Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Yleinen valtio-oppi, maailmanpolitiikan tutkimus"

Sort by: Order: Results:

  • Hulkkonen, Ville (2019)
    Ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä ja kestävän yhteiskunnallisen kehityksen sekä talouskasvun tavoittelusta on tullut yksi maailmanpolitiikan kiperimmistä kysymyksistä. Tutkimuskohteenani on saksalainen yhteiskunta ja Saksan liittotasavallan energiastrategia – energiewende. Olen valinnut tutkimuskohteeni kuvatakseni yleisesti sitä, kuinka vääränlaiset premissit voivat johtaa epärealistiseen politiikkatoteutukseen ja tavoitteiden kannalta ristiriitaiseen lopputulemaan. Tutkimuksessani osoitan, kuinka tietyt keskeiset fysikaaliset reunaehdot vaikuttavat myös ihmisyhteisöjen ja yhteiskuntien kykyyn järjestäytyä. Tässä mielessä tutkimukseni on luonteeltaan selittävä. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys syntyy systeemiteorian erilaisia muotoja hyödyntämällä. Tutkimushypoteesini syntyy systeemiteoreettista viitekehystä ja luonnontieteiden pääsäännöistä syntyvistä lähtökohdista. Analyysiosiossa verrataan erilaisten energiapoliittisten skenaarioiden toteutuskelpoisuutta systeemi- ja komleksisuusteoreettisen viitekehyksen valossa. Tutkimukseni keskeisin johtopäätös liittyy Energiewenden puutteellisiin premisseihin. Energiewenden implisiittisenä tausta-ajatuksena on mahdollisuus talouskasvun ja energiankulutuksen irtikytkeytymisestä. Sille ei kuitenkaan lämpöopin ja kompleksisuusteorian valossa näytä olevan edellytyksiä.
  • Suvila, Sofia Josefiina (2013)
    Tämän tutkielman lähtökohtana on ajatus, että valtiot pyrkivät saavuttamaan vaikutusvaltaa kansainvälisillä areenoilla vaikuttamalla strategisesti muiden valtioiden mielikuviin itsestään. Viime vuosina valtiollisen mielikuvanhallinnan keinona suosiota on herättänyt toiminta nimeltään maabrändääminen, joka on tämän työn erityinen kiinnostuksen kohde. Tutkielman keskeinen tavoite on pohtia, millaisena toimintana maabrändääminen näyttäytyy, kun sitä analysoidaan maailmanpolitiikan tutkimuksen konstruktivistisen tutkimusperinteen käsittein. Tähän tavoitteeseen pyritään pohtimalla, mitä valtiollisten mielikuvien ja identiteetin käsitteiden soveltaminen analyysissä paljastavat maabrändäämiseen logiikasta. Tutkielman tutkimusote on laadullinen ja aineiston tarkoituksena on tarjota katsaus näkemyksiin, joita maabrändäämisestä on esitetty. Aineisto on tekstimuotoista ja koostuu kolmenlaisista lähteistä: Maabrändäämistä käsittelevästä akateemisesta kirjallisuudesta, Suomen maabrändiä ja suomalaista mielikuvapolitiikkaa koskevista dokumenteista sekä kirjoittajan toteuttaman kyselytutkimuksen tuottamasta materiaalista. Aineiston analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä, joka helpottaa aineiston järjestämistä sellaiseen muotoon, että sitä voidaan vertailla tutkielman teoreettisiin olettamuksiin. Tutkielman analyysi on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa aineistosta identifioituja näkemyksiä maabrändäämisestä verrataan Robert Jervisin esittämiin periaatteisiin valtiollisista mielikuvista. Tämän vertailun perusteella todetaan, että maabrändäämistä voidaan ymmärtää pyrkimyksenä manipuloida mielikuvien ja todellisuuden suhdetta toimijaa hyödyttävällä tavalla. Jervisin teoretisointia käyttäen, maabrändäämistä päädytään kuvailemaan yksinkertaistettuna indeksien manipulointina. Tämän nähdään tarkoittavan, että maabrändäämiseen ryhtyminen sitouttaa valtion mielikuvapolitiikkaan, jonka tavoitteet ja keinot ovat monien valtioiden kohdalla yhteneväisiä, mutta jonka vaikutukset ovat hyvinkin epävarmoja. Analyysin toisessa osassa pohditaan, Alexander Wendtin ajatuksia valtiollisesta identiteetistä hyödyntäen, millaista logiikkaa sitoutuminen mielikuvien ja todellisuuden suhteen manipulointiin valtiolta edellyttää. Tämän osion keskeisin havainto on, että valtiollista identiteettiä tulkitaan maabrändäämisen yhteydessä usein sekä hyödykkeellistettynä että postpoliittisena. Hyödykkeellistetyn identiteetin kohdalla maabrändäämistä voidaan tutkielman mukaan tarkastella, Wendtin näkemyksiä soveltaen, rooli-identiteetin rakennuksen prosessina. Postpoliittista identiteettiä taas tulkitaan objektiivisten ja subjektiivisten intressien kokonaisuutena, joka ilmenee ulkopolitiikan kaupallistumisena sekä näkemyksinä valtioiden globaalikilpailusta. Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että maabrändääminen ilmiönä ei ole merkki ulkopolitiikan luonteen muuttumisesta imagopolitiikaksi globaalin aikakauden aikana. Sen sijaan todetaan, että maabrändääminen tulisi ymmärtää osana pitempiaikaista identiteettipolitiikan jatkumoa, jonka tekniikat ja ominaispiirteet vaihtelevat eri aikakausina. Keskeinen huomio on, että nykypäivän maabrändäämiselle identiteettipolitiikan tekniikkana on ominaista talouden ja politiikan logiikan sekoittaminen. Tästä syystä maabrändääminen päädytään näkemään haasteena demokraattisille periaatteille, mutta sen todetaan avaavan myös mahdollisuuksia ajatella uudelleen tapoja, joilla valtiot hoitavat ulkosuhteitaan.
  • Uhlenius, Kirsi (2017)
    Kiinan kansantasavalta on noussut maailmanpolitiikan keskiöön kylmän sodan ja bipolaarisen kansainvälisen järjestelmän päättymisen jälkeen. Sen samaan aikaan tiivistyneet poliittiset ja taloudelliset suhteet Afrikan mantereen valtioihin ovat olleet suuren yleisen ja akateemisen kiinnostuksen kohteena, tulkintojen näkökulmien vaihdellessa uuskolonialististyyppisestä riistosta molempia osapuolia hyödyttävään kehitysyhteistyöhön. Tässä tutkimuksessa käytetään viitekehyksenä Alexander Wendtin vuonna 1999 julkaisemassa teoksessa ”Social Theory of International Politics” kehittelemää kansainvälisen poliittisen järjestelmän kulttuurien teoriaa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mihin kolmesta Wendtin teorian kulttuureista: hobbeslaiseen, lockelaiseen vai kantilaiseen kulttuuriin Kiinan ja Afrikan väliset suhteet sijoittuvat. Merkittävin erottava tekijä Wendtin kulttuurien välillä on väkivallan käytön todennäköisyys kansainvälisissä suhteissa. Hobbeslaisessa kulttuurissa väkivallan käyttö on normaali toimintatapa, lockelaisessa kulttuurissa väkivalta on mahdollinen tapa ratkaista erimielisyyksiä ja kantilaisessa kulttuurissa erimielisyydet ratkaistaan muilla keinoin kuin väkivallan avulla. Wendtin oma tutkimustulos on, että huolimatta siitä, että jotkut valtiot tai jotkut alueet käyttäytyvät toisiaan kohtaan vielä hobbeslaisen kulttuurin hengessä, on maailmassa kokonaisuutena siirrytty hobbeslaisesta kulttuurista lockelaiseen, ja että on olemassa alakulttuureita, joissa jopa kantilainen kulttuuri on normina. Esimerkkinä kantilaisesta alakulttuurista hänellä on Yhdysvaltain ja Euroopan väliset suhteet. Tässä tutkimuksessa Wendtin käsitteistöä käytetään toisen mahdollisen alakulttuurin tutkimiseen, eli Kiinan ja Afrikan välisiin suhteisiin. Tutkimusaineistona on pääosin aiheesta kirjoitettuja tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja. Aineiston perusteella tutkimuksessa tullaan lopputulokseen, että Kiinan ja Afrikan väliset suhteet muodostavat samantyyppisen kantilaisen kulttuurin alajärjestelmän kuin Yhdysvallat ja Eurooppa. Samalla todetaan, että koko kansainvälisen järjestelmän kulttuuri ei voi siirtyä kantilaiseen vaiheeseen, ennen kuin Yhdysvaltain ja Kiinan väliset suhteet ovat kantilaisen kulttuurin mukaiset. Ennen Kiinassa Deng Xiaopingin aloittamia talousreformeja 1970-luvun lopussa Kiinan on koettu identifioineen itsensä hobbeslaiseksi revisionistiseksi valtioksi. Nykyisellään Yhdysvaltain ja Kiinan välisten suhteiden tulkitaan olevan lockelaisen kulttuurin vaiheessa. Johtopäätöksissä pohditaan miten Suomi ja muu Eurooppa voisivat olla omalla esimerkillään vahvistamassa Kiinan kantilaista identiteettiä, ja näin edesauttamassa väkivallan käytön vähenemistä kansainvälisen politiikan välineenä.
  • Hautala, Merka (2016)
    OECD-valtioiden yritysverokannat ovat laskeneet 1980-luvulta alkaen. Tässä tutkielmassa selvitetään tämän empiirisen ilmiön syitä ja seurauksia. Yhdenmukaisesti valtavirran kanssa tutkielma selvittää valtioiden välisen verokilpailun aiheuttavan verokantojen alenevan trendin. Verokilpailu tunnistetaan tutkielmassa tiedon ja poliittisen toiminnan ylläpitämäksi sosiaaliseksi prosessiksi, kun valtavirrassa verokilpailu selitetään ekonometristen mallien kautta yksiköiden väliseksi kilpailuksi liikkuvasta tuotannontekijästä. Valtavirtatutkimukset analysoivat verotuksen vaikutusta pääoman liikkeeseen. Tutkimukset olettavat yleistä säännönmukaisuutta verokantojen ja investointien suhteelle, jossa verokanta liikuttaa pääomaa. Taustaoletuksena säännönmukaisuudelle on pääoman rajakustannuksen keskeisyys yritysten investointipäätöksille. Tämä tutkielma ei löydä empiiristä evidenssiä tällaisesta yleisestä säännönmukaisuudesta, eikä teoreettisella tasolla usko investointien stimulointiin pääoman rajakustannusta alentamalla. Tutkielman näkökulmasta investoinnit määräytyvät kokonaisuuden tasolla kokonaiskysynnän ja yritysten tulevaisuuden odotusten perusteella. Tämän takia tutkielma arvioi valtavirtatutkimusten esittämän verokantojen ja investointien välisen yleisen säännönmukaisuuden epäpäteväksi teoriaksi. Poliittisen talouden kontekstissa hallitusten päätökset alentaa yritysverokantoja linkittyvät maailmantalouden usean vuosikymmenen stagnaatioon ja uusliberaalin poliittisen ohjelman globaaliin leviämiseen. Uusliberaalin poliittisen ohjelman taustalla oleva valtavirtatalousteoria on keskeistä myös verokilpailuprosessin ylläpitämisessä ja talousteorian tuottama tieto verokantojen ja investointien välisestä säännönmukaisuudesta leviää poliittiseen prosessiin osaltaan globaalien instituutioiden kautta. Kotimaan kontekstissa toimijan subjektiivinen usko asioiden tilaan ja siihen, kuinka maailma toimii, on välttämättä intentionaalisen toiminnan taustalla. Tällöin kokemukset ja tieto rakentavat poliittisten toimijoiden käsityksiä tarvittavista toimista investointien stimuloimiseksi. Tutkielman argumentissa verokilpailu on tarpeetonta, koska investoinnit eivät lisäänny kokonaisuuden tasolla verokantoja alentamalla. Lisäksi voittojen siirtely valtiosta toiseen voidaan lopettaa valtioiden välisellä yhteistyöllä, ja tämän asian suhteen globaalit instituutiot ovat tehneet paljon työtä viimeisen vuosikymmenen aikana. Tutkielma perustelee verokilpailun haitalliseksi, koska hallitusten päätökset alentaa yritysverokantoja ovat hyödyttäneet vain (suur)yrityksiä, vähentäneet valtioiden tuloja ja osana uusliberaaleja reformeja hieman madaltaneet investointiasteita kokonaisuuden tasolla. Analyysin johtopäätöksenä tutkielmassa tunnistetaan verokilpailun peliasetelma vangin ongelmaksi, jossa valtiot toistavat egoistista ratkaisua tavoitteenaan saavuttaa hetkellinen suhteellinen etu pääomaan nähden. Peliasetelmaa ylläpitää globaalien instituutioiden ja valtavirtateorian tuottama legitiimi ja objektiivinen tieto verokantojen ja investointien suhteesta eikä pelin sosiaalinen konteksti suosi pelin ratkaisemista, koska keskeisten toimijoiden intresseissä on peliasetelman ylläpitäminen. Viimeisenä tutkielma esittää kritiikin verokilpailua ylläpitävää kausaalikompleksia kohtaan. Johtopäätöksenä ideologiakritiikistä tutkielma toteaa verokilpailun lopettamisen vaativan rakenteellista muutosta sosiaalisessa toiminnassa. Käsitteellistettynä vangin ongelman kautta solidaarinen toiminta edellyttää uuden oppimista ja toimijoiden tietoisuuden kehitystä strategista rationaalisuutta korkeammalle tasolle. Muutoksen aikana verokilpailua ylläpitävä tiedollinen perusta muuttuu, jolloin toimijat ymmärtävät verokilpailun tarpeettomana ja haitallisena toimintana.
  • Simelius, Satu Marianna (2012)
    Monia taloustieteilijöitä ja politiikan tutkijoita on kiehtonut paradoksi valtioista, joilla on mittavat luonnonvarat, mutta joiden taloudella ja yhteiskunnalla menee silti huonosti. Tätä resurssikiroukseksi kutsuttua ilmiötä tarkoitetaan kun etsitään kausaliteettia valtion suurten öljytulojen ja talouden yksipuolistumisen sekä autoritaarisen hallinnon välillä. Suurilla kansainvälisillä kehitysaputoimijoilla on usein mielikuva, että resurssikirous on prosessi, joka voidaan muuttaa oikeanlaisella talouspolitiikalla tai hyvällä hallinnolla. Esimerkiksi Maailmanpankki on monissa maissa pyrkinyt puuttumaan tähän luonnonvaroista saatavien tulojen kansanvaltaa heikentävään vaikutukseen politiikkainterventioiden avulla. Tässä työssä tutkitaankin kolmen suurimman vuosina 2008–2010 kehitysapua Nigeriaan antaneen toimijan suhtautumista resurssikiroukseen Nigeriassa ja Nigerian valtion suvereniteettiin. Nämä kolme toimijaa ovat Maailmanpankin kehitysapujärjestö IDA, Yhdysvaltojen valtiollinen kehitysapujärjestö USAID sekä Ison-Britannian valtion kehitysapujärjestö DFID. Työn tarkoitus on kuitenkin osoittaa, että keskittyminen resurssivaikutukseen on liian yksipuolinen näkökulma Nigerian talouden ja yhteiskunnan ongelmista, ja näiden ongelmien ymmärtämiseksi tulisi erityisesti tutustua Nigerian valtion historiaan ja valtiomuodostukseen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimiikin Jeffrey Herbstin teoretisointi afrikkalaisten valtioiden valtiosuvereniteetista, tai oikeastaan tämän valtiosuvereniteetin puutteesta. Aineistona käytetään yllä mainittujen kolmen kehitysapujärjestön tuoreimpia julkisia, Nigeriaa koskevia strategiapapereita, joita analysoidaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Esiinnousseista teemoista käy ilmi, että Maailmanpankin, USAID:n ja DFID:n strategiat eroavat yllättävän vähän toisistaan mielipiteissään resurssikirouksesta Nigeriassa, ja perusteluissa siihen miksi Nigerian suvereniteettiin pitää puuttua, joskin vain maltillisesti ohjaamalla ja opettamalla. Kaikissa asiakirjoissa painotetaan öljytalouden ulkopuolisen talouskasvun lisäämistä ja hyvän hallinnon kehittämistä uudistushaluisia johtajia tukemalla. Johtopäätelminä tutkielmassa kehotetaan ottamaan laajempi perspektiivi toisten valtioiden yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa yleisesti, ja erityisesti Nigerian valtion haurauden voittamisessa. Työssä nähdään, että Nigerian valtion heikkous tai epävakaus ei johdu öljytuloista, ja öljytulot pahentavat epävakautta ainoastaan, koska Nigerian valtio halutaan pitää nykyisen muotoisena. Lopuksi kannustetaan kyseenalaistamaan Afrikan itsestäänselvyytenä otetut valtioiden rajat ja rakenteet.
  • Oksanen, Anna (2018)
    Muuttuneen maailmanpoliittisen tilanteen motivoimana Euroopan komissio julkaisi vuoden 2017 aikana Valkoisen kirjan Euroopan tulevaisuudesta – Pohdintaa ja skenaarioita: EU-27 vuoteen 2025 mennessä sekä viisi temaattista pohdinta-asiakirjaa liittyen eri politiikan aloihin EU:ssa. Pro gradu -tutkielmassa analysoidaan yleisluontoista Valkoista kirjaa, jossa komissio hahmottelee EU:n tulevaisuutta ja toimijuutta kansainvälisen politiikan kentässä sekä pohdinta-asiakirjaa Euroopan puolustuksen tulevaisuudesta. Tutkielman tutkimuskysymyksellä on kaksi ulottuvuutta: Ensisijaisesti pyritään tarkastelemaan käyttääkö komissio asiakirjojen yhteydessä turvallistamiselle tyypillisiä puheakteja tai kielellisiä rakenteita, joiden avulla pyritään vaikuttamaan yleisön käsitykseen uhkien eksistentiaalisesta luonteesta. Toiseksi, tutkielmassa analysoidaan skenaarioiden taustalla vaikuttavia oletuksia: Minkälaista toimijaa EU:sta ollaan näiden skenaarioiden perusteella rakentamassa, ja minkälaisia maailmankuvia ne olettavat? Tutkimusongelmaa tarkastellaan Kööpenhaminan koulukunnan turvallistamisteorian sekä kriittisen diskurssianalyysin (CDA) avulla. Turvallistamisteorian analyysin kohteena on turvallistava puheakti. Sanomalla ”turvallisuus” toimijat nostavat tietyn tekijän tai kehityskulun normaalin politiikan yläpuolelle, joka mahdollistaa poikkeuksellisten toimien täytäntöönpanon. Turvallistavana toimijana tutkielmassa on Euroopan komissio sekä Euroopan unionin edustajat. Asiakirjojen yleisönä ovat EU:n kansalaiset, sidosryhmät sekä päätöksentekijät jäsenvaltioissa ja EU:ssa. Turvallistamisteorialle merkityksellisiä kysymyksiä ovatkin: kuka turvallistaa, kenelle ja miksi? Kriittisen diskurssianalyysin avulla pyrin löytämään niitä kielellisiä, retorisia ja semioottisia rakenteita ja keinoja, joilla Euroopan komissio pyrkii vakuuttamaan yleisönsä turvallistamisteorialle olennaisista eksistentiaalisista uhista, ja sopivista toimenpiteistä näiden uhkien käsittelyyn. Skenaarioiden taustalla vaikuttaa merkittävästi EU:n integraatio ja sen taso, ja eksistentiaalisena uhkana Euroopan unionille pidetään tässä tutkielmassa sirpaloitumista tai niitä kehityskulkuja, jotka haittaavat sen integraatioprosessia. Tutkielma jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa hahmotellaan Euroopan unionin uhkakuvia sekä niissä viime vuosien aikana tapahtunutta muutosta. Toisessa osassa analysoidaan Valkosien kirjan sekä puolustuspoliittisen pohdinta-asiakirjan skenaarioita, sekä niissä esiintyviä turvallistamisteorialle ominaisia puheakteja ja vakuutteluun pyrkiviä retorisia keinoja. Lopuksi pohditaan skenaarioiden taustaoletuksia sekä niiden olettamia maailmankuvia. Tämä pohdinta keskittyy kolmeen erilaiseen tulevaisuuden kuvaan: Hedley Bullin (1977) määrittämään uuskeskiaikaiseen, postmoderniin poliittiseen järjestelmään, EU:n siirtymiseen kohti valtiollista toimijuutta sekä unionin sirpaloitumista tai osittaista hajoamista. Pro-gradu tutkielma osoittaa, että asiakirjat sisältävät selkeitä turvallistamisliikkeitä ja niissä rakennetaan abstrakteihin kehityskulkuihin perustuvia uhkakuvia. Tämän turvallistamisen tarkoituksena on vakuuttaa diskurssin yleisö puolustuspoliittisen integraation tarpeesta. Uutena ilmiönä EU:n turvallisuuskäsityksessä on myös toimijaperustaisten uhkakuvien tuominen keskusteluun. Tämä kuvastaa osaltaan laajempaa muutosta maailmanpoliittisessa tilanteessa, mutta tuo myös esiin Euroopan unionin tavoitteet luoda itsestään yhä selkeämmin valtiolliseen toimijaan verrattavissa olevaa turvallisuuspoliittista kokonaisuutta, jolla olisi kyky puolustaa itseään sotilaallisesti. Komissio sekä EU näyttävät tasapainoilevan omien poliittisten tavoitteiden sekä epävarman kansainvälisen politiikan tilanteen välillä, ja pyrkivät asemoimaan itseään tähän muuttuneeseen järjestelmään uudelleen. Skenaarioiden luominen on yksi keino vahvistaa EU:n toimijuutta ja hallita epävarmaa tulevaisuutta. Skenaarioiden kuvaileman turvallisuuteen ja puolustukseen perustuvan toimijan luominen saattaa kuitenkin aiheuttaa laajempia maailmanpoliittisia ja voimapoliittisia seurauksia. Jos Euroopan unioni osallistuu näihin voimapoliittisiin kilpailuihin, se samalla kadottaa alkuperäisen tarkoituksensa, jonka tavoitteena oli lopettaa nämä valtataistelut Euroopassa.
  • Suniharju, Miia (2016)
    Tutkielma tarkastelee kansainvälisen etiikan kosmopolitanismin teoriasuuntauksia. Ensimmäisenä hypoteesina esitetään, että kosmopolitanismin globaalin hallinnan mallin esittämien tavoitteiden ja keinojen välillä vallitsee ristiriitoja. Ristiriitojen koetaan esiintyvän erityisesti siinä, miten kosmopolitanismi hahmottaa globaalin solidaarisuuden edistämisen toimijuuden ja toiminnan. Näkemys perustuu tutkielman taustaoletuksiin, joiden mukaan ensinnäkin yksilö käsitetään yhtenä tuottavan vallan välineistä globaalissa taloudessa ja toisekseen institutionaalinen solidaarisuus ongelmallisesti kytkeytyneenä globaalin uusliberalistisen talousjärjestelmän mekanismeihin. Toisena hypoteesina esitetään, että kosmopolitanismin tavoitteleman globaalin solidaarisuuden edistämiseksi ei tällöin riitä solidaarisuuden peräänkuuluttaminen poliittisissa ulostuloissa. Teoreettisena viitekehyksenä tukeudutaan kosmopolitanismin toimijuuden aiempaan kritiikkiin sekä kosmopolitanismin globaalin institutionaalisen solidaarisuuden mallin ongelmallistavaan aiempaan kriittiseen tutkimukseen. Taustaoletusten ja hypoteesien pohjalta muodostetaan kolmiosainen tutkimuskysymys, jolla kosmopolitanismin teoreettisia malleja kyetään tarkastelemaan empiirisen aineiston valossa. Aineistona ovat YK:n Kestävän kehityksen tavoitteet sekä sekundaarisesti viisi muuta Post 2015 -agendan Kestävän kehityksen tavoitteita pohjustavaa asiakirjaa. Aineiston käsitetään ilmentävän kosmopolitanismin globaalin hallinnan pyrkimyksiä käytännössä, sillä Kestävän kehityksen tavoitteilla pyritään globaaliin solidaarisuuteen perustuvaan valtiolähtöiseen hallintaan, niin kutsuttuun kosmopoliittiseen demokratiaan. Tutkimusaihetta lähestytään solidaarisuuden käsitteen kautta. Globaaliksi ulotettuna solidaarisuudella tähdätään universaaliin hyvinvointiin ja ihmisoikeuksien sekä elämän perusedellytysten täyttymiseen kaikille. Tässä tutkielmassa solidaarisuuden analysointi jaetaan teoreettisten jakolinjojen perusteella solidaarisuuteen tunteena sekä solidaarisuuteen toimintana. Toiminnan osalta syvennytään erityisesti analysoimaan tapaa, jolla solidaaristen pyrkimysten toteuttamisesta vastuullinen toimija käsitetään ja muodostetaan. Analyysin ensimmäisessä osassa Kestävän kehityksen tavoitteet teemoitellaan, minkä jälkeen niissä esiintyviä diskursseja hahmotetaan tyypittelyn keinoin. Tämän jälkeen diskurssien heijastamien tavoitteiden ja keinojen ristiriitojen muodostumiseen syvennytään kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Kriittisessä diskurssianalyysissä analysoidaan solidaarisuuden toimijan ja toiminnan käsityksiä ja niiden muodostamista. Tutkielmassa asetetut hypoteesit osoittautuvat paikkansapitäviksi. Tyypittelyn avulla havaitaan, että Kestävän kehityksen tavoitteissa ja keinoissa ilmenee sisäisesti ristiriitaista logiikkaa. Kriittisen diskurssianalyysin kautta havaitaan, että Kestävän kehityksen tavoitteissa ilmenevät toimijuuden ja toiminnan käsitykset ovat teoreettisen viitekehyksen valossa globaalin solidaarisuuden tavoittelun kannalta ongelmallisia. Yksilö näyttäytyy saajana tai hyötyjänä, joka kosmopolitanismin mukaisesti on oikeuksien keskiössä. Yksilön vastuun osalta sen sijaan erityisesti yksilön arkipäiväisen taloudellisen toiminnan merkitys sivuutetaan. Toimijoina käsitetään tällöin kansainvälisten instituutioiden taso ja erityisesti köyhät maat. Toiminnan osalta globaaliin solidaarisuuteen pyrkivään toimintaan viitataan abstraktilla tasolla. Käsitys on yhteneväinen kosmopolitanismin kanssa, joka esittää ratkaisuna kansalaisuuden tai yhteisön käsitysten laajentamista maailmankansalaisuuden saavuttamiseksi. Toiminnan sijaan globaali solidaarisuus näyttäytyy tällöin tunteena. Esimerkiksi arkipäiväisen taloudellisen toiminnan vaikutuksia ei tarkastella. Tutkielman johtopäätöksinä esitetään ensimmäiseksi, että Kestävän kehityksen tavoitteet sivuuttavat erityisesti rikkaiden maiden yksilöiden toimijuuden merkityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Kosmopolitanismin esitetäänkin voivan hyötyä vallan käsittämisestä tuottavana. Toiseksi esitetään, että abstraktien maailmankansalaisuuden vaateiden lisäksi kosmopolitanismin piirissä tulisi kiinnittää huomiota myös siihen, miten rikkaissa maissa hyvinvoinnin mahdollistavat institutionaalisen solidaarisuuden mekanismit voidaan samanaikaisesti sekä säilyttää että kytkeä irti globaalissa talousjärjestelmässä tapahtuvasta hyväksikäytöstä. Lopuksi esitellään Kirsten Ainleyn vastuullisen sosiaalisen toiminnan malli, jonka pohjalta kosmopolitanismin esitetään voivan kehittää toimijuuden ja solidaarisuuden käsityksiään.
  • Astala, Riikka (2012)
    Tässä pro gradu –työssä tarkastellaan valtioiden ilmastokonferenssissa pitämissä puheenvuoroissa esiintyviä diskursseja ilmastonmuutoksesta ja siihen liittyvistä oikeudenmukaisuuskysymyksistä. Tutkielmassa etsitään vastauksia ensinnäkin siihen, millä tavoilla valtioiden korkeat edustajat puhuvat ilmastonmuutoksesta ja sen hallinnasta. Toisekseen analysoidaan, tukeutuvatko valtiot puheissa kosmopolitanistisiin käsityksiin ilmasto-oikeudenmukaisuudesta vai hallitseeko niissä kommunitaristinen etiikka. Kosmopolitanistinen etiikka on hallitsevassa asemassa kansainvälisen politiikan filosofiassa, mutta käytännön politiikassa sen ajatellaan olevan kommunitarististen lähestymistapojen varjossa. Tämän työn yhtenä lähtökohtana on ajatus siitä, että kansainvälinen ilmastopolitiikka on ilmastonmuutokseen liittyvän syvän keskinäisriippuvuuden ja yhteistyön välttämättömyyden vuoksi erityisen otollinen politiikan ala kosmopolitanistiselle ajattelulle. Tavoitteena on tutkia, näkyykö tämä valtioiden puhetavoissa. Tutkielman aineistona on 64 Kööpenhaminan ilmastokokouksessa joulukuussa 2009 pidettyä puhetta, jotka ovat otos konferenssissa puhuneiden 192 valtion puheenvuoroista. Puheet on valittu kokouksen lopussa pidetystä kolmen päivän mittaisesta 'korkean tason osiosta', jossa ministerit ja valtioiden päämiehet pitivät niin kutsuttuja kansallisia lausuntoja. Aineisto on valittu sillä perusteella, että näihin puheisiin tiivistyy kunkin valtion ilmastopoliittisen ajattelun ydin. Aineistoa teemoitellaan ensin erilaisten keskeisten aiheiden kartoittamiseksi. Tämän jälkeen sitä analysoidaan tarkemmin kriittisen diskurssianalyysin keinoin Norman Fairclough’n esittelemillä menetelmillä. Aineistosta nostetaan esiin kuusi erilaista diskurssia ilmastonmuutoksesta ja sen edellyttämästä politiikasta. Näitä ovat: 'rikkaiden syyllisyys', 'talousjärjestelmän kritiikki', 'oikeus kehittyä', 'vastuulliset rikkaat', 'vihreä kasvu' ja 'samalla planeetalla'. Kunkin diskurssin keskeisiä piirteitä ja teemoja esitellään ensin yleisellä tasolla, minkä jälkeen analysoidaan tarkemmin kustakin yhtä puhetta, jossa kyseinen diskurssi on erityisen vahvasti läsnä. Diskurssit ovat erilaisia tulokulmia ilmastoeettisiin kysymyksiin, ja kiinnostuksen kohteena oleva kosmopolitanistinen ajattelu on niissä läsnä erilaisissa asteissa. Vahvimmin kosmopolitanistinen etiikka tulee esiin 'samalla planeetalla' –diskurssissa, joka hallitsee erityisesti monien pienten saarivaltioiden puheita. Sen sijaan eniten kommunitaristisia äänenpainoja on 'oikeus kehittyä' –diskurssissa, joka on vaikutusvaltainen suuressa joukossa kehitysmaiden puheita. Yleisesti kosmopolitanistinen ajattelu tulee lievemmissä muodoissaan aineistossa laajasti esiin, mutta vahva kaikkien maailman ihmisten yhtäläisiin oikeuksiin ja velvollisuuksiin perustuva argumentointi on harvinaista. Johtopäätöksenä todetaan, että kosmopolitanismi on osa kansainvälisten ilmastoneuvotteluiden hyväksyttyä puhetapaa mutta lähinnä sellaisissa muodoissa, joissa sillä ei ole radikaaleja poliittisia seurauksia.
  • Malmi, Jaakko (2015)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten ja millä seurauksilla kyberavaruutta on turvallistettu Suomessa. Työn lähtökohtana on kyberilmiöiden ja turvallisuuden välisen yhteyden problematisointi. 2010-luvulla erilaiset kyber-käsitteet ovat levinneet lähes kaikkialle ja mitä moninaisimpiin asiayhteyksiin. Kyberuhkat ja kyberturvallisuuden käsite ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana turvallisuuspolitiikkaa ja turvallisuuspoliittisia käytäntöjä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Viime vuosien aikana kyberturvallisuuskeskustelu on muuttunut yhä enemmän keskusteluksi valvonnan ja yksityisyyden välisestä suhteesta. Turvallisuusviranomaisten tiedusteluoikeuksia koskeva lainsäädäntötyö on juuri aloitettu Suomessa, mikä on herättänyt paljon keskustelua turvallisuuden ja valvonnan vaikutuksista yksityisyydensuojalle ja perusoikeuksille. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kyberavaruuden turvallistamisen logiikkaa sekä turvallistamisprosessiin liittyviä valtasuhteita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu yhtäältä turvallistamisteoriasta ja toisaalta poststrukturalistisesta foucaultlaisesta näkökulmasta, jossa turvallisuus nähdään hallinnan tekniikkana. Turvallistamisteoria määrittyy siten tässä yhteydessä ensisijaisesti sen sosiologisen suuntauksen mukaisena teoriana. Foucaultn hahmottelema hallinnallisuuden käsite on keskeisessä asemassa teoriakehikon poststrukturalistisessa osassa. Tutkimusta ohjaavina metodologisina periaatteina ovat kriittisyys sekä diskursiivisen ja materiaalisen ulottuvuuden ymmärtäminen toisiaan tukevina rakenteina. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa on turvallistamisteorian ja kriittisen turvallisuustutkimuksen näkökulmasta tehty kriittinen luenta. Kriittisen luennan menetelmällä analysoidaan tutkimusaineistoa, joka koostuu vuosien 2010 ja 2015 välillä julkaistuista suomalaisista turvallisuuspoliittisista asiakirjoista, joissa käsitellään kyberilmiöitä. Yhteenvetona analyysistä voidaan todeta, että kyberavaruutta on turvallistettu Suomessa ennen kaikkea turvallistamisteorian mukaisesti kansallisen turvallisuuden kautta. Kyberavaruus määrittyy turvallisuuspoliittisissa asiakirjoissa lähtökohtaisesti turvattomaksi ja uhkaavaksi ulottuvuudeksi. Kyberavaruuteen sisältyy keskinäisriippuvuuden ja tiedonsiirron nopeuden mahdollistamia uhkia, joilla voi olla merkittäviä kerrannaisvaikutuksia. Kyberavaruuteen liittyvät monimuotoiset uhkat vaarantavat Suomen kansallista turvallisuutta. Niinpä turvallisuustoimijat pyrkivät legitimoimaan poikkeuksellista tilannetta ja toimia vetoamalla kansalliseen turvallisuuteen. Tähän prosessiin yhdistyy Suomen kyberturvallisuuden kontekstissa eksistentialistisuus, johon viitataan yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ja kriittisen infrastruktuurin käsitteillä. Näiden viittauskohteiden kautta digitaalisesta ympäristöstä lähtöisin olevat uhat kytketään fyysiseen maailmaan. Viime vuosien aikana tälle turvallistamiselle on noussut vastareaktio ja vastakkainen prosessi, jolla vastustetaan kyberavaruuden turvallistamista kansallisen turvallisuuden kautta. Se kytkeytyy sen sijaan yksilön perusoikeuksiin ja yksityisyydensuojaan, joiden nähdään olevan uhattuna juuri valtion turvallisuuteen tähtäävien valvontatoimien takia. Turvallisuuden keskeinen viittauskohde on tässä näkemyksessä valtion sijaan yksilö. Kyberavaruuden ja turvallisuuden yhteys muuttaa turvallisuuspoliittisia valtasuhteita. Teknologian kehitys kasvattaa turvallisuuden ja teknologian asiantuntijoiden valtaa määritellä turvallisuuden käsitettä ja sen piiriin luettavia ilmiöitä. Valvontateknologian kehitys helpottaa tiedonkeruuta, mikä puolestaan mahdollistaa uudet hallinnan muodot. Turvallisuusasiantuntijoiden mahdollisuus tiedon suodattamiseen ja jakamiseen kasvattaa heidän valtaansa. Samalla myös teknologialla itsellään on performatiivinen rooli sekä uhkien lähteenä että niiden estäjänä. Kyberavaruuden turvallistaminen myös tuottaa demokratian rajoitteita. Kyse ei ole vain valvonnan ja yksityisyyden välisestä rajanvedosta, vaan laajemmin esimerkiksi perusoikeuksien sekä oikeusvaltion keskeisten periaatteiden muuttumisesta, mikäli valvontaa tullaan jatkossa toteuttamaan verkossa ilman kytkentää rikosepäilyyn.
  • Koivunen, Eeva (2017)
    Tutkielman aiheena on Euroopan unionin ja Turkin vuoden 2016 maaliskuussa antama julkilausuma, jolla pyrittiin ratkaisemaan Eurooppaan vuodesta 2014 eteenpäin suuntautuneen, ennennäkemättömän suuren muuttoliikkeen tuomia ongelmia. Julkilausuman mukaan Turkki ottaa takaisin kaikki Kreikan saarille saapuneet pakolaiset, ja yhtä Turkkiin palautettua syyrialaista kohtaan EU vastaanottaa yhden syyrialaisen pakolaisen EU:n jäsenmaihin. Lisäksi EU muun muassa tarjoaa Turkille taloudellista apua sekä jouduttaa Turkin viisumi- ja EU-jäsenyysneuvotteluja. Vuoden 2017 helmikuussa Euroopan yleinen tuomioistuin julkaisi tiedotteen, jonka mukaan EU ei ole julkilausuman virallinen osapuoli, eikä tuomioistuimella siksi ole mandaattia arvioida julkilausuman juridista statusta. Tuomioistuimen päätöksen mukaan sopimuksen osapuolia ovat unionin sijaan sen jäsenmaat. Julkilausuma ymmärretään kuitenkin laajasti unionin solmimana niin tiedotusvälineissä, kansalaisten keskuudessa kuin EU-instituutioiden johtajien puheissa. Täten tutkielma perehtyy julkilausuman neuvotteluprosessiin ja siihen, miksi se ymmärretään EU:n sitoumuksena. Tutkimuskysymykset ovat, millainen päätöksentekoprosessi on edeltänyt EU:n ja Turkin maaliskuun 2016 julkilausumaa sekä mikä on ollut EU:n rooli sen muotoilussa. Koska julkilausuman voidaan juridisesta näkökulmasta huolimatta olettaa legitimoineen unionia instituutiona, tutkittavaa prosessia lähestytään Europan perinteisten integraatioteorioiden, neofunktionalismin ja intergovernmentalismin, kautta. Siinä missä neofunktionalismi olettaa valtion yläpuolella olevien toimijoiden kykenevän työntämään integraatiota haluamaansa suuntaan, intergovernmentalismin kaksi eri suuntausta katsovat valtion toimivan integraation moottoreina ja prosessin pysyvän niiden kontrollissa. Tutkielma hyödyntää myös vielä verrattain vähän käytettyä Adrienne Héritierin piilevän integraation mallia. Malli ennakoi, että valtioidenvälisten neuvotteluiden ajautuminen umpikujaan aikaansaa sen, että jäsenmaat solmivat vain suurpiirteisesti määriteltyjä sitoumuksia. Neuvotteluiden umpikuja ja poliittinen paine ajavat päätöksenteon epävirallisille areenoille, jolloin EU:n ylikansalliset instituutiot kykenevät täydentämään jäsenvaltioiden sitoumusta ja täten lisäämään integraatiota. Tutkielmassa on hyödynnetty kausaaliketjun jäljittämiseen hyvin soveltuvaa process tracing -menetelmää. Tutkittava ajanjakso alkaa vuoden 2015 lokakuusta ja päättyy vuoden 2016 maaliskuuhun. Aineisto käsittää muuttoliikettä ja Turkki-yhteistyötä käsittelevät Euroopan ministerineuvoston pöytäkirjat, Eurooppa-neuvoston tiedonannot ja päätelmät, komission tiedotteet ja strategiapaperit sekä muut viralliset julkilausumaa koskevat paperit, mukaan lukien ajatushautomo European Stability Initiativen julkaisut. Lisäksi tutkielma hyödyntää julkilausumaa koskevia tiedotusvälineiden artikkeleita. Tutkielmaa varten on haastateltu Suomen Brysselin EU-edustuston maahanmuutto- ja turvapaikka-asioiden erityisasiantuntija Jutta Grasia. Tutkielman johtopäätös on, että julkilausuman neuvotteluprosessi on ollut poikkeuksellinen, eikä sitä voida ymmärtää EU:n perinteisten institutionaalisten suhteiden avulla. Héritierin piilevän integraation malli pystyy monelta osin selittämään julkilausumaan johtaneita neuvotteluita huomattavasti perinteisiä integraatioteorioita paremmin, sillä jäsenvaltioilla on tutkittavan ajanjakson aikana ollut vahvasti jakaantuneet preferenssit, ja julkilausumaan johtaneet neuvottelut ovat tapahtuneet lähes täysin epävirallisissa kokouksissa. Näissä kokouksissa on ollut paikalla EU-instituutioiden johtajia sekä joidenkin jäsenmaiden edustajia, mutta esimerkiksi Euroopan parlamentti on jätetty valmistelun ulkopuolelle. Silti komissio on koordinoinut julkilausuman myötä Turkille annettua rahaa ja valvonut julkilausuman toteutusta. Täten julkilausumaa ei voida ymmärtää EU:sta irrallisena jäsenmaiden prosessina. Héritierin malli ei toisaalta ota huomioon, että myös jäsenvaltioiden edustajat saattavat olla läsnä epävirallisissa kokouksissa ja täten monitoroida ylikansallisia toimijoita. Lisäksi malli olettaa, että jäsenmaiden suurpiirteisesti määriteltyä sopimusta tarkennetaan tuomioistuimen päätöksillä ja täten syvennetään integraatiota. Tutkielma osoittaa, että malli saattaa toimia myös toiseen suuntaan, ja tuomioistuimen päätökset saattavat täten mahdollistaa myös unionin irtautumisen sen tekemistä sitoumuksista. Tutkielma asettaa myös jatkokysymyksiä siitä, muuttuuko unionin päätöksenteko paineen alla suuntaan, joka ei täytä oikeusvaltiollisia periaatteita.
  • Häkkä, Johanna (2016)
    NATO:n kriisinhallintaoperaation yhtenä tehtävänä Afganistanissa on maan turvallisuusjoukkojen ja -instituutioiden, kuten armeijan, kouluttaminen ja kehityksen tukeminen. Turvallisuussektorin uudistus on osa Afganistanissa tehtävää rauhanrakennusta, jolla pyritään vahvistamaan maan demokraattisia ja rauhaa tukevia rakenteita kansainvälisen intervention avulla. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi liberaalien arvojen ja normien levittämistä Afganistanin armeijan mentoroinnin yhteydessä. Normit leviävät neuvonantajien ja neuvottavien välisessä vuorovaikutuksessa. Jotta normien levittämien olisi mahdollista, mentorien on kuitenkin uskottava levittämiinsä normeihin. Turvallisuussektorin uudistus riippuukin paljon siihen osallistuvien sotilaiden ja neuvonantajien osaamisesta. Heidän omat käsityksensä ovatkin tutkimisen arvoisia, koska ne vaikuttavat heidän antamiinsa neuvoihin, ja sitä kautta myös koko liberaalin rauhanrakennuksen onnistumiseen. Tutkielmaa varten haastateltiin kuutta Afganistanissa sotilaallisena neuvonantajana työskennellyttä henkilöä. Afganistanissa neuvonantajat olivat henkilökohtaisesti tekemisissä maan armeijan sotilaiden kanssa ja kertovat afgaaneille oman näkemyksensä siitä, miten tietyissä tilanteissa olisi hyvä toimia. Yksilötasolla rauhanrakennus voidaan nähdä neuvotteluna, jossa sekä kansainväliset että paikalliset toimijat edistävät omia arvojaan ja normejaan. Tämän vuoksi onkin siis selvää, että neuvonantajat levittävät joitain normeja ja arvoja, vaikka ne eivät aina olisikaan puhtaasti liberaalin rauhanrakennuksen ideaalin mukaisia. Kuitenkin, koska rauhanrakennus on luonteeltaan vahvasti liberaalia, olisikin ollut hyvin yllättävää, jos haastateltavien levittämät normit olisivat täysin liberalismin arvojen vastaisia. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää neuvonantajina toimineiden sotilaiden toimintaa yksilötasolla ja heidän käsityksiään rauhanrakentamisesta, koska ne vaikuttavat koko Afganistanissa toimivaan sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon. Haastatteluiden avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä mentoreina toimineet haastateltavat olivat tehneet afgaanien kanssa ja millä tavoin he pyrkivät afgaaneita neuvomaan. Kerätystä aineistosta pyrittiin sitten tunnistamaan normeja ja niiden leviämistapoja etsimällä teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettuja indikaattoreita. Tässä avainasemassa, haastateltavien kommenttien varsinaisen sisällön lisäksi, oli olla tarkkailla sitä, miten haastateltavat sanottavansa esittivät, koska normeille ominaista on käyttäytymisen ja toiminnan arvottaminen ja perustelu. Analyysissä kiinnitettiin huomiota siihen, miten neuvonantajat kuvailivat afgaanien käytöstä ja minkälaisia asioita he itse halusivat Afganistanissa edistää. Lisäksi normien luonteen tunnistamisessa käytettiin apuna niiden suhdetta arvoihin. Analyysin kautta haastatteluista nousi esille se, että neuvonantajat halusivat edistää suunnitelmallista toimintaa, koska hyvän armeijan ajateltiin olevan tehokas. Lisäksi haluttiin erityisesti lisätä oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa. Toisaalta esille tuotiin myös korruptio ja korkea hierarkia, jotka haittasivat armeijan toimintaa, mutta näihin ei koettu voitavan vaikuttaa, koska neuvonantajien piti olla neutraaleja eikä arvostella mentoroitavien toimintaa. Haastatteluista kävi ilmi, että normeja yritettiin levittä suostuttelun ja opettamisen kautta. Tällöin avainasemassa olivat luottamuksellisen suhteen rakentaminen ja molemminpuolinen kunnioitus. Toisaalta läheinen vuorovaikutus saattoi johtaa myös identiteetin muuttumiseen. Tässä on hyvä huomata, että normien levittämistä tapahtui puolin ja toisin, mutta levittäminen ei aina johtanut toiminnan muutokseen ja leviäminen riippui aina kohteen suostumuksesta.
  • Mbaye, Yacine (2012)
    Pro gradu -tutkielmassa kyseenalaistetaan liberaali rauhanrakennusregiimi, joka hypoteesin mukaan perustuu eurosentrisille rauhan- ja konfliktintutkimuksen teorian käsityksille sodasta, väkivallasta ja rauhasta. Tutkielmassa esitetään, että liberaalit rauhanrakennusprosessit eivät onnistu olemaan rakentavassa vuorovaikutuksessa paikallisten kulttuuristen dynamiikkojen kanssa ja tuodaan esille, kuinka käsitykset rauhasta ja konfliktista ovat kulttuurisidonnaisia. Liberaalin rauhanrakennuksen perustuminen kulttuurisidonnaisille teorioille ja käsitteille on teoreettisen tarkastelun lisäksi tärkeä kysymys myös empiirisesti, koska ulkoapäin tuotu rauhan ja yhteiskunnan organisaation malli, joka ei ole yhteensopiva paikallisten kulttuuristen dynamiikkojen kanssa, ei ole kestävä. Tutkielman taustaoletuksena on, että liberaali rauhanrakennusregiimi on yleisesti kyvytön huomioimaan konfliktien ja rauhanrakentamisen kulttuurista ulottuvuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että liberaali rauhanrakentaminen olisi kulttuurisesti neutraalia: päinvastoin regiimi rakentuu lähtökohtaisesti eurosentrisille taustaoletuksille. Tutkielman tavoitteena on tuoda esille tämä kulttuurisidonnaisuus ja esittää vaihtoehtoinen tapa käsitellä kulttuuria yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa erityisesti teoreettisella tasolla sekä luoda uudenlaisia tapoja käsitteellistää konfliktien ja rauhan kulttuurinen ulottuvuus. Tutkielma lähtee liikkeelle eurosentrismin ja postkolonialistisen kritiikin käsitteiden analyysillä ja rauhan- ja konfliktintutkimukselle keskeisten käsitysten, eli sodan, rauhan ja väkivallan, taustaoletusten tarkastelemisella postkolonialistisen eurosentrismin kritiikin lähtökohdista. Kulttuurin roolia ja merkitystä konflikteissa ja niiden ratkaisemisessa analysoidaan lähtökohtana kriittisen teorian ja poststrukturalismin näkemykset sosiaalisten ja kulttuuristen todellisuuksien valtaulottuvuudesta. Liberaalin rauhanrakennuksen ongelmallisten taustaoletusten näkymistä käytännön työssä tarkastellaan käyttämällä esimerkkinä YK:n kehittämiä rauhanrakennusstrategioita Sierra Leonessa ja Burundissa (UN Integrated Peace Building Strategy IPBS). Näihin rauhanrakennuksen ongelmallisiin lähtökohtiin vastataan kehittelemällä kulttuuritietoisempi lähestymistapa sotaan ja rauhaan ja niiden analysoimiseen. Kahden esimerkin kautta (Bosnia ja Hertsegovina ja Sierra Leone) tutkitaan, miten väkivalta ja rauha välittyvät kulttuuristen merkityksentuottamisjärjestelmien kautta käytännössä ja miten ne voivat olla ristiriidassa liberaalin rauhanrakennuksen ja läntistisiä arvoja painottavien, kulttuuria huomioimattomien analyysien kanssa. Johtopäätöksenä todetaan, että perinteinen rauhanrakennus on sokea suhteessa kulttuuriin; niin paikalliseen ulkoiseen kuin sen omaan sisäiseenkin ja että vastaus tähän eurosentrismiin on uudenlaisen kulttuurisensitiivisen lähestymistavan ottaminen mukaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Huomion kiinnittäminen kulttuuriin ja erityisesti sen käsittäminen ja käsitteellistäminen merkityksentuottajana tarjoavat rauhanrakennukselle potentiaalisesti paremmat mahdollisuudet onnistua kestävän rauhan rakentamisessa.
  • von Bagh, Anna (2014)
    Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan Kongon demokraattisen tasavallan sisällissotien 1996–2003 jälkeen Itä-Kongossa jatkuneesta konfliktista käytyjä seksuaalisen väkivallan aseellisen käytön diskursseja mediassa. Tutkielmassa etsitään vastauksia siihen, minkälaisia diskursseja Kongon seksuaalisesta väkivallasta mediassa esiintyi ja mitä syitä ja seurauksia niillä on. Keskeinen osa tutkimusta on aiemman sukupuolia, seksuaalisuutta ja sotaa käsittelevän tutkimuksen esittely ja osallistuminen aiheesta käytävään keskusteluun. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on postkolonialistinen feminismi. Tutkielman aineistona on 77 Kongon demokraattisen tasavallan seksuaalista väkivaltaa käsittelevää artikkelia, jotka on julkaistu yhdysvaltalaisissa, brittiläisissä ja ranskalaisissa sanoma- ja aikakauslehdissä sekä internetissä vuosien 2004–2012 välisenä aikana. Aineistoa on kerätty osittain systemaattisesti ja osittain täydentäen, pyrkien mahdollisimman laajaan kattavuuteen. Aineiston keskeisen osan muodostavat uutisreportaasit, mutta mukana on myös uutisanalyysejä, aikakauslehtiartikkeleita, puheenvuoroja ja muita aihetta käsitteleviä täydentäviä artikkeleita tarkasteluväliltä. Aineistoa teemoitellaan keskeisten aiheiden löytämiseksi ja tämän jälkeen sitä analysoidaan Norman Fairclough’n esittelemän kriittisen diskurssianalyysin menetelmällä. Aineistosta nousee esille seitsemän diskurssia Kongon seksuaalisen väkivallan syistä ja luonteesta. Diskurssit ovat 'Naiset konfliktin uhreina', 'Raadellut vaginat – raiskattu Kongo', 'Maailman raiskauspääkaupunki', 'Naisten armeija', 'Vaietuista vaietuin', 'Pimeä manner' ja 'Hylätty Kongo'. Diskurssit eroavat toisistaan siinä, miten seksuaalista väkivaltaa ja eri toimijoita representoidaan, minkälaisia syitä ongelmalle esitetään ja minkälaiset ratkaisut nähdään mahdollisina. Tyypillisesti diskursseissa seksuaalisen väkivallan luonne aseena tunnustetaan, mutta sen käytön syistä ja luonteesta on toisistaan poikkeavia käsityksiä. Diskursseista nousevat seksuaalisen väkivallan selitykset voidaan jakaa kahteen ryhmään. Kulttuurisissa selityksissä seksuaalisen väkivallan taustalla nähtiin patriarkaatin toiminta tai kongolainen kansanluonne. Näissä selityksissä korostui seksuaalisen väkivallan opportunistisuus. Strategisissa selityksissä korostettiin seksuaalisen väkivallan luonnetta poliittisiin ja strategisiin tarkoitusperiin käytettävänä aseena. Yksittäisissä diskursseissa saattoi myös olla piirteitä molempien ryhmien selityksistä. Diskurssit voi lisäksi erotella sen mukaan, esitetäänkö seksuaalinen väkivalta keskeisesti erillisenä konfliktin myötä syntyneenä ilmiönä vai osana pidempää jatkumoa. Analyysi osoittaa, että vallalla on samanaikaisesti keskenään hyvin poikkeavia käsityksiä siitä, mitkä tekijät ja syyt vaikuttavat seksuaalisen väkivallan taustalla, keihin asetta käytetään, ketkä lasketaan uhreihin kuuluviksi ja kenen vastuulla tekojen lopettaminen nähdään. Diskursseissa toistuvat stereotyyppiset sotien sukupuoliroolit naisista uhreina ja miehistä sortajina. Niihin sisältyy voimakkaita olettamuksia naisten rauhanomaisuudesta ja huolehtivuudesta sekä asemasta yhteisöidensä kannattelijoina. Sukupuolten ominaisuuksien biologista alkuperää ei kyseenalaisteta. 'Naiset konfliktin uhreina' -diskurssin kohdalla voidaan puhua jopa hegemonisesta diskurssista, sillä diskurssin kehystys naisten asemasta yhteiskunnassa ja sodissa esitetään kyseenalaistamatta ja samankaltaisia representaatioita esiintyy myös muissa diskursseissa kautta aineiston. Diskursseissa pitkälti vahvistetaan stereotyyppisiä representaatioita sukupuolten rooleista sodassa, mutta poikkeuksiakin löytyy. 'Vaietuista vaietuin' -diskurssi kyseenalaistaa käsitystä naisista sotien vaiettuina uhreina ja nostaa seksuaalisen väkivallan miesuhrit keskiöön. Huomionarvoista on, ettei yhdessäkään diskurssissa tuoda esille naisten roolia seksuaalisen väkivallan tekijöinä, mikä osoittaa aiheen tabu-luonnetta. Sukupuolten lisäksi diskursseissa määriteltiin voimallisesti 'Kongoa' ja 'kongolaisuutta'. Diskurssien syitä ja seurauksia analysoidaan postkolonialistis-feministisen viitekehyksen avulla. Postkolonialistis-feministisestä näkökulmasta eri osapuolten representaatiot näyttäytyvät yrityksenä ylläpitää läntistä ja patriarkaalista hegemoniaa ja rakenteellista syrjintää. Diskursseissa painottuivat länsimaisten hegemonisten feminismien näkökulma kongolaisten elämään. Seksuaalisen väkivallan selittämiseen kulttuurilla sisältyy oletus kulttuurien välisestä hierarkiasta. Varsinkin 'Pimeä manner' -diskurssissa on toisintoja läntisestä historiallisesta ja rasistisesta Afrikka-kuvasta. Tällaiset selitykset saavat väkivallan näyttämään luonnolliselta ja tekevät ulkopuolisesta interventiosta haluttavan. Toisaalta seksuaalisen väkivallan opportunistisissa ja strategisissa kehystyksissä taustalla vaikuttavat syvemmät sosiaaliset ja rakenteelliset syyt jäävät käsittelemättä. Tutkimus osoittaa, että seksuaalisen väkivallan käyttö aseena on moninainen ilmiö, jonka keskeisistä määritelmistä ei ole yhteisymmärrystä. Määritelmien taustalla vaikuttavat käsitykset sukupuolten ominaisuuksista ja rooleista konfliktissa ja yhteiskunnassa, käsitykset ympäröivästä kulttuurista ja konfliktin luonteesta. Seksuaalinen väkivalta näyttäytyy aseena, jonka ymmärtäminen on aina suhteessa sosiaaliseen todellisuuteen ja sosiaalisiin suhteisiin, jolloin sen luonne voi näyttäytyä erilaisena konfliktista riippuen. Johtopäätöksenä todetaan, että etenkin paikallisen kulttuurin ja sukupuolen merkitystä seksuaalisen väkivallan aseellisen käytön luonteen ymmärtämiselle tulisi tutkia lisää.
  • Kuusisto-Länsineva, Maija (2012)
    Maailma vaikuttaisi muuttuvan yhä kiihtyvämmällä tahdilla ja erilaisten ääri-ilmiöiden ennakoidaan lisääntyvän. Siitä, mitä aiemmin pidettiin normaalina onkin tulossa epänormaalia ja "normaalin" kategoria ylipäätään on hämärtynyt. Yhä entisestään lisääntyvät myös sellaiset ilmiöt, joiden alkuperä on jossain muualla kuin Suomi- nimisen valtion rajojen sisäpuolella, mutta jotka kuitenkin oleellisesti vaikuttavat Suomen ja suomalaisten toimintaan. Tutkimuskysymyksenä tässä työssä onkin millaiselta maailma näyttää vuonna 2050 ja minkälaisia Suomen ulkopuolisesta ympäristöstä kumpuavia haasteita tai uhkia Suomen ulkopolitiikka kohtaa vuonna 2050? Tutkimus on toteutettu Delfoi-menetelmällä. Delfoissa valitaan asiantuntijoista koostuva paneeli, tässä 12 asiantuntijaa, jotka haastatellaan yksitellen. Kaikki ensimmäisen kierroksen haastattelut on tässä työssä tehty kasvokkain. Haastatteluissa haastattelijalla ei ollut mukanaan valmiita kysymyksiä, vaan aiherajauksena toimi tutkimuskysymys ja haastattelun on annettu ohjautua niille urille, joille haastateltava sen ohjasi. Ensimmäisen kierroksen haastattelujen perusteella muodostettiin väitelauseita ja nk. miniskenaarioita, jotka lähetettiin sähköpostitse kaikille panelisteille. Toisella kierroksella panelistit kommentoivat väitelauseita ja miniskenaarioita sähköpostitse ja näiden kommenttien perusteella muodostui tutkimuksen pääasiallinen aineisto ja sen analyysistä tulokset. Vastaaminen tapahtui puolianonyymisti: kaikki tiesivät, keitä paneeliin kuuluu mutta eivät sitä, kuka sanoi mitäkin. Tuloksia verrattiin vielä kolmeen julkaisuun: "Global Trends 2025", "Global Risks 2011" sekä "Yhdessä ja erikseen - Maailma ja Suomi 2010- luvulla". Delfoin avulla etsittiin nk. heikkoja signaaleja: sellaisia merkkejä tulevasta, joita suurin osa ihmisistä ei vielä tunnista. Uusien ideoiden ja heikkojen signaalien löytämiseksi asiantuntijat koottiin laajasti eri tahoilta. Mukana oli tutkijoiden ja virkamiesten lisäksi myös järjestöjen ja yritysten sekä median edustajia. Koska työssä etsittiin teemoja, oli aiherajaus tarkoituksella hyvin löyhä. Asiantuntijat saivat haastatteluissa puhua mistä tahansa Suomen ulkopolitiikan toimintaympäristöön vuonna 2050 vaikuttavista tärkeimmiksi kokemistaan tapahtumista, tapahtumakuluista tai prosesseista. Yksittäisiin teemoihin sisälle meneminen jää jatkotutkimuksen tehtäväksi. Tutkimuksessa löytyi sekä yhtäläisyyksiä että uusia näkökulmia verrokkeina toimineisiin julkaisuihin. Lisäksi panelisteista oli mahdollista hahmotella kaksi vastaajatyyppiä: realistinen ja idealistinen. Yleisesti ottaen asiantuntijat ja verrokkiraportit olivat yksimielisiä sen suhteen, että kaikenlainen arvaamattomuus maailmassa on lisääntymässä. Maailman uskottiin olevan moninapainen ja sen keskuksiksi arveltiin ainakin Kiinaa, Intiaa ja Brasiliaa. Tosin sekä panelistit että yksi raportti ennakoivat jonkinlaisia levottomuuksia Kiinassa, jotka saattaisivat jopa heikentää sen asemaa. Ilmastonmuutoksen uskottiin aiheuttavan monenlaisia ongelmia, joihin on löydettävä ratkaisuja. Yksi suurimmista eroista verrokkiraporttien ja Delfoi-panelistien välillä oli suhtautuminen Eurooppaan ja sen asemaan tulevaisuudessa. Kahdesta ulkomaisesta verrokkiraportista poiketen Delfoi- panelistit eivät myöskään tunnistaneet esimerkiksi rikollisuuden kasvua erityiseksi vaaratekijäksi Euroopassa tai Suomessa. Tutkimuksen avulla on mahdollista kiinnittää huomiota näihin ja muutamiin muihin uhkakuviin, joiden ratkaisuvaihtoehtojen kartoittamiseen tulisi kiinnittää nykyistä huomattavasti enemmän huomiota.
  • Huttunen, Elina (2016)
    Tutkimuksessa tutkitaan mielenterveyden nostamista globaalin kehityksen agendalle. Tutkimuksen lähtökohta on, ettei mielenterveyden nostaminen kehityksen agendalle ole neutraalia ja arvovapaata, vaan sen taustalla on valtaa ja hallintaa. Foucault´n poliittiseen filosofian avulla tutkimuksessa selvitetään, mitä vallan ja hallinnan logiikkoja mielenterveyden ja kehityksen yhteen liittävien ohjelmien taustalla on. Tutkimuksen hypoteesi on, että ne noudattavat uusliberaalia hallinnan logiikkaa. Toinen hypoteesi on, että mielenterveyden tuomisessa kehityksen agendalle ei ole kyse vain humaaneista päämääristä, vaan hallinnan uusista päämääristä. Tutkimuksessa käytetään Michel Foucault´n poliittista filosofiaa, jossa valta määritellään tuottavaksi ja hallinta ohjaamiseksi. Tutkimuksessa sovelletaan suvereenivallan, kurivallan, biovallan sekä liberaalin ja uusliberaalin hallinnan käsitteitä, ja perehdytään siihen, miten käsitteitä on sovellettu vammaistutkimuksessa. Tärkeitä sekundaareja lähteitä ovat muun muassa Chloe Taylorin, Mitchell Deanin, Wendy Brownin, Shelley Treimanin, Nikolas Rosen ja Peter Millerin työt. Tutkimus on genealoginen, sillä historiallisen kartoituksen avulla osoitetaan vallan ja hallinnan vaikutukset regiimien muodostumiseen. Käsitteet ja käytännöt ymmärretään historiallisina ilmiöinä, ei luonnollisina. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään Mitchell Deanin määrittelemää hallinnan analyysia, joka kysyy 'miten' -kysymyksiä hallinnan osa-alueista. Aineistona tutkimuksessa käytetään kansainvälisten järjestöjen (WHO, YK, Maailman pankki) ja kansalaisjärjestöjen (MGMH, #FundaMentalSDG) julkaisuja. Hypoteesit osoittautuvat tutkimuksessa paikkansa pitäviksi. Tutkimuksessa paljastuu, että globaali mielenterveys- ja kehityspolitiikka täyttää uusliberaalin hallinnan piirteet. Mielenterveys on nostettu kehityksen agendalle, koska sen uskotaan vaikuttavan inhimilliseen pääomaan ja tuottavuuteen. Käytetyt tekniikat, kuten voimaannuttaminen, kansalaisyhteiskunnan aktivointi ja hallinnan tehostaminen, ovat uusliberaaleja. Ohjelmien tavoite on lisätä yksilöiden kykyä huolehtia itsestään, tehdä mielenterveyttä tukevia päätöksiä, tarkkailla omaa mieltä ja hallinnoida siihen kohdistuvia riskejä. Pääpaino on kustannustehokkaissa ratkaisuissa. Tutkimuksessa selvisi, että uusliberaali hallinta kohtaa 'mielenterveys' kategorian samaan tapaan kuin 'vammaisuuden' kategorian. Epätasa-arvoa selitetään pääasiassa näiden poikkeavuuksien kautta, ei rakenteellisilla tekijöillä. Molempiin ryhmiin sovelletaan 'mukaan ottavaa' hallintaa, jonka tarkoitus on opettaa heille uusliberaalilta subjektilta vaadittuja tietoja ja taitoja. Tutkimuksessa pohditaan uusliberaalin hallinnan mahdollisia negatiivisia vaikutuksia mielenterveyden ja kehityksen käsitteisiin, jotta ei-toivottuja seurauksia voitaisiin välttää. Mahdollinen negatiivinen seuraus on, että taloudellisuuden periaatteen myötä joitain mielenterveyspalveluita, -ongelmia ja väestöryhmiä aletaan priorisoimaan suhteessa muihin. Tutkimuksessa selvisi, että tällaisia luokitteluja tehdään jo nyt, ja ne todennäköisesti lisääntyvät. Toiseksi, kehitysdiskurssin historiallinen tarkastelu osoitti, että kehityspolitiikan muuttuessa uusliberaaliksi se on alkanut painottaa yksilökeskeisiä ja psykologisia selitys- ja ratkaisumalleja. Mielenterveyden nostaminen kehityksen agendalle vaikuttaisi olevan osa tätä ilmiötä, ja toisaalta myös vahvistavan sitä. Mahdollinen negatiivinen seuraus on, että köyhyyttä aletaan selittää yhä enemmän yksilön kyvyttömyyden ja huonon päätöksenteon kautta.
  • Jääskeläinen, Tuomo Markus (2012)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Maailman kauppajärjestö WTO:n piirissä vuodesta 2001 käydyn maailmankaupan vapauttamiseen tähtäävän Dohan neuvottelukierroksen tähänastista epäonnistumista. Tarkoituksena on ensinnäkin tarkastella millä eri tekijöillä epäonnistumista on selitetty, toiseksi miten nämä selitykset kytkeytyvät maailmanpolitiikan tutkimuksen teorioihin ja kolmanneksi mitkä näistä tekijöistä pystyvät parhaiten selittämään kierroksen kohtaamat vaikeudet. Aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta kierroksen epäonnistumista selittävät tekijät on luokiteltu neljän eri teoriakehikon alle. Uusrealistisen ajattelun mukaan keskeisenä tekijänä voidaan pitää valtioiden välisen valtatasapainon muuttumista kehittyvien maiden parantuneen aseman myötä. Liberaali teoria korostaa keskeisten toimijoiden sisäpoliittisen tilanteen rajoittaneen hallitusten mahdollisuutta kansainvälisten sitoumusten tekemiseen. Historiallisen institutionalismin mukaan ongelmana on ollut järjestön historiasta kumpuava konsensukseen perustuva päätöksentekojärjestelmä sekä pienimuotoinen organisaatio. Konstruktivistinen teoria puolestaan korostaa selittävänä tekijänä toimijoiden eriäviä käsityksiä maailmankaupan hallinnan luonteesta ja tavoitteista. Esitettyjen tekijöiden painoarvoa on arvioitu muodostamalla kontrafaktuaaleja vallitsevalle maailmanpoliittiselle tilanteelle. Kontrafaktuaaleihin nojaava tutkimus perustuu ajatukseen, jonka mukaan aktuaalisen maailman asioiden tilassa ei itsessään ole mitään erikoista: Sen ohella voidaan määrittää lukematon määrä erilaisia mahdollisia maailmoja, joiden ominaisuuksia tutkimalla voidaan tehdä päätelmiä myös aktuaalisen maailman suhteen. David Lewisia mukaillen tutkielman näkökulma mahdollisiin maailmoihin pohjaa modaalirealismiin. Kontrafaktuaalien avulla saatujen tutkimustulosten perusteella Dohan kierroksen epäonnistumiseen pääasiassa vaikuttaneina syinä voidaan pitää toimijoiden eriäviä käsityksiä maailmankaupan hallinnasta sekä järjestön vanhentuneita neuvottelukäytäntöjä. Merkittävin ero toimijoiden käsityksissä on muodostunut kehittyneiden ja kehittyvien maiden välille: Kehittyneet maat kokevat WTO:n tarkoitukseksi universaalin teollisuustuotteiden tullien alentamisen, kun taas kehittyvät maat puolestaan toivovat Dohan kierrokselta ennen kaikkea niiden taloudellisen aseman parantamista. Neuvottelukäytäntöön liittyen siirtyminen WTO:n perustamissopimuksesta löytyvään 'yksi maa, yksi ääni' -äänestyskäytäntöön voisi johtaa neuvotteluratkaisuun tilanteissa, joissa neuvottelut kärjistyvät yksittäisten merkittävien toimijoiden väliseen erimielisyyteen. Jos maiden äänimääriä painotettaisiin niiden taloudellisella painoarvolla, kierroksen onnistumistodennäköisyys olisi tätäkin korkeampi, mutta tällaiseen järjestelmään siirtyminen on siihen vaadittavan konsensuksen myötä epätodennäköistä. Saatujen tulosten pohjalta Dohan kierroksen loppuunsaattamista voidaan pitää epätodennäköisenä lähitulevaisuudessa. Kehittyneitä maita koskevien talousongelmien myötä ne eivät liene halukkaita tekemään kauppapoliittisia myönnytyksiä kehittyville maille myöskään tulevaisuudessa. Kehittyvät maat eivät puolestaan ole halukkaita muuttamaan neuvottelustrategiaansa, sillä nopeammasta talouskasvustaan huolimatta ne ovat edelleen kehittyneitä maita selvästi köyhempiä. Myöskään päätöksentekokäytännön muuttaminen ei ole todennäköistä, sillä nykykäytäntö tarjoaa pienille maille mahdollisuuden hankkia itselleen etuja neuvotteluja jarruttamalla ja suurille maille mahdollisuuden estää itselleen haitallisten sopimusten syntymisen.
  • Korhonen, Elina (2012)
    Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella Nobelin rauhanpalkintopuheissa esiintyviä käsityksiä rauhasta. Nobelin rauhanpalkintoa pidetään maailman arvostetuimpana rauhanpalkintona, ja se on myönnetty vuodesta 1901 lähtien 92 kertaa 124 palkinnonsaajalle. Tutkielmassa etsitään vastauksia siihen, mitä rauha on, onko se saavutettavissa, ja jos on, niin miten, kymmenen vanhimman ja kymmenen tuoreimman Nobelin rauhanpalkintopuheen mukaan. Palkintopuheista ja puheiden rauhankäsityksistä on varsin vähän aiempaa tutkimusta. Sekin vähäinen tutkimus, joka on olemassa, käsittelee useimmiten palkinnon historiallista kehitystä tai norjalaisen Nobel-komitean päätöksentekoprosessia. Tutkielman teoreettisena lähestymistapana on sosiaalinen konstruktivismi, jonka mukaan todellisuus on sosiaalisesti rakennettua. Tämän lähestymistavan mukaan Nobel-palkitut paitsi kuvaavat, myös rakentavat rauhankäsitystä puheissaan ja jakavat sitä julkisella globaalilla foorumilla. Tutkimusmenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan sekä 1900-luvun alun että 2000-luvun alun puheissa esiintyy sekä negatiivista että positiivista rauhankäsitystä. 1900-luvun alun puheissa korostuu käsitys rauhasta järjestyksenä, kun taas 2000-luvun alun puheissa painottuu rauha inhimillisenä turvallisuutena. Kummankin aikakauden puheissa esiintyy jonkin verran myös käsitystä rauhasta oikeudenmukaisuutena. Tuloksissa sota ja rauha ilmenevät ristiriitaisina ilmiöinä, jotka eivät sulje toisiaan pois: sota voi sisältää yhteistyön elementtejä, ja rauha voi sisältää väkivaltaa. Huolimatta siitä, että nobelistit tunnustavat sodan olevan puhehetken maailmassa läsnä, he ovat vakuuttuneita siitä, että rauha on saavutettavissa. Vaikka rauhanomaiset keinot rauhan saavuttamiseksi korostuvat kaikissa puheissa, kiinnostavaa on se, että 1900-luvun alun puheissa ja Obaman vuoden 2009 puheessa myös sota nähdään joissakin tilanteissa keinona saavuttaa rauha. Uusissa Nobel-puheissa korostetaan kansalaisten ja naisten osallistumista rauhantyöhön. 2000-luvun alun Nobelpuheissa keinot rauhaan ovat muutoinkin monimuotoisempia kuin 1900-luvun alun puheissa sisältäen muun muassa taloudellisen kehityksen, demokratian ja ihmisoikeuksien sekä ympäristön hyvinvoinnin edistämisen. Niissä korostuu kosmopolitanistinen lähestymistapa rauhaan. Niissä painotetaan ihmisten kuulumista samaan maailmanyhteisöön, aktiivista toimijuutta, yhteisiä tavoitteita ja rauhanpyrkimyksiä sekä kollektiivista päätöksentekoa ja universaaleja ihmisoikeuksia. Sen sijaan 1900-luvun alun Nobel-puheissa rauha nähdään nimenomaan valtioiden välisenä asiana, ei niinkään maailmankansalaisuuteen perustuvana kosmopolitanistisena ilmiönä. Voidaan todeta, että rauha on moniulotteinen ja ristiriitainen ilmiö, Nobel-palkinnon historian aikana rauhankäsitys on sisällöltään laajentunut ja että nobelistit ovat omalta osaltaan palkintopuheissaan rakentaneet rauhan sosiaalista todellisuutta.
  • Maijala, Noora (2014)
    Arvoasteikko-ajattelu on moderni, länsimainen houkutus, joka tyydyttää käsitystämme edistyksestä ja kehityksestä. Rauhan mittaaminen rauhanrakentamisen operationaalisista ja strategisista lähtökohdista ymmärretään tässä pro gradu -työssä perinteisenä lähestymistapana standardeihin ja menestyksen määrittämiseen. Rauhanrakentaminen nähdään vanhentuneena käsitteenä, jonka puitteissa ei ole onnistuttu luomaan rauhasta kertovia luotettavia mittareita. Konfliktin transformaatio tarjoaa indikaattorikehityksen kannalta luontevamman perustan. Konfliktin muuntamiseksi tulisi löytää syy-seuraussuhteita, vastauksia siihen, mikä rauhan sai aikaan. Matemaattinen lähestymistapa näyttää Andrew Sayerin mukaan soveltuvan kuitenkin huonosti kausaaliseen selittämiseen. Monet rauhan mittarit keskittyvät suuntaa antaviin proxy -indikaattoreihin, joilla uskotaan olevan vaikutusta rauhaan. Niiden avulla voidaan tarkastella ilmiöitä, jotka eivät ole suoraan mitattavissa. Indikaattorin taustalla voi olla joukko numeroita tai tilastoja, jotka tiivistyvät yksittäiseen numeroon, joka palvelee tilanteen arvioimista. Indikaattoreiden etuna on niiden kyky esittää valtava määrä informaatiota yksinkertaisella ja vertailukelpoisella tavalla. Tämän työn puitteissa tässä yksinkertaistamisessa piilee niiden ongelma. Miten niin monimutkainen ilmiö kuin rauha, voidaan tiivistää numeroon tai joukkoon numeroita (Global Peace Index tiivistää rauhan 22 indikaattoriin), ja väittää sen olevan globaalisti luotettava mittari rauhan tasosta? Rauha käsitteenä on osoittautunut kontekstiriippuvaiseksi, jatkuvassa muutoksessa olevaksi tilaksi, jonka arvioinnin kannalta etenkin subjektiivisella näkökulmalla olisi paljon annettavaa. Tähän näkökulmaan tarttuminen edellyttää kuitenkin toisenlaista lähestymistapaa kuin mihin perinteisissä mittaamispyrkimyksissä on totuttu. Sosiaalisten ilmiöiden määrämittaamista ei voida pitää samanlaisena itsestäänselvyytenä kuin luonnontieteissä. Laadullisen arvioinnin suorittamiseksi kvalitatiiviset menetelmät voivat tarjota toisenlaisia tiedon tuottamisen työkaluja. Vaikka määrämittaamista voidaan pitää muita tehokkaampana välineenä vertailtavan tiedon tuottamiseksi, sen luotettavuus rauhan arvioinnissa on varsin kyseenalainen. Vaikutusarvioinnin ongelmien ympärillä käytävä keskustelu ja rauhan soveltuvuus mittaamisen kohteeksi ovat tämän pro gradu –työn keskiössä. Rauhan käsitteellisestä määritelmästä ei vallitse konsensusta. Eikä mikään yksittäinen näkökulma riitä kuvaamaan rauhaa. Tästä syystä rauhan ilmiötä on tarkasteltava sen eri ulottuvuuksien avulla. Harmonian ja väkivallan ulottuvuuden, objektiivisen ja subjektiivisen näkökulman sekä makro- ja mikrotason kontekstien avulla voidaan rauhaa tarkastella sen eri näkökulmista. Mikään näistä lähestymistavoista ei kuitenkaan vastaa absoluuttisella tavalla rauhan määrittämisen ongelmaan. Tämän pro gradu työn tärkeänä tausta-ajatuksena on vaikutusarvioinneista käytävän debatin uudet suunnat, toisin sanoen mistä löydetään ainekset 'parempiin' arviointeihin ja mistä näkökulmasta niitä voitaisiin suorittaa mahdollisimman luotettavalla tavalla. Ongelmakohtiin pureudutaan purkamalla rauhanrakentamisen menestyksen standardeja. Uudempaa rauhanindikaattorikehitystä edustaa Global Peace Index. Kontekstispesifiä lähestymistapaa tarkastellaan Roger Mac Gintyn arkipäivän rauhan indikaattoreiden avulla. Nämä eri ulottuvuuksien ja toimijatasojen tarkastelut pystyvät tarjoamaan vain osittaisia näkökulmia rauhan ilmiöön. Rauha on käsitteenä liian monimuotoinen määrämittaamisen luotettavaksi suorittamiseksi. Tämän kehittelyn tuloksena työssä päädytään johtopäätökseen, jonka mukaan rauhaa ei voida mitata. Rauhan elementtien tarkastelussa indikaattoreista voi olla hyötyä, mutta rauhaan johtavia olosuhteita ei tulisi sekoittaa rauhan käsitteeseen.
  • Honkanen, Ari (2012)
    Väkivaltaiset valtioiden väliset ja sisäiset konfliktit ovat usein tuhoisia ilmiöitä, joiden seuraukset voivat olla hyvinkin laajoja ja pitkäkestoisia. Rauhan- ja konfliktintutkimuksen perinteessä sotien ja konfliktien syitä on pohdittu laajasti, samoin kuin tapoja, joilla konfliktit voitaisiin ratkaista. Konflikteja on kautta historian ratkottu väkivallalla, mutta onneksemme myös rauhanomaisilla keinoilla. Ongelmanratkaisutyöpaja on yksi hyvin käytetty rauhanomainen konfliktinratkaisutapa. Tähän kolmannen osapuolen järjestämään työpajaan osallistuu vapaaehtoisesti henkilöitä kaikista konfliktin osapuolista keskustelemaan epävirallisesti konfliktista ja sen ratkaisusta. Työpajan vaikutus konfliktiin perustuu siihen, että työpajaan osallistuvat henkilöt siirtävät työpajassa syntyneitä konfliktinratkaisua tukevia ideoita, asenteita ja konkreettisia ratkaisuehdotuksia työpajan ulkopuolelle, esimerkiksi virallisiin rauhanneuvotteluihin. Tutkielmassa pyritään selvittään sitä, miten CMI:n järjestämän, Palestiinan sisäistä rekonsiliaatiota tukevan ongelmanratkaisutyöpajasarjan osallistujat siirtävät työpajassa kokemaansa työpajan ulkopuolelle. Aiempi tutkimus on antanut vain yleistä tietoa vaikutustavoista, mutta tässä työssä pyritään systemaattisemmin hahmottamaan eri vaikutusvälineitä ja sitä, mille yhteiskunnan tasolle milläkin välineellä pyritään vaikuttamaan. Uudella, tarkemmalla tiedolla lisätään ymmärrystä ongelmanratkaisutyöpajan vaikutustavoista konfliktiin. Laadulliseen tutkimuskysymykseen haetaan vastausta haastattelemalla CMI:n järjestämään työpajaan osallistuneita palestiinalaisia poliitikkoja, toimittajia ja aktivisteja, sekä analysoimalla aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Aiempaa tutkimusta sovelletaan haastattelu- ja analyysirungon tekemisessä. Haastattelujen perusteella näyttäisi siltä, että työpajan osallistujat todella levittävät ja vievät työpajassa oppimiaan ja kehittelemiään ideoita ja asenteita eteenpäin käyttäen hyväkseen monia vaikutusvälineitä. Eri tasoille vaikutetaan usein myös eri välineillä. Aikaisemmassa tutkimuksessa mainittujen työpajan ideoiden levittämistapojen, kuten bilateraaliset keskustelut päättäjien kanssa, haastattelut, puheet ja artikkelit, lisäksi etenkin sosiaalisen median käyttäminen tuntui olevan hyvin keskeisessä asemassa osallistujien vaikutustyössä. Tämän lisäksi osallistujat sisällyttävät työpajan ideoita omaan päivittäiseen työhönsä alleviivaamatta työpajan roolia ideoiden kehitysalustana. Osallistujan yhteiskunnallinen asema näyttäisi vaikuttavan siihen, mille tasolle vaikutustyötä suunnataan ja mille tasolle vaikuttaminen koetaan tärkeimmäksi.
  • Warro, Eeva (2012)
    This thesis scrutinises EU civilian crisis management as an instrument of global liberal governance. Critical Theorists’ views on peace operations form the starting point of the thesis. In their view peace operations are instrumental in spreading liberal common sense and state-centric and managerialist in nature turning subjects of security into objects. Instead they call for more complex operations based on local leadership and wide civil society engagement. This thesis sides, however, with an alternative problematisation of political power, government and war, namely the Foucaultian governmentality approach. Besides Foucault (1977; 1990; 2003; 2007) the theoretical background of this thesis is inspired especially by the works of Dillon and Reid (2008; 2009). With their advancements global liberal governance is seen as a security dispositif with which a biopolitical world order is upheld. EU civilian crisis management, itself a complex ensemble, is argued to be an instance of the dispositif and the analysis focuses on showing how. The research material of this thesis consists in speeches of the EU High Representative for ESDP, Javier Solana, in official EU policy documents, notably the European Security Strategy; in guidelines and policy documents pertaining more specifically to ESDP civilian crisis management and to civilian crisis management training as well as in documents and web-pages of the EU Rule of Law Mission in Kosovo. The methodological orientation for scrutinising this material is the Foucaultian governmentality approach, relying mainly on works of Rose (1992; 1993; 1999; 2006; 2007). Political rationalities, governmental technologies and subjects are the central analytical concepts utilised for the analysis. The security rationality of the EU, in particular in the field of ESDP civilian crisis management, is biopolitical. Contingency and the Union’s ability to discern threatening developments from good ones figure as the greatest security concerns in the material analysed. These are addressed by emergency thinking, whereby the security of the governmental mechanisms of crisis management themselves becomes central. In order to be resilient in the face of contingency, the system needs to be in constant transformation. This logic of constant transformation and adaptation are governmentalised in the EU civilian crisis management system by various biopolitical techniques and mechanisms that in the discussion are grouped as technologies of reflexive government, harmonisation and co-location. These technologies are instrumental in producing also subjects, which are capable in living out the rationality of emergency and which thus reproduce it and maintain the governmental technologies. The civilian crisis management experts are articulated as relays and objects of governmental power. On one hand, they collect information through which different instances are made governable thus ensuring government without Government, and on another, mechanisms upon mechanisms are introduced to keep the experts and the civilian crisis management system itself on check in the fear of it turning acerbic. It is concluded that the thus biostrategised EU civilian crisis management is instrumental in mobilising different civilian sectors of societies to the biopolitical war waged by global liberal governance. Thereby, the view adopted is akin to that of the Critical Theorists about liberal peace operations, but this thesis goes into depth about the actual processes and techniques of global liberal governance and makes reference to no relation of subjugation, but sees power as productive, not merely restrictive.