Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Saarinen, Laura (2021)
    Nuorten kiinnostus luonnontieteitä kohtaan on ollut jo pitkään laskussa. Non-formaaleilla oppimisympäristöillä on tutkimusten mukaan positiivinen vaikutus lasten ja nuorten kiinnostukseen luonnontieteitä kohtaan. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että varhaislapsuudessa koetut kiinnostusta herättävät kokemukset tukevat myöhempää kiinnostuksen kehittymistä. Tiedejuhlissa lapset ovat iältään 5-11 vuotiaita, joten ne tarjoavat hyvän mahdollisuuden tutkia erityisesti nuorempien lasten kiinnostuksen kehittymistä. Tiedejuhlat ovat non-formaalioppimisympäristö. Niitä ei kuitenkaan ole aiemmin tutkittu. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan non-formaaleja oppimisympäristöjä ja kiinnostusta. Non-formaaleista oppimisympäristöistä käytetään esimerkkeinä tiedekerhoja ja tiedeleirejä. Kiinnostuksesta käsitellään kiinnostuksen kehittymistä ja painotetaan tilannekohtaisen kiinnostuksen herättämistä. Lisäksi käsitellään vanhempien vaikutusta lasten kiinnostukseen luonnontieteitä kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia tiedejuhlat tarjoavat kiinnostuksen tukemiselle. Tähän tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan kolmen tutkimuskysymyksen avulla. Nämä tutkimuskysymykset olivat 1) Millaiset aktiviteetit olivat lasten mielestä kiinnostavia? 2) Mitkä ovat tiedejuhlien parhaat puolet ja kehittämiskohteet vanhempien mielestä? 3) Miksi perheet valitsevat tiedejuhlat? Tutkimuksen aineisto kerättiin lapsilta ryhmähaastattelulla ja vanhemmilta kyselylomakkeella. Aineisto koostuu 27:sta tiedejuhlasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällöanalyysillä. Tiedejuhliin liittyvät ilmiöt ovat hyvin samansuuntaisia kuin tiedeleirien ja tiedekerhojen. Vanhemmat ja lapset pitivät eniten tiedejuhlien laboratorio-osuudesta ja siitä, että lapset saivat tehdä itse paljon. Myös ohjaajan roolia pidettiin tärkeänä. Lasten mielestä kiinnostavimmat aktiviteetit sisälsivät paljon tilannekohtaista kiinnostusta lisääviä tekijöitä kuten yllätyksellisyyttä ja valinnan vapautta. Tiedejuhlien havaittiin kokonaisuudessaan sisältävän paljon tilannekohtaista kiinnostusta lisääviä tekijöitä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta tiedejuhlien herättävän lapsissa tilannekohtaista kiinnostusta. Kehityskohteita vanhemmat eivät nimenneet kuin muutamia. Tästä voidaan päätellä tiedejuhlien olevan jo tällä hetkellä onnistunut konsepti. Tiedejuhlien valintaperusteista esille nousivat erilainen ja kiinnostava ohjelma. Lisäksi vanhemmat toivat esille halun tukea lapsen omaa kiinnostusta luonnontieteitä kohtaan. Tämä tutkimus toi esille paljon tiedejuhliin liittyviä ilmiöitä, joita on mahdollista tutkia tarkemmin tulevissa tutkimuksissa. Jatkotutkimusten tekeminen aiheesta olisi tärkeää aiheen merkittävyyden takia.
  • Merenheimo, Salla (2018)
    Nuorten kiinnostus luonnontieteiden opiskelua kohtaan on heikentynyt sekä Suomessa että kansainvälisesti ja nuoria hakeutuu luonnontieteellisille aloille yhä vähemmän. Samaan aikaan Eurooppaan tarvitaan yli 700 000 uutta tutkijaa. Eräänä syynä nuorten kiinnostuksen puutteeseen luonnontieteiden opiskelua kohtaan pidetään nuorten stereotyyppistä tutkijakuvaa. Tutkijakuvalla tarkoitetaan henkilön mielikuvia ja käsityksiä tutkijoista. Stereotyyppiseen tutkijakuvaan kuuluvat käsitykset laboratoriotakkiin ja silmälaseihin pukeutuneista miehistä, jotka työskentelevät laboratoriossa tehden kokeita ympärillään monenlaisia tutkimusvälineitä. Stereotyyppisen tutkijakuvan väitetään vaikuttavan negatiivisesti nuorten asenteisiin ja kiinnostukseen luonnontieteiden opiskelua kohtaan ja jopa heidän halukkuuteensa hakeutua opiskelemaan luonnontieteellisille aloille. Suomalaisten lasten ja nuorten tutkijakuvaa ei ole aiemmin kartoitettu. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten lasten ja nuorten käsityksiä tutkijoista. Tutkimuskohteena olivat Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen kesän 2017 tiedeleireille osallistuneet lapset ja nuoret (N=455). Tutkimuksessa selvitettiin sukupuolen, iän sekä tiedeleirin teeman yhteyttä leiriläisten tutkijakuvaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketutkimusta, jossa vastaajat piirsivät omiin mielikuviinsa pohjautuvan kuvan tutkijasta. Piirroksia käsiteltiin määrällisenä aineistona. Jokainen piirustus analysoitiin tarkistuslistan avulla, johon listattiin kirjallisuudesta ja aineistosta nostettuja stereotyyppiseen tutkijakuvaan liittyviä piirteitä. Tulokset analysoitiin deskriptiivisellä analyysillä. Sukupuolten välisiä eroja tarkasteltiin khiin neliö -testien ja Mann-Whitneyn U-testin avulla. Iän yhteyttä tutkijakuvaan selvitettiin Kruskal-Wallis -testillä. Tutkimuksen luotettavuutta tarkasteltiin validiteetin ja reliabiliteetin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisilla lapsilla ja nuorilla on stereotyyppisinä pidettyjä käsityksiä tutkijoista, vaikkakin stereotyyppisiä piirteitä esiintyi piirroksissa vähemmän aiempiin tutkimuksiin verrattuna. Tyypillisimmät piirroksissa esiintyneet stereotyyppiset piirteet olivat työskentely sisällä, miestutkija sekä erilaiset tutkimuksen symbolit ja teknologiavälineet. Sukupuolella oli yhteys tutkijakuvaan tyttöjen piirtäessä merkitsevästi enemmän naistutkijoita ja hymyileviä tutkijoita kuin pojat. Vastaajan ikä ei ollut yhteydessä stereotyyppisten piirteiden määrään, toisin kuin aiemmissa tutkimuksissa. Leirin teema oli vahvasti yhteydessä niihin tarvikkeisiin, joita tutkijan ympärille piirrettiin. Tutkimuksessa havaittiin piirrosten tulkinnan olevan subjektiivista ja vaikuttavan tutkimuksen tuloksiin. Siten nuorten tutkijakuvaa tulisi jatkossa kartoittaa useiden metodien avulla. Tämä tutkimus antaa viitteitä tiedeleirien potentiaalista lasten ja nuorten tutkijakuvan muovaamisessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää luonnontieteiden opetuksen kehittämisessä sekä formaalissa että nonformaalissa tiedekasvatuksessa: tiedostamalla nuoren oman tutkijakuvan muodostuminen voidaan opetuksessa tarjota oppijalle mahdollisuuksia muodostaa realistisempaa ja monipuolisempaa tutkijakuvaa esimerkiksi tutkijavierailujen ja toiminnallisten aktiviteettien kautta. Tämä voi lisätä nuorten kiinnostusta ja minäpystyvyyttä tutkijan uraa kohtaan.
  • Tiihonen, Eeva (2023)
    It has been observed that children’s interest towards natural sciences decreases as they grow up and start middle school. The decrease of interest towards natural sciences and studying them has led to a situation, where science and technology students’ relative share of higher education students has been falling in some of the OECD countries. Formal education needs support to carry out fascinating science education for children and to maintain their interest towards natural sciences. One of the opportunities to fascinate children towards sciences are science centers and their activities either combined with formal education or organized in an informal form like science camps. The aim of this research is to survey the biological knowledge, the interest towards biology and the ability to apply the biological knowledge of science campers (mainly 5th and 6th graders) and to study the connections between them. At the same time, the effect of age and gender of the science campers is studied. To survey the biological knowledge of the campers, multiple-choice test was used and the fascination with biology was investigated with Likert scale variables. The ability to apply the biological knowledge was investigated with drawings that were produced during a biology-themed science camp program. The data was analyzed using quantitative methods. The results indicated that the science campers were relatively fascinated with biology and that they master biological knowledge quite well but the ability to apply the knowledge was varying. There were no differences between different ages nor genders but there are many factors such as the economic status of campers’ families that might have affected on the results. There was found a statistically significant connection between biological knowledge and fascination with biology, which is not surprising, but it speaks in favor of the importance of supporting fascination in terms of learning.
  • Aalto, Minni (2019)
    Action competence is defined as an individual’s ability to act on behalf of something. One of the goals of environmental education is to raise citizens that act on behalf of sustainable development. Therefore, action competence is a vital concept in environmental education. Environmental education that seeks to increase learners’ action competence is focused on problem solving and encouraging learners to act as active citizens regarding environmental issues. This concentration on actions and solutions empowers learners towards acting on environmental problems. An individual’s action competence in environmental issues is strong when he or she is aware of his or her ability to act, has a will to act on environmental issues and has confidence in his or her potential influence. The material of this study was collected during June 2018 on science camps called Tulevaisuuden tutkijat. The camps were organized by the Science Education Centre of the University of Helsinki. The study examined how the camp participants experienced their action competence regarding environmental issues. It also studied the camp program that sought to raise their action competence. The goal of the study is to find and introduce themes that should be considered when we want to strengthen action competence in environmental education. These themes help develop environmental education to strengthen the action competence of learners. The material was collected via group interviews (n = 42) and it was analysed by theory-driven qualitative content analysis. The camp participants interviewed in this study had a strong will to act for environmental issues. They also had knowledge of their ability and potential to act though the quality of knowledge varied between the participants more than the will to act. Many of the participants displayed weak confidence in their own potential influence. The campers were interested in acting on behalf of the plastic litter problem, global climate change, conditions of the Baltic Sea, the well-being of animals and pollution. The activities that strengthened the action competence of the camp participants the most were related to collective action. One feature that strengthened action competence was that the influence of the activity was visible and concrete. It was also important that the activities were concentrated on action and developing solutions. As long as the activities emphasized actions and solutions, the negative feelings (e.g. concern) the activity may have caused didn’t affect negatively on action competence. All these features should be considered in the future when planning science camps. If we can strengthen the action competence of children in regard to environmental issues, we can avoid anxiety and passivating children and instead give them the ability and desire to act toward solving environmental issues.
  • Pulkkinen, Otto (2020)
    Yksilön itsemääräämisoikeus on yksi modernin länsimaisen oikeusvaltion kulmakivistä. Yksilön oikeus määrätä itseään koskevista asioista ulottuu myös häntä itseään koskevien tietojen – henkilötietojen – käsittelyyn. Tämä oikeus ei kuitenkaan ole omistusoikeuteen verrattavissa oleva oikeus, vaikka henkilötiedoilla onkin rahallista arvoa, vaan se muodostuu ensisijaisesti oikeudeksi joko sallia tai kieltää yksilöä koskevien henkilötietojen käsittely. Tätä oikeutta toteuttavat muun muassa perustuslain, Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan oikeutta yksityiselämään ja henkilötietojen suojaan turvaavat artiklat. Erityisen merkityksen nämä saavat tilanteissa, joissa käsitellään yksilön terveystietoja terveydenhoidon tai lääketieteellisen tutkimuksen yhteydessä, jolloin edellytetään pääsääntöisesti rekisteröidyn tietoista suostumusta näiden tietojen käsittelyyn terveydenhoidon tai tutkimuksen yhteydessä. Biopankki on luvan saaneen biopankkitoiminnan harjoittajan ylläpitämä ihmisperäisten tunnisteellisten näytteiden ja niihin liittyvien tietojen kokoelma, jonka tarkoituksena on tieteellisessä tarkoituksessa tehty biopankkitutkimus. Tällaiset ennalta kerätyt näytekokoelmat helpottavat lääketieteellisen tutkimuksen – niin puhtaan tieteellisen kuin tuotekehitykseen liittyvänkin – tekemistä tarjoamalla tutkijoille pääsyn massiivisiin näytekokoelmiin sen sijaan, että tarvittavat näytteet olisi kerättävä jokaista tutkimusta varten erikseen kuten perinteisessä kliinisessä lääketutkimuksessa. Biopankeista säädetään biopankkilailla, joka säätelee muun muassa näytteenantajan, eli henkilön, jonka näyte on biopankkiin tallennettu, oikeuksista määrätä itsestään otetusta näytteestä sekä siihen liittyvistä henkilötiedoista. Tässä yhteydessä biopankkilain katsottiin toimivan henkilötietojen käsittelyä koskevana erityissäädöksenä, jonka näytteenantajan tietosuojaa koskevien säännösten katsottiin täydentävän silloisen henkilötietolain säännöksiä muun muassa henkilötietojen käsittelyperiaatteiden osalta. Näytteenantajan suostumus on ensisijainen tietojenkäsittelyperuste biopankissa mutta laki mahdollistaa myös vanhojen – ennen 1.9.2013 kerättyjen – terveydenhuollon tai tieteellisen tutkimuksen tarkoituksiin kerättyjen näytekokoelmien siirtämisen biopankkiin ilman suostumusta, kunhan alueellinen eettinen toimikunta tätä puoltaa ja Valvira siirron hyväksyy. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama biopankkilainsäädännön ohjausryhmä seuraa biopankkilainsäädännön kokonaisuutta ja on saanut toimeksiannon esittää lakiin tarpeellisia muutoksia. Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus tuli voimaan 25.5.2016 ja sitä alettiin soveltaa kaksi vuotta myöhemmin. Tämä merkitsi myös henkilötietolain taustalla olleen henkilötietodirektiivin kumoamista, jolloin yleinen tietosuoja-asetus nousi tärkeimmäksi henkilötietojen suojaa koskevaksi säädännäiseksi oikeuslähteeksi Suomessa. Tietosuoja-asetuksen tarkoitus ei ollut kumota henkilötietodirektiivin perusteella annettua oikeuskäytäntöä, vaan pikemminkin kodifioida useita Euroopan unionin tuomioistuimen tuomioita osaksi asetusta. Tässä yhteydessä muun muassa rekisteröidyn oikeuksiin kirjattiin useita unionin tuomioistuimen jo vahvistamia oikeuksia ja kirjattiin useita käsitteitä henkilötietodirektiiviä spesifimpään muotoon. Esimerkiksi suostumusta ja toissijaista käyttöä koskevat määritelmät kirjattiin asetukseen unionin tuomioistuimen aiempia linjauksia mukaillen. Henkilötietolain, jonka varaan biopankkilain henkilötietojen käsittelyä koskevat säännökset oli rakennettu, korvautuminen yleisellä tietosuoja-asetuksella – ja tammikuusta 2019 alkaen sitä täydentävällä tietosuojalailla – merkitsee sitä, että henkilötietolain periaatteiden mukaisesti kirjoitetut biopankkilain henkilötietojen käsittelyä ja näytteenantajien – tietosuojalainsäädännön kontekstissa rekisteröityjen – oikeuksia koskevat säännökset eivät välttämättä enää vastaa yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksia. Biopankkilainsäädäntö nykymuodossaan ei välttämättä suojaa yksilön tiedollista itsemääräämisoikeutta siten, kuin uudistunut unionin lainsäädäntö edellyttäisi. Rekisteröidyn tarkastusoikeutta on biopankkilaissa rajoitettu tavalla, jota voi jossain määrin pitää ristiriitaisena yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimusten kannalta biopankkilain rajatessa rekisteröidyn oikeutta saada tieto siitä, mitä hänen henkilötietojaan tarkalleen on käytetty biopankkitutkimuksessa ja mihin tutkimushankkeisiin. Vastaavasti biopankkilain 13 §:n mahdollistama vanhojen näytekokoelmien siirto biopankkiin, jota on sinänsä mahdollista pitää sallittuna toissijaisena käyttönä – kaventaa rekisteröidyn informoidun suostumuksen vaatimuksen käyttöalaa kaventaessaan tämän mahdollisuuksia päättää itse vanhojen terveystietojensa käytöstä ja tietyissä tilanteissa jopa tosiasiallista mahdollisuutta saada tästä edes tietoa. Biopankkilainsäädännön ohjausryhmä ottaneekin loppuraportissaan kantaa rekisteröidyn itsemääräämisoikeuteen yleisen tietosuoja-asetuksen velvoitteiden kannalta.
  • Ketola, Antti (2014)
    Ihmistieteellisen tutkimuksen suorittaminen edellyttää usein henkilötietojen käsittelyä. Euroopan unionin alueella tietosuojaa koskevat yleiset säännökset on harmonisoitu direktiivillä yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä ja näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (95/46/EY). Sääntelyn keskeisiä ratkaisuja on rekisteröidyn tiedollisen itsemääräämisoikeuden korostaminen. Lähtökohtana ihmistieteellisessä tutkimuksessa on, että tutkittava voi käyttää tiedollista itsemääräämisoikeuttaan antamalla tutkijoille suostumuksen itseään koskevien henkilötietojen käsittelyyn. Suostumuksen antaminen tieteelliseen jatkokäyttöön on kuitenkin osoittautunut ongelmalliseksi pätevälle suostumukselle asetettujen vaatimuksien tulkinnanvaraisuuden, tutkimusta koskevien erityissäännösten ja tietosuojaviranomaisten kannanottojen vuoksi. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, onko EU:n tietosuojalainsäädännön viitekehyksessä ja tavassa, jolla se on implementoitu osaksi Suomen oikeusjärjestystä, mahdollista antaa primääritutkimuksen yhteydessä laaja suostumus tunnisteellisen tutkimusaineiston tieteelliseen jatkokäyttöön. Laajalla suostumuksella viitataan tilanteeseen, jossa tutkittava antaa suostumuksensa henkilötietojensa tutkimuskäyttöön ilman, että tulevia tutkimuksia yksilöidään tarkasti etukäteen. Tutkielman tarkastelun kohteena ovat nimenomaan ne tutkimukset, joihin sovelletaan yleislakina henkilötietolakia (523/1999). Tarkastelu keskittyy etenkin pätevän suostumuksen kriteereihin ja henkilötietolain 14 §:n tieteellistä tutkimusta koskevaan erityissäännökseen. Tutkielman läpi kulkee kaksi pääteemaa. Ensimmäisenä pääteemana on yksilön tiedollinen itsemääräämisoikeus, joka ilmenee etenkin yksilön antamana suostumuksena henkilötietojen käsittelyyn. Toisena pääteemana on henkilötietojen suojan sidonnaisuus tietosuojalainsäädännön tarkoitukseen: yksityisyyden suojaamiseen. Nämä pääteemat liittyvät myös kiinteästi toisiinsa – yksilö määrittelee tiedollisen itsemääräämisoikeutensa kautta suojattavan yksityisyytensä rajoja. Laajan suostumuksen pätevyyttä arvioidaan tiedollisen itsemääräämisoikeuden lähtökohdasta. Keskeisenä teemana on, että tutkittavien tiedollisuuden tasoa on arvioitava aina yksilöllisestä tiedontarpeesta. Tutkielmassa huomioidaan myös viimeaikaista informed consent –doktriiniin kohdistettua kritiikkiä yksilöinnin tiukentumisesta ja dekontekstualisoitumisesta. Toiseksi viimeisessä luvussa tarkastellaan yleisellä tasolla biopankeissa käytettyjä tapoja hankkia tutkittavien suostumus ja arvioidaan näiden käyttökelpoisuutta muussa ihmistieteellisessä tutkimuksessa. Lopputuloksena on, että tiedollisen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta ei ole perusteellista rajoittaa yksilön vapaaehtoista tahdonmuodostusta. Toisaalta on vältettävä kategorisia tulkintoja. Laajan suostumuksen pätevyyttä tulee arvioida aina tapauskohtaisesti huomioiden suostumuksen antamisen vaikutus rekisteröidyn yksityisyyden suojalle. Tutkielman lopussa pohditaan vaihtoehtoja saada käytännön tutkimustoimintaa harjoittaville mahdollisuus saada varmuus hyväksyttävistä toimintamalleista hankittaessa suostumusta jatkokäyttöä varten. Tutkielman valmistumisen hetkellä Euroopan unionin tietosuojalainsäädäntöä uudistetaan. Lopullinen varmuus tulevan tietosuoja-asetuksen sisällöstä on kuitenkin vielä epäselvä. Valmisteilla olevaa lainsäädäntöä tarkastellaan tutkielmassa kursorisesti.
  • Ojajärvi, Oona (2021)
    Henkilötietojen suojaa koskeva perusoikeus on vahvistunut EU:ssa asteittain. Yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä tietosuojasääntelyn taustalla erityisesti periaate yksilöiden tiedollisesta itsemääräämisoikeudesta on viime aikoina korostunut. Henkilötietoihin kohdistuu nykypäivänä myös taloudellista arvoa, joka syntyy tietojen käytössä ja uudelleenkäytössä. Ratkaisua uhkiin yksilöiden tiedollisen itsemääräämisoikeuden kaventumisesta muuttuneessa tietojenkäsittely-ympäristössä sekä henkilötietojen jakamisen ja uudelleenkäytön edistämiseen on haettu niin kutsutusta omadata-ajattelusta. Lähestymistavassa konkreettiset mahdollisuudet vaikuttaa henkilötietojen käsittelyyn keskitetään yksilölle itselleen. Tutkielmassa arvioidaan kansallisen viranomaistoiminnan kontekstissa kysymyksiä siitä, miten voimassa oleva lainsäädäntö tukee yksilöiden tiedollisen itsemääräämisoikeuden toteutumista sekä kuinka se mahdollistaa erilaisten omadata-ajatteluun perustuvien ratkaisujen omaksumisen. Tarkastelu rajataan pääosin tietosuoja-asetukseen ja muuhun yleislaintasoiseen kansalliseen sääntelyyn. Lisäksi tutkielmassa nostetaan esimerkinomaisesti esiin myös erityislaintasoisia omien tietojen hallintaa ja tietojen saatavuutta koskevia säännöksiä. Tutkielma jakautuu johdannon ja johtopäätösten ohella kahteen päälukuun. Toisessa pääluvussa selvitetään alun perin saksalaisen perustuslakituomioistuimen Census-päätöksessä konstruoidun tiedollisen itsemääräämisoikeuden käsitesisältöä sekä käsitteen saamaa painoarvoa eurooppalaisessa tietosuojasääntelyssä. Vaikka tiedollista itsemääräämisoikeutta ei ymmärretä EU-oikeudessa tai Suomessa omaksi itsenäiseksi perusoikeudekseen, on käsitteellä ollut huomattava vaikutus sääntelyn kehittymiseen Euroopassa. Tiedollista itsemääräämisoikeutta peilataan omadatan käsitteen. Tätä selvästi epätäsmällisempää sekä lakiin perustumatonta uuskäsitettä tarkastellaan paitsi tietosuoja-asetuksen myös avoimen tiedon direktiivin sekä Euroopan komission tuoreen datahallintosäädöstä koskevan ehdotuksen sääntelyn näkökulmasta. Kolmannessa pääjaksossa ensin arvioidaan tietosuoja-asetuksen ja julkisuuslain mukaisia tiedonsaantioikeuksia. Vaikka tietosuoja-asetuksessa säädetty rekisteröidyn oikeus saada pääsy tietoihin sinänsä tukeekin yksilön tiedollisen itsemääräämisoikeuden toteutumista, voitaneen sen arvioida jääneen vähäiselle käytölle. Laajan julkisuusperiaatteen vuoksi tiedonsaantioikeudet mahdollistavat Suomessa varsin kattavan pääsyn tietoon. Toisaalta tietojenvaihtoa saattaa tapahtua erityisesti viranomaisten välillä myös ilman, että rekisteröity on tällaisesta käsittelystä tietoinen. Tiedonsaantioikeudet eivät myöskään mahdollista henkilötietojen saamista sellaisessa muodossa, että rekisteröity itse tai joku muu toimija voisi hyödyntää tietoja vaivattomasti. Toiseksi tutkielmassa tarkastellaan sääntelyä rekisteröidyn suostumuksesta, joka on paitsi keskeinen väline, jolla yksilö voi käyttää tiedollista itsemääräämisoikeuttaan myös olennainen osa omadata-ajattelua. Suostumus soveltuu henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteeksi viranomaistoiminnassa kuitenkin ainoastaan poikkeuksellisesti. Vaikka siihen toisaalta voidaan nojata viranomaisten tietojen luovutuksia koskevan sääntelyn yhteydessä, on perustuslakivaliokunta painottanut tällaisen lainsäädännön säätämisen suhteen pidättyväisyyttä. Yksilö ei lähtökohtaisesti voi viranomaistoiminnassa nojata myöskään tietosuoja-asetuksen oikeuteen siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Omadata-ajatteluun perustuvien ratkaisujen omaksumista hidastaa myös se, että tietojen luovuttaminen teknisen rajapinnan avulla yksityiselle toimijalle edellyttää tälle erityislainsäädännössä säädettyä tiedonsaantioikeutta. Kolmanneksi tutkielmassa arvioidaan tiedollisen itsemääräämisoikeuden kannalta keskeistä periaatetta käyttötarkoitussidonnaisuudesta. Vaikka tietosuoja-asetuksen sääntely jättää harkintavaltaa rekisterinpitäjille yhteensopivien käsittelytarkoitusten määrittämiseksi, asettaa periaate myös rajat henkilötietojen uudelleenkäytölle. Rekisterinpitäjinä toimivilla viranomaisilla ei tosin ole tyypillisesti valtaa päättää käsittelyn tarkoituksista, vaan ne määritellään lähtökohtaisesti lainsäädännössä. Tietosuoja-asetuksen sääntely yksityisen käytön poikkeuksesta mahdollistaa tietojen käsittelyn ilman tietosuoja-asetuksesta seuraavien vaatimusten huomioimista. Omadata-ajattelun näkökulmasta keskeinen on kuitenkin tietosuoja-asetuksen säännös siitä, että asetusta sovelletaan toimijoihin, jotka tarjoavat keinot henkilökohtaisen käytön piiriin kuuluvalle käsittelylle. Lainsäädännön nojalla yksilöiden aktiiviset vaikutusmahdollisuudet tietoihinsa toteutuvat viranomaistoiminnassa heikommin kuin yksityisellä sektorilla. Voimassa oleva yleislaintasoinen sääntely ei myöskään yksinään mahdollista omadata-ajattelun tavoitteiden saavuttamista. Uusien ihmiskeskeistä tiedonhallintaa tukevien ratkaisujen omaksuminen osaksi kansallista viranomaistoimintaa edellyttää ennen kaikkea kansalaisten luottamusta, joka seurannee erityisesti henkilötietojen suojaa koskevan perusoikeuden suojaamisesta sekä tietosuoja-asetuksen vaatimusten huolellisesta noudattamisesta.
  • Nissi, Kaisa (2014)
    Tutkielma käsittelee avoimen tiedonkulun merkitystä luottamukselle organisaatiossa sekä alaisten että esimiesten näkökulmasta. Nykyiset tiedonjaon demokratisoitumisen mukanaan tuomat läpinäkyvyyden vaatimukset luovat organisaatioissa uusia haasteita sekä tiedon avoimuudelle että luottamukselle. Luottamuksen on havaittu olevan yhteydessä useisiin eri ilmiöihin organisaation sisällä, mutta luottamuksen ja tiedonkulun suhdetta ei ole aiemmin tarkasteltu erikseen. Tiedon avoimuutta on niin ikään tarkasteltu lähinnä organisaatioiden ulkopuolisesta näkökulmasta. Tässä tutkielmassa tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen merkitys organisaation sisäisellä tiedon avoimuudella on koetulle luottamukselle ja miten nämä ilmiöt nivoutuvat yhteen. Lisäksi tarkentavina tutkimuskysymyksinä olivat: millä tavoin tiedonkulun koetaan liittyvän kontrolliin ja valtaan organisaatiossa, mitkä tekijät vaikuttavat haluun jakaa tai olla jakamatta tietoa sekä mitkä asiat tiedonkulussa vahvistavat luottamusta. Samalla tarkasteltiin, eroavatko alaisten ja esimiesten näkemykset toisistaan. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna kahdessa eri organisaatiossa. Tutkimushenkilöinä oli kolme alaista ja heidän lähiesimiehensä eli yhteensä kuusi henkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen tulkinnallista fenomenologista analyysiä (Interpretative Phenomenological Analysis, IPA), joka mahdollistaa erityisesti yksilöllisen merkityksenannon ja kokemusten tarkastelun. IPAn teoreettinen tausta muodostuu fenomenologiasta, hermeneutiikasta ja idiografisuudesta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat lisäksi aiempi luottamukseen ja tiedon jakamiseen liittyvä tutkimus sekä symbolinen interaktionismi, joka tarkastelee inhimillistä toimintaa tulkintana ja korostaa viestinnän yhteisöllistä luonnetta. Tieteenfilosofisesti tutkielma on lähellä pragmaattista, käytäntöön suuntaavaa näkökulmaa. Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että avoin tiedonkulku on merkityksellistä sekä alaisten että esimiesten kokemuksille luottamuksesta. Luottamus muodostuu vastavuoroisesti alaisten ja esimiesten välisissä vuorovaikutussuhteissa. Erityisesti alaisille on tärkeää esimieheltä saatu rehellinen ja avoin tieto, mutta esimiehillekin alaisilta saatu tieto kertoo luottamuksesta ja sujuvoittaa työtä. Alaisen ja esimiehen erilaiset valta-asemat ja roolit tuottavat kuitenkin erilaisia odotuksia ja kokemuksia tiedonkulusta ja luottamuksesta. Vähempivaltaisella on myös vähemmän tietoa, jolloin odotukset tiedonsaannin suhteen ovat suuremmat ja tiedon epävarmuutta poistava merkitys korostuu. Alaisille tärkeää ja luottamusta herättävää onkin esimiesten kiinnostus heidän antamaansa tietoa kohtaan. Esimiehet taas odottavat alaisilta aktiivisuutta tiedon antamisessa ja hankkimisessa. Tulosten perusteella organisaatioissa tulisi entistä paremmin huomioida, että alaisen ja esimiehen asemassa toimivat henkilöt elävät tiedollisesti 'eri maailmoissa' ja tulkitsevat siksi toistensa toimintaa eri tavalla. Vaikka tiedonjaossa yksilön vastuu korostuu, alaisen ja esimiehen tiedonjakoon ei voida kohdistaa samanlaisia odotuksia, koska erilaiset roolit edellyttävät erilaista ja eritasoista tietoa. Erityisesti esimiehen on tärkeää ymmärtää ja ottaa huomioon alaisen odotukset, koska alaisen luottamus esimieheen on herkempi rapautumaan kuin esimiehen luottamus alaiseen.
  • Manninen, Raija (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Pro gradu -tutkielma käsittelee biologian tiedonalan kieltä peruskoulun neljäsluokkalaisten teksteissä. Tutkielman tavoitteena on selvittää minkälaista biologian kieli on oppikirjan tekstissä ja oppilaiden teksteissä. Tekstit koskevat tässä tutkimuksessa 4. luokan ympäristötiedon oppikirjan tekstikatkelmaa ja oppilaiden kirjoitettuja ja puhuttuja tekstejä. Tutkielman aineisto koostuu 41 oppilaan kirjallisista vastauksista oppikirjan tekstiosasta laadittuihin kysymyksiin. Lisäksi aineistoon kuuluu oppilaiden haastatteluja, jotka on tehty lisätiedon saamiseksi. Tarkastelun kohteena on myös biologian oppikirjan tekstikatkelma. Tutkielma kuuluu kvalitatiivisen ja pieneltä osaltaan kvantitatiivisen tutkimuksen kentälle. Taustateoriana on systeemis-funktionaalinen kieliteoria. Tutkielman keskiössä on oppilaiden teksteistä ilmenevä biologian tiedonalaan liittyvä kielenkäyttö. Tätä kielenkäyttöä tarkastellaan suhteessa Pauline Gibbonsin teoriaan, jossa kielenkäyttö on porrastettu neljään eri kielenkäytön tasoon kohti tieteellistä kieltä. Oppilaiden vastauksista on nähtävissä, että suuri osa heidän vastauksistaan edustaa kontekstin perusteella ymmärrettävää kieltä, joka on riippuvainen kontekstista ja välittömästi yhteisesti jaetusta tilanteesta. Vajaa kolmannes vastauksista edustaa tarkempaa, tietoa referoivaa, yleistävää ja biologian käsitteitä tarkasti käyttävää tieteellistä kieltä. Nämä vastaukset sijoittuvat Gibbonsin tasolle 2–3, mikä kertoo siitä, että näiden oppilaiden kielenkäytössä sanasto sisältää biologian käsitteitä, on spesifimpää ja osoittaa luokittelua. Puhekielisyyksiä ei ole juurikaan ja lukijaan ja kirjoittajaan viittaava persoonapronominien käyttö on vähäistä tai sitä ei ole ollenkaan. Tutkielmassa ilmenee myös, että oppilaat käyttävät monenlaisia kielellisiä keinoja, joita ovat argumentointi, esimerkkien nostaminen, selittäminen ja vertailu. Biologian käsitteitä selittäessään oppilaiden vastaukset sisältävät onomatopoeettisia ilmauksia, joiden avulla he konkretisoivat käsitteitä. Oppilaat käyttävät myös vastausteksteissään biologiaan kuuluvia käsitteitä, joita ei oppikirjan tekstissä ole. Verratessaan oppilaat asettavat teksteissään vertailukohteeksi oman itsensä ja omakohtaiset kokemuksensa verrattaviin asioihin. Haastatteluissa ja kirjoitetuissa vastauksissa vertailu kohdistuu myös omaan kehitykseen ja kasvuun. Biologian käsitteitä selittäessään oppilaiden haastatteluista käy ilmi kielitietoisuutta heidän pohtiessaan selittämisen haasteellisuutta. Oppilaiden vastaustekstien kielen rakenteita tarkastaeltaessa nousee esiin konstruktioita, jotka ilmentävät oppilaiden kielenkäyttöä vertaamisen funktiossa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla biologian tiedonalan kieli yläkoululaisten teksteistä.
  • Kättö, Joel (2014)
    Tutkielman kohteena on informaatiosääntely arvopaperimarkkinoilla. Tutkimustehtävänä on tulkita ja systematisoida suomalaisen pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuksien sääntelyä yhtäältä markkinoilla toimiviin sijoittajiin sekä toisaalta pörssiyhtiön osakkeenomistajiin nähden. Tutkielma jakautuu edellä mainittua seuraten tiedonantovelvollisuuden positiiviseen ja negatiiviseen ulottuvuuteen. Edellisessä on kyse kaikkiin sijoittajiin, siis sekä olemassa oleviin että potentiaalisiin osakkeenomistajiin, kohdistuvan pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuden sisällön ja laajuuden arvioimisesta. Jälkimmäisen suhteen arvioidaan pörssiyhtiön mahdollisuutta poiketa kaikkiin markkinoilla toimiviin sijoittajiin kohdistuvasta tiedottamisesta yksittäisen osakkeenomistajan ja toisaalta koko osakkeenomistajakollektiivin hyväksi. Tutkielmassa hyödynnetään lainopillista tutkimusmetodia. Lainopillinen tutkimusmetodi sisältää myös oikeustaloustieteellisen elementin, mikä käy tutkielmassa ilmi arvopaperimarkkinoiden toimintaympäristön huomioimisena sääntelyn tulkinnassa ja systematisoinnissa. Tiedonantovelvollisuuden positiivisessa ulottuvuudessa tutkimuskohteen piiriin rajataan jälkimarkkinoiden tiedonantovelvollisuuden kannalta merkittävät sääntelyinstrumentit, arvopaperimarkkinalain säännöllinen ja jatkuva tiedonantovelvollisuus, joista käsittely painottuu jatkuvan tiedonantovelvollisuuden tulkintaan ja systematisointiin. Jatkuvan tiedonantovelvollisuuden tulkintaa lähestytään systematisoimalla tiedonantovelvollisuuden elementit julkistettavalta tiedolta edellytettävään täsmällisyyteen ja olennaisuuteen, sekä yhtiön toimintaan niin sanotun välitilan aikana. Jatkuvan tiedonantovelvollisuuden tulkintaa leimaa sen ongelmallinen suhde sisäpiirisääntelyyn ja ennen kaikkea markkinoiden väärinkäyttödirektiivissä omaksuttuun sisäpiirintiedon oikeudelliseen kaksoisrooliin. Kun markkinoiden väärinkäyttödirektiivissä sisäpiirintiedon syntyminen on lakiteknisesti kytketty jatkuvan tiedonantovelvollisuuden aktualisoitumiseen, on arvopaperimarkkinalaissa sisäpiirintiedon syntyminen ja jatkuvan tiedonantovelvollisuuden aktualisoituminen systemaattisesti erotettu toisistansa. EUT:n ratkaisukäytännössä omaksuttu tulkinta jatkuvan tiedonantovelvollisuuden ajallisesta ulottuvuudesta korostaa sijoittajien yhdenvertaisuuden ja sisäpiirintiedon väärinkäytön estämisen tavoitteita, ja on laajempi Suomessa omaksuttuun kantaan nähden. Tiedonantovelvollisuuden negatiivisessa ulottuvuudessa yksittäiseen osakkeenomistajaan kohdistuvaa selektiivistä tiedottamista lähestytään yhtiön johdon salassapitovelvollisuuden, osakeyhtiölain 1 luvun periaatesääntelyn sekä ennen kaikkea arvopaperimarkkinalain sisäpiirintiedon ilmaisukiellon valossa. Hintasensitiivisen tiedon selektiivinen ilmaiseminen osakkeenomistajalle voidaan katsoa sallituksi silloin, kun tiedottamisella ei loukata lainsäädäntöön tai sopimukseen perustuvaa salassapitovelvollisuutta, kyse on yhtiön kaikkien osakkeenomistajien edun näkökulmasta perustellusta sekä arvopaperimarkkinoiden toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisesta ilmaisemistilanteesta. EU-oikeuden tulkintavaikutus ohjaa sisäpiirintiedon ilmaisukiellon tulkintaa sijoittajien yhdenvertaisuutta ja sisäpiirintiedon väärinkäytön ennaltaehkäisyn tavoitteita painottavaan suuntaan, mikä on linjassa EU-oikeuden jatkuvaa tiedonantovelvollisuutta koskevan tulkintavaikutuksen kanssa. Tiedonantovelvollisuuden negatiivisessa ulottuvuudessa osakkeenomistajakollektiiviin kohdistuvaa tiedottamista lähestytään osakkeenomistajien yhtiökokouksessa käytettävän kyselyoikeuden näkökulmasta. Kyselyoikeus voidaan markkinoilla toimivien sijoittajien näkökulmasta nähdä selektiivisenä tiedottamisena, joka kohdistuu kaikkien markkinatoimijoiden sijasta yhtiökokouksessa läsnä oleviin osakkeenomistajiin. Sisäpiirintiedon ilmaisukiellon, johdon laajan harkintavallan kyselyoikeuden rajoitusperusteiden suhteen sekä tiedonantovelvollisuuden positiivisen ulottuvuuden sääntelemien kattavien informaatiovelvoitteiden johdosta kyselyoikeuden merkitys pörssiyhtiössä on vähäinen. Kyselyoikeus voidaankin nähdä osakeyhtiön hyvään hallintoon kuuluvana, johdon legitimiteettiä ja osakkeenomistajien luottamusta vahvistavana varsin rajoitettuna vuoropuheluna yhtiön johdon ja osakkeenomistajien välillä.
  • Tilhe, Jetro (2016)
    Tieto on vaihdannan väline erityisesti erilaisten asiantuntijapalveluiden toiminnoissa. Asiantuntijan tiedollisia palveluita hankitaan, koska palveluita tarvitsevilla ei itsellään ole tiedollisia tai muita resursseja, joilla tarvittava lopputulos voitaisiin onnistuneesti saavuttaa. Tämän vuoksi asiantuntijapalvelujen tarjoamista ja hankintaa leimaa usein voimakkaasti osapuolten välinen tiedollinen epätasapaino. Asiakkaan tukeutuessa asiassaan asiantuntijan apuun muodostuu osapuolten välille myös erityinen luottamussuhde, kun asiakas luottaa asiantuntijaan ja tämän kykyyn palvella asiakasta tämän etujen mukaisesti. Tiedonantovelvoitteiden avulla pyritään siihen, että sopimuskumppani pääsisi sopimuksen avulla mahdollisimman lähelle haluamaansa lopputulosta ja että palveluiden sisältö vastaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan odotuksia. Haluttu lopputulos ei saisi jäädä saavuttamatta vain siksi, ettei henkilöllä itsellään ole asiaan riittävää asiantuntemusta. Tähän päämäärään pyritään vahventamalla asiantuntijaosapuolen velvollisuutta varmistua sopimuskumppaninsa riittävästä tietotasosta, ymmärryksestä, sekä sopimuksen sisällön soveltuvuudesta aiottuun tarkoitukseen ja asiakkaan odotuksiin. Tiedonantovelvollisuuden laajuus ei kuitenkaan voi olla rajaton, sillä velvollisuus kaiken mahdollisen tiedon antamiseen voisi muodostua palveluiden tarjoamisen kannalta kohtuuttomaksi. Asiantuntijan tiedonantovelvollisuuden laajuutta rajoittaakin sen kääntöpuoli, asiakkaan oma tietämis- ja selonottovelvollisuus. Asiantuntijoita koskevien tiedonantovelvoitteiden perusta ja oikeudellinen sisältö ovat usein tulkinnanvaraisia, sillä kyse on lähinnä oikeuskäytännössä kehittyneistä periaatteista ja vaatimuksista, kuten lojaliteettiperiaatteesta. Nämä periaatteet voivat luoda osapuolille sopimussuhteen päävelvoitteista erillisiä tiedonantovelvoitteita. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella näiden velvoitteiden laajuutta, oikeudellista perustaa, oikeudellisia ratkaisuja ja teorioita sekä muodostaa yhtenäinen kuva asiantuntijan yleisistä tiedonantovelvoitteista ja niiden rajoituksista. Tutkielmassa haetaan analogiaa myös mm. erityissäänneltyjen asiantuntijapalvelusopimusten kuten asianajotoimeksiantojen ja sijoituspalvelusopimusten sääntelystä ja ratkaisuista. Yhteenvetona tutkielmasta käy ilmi, että asiantuntijapalvelusopimuksiin liittyvien tiedonantovelvoitteiden laajuus on tilanneherkkää ja yksittäisratkaisu vaatii aina sopimussuhteen ja sen osapuolten yksilöllisten ominaisuuksien tutkintaan ja arviointia.
  • Kulkas, Fanny (2014)
    Tutkielmani käsittelee tiedonantovelvollisuutta hevoskaupassa. Huomioin kuluttajakaupan ja muun kaupan erot, sekä kauppalain ja kuluttajansuojalain soveltamisen kannalta merkitykselliset asiat. Vakavimpiin tiedonantovelvollisuuden laiminlyönteihin sovelletaan varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain pätemättömyysperusteita. Tutkielmassa pyrkimyksenä on löytää ratkaisu myyjän ja ostajan oikeuksien ja velvollisuuksien oikeudenmukaiselle toteutumiselle ja tuoda esiin hevoskaupan erityisyydestä johtuvat haasteet lainsoveltamistilanteissa. Sopimusoikeudelliseen tiedonantovelvollisuuteen on vaikuttanut erilaiset vallalla olleet yhteiskunnalliset näkemykset, joten tutkielmassa käydään läpi sopimusoikeuden kehitystä ja siihen vaikuttaneita teorioita. Tutkielmassa käydään läpi kansainväliset oikeuslähteet ja sopimusoikeuden kehityksen, painottaen viimeaikaista EU-oikeudellista kehitystä ja kansainvälisessä sopimusoikeudessa ilmi tulleita epäkohtia. Tiedonantovelvollisuus on vahvasti periaatesidonnainen, joten tutkielmassani on huomioitu tiedonantovelvollisuuteen vaikuttaneet periaatteet: lojaliteettiperiaate, yhdenvertaisuusperiaate ja kohtuusperiaate. Heikomman suoja ja perusoikeuksien vahvistunut merkitys varallisuusoikeudessa ovat nostaneet keskiöön tasavertaisuuden sopimussuhteissa. Perusoikeuksiin ja heikomman suojelemiseen liittyy kuitenkin aina vaara, että joko ali- tai yli suojellaan toista osapuolta. Varallisuusoikeudessa tilanteiden tapauskohtaisuus on tyypillistä. Joustavat normit, kuten sopimuksenmukaisuutta koskevat, mahdollistavat lainsoveltajan käyttää harkintavaltaansa. Tapauskohtaisuus aiheuttaa kuitenkin ongelmia oikeuden ennakoitavuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta, ja saatetaan sattumanvaraisesti pitää milloin mitäkin seikkaa relevanttina. Hevoskaupassa tapauskohtaisuus korostuu kaupan kohteen erityisyyden johdosta ja osapuolten henkilökohtaisten ominaisuuksien eroavaisuuksien vuoksi. Neuvonta- ja varoittamisvelvollisuus ovat mahdollisia hevoskaupassa, erityisesti lojaliteettivelvollisuuden takia, tilanteissa, jossa ostaja on kokematon, myyjä ammattilainen ja hevonen omaa erityisiä ominaisuuksi. Vaatimukset soveltuvuudesta erityiseen tarkoitukseen tulisi pitää kohtuullisena myyjille, ja siten vain poikkeuksellisesti voi vastuu syntyä sen perusteella tiedonantovirheestä. Vastuu soveltuvuudesta erityiseen tarkoitukseen on mahdollinen sellaisena kuin se on -ehtoa koskevan säännöksen mukaan, mikälli tilanne täyttää erityiseen tarkoitukseen soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Kuluttajariitalautakunta on automaattisesti soveltanut sellaisena kuin se on -ehtoa koskevaa säännöstä käytetyn tavaran kauppaan vastoin alkuperäistä säännösten tarkoitusta asettaa vain minimivaatimus tiedonantovelvollisuuden täyttämiselle. Tiedonantovelvollisuuden täyttämisvaatimukset ovat tapauskohtaisia, jolloin tulisi huomioida kaikki tapaukseen vaikuttavat seikat ja välttää liian yksipuolista tarkastelutapaa. Heikomman suojelemisessa tulisi samoin huomioida tilanne kokonaisuutena. Heikomman suojan tulisi saada merkitystä yhdenvertaisesti kaikissa samanlaisissa tilanteissa. Siten heikomman suojeleminen on tarpeellinen yksityishenkilöiden ja pienyrittäjienkin kohdalla, eikä sitä voida siten rajoittaa vain kuluttajankaupassa voimassa olevaksi. Kansainvälisesti sopimusoikeuden yhtenäistämispyrkimystä tulisi edelleenkin tavoitella ja luopua EU:ssa mahdollisuudesta säätää kansallisesti lisävaatimuksia sopimuksenmukaisuuden osalta.
  • Tossavainen, Sini (2017)
    Arvopaperimarkkinoilla saatetaan törmätä tilanteeseen, jossa havaitaan arvopaperin liikkeeseenlaskijan laiminlyöneen arvopaperimarkkinalain mukaisen tiedonantovelvollisuutensa joko jättämällä antamatta tietoja tai antamalla totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja. Tiedonantovirheen julkitulo on voinut aiheuttaa kurssilaskun, jonka seurauksena sijoittajat saattavat tuntea tarvetta vaatia vahingonkorvausta tiedonantovirheen aiheuttaman kurssilaskun johdosta. Arvopaperimarkkinalain 16 luvun 1 §:n mukaan se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttaa toiselle vahinkoa arvopaperimarkkinasäädösten vastaisella menettelyllä, on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Vaikka saattaa olla helppoa määrittää markkinatoimijan rikkomukset markkinoilla, tiedonantovirhetilanteessa hankalaksi muodostuu sen määrittäminen, milloin markkinatoimijan voidaan katsoa aiheuttaneen vahinkoa toiselle markkinatoimijalle. Vahingonkorvauksen edellytyksenä voidaan pitää sitä, että havaitaan tiedonantovirheen vaikuttaneen kurssiin. Sen sijaan on kiistanalaista, onko sijoittajalla oikeus vahingonkorvaukseen riippumatta siitä, onko tämä tehnyt sijoituspäätöksensä juuri virheellisen tiedon perusteella. Käytännössä kysymys on siitä, onko vahingonkorvauksen edellytyksenä se, että sijoittaja on tutustunut annettuihin tietoihin. Puhutaan sijoittajan sijoituspäätöksen ja tiedonantovirheen välisestä syy-yhteydestä. Yhdysvalloissa oikeuskirjallisuudessa sijoituspäätöksen ja virheellisesti annettujen tietojen välisen syy-yhteyden merkitykseen on otettu kantaa eri teorioiden turvin niin oikeustieteilijöiden kuin tuomioistuintenkin puolesta. Yhdysvaltalaisia syy-yhteysteorioita on omaksuttu tai vähintään niillä on perusteltu ensin ruotsalaisia ja sittemmin suomalaisia vahingonkorvauksen edellytyksiä arvopaperimarkkinoilla. Sijoituspäätöksen ja tiedonantovirheen välinen syy-yhteys vahingonkorvauksen edellytyksenä on yleisesti kiistanalainen. Suomessa varsinainen oikeustila suhteessa sijoittajan sijoituspäätöksen ja virheellisesti annettujen tietojen väliseen syy-yhteyteen on epäselvä. Oikeuskäytännössä tähän syy-yhteyteen on kiinnitetty huomiota vahingonkorvauksen edellytyksenä, kun taas valtaosa oikeuskirjailijoista kritisoi syy-yhteyden pitämistä edellytyksenä niin yleisesti kuin kyseisien tuomioiden osaltakin. Tätä suhteellisen epäselvää oikeustilaa tarkastellaan tutkielmassa sekä kotimaisessa että ulkomaisessa oikeus-kirjallisuudessa ja tuomioissa esitettyjen näkökulmien perusteella. Keskeisinä näkökulmina ovat markkinoiden toimivuus ja vahingonkorvauksen yleiset periaatteet. Tutkimuksessa selvitetään, millaista syy-yhteyttä tulisi pitää tiedonantovirheestä seuraavan vahingonkorvausvaatimuksen edellytyksenä. Tutkimuksessa selvitetään, miten sijoituspäätöksen ja tiedonantovirheen välisen syy-yhteysedellytyksen hyväksyminen vaikuttavaisi sijoittajan suojaan ja markkinoiden toimivuuteen. Tutkimuksessa pohditaan sijoittajan sijoituspäätöksen ja virheellisesti annettujen tietojen välisen syy-yhteyden vaatimuksen vaikutuksia myös vastapainona olevan oikeushyvän, yritysten toimintamahdollisuuksien ja oikeuksien, kannalta. Tavoitteena on esittää toimiva ehdotus korvausnormiston selkeyttämiseksi ja täsmentämiseksi.
  • Puskala, Aapo (2002)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia tiedonhakustrategioita tiedonhakijatkäyttävät etsiessään tietoa Internetistä. Käyttäjät luokitellaan kolmeen ryhmään tiedonhakustrategiansa mukaan. Haku-suuntautuneet käyttäjät käyttävät enimmäkseen hakukoneita, niin koko Internetin kattavia kuin sivustojen sisäisiäkin. Linkkisuuntautuneet taas joko tietävät tai arvaavat kohdesivuston osoitteen tai käyttävät laajoja hierarkkisia hakemistoja tiedon löytämiseen. He navigoivat mielummin sivustollakin linkkejä käyttäen eivätkä yleensä käytä hakutoimintoa. Eriytyneet käyttäjät eivät säännönmukaisesti suosi kumpaakaan tapaa, vaan valitsevat strategian tehtävän mukaan. Tietoa kerättiin kahdella tavalla: WWW-sivulla olleella kyselylomakkeella ja tiedonhakutestillä, jossa käyttäjille annettiin suoritettavaksi erilaisia tiedonhakutehtäviä. Tiedonhakutehtävät lajiteltiin kolmeen ryhmään sen mukaan, mitä strategiaa ne suosivat: hakustrategiaa suosivat, linkkistrategiaa suosivat ja neutraalit tehtävät. Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka tehtävän tyyppi ja ATK- ja Internet-kokemus vaikuttavat tiedonhakustrategian valintaan. Kävi ilmi, ettei käyttäjien suuntautuneisuus tiettyyn strategiaan vaikuta tiedonhakustrategian valintaan, vaan ainoastaan tehtävän tyyppi oli merkitsevä tekijä. Aikaisemman tutkimustiedon valossa kokeenet suosivat haku-suuntautunutta strategiaa. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että kokemus lisäsi molempien strategioiden käyttöä yhtäläisesti, mutta tämä ilmiö oli havaittavissa ainoastaan kysely-lomakkeen pohjalta, ei testeissä. Molempien tiedonhakustrategioiden käyttö lisääntyy kokemuksen myötä, mutta suhteelliset osuudet pysyvät samoina. Syyksi sille, että kokeneet eivät suosineet hakustrategiaa, esitetään sitä, että tehtävät olivat liian helppoja, jolloin kokemus ei pääse auttamaan. Oleellisia eroja suoritusajoissa tai hakustrategian vaihdon tiheydessä ei havaittu suhteessa kokemukseen, ainoastaan suhteessa tehtävän tyyppiin.Tämäkin selitettiin toisentyyppisten tehtävien helppoudella. Tutkimuksessa pohditaan lisäksi asiantuntijuuden syntyä tiedonhakukontekstissa sekä esitetään metatietohypoteesi, jonka mukaan tiedonhakustrategian valintaan vaikuttaa tärkeänä tekijänä käyttäjän metatieto hakupalveluista. Metatietoon kuuluu tieto siitä, mitä hakukoneita on saatavilla, mitä tietoa verkosta kannattaa hakea, millä yrityksillä ja yhteisöillä on sisältörikkaat sivut jne, ja minkä tyyppistä tietoa yleensä on saatavilla. Kaikenkaikkiaan strategian valintaan esitetään taustalle kolmen tason tiedon vaikutusta: 1) oma asiantuntemus haettavasta alasta, 2) metatieto Internetin tiedonhakupalveluista sekä 3) tekninen tieto siitä, kuinka hakukoneet toimivat.
  • Hindrén, Rasmus (2007)
    Tutkimuksessa problematisoidaan poliittisena realismina tunnettu tutkimusperinne, joka on kansainvälisten suhteiden tutkimuksessa usein esitetty yhtenäisenä ja ristiriidattomana. Tutkimuksessa eksplikoidaan realismin opinkappaleet ja ennakko-oletukset keskeisten tutkijoiden kirjoitusten kautta. Tarkoituksena on ensinnäkin osoittaa, että realismin historiassa voidaan erottaa erilaisia traditioita, jotka poikkeavat toisistaan ontologisesti, epistemologisesti ja metodologisesti. Tämän jälkeen traditioita tarkastellaan kriittisen teorian metodologisesta ja tieteenfilosofisesta näkökulmasta. Tarkastelun tavoitteena on selvittää, onko kriittisen teorian oletuksiin nojaavan emansipatorisen realistisen lähestymistavan löytäminen ja kuvaaminen mahdollista. Taustateoriana käytetään erityisesti Frankfurtin koulukuntaan liitettyä kriittistä teoriaa. Kriittinen teoria ei pyri antamaan pysyviä vastauksia ihmisen olemassaoloa ja toimintaa koskeviin ikuisiin kysymyksiin. Se katsoo vain voivansa näyttää ne spesifit sosiaaliset olosuhteet, jotka vaikuttavat eri tutkimustraditioiden kykenemättömyyteen asettaa ongelmia kokonaisvaltaisemmalla tavalla. Tutkimuskohteen luokittelun perusteena käytetään tiedonintresseihin perustuvaa jakoa. Richard Ashley on soveltanut tiedonintressin käsitettä realismin tutkimukseen ja eritellyt teknisen, käytännöllisen ja emansipatorisen realismin tutkimustraditiot. Ashleyn esittämää jakoa käytetään myös tämän työn kysymyksenasettelun lähtökohtana. Tutkimuksen lähestymistapa on lähellä tieteenfilosofiaa, jossa liikutaan käsiteanalyysin ja teoreettis-filosofisen keskustelun alueella. Käytössä on myös realisteina pidettyjen kirjoittajien tutkimuksista koostuva empiirinen aineisto. Realismin emansipatorisen tutkimuksen mahdollisuuksia pohditaan ensin negatiivisesti, suhteessa tekniseen ja käytännölliseen realismiin. Teknisen ja käytännöllisen realismin puolueellista ja vääristävää luonnetta analysoidaan niiden sisältämien ennakko-oletusten kautta. Realismin käsitteistön kriittisen dekonstruoinnin ja analysoinnin tarkoituksena on auttaa ymmärtämään sen keskeisten elementtien muodostumista ja mahdollistaa ongelmien tarkasteleminen joustavammassa ja innovatiivisemmassa kontekstissa. Emansipatorisen realismin tutkimusohjelman positiivista määrittelyä lähestytään uudelleentulkintojen avulla. Tutkimuksessa selvitetään, voidaanko realismin teoreetikkojen kirjoituksia lukea kriittisesti tavalla, joka loisi mahdollisuuksia emansipatoriselle realismille. Tulosten perusteella realismin eri traditioista on mahdollista esittää tulkintoja, jotka poikkeavat perinteisistä ja vallitsevaa traditiota edustamaan hyväksytyistä teksteistä. Emansipatorisia pyrkimyksiä sisältävä ja vastaavaa tiedonintressiä noudattava lähestymistapa saattaa siten olla mahdollinen esitettyjen, syvempää tutkimusta vaativien, päätelmien mukaan ja rajatussa kontekstissa. Tämän tutkimuksen valossa emansipatorisen realismin kehystä ja positiivisesti artikuloitua tutkimusohjelmaa tulisi lähestyä olemassa olevia realismin tekstejä kriittisesti uudelleen arvioiden. Lisäksi tutkimus osoittaa, että realismia ei tulisi tarkastella yhtenäisenä tutkimussuuntauksena. Kansainvälisten suhteiden käsitteellistämistapoja on useita ja kriittisen teorian mahdollistama kuviteltavissa olevien kysymyksienasettelujen laajentaminen tuo lisäarvoa tutkimukselle.
  • Heino, Anna (2020)
    Tutkielma käsittelee tiedon ja asiantuntijuuden rakentumista sukupuoliaiheisessa ryhmäimitaatiopelissä. Sen teoreettisessa pohjassa yhdistyvät etnometodologis-keskustelunanalyyttinen näkemys sosiaalisia ryhmiä koskevien tiedon ja asiantuntijuuden tilannesidonnaisesta rakentumisesta sekä imitaatiopelin tieteentutkimuksen alalle asettuva teoriaperinne. Tutkielmassa haetaan vastauksia siihen, miten sukupuolta koskevaa tietoa ja asiantuntemusta rakennetaan imitaatiopelissä aktiivisten neuvotteluiden myötä, ja mitä tämä prosessi kertoo sukupuolesta sosiaalisena ryhmänä sekä imitaatiopelistä episteemisyyttä taustoittavana vuorovaikutuskontekstina. Tutkielma avaa siten myös imitaatiopelin tulosten taustalle jäävää mustaa laatikkoa. Etnometodologis-keskustelunanalyyttisesta näkökulmasta sosiaalisen maailman voidaan katsoa rakentuvan jaetun tiedon varaan. Ryhmäkategorioihin liitetään niille ominaista tietoa ja sen mukaisia odotuksia. Ne toimivat resursseina, joita voidaan vahvistaa, muovata tai hylätä joustavasti tilanteesta riippuen. Henkilökohtaista kokemusta ei välttämättä tulkita tiedoksi, sillä episteemisen pääsyn ohella myös henkilöön liitetty ryhmäkategoria ja episteeminen status vaikuttavat hänen oikeuteensa ja toisaalta velvollisuuteensa ilmaista tietämystä kussakin tilanteessa. Tieto on siten sekä neuvottelunvaraista että normatiivisesti säädeltyä. Asiantuntijuus edellyttää tiedon teknisen oikeellisuuden ohella sen yhteisöllistä relevanssia. Imitaatiopeli on tietokonevälitteinen peli, jossa osallistujat toimivat kolmessa roolissa: tuomari, ei-teeskentelijä ja teeskentelijä. Tuomarin tehtävänä on esittää kysymyksiä ja selvittää, kumpi vastaajista kuuluu hänen kanssaan samaan sosiaaliseen ryhmään. Tutkijan teoreettisesta viitekehyksestä riippuen imitaatiopelin voidaan katsoa tuottavan tietoa A) kahden sosiaalisen ryhmän keskinäisen diskursiivisen sosialisaation asteesta tai B) sosiaalisen ryhmän kyvystä aktivoida ryhmäidentiteettiään ja tuottaa menestyksekkäästi eroja suhteessa toiseen sosiaaliseen ryhmään. Näkökulmia yhdistää vuorovaikutteisen asiantuntemuksen käsite, jolla tarkoitetaan syvää diskursiivista ymmärrystä kohderyhmän alueelta, omaksuttuna joko puhtaan vuorovaikutteisesti tai omakohtaisen kokemuksen myötä. Tutkielmassa omaksutun etnometodologis-keskustelunanalyyttisen näkökulman mukaan vuorovaikutteinen asiantuntemus on parasiittista kohderyhmän jakamalle yhteiselle käytäntöpohjalle, jota ei tule ottaa annettuna. Tutkimuksen kiintopisteeksi tulee siten ottaa sosiaalisten ryhmien jäsenten oma kokemus ryhmäidentiteettinsä kontekstisidonnaisesta merkityksestä tai merkityksettömyydestä ja siirtää tarkastelu siihen, aktivoituvatko ryhmän sisäiset rajat käytännössä. Tutkielman aineistona hyödynnetään sukupuoliaiheisen ryhmäimitaatiopelin kirjallista aineistoa sekä videointeja. Ryhmäimitaatiopelissä jokaista roolia pelaa yhteistyössä kolmen hengen ryhmä, joten videoaineiston avulla voidaan tehdä keskustelunanalyyttista analyysia kahdella pelin tasolla: 1) pelaajaryhmien sisäisen episteemisyyden rakentuminen sekä 2) tuomareiden tekemät arvioinnit vastausten asiantuntevuudesta. Vastaajaryhmien päätöksentekoa tarkastellessa ei-teeskentelijäryhmien vaikeudet muodostaa yhtenäisiä vastauksia osoittavat, etteivät sukupuoleen liitetyt käytännöt ole sisäisesti yhdenmukaisia. Teeskentelijäryhmien vastaukset voivat perustua yleistiedon ja vuorovaikutteisen tietämyksen ohella myös omakohtaiseen kokemukseen. Vaikka episteemiset rajat näyttäytyvät joustavina, myös pelirooleihin liitetyt statusasemat vaikuttavat siihen, tuottaako kokemus oikeuden ilmaista tietämystä: ei-teeskentelijäryhmät voivat hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan sellaisinaan, kun taas teeskentelijäryhmät joutuvat pohtimaan vastaustensa uskottavuutta useammalla eri tasolla. Miesten ja naisten maailmoja koskeva tieto ei ole selvästi rajattua, joten pelissä kysytyt kysymykset perustuvat lähinnä oletukseen arkipäiväisiin kokemuksiin liitettyjen merkitysten eroavaisuuksista sosiaalisten ryhmien välillä. Kokemusperäisten tulkintojen vastaavuus ei ole aineiston perusteella kovinkaan tehokas arvioinnin perusta. Useimpia arviointeja määrittääkin tuomarin ja vastaajien tulkintakehysten yhteneväisyys, eli pelaajia yhdistävä tai erottava tapa liittää merkityksiä arkipäiväisiin kokemuksiin. Kokemusperäisen tiedon ohella sukupuolipelin punaisena lankana kulkee tietoisuus sukupuolta koskevasta yleistiedosta tai stereotypioista, joiden relevanssi suhteessa omiin kokemuksiin on yksilöllinen. Kolmantena ulottuvuutena on asiantuntijuuden yhteisöllinen hyväksyttävyys tai moraalisuus: koska teknisesti oikeaa tai väärää tietoa sukupuolesta on vaikea määritellä, tuomareiden voimakkaimmat arvioinnit perustuvat näkemykseen siitä, mitkä ovat hyväksyttäviä tapoja tulkita tietoa. Asiantuntijuuden moraalisen hyväksyttävyyden vaatimus rakentaa tilannekohtaisesti aktivoituvat rajat sille, miten sukupuolta voidaan perustellusti esittää. Vaikka sukupuoli näyttäytyy sisäisesti heterogeenisenä, mikä tahansa tulkinta ei ole yhtä relevantti. Tulokset tukevat näkemystä sukupuolta koskevan tiedon ja asiantuntemuksen relatiivisuudesta. Vastaajien omat tulkinnat tietävyydestään tai se, mihin tämä tietävyys perustuu, eivät ratkaise tuomarin tulkintaa vastausten asiantuntevuudesta. Stereotypia voidaan katsoa osoitukseksi aidosta asiantuntemuksesta, ja vastaavasti omakohtaiseen kokemukseen perustuva vastaus epäuskottavaksi. Sukupuoli näyttäytyy latenttina kategoriana varsinaisen sosiaalisen ryhmän sijasta. Toisaalta miesten ja naisten sosiaalisilla ryhmäkategorioilla on myös kyky aktivoitua etenkin silloin, kun niihin liitettyjä normeja rikotaan. Aineisto osoittaa, että sukupuolen merkitys osana henkilökohtaista identiteettiä voi olla tietyissä yhteyksissä täysin epärelevantti ja toisissa puolestaan aktiivinen resurssi, joka määrittää eroa meihin ja muihin. Vuorovaikutteisen asiantuntijuuden toteutumista ei siksi tule tulkita pelkästään imitaatiopelin kvantitatiivisten tulosten perusteella, sillä asiantuntijuuden käsite ei ole validi ilman kohderyhmää yhdistäviä käytäntöjä. Vuorovaikutteisen asiantuntemuksen uudelleenmäärittely sosiaalisen ryhmän sisäisen aktivoitumisen välineenä on linjassa tässä tutkielmassa esitellyn sukupuoliryhmäimitaatiopelin analyysin kanssa. Tästä näkökulmasta imitaatiopeli tarjoaa mielenkiintoisen tutkimuskohteen keskustelunanalyyttisesti suuntautuneelle tutkijalle.
  • Puupponen, Terhi (2010)
    Tutkielmassa tarkasteltiin omaan yksikköön ja organisaatioon samastumisen sekä yksiköiden välisen kilpailun yhteyksiä tiedon ja osaamisen jakamiseen. Lisäksi tarkasteltiin samastumisen ja koetun kilpailun yhteyttä kommunikointi- ja neuvonantoverkostoihin. Tiedon jakaminen käsitteellistettiin van den Hoofin ja de Ridderin (2004) määritelmän mukaisesti prosessiksi, jossa yksilöt molemminpuolisesti vaihtavat tietoaan ja luovat uutta tietoa. Määritelmä viittaa siihen, että tiedon jakaminen koostuu sekä tiedon lahjoittamisesta/antamisesta että tiedon hankkimisesta/saamisesta. Organisatorinen samastuminen käsitettiin Ashforthin ja Maelin (1989) mukaisesti sosiaalisen samastumisen erityiseksi muodoksi, joka liittyy itsensä määrittelyyn koko organisaation pohjalta. Organisatorinen samastuminen tarkoittaa samastumista koko organisaation tavoitteisiin ja piirteisiin ja johtaa yksilön lojaalisuuteen ja solidaarisuuteen organisaatiota kohtaan. Aineisto kerättiin kesällä 2008. Tutkimus toteutettiin organisaatiossa, joka on erikoistunut hydraulisten koneiden ja -laitteiden suunnittelemiseen, valmistamiseen ja markkinointiin. Kysely kohdistettiin organisaation toimihenkilöille ja vastausprosentiksi muodostui 93 % (n = 68). Kyselystä ilmoitettiin työryhmien viikkokokouksessa ja linkki e-lomakkeelle lähetettiin vastaajien sähköposteihin. Tiedon jakamista, kommunikointi- ja neuvonantoverkostoja sekä samastumista ja koettua yksiköiden välistä kilpailua mitattiin kvantitatiivisesti. Lisäksi kyselyn lopussa oli avoin kysymys vapaata kommentointia varten. Samastumisen ja ryhmien välisen kilpailun yhteyttä tiedon jakamiseen ja verkostoasemien keskeisyyteen tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysillä. Omaan yksikköön samastumisen oletettiin olevan yhteydessä tiedon jakamiseen omalle yksikölle ja organisaatioon samastuminen oletettiin olevan yhteydessä tiedon jakamiseen myös muiden yksiköiden jäsenille. Koetun yksiköiden välisen kilpailun oletettiin vähentävän tiedon jakamista muiden yksiköiden jäsenille. Voimakkaampi omaan yksikköön samastuminen oli yhteydessä aktiivisempaan tiedon antamista oman yksikön jäsenille. Sen sijaan tiedon hankkimista omasta yksiköstä ei pystytty tutkimuksessa mukana olleilla muuttujilla selittämään. Koko organisaatioon samastuminen ennusti tiedon antamista ja hankkimista muiden yksiköiden jäseniltä sekä toimijan lähettäjäkeskeisyyttä kommunikointi- ja neuvonantoverkostoissa. Kokemus yksiköiden välisestä kilpailusta oli yhteydessä ainoastaan toimijan lähettäjäkeskeisyyteen kommunikointiverkostossa. Tärkeimmät käytetyt lähteet olivat tiedon jakamisen osalta: de Vries, R. E., van den Hooff, B. & de Ridder, J. A. (2006). Explaining knowledge sharing. The role of team communication styles, job satisfaction and performance beliefs. Communication Research, 33, 115-135. Organisatorisen samastumisen ja ryhmien välisen kilpailun osalta: Mael, F. & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123. van Knippenberg, D. & van Schie, E.C.M. (2000). Foci and correlates of organizational identification. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73, 137-147. Brown, R., Hinkle, S., Ely, P.G., Fox-Cardamore, L., Maras, P. & Taylor, L. (1992). Recognizing group diversity: Individualist-collectivist and autonomous-relational social orientations and their implicatioons for intergroup processes. British Journal of Social Psychology, 31, 327-342. Tiedon jakamisen verkostojen osalta: Johanson, J-E., Mattila, M. & Uusikylä, P. (1995). Johdatus verkostoanalyysiin. Kuluttajatutkimuskeskus, Menetelmäraportteja ja käsikirjoja 3/1995.
  • Leino, Jennika (2020)
    Tiedolla on tärkeä merkitys nykyisessä tietointensiivisessä maailmassamme. Tieto on raaka-ainetta, jonka pohjalta rakennetaan uusia palveluja ja tuotteita. Julkisen hallinnon organisaatioilla on suuret määrät tietoa, jota voidaan hyödyntää monin tavoin, niin yhteiskunnallisesti kuin kaupallisesti. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on hallinnollisen tiedon avaamista pyritty edistämään ympäri maailman erilaisilla säädöksillä ja avoimen hallinnon ja tiedon ohjelmilla. Myös Suomessa hallinnollisen tiedon avaaminen on kuulunut mukaan hallitusohjelmiin ja kärkihankkeisiin. Tiedon avaamisen edistäminen on tuottanut tulosta, ja Suomi on ollut kärkimaiden joukossa tiedon avaamisessa. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin tiedon avaamista viranomaisorganisaation näkökulmasta. Tutkielma jakautuu kahteen osaan. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin miksi hallinnolliset organisaatiot avaavat tietoa, millaista arvoa tiedon avaamisella voidaan saavuttaa ja kuinka tiedon käyttöä voidaan edistää. Lisäksi käytiin läpi avoimeen tietoon ja rajapintoihin liittyviä määritelmiä. Tutkielman toisena osana oli Tilastokeskuksen rajapintojen käyttäjille tehty haastattelututkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia käyttäjillä oli Tilastokeskuksen rajapinnoista, kuinka he käyttivät tietoa ja millaisia kehitysehdotuksia heillä oli. Haastattelututkimuksen perusteella käyttäjät kokivat Tilastokeskuksen kaltaisten viranomaisten jakaman avoimen tiedon tärkeänä taustatietona omassa työssään ja he luottivat saamaansa tietoon. Käyttäjät toivoivat tiedon olevan ensisijaisesti saatavilla koneluettavien rajapintojen kautta, sillä usein tietoa oli tarve käyttää automaattisissa prosesseissa. Parannettavaa oli esimerkiksi tiedon ajantasaisuudessa, löydettävyydessä sekä ymmärrettävyydessä. Avoimen tiedon käytön edistäminen on suurelta osin sen avaajan käsissä. Jotta tiedon ja rajapintojen avaaminen olisi tehokasta ja siitä saataisiin toivottuja hyötyjä, tietoja avaavan organisaation kannattaa toteuttaa avaaminen hallitusti ja järjestelmällisesti. Tietoa avaavan organisaation työtä selkeyttää esimerkiksi hallitun strategian suunnittelu tiedon avaamiseksi ja mahdollisesti nimetty henkilö tai työryhmä pitämään huolta avatusta tiedosta ja rajapinnoista.
  • Heikkilä, Anna (2023)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen marttojen aineetonta kulttuuriperintöä instutionalisoituneena, auktorisoituna perintödiskurssina. Martat on yli 120-vuotias suomalainen kansalaisjärjestö, alun perin naisjärjestö, jonka toiminta-alaa ovat arki ja kotitalous. Marttajärjestö on myös läpi olemassaolonsa ollut aktiivinen yhteiskunnallinen vaikuttaja ja keskustelija. Tutkielman aineistona on käytetty marttojen verkkosivustolla luettavissa olevaa marttaperinne-aineistoa, joka on marttojen itsensä tuottama kokoelma järjestön toimintavuosia käsitteleviä menneiden vuosikymmenten mukaan järjestettyjä tekstejä. Aineisto kattaa myös joitakin aikalaisdokumentteja sekä kuvia. Sekundäärilähteinä tutkielmassa on käytetty martoista kirjoitettuja tutkimuksia ja historiikkeja. Lähestyn aineistoa kriittisen perinnöntutkimuksen näkökulmasta käsitellen sitä marttojen auktorisoituna perintödiskurssina, jonka avulla rakennetaan marttaidentiteettiä. Erittelen tutkielmassa aineistoa yhteisön rakentamisen, perinnön ja ajallisen muutoksen sekä taidon institutionalisoimisen näkökulmista. Tutkielmani sijoittuu kulttuuriperinnön tutkimuksen monitieteiseen kenttään ja auttaa ymmärtämään aineettoman kulttuuriperinnön kokonaisuuksien rakentumista tiiviissä vuorovaikutuksessa yhteiskunnallisen kontekstin kanssa. Tutkielmani analyysin valossa voidaan todeta, että marttaperintö on koottu marttojen nykyistä arvopuhetta noudattaen niin, että tietyt seikat, kuten yhdenvertaisuus, korostuvat samalla kun muita, kontroversiaalimpia teemoja ja ristiriitaisuuksia on häivytetty taka-alalle. Marttayhteisön institutionaalisen rakentamisen keinot ovat moninaiset, ja niiden kautta toteutuu useita erilaisia martaksi identifioitumisen mahdollisuuksia. Marttajärjestön erityisyys tulee näkyväksi taidossa, joka on keskeinen osa marttatoimintaa. Kotitalouteen liittyvien taitojen säilyttäminen ja siirtäminen on marttatoiminnan ytimessä, ja juuri taidossa institutionalisoituneen kulttuuriperinnön ja ruohonjuuritason perinteiden suhde tulee näkyväksi monitahoisella tavalla.
  • Koskela, Katri (2013)
    Yleisösisällön käytön lisääntymisen taustalla on toisaalta demokraattis-ideologisia, toisaalta kaupallisia vaikuttimia. Lukijan kuvat voi nähdä median tuotantoprosessin demokratisointina. Toisaalta median syyt käyttää kuvia liittyvät niiden tuomaan lisäarvoon. Kuitenkin tutkimuksessa on toistaiseksi harvoin kysytty, mistä tuo lisäarvo yleisön näkökulmasta rakentuu. Työssä kysymystä tarkastellaan hyödyntäen Nico Carpentierin teoriaa laadun ulottuvuuksista. Työssä selvitetään, mitä laatu-ulottuvuuksia tai koettua laadun puutetta amatöörikuvissa koetaan, miten amatöörikuviin liitetty laatu vertautuu ammattilaiskuvissa koettuun laatuun, ja mitä johtopäätöksiä näistä havainnoista voi tehdä koskien yleisön näkemystä amatöörikuvien vaikutuksesta journalismin laatuun yleensä. Aineistona on yhdeksän fokusryhmähaastattelua, joita on analysoitu luokitteluun pohjautuvalla laadullisella sisällönanalyysillä. Analyysin tuloksena neljä keskeistä johtopäätöstä ovat: 1) Kuvat koetaan ammattilaiskuvaajien kuvia autenttisemmiksi, ja kuvien koetaan monipuolistavan uutisointia. 2) Kuvien demokraattinen itseisarvo on heikko. Yleisösisältöön on liitetty optimistisia odotuksia median tuotantoprosessin demokratisoitumisesta, mutta yleisöt eivät koe kuvia kansalaisjournalistisessa mielessä. 3) Amatöörikuvien ammattilaiskuville asettamat haasteet liittyvät professionaaliseen ja eettiseen laatu-ulottuvuuteen. 4) Amatöörikuvat rikkovat uutiskuvaston totuttua visuaalista järjestystä, mikä näkyy irrationaalisina pelkoina sekä moraalisena paniikkina. Kokonaisuudessa amatöörikuvat nähdään journalismin laatua lisäävänä tekijänä, kunhan niihin liittyvät riskit, esimerkiksi eettiset ongelmat, huomioidaan.