueiden puheessa kritiikki kohdistuu demokratiadiskurssiin ja hyväksyntä talousdiskurssiin. Oppositiopuolueiden puheessa marginaalisena esitettyä demokratiadiskurssia nostetaan kohti yleisesti hyväksyttyä asemaa ja korvataan talousdiskurssi demokratiadiskurssilla. Hallituspuolueiden puheessa tulokset ovat päinvastaisia. Tutkielman lähtökohtana on tutkimustulos, jossa todetaan, että demokratian ja talouden arvot korostuvat kuntarakenteen muutosta ja kuntakokoa koskevassa keskustelussa. Muiden arvojen yhteys kuntarakennetta ja kuntakokoa koskeviin mielipiteisiin on vähäinen tai epäselvä. Myös tässä tutkielmassa talouden ja tehokkuuden sekä demokratian ja kansanvaltaisuusperiaatteen arvot korostuvat muiden arvojen rinnalla kuntarakennemuutosta koskevassa keskustelussa. Demokratian ja kansanvaltaisuusperiaatteen arvot ja diskurssi yhdistyvät tulosten perusteella kuntarakennemuutoksen vastustukseen ja pienempään kuntakokoon, kun taas talouden ja tehokkuuden arvot ja diskurssi yhdistyvät kuntarakennemuutoksen kannatukseen ja suurempaan kuntakokoon. Johtopäätöksissä todetaan vallan osalta, että oppositiopuolueet vaikuttavat rakentavan demokratiadiskurssille enemmän valtaa ja hallituspuolueet talousdiskurssille. Valta on kriittisen diskurssianalyysin periaatteiden eli diskursiivisen valtakäsityksen mukaan merkitysten ja käytäntöjen hyväksyntää ja suosiota. Pohdinnassa todetaan, että poliittisen diskurssin puhe laajenee koskettamaan koko yhteiskuntaa. Kontekstissa luodaan sosiaalinen todellisuus, jossa demokratian ja talouden tai tehokkuuden periaatteet eivät voi toteutua yhtäaikaisesti. Tämä keskustelussa luotu sosiaalinen totuus laajenee poliittisen diskurssin kautta koskettamaan koko yhteiskuntaa. Tässä diskursiivinen vallankäyttö ilmenee.
  • Mielo, Johannes (2020)
    Tämä tutkielma käsittelee EU:n menettelyjä oikeusvaltioperiaatteen turvaamiseksi sen jäsenvaltioissa. Oikeusvaltiomenettelyt ovat laaja kokonaisuus erilaisia oikeusvaltiota tukevia politiikkatoimia, mutta ne ovat osoittautuneet kyvyttömiksi kääntämään 2010–luvulla kiihtynyttä oikeusvaltioperiaatteen heikkenemistä. EU on ollut haluton käyttämään oikeusvaltion turvaamisen keinona jäsenvaltioita rankaisevia menettelyjä. Tämä tutkielma kysyy, millaisia vaikutuksia jäsenvaltioita rankaisevien oikeusvaltiomenettelyjen käytöllä on oikeusvaltioperiaatteen turvaamiselle ja laajemmin EU:n toiminnalle. Tutkielman teoreettinen tausta perustuu Andrew Moravcsikin liberaalin hallitustenvälisyyden teoriaan ja hänen tutkimukseensa kansainvälisen vaikuttamisen mekanismeista. Tutkimuksen taustoituksessa hyödynnetään aikaisempaa oikeusvaltiomenettelyitä kokevaa tutkimusta. Lisäksi oikeusvaltiomenettelyiden käyttöä verrataan EU:n ulkopolitiikassa ja Euroopan velkakriisin hallinnoinnissa hyödyntämiin valtioita rankaiseviin menettelyihin. Tutkimusaineisto on koottu haastattelemalla suomalaisia oikeusvaltioasiantuntijoita puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokset tukevat rankaisevien oikeusvaltiomenettelyjen kehittämistä ja esittävät ratkaisuja niiden käytön haittavaikutuksilta suojautumiseksi. Tutkimus myös tuo esille oikeusvaltioperiaatteen turvaamisen haasteita EU:n nykyisessä toimintaympäristössä. Tutkimustulokset kannustavat unionia kehittämään rankaisevia oikeusvaltiomenettelyjä oikeusvaltiokriisin ratkaisemiseksi ja sen myötä jäsenvaltioiden välisen yhteistyön tukemiseksi.
  • Rautiainen, Vilja (2018)
    Tämä tutkimus käsittelee sosiaalisen median käyttöä julkishallinnollisena työvälineenä Suomessa. Sosiaalisen median käyttö on nykyään yleistä niin kansalaisten kuin virkamiestenkin keskuudessa. Aihetta on tutkittu jonkin verran julkishallinnollisessa kontekstissa, mutta aiempi tutkimus aiheesta on keskittynyt tarkastelemaan lähinnä sosiaalisen median käytön tarjoamia mahdollisuuksia julkishallinnolle. Sen sijaan sosiaalisen median käyttöä selittävät kulttuuriset tekijät ovat jääneet vielä vähälle huomiolle tutkimuskentällä. Sosiaalisen median käyttöä julkishallinnossa on tarkasteltu teknologisen innovaation leviämisen prosessina, joka tapahtuu organisaation sisällä ja tähtää esimerkiksi hallinnon kasvavaan avoimuuteen. Tämä tutkimus tarkastelee, minkälaiset kulttuuriset tekijät vaikuttavat viranomaisten sosiaalisen median käyttöön. Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle siitä lähtökohdasta, ettei julkishallinnon sosiaalisen median käytöstä saada kokonaisvaltaista kuvaa tarkastelemalla vain organisaation sisäistä prosessia. Tämä tutkimus ottaa laajemman näkökulman sosiaalisen median käyttöön sekä käytön syihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu sosiologisen uusinstitutionalismin tutkimusperinteeseen. Sosiaalisen median käyttöä julkishallinnossa tarkastellaan tässä tutkimuksessa kiertävänä ideana, joka leviää kontekstista toiseen esimerkiksi imitoinnin sekä oppimisen kautta. Tutkimuksessa tärkeitä teoreettisia käsitteitä ovat identiteetti, translaatio sekä oppiminen. Tutkimuksessa tarkastellaan näiden vaikutusta sosiaalisen median käyttöön julkishallinnossa. Sosiaalisen median käyttöä tarkastellaan erityisesti soveliaisuuden logiikan käsitteistön kautta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteeksi valittiin Maanmittauslaitos, joka edustaa suomalaista julkishallinnollista toimijaa, jolla on käytössään useita erilaisia sosiaalisen median kanavia. Aineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluja. Haastatellut edustavat eri ammattinimikkeillä Maanmittauslaitoksessa työskentelevää henkilöstöä eri hallinnon tasoilta. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisin tulos on, että kulttuuriset seikat, kuten organisaation identiteetti sekä organisaation kokemus sen toimintaympäristön luomista paineista, vaikuttavat sosiaalisen median käyttöön Maanmittauslaitoksessa. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan siis sanoa, että pelkästään organisaation sisäistä teknologisen leviämisen prosessia tarkastelemalla aiheesta saadaan liian suppea kuva. Kokonaisvaltaisemman ymmärryksen saavuttamiseksi on otettava huomioon myös organisaatioon vaikuttavat kulttuuriset seikat. Tutkimukseni kyseenalaistaa aiemman tutkimuksen piirissä esitetyn näkemyksen, jonka mukaan sosiaalisen median käyttö julkishallinnossa voidaan nähdä progressiona kohti avoimempaa hallintoa sekä teknologista kehitystä. Identiteetillä on tässä tarkastelussa todettu olevan kaksisuuntainen vaikutus sosiaalisen median käyttöön: Maanmittauslaitoksen identiteetti on yhtäältä vaikuttanut sosiaalisen median omaksumiseen sekä käyttöön. Toisaalta sosiaalisen median käyttö on myös muokannut Maanmittauslaitoksen identiteettiä. Tämä tulos on linjassa sosiologisen uusinstitutionalismin piirissä esitetyn näkemyksen kanssa: identiteetin ja kiertävien ideoiden välisen suhteen on esitetty olevan kaksisuuntainen. Tässä tutkimuksessa on myös havaittu, että Maanmittauslaitoksessa on koettu painetta käyttää sosiaalista mediaa julkishallinnollisena työvälineenä. Nämä paineet kumpuavat pitkälti Maanmittauslaitoksen toimintaympäristöstä. Aikaisemmassa tutkimuksessa on esitetty, että ylemmät hallinnontasot luovat alempien hallinnontasojen toimijoille paineita käyttää sosiaalista mediaa. Tämä on yhdistetty aikaisemmassa tutkimuksessa vahvasti sosiaalisen median mahdollisuuksiin työvälineenä, jolla voitaisiin lisätä hallinnon avoimuutta sekä läpinäkyvyyttä. Tämän tutkimuksen tulokset eroavat näistä havainnoista: Maanmittauslaitoksessa ei koeta, että ylemmän hallinnontason toimijat loisivat juurikaan paineita sosiaalisen median käyttöön. Sosiaalista mediaa pidetään työvälineenä, jonka avulla voidaan pyrkiä lisäämään hallinnon avoimuutta sekä läpinäkyvyyttä, mutta nämä tavoitteet eivät nouse tässä tarkastelussa syiksi, joiden vuoksi sosiaalista mediaa tällä hetkellä käytetään Maanmittauslaitoksessa. Vaikka tämä tulos eroaa aikaisemman kansainvälisen tutkimuksen tuloksista, on suomalaisessa kontekstissa saatu samansuuntaisia tuloksia. Esimerkiksi Liikennevirastoa koskevassa tutkimuksessa huomattiin, ettei hallinnon avoimuuden sekä läpinäkyvyyden lisääminen olleet syitä, jotka selittäisivät sosiaalisen median käyttöä Liikennevirastossa. Tässä tutkimuksessa nostetaan esille kulttuurinen näkökulma, joka on vielä jäänyt vähälle huomiolle julkishallinnon sosiaalisen median käytön aikaisemmalla tutkimuskentällä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuuristen seikkojen huomioiminen lisää ymmärrystä julkishallinnon sosiaalisen median käytöstä.
  • Jalava, Tuomas Joonatan (2014)
    Suomen kunnissa ja koko julkisella sektorilla haetaan tuottavuuden nousua panostamalla henkilöstöön ja palvelujen kehittämiseen. Osalla kunnan sektoreista palvelujen käyttö lisääntyy väestön vanhetessa mikä taas luo paineita palveluprosessien ja erilaisten yhteistyön muotojen kehittämiseen. Kunnan tuottavuuteen vaikuttaa niiden aineeton pääoma eli kunnan henkilöstö, sidosryhmät, prosessit ja kuntien käytössä olevat teknologiat. Tässä tutkimuksessa käsitellään kuntien aineettoman pääoman raportointimalleja, joiden avulla kunta voi analysoida oman aineettoman pääomansa nykytilaa. Lisäksi pohditaan, miten aineettoman pääoman raportoinnin niin sanottua Tanskan mallia voisi hyödyntää raportoinnin systematisointiin ja raporttien yhteenvetoon kunnissa. Tutkimuksen tavoite on selvittää, mitä aineettoman pääoman osa-alueisiin liittyviä raportointimalleja kuntien sidosryhmät ovat kuntien käyttöön kehittäneet. Tutkimuksessa selvitetään, mitä aineettoman pääoman osa-alueita valitussa aineistossa on käsitelty ja millaisia aineetonta pääomaa konkretisoivia tunnuslukuja ne sisältävät. Valittua aineistoa käsitellään kriittisen sisällönanalyysin menetelmin. KT Kuntatyöantajien, Kuntaliiton ja Työterveyslaitoksen kehittämiä raportointimalleja verrataan aineettoman pääoman kolmeen osa-alueeseen: inhimilliseen pääomaan, suhdepääomaan ja rakennepääomaan. Aineistona käsitellyt henkilöstötilinpäätös, kuntien henkilöstöraportti, kuntien hyvinvointikertomus, demokratiatilinpäätös, palvelustrategia ja kuntien kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli ovat esimerkkejä raportointimalleista, joita kuntien aineettoman pääoman raportointiin on kehitetty. Kaikkia aineettoman pääoman osa-alueita sisältäviä raportointimalleja ovat olleet kunnissa myös tasapainotettu tuloskortti (BSC) ja CAF, jotka eivät kuitenkaan ole puhtaita aineettoman pääoman raportointimalleja. Johtopäätöksenä aineiston analyysistä on, että aineettoman pääoman kolmesta osa-alueesta kattavimmin on käsitelty inhimillistä pääomaa, jonka raportointimalleja ovat Työterveyslaitoksen henkilöstötilinpäätös ja KT Kuntatyönantajien henkilöstöraportti. Teknologiat ja prosessit sisältävä rakennepääoma oli myös kattavasti esitettynä aineiston raportointimalleissa. Kuntien kokonaisarkkitehtuurimallissa on laajasti käsiteltynä rakennepääomaan kuuluvat teknologiat ja prosessit. Toisena rakennepääoman aineistona käsitelty kuntien palvelustrategia taas painottuu rakennepääoman prosessinäkökulmaan. Eniten puutteita analysoiduissa raportointimalleissa on suhdepääoman osalta. Suhdepääoman raportointimalleissa asiakasnäkökulma on kattavasti läsnä, mutta muihin sidosryhmiin liittyvän suhdepääoman raportointiin ei ollut menetelmiä. Erityisesti elinkeinotoiminta ja muut kunnat jäävät kuntien sidosryhmistä raportointimalleissa pimentoon. Inhimillisen pääoman osalta merkittävä puute käsitellyissä raportointimalleissa oli henkilöstön osaamisen raportointi, joka käsiteltiin korkeintaan raportoimalla henkilöstön muodollinen koulutus todellisen osaamisen sijasta. Tutkimuksessa pohditaan niin sanotun aineettoman pääoman Tanskan mallin hyödyntämistä osana kuntien aineettoman pääoman raportoimista. Tanskan mallin avulla kuntien olisi mahdollista kerätä jo olemassa olevaa tietoa yhteen, mikä mahdollistaisi organisaation aineettoman pääoman kokonaisuuden paremman hahmottamisen. Tanskan mallin hyödyntäminen ei sulkisi pois aiemmin aloitettuja aineettoman pääoman raportoinnin käytäntöjä vaan mallilla voitaisiin koota kaikki aineettoman pääoman raportit yhteen kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi aineettoman pääoman tilasta kunnassa. Tanskan mallia olisi kunnissa mahdollista käyttää tapana koota jo tehdyt aineettoman pääoman raportit yhteisen viitekehyksen alle. Raportointiprosessissa ja raporttien analysoinnissa olisi myös mahdollista hyödyntää Tanskan mallin työryhmän ohjeistuksia.
  • Eriksson, Fredrik (2016)
    Kuvan kanssa – Vuoden 2015 eduskuntavaalien uutiskuvat semioottisessa analyysissä syntyi ajatuksesta siitä kuinka uutisia ja erityisesti poliittisia uutisia tuotetaan ja kulutetaan nykyään. Sähköiset ruudut ovat korvaamassa perinteiset lehdet, jolloin uutisten lukeminen muoto muuttuu. Isompien tietokonenäyttöjen rinnalle on tullut mobiililaitteet, joiden näyttöjen koko asettaa uusia edellytyksiä uutisten tuotannolle ja tämän myötä myös niiden kuluttamiselle. Tablettien ja älypuhelinten ruuduille yhdellä kertaa avautuva informaatio on niiden pienten kokojen takia huomattavasti rajallisempaa kuin esimerkiksi perinteisten aamulehtien aukeamilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uutissivua avattaessa sen lukija saa todennäköisesti ensin näkökenttäänsä kokonaisuuden, joka koostuu mainosbannerista, otsikosta ja valokuvasta. Tähän yhdistelmään voidaan vielä liittää olettamus siitä, että uutisia silmäillään yhä nopeammin ja siirrytään otsikosta toiseen lukematta artikkelia lainkaan. Tämä nostaa juttuun liitetyn valokuvan ja otsikon sekä kuvatekstin painoarvon uudelle tasolle. Käsillä olevan tutkielman tavoite on selvittää, kuinka maamme suurimmat aamu- ja päivälehdet raportoivat poliittisista tilaisuuksista valokuvin. Ajankohdaksi valikoitui vuoden 2015 eduskuntavaalit, joista seurasin neljän lehden raportointia neljästä paneelikeskustelusta. Olennaista oli myös se, että raportoitavista keskustelutilaisuuksissa olivat paikalla maamme neljän suurimman puolueen puheenjohtajat: Kokoomuksen Alexander Stubb, Keskustan Juha Sipilä, Perussuomalaisten Timo Soini sekä SDP:n Antti Rinne. Tutkielmassa tarkasteltavat neljä aviisia ja niissä julkaistuja valokuvia ovat Iltalehti, Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat ja Hufvudstadsbladet. Tutkielma on nimensä mukaisesti semioottinen kuva-analyysi, jossa käyttämäni käsitteelliset työkalut ovat peräisin alan ranskalaiselta pioniääriltä Roland Barthesilta. Barthesia, joka lukeutuu strukturalismin ja jälkistrukturalismin keskeisiin ajattelijoihin, pidetään erityisesti kuva-analyysin kehittäjänä ja vaikuttajana. Hän toi ensimmäisenä kuva-analyysin piiriin käsitteet denotaatio ja konnotaatio, joilla voidaan eriyttää kuvasta kaksi tasoa. Lisäksi hän kehitti käsiteparin studium ja punctum, joiden avulla voidaan päätellä missä valokuvan tarjoama tarina varsinaisesti sijaitsee. Näitä kahta käsiteparia käyttäen olen analysoinut tutkielmassa esiintyvät lehdistökuvat. Teoreettiseksi taustaksi olen valinnut gatekeeping- eli portinvartijateorian, jonka mediatutkimukseen sovelletun muunnelman mukaan lehdistö toimii portinvartijoina valvoen mitä julkaistaan ja mitä ei. Loppuosion pohdinnoissani tilitän havaintoni. Keskeisenä havaintona voidaan pitää sitä, että koko kampanjan aikana ennakkosuosikkina pidettyä Sipilää nähdään yhtä lukuun ottamatta kaikissa aineistossa esiintyvissä valokuvissa. Lisäksi havaitaan, että Sipilä esitetään pääasiassa hyväntuulisena ja itsevarmana. Näin lehdistö vahvistaa osaltaan ennakkosuosikin asemaa. Toinen havaittu ääripää on Antti Rinne, joka nähdään huomattavasti harvemmassa kuvassa. Rinne kuvataan lisäksi usein hieman pelokkaana ja mahdollisesti eksyneen näköisenä. Myös Alexander Stubbin ja Timo Soinin olemuksissa nähdään erityiset piirteensä. On myös mielenkiintoista huomata, kuinka Sanoma-konsernin kaksi julkaisua Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat suosivat kuvissaan erityisesti Keskustapuolueen ja Kokoomuksen puheenjohtajia. Lopuksi mainitaan myös, hieman aiheen vierestä, naisten lähestulkoon täydellinen puuttuminen niin kuvissa kuin niitä tuottavien henkilöiden keskuudessa.
  • Blomberg, Christa (2017)
    Kvotflyktingmottagande i Finland har visat sig vara en utmanande och lång process. Från att ett beslut om uppehållstillstånd har beviljats har det tagit ca 8-10 månader tills flyktingen anlänt i en kommun i Finland och i vissa fall t.o.m. upp till två år. Den globala situationen har blivit svårare under de senaste åren, med fler och fler människor på flykt och i behov av skydd. En välfungerande kvotflyktingmottagningsprocess är både i Finlands och flyktingarnas intresse. Kvotflyktingmottagandet granskas genom en kvalitativ analys utifrån ett implementeringsperspektiv och beskriver processens steg i Finland. För att fördjupa sig i vilka faktorer som krävs för en framgångsrik implementering och vad som kan vara källor till implementeringsproblem använder jag mig av jämförande metod. En internationell komparation utförs och mottagningsprocessen i Finland jämförs med processen i Sverige eftersom landet har en längre och bredare erfarenhet av kvotflyktingmottagande. Bakom kvotflyktingmottagandet ligger det en policyprocess och att studera policyprocesser handlar om att granska politikens resultat. Mottagningsprocessen kan uppfattas som byråkratisk vilka ofta klingar negativt. Kännetecken för en byråkratisk process är dock en viss trohet till regler och att alla fall ska behandlas lika. Policyprocesser är inte isolerade och statiska utan påverkas av förändringar i samhället och strukturer. Policyprocessen kan delas i stadier var implementeringen av policy är ett stadie. Ett beslut om en policy är inte värd mycket om den inte blir implementerat framgångsrikt. Det finns två perspektiv för studerandet av policyimplementering, det beslutsorienterade uppifrån-ner perspektivet och det handlingsorienterade nerifrån-upp perspektivet, vilka denna avhandling använder sig en syntes av. Implementeringsstyrning enligt Lundquist har en central roll i denna avhandling. Men också betydelsen av kapacitet och vilja för framgångsrik implementering enligt McLauglin får utrymme. Kvotflyktingprocessen i Sverige liknar i viss mån processen i Finland men det finns också en hel del skillnader mellan länderna. Migrationsverket i Sverige har jämfört med Migrationsverket i Finland en mer central roll genomgående i kvotflyktingprocessen t.ex. är Migrationsverket i Finland inte delaktigt i beslutfattandet kring regional inriktning medan Migrationsverket i Sverige har en ledande roll. Koordinering av kommunplatser sköter arbets- och näringsministeriet i Finland medan Migrationsverket i Sverige sköter beredning som regeringen fastställer. Migrationsverket i Finland sköter den kulturella orienteringsutbildningen själva medan Sveriges motsvarighet Sverigeprogram tar med kommunrepresentanter. Det råder brist på kommunplatser i Finland och man har funderat över hur man ska få kommunerna att göra överenskommelser om kvotflyktingmottagande och NTM-centralerna kartlägger för fler platser. Implementeringsproblem som gör att kommunerna tvekar inför mottagande i Finland handlar om kapacitet och vilja som påverkas bl.a. av brist på resurser, kunskap och erfarenhet, bristfällig information och otillräcklig ersättning. Staten har i viss mån reagerat på dessa implementeringsproblem och i statens program för integrationsfrämjande finns det t.ex. redan åtgärder inskrivna för dem. I Sverige har man haft samma problem och fr.o.m. 2017 har kommunerna inte längre möjlighet att frivilligt göra överenskommelser om mottagande utan ifall flyktingar anvisas till kommunen ska de ta emot dem. Ett återkommande problem i samband med att säkra kommunplatser är inrikes migration och att flyktingarna sällan stannar i landsbyggdkommuner. Bostadsbristen är ett stort problem och tomma bostäder tenderar att finnas i orter utan arbetsmöjligheter vilket inte är bra för flyktingarnas möjlighet att bli självförsörjande och är en av orsakerna till inrikes migrationen som gör att trycket på städerna är stort. Fungerande implementering i ett nätverk är krävande. Migrationsverket i Sverige kommer tydligt fram som myndigheten med helhetsöversikt över processen medan ansvarsfördelningen i Finland är mer fragmenterad. Resurskrävande steg i processen som urvalsintervjuerna borde ses över och eventuellt kunde urval utifrån dokument göras i en del fall så som i Sverige. För att säkra tillräckligt antal kommunplatser är det väsentligt att ta implementeringsproblemen i beaktande för att lösa problemen men kapacitet och vilja i kommunerna. Det problemet som dock styr vilja till flyktingmottagandeöverlag i Finland är att det förekommer motsättning till mottagande av flyktingar som delvis styr det politiska beslutsfattandet. Det finns möjlighet att effektivera och förbättra kvotflyktingmottagningsprocessen i Finland. Migrationsverket kunde få en starkare roll som helhetsansvarig och vilket också kunde skydda processen då det sker förändringar i strukturer i samhället. Detta kräver vidare forskning på operationell nivå. Vidare finns det möjlighet till effektivera processen genom mindre förändringar som urvalsförfarandet. Påverkande av kommunernas implementeringsproblem dvs. kapacitet och vilja har lyfts fram och genom att åtgärda dessa torde man vara på bättre väg med att säkra ett tillräckligt antal kommunplatser.
  • Koskela, Hanna (2013)
    Sosiaalisen median kehitys tarjoaa mahdollisuuksia hyödyntää moderneja yhteydenpitotapoja julkisen sektorin toimijoiden ja kansalaisten välillä. Samalla sosiaalisen median muuttuva toimintaympäristö asettaa haasteita mukautumiselle ja uusien toimintatapojen omaksumiselle. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden sosiaalisen median palvelun, Lähivinkin, soveltuvuutta Suomen poliisin käyttöön Poliisilaissa (493/1995, 1 §) määriteltyjen tehtävien täyttämisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Robert ja Janet Denhardtin kehittämän New Public Service -kehysmallin ajatuksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten kansalaisten aktiivisen osallistumisen ja virtuaalisen vuorovaikutuksen näkökulmia hyödynnetään Suomen poliisin tehtävien suorittamisessa. Työssä perehdytään myös julkishallinnon yleisiin linjauksiin sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista ja tarkastellaan niiden soveltuvuutta poliisiviranomaisen toimintaan. Suomen poliisi on omaksunut varsin näkyvän roolin sosiaalisessa mediassa ja osallistuu monipuolisesti eri kanavien toimintaan tuottamalla niihin myös omaa sisältöä. Lähivinkki-palvelu edustaa poliisin kokeilemaa uusinta sosiaalisen median alustaa. Palvelussa käyttäjät merkitsevät karttapohjaan turvallisuuteen liittyviä ei-kiireellisiä asioita. Lähtökohtana tälle tapaustutkimukselle on Lähivinkki-palveluun aikavälillä 1.10.–31.12.2012 jätettyjen merkintöjen sisällön luokittelu ja analysointi, jonka perusteella pohditaan palvelun soveltuvuutta poliisin tehtävien täyttämiseen sekä sen kehitysmahdollisuuksia poliisin ja muiden toimijoiden näkökulmasta. Lähivinkki-palveluun jätetyistä kommenteista muodostui sisällönanalyysin kautta kolme erilaista kategoriaa. Merkinnöissä tehtiin havaintoja liikennekäyttäytymisestä ja erilaisista häiriöistä sekä toivottiin toimenpiteitä ongelmien ratkaisemiseksi myös muilta osapuolilta kuin poliisilta. Sosiaalisen median toimintaympäristön muutoksen edetessä poliisissa halutaan varautua tuleviin haasteisiin ja löytää oikeat vaikutuskanavat. Analyysin kautta selvisi, että Lähivinkki-palvelu soveltuu erinomaisesti poliisin laissa määriteltyjen tehtävien täyttämiseen New Public Service -kehysmallin ideoita mukaillen. Tietoja Lähivinkkiin jätettyjen kommenttien sisällöstä sekä tehtyjä kehitysehdotuksia palvelun parantamiseksi voidaan hyödyntää poliisin kehittäessä entistä vuorovaikutteisempia ja interaktiivisempia kommunikointikeinoja kansalaisten kanssa.
  • Salmela, Satu (2012)
    Elintarvikelainsäädäntö edellyttää tieteeseen perustuvaa riskiperustaisuutta lainsäädäntöprosessissa. Tieteellisen tiedon tulee asetuksen (EY) N:o 178/2002 mukaan olla keskeisellä sijalla elintarvikelainsäädännön laatimisessa. Suomessa elintarvikelainsäädännön valmisteluun osallistuu huomattava joukko eri toimijoita, jotka edustavat niin elintarvikeketjun eri vaiheita 'pellolta pöytään' kuin eri toimijatahojen edustajia tutkimuksesta kuluttajiin. Jotta tieteellistä tietoa voitaisiin hyödyntää lainsäädäntöprosessissa, tulee sen tavoittaa lainsäädäntöä valmisteleva ministeriö. Useista toimijoista muodostuvan verkoston rakenne voi niin edesauttaa kuin toisaalta vaikeuttaakin tiedon siirtymistä sen tuottajalta – tutkimuksen tekijältä, riskinarvioitsijalta tai tietoa muutoin omaavalta taholta – sen hyödyntäjälle, ministeriölle. Jotta tietoa voitaisiin hyödyntää, tulee verkoston mahdollistaa interaktio eri toimijoiden välillä. Toisaalta lainsäädäntöprosessissa tapahtuvan interaktion eri muodot voivat luoda erilaisia edellytyksiä eri toimijoiden välille. Tässä tutkimuksessa lainsäädäntöprosessin verkoston rakenteen luomia edellytyksiä tieteellisen tiedon hyödyntämiselle elintarvikelainsäädännön valmistelussa tarkasteltiin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla. Tarkastelu kohdistui vuosina 2006–2011 käynnissä olleisiin lainsäädäntöön liittyviin hankkeisiin – lainsäädännön valmisteluun liittyvään lausuntomenettelyyn sekä erilaisten toimielinten jäsenyyksiin. Analyysissä tarkasteltiin niin verkoston rakennetta, eri tapahtumatyyppien vaikutusta verkoston luomien kommunikaatiomahdollisuuksien muodostumisessa kuin verkoston rakenteen luomia edellytyksiä tieteellisen tiedon välittymiselle toimijoiden välillä. Elintarvikesektorin lainsäädäntöprosessin verkoston tarkastelussa keskeisimpiä toimijatahoja sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla ovat ministeriöt ja valtion tutkimusta ja/tai riskinarviointeja tekevät keskusviranomaiset, mutta myös muut toimijatahot, kuten erilaiset tutkimusalaa edustavat tahot, ovat edustettuina verkostossa poliittisia toimijoita ja tiedostusvälineitä lukuun ottamatta. Samalla verkostoon ei havaittu muodostuvan erityisiä alaryhmiä. Toimijatahon luonteen ei tutkimuksen tulosten nojalla voida sanoa vaikuttavan suoraan sen asemaan elintarvikelainsäädännön jäsenyysverkostossa, vaan myös tapauskohtaiset lähemmät seikat vaikuttavat toimijatahon asemaan lainsäädäntöprosessissa. Verkoston luomien interaktiomahdollisuuksien, lausuntokierrosten ja toimielinten jäsenyyksien, havaittiin tutkimuksessa olevan yhteydessä toimijan jäsenyyteen verkostossa. Tapahtumatyyppi on yhteydessä sekä siihen, mitkä toimijatahot ja toimijat osallistuvat eri tapahtumiin että siihen, miten usein eri tapahtumiin osallistutaan. Elintarvikelainsäädännön verkoston rakenne mahdollistaa riskiä koskevan tieteellisen tiedon välittymisen elintarvikelainsäädäntöprosessissa. Erityyppiset tapahtumat luovat kuitenkin erilaiset edellytykset tietoa tuottavien ja sitä hyödyntävien tahojen interaktiolle. Lisäksi eri toimijatahoilla on erilainen asema verkostossa, mikä luo erilaiset edellytykset eri tahojen tuottaman tiedon hyödyntämiselle.
  • Kolehmainen, Krista (2013)
    I denna pro gradu avhandling analyseras förberedningsprocessen av Lex Nokia. Utgångspunkten är en rationell aspekt och behandlar bl.a. aktörernas inflytande och grundläggande argument i beslutsfattningsprocessen. Lex Nokia var en debatterad lag och speciellt i utskottsarbetet såg flera sakkunniga problem med lagens godkännande enligt det som föreslogs i regeringspropositionen. Denna studie ämnar söka svar på tre forskningsfrågor; vilka var de centrala aktörerna och hur såg deras inflytande ut, hur gick förberedningsprocessen till och vilka var konfliktfrågorna och argumenten samt fanns det bakomliggande motiv hos aktörerna? Den empiriska delen i denna pro gradu avhandling består av en analys på utskottens utlåtanden och – betänkande. Som huvudsaklig metod för analysen används en kvalitativ innehållsanalys. Materialet som analyseras består främst av primärkällorna till utskottens betänkande och utlåtanden, där de enskilda aktörernas individuella utlåtanden i frågan fås fram. Analysen stöds av en litteraturöversikt i form av teorin om rationella val, dvs. rational choice theory. Resultaten i denna undersökning visar att förberedningsprocessen av Lex Nokia innehåller delade åsikter och att det finns en del centrala konfliktfrågor i samband med den. Konfliktfrågorna är relativt långt de samma inom alla fyra utskott och bidrar till att beslutsfattningsprocessen var tudelad med dem som var för lagen och dem som var emot. Trots att namnet på lagen, Lex Nokia, antyder att Nokia skulle ha haft ett större inflytande på lagens slutresultat, visar analysen att fallet inte är så. Nokia är en aktör bland alla och verkar inte ha haft mer inflytande. Sammanfattningsvis kan det konstateras att lagen var mycket debatterad och att flera sakkunniga delade samma orosmoment i frågan. Diskussionen om Lex Nokia dyker fortfarande upp med jämna mellan rum, eftersom ett område som elektronisk kommunikation ständigt lever och utvecklas. Därmed står även lagstiftningen inom detta område framför en utmaning, vilket Lex Nokia har åtminstone delvis försökt att åtgärda.