Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by department "Avdelningen för ekonomi"

Sort by: Order: Results:

  • Perento, Patricia (2020)
    Johdanto: Nykyisessä tietoyhteiskunnassa organisaation menestys riippuu työntekijöistä, joista on tullut merkittävä kilpailuedun lähde. Organisaatioiden kilpailukyky laskee työvoiman vaihtuvuuden ja heikon sitoutumisen seurauksena esimerkiksi siksi, että lähtevien työntekijöiden mukana menetetään tärkeää tietopääomaa. Sitoutumisella on useita positiivisia vaikutuksia sekä organisaatio- että yksilötasolla. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että kaikenlainen sitoutuminen ei aina tuo mukanaan vain positiivisia seurannaisvaikutuksia. Työelämän sitoutumisen kohteista eniten on tutkittu organisaatioon sitoutumista. Nykyään sitoutumista kuitenkin ajatellaan moniulotteisena rakenteena, jossa yksilöllä on useita sitoutumisen kohteita. Tavoitteet: Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia, millaista suomalaisen leipomoalan yrityksen tuotanto-osaston päällikkö -ja johtotason työntekijöiden sitoutuminen moniulotteisena rakenteena on. Tutkimuksessa tarkasteltiin uraan ja organisaatioon sitoutumista, työtehtäviin kiinnittymistä sekä työn yleistä merkityksellisyyttä yksilön elämässä. Lisäksi tarkasteltiin sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusta voidaan pitää tilannekartoituksena kohdeyrityksen johto -ja päällikkötason sitoutumisen tilasta. Tutkimuksen tulokset toimivat yritykselle keskustelu- ja kehitysalustana, jonka pohjalta sitoutumista ja organisaation toimintaa voidaan kehittää. Teoreettisena viitekehyksenä toimii sitoutuminen moniulotteisena rakenteena. Aineisto ja menetelmät: Tutkimuksen kohderyhmään kuului yhteensä 26 henkilöä. Valtavirrasta poiketen, käytettiin menetelmänä laadullista kyselytutkimusta, koska tarkoituksena oli ymmärtää kohdejoukon sitoutumista ja selvittää siihen liittyviä ajatuksia. Organisaatioon sitoutumisen komponentteja analysoitiin Meyerin, Allenin ja Smithin (1993) strukturoidun kyselylomakkeen avulla ja sitoutumisen muita kohteita avoimilla teoriasidonnaisilla kysymyksillä. Lopuksi kartoitettiin sitoutumiskohteiden tärkeysjärjestystä. Analyysissä hyödynnettiin sisällön erittelyä ja sisällön analyysia. Tulokset: Kysyttäessä työn, uran ja organisaation tärkeysjärjestystä, olivat tulokset tasaiset, mutta tärkein sitoutumisen kohde enemmistölle oli työtehtävät. Ura oli toiseksi tärkein sitoutumisen kohde. Vaikka enemmistö oli työhönsä tyytyväisiä ja halukkaita jatkamaan tehtävissään, myös kehitettävää löytyi. Esiin nousseita teemoja olivat muun muassa vaihtelun tarve, vaikuttamis-, etenemis- ja kehittymismahdollisuudet sekä työyhteisön sisäiset ongelmat. Puolistrukturoitujen kysymysten perusteella enemmistö piti työtä merkityksellisenä elämässään. Vaikka organisaatio oli vähiten tärkeä sitoutumisen kohde enemmistölle, oli enemmistö vastanneista affektiivisesti organisaatioon sitoutuneita. Taustamuuttujista erityisesti ikä ja virka-aika vaikuttivat sitoutumisen kohteisiin ja laatuun. Enemmistö vastanneista ei ollut jatkuvuussitoutuneita, mutta iällä ja jatkuvuussitoutumisella havaittiin positiivinen korrelaatio. Nuoremmat ja vähemmän aikaa organisaatiossa työskennelleet olivat enemmän uraansa sitoutuneita kuin vanhempi ikäryhmä. Vanhempi ikäryhmä ja pidemmän aikaa organisaatiossa työskennelleet, olivat enemmän työtehtäviin kiinnittyneitä. Johtopäätökset: Organisaation kannalta on positiivista, että enemmistö vastanneista piti työtehtäviä tärkeimpänä sitoutumisen kohteena ja työtä merkityksellisenä. Työhön kiinnittymisellä on todettu useita positiivisia seurausvaikutuksia kuten yhteys organisaation kilpailukykyyn ja tuottavuuteen yksilöiden työtyytyväisyyden, parantuneen motivaation ja työsuorituksen kautta. Lisäksi työhön kiinnittymisellä on todettu positiivinen yhteys aikomuksiin jäädä organisaatioon sekä työhön. Tässä tutkimuksessa enemmistö oli työtehtäviinsä tyytyväisiä ja halukkaita jatkamaan työtehtävissään. Vastauksista nousi esiin halu tehdä oma työnsä kunnolla. Työtehtäviin kiinnittymisellä on todettu yhteys myös organisaatioon sitoutumiseen. Positiiviseksi tulokseksi voidaan katsoa myös se, että enemmistö oli affektiivisesti organisaatioon sitoutuneita. Affektiivisella sitoutumisella on todettu sitoutumisen kolmesta komponentista eniten organisaation kannalta toivottavia seurausvaikutuksia. Tutkimuksessa esiin tulleiden teemojen perusteella, yritys voi pohtia tavoitteidensa kautta jatkotoimenpiteitä ja mahdollisesti suunnata erilaisia toimenpideohjelmia eri ikä- ja virka-ajan työntekijäryhmille.
  • Laine, Veera (2020)
    Tämän tutkimuksen aiheena ovat elintarvikepakkaukset ja niiden ympäristövaikutukset. Elintarvikepakkauksilla on paljon tärkeitä tehtäviä, mutta niillä on myös varjopuolensa: niistä syntyy paljon jätettä, jolla on negatiivisia vaikutuksia ympäristölle, varsinkin luontoon päätyessään. Aihe on ajankohtainen, sillä ihmiset ovat alkaneet tajuta omien kulutustottumustensa seuraukset ja haittavaikutukset maapallolle ja sen ekosysteemeille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää pakkausten tarpeellisuus elintarviketuotteissa. Päätutkimuskysymys on, onko elintarvikepakkaus uhka vai mahdollisuus, eli onko elintarvikkeen pakkauksesta enemmän haittaa vai hyötyä? Tutkimuksen teoriaosassa käydään monipuolisesti läpi elintarvikepakkausten tehtäviä, hyötyjä, heikkouksia ja ympäristökuormitusta sekä eri pakkausmateriaaleja ja niiden ominaisuuksia. Tutkimus on laadullinen, ja siihen haastateltiin kahdeksaa nollahukkaelämäntyyliä harjoittavaa henkilöä, joiden tavoitteena on välttää turhaa kuluttamista, minimoida aiheuttamansa jätteen määrä sekä maksimoida kierrätys ja kompostointi. Teoriaosuuden sekä tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että elintarvikepakkaus on tarpeellinen, kunhan se on suunniteltu hyvin, ja toteuttaa tärkeimmät tehtävänsä, sen materiaalit ovat helposti kierrätettävissä, eikä pakkaus päädy roskana luontoon. ”Pakkaus on hyvä olla, kunhan siitä ei aiheudu hukkaa, oli se sitten ruokahukkaa, pakkaus- tai materiaalihukkaa, resurssihukkaa tai logistista hukkaa, koko linjassa mikä siihen liittyy” – Haastateltava 2. Päätutkimuskysymykseen, onko elintarvikepakkaus uhka vai mahdollisuus, voidaan tutkimuksen tulosten varjolla todeta, että huolellisesti suunniteltu pakkaus, joka ei päädy roskana luontoon, on mahdollisuus, ja elintarviketuotteissa pakkauksista on enemmän hyötyä kuin haittaa.
  • Kukkonen, Kasper (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää hyllysijoittelun kysynnällisiä vaikutuksia tonic-vesien myyntiin. Alakysymyksenä on, voidaanko hyllysijainnin vaikutusta hyödyntää tuoteryhmän määrittelemisessä. Lähtökohtana tutkimusasetelmalle on tonic-vesien ja ginien keskinäinen käyttöyhteys, mitä halutaan tarkastella tuoteryhmäjohtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Alkon kanssa. Alkon erityisasemaan liittyvien tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden edellytysten sekä siitä seuraavien yhteistyörajoitteiden vuoksi tutkimus rajataan vähittäiskaupan näkökulmasta toteutettavaksi. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan vähittäiskaupan kehitystä tuoteryhmäjohtamisen näkökulmasta sekä tuoteryhmäjohtamisen käsitteellistä laajuutta, minkä jälkeen esitellään tuoteryhmäjohtamisen kahdeksanvaiheinen prosessi ja tutkimuksessa hyödynnettävä jatkuva prosessi. Prosessinäkökulmasta siirrytään tuoteryhmäjohtamiseen linkittyvien valikoiman- ja tilanhallinnan teorioiden tarkasteluun, mistä syvennytään tutkimuksessa keskeisiin aikaisempiin hyllysijainnin tutkimuksiin. Teoriaosuuden viimeisinä näkökulmina tarkastellaan käyttöyhteyttä ja ristiin ostamista kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavina tekijöinä. Kokeellinen tutkimus toteutettiin kenttäkokeena kahdessa Alkon pääkaupunkiseudun myymälässä ja näytteeksi muodostui otannan ajanjaksolla asioineet asiakkaat. Aineisto kerättiin tammi-maaliskuussa viikkojen 5-12 aikana niin, että yhden asetelman kesto oli kaksi peräkkäistä viikkoa. Menetelmänä oli ABAC-reversaaliasetelma, missä kokeellinen kontrolli muodostetaan palaamalla takaisin lähtötilanteeseen (A) ja selittävää tekijää kokeillaan kahdella eri asetelmalla (B ja C). Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin luotettavuuden parantamiseksi tonic-vesien prosentuaalisina osuuksina miksereiden myynnistä. Tarkastelutavan takia tutkimuksen aineisto muodostui pieneksi, minkä vuoksi tuloksia tarkasteltiin varianssianalyysin parametrittomalla vastineella Kruskalin–Wallisin testillä sekä erilaisin indeksein. Tulosten perusteella eri asetelmien välillä oli eroa kysynnässä. Merkittävin kysyntä oli jaksolla, jossa tonic-vedet sijaitsivat yhdessä ginien kanssa. Jaksojen välisistä eroista huolimatta tilastollisessa tarkastelussa hyllysijoitteluratkaisujen vaikutus tonic-vesien kysyntään ei ollut riittävän merkittävää nollahypoteesin hylkäämiseksi. Tuloksissa ei myöskään havaittu tonic-vesien ja ginien ristiin ostamiselle selkeää indeksiin perustuvaa ja siten käyttöyhteyttä tukevaa suhdelukujen vaihtelua. Asetelman viimeisen C-jakson tuloksien osalta maailmanlaajuinen COVID-19-pandemia muodostuu sekoittavaksi tekijäksi. Koronapandemian ajankohdalle sijoittuvan C-asetelman aikana mitattiin tonic-vesien merkitsevin osuus miksereiden myynnistä. Tätä ei kuitenkaan pystytä osoittamaan hyllysijainnista johtuvaksi ilman perusteltua epäilystä, sillä pandemian mahdollisia vaikutuksia kuluttajiin ei tutkimuksessa pystytä arvioimaan muutoin kuin kysyntätrendin muutoksien osalta. Tutkimuksen tulokset ja kokeellinen asetelma jättää lukuisia kysymyksiä, joihin voidaan myöhemmissä tutkimuksissa vastata. Tutkimuksessa ei pystytä vastaamaan, miten kuluttajat suhtautuvat ginien ja tonic-vesien keskinäiseen käyttöyhteyteen ja miten käyttöyhteys vaikuttaa kuluttajien tarvelähtöiseen valikoimamielikuvaan? Toinen näkökulma liittyy tutkimuksen ajalliseen kestoon, jossa kysymyksenä on, olisivatko tutkimuksen tulokset yhteneväiset, mikäli tutkimuksen ajallinen kesto olisi pidempi? Kolmas näkökulma liittyy valikoiman- ja tilanhallinnan teorioiden ja käytäntöjen välisen kuiluun. Aihealueiden keskinäisen etäisyyden takia mahdollisia jatkotutkimusaiheita tässäkin tutkimuksessa esitetyistä lähtökohdista olisi useita jo pelkästään kokeellisena käytäntöön vietynä tutkimuksena.
  • Mäkelä, Johanna (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin työn ja vapaa-ajan vuorovaikutusta nyky-yhteiskunnan muutosten näkökulmasta. Aihe on tärkeä, koska työnantajakuva vaikuttaa yritysten näkökulmasta esimerkiksi työntekijöiden rekrytointiin, ja koska osaavasta henkilöstöstä saattaa muodostua kriittinen resurssi palvelualan yrityksille. Tutkimuksessa selvitettiin työn ja vapaa-ajan vuorovaikutukseen vaikuttavien resurssi- tai vaatimustekijöiden merkitystä työnantajakuvaan palvelualalla .Tutkimuksen tarkoituksena olilöytää suomalaisen palvelualan resurssitai vaatimustekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon tunteen kautta palvelualan yritysten työnantajakuvaan. Työn ja vapaa-ajan vuorovaikutus on henkilöstön hyvinvointiin liitoksissa oleva tekijä. Hyvinvoinnin nähdään heijastuvan palvelualan organisaatioiden työnantajakuvaan. Tämän tutkimuksen haastatteluissa ilmeni monia yksilöille merkityksellisiä vaatimus- sekä resurssitekijöitä, jotka vaikuttavat työn ja vapaa-ajan tasapainoon. Tutkimuksen tulosten perusteella yritykset voivat vaikuttaa työntekijöiden kohtelun, avoimen vuorovaikutuksen sekä vastuullisen toim innan kautta positiivisesti työnantajakuvaansa. Tutkimuksessa haastateltiin 24-59-vuotiaita pääkaupunkiseudulla asuvia suomalaisia palvelualoilla työskenteleviä henkilöitä. Henkilöt edustivat eri ammatteja. Aineiston analysointi tehtiin ensin teemoittain, jonka jälkeen tyypittelemällä esiteltiin tyypillinen tai epätyypillinen vastaus aineistosta. Haastattelujen perusteella etenkin työajat vaikuttavat työpaikan valintaan. Haastattelussa ilmeni myös, että teknologian kehittyminen voi aiheuttaa haasteita rajojen vetämiselle työn sekä vapaa-ajan välille. Toisaalta tämän tutkimuksen haastatteluissa ilmeni myös arvostusta työn jousta vuutta ja autonomian tunnetta kohtaan. Joustavuudella voidaa vaikuttaa työajan säätelyn kautta työn ja vapaa-ajan tasapainon tunteeseen. Autonomiaa taas arvostetaan työaikoihin vaikuttamisen kautta. Yritysten asettamien odotuksien täyttäminen koettiin myös tärkeäksi tekijäksi tehtyjen haastattelun perusteella .
  • Laitinen, Tero (2020)
    Tavoitteet: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää johtamisen, esimiestyön, työyhteisön ja työnjärjestelyn vaikutuksia työntekijän kokemaan henkiseen hyvinvointiin ja stressiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että hyvällä johtamisella ja esimiestyöllä on havaittu olevan positiivinen vaikutus työntekijän hyvinvointiin. Työhyvinvointiin vaikuttaa positiivisesti myös aikaisempien tutkimuksien mukaan työyhteisön toimiva sosiaalinen tuki. Työn sisältö ja työn järjestely ovat vallitsevan näkemyksen mukaan keskeisessä asemassa työntekijän henkisen hyvinvoinnin muodostumisessa. Tutkimus tutki työikäisten suomalaisten ihmisten kokemuksia omista työnkuormitustekijöistä sekä henkiseen ja fyysiseen terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Menetelmät: Tämän tutkimuksen tutkimusote oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin vuoden 2019 aikana Heltti Oy:n asiakasyritysten työntekijöiltä. Nämä työntekijät asuvat ja työskentelevät pääasiassa pääkaupunkiseudulla, Tampereen seudulla ja Oulun seudulla. Lomakkeeseen, joka sisälsi työnkuomitustekijöihin sekä työntekijän kapasiteettiin liittyviä kysymyksiä, vastasi 4638 vastaajaa. Vastaukset analysoitiin SPSS 25 – tietokoneohjelmalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin korrelaatioita, faktorianalyysiä, ristiintaulukointia ja varianssianalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset: Johtamisella, työyhteisön toimivuudella, työn sisällöllä ja työn järjestelyllä on yhteys työntekijän kokemaan henkiseen hyvinvointiin ja stressiin. Työntekijät, joiden kokemusten keskiarvot edellä mainituista teemoista ovat kaikkien vastaajien keskiarvoa alempana kokevat oman psyykkisen terveydentilan huonommaksi, kuin vastaajat, joiden kokemusten keskiarvot edellä mainituista teemoista ovat kaikkien vastaajien keskiarvoa ylempänä.
  • Tuominen, Samuli (2020)
    Työtapaturmat vaikuttavat työntekijöiden elämään ja talouteen merkittävästi. Suomessa tapahtuu vuosittain noin 130 000 työtapaturmaa, ja lähes jokainen työntekijä on jossain vaiheessa työuransa aikana joutunut tapaturman uhriksi. Suomessa vakuutuslaitokset hoitavat korvaustoimintaa työtapaturma-asioissa, ja maksetut korvaukset perustuvat tapaturmavakuutuslakiin. Vakuutusyhtiöissä tehdään jatkuvaa seurantaa ja analysointia erilaisista riskitekijöistä työssä, jonka osana tämäkin tutkimus on saanut alkunsa. Tässä tutkimuksessa analysoin työntekijään vaikuttavia riskitekijöitä. Jaottelin riskitekijät kolmeen eri kategoriaan: Ammatista johtuviin, yrityksestä ja toimintaympäristöstä johtuviin ja työntekijästä johtuviin. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattiryhmien sisäisiä riskitasoja ja niitä verrattiin myös keskimääräiseen tapaturmariskiin. Yritykseen liittyviä tarkasteltavia tekijöitä olivat yrityksen koko ja taloudellinen tilanne. Taloudellisen tilanteen mittarina on käytetty luottoluokitusta. Työntekijään liittyviä tarkasteltavia tekijöitä olivat ikä ja sukupuoli. Pienessä roolissa mukana tarkastelussa olivat myös työmatkavälineen valinnan vaikutus työmatkan riskiin ja liukastumistapaturmien mahdollinen keskittyminen tietyille kuukausille. Ammattien riskeistä tutkimus osoitti, että tapaturmat ja erityisesti vakavat tapaturmat keskittyvät voimakkaasti fyysisiin ja kulkuvälineitä tai raskaita työkoneita päivittäin työssään käyttäviin ammatteihin. Fyysisesti kevyissä ja erityisesti toimistotöissä työtapaturman riski on huomattavasti pienempi. Samankaltaisten ammattien sisällä oli kuitenkin huomattavaa tapaturmariskien hajontaa ja jatkotutkimuksena olisi hyvin mielenkiintoista tarkastella, mistä nämä erot johtuvat. Yritysten riskitekijöiden osalta tutkimus osoitti selkeästi, että pienissä yrityksissä sattuu vähemmän mutta vakavampia vahinkoja kuin suurissa yrityksissä. Selittävinä tekijöinä tälle tulokselle ovat suuryritysten aktiivisempi pienten vahinkojen ilmoittaminen ja parempi työsuojelutyö. Tulokseen vaikuttaa varmasti myös se, että suuryritykset ottavat vakuutussopimusta tehdessään usein osan tapaturmariskistä itselleen pieniä vakuutusmaksuja vastaan, mikä varmasti motivoi niitä huolehtimaan työsuojelusta paremmin. Yrityksen luottoluokituksella oli myös huomattava vaikutus tapaturmariskiin. Tutkimus osoitti selkeästi, että huonossa taloustilanteessa olevassa yrityksessä työskentelevillä on huomattavasti muita paljon suurempi riski joutua tapaturman uhriksi. Työntekijöiden henkilökohtaisista tekijöistä tutkimus osoitti, että nuoret joutuvat vanhoja työntekijöitä helpommin tapaturman uhriksi, kun taas vahoilla työntekijöillä vahingoittumiset ovat keskimäärin nuoria vakavampia. Sukupuolten vertailussa tuli ilmi, että miehille sattuu enemmän niin lieviä kuin vakavia vahinkoja. Keskimääräistä sairausaikaa tarkasteltaessa tuli kuitenkin ilmi, että miesten ja naisten tapaturmien aiheuttaman sairausajan kesto oli lähes samanlainen. Tämä avaakin lisätutkimuksen mahdollisuuden siihen liittyen, onko sukupuolien välillä todella eroa vai onko miesten yliedustus tapaturmissa enemmän ammatinvalinnasta kuin sukupuolesta johtuvaa. Työmatkatapaturmissa tulokset kertoivat siitä, että vaikka jalan ja autolla sattuvat tapaturmat ovat kaikista yleisimpiä, ovat moottoripyörällä sattuneet onnettomuudet keskimäärin selkeästi muita vakavampia. Liukastumisesta johtuvien vammautumisten osalta kävi ilmi, että liukastumiset keskittyvät pitkälti talvikuukausille.
  • Pekki, Heidi (2020)
    Tutkimuksissa on todettu, että maatalousyrittäjille sattuu enemmän tapaturmia kuin työelämässä yleensä. Vuosittain noin 7 % maa-talousyrittäjistä joutuu tapaturman uhriksi töitä tehdessään. Luku on pysynyt lähes samana viimeisen 25 vuoden aikana. Työtapa-turmia ei kuitenkaan satu kaikille maatalousyrittäjille tasaisesti. Joillekin tapaturmia ei satu lainkaan ja toisille niitä sattuu vuosittain, jopa useampia vuodessa. Tässä tutkielmassa oli tarkoitus tutkia, onko olemassa sellaisia tilatason tekijöitä, mitkä altistavat maata-lousyrittäjiä työtapaturmille. Tutkielmassa pyrittiin selvittämään myös, mitkä tekijät vaikuttavat työtapaturmien vakavuuteen. Tutkielmassa käytettiin Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen (Mela) tilastoista ajettua aineistoa, mikä sisälsi tiedot vuosina 2014 - 2016 pakollisella MYEL-vakuutuksella vakuutetuista tiloista, vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella (MATA) vakuutetuista tiloista sekä näille tiloille sattuneista työtapaturmista. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja tutkimusmenetelminä käytettiin sekä tavan-omaista että logistista regressioanalyysiä. Analyysin perusteella aineistosta löytyi maatilojen tapaturma-alttiuteen yhteydessä olevia tekijöitä. Näitä olivat MYEL-vakuutetuilla tiloilla maatilataloudesta saatu kokonaistyötulo, maatilataloudesta saatu pakollisella vakuutuksella vakuutettu työtulo, pakollisesti ja vapaaehtoisesti maatilataloudesta vakuutettujen yrittäjien määrä sekä pellon ja metsän pinta-alat. MATA-vakuutetuilla tiloilla vastaa-vat tekijät olivat tilan työtulo, yrittäjinä ja perheenjäseninä vakuutettujen henkilöiden määrä sekä pellon pinta-ala. Kaikki edellä maini-tut tekijät ovat sidoksissa tuotannon laajuuteen ja sitä kautta oletettavasti myös tiloilla tehtyyn työmäärään. Työtapaturmien vakavuuteen olivat puolestaan vahvimmin yhteydessä vahingoittuneen ikä, työtulo ja vakuutuksen vapaaehtoisuus. Näistä työtulon suuruus ja vakuutuksen vapaaehtoisuus lyhensivät työtapaturmista aiheutuneiden sairauslomien pituutta, kun taas korkeampi ikä pidensi sairauslomia. Merkitsevyystasolla p=0.05 muita työtapaturmien vakavuuteen yhteydessä olevia tekijöitä olivat vahingon sattuminen huhtikuussa, heinäkuussa ja syyskuussa sekä vahingon sattuminen asunnon ja työpaikan välisellä mat-kalla. Huhtikuussa, heinäkuussa ja syyskuussa sattuneet työtapaturmat olivat analyysin perusteella vähemmän vakavia tammikuun verrokkijaksoon verrattuna ja asunnon ja työpaikan välisellä matkalla sattuneet työtapaturmat olivat vakavampia kuin maatalousyrit-täjätyössä sattuneet vahingot. Vaikka tutkielmassa käytetty aineisto oli suuri ja sisälsi paljon havaintoja, jäivät kaikkien mallien selitysasteet alhaisiksi. Tämä on toisaalta luonnollista, sillä tapaturma-alttiuteen ja tapaturmien vakavuuteen vaikuttaa moni tekijä, joita ei aineistossa ollut mukana. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi maatalousyrittäjien henkilökohtaiset ominaisuudet sekä maatiloilla olevat puitteet. Näitä ominai-suuksia on hankala myös mitata ja vertailla. Niiden tutkiminen olisi jatkossa kuitenkin mielenkiintoista.
  • Leinonen, Katri (2020)
    Suurin osa Ugandan maataloustuotannosta tuotetaan kotitalouksien pienviljelmillä. Kotitalouksien markkinoille osallistumisen lisääminen on tärkeä keino Ugandan kaltaisten maatalousvaltaisten kehitysmaiden tavoitellessa taloudellista kasvua ja ruokaturvan parantamista. Kotitalouksien markkinoille osallistumisen helpottamiseksi on tärkeää tunnistaa tekijät, jotka vaikuttavat markkinointipäätökseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaiset kotitaloudet myyvät tuotteitaan ja mitkä tekijät vaikuttavat kotitalouden päätökseen osallistua markkinoille sekä myyntipaikan valintaan. Tutkimuksen aineistona oli kyselyaineisto, joka oli tehty Ugandassa 1440 kotitaloudelle. Haastattelut kerättiin syys-joulukuussa 2012, ja niissä selvitettiin laajasti kotitalouden taustatietoja sekä sen harjoittamaa maataloutta. Tutkimuskysymykset olivat, myykö kotitalous tuotteitaan vai ei ja mitkä tekijät ovat päätöksen taustalla. Mikäli kotitalous myy tuotteitaan, selvitettiin lisäksi missä myynti tapahtuu ja mitkä tekijät ovat yhteydessä myyntipaikan valintaan. Tarkasteltaviksi tuotteiksi valittiin kolme kasvilajia: Maissi, keittobanaani ja pavut. Aihetta lähestyttiin kotitalouden hyödyn maksimoinnin kautta. Jokaiselle kasville luotiin logistisen regressioanalyysin avulla luotiin malli, jolla kuvattiin kotitalouden päätöstä myydä tai olla myymättä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Myös myyntipaikan valintaa varten kullekin kasvilajille luotiin malli, joka kuvasi missä kotitalous myy tuotteitaan sekä myyntipaikan valintaa selittäviä tekijöitä. Selittävät muuttujat molempiin malleihin valittiin kirjallisuuden ja kyselyaineiston perusteella. Tämän tutkimuksen perusteella erityisesti sadon määrä vaikutti sekä päätökseen osallistua markkinoille että markkinapaikan valintaan. Tutkituista kolmesta kasvista maissi vaikutti tulosten perusteella kaupallisimmalta kasvilajilta tutkituista kasveista.
  • Suurnäkki, Jessi (2019)
    Universal Internet has a major role in facilitating information search for consumers. What visitors do online, how their behaviour can be predicted and influenced are one of the most important questions that web site developers and marketing specialists try to figure out. A comprehensive understanding of online behaviour has become a necessity for the success of websites. As there are more and more websites offering similar products to consumers, it is significant to increase the usability of the website and make it easy to find. While some consumers go directly to websites, some use search engines to reach desired websites and others browse websites via referral links. The main research question for this thesis was to analyse what kind of insight Web Analytics reveals about the characteristics of website visitors. The aim for this case study was to highlight with different metrics, the amount of traffic the current marketing tactics have generated and to discuss possible improvements. The theoretical framework of the study was based on the key aspects of the consumer decision process, which focuses on the search of information and the comparison of alternatives before the actual purchase transaction. The study of online purchase behaviour and information search by Comegys et. al. (2006) was in central role of the theoretical framework. As understanding and analysing key metrics played a pivotal role in this research, Plaza (2009) views on the proposed importance of adopting key metrics were used as the basis for the main research question. A pharmaceutical company was the cooperative company of this thesis. The research of the thesis was based on a case study inspecting the web analytics data of the case company’s Finnish and Danish websites. The characteristics of web site visitors were investigated through Google Analytics and web site visitors’ actions on the sites depending on their traffic source were also examined. All the relevant data concerning of consumer behaviour and decision process was collected from the Google Analytics data. The case study of this thesis examined eleven different web metrics collected from two websites during a period of twelve months. With Google Analytics data, the number of visits on a web site and the source of traffic, including organic results from search engines, links from referral web pages or direct access by entering the URL into the web browser was analysed. All these three traffic sources were viewed as different kinds of consumer behaviour. The findings in this study showed that for the case company’s Finnish website, visits generated by search engines bring the most traffic among the selected traffic sources followed by direct traffic and referral traffic. As for Danish web site, the organic traffic remains the source of most traffic while referral visits are the second largest group leaving direct traffic to be the smallest group. The findings from the data show that as the theoretical literature proposed, return visitors did spend a longer time on the site and viewed more pages than new visitors. Both visitor groups - new and returning visitors - spent more time at the web site when they used direct traffic. Findings show that case company websites were highly comparable. Key findings relating to traffic sources and demographics showed only minor differences and can therefore be compared with full confidence.
  • Oljemark, Kaius (2019)
    Lack of scientific knowledge of how marine ecosystems relate to each other, how they are producing services and how to quantify ecosystem flows at adequate accuracy, have led to a situation where marine ecosystems are undervalued or even completely ignored in decision-making process. More research is needed from the value of marine ecosystem services in order to better integrate them into decision-making. Seafood production is essential part of the marine provisioning services and the aim of this study is to estimate the potential value of the European Union’s seafood production in the Northeast Atlantic (FAO fishing area 27). Fish stocks are currently managed too short-sightedly in EU and for that reason, EU is unable to take full advantage of the true potential of the stocks. This study provides quantitative analysis of the potential benefits of the rebuilt fish stocks in the Northeast Atlantic for the EU. Growth potential of EU’s wild capture production in Northeast Atlantic were calculated by comparing current production and theoretical maximal production, where all fish stocks could provide Maximum Sustainable Yield (MSY) at the same time. Besides quantifying potential value of EU landings in Northeast Atlantic, this study also compares different rebuilding pathways to achieve collective MSY. According to the result of this study, EU fishing fleet would get €4.43 billion more annual profit if every stock in the Northeast Atlantic could produce MSY. In order fish stocks to produce MSY, the long-term effort level of EU fleet should be dropped by 38%. Total revenue of fishing is maximised when stocks are harvested to a level of Maximum Economic Yield (MEY), where annual profit would be €4.64 billion more than currently while long-term effort level should be dropped by 48%. In this study, several management strategies for rebuilding the Northeast Atlantic stocks were compared, and rebuilding time and net present value were calculated for each management strategy. The results address that it is preferable to decrease effort level as soon as possible to match the effort level of MSY or MEY. The sooner the optimum effort level is reached, the shorter is the rebuilding time and the higher is the net present value.