Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tilhe, Jetro (2016)
    Tieto on vaihdannan väline erityisesti erilaisten asiantuntijapalveluiden toiminnoissa. Asiantuntijan tiedollisia palveluita hankitaan, koska palveluita tarvitsevilla ei itsellään ole tiedollisia tai muita resursseja, joilla tarvittava lopputulos voitaisiin onnistuneesti saavuttaa. Tämän vuoksi asiantuntijapalvelujen tarjoamista ja hankintaa leimaa usein voimakkaasti osapuolten välinen tiedollinen epätasapaino. Asiakkaan tukeutuessa asiassaan asiantuntijan apuun muodostuu osapuolten välille myös erityinen luottamussuhde, kun asiakas luottaa asiantuntijaan ja tämän kykyyn palvella asiakasta tämän etujen mukaisesti. Tiedonantovelvoitteiden avulla pyritään siihen, että sopimuskumppani pääsisi sopimuksen avulla mahdollisimman lähelle haluamaansa lopputulosta ja että palveluiden sisältö vastaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan odotuksia. Haluttu lopputulos ei saisi jäädä saavuttamatta vain siksi, ettei henkilöllä itsellään ole asiaan riittävää asiantuntemusta. Tähän päämäärään pyritään vahventamalla asiantuntijaosapuolen velvollisuutta varmistua sopimuskumppaninsa riittävästä tietotasosta, ymmärryksestä, sekä sopimuksen sisällön soveltuvuudesta aiottuun tarkoitukseen ja asiakkaan odotuksiin. Tiedonantovelvollisuuden laajuus ei kuitenkaan voi olla rajaton, sillä velvollisuus kaiken mahdollisen tiedon antamiseen voisi muodostua palveluiden tarjoamisen kannalta kohtuuttomaksi. Asiantuntijan tiedonantovelvollisuuden laajuutta rajoittaakin sen kääntöpuoli, asiakkaan oma tietämis- ja selonottovelvollisuus. Asiantuntijoita koskevien tiedonantovelvoitteiden perusta ja oikeudellinen sisältö ovat usein tulkinnanvaraisia, sillä kyse on lähinnä oikeuskäytännössä kehittyneistä periaatteista ja vaatimuksista, kuten lojaliteettiperiaatteesta. Nämä periaatteet voivat luoda osapuolille sopimussuhteen päävelvoitteista erillisiä tiedonantovelvoitteita. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella näiden velvoitteiden laajuutta, oikeudellista perustaa, oikeudellisia ratkaisuja ja teorioita sekä muodostaa yhtenäinen kuva asiantuntijan yleisistä tiedonantovelvoitteista ja niiden rajoituksista. Tutkielmassa haetaan analogiaa myös mm. erityissäänneltyjen asiantuntijapalvelusopimusten kuten asianajotoimeksiantojen ja sijoituspalvelusopimusten sääntelystä ja ratkaisuista. Yhteenvetona tutkielmasta käy ilmi, että asiantuntijapalvelusopimuksiin liittyvien tiedonantovelvoitteiden laajuus on tilanneherkkää ja yksittäisratkaisu vaatii aina sopimussuhteen ja sen osapuolten yksilöllisten ominaisuuksien tutkintaan ja arviointia.
  • Kulkas, Fanny (2014)
    Tutkielmani käsittelee tiedonantovelvollisuutta hevoskaupassa. Huomioin kuluttajakaupan ja muun kaupan erot, sekä kauppalain ja kuluttajansuojalain soveltamisen kannalta merkitykselliset asiat. Vakavimpiin tiedonantovelvollisuuden laiminlyönteihin sovelletaan varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain pätemättömyysperusteita. Tutkielmassa pyrkimyksenä on löytää ratkaisu myyjän ja ostajan oikeuksien ja velvollisuuksien oikeudenmukaiselle toteutumiselle ja tuoda esiin hevoskaupan erityisyydestä johtuvat haasteet lainsoveltamistilanteissa. Sopimusoikeudelliseen tiedonantovelvollisuuteen on vaikuttanut erilaiset vallalla olleet yhteiskunnalliset näkemykset, joten tutkielmassa käydään läpi sopimusoikeuden kehitystä ja siihen vaikuttaneita teorioita. Tutkielmassa käydään läpi kansainväliset oikeuslähteet ja sopimusoikeuden kehityksen, painottaen viimeaikaista EU-oikeudellista kehitystä ja kansainvälisessä sopimusoikeudessa ilmi tulleita epäkohtia. Tiedonantovelvollisuus on vahvasti periaatesidonnainen, joten tutkielmassani on huomioitu tiedonantovelvollisuuteen vaikuttaneet periaatteet: lojaliteettiperiaate, yhdenvertaisuusperiaate ja kohtuusperiaate. Heikomman suoja ja perusoikeuksien vahvistunut merkitys varallisuusoikeudessa ovat nostaneet keskiöön tasavertaisuuden sopimussuhteissa. Perusoikeuksiin ja heikomman suojelemiseen liittyy kuitenkin aina vaara, että joko ali- tai yli suojellaan toista osapuolta. Varallisuusoikeudessa tilanteiden tapauskohtaisuus on tyypillistä. Joustavat normit, kuten sopimuksenmukaisuutta koskevat, mahdollistavat lainsoveltajan käyttää harkintavaltaansa. Tapauskohtaisuus aiheuttaa kuitenkin ongelmia oikeuden ennakoitavuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta, ja saatetaan sattumanvaraisesti pitää milloin mitäkin seikkaa relevanttina. Hevoskaupassa tapauskohtaisuus korostuu kaupan kohteen erityisyyden johdosta ja osapuolten henkilökohtaisten ominaisuuksien eroavaisuuksien vuoksi. Neuvonta- ja varoittamisvelvollisuus ovat mahdollisia hevoskaupassa, erityisesti lojaliteettivelvollisuuden takia, tilanteissa, jossa ostaja on kokematon, myyjä ammattilainen ja hevonen omaa erityisiä ominaisuuksi. Vaatimukset soveltuvuudesta erityiseen tarkoitukseen tulisi pitää kohtuullisena myyjille, ja siten vain poikkeuksellisesti voi vastuu syntyä sen perusteella tiedonantovirheestä. Vastuu soveltuvuudesta erityiseen tarkoitukseen on mahdollinen sellaisena kuin se on -ehtoa koskevan säännöksen mukaan, mikälli tilanne täyttää erityiseen tarkoitukseen soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Kuluttajariitalautakunta on automaattisesti soveltanut sellaisena kuin se on -ehtoa koskevaa säännöstä käytetyn tavaran kauppaan vastoin alkuperäistä säännösten tarkoitusta asettaa vain minimivaatimus tiedonantovelvollisuuden täyttämiselle. Tiedonantovelvollisuuden täyttämisvaatimukset ovat tapauskohtaisia, jolloin tulisi huomioida kaikki tapaukseen vaikuttavat seikat ja välttää liian yksipuolista tarkastelutapaa. Heikomman suojelemisessa tulisi samoin huomioida tilanne kokonaisuutena. Heikomman suojan tulisi saada merkitystä yhdenvertaisesti kaikissa samanlaisissa tilanteissa. Siten heikomman suojeleminen on tarpeellinen yksityishenkilöiden ja pienyrittäjienkin kohdalla, eikä sitä voida siten rajoittaa vain kuluttajankaupassa voimassa olevaksi. Kansainvälisesti sopimusoikeuden yhtenäistämispyrkimystä tulisi edelleenkin tavoitella ja luopua EU:ssa mahdollisuudesta säätää kansallisesti lisävaatimuksia sopimuksenmukaisuuden osalta.
  • Tossavainen, Sini (2017)
    Arvopaperimarkkinoilla saatetaan törmätä tilanteeseen, jossa havaitaan arvopaperin liikkeeseenlaskijan laiminlyöneen arvopaperimarkkinalain mukaisen tiedonantovelvollisuutensa joko jättämällä antamatta tietoja tai antamalla totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja. Tiedonantovirheen julkitulo on voinut aiheuttaa kurssilaskun, jonka seurauksena sijoittajat saattavat tuntea tarvetta vaatia vahingonkorvausta tiedonantovirheen aiheuttaman kurssilaskun johdosta. Arvopaperimarkkinalain 16 luvun 1 §:n mukaan se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttaa toiselle vahinkoa arvopaperimarkkinasäädösten vastaisella menettelyllä, on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Vaikka saattaa olla helppoa määrittää markkinatoimijan rikkomukset markkinoilla, tiedonantovirhetilanteessa hankalaksi muodostuu sen määrittäminen, milloin markkinatoimijan voidaan katsoa aiheuttaneen vahinkoa toiselle markkinatoimijalle. Vahingonkorvauksen edellytyksenä voidaan pitää sitä, että havaitaan tiedonantovirheen vaikuttaneen kurssiin. Sen sijaan on kiistanalaista, onko sijoittajalla oikeus vahingonkorvaukseen riippumatta siitä, onko tämä tehnyt sijoituspäätöksensä juuri virheellisen tiedon perusteella. Käytännössä kysymys on siitä, onko vahingonkorvauksen edellytyksenä se, että sijoittaja on tutustunut annettuihin tietoihin. Puhutaan sijoittajan sijoituspäätöksen ja tiedonantovirheen välisestä syy-yhteydestä. Yhdysvalloissa oikeuskirjallisuudessa sijoituspäätöksen ja virheellisesti annettujen tietojen välisen syy-yhteyden merkitykseen on otettu kantaa eri teorioiden turvin niin oikeustieteilijöiden kuin tuomioistuintenkin puolesta. Yhdysvaltalaisia syy-yhteysteorioita on omaksuttu tai vähintään niillä on perusteltu ensin ruotsalaisia ja sittemmin suomalaisia vahingonkorvauksen edellytyksiä arvopaperimarkkinoilla. Sijoituspäätöksen ja tiedonantovirheen välinen syy-yhteys vahingonkorvauksen edellytyksenä on yleisesti kiistanalainen. Suomessa varsinainen oikeustila suhteessa sijoittajan sijoituspäätöksen ja virheellisesti annettujen tietojen väliseen syy-yhteyteen on epäselvä. Oikeuskäytännössä tähän syy-yhteyteen on kiinnitetty huomiota vahingonkorvauksen edellytyksenä, kun taas valtaosa oikeuskirjailijoista kritisoi syy-yhteyden pitämistä edellytyksenä niin yleisesti kuin kyseisien tuomioiden osaltakin. Tätä suhteellisen epäselvää oikeustilaa tarkastellaan tutkielmassa sekä kotimaisessa että ulkomaisessa oikeus-kirjallisuudessa ja tuomioissa esitettyjen näkökulmien perusteella. Keskeisinä näkökulmina ovat markkinoiden toimivuus ja vahingonkorvauksen yleiset periaatteet. Tutkimuksessa selvitetään, millaista syy-yhteyttä tulisi pitää tiedonantovirheestä seuraavan vahingonkorvausvaatimuksen edellytyksenä. Tutkimuksessa selvitetään, miten sijoituspäätöksen ja tiedonantovirheen välisen syy-yhteysedellytyksen hyväksyminen vaikuttavaisi sijoittajan suojaan ja markkinoiden toimivuuteen. Tutkimuksessa pohditaan sijoittajan sijoituspäätöksen ja virheellisesti annettujen tietojen välisen syy-yhteyden vaatimuksen vaikutuksia myös vastapainona olevan oikeushyvän, yritysten toimintamahdollisuuksien ja oikeuksien, kannalta. Tavoitteena on esittää toimiva ehdotus korvausnormiston selkeyttämiseksi ja täsmentämiseksi.
  • Puskala, Aapo (2002)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia tiedonhakustrategioita tiedonhakijatkäyttävät etsiessään tietoa Internetistä. Käyttäjät luokitellaan kolmeen ryhmään tiedonhakustrategiansa mukaan. Haku-suuntautuneet käyttäjät käyttävät enimmäkseen hakukoneita, niin koko Internetin kattavia kuin sivustojen sisäisiäkin. Linkkisuuntautuneet taas joko tietävät tai arvaavat kohdesivuston osoitteen tai käyttävät laajoja hierarkkisia hakemistoja tiedon löytämiseen. He navigoivat mielummin sivustollakin linkkejä käyttäen eivätkä yleensä käytä hakutoimintoa. Eriytyneet käyttäjät eivät säännönmukaisesti suosi kumpaakaan tapaa, vaan valitsevat strategian tehtävän mukaan. Tietoa kerättiin kahdella tavalla: WWW-sivulla olleella kyselylomakkeella ja tiedonhakutestillä, jossa käyttäjille annettiin suoritettavaksi erilaisia tiedonhakutehtäviä. Tiedonhakutehtävät lajiteltiin kolmeen ryhmään sen mukaan, mitä strategiaa ne suosivat: hakustrategiaa suosivat, linkkistrategiaa suosivat ja neutraalit tehtävät. Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka tehtävän tyyppi ja ATK- ja Internet-kokemus vaikuttavat tiedonhakustrategian valintaan. Kävi ilmi, ettei käyttäjien suuntautuneisuus tiettyyn strategiaan vaikuta tiedonhakustrategian valintaan, vaan ainoastaan tehtävän tyyppi oli merkitsevä tekijä. Aikaisemman tutkimustiedon valossa kokeenet suosivat haku-suuntautunutta strategiaa. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että kokemus lisäsi molempien strategioiden käyttöä yhtäläisesti, mutta tämä ilmiö oli havaittavissa ainoastaan kysely-lomakkeen pohjalta, ei testeissä. Molempien tiedonhakustrategioiden käyttö lisääntyy kokemuksen myötä, mutta suhteelliset osuudet pysyvät samoina. Syyksi sille, että kokeneet eivät suosineet hakustrategiaa, esitetään sitä, että tehtävät olivat liian helppoja, jolloin kokemus ei pääse auttamaan. Oleellisia eroja suoritusajoissa tai hakustrategian vaihdon tiheydessä ei havaittu suhteessa kokemukseen, ainoastaan suhteessa tehtävän tyyppiin.Tämäkin selitettiin toisentyyppisten tehtävien helppoudella. Tutkimuksessa pohditaan lisäksi asiantuntijuuden syntyä tiedonhakukontekstissa sekä esitetään metatietohypoteesi, jonka mukaan tiedonhakustrategian valintaan vaikuttaa tärkeänä tekijänä käyttäjän metatieto hakupalveluista. Metatietoon kuuluu tieto siitä, mitä hakukoneita on saatavilla, mitä tietoa verkosta kannattaa hakea, millä yrityksillä ja yhteisöillä on sisältörikkaat sivut jne, ja minkä tyyppistä tietoa yleensä on saatavilla. Kaikenkaikkiaan strategian valintaan esitetään taustalle kolmen tason tiedon vaikutusta: 1) oma asiantuntemus haettavasta alasta, 2) metatieto Internetin tiedonhakupalveluista sekä 3) tekninen tieto siitä, kuinka hakukoneet toimivat.
  • Hindrén, Rasmus (2007)
    Tutkimuksessa problematisoidaan poliittisena realismina tunnettu tutkimusperinne, joka on kansainvälisten suhteiden tutkimuksessa usein esitetty yhtenäisenä ja ristiriidattomana. Tutkimuksessa eksplikoidaan realismin opinkappaleet ja ennakko-oletukset keskeisten tutkijoiden kirjoitusten kautta. Tarkoituksena on ensinnäkin osoittaa, että realismin historiassa voidaan erottaa erilaisia traditioita, jotka poikkeavat toisistaan ontologisesti, epistemologisesti ja metodologisesti. Tämän jälkeen traditioita tarkastellaan kriittisen teorian metodologisesta ja tieteenfilosofisesta näkökulmasta. Tarkastelun tavoitteena on selvittää, onko kriittisen teorian oletuksiin nojaavan emansipatorisen realistisen lähestymistavan löytäminen ja kuvaaminen mahdollista. Taustateoriana käytetään erityisesti Frankfurtin koulukuntaan liitettyä kriittistä teoriaa. Kriittinen teoria ei pyri antamaan pysyviä vastauksia ihmisen olemassaoloa ja toimintaa koskeviin ikuisiin kysymyksiin. Se katsoo vain voivansa näyttää ne spesifit sosiaaliset olosuhteet, jotka vaikuttavat eri tutkimustraditioiden kykenemättömyyteen asettaa ongelmia kokonaisvaltaisemmalla tavalla. Tutkimuskohteen luokittelun perusteena käytetään tiedonintresseihin perustuvaa jakoa. Richard Ashley on soveltanut tiedonintressin käsitettä realismin tutkimukseen ja eritellyt teknisen, käytännöllisen ja emansipatorisen realismin tutkimustraditiot. Ashleyn esittämää jakoa käytetään myös tämän työn kysymyksenasettelun lähtökohtana. Tutkimuksen lähestymistapa on lähellä tieteenfilosofiaa, jossa liikutaan käsiteanalyysin ja teoreettis-filosofisen keskustelun alueella. Käytössä on myös realisteina pidettyjen kirjoittajien tutkimuksista koostuva empiirinen aineisto. Realismin emansipatorisen tutkimuksen mahdollisuuksia pohditaan ensin negatiivisesti, suhteessa tekniseen ja käytännölliseen realismiin. Teknisen ja käytännöllisen realismin puolueellista ja vääristävää luonnetta analysoidaan niiden sisältämien ennakko-oletusten kautta. Realismin käsitteistön kriittisen dekonstruoinnin ja analysoinnin tarkoituksena on auttaa ymmärtämään sen keskeisten elementtien muodostumista ja mahdollistaa ongelmien tarkasteleminen joustavammassa ja innovatiivisemmassa kontekstissa. Emansipatorisen realismin tutkimusohjelman positiivista määrittelyä lähestytään uudelleentulkintojen avulla. Tutkimuksessa selvitetään, voidaanko realismin teoreetikkojen kirjoituksia lukea kriittisesti tavalla, joka loisi mahdollisuuksia emansipatoriselle realismille. Tulosten perusteella realismin eri traditioista on mahdollista esittää tulkintoja, jotka poikkeavat perinteisistä ja vallitsevaa traditiota edustamaan hyväksytyistä teksteistä. Emansipatorisia pyrkimyksiä sisältävä ja vastaavaa tiedonintressiä noudattava lähestymistapa saattaa siten olla mahdollinen esitettyjen, syvempää tutkimusta vaativien, päätelmien mukaan ja rajatussa kontekstissa. Tämän tutkimuksen valossa emansipatorisen realismin kehystä ja positiivisesti artikuloitua tutkimusohjelmaa tulisi lähestyä olemassa olevia realismin tekstejä kriittisesti uudelleen arvioiden. Lisäksi tutkimus osoittaa, että realismia ei tulisi tarkastella yhtenäisenä tutkimussuuntauksena. Kansainvälisten suhteiden käsitteellistämistapoja on useita ja kriittisen teorian mahdollistama kuviteltavissa olevien kysymyksienasettelujen laajentaminen tuo lisäarvoa tutkimukselle.
  • Heino, Anna (2020)
    Tutkielma käsittelee tiedon ja asiantuntijuuden rakentumista sukupuoliaiheisessa ryhmäimitaatiopelissä. Sen teoreettisessa pohjassa yhdistyvät etnometodologis-keskustelunanalyyttinen näkemys sosiaalisia ryhmiä koskevien tiedon ja asiantuntijuuden tilannesidonnaisesta rakentumisesta sekä imitaatiopelin tieteentutkimuksen alalle asettuva teoriaperinne. Tutkielmassa haetaan vastauksia siihen, miten sukupuolta koskevaa tietoa ja asiantuntemusta rakennetaan imitaatiopelissä aktiivisten neuvotteluiden myötä, ja mitä tämä prosessi kertoo sukupuolesta sosiaalisena ryhmänä sekä imitaatiopelistä episteemisyyttä taustoittavana vuorovaikutuskontekstina. Tutkielma avaa siten myös imitaatiopelin tulosten taustalle jäävää mustaa laatikkoa. Etnometodologis-keskustelunanalyyttisesta näkökulmasta sosiaalisen maailman voidaan katsoa rakentuvan jaetun tiedon varaan. Ryhmäkategorioihin liitetään niille ominaista tietoa ja sen mukaisia odotuksia. Ne toimivat resursseina, joita voidaan vahvistaa, muovata tai hylätä joustavasti tilanteesta riippuen. Henkilökohtaista kokemusta ei välttämättä tulkita tiedoksi, sillä episteemisen pääsyn ohella myös henkilöön liitetty ryhmäkategoria ja episteeminen status vaikuttavat hänen oikeuteensa ja toisaalta velvollisuuteensa ilmaista tietämystä kussakin tilanteessa. Tieto on siten sekä neuvottelunvaraista että normatiivisesti säädeltyä. Asiantuntijuus edellyttää tiedon teknisen oikeellisuuden ohella sen yhteisöllistä relevanssia. Imitaatiopeli on tietokonevälitteinen peli, jossa osallistujat toimivat kolmessa roolissa: tuomari, ei-teeskentelijä ja teeskentelijä. Tuomarin tehtävänä on esittää kysymyksiä ja selvittää, kumpi vastaajista kuuluu hänen kanssaan samaan sosiaaliseen ryhmään. Tutkijan teoreettisesta viitekehyksestä riippuen imitaatiopelin voidaan katsoa tuottavan tietoa A) kahden sosiaalisen ryhmän keskinäisen diskursiivisen sosialisaation asteesta tai B) sosiaalisen ryhmän kyvystä aktivoida ryhmäidentiteettiään ja tuottaa menestyksekkäästi eroja suhteessa toiseen sosiaaliseen ryhmään. Näkökulmia yhdistää vuorovaikutteisen asiantuntemuksen käsite, jolla tarkoitetaan syvää diskursiivista ymmärrystä kohderyhmän alueelta, omaksuttuna joko puhtaan vuorovaikutteisesti tai omakohtaisen kokemuksen myötä. Tutkielmassa omaksutun etnometodologis-keskustelunanalyyttisen näkökulman mukaan vuorovaikutteinen asiantuntemus on parasiittista kohderyhmän jakamalle yhteiselle käytäntöpohjalle, jota ei tule ottaa annettuna. Tutkimuksen kiintopisteeksi tulee siten ottaa sosiaalisten ryhmien jäsenten oma kokemus ryhmäidentiteettinsä kontekstisidonnaisesta merkityksestä tai merkityksettömyydestä ja siirtää tarkastelu siihen, aktivoituvatko ryhmän sisäiset rajat käytännössä. Tutkielman aineistona hyödynnetään sukupuoliaiheisen ryhmäimitaatiopelin kirjallista aineistoa sekä videointeja. Ryhmäimitaatiopelissä jokaista roolia pelaa yhteistyössä kolmen hengen ryhmä, joten videoaineiston avulla voidaan tehdä keskustelunanalyyttista analyysia kahdella pelin tasolla: 1) pelaajaryhmien sisäisen episteemisyyden rakentuminen sekä 2) tuomareiden tekemät arvioinnit vastausten asiantuntevuudesta. Vastaajaryhmien päätöksentekoa tarkastellessa ei-teeskentelijäryhmien vaikeudet muodostaa yhtenäisiä vastauksia osoittavat, etteivät sukupuoleen liitetyt käytännöt ole sisäisesti yhdenmukaisia. Teeskentelijäryhmien vastaukset voivat perustua yleistiedon ja vuorovaikutteisen tietämyksen ohella myös omakohtaiseen kokemukseen. Vaikka episteemiset rajat näyttäytyvät joustavina, myös pelirooleihin liitetyt statusasemat vaikuttavat siihen, tuottaako kokemus oikeuden ilmaista tietämystä: ei-teeskentelijäryhmät voivat hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan sellaisinaan, kun taas teeskentelijäryhmät joutuvat pohtimaan vastaustensa uskottavuutta useammalla eri tasolla. Miesten ja naisten maailmoja koskeva tieto ei ole selvästi rajattua, joten pelissä kysytyt kysymykset perustuvat lähinnä oletukseen arkipäiväisiin kokemuksiin liitettyjen merkitysten eroavaisuuksista sosiaalisten ryhmien välillä. Kokemusperäisten tulkintojen vastaavuus ei ole aineiston perusteella kovinkaan tehokas arvioinnin perusta. Useimpia arviointeja määrittääkin tuomarin ja vastaajien tulkintakehysten yhteneväisyys, eli pelaajia yhdistävä tai erottava tapa liittää merkityksiä arkipäiväisiin kokemuksiin. Kokemusperäisen tiedon ohella sukupuolipelin punaisena lankana kulkee tietoisuus sukupuolta koskevasta yleistiedosta tai stereotypioista, joiden relevanssi suhteessa omiin kokemuksiin on yksilöllinen. Kolmantena ulottuvuutena on asiantuntijuuden yhteisöllinen hyväksyttävyys tai moraalisuus: koska teknisesti oikeaa tai väärää tietoa sukupuolesta on vaikea määritellä, tuomareiden voimakkaimmat arvioinnit perustuvat näkemykseen siitä, mitkä ovat hyväksyttäviä tapoja tulkita tietoa. Asiantuntijuuden moraalisen hyväksyttävyyden vaatimus rakentaa tilannekohtaisesti aktivoituvat rajat sille, miten sukupuolta voidaan perustellusti esittää. Vaikka sukupuoli näyttäytyy sisäisesti heterogeenisenä, mikä tahansa tulkinta ei ole yhtä relevantti. Tulokset tukevat näkemystä sukupuolta koskevan tiedon ja asiantuntemuksen relatiivisuudesta. Vastaajien omat tulkinnat tietävyydestään tai se, mihin tämä tietävyys perustuu, eivät ratkaise tuomarin tulkintaa vastausten asiantuntevuudesta. Stereotypia voidaan katsoa osoitukseksi aidosta asiantuntemuksesta, ja vastaavasti omakohtaiseen kokemukseen perustuva vastaus epäuskottavaksi. Sukupuoli näyttäytyy latenttina kategoriana varsinaisen sosiaalisen ryhmän sijasta. Toisaalta miesten ja naisten sosiaalisilla ryhmäkategorioilla on myös kyky aktivoitua etenkin silloin, kun niihin liitettyjä normeja rikotaan. Aineisto osoittaa, että sukupuolen merkitys osana henkilökohtaista identiteettiä voi olla tietyissä yhteyksissä täysin epärelevantti ja toisissa puolestaan aktiivinen resurssi, joka määrittää eroa meihin ja muihin. Vuorovaikutteisen asiantuntijuuden toteutumista ei siksi tule tulkita pelkästään imitaatiopelin kvantitatiivisten tulosten perusteella, sillä asiantuntijuuden käsite ei ole validi ilman kohderyhmää yhdistäviä käytäntöjä. Vuorovaikutteisen asiantuntemuksen uudelleenmäärittely sosiaalisen ryhmän sisäisen aktivoitumisen välineenä on linjassa tässä tutkielmassa esitellyn sukupuoliryhmäimitaatiopelin analyysin kanssa. Tästä näkökulmasta imitaatiopeli tarjoaa mielenkiintoisen tutkimuskohteen keskustelunanalyyttisesti suuntautuneelle tutkijalle.
  • Puupponen, Terhi (2010)
    Tutkielmassa tarkasteltiin omaan yksikköön ja organisaatioon samastumisen sekä yksiköiden välisen kilpailun yhteyksiä tiedon ja osaamisen jakamiseen. Lisäksi tarkasteltiin samastumisen ja koetun kilpailun yhteyttä kommunikointi- ja neuvonantoverkostoihin. Tiedon jakaminen käsitteellistettiin van den Hoofin ja de Ridderin (2004) määritelmän mukaisesti prosessiksi, jossa yksilöt molemminpuolisesti vaihtavat tietoaan ja luovat uutta tietoa. Määritelmä viittaa siihen, että tiedon jakaminen koostuu sekä tiedon lahjoittamisesta/antamisesta että tiedon hankkimisesta/saamisesta. Organisatorinen samastuminen käsitettiin Ashforthin ja Maelin (1989) mukaisesti sosiaalisen samastumisen erityiseksi muodoksi, joka liittyy itsensä määrittelyyn koko organisaation pohjalta. Organisatorinen samastuminen tarkoittaa samastumista koko organisaation tavoitteisiin ja piirteisiin ja johtaa yksilön lojaalisuuteen ja solidaarisuuteen organisaatiota kohtaan. Aineisto kerättiin kesällä 2008. Tutkimus toteutettiin organisaatiossa, joka on erikoistunut hydraulisten koneiden ja -laitteiden suunnittelemiseen, valmistamiseen ja markkinointiin. Kysely kohdistettiin organisaation toimihenkilöille ja vastausprosentiksi muodostui 93 % (n = 68). Kyselystä ilmoitettiin työryhmien viikkokokouksessa ja linkki e-lomakkeelle lähetettiin vastaajien sähköposteihin. Tiedon jakamista, kommunikointi- ja neuvonantoverkostoja sekä samastumista ja koettua yksiköiden välistä kilpailua mitattiin kvantitatiivisesti. Lisäksi kyselyn lopussa oli avoin kysymys vapaata kommentointia varten. Samastumisen ja ryhmien välisen kilpailun yhteyttä tiedon jakamiseen ja verkostoasemien keskeisyyteen tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysillä. Omaan yksikköön samastumisen oletettiin olevan yhteydessä tiedon jakamiseen omalle yksikölle ja organisaatioon samastuminen oletettiin olevan yhteydessä tiedon jakamiseen myös muiden yksiköiden jäsenille. Koetun yksiköiden välisen kilpailun oletettiin vähentävän tiedon jakamista muiden yksiköiden jäsenille. Voimakkaampi omaan yksikköön samastuminen oli yhteydessä aktiivisempaan tiedon antamista oman yksikön jäsenille. Sen sijaan tiedon hankkimista omasta yksiköstä ei pystytty tutkimuksessa mukana olleilla muuttujilla selittämään. Koko organisaatioon samastuminen ennusti tiedon antamista ja hankkimista muiden yksiköiden jäseniltä sekä toimijan lähettäjäkeskeisyyttä kommunikointi- ja neuvonantoverkostoissa. Kokemus yksiköiden välisestä kilpailusta oli yhteydessä ainoastaan toimijan lähettäjäkeskeisyyteen kommunikointiverkostossa. Tärkeimmät käytetyt lähteet olivat tiedon jakamisen osalta: de Vries, R. E., van den Hooff, B. & de Ridder, J. A. (2006). Explaining knowledge sharing. The role of team communication styles, job satisfaction and performance beliefs. Communication Research, 33, 115-135. Organisatorisen samastumisen ja ryhmien välisen kilpailun osalta: Mael, F. & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123. van Knippenberg, D. & van Schie, E.C.M. (2000). Foci and correlates of organizational identification. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73, 137-147. Brown, R., Hinkle, S., Ely, P.G., Fox-Cardamore, L., Maras, P. & Taylor, L. (1992). Recognizing group diversity: Individualist-collectivist and autonomous-relational social orientations and their implicatioons for intergroup processes. British Journal of Social Psychology, 31, 327-342. Tiedon jakamisen verkostojen osalta: Johanson, J-E., Mattila, M. & Uusikylä, P. (1995). Johdatus verkostoanalyysiin. Kuluttajatutkimuskeskus, Menetelmäraportteja ja käsikirjoja 3/1995.
  • Leino, Jennika (2020)
    Tiedolla on tärkeä merkitys nykyisessä tietointensiivisessä maailmassamme. Tieto on raaka-ainetta, jonka pohjalta rakennetaan uusia palveluja ja tuotteita. Julkisen hallinnon organisaatioilla on suuret määrät tietoa, jota voidaan hyödyntää monin tavoin, niin yhteiskunnallisesti kuin kaupallisesti. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on hallinnollisen tiedon avaamista pyritty edistämään ympäri maailman erilaisilla säädöksillä ja avoimen hallinnon ja tiedon ohjelmilla. Myös Suomessa hallinnollisen tiedon avaaminen on kuulunut mukaan hallitusohjelmiin ja kärkihankkeisiin. Tiedon avaamisen edistäminen on tuottanut tulosta, ja Suomi on ollut kärkimaiden joukossa tiedon avaamisessa. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin tiedon avaamista viranomaisorganisaation näkökulmasta. Tutkielma jakautuu kahteen osaan. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin miksi hallinnolliset organisaatiot avaavat tietoa, millaista arvoa tiedon avaamisella voidaan saavuttaa ja kuinka tiedon käyttöä voidaan edistää. Lisäksi käytiin läpi avoimeen tietoon ja rajapintoihin liittyviä määritelmiä. Tutkielman toisena osana oli Tilastokeskuksen rajapintojen käyttäjille tehty haastattelututkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia käyttäjillä oli Tilastokeskuksen rajapinnoista, kuinka he käyttivät tietoa ja millaisia kehitysehdotuksia heillä oli. Haastattelututkimuksen perusteella käyttäjät kokivat Tilastokeskuksen kaltaisten viranomaisten jakaman avoimen tiedon tärkeänä taustatietona omassa työssään ja he luottivat saamaansa tietoon. Käyttäjät toivoivat tiedon olevan ensisijaisesti saatavilla koneluettavien rajapintojen kautta, sillä usein tietoa oli tarve käyttää automaattisissa prosesseissa. Parannettavaa oli esimerkiksi tiedon ajantasaisuudessa, löydettävyydessä sekä ymmärrettävyydessä. Avoimen tiedon käytön edistäminen on suurelta osin sen avaajan käsissä. Jotta tiedon ja rajapintojen avaaminen olisi tehokasta ja siitä saataisiin toivottuja hyötyjä, tietoja avaavan organisaation kannattaa toteuttaa avaaminen hallitusti ja järjestelmällisesti. Tietoa avaavan organisaation työtä selkeyttää esimerkiksi hallitun strategian suunnittelu tiedon avaamiseksi ja mahdollisesti nimetty henkilö tai työryhmä pitämään huolta avatusta tiedosta ja rajapinnoista.
  • Heikkilä, Anna (2023)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen marttojen aineetonta kulttuuriperintöä instutionalisoituneena, auktorisoituna perintödiskurssina. Martat on yli 120-vuotias suomalainen kansalaisjärjestö, alun perin naisjärjestö, jonka toiminta-alaa ovat arki ja kotitalous. Marttajärjestö on myös läpi olemassaolonsa ollut aktiivinen yhteiskunnallinen vaikuttaja ja keskustelija. Tutkielman aineistona on käytetty marttojen verkkosivustolla luettavissa olevaa marttaperinne-aineistoa, joka on marttojen itsensä tuottama kokoelma järjestön toimintavuosia käsitteleviä menneiden vuosikymmenten mukaan järjestettyjä tekstejä. Aineisto kattaa myös joitakin aikalaisdokumentteja sekä kuvia. Sekundäärilähteinä tutkielmassa on käytetty martoista kirjoitettuja tutkimuksia ja historiikkeja. Lähestyn aineistoa kriittisen perinnöntutkimuksen näkökulmasta käsitellen sitä marttojen auktorisoituna perintödiskurssina, jonka avulla rakennetaan marttaidentiteettiä. Erittelen tutkielmassa aineistoa yhteisön rakentamisen, perinnön ja ajallisen muutoksen sekä taidon institutionalisoimisen näkökulmista. Tutkielmani sijoittuu kulttuuriperinnön tutkimuksen monitieteiseen kenttään ja auttaa ymmärtämään aineettoman kulttuuriperinnön kokonaisuuksien rakentumista tiiviissä vuorovaikutuksessa yhteiskunnallisen kontekstin kanssa. Tutkielmani analyysin valossa voidaan todeta, että marttaperintö on koottu marttojen nykyistä arvopuhetta noudattaen niin, että tietyt seikat, kuten yhdenvertaisuus, korostuvat samalla kun muita, kontroversiaalimpia teemoja ja ristiriitaisuuksia on häivytetty taka-alalle. Marttayhteisön institutionaalisen rakentamisen keinot ovat moninaiset, ja niiden kautta toteutuu useita erilaisia martaksi identifioitumisen mahdollisuuksia. Marttajärjestön erityisyys tulee näkyväksi taidossa, joka on keskeinen osa marttatoimintaa. Kotitalouteen liittyvien taitojen säilyttäminen ja siirtäminen on marttatoiminnan ytimessä, ja juuri taidossa institutionalisoituneen kulttuuriperinnön ja ruohonjuuritason perinteiden suhde tulee näkyväksi monitahoisella tavalla.
  • Koskela, Katri (2013)
    Yleisösisällön käytön lisääntymisen taustalla on toisaalta demokraattis-ideologisia, toisaalta kaupallisia vaikuttimia. Lukijan kuvat voi nähdä median tuotantoprosessin demokratisointina. Toisaalta median syyt käyttää kuvia liittyvät niiden tuomaan lisäarvoon. Kuitenkin tutkimuksessa on toistaiseksi harvoin kysytty, mistä tuo lisäarvo yleisön näkökulmasta rakentuu. Työssä kysymystä tarkastellaan hyödyntäen Nico Carpentierin teoriaa laadun ulottuvuuksista. Työssä selvitetään, mitä laatu-ulottuvuuksia tai koettua laadun puutetta amatöörikuvissa koetaan, miten amatöörikuviin liitetty laatu vertautuu ammattilaiskuvissa koettuun laatuun, ja mitä johtopäätöksiä näistä havainnoista voi tehdä koskien yleisön näkemystä amatöörikuvien vaikutuksesta journalismin laatuun yleensä. Aineistona on yhdeksän fokusryhmähaastattelua, joita on analysoitu luokitteluun pohjautuvalla laadullisella sisällönanalyysillä. Analyysin tuloksena neljä keskeistä johtopäätöstä ovat: 1) Kuvat koetaan ammattilaiskuvaajien kuvia autenttisemmiksi, ja kuvien koetaan monipuolistavan uutisointia. 2) Kuvien demokraattinen itseisarvo on heikko. Yleisösisältöön on liitetty optimistisia odotuksia median tuotantoprosessin demokratisoitumisesta, mutta yleisöt eivät koe kuvia kansalaisjournalistisessa mielessä. 3) Amatöörikuvien ammattilaiskuville asettamat haasteet liittyvät professionaaliseen ja eettiseen laatu-ulottuvuuteen. 4) Amatöörikuvat rikkovat uutiskuvaston totuttua visuaalista järjestystä, mikä näkyy irrationaalisina pelkoina sekä moraalisena paniikkina. Kokonaisuudessa amatöörikuvat nähdään journalismin laatua lisäävänä tekijänä, kunhan niihin liittyvät riskit, esimerkiksi eettiset ongelmat, huomioidaan.
  • Jungman, Heikki (2018)
    Tutkimuksessani tarkastelen englantilaisen kirkonmiehen, historiankirjoittajan ja poliittisen poleemikon Peter Heylynin (1599–1662) Cosmographien kautta englantilaista Kuun toista maailmaa koskevaa keskustelua vuosina 1638–1652. Kysymys siitä oliko Kuussa maapallon kaltainen maailma, jota asuttivat elävät olennot, oli tutkimallani aikakaudella merkittävä luonnonfilosofinen ja astronominen kysymys, mutta siihen liittyvä keskustelu ryöpsähti myös muualle yhteiskuntaan. Cosmographie on laajudessaan ensyklopeedinen maantiedon teos, jonka pyrkii koko maapallon kattavaan kuvaukseen. Sen viimeisellä sivulla Heylyn kuitenkin siirtyy käsittelemään Kuun toista maailmaa. Tarkastelen muita lähteitäni ja Kuun toisesta maailmasta käytyä keskustelua tuon sivun kautta. Muun lähdeaineistoni muodostavat neljä Kuun toista maailmaa käsittelevää kirjaa, jotka ovat kirjoittaneet John Wilksin, Francis Godwin ja Alexander Ross. Jokaisen heistä oli merkittävässä virassa toiminut kirkonmies. Tutkimusotteeni on mikrohistoriallinen ja kaksisuuntainen: Yhtäältä Cosmographien Kuun toista maailmaa käsittelevä sivu paljastaa Kuusta käydyn keskustelun taustalla vaikuttaneita kulttuurillisia ilmiöitä. Toisaalta teen tuota sivua ymmärrettäväksi kartoittamalla noita kulttuurillisia ilmiöitä kontekstualisoinnin avulla. Tutkimukseni historiakäsitys on konstruktionistinen. Käsittelen Cosmographien kuuosiota uutena representaationa Kuun toisesta maailmasta, joka rakentuu Heylynin käytettävissä olleisiin osasiin häntä ympäröivässä kulttuuristen merkitysten verkostossa. Peter Heylyn tarkoitti kuuosionsa perinteisen aristoteelisen ja skolastisen järjestelmän puolustukseksi. Heylyn näki Kuun toista maailmaa kopernikaanisesta näkökulmasta käsitelleiden John Wilkinsin ja Francis Godwinin ajatukset uhkana, sillä pelkäsi kopernikanismin romuttavan Aristoteleeseen perustuvan universumin ja tietoteorian mallin sekä skolastisen raamatuntulkinnan perinteen. Tämän kehityskulun Heylyn näki vaarallisena, sillä uskoi sen johtavan maalliseen ja uskonnolliseen epäjärjestykseen sekä Englannin sisällissodan kaltaiseen yhteiskunnan romahtamiseen. Heylyn myös todennäköisesti koki arveluttavana kehityksen, jossa kopernikaanisen universumin mallin kannattajat olivat omaksuneet maapallon kuvaamiseen miellettyjä käytäntöjä Kuun kuvaamiseen. Heylynin Kuun toisen maailman representaatiossa kietoutuivat yhteen hänen aikansa epistemologinen murros, politiikka, teologia ja raamatuntulkinta, laajentuva käsitys maailmasta ja muuttuva käsitys maailmankaikkeudesta, Heylynin henkilökohtaiset elämänkokemukset sekä antiikista, keskiajalta ja renessanssista periytyvät ajattelumallit ja perinteet. Cosmographien kuuosion kontekstualisoiminen osoittaa, että Kuun toiseen maailmaan heijastettiin merkityksiä näistä kaikista yhteiskunnan ja kulttuurin osasista. Loppujen lopuksi tämä Kuun toiseen maailmaan kietoutunut merkitysverkosto selittää, miksi Peter Heylyn nosti Kuun esille maantietoa käsittelevässä kirjassaan. Kuun toiseen maailmaan oli latautunut niin monia merkityksiä, että se tarjosi Heylynille runsaasti tarttumapintaa, vaikka Cosmographien aiheella ei nykyajan lukijan silmissä ole tekemistä Kuun kanssa. Tulkintani Cosmographien Kuun toista maailmaa käsittelevästä sivusta poikkeaa merkittävästi kahdesta aiemmasta sitä kommentoineesta tutkijasta Marjorie Hope Nicolsonista ja David Cressystä. Molemmat katsoivat Heylynin suhtautuneen Kuun toiseen maailmaan ja siihen liittyvään astronomiseen ja luonnonfilosofiseen kehityskulkuun positiivisesti. Tutkimukseni perusteella Heylyn haluaa nimenomaan kyseenalaistaa tuon kehityksen ja sen seurauksena esitetyt ajatukset Kuun toisesta maailmasta.
  • Nikula, Jenni (2010)
    Tutkielmassa tarkastellaan, miten eri tiedonkeruumenetelmillä kerättyjen aineistojen perusteella lasketut estimaatit poikkeavat toisistaan. Erityisesti tutkimus on rajattu vastauskadosta aiheutuvien erojen kartoittamiseen.Tutkielman tarkoituksena on luoda lisätietoa eri tiedonkeruumenetelmien tuottamien tulosten vertailtavuudesta. Tuloksien vertailtavuuden tunteminen on keskeistä muun muassa suosiotaan kasvattavien mixed mode -tiedonkeruiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Estimaattien vertailu tiedonkeruumenetelmien välillä on luontevaa ainoastaan, jos vastauskatoa on kompensoitu painotusmenetelmin ja näitä painoja käytetty estimoinnissa. Tutkielman toisena teemana on siten tarkastella, onko valitulla painotusmenetelmällä vaikutusta eri tiedonkeruumenetelmien tuottamista aineistoista laskettujen estimaattien eroihin. Tarkasteluun on valittu kaksi erilaista painotusmenetelmää, joista kumpikin perustuu vastaustaipumuksen estimointiin vastaustaipumusmallin avulla. Vastaustaipumusmalli voidaan rakentaa eri tavoin, ja tutkielmassa vertaillaan myös mallin toteutustavan vaikutuksia aineistosta laskettuihin estimaatteihin. Tutkielman empiirinen osa pohjautuu EU-rikosuhritutkimuksen pilottivaiheen kolmeen osa-aineistoon, jotka kerättiin eri tiedonkeruumenetelmillä: käyntihaastatteluilla, puhelinhaastatteluilla ja internetkyselyillä. EUrikosuhritutkimushanke on Euroopan komission rahoittama, ja Suomessa hankkeesta vastaavat Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI), Tilastokeskus sekä Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitos. Tutkielman tärkeimmiksi tuloksiksi nousivat tiedonkeruumenetelmien väliset eroavaisuudet. Kolmessa erillisessä aineistossa toteutunut vastauskato oli toisistaan poikkeavaa. Puhelinhaastatteluilla saatiin korkein vastausaste. Internetkyselyiden kohdalla vastausaste jäi selvästi alhaisimmaksi. Kaikissa tiedonkeruumenetelmäaineistoissa vastaamisessa esiintyi eroja myös otoshenkilöiden demografisten ominaisuuksien suhteen, eivätkä eroavaisuudet olleet identtisiä tiedonkeruumenetelmien välillä. Suurimmat demografiset eroavaisuudet vastanneiden ja vastaamattomien välillä olivat internetaineistossa. Aineistoista lasketut estimaatit poikkesivat myös toisistaan, vaikka vastauskatoa oikaisevia painoja käytettiin estimoinnissa. Tiedonkeruumenetelmällä on siten vaikutusta aineistosta laskettujen estimaattien kannalta ja tämä on syytä huomioida tiedonkeruun suunnittelussa. Painotusmenetelmällä ei sen sijaan ollut yhtä suurta vaikutusta estimaatteihin kuin tiedonkeruumenetelmällä. Tiedonkeruumenetelmäaineistojen sisällä estimaatit olivat siten hyvin samankaltaisia kummankin painotusmenetelmän avulla tuotettujen adjustoituijen painojen avulla laskettuina. Erot olivat suurimmat käyntiaineistossa, joka oli otoskooltaan selvästi kaikkein pienin. Myöskään painotusmenetelmissä käytettävän vastaustaipumusmallin toteutustavalla ei ollut merkittävää vaikutusta tuloksiin. Koska pienitä eroavaisuuksia painotusmenetelmien ja vastaustaipumusmallin toteutustapojen välillä esiintyi, on näihin syytä kiinnittää huomiota myös jatkossa. Tutkielman tärkeimmät lähteet olivat Roderick J. A. Little sekä Seppo Laaksosen painotusmenetelmiä ja niiden toteuttamistapoja esittelevät vertailevat artikkelit. Tutkielman pohjana on käytetty myös useita tiedonkeruumenetelmien eroja käsitteleviä artikkeleita.
  • Riipi, Heini (2017)
    Profitability of reindeer husbandry is gradually declining. Selection of breeding animals is a sustainable way to achieve permanent changes in animals’ performance. Reindeer herders are using (empirical) selection which could be strengthened by systematic book keeping on animals’ pedigree and performance. The outcome of selection depends on volume of information on animals’ pedigree and performance. We used pedigree and multi-trait selection indices to assess the impact of these sources of information. The analytical tools were extended to cover across generation information and thereby they were approximating the use of BLUP type methodology in genetic comparison of selection candidates. The compact method allowed studying the cases of differing amount of genetic variation (heritability) and relationship (genetic correlation) between traits. The results were calculated by R program. We assume that a dam had a life time crop of 2-5 calves while a sire could be mated to 10-50 dams. Pedigree information will markedly improve the efficiency of selection. Benefits from the identification of the calves’ dams and sires were highest for low-heritability traits. Adding information on the identities of calves’ dams and using pedigree based selection the efficiency gains (depending on heritability) were some 3-20 % of that by selection based solely on calves’ own performance. Adding sire information, the efficiency was even 40% of that by phenotypic selection. When the pedigree information accrued across generations (BLUP selection), the gains with female-side pedigree were 20-30% while the efficiency was doubled when also sires were known.The use of information on correlated traits had rather modest benefits. In conclusion, the highest priority is to develop tools to assign sires for the reindeer calves. Such tools could be constructed by resorting to genomic analyses.
  • Tarkkonen, Teresa (2022)
    Tiedon kululla tarkoitetaan tiedon välitystä tiedonantajalta sen vastaanottajalle. Tiedon kulku on tärkeää organisaatioiden sisäiselle toiminnalle, kuten henkilökunnan väliselle kommunikaatiolle. Lisäksi tiedon kululla on tärkeä rooli viestinnässä organisaatioiden ulkopuolelle, jolla organisaatio pyrkii vastaamaan tiedon tarpeeseen. Terveydenhuollon organisaatioissa tiedon kululla ja tiedon täsmällisyydellä on merkittävä rooli, koska se parantaa työilmapiiriä ja lisää potilasturvallisuutta. Tutkimuksen perusteella haluttiin selvittää, miten tiedonkulku ja tiedottaminen toteutuvat HUS Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikössä. Kyselyn kohderyhmänä olivat Helsingin yliopiston hammaslääketieteen opintojen kliinisen vaiheen opiskelijat ja HUS Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikön opetushenkilöstön jäsenet. Tutkimusta varten lähetettiin kohderyhmille sähköinen kyselylomake koskien tiedottamista ja tiedonkulkua HUS Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikössä. Väittämäkohtien osalta tulokset analysoitiin R:llä (versio 4.0.2). Tuloksista laskettiin prosentit ja keskiarvot sekä avoimista kohdista kerättiin suoria sitaatteja. Kyselyyn vastasi 61 henkilöä (32,8 %, n=186). Tutkimuksesta selvisi, että HUS Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikön tiedonkulkua ei pidetä riittävänä johtuen monista tekijöistä, kuten tiedon suuresta määrästä, useista tiedotuskanavista ja kiireestä. Tutkimuksen perusteella saatiin tietoa siitä, mitkä asiat erityisesti tiedonkulussa koetaan ongelmallisiksi. Saatujen tulosten perusteella HUS Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikön viestintää eri ryhmien kesken ja eri ryhmien välillä voidaan kehittää. Hyvällä viestinnällä voitaisiin parantaa edelleen yksikön ilmapiiriä sekä tehdä tiedonhausta luotettavampaa. Tiedonkulkua parantamaan laadin Kandioppaan, jonka on tarkoitus edistää tiedonvälitystä. (195 sanaa)
  • Ervasti, Kim (2016)
    Teleoperaattorit valvovat verkkojensa toimivuutta ja tarjoamiensa palveluiden laatua automaattisilla verkonvalvontajärjestelmillä. Valvontajärjestelmien kehittäjät toteuttavat valvonta-automaatiot järjestelmiin. Kehittäjät ja verkkotekniikka-asiantuntijat määrittelevät ja suunnittelevat valvonnat. Perustana määrittelyille käytetään toteutuneita vikatilanteita. Tutkielma perehtyy vikatilanteiden automaattiseen tunnistamiseen ja analysoimiseen hälytysmuotoisesta valvontadatasta tiedonlouhinnan menetelmin. Analyysi sujuvoittaa määrittelyprosessia merkittävästi ja analyysistä on generoitavissa valmiita hälytysten käsittelysääntöjä osiksi uusia valvontatoteutuksia. Tutkielma jakaa hälytysdatan tiedonlouhinnan problematiikan kahteen erilliseen ongelmaan: toistuvien tapahtumien ja harvinaisten tapahtumien louhinnaksi. Toistuvat tapahtumat kuvaavat hälytysdatan yleisen käyttäytymisen. Harvinaiset tapahtumat kuvaavat poikkeuksellisia tilanteita, kuten vakavia vikoja. Toistuvia ja harvinaisia tapahtumia louhitaan eri menetelmillä. Tutkielmassa toistuvien tapahtumien louhintaan sovelletaan toistuvien joukkojen louhintaa, joka on tiedonlouhinnassa yleinen menetelmä etsimään datassa yhdessä esiintyviä asioita. Toistuvia joukkoja louhitaan hälytysdatalle sovellettuina assosiaatiosääntöjen kaltaisina tapahtumaketjuina sekvenssissä. Algoritmeiksi louhintaan esitetään Apriori-algoritmia, siihen perustuvaa WINEPI-algoritmia sekä FP-growth-algoritmia. Koska toistuvat joukot määritelmänsä mukaan louhitaan transaktiodatasta, jota hälytysdata ei ole, tutkielma käy läpi hälytysdatan transaktionalisointia käsittelevän teorian, menetelmän ja Transwindows-algoritmin. Harvinaisten tapahtumien louhimiseen tutkielma käy läpi luokittelusääntöjä louhivan geneettisen Timeweaver-algoritmin. Algoritmin geneettisyys ratkaisee harvinaisten tapahtumien louhintaan liittyvää vaikeutta ja suorituskykyhaasteita. Tutkielman kokeellisessa osiossa on konseptintodistus teleoperaattorin hälytysdatan toistuvien tapahtumien louhinnasta. Todistus päivittää samalla aihetta koskevat vanhat tutkimustulokset nykypäivään. Tutkielma esittelee louhinnassa löytyneitä hyödylliseksi arvioituja malleja. Tutkielma toteaa hälytysdatan louhimisen hyödylliseksi, ehdottaa useita hälytysdatan ominaisuuksien tehokkaampaa hyödyntämistä koskevia parannusehdotuksia louhinnan eri työvaiheisiin ja lopulta eri jatkotutkimusvaihtoehtoja esiteltyjen menetelmien käyttöönottamiseksi osaksi teleoperaattorin verkonvalvonnan kehittämisprosessia.
  • Toivanen, Riikka (2015)
    Nuorten parissa työskentelevillä sosiaalityöntekijöillä on arvokasta tietoa nuorten asiakkaiden profiileista, tuen tarpeista ja asuinalueiden rakenteista sekä niissä ilmenevistä yhteiskunnallisista ilmiöistä. Heillä on myös näkemystä nuorten asiakkaiden asemasta palveluidenkäyttäjinä ja yhteiskunnan jäseninä. Helsingin nuorten sosiaalityön pohjoinen tiimi koki, että tämä arvokas tieto on tarpeellista tuoda esiin ja saada yhteiseen käyttöön, jotta työtä voidaan kehittää. Tämä tutkimus käsittelee käytännön tiedon ja rakenteellisen sosiaalityön hyödyntämisen mahdollisuuksia nuorten sosiaalityön kontekstissa. Pro gradu-tutkielma tarkastelee miten sosiaalityöntekijät jäsentävät, koostavat ja hyödyntävät tietoa, joka on peräisin käytännön työstä. Tutkimus käsittelee pohjoisen nuorten tiimin kehittämä ASLI-malli (ASLI-analyysi- ja seurantamalli), joka on sosiaalista raportointia tavoitteleva työkäytäntö. Mallissa yhdistyy laadullinen sekä määrällinen tiedonkeruu ja lopulta tuotetusta tiedosta koostetaan vuosiraportti. Pääasiallinen tutkimusmenetelmä on fokusryhmähaastattelu. Aineisto koostuu kahdesta sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastattelusta, joiden kulkua ohjasi teemahaastattelurunko. Haastattelut on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusongelma jäsentyy mikro-, meso- ja makrotasolle. Tätä jaottelua mukailevat myös ASLI-mallin eri työvaiheet. Kolmijako muodostaa analyysirungon, jota on hyödynnetty tutkimusaineiston analyysivaiheessa sekä tuloksien esittelyssä. Aineiston osoittaa, että tiedon tuottamiseen tarvitaan paineisessa työtilanteessa hyvin henkilökohtainen motivaatiotekijä. ASLI-mallin avulla sosiaalityöntekijä tulee tietoiseksi reflektioprosessista, joka käynnistyy kun asiakaskuntaa tarkastellaan systemaattisesti. Tämän lisäksi sosiaalityöntekijän työn hallinta kasvaa asiakaskunnan tuntemisen kautta. Kollektiivinen tiedonmuodostus vahvistaa sosiaalityöntekijöiden ammatillista näkemystä työn sisällöstä ja yhteisellä tiedon tarkastelulla saadaan peilausta omalle työskentelytavalle. Tiedonmuodostus koetaan tärkeänä, mutta esimerkiksi kiire nähdään sille haasteena. Tiedonmuodostus nuorten sosiaalityön sisällöstä rakenteellisen sosiaalityön kehyksen kautta tarkasteltuna antaa edellytyksiä nuorten sosiaalityön ja nuorisotyön kenttien yhdistymiselle. ASLI-mallin avulla voidaan tuottaa tietoa nuorten tilanteista ja haasteista yhteiskunnassa. Tuotetun tiedon hyöty palautuu heti ASLI-mallia käyttävän sosiaalityöntekijän työhön, mutta tietoa voidaan hyödyntää myös työn kehittämiseen sekä raportoida päätöksentekotasolle. Toisaalta sosiaalityöntekijöiden mukaan rakenteellinen sosiaalityön on vaikea paikantaa perustyössä. Vaikuttamisen mahdollisuudet nähdään vähäisinä ja yksilötyön orientaatio on hallitseva. Tutkimus purkaa rakenteellisen sosiaalityön abstraktilta vaikuttavaa käsitettä konkreettisemmalle tasolle ja samalla avaa yhtä työtapaa tuottaa tietoa sosiaalityön sisällöstä. Tutkimuksen perusteella on tärkeää tukea sosiaalityöntekijöiden tiedon tuottamista käytännön työstä, koska vain se on keino tuoda esiin todellisuus, jonka sosiaalityöntekijät työssään kohtaavat. Nuorten sosiaalityön sisällön sanoittaminen ja arjen työssä tehtyjen havaintojen esiin tuominen eri tavoin edistää ammatillista työn kehittämistä.
  • Ukko, Aino (2017)
    Tässä tutkielmassa keskitytään adoptiossa syntyvään sukulaisuuteen suomalaisten aikuisten adoptoitujen kannalta. Tutkielma nivoutuu osaksi antropologista sukulaisuudentutkimusta. Antropologinen adoptiontutkimus on keskittynyt länsimaissa usein vanhempien kokemuksiin ja kansainvälisiin adoptoituihin sekä identiteettiin. Tässä tutkielmassa sivutaan identiteettiä mutta erityisesti tutkimuskysymykseksi nousee tiedon rooli näiden adoptoitujen sukulaisuuden käytännöissä. Muiden tieteenalojen adoptiotutkimuksiin verrattuna tässä tutkielmassa korostetaan kulttuurisen ja yhteiskunnallisen kontekstin merkitystä. Teoreettinen tausta on sukulaisuudentutkimuksen uudessa paradigmassa. Tutkimuksen aineisto on kerätty kesällä-syksyllä 2014 puolistrukturoituja teemahaastatteluja käyttäen. Aineisto koostuu 1950-1990-luvuilla Suomesta ja kansainvälisesti adoptoitujen sekä muutaman näiden vanhemman haastatteluista. Aineisto teemoiteltiin osin teoria-, osin aineistolähtöisesti ja teemat koottiin yhteen, jolloin niistä syntyi työn perusrakenne. Tutkimuksessa kuvataan kontekstina suomalaisen perheen ja adoption historiaa ja nykypäivää teorialähteiden avulla ja jäljitetään perheen eksklusiivisuuden ja inklusiivisuuden tendenssejä, jotka ovat vaikuttaneet adoptioon viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisäksi myöhemmin työssä analysoidaan tiedon ja identiteetin kulttuurista yhteyttä ja vallitsevan, eksklusiivista kuulumista korostavan identiteettitarinan vaikutusta adoptoitujen sukulaisuustiedon käytäntöihin. Kerätyn aineiston valossa adoption vahvin tiedollinen käytäntö on ollut adoptiosta ja synnyinvanhemmista vaikeneminen ja tätä salaisuutta myös adoptoidut kantavat ja toisaalta käyttävät strategisesti hyväkseen kohdatessaan perheen ulkopuolisen maailman. Adoption jälkipalvelu osoittautuu adoptoiduille sekä esteeksi että mahdollistajaksi adoptiota ja synnyinsukua koskevaa tietoa hankittaessa ja käytettäessä. Adoptoitujen joukossa nousussa on ollut vaikenemisesta luopuminen ja tiedon selvittäminen, etsiminen, ja tässä adoptoidut käyttävät erilaisia temporaalisia strategioita, kuten pysähdyksiä, vain tiettyyn pisteeseen etenemistä ja tulevaisuuteen suuntautumista yhteydenpidossa synnyinsukulaisiin. Tiedon puute saa adoptoidut usein kuvittelemaan erilaisia mahdollisuuksien maailmoita ja selvitettyä tietoa synnyinsuvuistaan he punovat valikoidusti osaksi identiteettitarinoitaan. Tiedolle löytyy myös rajat: se ei voi korvata yhdessä elettyä elämää ja jaettua historiaa ja synnyinsuvun osaksi tuleminen ja sukulaisuussuhteiden luominen on usein työlästä ja onnistuu vain suhteessa joihinkin sukulaisiin. Tutkielman valossa voi sanoa, että tieto on adoptiossa syntyvässä sukulaisuudessa merkittävässä roolissa ja adoptoidut käyttävät sitä strategisesti, mukauttavat sitä ja sen vaikutuksia itseensä ja suhteisiinsa. Tässä tutkielmassa otetaan myös osaa klassiseen antropologiseen sukulaisuudentutkimuksen keskusteluun sukulaisuuden luonteesta ja tullaan siihen johtopäätökseen, että adoptioissa syntyvä sukulaisuus on hybridistä: adoptiosuku ja synnyinsuku erottuvat ja yhdistyvät adoptoitujen kokemuksissa ja saavat merkityssisältöjä vahvasti suhteessa toisiinsa jatkuvassa prosessissa.
  • Tiilikainen, Johanna (2018)
    Tiivistelmä/Referat - Abstract Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla tiedonkäyttö sekä asiantuntijatieto näyttäytyvät tasa-arvoisen avioliittolain ympärille kietoutuvassa poliittisessa päätöksenteko- ja lainvalmisteluprosessissa. Pyrkimyksenä on selvittää, millä tavalla polittiset päättäjät argumentoivat yhteiskunnallisen muutostarpeen tai perinteisen avioliittoinstituution säilyttämisen puolesta ja minkälaista tietoa päättäjät omien kantojensa perusteluissa käyttävät. Samalla tarkastelussa kiinnitetään huomiota asiantuntijuuden määrittymiseen kysymyksessä, joka kietoutuu vahvasti eettisiin sekä moraalisiin lähtökohtiin. Tutkielman aineistona on käytetty lainmuutosprosessin aloittanutta, vuonna 2013 eduskuntaan saapunutta kansalaisaloitetta, aloitteen pohjalta laadittua lakivaliokunnan mietintöä, sekä mietinnön valmisteluvaiheessa kuultuja asiantuntijalausuntoja. Aineistona toimivat myös kansalaisaloitteen ja lakivaliokunnan mietinnön pohjalta käydyt, eduskunnan täysistuntojen pöytäkirjoihin kirjatut keskustelut. Tutkielmassa aineistoa on lähestytty laadullisen sisällönanalyysin avulla. Avioliittolain muutosta tarkastellaan prosessiluontoisesti ja sitä kuvataan käsittelyn etenemisen mukaisena jatkumona. Aineiston erittelyn perusteella pyritään muodostamaan kokonaisuus, jossa päättäjien argumentit sekä perustelut on sidottu osaksi asiantuntijalausuntoja sekä samalla myös laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Lakiuudistuksen lähtökohtaisena erityispiirteenä ilmenevät sen alkuunsaattaminen kansalaisaloitteen kautta sekä sen sisältöön vahvasti liittyvä arvokysymys. Aineiston perusteella päättäjien kantojen perustelut olivat vahvasti liitoksissa henkilökohtaisiin arvoihin ja näkemykset ilmensivät kahta erilaista historia- ja maailmankuvaa. Avioliittoinstituution muuttamista vastustavat näkemykset kietoutuivat kristilliseen maailmankatsomukseen, jonka perusteluissa vedottiin yhteiskunnan jatkuvuuteen sekä biologiaan ja luontoon. Tässä yhteydessä keskeiseksi teemaksi nousi myös lapsen oikeus kahteen eri sukupuolta olevaan vanhempaan. Uudistusta kannattavien päättäjien perustelut taas nojautuivat näkemyksiin ihmisoikeuksista ja tasa-arvosta. Tältä osin perusteluina käytettiin ihmisoikeussopimuksia sekä syrjimättömyyden vaadetta. Asiantuntijuuden käsite näyttäytyi prosessissa melko häilyvänä, sillä kuulemisissa ei tehty eroa asiantuntijuuden ja asianosaisuuden välillä. Asiantuntijoina kuultiin niin uskontokuntien kuin tieteenedustajia, ja näin ollen myös lausuntojen näkemykset sekä sisällöt poikkesivat vahvasti toisistaan.
  • Hirvonen, Heidi Susanna (2013)
    Tutkielman aiheena on syksyn 1867 elintarvikekriisi sekä kriisin taustalla vaikuttanut talouspoliittinen päätöksenteko. 1860-luvulla laajentuva lehdistö sekä parantunut infrastruktuuri tarjosivat edellisiä vuosikymmeniä paremmat mahdollisuudet hädän torjuntaan. Kun syksyllä 1867 Suomea kohtasi viljakato, ei maahan kuitenkaan onnistuttu tuomaan riittävästi viljaa väestön tarpeisiin. Vaikuttiko aputoimien epäonnistumisen ja kriisin kärjistymisen taustalla tiedon, tahdon vai resurssien puute? Valtiovaraintoimituskunta ja sen päällikkö, J.V. Snellman, olivat vastuussa Suomen talous- ja apupolitiikasta. Tutkielman aineistona on hyödynnetty J.V. Snellmanin kirjoituksia ja kirjeenvaihtoa, jotka tarjoavat hyvän kuvan hänen talouspoliittisesta ajattelustaan. Hallinnon tietotasoa on puolestaan kuvattu läänien kuvernöörien valtiovaraintoimituskuntaan lähettämien satoennusteiden, lehdistön raporttien, viljan hintatietojen sekä kuvernöörien Snellmanille lähettämien kirjeiden avulla. Tutkielman tuloksena huomataan, että aputoimien epäonnistumista selittävät paitsi huonot taloudelliset resurssit, myös poliittisen tahdon puute. Valtiovaraintoimituskunnan päällikkö Snellmanin apupolitiikan ohjenuorana kesällä 1867 oli pidättäytyminen vastikkeettoman avun antamisesta sekä ulkomaisen lainan otosta. Snellman ei kuitenkaan ollut ajatuksineen yksin, vaan ajatus liiallisen avun turmelevasta vaikutuksesta oli yleinen paitsi suomalaisessa keskustelussa, myös esimerkiksi Iso-Britanniassa Irlannin 1840-luvun nälänhädän aikaan. 1860-luvun epädemokraattinen hallinto puolestaan mahdollisti tilanteen, jossa yhteiskunnan yläluokan ja valtaapitävien arvomaailman oli mahdollista muovata kaikkia suomalaisia koskettava politiikka. Edes lehdistö ei kesällä 1867 noussut aktiivisesti vaatimaan hallitukselta vastuunottoa, vaikka raportoikin ahkerasti uhkaavasta elintarvikekriisistä. Myös hallinnon tietotasossa kesällä 1867 oli puutteita. Kuvernöörien viralliset kertomukset olivat pääsääntöisesti hieman liian optimistisia. Snellman ei kuitenkaan hyödyntänyt lehdistön tarjoamaa informaatiota virallisten kertomusten täydentäjänä. Edes lennätintä ei käytetty vuonna 1867 hädäntorjunnassa yhtä tehokkaasti kuin viisi vuotta aiemmin edellisen pahan kadon iskiessä. Näyttäisikin olleen kyse paitsi tiedon puutteesta myös siitä, että ei tahdottu tietää. Epäonnistumista viljantuonnissa selittää suurelta osin liian myöhäinen reagointi. Suomen 1860-luvun kriisi kuvastaakin nykyisinkin yleistä ilmiötä. Vaikka uhkaavan elintarvikekriisin merkit ovat usein ilmassa pitkään, ei siihen välttämättä reagoida.
  • Uronen, Oona (2016)
    The aim for this research was to describe practices for knowledge management and learning processes of case company's customer service. In addition this research examined current challenges and listed development ideas. The aim was to make practices visible in order to develop working procedures. In the context of this research knowledge management processes included knowledge storing and distributing. Learning processes included different learning processes through which people assimilate know-how knowledge. The research questions were: 1. What kinds of practices for knowledge management and learning processes can be found in the customer service? 2. What kinds of challenges can be found in these processes? 3. How the examined processes can be developed? In this kind of customer service context, that is done via phone, it is important to emphasize sales negotiators' knowledge and competences that are essential to ensure customer satisfaction. The data was collected among 6 sales negotiators, which were interviewed with theme-interview. Interviews were recorded and data was analyzed with theme-analysis. The research showed that current practices included many challenging processes and working procedures. Storing knowledge was based on retaining knowledge in people's minds. This was said to be burdening both to the person who searches for knowledge but also for the person who retains the knowledge. There were no singular system for sharing knowledge. Thus knowledge sharing was based almost entirely in face-to-face social interaction. The challenge was based on different levels of basic knowledge but also in the burden of few key persons who retained great amount of knowledge. When it came to learning processes, apprenticeship training of new sales negotiators was considered functional but there was lack of documented material that would have supported the training process. Also trainers' possible lack of competence was seen problematic. The main concern was that wrong knowledge was delivered to new employees. Based on this research it can be concluded that development of customer service practices the following aspects should be taken into account; development of training procedures, processes of storing knowledge, deburdening of key sales negotiators and standardization of procedures. These developmental aspects could be supported by a technological solution in which documented knowledge could be easily retained and shared.