Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Hannikainen, Meri (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää Messy Church -toiminnan käsitystä opetuslapseudesta. Sitä tutkitaan Bible Reading Fellowship -järjestön julkaisemista Messy Church -kirjoista. Laadullinen teoreettinen analyysi tehtiin systemaattisen analyysin menetelmällä käyttäen erityisesti käsiteanalyysia. Analyysissa on mukana yhdeksän tekstiä neljästä eri kirjasta. Tutkimuskysymyksenä on: Miten opetuslapseus käsitetään Messy Church -toiminnan kirjallisuudessa? Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan Messy Church -toiminnan taustaa, toimintatapoja ja yhteyttä Englannin anglikaanikirkossa vaikuttaviin virtauksiin. Messy Church on Englannin anglikaanikirkosta vuonna 2004 lähtenyt toiminnallinen ylisukupolvisen jumalanpalveluksen konsepti, joka on levinnyt nopeasti ympäri maailmaa. Lähdeaineisto on englanninkielistä, joten teorialuvuissa käsitellään taustateorian lisäksi myös eri käsitteiden suomentamista sekä keskeisten käsitteiden erilaisia merkityksiä eri kielissä. Tutkimuksen perusteella opetuslapseus tarkoittaa lähdeaineistossa elämänmittaista hengellistä matkaa, jossa ihminen kasvaa suhteessa Jeesukseen ja osana ylisukupolvista yhteisöä kohti kristuksenkaltaisuutta ja lapsenkaltaisuutta. Matka lähtee liikkeelle siitä, kun ihminen ensimmäistä kertaa tulee kosketuksiin kristinuskon kanssa. Vaikka matka on ihmisen sisäinen prosessi suhteessa Jeesukseen, sitä eletään yhdessä toisten kanssa osana yhteisöä. Messy Church -toiminnassa eri ikäryhmät yhdistävä ylisukupolvinen yhteisö nähdään parhaaksi ympäristöksi opetuslapsena kasvamiselle. Opetuslapseus ei ole vain tiedollista kasvua, vaan kokonaisvaltaista arvojen, maailmankuvan ja toimintatapojen muutosta, jota omaksutaan yhteisössä etenkin sosialisaatiossa ja epävirallisen oppimisen kautta. Opetuslapseuteen liittyy toimintaa, joka auttaa kasvamaan opetuslapsena, kuten rukous ja Raamatun lukeminen. Opetuslapsena kasvaminen saa myös ihmisen toimimaan aktiivisesta myötätunnosta käsin toisia ihmisiä, ympäröivää yhteisöä ja koko luomakuntaa kohtaan. Näitä analyysin tuloksia peilataan uskontososiologiassa käytettyyn uskonnon neljään ulottuvuuteen, joita ovat believing, belonging, bonding ja behaving, sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kontekstiin.
  • Linnala, Julia (2023)
    The idea behind curriculum development work is to continuously inquire about what is happening in the surrounding society and professional reality. Additionally, it is crucial to constantly reflect on perceptions of knowledge, learning, and the learning individual. The ideologies embedded in the 2014 curriculum inevitably reveal something about the present moment and the era on which the value system of the comprehensive school relies. The purpose of curriculum research is to examine the ideological categorization of the curriculum, which non-neutral guides the future direction of education. In this study, I utilize Schiro's (2013) ideological categorization of the curriculum, using it as a framework to examine discourses emerging from the speech of primary school teachers regarding how these different ideologies appear as part of teaching and school everyday life. The data for my research consists of interviews with seven primary school teachers working in the Helsinki metropolitan area. The teachers work in grades 1 to 6. The interviews were conducted as semi-structured thematic interviews. Qualitative data-driven discourse analysis was conducted by thematically categorizing the curriculum ideological discourses emerging from the speech of primary school teachers. The discourses identified in the data included both concurrent and overlapping curriculum ideologies. In teachers' perceptions of the values underlying education, social-reconstructive ideology, individual growth-focused ideology, and the idea of social efficiency were particularly evident. In their perceptions of the content of education, the ideology based on disciplinary divisions and the ideology emphasizing individual growth emerged significantly. In their perceptions of learning environments, all four ideologies categorized by Schiro (2013) were concurrently present. In their views on students as members of society, social-reconstructive ideology and the ideology emphasizing individual growth were particularly evident.
  • Perkkiö, Tiia (2016)
    Finnish schools will start using a new curriculum in the fall of 2016. The national core curriculum was published in 2014, municipalities and schools are renewing their local curricula as we speak. The curriculum is renewed in terms of its value basis, core contents and lesson-hour distribution. The curriculum reform also has an impact on teachers. They are expected to renew their teaching methods as well as their roles as teachers. This research examined how the curriculum reform affects teachers. Is teachership going to change due to the curriculum reform? This research was a qualitative research. I did theme interviews on four teachers and one headmaster for this research. I wanted to find out their thoughts about the curriculum reform and of their teachership as the new curriculum comes into effect in the fall. I interviewed two teachers and the headmaster singly and two teachers as a group interview. Those two teachers worked together as a teaching-pair so it was logical for them to answer the questions together. After the interviews the data was analyzed by using inductive qualitative analysis. All of the teachers I interviewed were familiar with the new curriculum at some level. Most of the teachers had even taken part in the curriculum reform process in their schools. Interviews 1, 2 and 3 thought that co-operation between teachers will increase, the pupils will get more responsibility, the pupil evaluation process is going to be renewed and there will be more projects with cross-subject topics. They believed that the change in teachership will happen slowly with time. Interviewees 4 and 5 already executed at lot of the themes of the new curriculum in their teaching. They didn't presume that the new curriculum would bring any changes to their teaching. They saw that the themes presented as new innovations have already been used in schools for many years, so they didn't expect any big change happen-ing next fall in terms of teachership. As there was such a big difference in the answers I got from different teachers, it was obvious that even though the curriculum is an important document and guide in teachers work, it also depends a lot on the teacher how the curriculum is interpreted and executed.
  • Keskinen, Hanna-Leena (2018)
    A decline in math performance has been a topic of discussion in recent years. Specifically the lowering achievement of boys has raised concern. This study investigates the extent to which mathematics achievement level and students’ background explain the decline. It is known that math skills develop hierarchically and there is a strong association between previous and later math performance. The achievement level of middle school aged students is already quite stable. In addition, higher achievement level is related to better cognitive abilities, more positive attitudes towards learning and higher socioeconomic status (SES). Based on previous research on the development of math achievement, three hypotheses were tested. It was assumed that the loss of math skills is mediated by lower achievement level, immigrant background, lower SES and male gender. It was also assumed that the three-tiered support for learning protects from the decline. The data (N=6021) were drawn from the MetrOP-research project, and consisted of students who participated in the math assessment in the beginning of 7th grade in 2011 and at the end of 9th grade in 2014. The sample was coded according to two categories: those whose performance declined and those whose performance remained stable or improved based on the difference of the two test results. Three models were tested with logistic regression. The first model focused on achievement level, and included the test result of 2011 and math grade of 6th grade as independent variables. In the second model the effects of student characteristics were tested, and it included immigrant status, SES and gender as independent variables. The third model tested if the support for learning protects from the decline, and the information about the three-tiered support was added as an independent variable in addition to the variables in the first two models. The results indicate that there is no strong association between the ability level or student background characteristics and the loss of math achievement. The achievement level had minor and inconsistent effect, since lower grades and the higher test performance of 2011 both had positive effects. The variables of student characteristics were inadequate to explain the decline in the second model, and only the immigrant status and SES had minor effects when the achievement level was in the model. The three-tiered support also had no effect. Overall it seems that there is a loss of curriculum based math skills across ability levels and there is a need to strengthen the basic math skills of middle school students.
  • Holmberg, Liila (2017)
    According to the analysis of governmentality, power in contemporary societies is not exercised through control and force as much as through softer and more persuasive techniques of governance. In governmentality, the attempt is to affect individuals' inner worlds – their wills, attitudes, and self-perceptions – in order to achieve certain political ends. The curriculum is analysed from the viewpoint of governing subjectivity. It is perceived to produce ideal subjectivity, ie. to conduct individuals to pursue a certain ideal of a good human being. The aim of this thesis is to analyse, what kind of ideal subjectivity does the curriculum produce and what kind of techniques of the self are promoted as means of attaining this ideal. This thesis draws from Michel Foucault's theorizations about subjectivity and subjectivation. Subjectivity is not seen as essentially existing, but as something that is constructed and shaped in practices that are entwined with knowledge and power. The curriculum represents the official discourse of the school and thus produces authoritative knowledge about what is good subjectivity and how it may be pursued. The curriculum is a normative document which affects all teaching in the school. Thus, it is important to analyse what kind of ideals the curriculum produces. Previous studies have analysed subjectivation within for example the discourses of lifelong learning and entrepreneurship education. However, the Finnish curriculum has not, as far as is known, been analysed from the Foucauldian viewpoint of subjectivation. The general parts of the Finnish national core curriculum for basic education served as data for the analysis. More specifically, the chapters that were analysed were those about the values and general goals for basic education (chapters 2 and 3). The analysis was executed through careful reading, utilizing methods of rhetoric discourse analysis. The ideal subjectivity was found to be constructed through the truth-discourse of the curriculum. The ideal subjectivity was composed most importantly of mastering various techniques of the self, bearing responsibility and internalizing the ideal of total learning. Future working life, ecological sustainability and culture and values formed the central areas in which subjects are expected to govern themselves in certain ways.
  • Paananen, Maiju (2010)
    The present study compares educational views and ideologies, especially concerning children, childhood and learning, found within two documents guiding early childhood education in Finland, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005 and Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000. These documents are also available in English, titled The National Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care in Finland 2000 and The Core Curriculum for Pre-school Education in Finland 2005. The method used in the study was a slightly applied Bereday's comparative method. Both documents talk of the child as weak but also as active and able to learn and develop. The child was also social, emotional and individual in both documents. In Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005 parents and social networks were emphasised more than in Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000. Views regarding learning were mainly constructive. The aim of Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000 seemed to be in preparing children to adulthood, whereas in Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005 the childhood had an intrinsic value. Applying Davies division, both documents were found to represent mainly romantic ideology, but conservative ideology could also be recognised, especially when the views about children and childhood were under examination. Revisionistic ideology was more apparent in Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000 than in Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005, while democratic ideology was more dominant in the latter. Although there was a strong cohesion between these two guiding documents regarding educational views and educational ideologies, there were some traces to be found in Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000 that pointed towards primary school tradition.
  • Smalin, Teemu (2019)
    Opetussuunnitelmia on tutkittu Suomessa paljon curriculum-teorian ja opetussuunnitelmaprosessien näkökulmasta, mutta vähäiselle tarkastelulle on jäänyt opetussuunnitelmauudistukset. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, miten tavoitetaso on Vantaan matematiikan kuudennen luokan opetussuunnitelmassa muuttunut opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tutkielman teoriaosuus muodostuu opetussuunnitelmakäsitteen, opetussuunnitelman tehtävän, opetussuunnitelman taustalla vaikuttavien ideologioiden ja opetussuunnitelmista tehtyjä mallien tarkastelusta. Erityisen keskeisessä osassa ovat opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt. Teorialuvussa tarkastellaan myös lyhyesti suomalaisen opetussuunnitelman historiaa ja lopuksi luodaan katsaus opetussuunnitelmaan laadintaan liittyvään prosessiin. Metodisen lähtökohdan tutkielmassa muodostaa teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka peruslähtökohtia esitellään tutkimusongelmaa käsittelevässä luvussa. Aineiston muodostavat kuntakohtaisen opetussuunnitelman tavoitteet, joista ilmauksia etsitään verbianalyysin avulla. Ilmaukset luokitellaan taksonomiataulukon kognitiivisten prosessien mukaan. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että matematiikan tavoitetaso kuudennella luokalla on paikallisessa opetussuunnitelmassa kognitiivisten prosessien näkökulmasta kasvanut. Uudessa opetussuunnitelmassa ylemmät kognitiiviset prosessit korostuvat verrattuna alempiin. Tulos on samansuuntainen kuin muussa tutkimuksessa on esitetty. Tutkielma on rajoittunut kuudennen luokan paikallisen opetussuunnitelman tavoitteiden analyysiin. Jatkotutkimuksen tehtäväksi jäisi selvittää, miten laajemmassa mittakaavassa formaalilla ja koetulla opetussuunnitelman tasolla opetussuunnitelmauudistus näkyy, esimerkiksi sisältöjen ja tavoitteiden suhteen näkökulmasta.
  • Kärkkäinen, Johannes (2016)
    Työn saaminen Eurooppalaisesta koulusta matematiikan opettajana sai tutkijan innostumaan ja tuomaan esille Helsingissä sijaitsevan uuden koulun matematiikan opetusta. Koulu on uusi Suomessa, vaikka on Euroopassa ollut jo pitkään. Mitä tämä koulu tarjoaa matematiikan saralla ja miten se eroaa Helsingin muiden koulun matematiikan opetuksesta. Tutkielmassa käytetään apuna Eurooppalaisen koulun ja Helsingin kunnan koulun opetusmateriaalia sekä opetussuunnitelmaa. Käydään läpi lukuvuosi kerrallaan ja tarkastellaan, miten eroavaisuudet ja samankaltaisuudet näkyvät opetussuunnitelmassa. Tämä tutkielman pyrkii valaisemaan näitä aiheita ja tarjoamaan vilahduksen matematiikanopetussuunnitelman näkökulmasta koulun matematiikan opetuksessa yläkoulun puolella. Tutkija toimii tutkielmassa näkökulman antajana pitkälti mukanaan muutaman opettajan kertomat kokemukset, sillä koulun matematiikan opetuksesta ei ole monella Suomessa kokemusta. Tutkielman tarkoituksena on esitellä myös Eurooppalaisen koulun tarjoama vaihtoehto yksityiskouluna muihin yksityiskouluihin verrattuna kuten myös kunnan koulujen ohella, keskittyen ensisijaisesti matematiikan opetukseen, jota Eurooppalaisella koululla on tarjota. Tutkielmassa nousee esille kulttuuri, joka Eurooppalaisella koululla on tarjota, sekä tavoitteet, joita koulu pitää yllä matematiikan opetuksessa. Tutkielman lopussa käännetään katsetta tulevaan ja mahdollisuuksiin, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan uuden opetussuunnitelman muodossa. Miten matematiikka voisi näkyä tulevaisuudessa ja mihin se mahdollisesti voi viedä näiden kahden opetussuunnitelman ja koulukulttuurin matematiikan opettajan näkökulmasta.
  • Mäkelä, Juha (2021)
    Purpose of this study Classroom acoustics has been studied since the early 1900 ́s. The essential parameter of the room acoustics reverb time and the way to calculate it, was developed by experiments in the lecture halls of the Harvard University by professor W.C. Sabine 120 years ago. In Finland, specialists in acoustics have taken part as early as the 1940s and 1950s to the design of schools, and knowledge about the importance of good acoustics to the teaching and learning has been available for decades. Studies show that in Finland and also in the other countries, classrooms are problematic in terms of the acoustics, which may cause learning difficulties and even exclusion. The noise reinforced by the poor acoustics is a health risk for the teachers and the students. In this study, I present a general overview of current understanding about classroom acoustics and provide a compact package of information about the classroom acoustics and importance of it to the learning and teaching. The overview is backed up by an empirical case study from 2018-2019 performed at the Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki. Methods In this study, I performed a compact literature review regarding current studies about the acoustics of learning environments, acoustic problems in those environments, and regarding how children hear and understand what they are listening in environments with different acoustic features. In the case study, I analyzed the room acoustics measurements of a refurbished teaching space at Siltavuorenpenger 5, Faculty of Educational Sciences, with pre- and post-measurement data before and after a comprehensive renovation of the space and its furniture. Results and conclusion Very little has been changed in classroom acoustics. The knowledge and the skills to provide good acoustics are readily available but apparently very seldom renovations or the repairs include changing the acoustics when being made. In the case study, all user profiles included elements related to the sound environment and acoustics. Through material selection and rearrangements in the teaching space, the acoustical properties of the learning environment were improved quite significantly. It remains to be studied, how open learning environments, which are being built in many new schools, with sometimes very high numbers of children, can also support well-being in terms of the soundscape.
  • Abdullatif, Jinan (2019)
    Opetusvälineet ovat tärkeä työväline matematiikan opettamis- ja oppimisprosessissa. Ne tuovat abstraktin aineen aisteilla tunnusteltavaksi. Ne ovat tärkeä työväline opettamisessa ja parantavat opetuksen laatua. Siitä huolimatta niiden tuntemus, käyttö ja tuottaminen on opettajien keskuudessa vaihtelevaa. Opetusvälineiden kirjo on laaja ja niiden tunteminen ja käyttö vaatii opettajalta perehtymistä. Tässä työssä tarkastellaan erilaisia opetusvälineitä ja matematiikan opettajien opetusvälineiden tuntemusta, käyttöä ja tuottamista Ammanin yläkouluissa. Lisäksi tarkastellaan opetusvälineiden käytön yhteyttä opettajien kokemukseen ja pätevyyteen ja niiden käytön esteitä. Työhön on haastateltu näyteryhmää, joka koostuu Ammanin yksityisten ja julkisten yläkoulujen matematiikan opettajista. Tutkija on laatinut kyselylomakkeen, johon näyteryhmä on vastannut. Tulokset esitetään taulukoituna ja ne käydään erikseen läpi. Työssä käy ilmi, että Ammanin yläkoulujen matematiikan opettajien tuntemus opetusvälineistä on tyydyttävää. Opetusvälineiden käyttö ja tuottaminen ovat sen sijaan vähäisiä. Tähän löytyy opettajista riippumattomia syitä. Opettajan kokemuksella ei näytä olevan yhteyttä opetusvälineiden käyttöön ja tuottamiseen.
  • Auvinen, Heini (2022)
    Opetusvideot ovat yleistyneet opetusmateriaaleina ja aiempien tutkimusten perusteella ne on myös todettu toimivaksi ja pidetyksi tavaksi oppia. Opetusvideoiden toimivuuteen vaikuttaa kuitenkin moni asia. Tässä tutkielmassa tutkin, ovatko opetusvideot hyödyllistä materiaalia itseopiskelukurssilla ja millaisia elementtejä löytyy toimivasta opetusvideosta. Tutkielmasta löytyy konkreettisia esimerkkejä opetusvideoiden toimivuuteen. Opetusvideot voivat toimiessaan olla hyvin tehokas oppimismuoto. Tutkielmaa varten tein Helsingin avoimen yliopiston itseopiskelukurssille opetusvideoita, videoihin liittyviä tehtäviä ja näiden ohelle tutkimuskyselyn. Jokaiseen videoon kuului siis videon aihetta tukeva, oppijaa aktivoiva tehtävä. Tehtäväpakettiin kuului yhteensä kolme videota, kolme tehtävää sekä tutkimuskysely. Opetusvideoiden toimivuutta opetusmateriaalina tutkittiin tehtävien onnistumisen ja opiskelijoiden kokemusten perusteella. Toimivan opetusvideon taustalla on huolellinen suunnittelu. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon videon aiheuttama kognitiivinen kuormitus, jotta videosta saadaan oppimistuloksia parantava oppimateriaali. Opetusvideon tulee olla tarpeeksi lyhyt, visuaalinen ja aktivoiva. Tutkielmassani pohditaan, kuinka passiivisia opetusvideoita saadaan kehitettyä myös oppijaa aktivoiviksi.
  • Perttunen, Iina (2022)
    Hampaan paikkaus on yksi yleisimmistä toimenpiteistä suun terveydenhuollossa. Paikkaus-hoidon indikaatioista yleisimmät ovat kariesbakteerien aiheuttamat vauriot ja paikkojen loh-keamat. Hampaan paikkauksen tarkoitus on suojata hammasydin, ja pysäyttää vaurio sulkemalla se tiiviisti. Paikkaus palauttaa hampaan purentafunktion, muodon ja ulkonäön sekä mahdollistaa hampaan puhdistamisen. Paikan valmistamisessa on olennaista huolellinen käyttöohjeiden nou-dattaminen materiaalien käsittelyssä ja työskentelyssä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituk-sena on käydä läpi HUS suusairauksien opetus- ja hoitoyksikössä aikuispotilailla käytössä ole-vat korjaavan hoidon suoran menetelmän materiaalit, ja käsitellä niiden ominaisuuksia ja käyttö-tarkoituksia. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto on kerätty Käypä hoito -suosituksista, Helsingin yli-opiston hammaslääketieteenlaitoksen luentomateriaaleista, sekä Pubmedista hakusanoilla ”dental fillingmaterials”, ”restoration”, ”clinical study”, ”teaching”, ”glass ionomer”, ”composite restora-tion” ja ”temporary restoration”. Aikuispotilailla korjaavan hoidon täytemateriaalin valinnassa on huomioitava useita eri asioita. Valintaan vaikuttavat potilaskohtaiset ominaisuudet, kuten potilaan omahoidon taso sekä karie-saktiivisuus. Eri täytemateriaaleihin liittyy puolestaan erilaisia esteettisiä ja kulutuskestävyyteen vaikuttavia ominaisuuksia. Valinnassa tärkeässä osassa ovat myös purennalliset tekijät, täytteen laajuus, ja se onko täyte ylipäätään tarkoitettu pysyväksi vai väliaikaiseksi ratkaisuksi. Lisäksi valintaan vaikuttavat paikkaustekniset haasteet, kuten kosteuden hallinta, sekä syvät tai haasta-vassa kulmassa olevat kaviteetit, joihin valokovetus ei välttämättä yllä. Materiaaleja valitessa pitää myös tarkastella muodostuuko paikan pysyvyyden kannalta tärkeä sidos kiilteelle, ham-massementille, hammasluuhun vai jo olemassa olevaan täytemateriaaliin. Kun kliinikko tuntee materiaalin ja tekniikan valintaan vaikuttavat tekijät, hän pystyy valitsemaan kuhunkin korjaavan hoidon toimenpiteeseen parhaan täytemateriaalin.
  • Nummela, Daniel (2008)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää ja analysoida, miten Kevin Vanhoozerin teoksessa The Drama of Doctrine esittämä kanonis-kielellinen hermeneutiikka eroaa George Lindbeckin teoksessa The Nature of Doctrine esittämästä kulttuuris-kielellisestä hermeneutiikasta. Kyseiset teokset toimivat tutkielmani päälähteinä. Käytän tutkielmassa kolmea tarkentavaa tutkimuskysymystä: Mitkä ovat perusteet Vanhoozerin ja Lindbeckin väliselle vertailulle? Miten Raamattu on syntynyt ja millainen sen luonne on? Miten Raamatun, tradition ja yhteisön välinen suhde tulisi kristinuskossa ymmärtää? Tutkielman tutkimusmetodi on systemaattinen analyysi. Kanonis-kielellistä hermeneutiikkaa ei ole ennen tätä työtä tutkittu suomeksi. Myös kansainvälistä sisällöllisesti katta-vaa tutkimusta kanonis-kielellisestä hermeneutiikasta on erittäin niukasti. Tutkimuksen vähyyden vuoksi selvitän tässä työssä aiheeseen liittyvää problematiikkaa varsin laajalti. Samasta syystä suhteutan kanonis-kielellistä hermeneutiikkaa kulttuuris-kielelliseen hermeneutiikkaan. Näin voin havainnoida keskustelun pidempiaikaista ohjautumista. Analyysissa olen kuitenkin keskittynyt tutkimustehtävän ja -kysymyksien ohjaamaan suuntaan. Johdannon ja loppukatsauksen lisäksi tutkimus jakaantuu taustalukuun (luku 2), kolmeen päälukuun (luvut 3, 4 ja 5) sekä loppukatsaukseen. Tutkielman lähtökohtana on Vanhoozerin väite, jonka mukaan teoriat ovat sukua toisilleen. Tutkielmassa käy kuitenkin ilmi, että monista yhteisistä lähtökohdista huolimatta kanonis-kielellinen ja kulttuuris-kielellinen hermeneutiikka eroavat toisistaan monessa suhteessa. Lindbeckin ja Vanhoozerin käsitykset opista ovat merkittävästi erilaisia. Tutkielmassa osoitan, ettei Lindbeck hyväksy inspiraatioteorioita, vaan ajattelee niiden heikentävän Raamatun auktoriteettia. Vanhoozer on inspiraatio-opin tarpeellisuudesta täysin vastakkaista mieltä. Tämän osoittamiseen Vanhoozer käyttää puheaktiteoriaa. Raamattu on hänen mukaansa Jumalan mahtava puheakti ja sellaisena korvaamaton ainesosa hänen pelastussuunnitelmaansa. Inspiraatio ei siis merkitse vain sitä, että sanat (lokuutiot) ovat Jumalan, vaan myös sitä, että sana-aktit (illokuutiot) ovat pohjimmiltaan Jumalan. Tämän havaitsin edelleen vaikuttavan heidän totuuskäsityksiinsä. Vanhoozerin mukaan Raamattu on kaikessa puheessaan tosi ja erehtymätön. Lindbeckille Raamattu taas on uskonyhteisön ilmaus uskostaan, eikä se siten ole kaikessa esityksessään tosi. Tutkielmassa osoitan myös, että vaikka Lindbeck yrittää paikantaa Raamatun tekstin merkityksen Raamattuun itseensä, niin tosiasiassa hän paikantaa sen yhteisöön, joka tekstiä tulkitsee. Vanhoozerin mukaan merkitys taas tulee sijoittaa tekstiin tai oikeammin tekstissä ilmenevään kirjoittajan intentioon. Vanhoozer korostaa sitä, että kirjoittajan intentio aukeaa meille julkisten puheaktien kautta. Vanhoozerin mukaan jumalallisen auktoriteetin paikantaminen tiettyihin kirjoihin, Raamatun kaanoniin, ei ratkaise tulkinnan ongelmaa. Vaikka Raamatun merkitys on kaanonissa ja vaikka Jeesus toimii hermeneutiikassa avaimena Raamatun ymmärtämiseen, on Vanhoozerin mukaan kuitenkin ymmärrettävä myös ne kirjallisuuden lajit eli genret, jotka Raamatussa on, jotta ymmärtää Raamatun sanoman oikein. Vanhoozerin mukaan raamatuntulkinnan Lähtökohta on se, että ensin teologinen auktoriteetti on paikannettava Raamattuun ja sen jälkeen on tulkittava, mitä Jumala haluaa Raamatun kautta sanoa. Raamatuntulkinnassa on Vanhoozerin mukaan keskeistä ymmärtää, etteivät Raamatun historialliset totuusväittämät tule koskaan oikein ymmärretyiksi ellei niitä kirjallisuuden lajeja, joilla ne on esitetty, ymmärretä. Vanhoozer väittää, että tämä pätee kaikkeen Raamatun asiasisältöön, ei vain sen historialliseen sisältöön. Osoitan tutkielmassa, ettei raamatuntulkitsijalle riitä Vanhoozerin mukaan yksittäisten sanojen merkityksen tunteminen, vaan hänen täytyy tunnistaa, mitä kyseessä olevassa tekstissä tapahtuu kirjallisella kokonaistasolla. Tästä johtuen kirjallisuuden lajeista eli genreistä muodostuu Vanhoozerille avain Raamatun sanoman ymmärtämiseen. Tässäkin yhteydessä osoitan puheaktiteorian läpitunkevan vaikutuksen Vanhoozerin hermeneutiikassa.
  • Nissinen, Venla (2021)
    The framework for this study comes from Carol Dweck’s (2000, 2006) theory of mindsets. Dweck has categorized mindsets between two categories: the growth mindset and the fixed mindset. A person with a fixed mindset believes these qualities are stable whereas a person with a growth mindset believes human qualities such as intelligence, skills and personality are malleable. There have been a lot of studies about mindsets, but most of the research examines the mindsets of adolescents and adults. Instead, there has been less research regarding children’s mindset and effect on them through education. This is a case study from the third grade of primary school. The data of this study was collected as a part of the Copernicus research project led by Kirsi Tirri, based on the growth mindset pedagogy. The data consisted of learning diaries completed by the third grade pupils during the teaching period called “I can learn!”. The aim of this study was to find out what things pupils mention as challenging, what kind of mistakes and failures remain in pupils’ minds. In addition, pupils were asked to describe what strategies they use when facing a challenging learning situation and how “I can learn!” -teaching period influenced earlier strategies described. The analysis was done using an inductive content analysis. The results of this study showed that challenges and mistakes mentioned by the pupils were mainly related to exercise and school subjects. In light of the results, it can be concluded that the teaching period was able to influence pupils’ thinking and attitudes towards challenges and failures. The strategies mentioned by the pupils for challenging situations increased and positive, self-talk began to appear in pupils’ responses at the end of the teaching period. We can identify increase in pupils’ growth mindset thinking as a result of I can learn! -teaching period.
  • Linkola, Jaana (2019)
    Goals. The aim of this study is to examine how pupils describe collaborative learning processes and how they describe group processes in a band project. The purpose of the study was to research how pupils experience learning, group dynamics, and the different roles in a group. Band projects enable teachers to implement the participatory method of music education required by the new National Core Curriculum of Basic Education 2014. The theoretical background of this study is socio-constructivist approach, in which learning occurs in interaction with others, and pupils are active in their own learning. The results of previous studies on ensemble and group processes show that playing in a band and interactive learning during music lessons increase motivation and well-being in schools. Methodology. The study was a qualitative case study. The data of this study was collected with a survey from the pupils (N=74) of one elementary school in the capital area of Finland. The students were 5th and 6th graders. The survey had both multiple choice and open questions relating to the experiences that pupils had during the band project. The survey was originally designed to be a self-evaluation form for the pupils after the band project. The survey was conducted during the Spring of 2018 as a Forms survey on the Office 365 platform. The final data consists of the answers of 25 pupils from the 5th grade. The data was analysed by using qualitative content analysis and applying the phenomenographic approach in part. The role of the theory was directional in the analysis. A part of the results of the content analysis was analysed also quantitatively. Results and conclusions. The pupils` descriptions of group processes were related to either goals set, the actions of the group, or the musical activities. The pupils` views of their own role in the group were divided into four categories: the one maintaining a positive atmosphere, the one influencing the actions of the group, the one acting actively and the one expressing opinions. The pupils’ experiences of the group operations during the project were related to either other group members or to the task itself. The categories of pupils` descriptions of the learning processes during the band project were: learning how to play an instrument or how to sing, learning how to play in a group, the music theory and technology related learning and learning the collaboration skills. According to this study the band project as an educational method gives the pupils good possibilities to improve their collaboration skills, work with others, and actively participate. In addition, it develops the pupils’ musical skills in interaction with each other.
  • Lindevall, Hanna (2021)
    First year in higher education requires a lot of new skills and adaptation to the new environment. Essentially related to this is a high level of study engagement. By identifying the factors influencing study engagement it is possible to support students especially during the first year and also develop education. The aim of the study was to gain a better understanding of the factors that affect study engagement among students in Military Sciences at the beginning of their studies. Eight second-year students from different study programs participated in the study. Three of whom were women and five men. The research material consisted of interviews collected through semi-structured thematic interviews. Critical incidents -technique was also used in the interviews. The material was analyzed using qualitative research methods and abductive content analysis was applied. The analysis specified episodes describing at least one feature of engagement. Episodes were categorized according to the factor that produced engagement to the individual as well as social descriptions and further subcategories, forming the final categories. The study identified both individual and social factors influencing study engagement. The key individual factors were internal motivation and vocation, as well as academic skills, finding studies interesting, goals and career-related factors. Social factors included a sense of belonging, as well as organizational practices and social relationships outside the study community. Central to the results were the students' strong vocation to the field and their focus on working life already during their studies. The students wanted to learn in order to be as skilled as possible in working life. In the students experiences in an important position were also strong peer relations and shared social support.
  • Herranen, Tuulianna (2020)
    Maisterin tutkielma käsittelee uupumuksen yhteyttä oppimisen lähestymistapoihin ja opintomenestykseen. Tutkimus-kohteena ovat bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijat vuonna 2018. Tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa uupumuksen, opintomenestyksen ja oppimisen lähestymistapojen välisiä yhteyksiä, sekä muodostaa uupumusprofiileita joiden avulla havaitaan minkälaisia opiskelijoiden joukkoja tiedekunnassamme on. Aineisto on kerätty HowULearn palautejärjestelmän avulla ja tilastolliset testit on tehty SPSS ohjelmalla. Tutkimuksen tuloksena suunnitelmallisella opiskelulla on yhteys hyvään opintomenestykseen, mutta syväsuuntautuneel-la oppimisen lähestymistavalla ei ollut merkitsevää yhteyttä parempaan opintomenestykseen. Pintasuuntautunut op-pimisen lähestymistapa on yhteydessä uupuneisuuteen. Uupumusprofiilit (jotka on toteutettu ANOVA: lla) jakavat vastaajat neljään eri ryhmään. Uupumusprofiilit ovat aiemman tutkimuksen kanssa samankaltaisia, mutta uupuneisuus on bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa yleisempää muihin oppilaitoksiin verrattuna. Uupumusprofiilit eroavat merkitsevästi toisistaan oppimisen lähestymistapojen suhteen. Oppimisympäristö liittyy uupuneisuuteen, sekä oppimisen lähestymistapoihin. Yliopistot, lukiot ja peruskoulut voivat pyrkiä lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia suuntaamalla oppimisen lähestymistapoja kohti suunnitelmallisempaa ja syvällisempää oppimista. Pedagogista tutkimusta oppimisen lähestymistapoihin vaikuttamisesta tulisi kuitenkin ensin tehdä enemmän, jotta syy-seuraussuhteet ymmärretään paremmin.
  • Paasiniemi, Markus (2015)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan opintotuen tulorajorajojen vaikutusta korkeakouluopiskelijoiden työn tarjontaan. Opiskelijat poikkeavat muusta väestöstä huomattavasti, koska opintotuen tarkoitus on mahdollistaa päätoiminen opiskelu ja siten opintotuen tulorajojen käyttäytymisvaikutukset voivat olla jossain mielessä jopa toivottavia. Siksi tutkielmassa tarkastellaankin myös opiskelijoiden työssäkäynnin ja opintotuen tulorajojen vaikutusta myös opintojen etenemiseen. Opintotuen tulorajojen käyttäytymisvaikutukset ovat huomattavia, mutta toisaalta opiskelijat eivät selvästi joko voi tai pysty vaikuttamaan tuloihinsa tulorajojen aiheuttamien kannustimien näkökulmasta optimaalisella tarkkuudella. Tästä johtuen opiskelijoiden tulojen jousto verojen suhteen jää varsin pieneksi, ollen noin 0.1. Estimaatti on kirjallisuuden keskimääräisiin arvioihin verrattuna melko pieni, mutta toisaalta selitettävissä opiskelijoiden poikkeavilla motiiveilla tehdä töitä muuhun väestöön verrattuna. Aineiston perusteella opintojenaikainen työssäkäynti näyttää olevan negatiivisessa, joskin heikossa yhteydessä opintojen etenemiseen. Joustoksi tulojen ja opintopisteiden välille saadaan noin -0.1, tarkoittaen, että opiskelijoiden keskituloa 50 prosenttia enemmän tienaava opiskelija suorittaisi vuodessa suurin piirtein yhden kurssin vähemmän. Toisaalta erityisesti tulorajoihin reagoivat opiskelijat näyttävät suorittavan opintoja niin ikään tulorajat marginaalisesti ylittäviä opiskelijoita hieman enemmän. On kuitenkin selvää, etteivät käytetyt menetelmät opintojen ja työssäkäynnin yhteydestä muodosta puhdasta koeasetelmaa ja siksi kausaalitulkintojen tekeminen tällä perusteella ei ole mahdollista.
  • Malin, Eija (University of HelsinkiHelsingin yliopistoHelsingfors universitet, 2009)
    Opioidit eli euforisoivat analgeetit ovat aineita, jotka sitoutuvat elimistön opioidireseptoreihin. Tällaisia ovat elimistön itse tuottamat endogeeniset opioidipeptidit sekä eksogeeniset (elimistön ulkopuolelta peräisin olevat) opioidit, joihin tässä katsauksessa tutustutaan. Opioideja on käytetty eläinten kipulääkityksessä jo vuosikymmenten ajan ja ne ovat edelleen peruspilari kohtalaisen tai vakavan kivun hoidossa eläinlääketieteessä. Käytettävien aineiden määrä on kasvanut jatkuvasti, samoin niiden käyttötavat ja – kohteet. Uutta, nimenomaan eläimiä koskevaa tutkimustietoa julkaistaan vähän väliä. Valitettavasti suomenkielistä tietoa opioidien käytöstä eläimillä on ollut tarjolla niukasti. Tämä on selkeä epäkohta, sillä tehokkaan kipulääkityksen tarve eläimillä on jatkuvasti kasvanut. Lisäksi suuri osa opioideista on ihmisille tarkoitettuja valmisteita, jolloin ohjeet niiden käyttöön on etsittävä muualta kuin valmisteyhteenvedosta. Seurauksena voi olla riittämätön tai virheellinen kipulääkkeiden käyttö. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tarjota ajantasaista tietoa koirien kivunlievitykseen käytettävistä opioideista. Eksogeenisten opioidien vaikutus perustuu siihen, että ne matkivat elimistön tuottamia endogeenisia opioidipeptidejä ja sitoutuvat elimistön opioidireseptoreihin tuottaen näin laajan vaikutusten kirjon, joka ulottuu yskän ja ripulin estosta kivunlievitykseen. Potenteimpia opioideja ovat puhtaat µ-agonistit, joihin kuuluu muun muassa morfiini. Ne ovat koiralla ensisijainen vaihtoehto kohtalaisen tai vakavan kivun hoidossa. Analgeettisen vaikutuksen lisäksi näillä on runsaasti sivuvaikutuksia, joista osa voi olla toivottuja (esim. sedaatio), osa taas hyvinkin haitallisia (mm. hengityslama). Osittaisagonistit ja agonisti-antagonistit eivät lievitä kipua yhtä tehokkaasti mutta myös niiden sivuvaikutukset ovat vähäisemmät. Antagonisteilla on mahdollista kumota edellä mainittujen opioidien vaikutusta joko kokonaan tai osittain. Tulehduskipulääkkeet ovat eläimillä eniten käytettyjä analgeetteja, mutta joissakin tapauksissa opioidit ovat selkeästi parempi vaihtoehto. Tällaisia tilanteita ovat vakavan, usein akuutin kirurgisen tai traumaperäisen kivun hoidon lisäksi esimerkiksi kaikki verenkierron vajaatoimintaa tai veren hyytymisen häiriöitä aiheuttavat tilat sekä akuutti tai krooninen munuaisten tai maksan vajaatoiminta. Myös tiineillä ja imettävillä koirilla opioideja pidetään turvallisimpana vaihtoehtona kipulääkitykseksi. Opioidien käyttöä, luovutusta ja määräämistä sekä niistä pidettävää kirjanpitoa on Suomessa säädelty tiukasti lainsäädännöllä. Lähes kaikki tässä katsauksessa käsitellyt opioidit (lukuun ottamatta antagonisteja) luetaan joko huumausaineiksi tai pääasiassa keskushermostoon vaikuttaviksi lääkkeiksi, jolloin niiden väärinkäytön mahdollisuus on otettava huomioon.
  • Luoto, Liina (2022)
    TAUSTA. Päihteiden käyttö on maailmanlaajuinen ongelma. Raskauden aikana päihteille ja liitännäisongelmille altistuvat äitien lisäksi sikiöt ja syntyvät lapset. Opioidikorvaushoidolla voidaan hoitaa päihdeongelmia myös raskauden aikana. Yleisimmin käytetty korvaushoitovalmiste on buprenorfiini. Sillä on kuitenkin huomattava väärinkäyttöpotentiaali ja se on merkittävin opioidi laittomilla huumemarkkinoilla. Buprenorfiini-naloksonilla ei ole samaa väärinkäyttöriskiä, mutta sen käyttöä raskauden aikana rajoittaa vähäinen tieteellinen näyttö. Metadonia puolestaan käytetään vain vaikea-asteisessa riippuvuudessa. TAVOITTEET. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opioidikorvaushoidon vaikutuksia naisen raskauteen ja syntyvään lapseen. Tutkimushypoteesimme mukaan buprenorfiini-naloksoni-yhdistelmävalmisteella ei olisi merkittävästi enempää vaikutusta syntyvän lapsen kasvuun kuin buprenorfiini-monoterapialla. Metadoniryhmä toimii vertailuryhmänä vaikeille tapauksille. TOTEUTUS. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta. Nämä syventävät opinnot toteutettiin populaatiopohjaisena rekisteritutkimuksena. Aineistomme on kansainvälisesti tarkasteltuna laaja ja koostuu HUS Naistenklinikan huume-, alkoholi-, lääkkeet- poliklinikalla hoidetuista buprenorfiini-, buprenorfiini-naloksoni- tai metadoni- korvaushoitoa saaneista äideistä ja heille syntyneistä lapsista. TULOKSET. Lapset, jotka altistuvat koko sikiökauden buprenorfiinille tai buprenorfiini-naloksonille, syntyvät suhteellisen pienikokoisina, mutta saavuttavat seurannassa normaalin kasvun. Altistuminen tupakoinnille saattaa ainakin osittain selittää pienen syntymäkoon. Metadoniryhmän lasten kasvu on puolestaan kaikilta osin heikkoa, mutta erityisesti pään kasvun osalta. POHDINTA. Kun lopputulosmuuttujana on lapsen kasvu, buprenorfiini ja buprenorfiini-naloksoni ovat turvallisia korvaushoitovalmisteita raskauden aikana. Raskaudenaikaiseen korvaushoitoon voi täten suositella ensisijaisesti buprenorfiini-naloksoni-valmistetta, jolla on pienempi väärinkäyttöpotentiaali kuin buprenorfiini-monovalmisteella. Metadonia tulisi käyttää ainoastaan erityisen vaikea-asteisessa riippuvuudessa, jos mitään muita vaihtoehtoja ei ole.