Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Saikkonen, Sampsa Ville Aleksanteri (2011)
    Tutkielmassa tarkastellaan tutkimuksen popularisointia tiedeviestinnän eri tasoilla alkaen alkuperäisestä tutkimusartikkelista aina erilaisiin mediateksteihin saakka. Tutkielmassa havainnoidaan ilmaisutavassa ja sisällössä tapahtuvia muutoksia, joita popularisoitaessa tutkimusta ilmenee. Erityisesti tutkimuksessa kiinnitetään huomiota tutkijoiden, tiedottajien ja toimittajien ammatillisiin kulttuureihin sekä heidän hyödyntämiinsä diskursseihin. Tutkielman tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Empiirinen osuus koostuu kolmen erillisen tapauksen analysoinnista. Menetelmänä tutkielmassa käytetään realistista diskurssianalyysiä. Tutkielman aineisto koostuu tutkimusartikkeleista, tiedotteista tai tiedotusorganisaatioiden laatimasta uutismateriaalista sekä erilaisista journalistisista teksteistä. Tieteenfilosofisesti tutkielma pohjaa ontologiseen konstruktionismiin ja kriittiseen realismiin. Tutkielman viitekehyksen muodostavat aiemmat tutkimukset tutkijoiden, tiedottajien sekä toimittajien ammatillisista kulttuureista ja näiden ammattiryhmien hyödyntämistä diskursseista. Nämä tutkimukset ovat myös tutkielman tärkeimpiä lähteitä. Teoreettisena mallina tutkielmassa hyödynnetään tiedeviestinnän jatkumomallia. Lisäksi teoreettisena apuvälineenä toimii ajatus faktojen konstruoinnista. Tutkielmassa havaittiin, että popularisoinnissa tapahtui useita muutoksia ilmaisutavan sekä sisällön suhteen verrattuna tutkimusartikkeleihin. Tutkielmassa havaituista muutoksista monet olivat samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa on havaittu. Tutkielmassa esitetään, että popularisoinnissa tapahtuvat muutokset tulevat ymmärrettäväksi, kun niitä tarkastellaan erilaisten ammatillisten kulttuurien sekä näihin liittyvien diskurssien kautta. Kaikissa analysoiduissa tapauksissa empiiriset havainnot eivät tukeneet jatkumomallin mukaista faktojen konstruoitumista. Varsinkin kahdessa ensimmäisessä tapauksessa faktojen konstruoituminen näytti olevan paremmin ymmärrettävissä sen kautta, miten epävarmuuteen ja varmuuteen suhtaudutaan, ja miten niitä representoidaan erilaisissa ammatillisissa kulttuureissa. Tutkielmassa havaittiin myös, että tiedotteet tai tiedotusorganisaatioiden laatimat uutiset noudattelevat paljolti journalistista diskurssia ja lisäksi ne näyttäisivät tietojen valikoimisen kautta vaikuttavan mediateksteihin. Tiedotusmateriaali ei myöskään luontevasti sijoittunut millekään tiedeviestinnän jatkumomallin tasolle. Tutkielmassa ehdotetaankin, että tiedeviestinnän jatkumomallista saadaan kuvaavampi, kun siihen lisätään yksi taso lisää eli kvasipopulaari taso. Tutkielmassa havaittiin lisäksi, että muutamat tutkijoiden antamat lausunnot poikkesivat tieteellisestä diskurssista. Tutkielmassa esitetään, että tällaisilla lausunnoilla saatetaan pyrkiä saamaan omalle tutkimukselle enemmän huomiota ja tekemään omat viestit houkuttelevammaksi medialle. Tutkielman Keskustelu-osiossa pohditaan yleisemmällä tasolla tutkimuksen popularisointiin, ja varsinkin tiedejournalismiin, liittyviä haasteita sekä esitetään ehdotuksia vastauksiksi näihin haasteisiin.
  • Turpela, Xene (2014)
    This qualitative research was performed by interviewing students at late stages of their studies in orthodox theology. They were asked about their conceptions of scientific and spiritual knowledge. Further it was studied how advanced were their conceptions about scientific knowledge. Advancement of these students' conceptions of knowledge were studied by way of personal epistemology research theories. According to these theories academic thinking develops through three phases. The absolutist phase of development is followed by the phase of relativism. The most developed phase is called the evaluative phase, where students commit themselves to their own viewpoints. The following questions were asked: 1) What kind of conceptions do students of orthodox theology hold about scientific knowledge? 2) How developed are the conceptions about scientific knowledge? 3) What kind of conceptions do the students have about spiritual knowledge? 4) How do scientific knowledge and spiritual knowledge differ from each other and what kind of similarities there are according to the students? Four students participated in thematic interviews. There were ten interviews altogether. Both inductive and abductive qualitative content analysis were used as the method of analysis. Abductive analysis was used for the evaluation of the evolvement of both scientific knowledge and spiritual knowledge. Nine categories with the same name but with different contents were formed from both types of knowledge. These nine categories were processed into six upper categories. Further two upper categories were formed from the six. These two upper categories express scientific and spiritual knowledge as progressive phenomena. The interviewed students considered these two categories of knowledge different in many ways. Similarity, on the other hand, was that both of them are basically based on empirical experience. The conceptions about scientific knowledge were mostly at least on a relativist level. Knowledge about spirituality was only partly measurable and the results were not convincing. The results of this research may be used in the development of the study program of orthodox theology. Further, future research in the field of university pedagogy may benefit from the viewpoints of this research.
  • Nieminen, Mia (2016)
    Tutkimuksessa tarkastellaan tieteellisten asiantuntijoiden rooleja Kalevassa lestadiolaisuutta ja sen osaryhmiä koskevissa kirjoituksissa ajanjaksolla 2010–2015. Tieteellisten asiantuntijoiden roolit on jaoteltu nelitahoisesti tieteellisen asiantuntijan, kokemusasiantuntijan, aikalaiskeskustelijan sekä mielipidevaikuttajan rooleihin. Tutkimus on toteutettu kirkkohistoriallisesta näkökulmasta osana herätysliike- ja lehdistötutkimusta yhdistäen kirkkohistorialliseen lähestymistapaan lehdistöhistoriallisen tutkimuksen kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen metodi. Tutkimusajanjakso sijoittuu myöhäismoderniin aikaan, jossa media, uskonnot ja yhteiskunta elivät suurten muutosten keskellä. Lestadiolaisuus, erityisesti sen vanhoillislestadiolainen osaryhmä, oli ajanjaksolla suuren mediahuomion kohteena sen piirissä aiemmin tapahtuneiden lasten hyväksikäyttöjen ja hoitokokousten tultua julkisuuteen vuonna 2010. Tutkimuskirjallisuutena on käytetty kirkkohistorian, yhteiskuntatieteiden ja mediatutkimuksen alan teoksia yhdistellen niihin lestadiolaisuuteen liittyvien artikkeleiden sisältöä. Tietoja on täydennetty haastatteluilla. Tutkimusaineisto koostuu kirjoituksista, joissa Kaleva on käyttänyt haastateltavana tieteellistä asiantuntijaa tai joissa asiantuntija on ollut tekstin kirjoittajana lestadiolaisuutta koskevissa kysymyksissä. Tutkimusajanjaksolla aikakauden tendenssinä on ollut naistutkijoiden suuri rooli yhteiskuntatieteellisillä aloilla. Yliopiston tieteenaloista yhteiskunnallisten alojen tieteelliset asiantuntijat, politiikan tutkijat ja sosiaalitieteilijät, ovat olleet lehdessä eniten esillä. Lisäksi tieteellisinä asiantuntijoina ovat olleet lehdessä paljolti ne tutkijat, jotka ovat julkaisseet aiheeseen liittyneitä tutkimuksia ajanjaksolla tai joiden herätysliiketausta on ollut vanhoillislestadiolaisuudessa. Lehtikirjoituksiin haastatelluista asiantuntijoista valtaosa (2/3) on ollut naisia. Naisten rooli on korostunut tutkimusajanjaksolla aktiivisina edelläkävijöinä ja muutoksen edistäjinä samalla kun monet mieshenkilöt ovat esiintyneet puolustamassa liikkeen perinnettä ja oppia. Naiset ovat nostaneet keskusteluun vaikeita asioita ja olleet aktiivinen toimija muutoksen puolesta puhujina. Miehet sen sijaan ovat olleet enemmistönä asiantuntijakirjoituksissa ja mielipidekirjoituksissa. Kokemusasiantuntijuus näyttää saaneen tutkimusajanjaksolla painoarvoa Kalevassa. Lisäksi mielipidevaikuttajan ja aikalaiskeskustelijan roolit ovat tutkimusaineistossa vahvasti esillä. Kaiken kaikkiaan tietynlainen ”yhdistelmäasiantuntijuus”, jossa ollaan samaan aikaan tieteellisen asiantuntijan, kokemusasiantuntijan, mielipidevaikuttajan ja aikalaiskeskustelijan rooleissa, joko osassa tai kaikissa samaan aikaan, vaikuttaa yleistyneen. Eniten lehdessä tutkimusajanjaksolla käytettyjen asiantuntijoiden esillä olossa korostuvat kokemusasiantuntijan, mielipidevaikuttajan ja aikalaiskeskustelijan roolien yhdistyminen tieteellisen asiantuntijan rooliin. Teemoina Kalevassa on ajanjaksolla kirjoitettu eniten vanhoillislestadiolaisuuteen liittyen lasten hyväksikäytöistä, hoitokokouksista, puhujakielloista, naispappeuskysymyksestä, ehkäisykiellosta, SRK:n roolista, liikkeen opin muuttumattomuudesta sekä liikkeeseen kohdistuneista muutospaineista. Tutkimuksen haasteina ovat olleet sen ajallinen läheisyys, aihepiirin laajuus sekä kokemusasiantuntijuuden tuoreus ilmiönä.
  • Nordgren, Alvar (2023)
    Lääketiede muodostuu tieteestä ja käytännön toimesta. Tiede on olennainen osa lääketiedettä, mutta tieteen todellisesta asemasta lääketieteessä ei ole vieläkään saavutettu täysin yhteisymmärrystä. Tieteellisen työn tuloksena syntyy innovaatioita kuten teknologisia välineitä ja lääkkeitä. Lisäksi tiede toimii inspiraation lähteenä ja lääkärin työssä tieteellisellä ajattelulla on iso vaikutus esimerkiksi diagnostisessa tulkinnassa. Tiede ei onnistu kattamaan kuitenkaan kaikkea käytännön lääketieteessä. Tieteen lisäksi käytännön lääketieteeseen liittyvät esimerkiksi intuitiivinen arviointikyky, hoitotaito, moraali ja taiteen elementit. Tarkastellessa lääketiedettä esimerkiksi konsultaation tai vaikeiden potilastapauksien avulla voi olla vaikea päätellä, että tiede olisi aina ensisijainen tekijä, joka ohjaa kliinistä tilannetta. Katsauksen johtopäätöksenä todetaan, että tieteellä on vahva asema ja olennainen rooli sekä monta tehtävää käytännön lääketieteessä. Katsauksessa tehdään myös johtopäätös siitä, että lääketieteessä on muodostunut dikotomia tieteen ja taidon välille. Humanististen tieteiden aseman vahvistaminen lääketieteessä voisi vähentää dikotomiaa ja toimia integroivana tekijänä tieteelle ja taidolle. Dikotomiasta huolimatta voidaan väittää, että lääketiede on monimuotoinen ala, jossa lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen hyödyntää tieteen suomia työkaluja, intuitiota, hoitotaitoa, moraalia sekä taiteen elementtejä aina tilanne- ja potilaskohtaisesti. Yksi yllä mainitusta tekijöistä ei välttämättä ole ensisijaisin, vaan kyse voisi puolestaan olla mainittujen tekijöiden dynamiikasta, jonka tasapaino on potilaan ja lääkärin vaikutuksessa.
  • Virta, Tuuli (2015)
    Tässä tutkimuksessa kartoitetaan joukkoistamalla toimivan monitieteisen Tieteen kansallinen termipankki -hankkeen termien määritelmiä, mahdollisia määrittelyvirheitä ja ongelmia määrittelyn taustalla. Tutkimuksessa otetaan myös kantaa siihen, mitkä kriteerit ovat olennaisia termien määrittelyssä ja miten määritelmiä tulisi laatia, jotta niistä tulisi mahdollisimman ymmärrettäviä ja käyttökelpoisia. Aineistoa käsitellään läpi tutkimuksen kahdesta näkökulmasta: perinteisen terminologiaopin normittavista vaatimuksista ja toisaalta sosiokognitiivisen terminologian mukaisesta käsitteiden kuvauksesta. Tutkimuksen aineisto, 250 termiä ja niiden määritelmää, on koottu maaliskuussa 2014. Termejä on kolmelta eri tieteenalalta: kasvitiede, kielitiede ja arkeologia. Tutkielmassa kuvataan havaintoja määritelmien taustalla olevista käsitesuhteista ja erilaisia aineistossa esiintyviä määritelmävirheitä. Lisäksi esitellään pohdintaa määrittelyongelmien taustalla vaikuttavista syistä. Aineistossa erityisen hankalia määrittelyn kannalta ovat olleet adjektiivit, yhdyssanat tai sanaliitot termeinä. Aineistossa on paljon eroja tieteenalojen välillä: erityisesti kasvitieteen määritelmät noudattavat perinteisen terminologiaopin normistoa, sillä asiantuntijajoukossa on paljon terminologiaa tuntevia. Kielitieteen asiantuntijajoukko on huomattavasti heterogeenisempi, ja vaihteluakin esiintyy määritelmissä enemmän. Tutkimus osoittaa, että vaikka termin määritelmä olisi perinteisen terminologiaopin normien vastainen, se ei välttämättä haittaa käsitteen ymmärtämistä merkittävästi. Myös funktionaalinen määritelmä määritelmätyyppinä olisi sanastotyössä nostettava sisältö- ja joukkomääritelmän rinnalle.
  • Vuorinen, Panu (2022)
    Tutkimuksessa perehdyttiin ns. tieteen luonteen asemaan osana lukion fysiikan opetusta. Tieteen luonteella viitataan tieteen historiallisiin, sosiologisiin ja filosofisiin näkökantoihin. Tieteen luonne voidaan tiivistää ns. tieteellisen tiedon luonteen konsensusnäkemyksen mukaisesti kahdeksaan teemaan. Teemat kuvaavat tieteen luonteen eri ominaisuuksia ja antavat näkemyksen siitä, miten tieteellinen tieto rakentuu. Työssä tehdään yhteenveto siitä, mitkä luonnontieteen konsensusnäkemyksen mukaiset teemat tulevat esille lukion fysiikan opetussuunnitelmassa 2019 ja missä yhteydessä. Eri teemojen esiintymisestä tehdään kooste, jossa tiivistetään mitkä teemoista esiintyvät eniten ja mitkä vähiten. Teemojen esiintymisessä huomattiin suuria eroja niin yleisesti kuin kurssikohtaisestikin. Eniten teemoista esille tuli tieteen sosiaalinen ja kulttuurinen yhteys, joka esiintyi seitsemässä kahdeksasta kurssista. Tämän lisäksi koko fysiikan opetussuunnitelma voidaan nähdä rakennettuna kyseisen teeman ympärille: Opetussuunnitelma tuo esille toistuvasti yhteiskunnan, ympäristön, teknologian ja tulevaisuuden tärkeyden. Tämä antaa oppiaineelle selkeän suunnan ja yrittää liittää kaukaiselta tuntuvat teorian opiskelijan elämään. Tutkimuksessa tuli esille, että tieteen sosiaalisen ja kulttuurisen yhteyden lisäksi myös muiden teemojen sisällyttäminen opetukseen on tärkeää. Kun työn tulokset rinnastetaan tutkimuskirjallisuudessa esitettyihin näkemyksiin ja aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, on selvää, että LOPS 2019 jättää tieteen luonteen painotuksen selvästi vähemmäksi kuin kirjallisuudessa suositellaan.
  • Karisto, Janne (2018)
    Tieteen rajoja arvioiva akateeminen tutkimus on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tutkielma osoittaa, että keinot tieteen erottamiseksi sen haastajista, kyseenalaistajista, matkijoista ja väärinkäyttäjistä uudistuivat erityisesti tieteenfilosofian naturalistisen käänteen yhteydessä. Tieteen ja näennäistieteen rajanveto-ongelman tutkimus oli pitkään yksi vaikutusvaltaisimmista tieteen rajoja arvioivista tutkimussuuntauksista. Rajanveto-ongelmaa tutkivien tieteenfilosofien tavoitteena oli löytää yleispätevä tieteen standardi ja muotoilla sen perusteella rajanvetokriteeri tai kriteerijoukko. Naturalismin valtavirtaistuttua 1970–80-luvuilla tieteenfilosofit alkoivat kuitenkin suhtautua uudella tavalla normatiiviseen tutkimukseen. Yhä useammat omaksuivat tieteen normatiivisuuden instrumentalistisen tulkinnan: normatiivisuus on riippuvaista kulloisenkin tiedonmuodostusprosessin lähtökohdista ja tavoitteista, joten myös tiedonmuodostuksen arvioinnin tulee olla tapauskohtaista. Tämä muutos johti siihen, että perinteinen rajanveto-ongelma ei enää kiinnostanut tieteenfilosofeja entiseen tapaan. Tieteenfilosofiassa ja tieteentutkimuksen eri aloilla on sittemmin ilmestynyt uusia normatiivisia tutkimussuuntauksia, joissa arvioidaan tieteen rajoja toisenlaisista näkökulmista kuin naturalistista käännettä edeltäneessä rajanveto-ongelman tutkimuksessa. Näissä suuntauksissa on arvioitu esimerkiksi sitä, miten aidot tieteelliset kiistat voitaisiin erottaa julkisuuteen luoduista näennäiskiistoista, ja sitä, miten erottaa tiedolliset asiantuntijat niistä, joiden näkemyksiin ei tulisi luottaa. Tutkielmassa esitellään viisi uutta suuntausta ja verrataan niitä perinteiseen rajanveto-ongelman tutkimukseen. Muutokset normatiivisen tieteenfilosofian lähtökohdissa ovat aiheuttaneet sen, että viimeaikainen tieteen rajoja arvioiva tutkimus on aiempaa monipuolisempaa, erikoistuneempaa, empiirisesti yksityiskohtaisempaa ja selvemmin yhteiskunnallisesti motivoitunutta. Tutkimuksen tavoite on kuitenkin pysynyt ennallaan: erottaa tiede sellaisista väitteistä ja tahoista, joita ei kannata ottaa tosissaan. Tässä pro gradu -tutkielmassa esitetään, että tieteenfilosofien tulee ottaa ahkerasti osaa tieteen rajoja arvioivaan tutkimukseen. Akateeminen kiinnostus tieteen rajankäyntejä kohtaan ei ole ainakaan vähenemässä, ja ilmastonmuutoksen kaltaisten uhkien vuoksi yhteiskunnallinen tarve niitä arvioivalle tutkimukselle saattaa olla jopa aiempaa polttavampi. Tieteen rajoja täytyy pystyä arvioimaan useasta eri näkökulmasta, koska niitä koettelevat haasteet vaihtuvat ja muuttavat muotoaan. Nykyisenlaisen akateemisen tutkimuksen työnjaon vallitessa tieteenfilosofeilla saattaa olla parhaat lähtökohdat tutkia tieteen rajoja monipuolisesti ja kokonaisvaltaisesti. Läheinen yhteistyö empiirisen tieteentutkimuksen kanssa on kuitenkin välttämätöntä.
  • Niska, Liisa (2014)
    Tutkimuksessa tarkastellaan sosiologisen tutkimustiedon käsittelyä tiedotteissa ja mediajulkisuudessa. Tarkastelunäkökulma on tieteellisen tiedon muutoksissa alkuperäiseen tutkimustekstiin verrattuna. Muutoksia havainnoidaan kahdella tiedeviestinnän tasolla: tutkimuksesta kirjoitetuissa tiedotteissa sekä sitä käsittelevissä mediateksteissä. Tutkimuksessa kuvataan sosiologiselle tutkimustiedolle tapahtuvia sisällöllisiä ja esitystapaan liittyviä muutoksia sekä sitä, mitä tutkimuksen ulkopuolisia elementtejä tiedotteissa ja mediateksteissä esiintyy. Lisäksi analysoidaan, miten edellä mainitut seikat vaikuttavat tiedon varmuuteen. Tutkimus kytkeytyy aiempaan tiedeviestinnän tutkimukseen ja sosiaalitieteiden ja sosiologian mediajulkisuutta käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään alaa koskevassa keskustelussa esiin nostettuja sosiaalitieteellisen tiedon viestinnän erityiskysymyksiä. Erityiskysymykset koskevat tiedon tieteellistä statusta sekä tiedon subjektiivisuuden, varmuuden ja epävarmuuden ilmaisemista viestinnässä. Tutkimusasetelman muodostamisessa on hyödynnetty Massimiano Bucchin esittämää tiedeviestinnän jatkumomallia. Tutkimuksen empiirinen osuus sisältää kolme tapaustutkimusta Suomessa julkaistujen sosiologian väitöskirjojen mediajulkisuudesta. Kunkin tapauksen aineisto koostuu väitöskirjasta, väitöksen tiedotteesta sekä sitä käsittelevistä mediateksteistä. Media-aineisto on tekstilajeiltaan uutisia, haastatteluun pohjautuvia artikkeleita, kirjaarvosteluja ja kolumneja. Tutkimusmenelmänä käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tiedon sisällölliset muutokset osoittautuivat tutkimuksessa harvinaisiksi. Myös esityistavan muutokset olivat vähäisiä ja selitettävissä tiedon muokkaamisella journalistiseen tekstilajiin sopivaksi. Havainnot kyseenalaistavat yleistä väittämää, jonka mukaan popularisoiminen vääristää tieteellistä tietoa. Tutkimustiedon muuttuminen on vähäisintä lyhyissä mediateksteissä, joissa tutkimustiedon ulkopuolisia elementtejä esiintyy vähän. Tutkimuksen keskeisin löydös on tutkimuksen ulkopuolisten elementtien vaikutus tiedon muuttumiseen. Tutkimustieto muuttuu eniten pitkissä mediateksteissä, joissa se sekoittuu muuhun tietoon, kuten tutkijan ja toimittajien kannaottoihin. Sekoittuminen johtuu siitä, ettei mediateksteissä useinkaan eroteta tutkimustuloksia ja muuta tietoa tai argumentaatiota toisistaan. Sama ilmiö on havaittu aiemmissa tutkimuksissa. Tutkimustiedon sekoittumisen ei-tieteelliseen tietoon voi tulkita muuttavan sitä subjektiivisemmaksi ja epävarmemmaksi. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että teksteissä käytetään ei-tieteellisiä argumentaatiokeinoja, joilla tuetaan tiedon varmuutta. Tutkitut mediatekstit sisälsivät tavallisesti sekä tiedon varmuutta horjuttavia että sitä tukevia elementtejä. Tutkimuksen johtopäätösluvussa käsitellään tapaustutkimuksissa tehtyjä havaintoja yleisemmällä tasolla. Luvussa ehdotetaan, kuinka tiedeviestinnän jatkumomalli voisi paremmin kuvata sosiaalitieteellisen tiedon viestimisen prosessia. Lisäksi arvioidaan aineistosta löydettyjä tiedon varmuuden tukemisen ja horjuttamisen keinoja sekä niiden vaikutusta tutkimustiedosta muodostuvaan käsitykseen. Tutkimustulosten perusteella ehdotetaan, että tieteellisestä tiedosta populaaritasolla syntyviä tulkintoja voi tarkastella erillisenä tiedeviestinnän tasona. Tutkimuksen diskussio-osuudessa ja prologissa keskustellaan tieteellisen tiedon asemasta medioissa sekä tieteilijöiden ja journalistien välisestä suhteesta.
  • Sainio, Aki (2018)
    In this master’s thesis I examine transdisciplinarity in theory and practice. Transdisciplinarity is seen as an inevitable approach when we strive to understand and solve many of the complex problems of the modern world e.g. the environmental crisis. For this reason it has also quickly increased in popularity in the research funding. With this premise and despite the diverse theory on transdisciplinarity the implementation in practice is often relatively flimsy. This gap between theory and practice has acted as a motivation to the thesis, in which I am interested in how the transdisciplinary expectations based on the theoretical ideals and set on the cross-disciplinary environmental research intersect with the realistic transdisciplinary advancements in the research programs. In addition, I am interested to know why the practice doesn’t meet the expectations. The thesis is solidly theory-oriented. First I shed light on the background, characteristics and motivations of transdisciplinarity as well as disciplines, after which I present an array of the complex challenges of transdisciplinarity. In the results section I examine the manifestations of the challenges on a practical level that is based on three environmental research programs organized over the course of 2011–2014 by HENVI, the Helsinki University Centre for Environment (now HELSUS). In addition to the qualitative analysis based on the interview data, the results section also examines theory on a more practical level of implementing transdisciplinary research programs in general. This presentation thus enables a closer dialogue between the analysis data and practical theory. The primary results of this thesis are five problematics that are the manifestations of theory not meeting the practice properly. They are organized into the themes of funding, knowledge production, administration, socio-culture and education and help to organize and ultimately face the challenges of transdisciplinary research. From a comprehensive set of perspectives the problematics display strongly the highly disciplinary nature of the modern academia. This is the most significant single reason for the difficulties to accomplish transdisciplinarity. In addition, all the five problematics reflect the temporal restrictions that also undermine the potential of an effective transdisciplinary interaction. The essential measures to create solutions and hence also the ideal implementation of transdisciplinarity are mainly beyond the focus of the thesis. However, the problematics provide a problem-based framework that strives to contribute to the further studies focused more profoundly on the actual solutions
  • Takolander, Hanna (2013)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan työelämän ja ammattiyhdistystoiminnan merkitystä maahanmuuttajan asettautumisprosessissa, ja sitä millainen resurssi sosiaalinen pääoma asettautumisessa on. Lisäksi analysoidaan sosiaalisen pääoman osuutta osallisuuden eli kuulumisen tai jäsenyyden (belonging) ja omanarvontunnon (dignity) kokemisessa. Päämääränä on saada uutta, syvällisempää tietoa maahanmuuttajien asettautumiskokemuksista, työelämän ja ay-jäsenyyden merkityksestä tuossa prosessissa sekä sosiaalisen pääoman vaikutuksesta tyydyttävän sosiaalisen statuksen saavuttamisessa. Maahanmuuton lisääntymisen myötä on enenevässä määrin alettu tukia siihen liittyviä ilmiöitä eri näkökulmista. Tässä tutkimuksessa on tavoiteltu sosiologisesti syvempää ymmärrystä maahanmuuttajien omien kokemusten näkökulmasta, analysoiden heidän asettautumisprosessejaan ja omia elämäntarinoitaan sekä merkityksenantojaan sosiaalisen pääoman, kuulumisen ja omanarvontunnon käsitteiden kautta. Tutkimuksen keskiössä on sosiaalisen pääoman resurssin hyödyntäminen ja uusintaminen työn ja ammattiyhdistysaktiivisuuden kautta sekä kysymys siitä, millainen on työelämän ja ammattiyhdistystoiminnan merkitys peruspalvelualoilla työskentelevien korkeakoulutettujen maahanmuuttajien asettautumisprosesseissa. Tutkimus tarkastelee myös työelämään ja ammattiyhdistystoimintaan osallistumisen vaikutuksia jäsenyyden ja omanarvontunnon kokemiseen sekä yksilön sosiaalisen pääoman merkitystä ja sosiaalisen kompetenssin osuutta koko integroitumis- ja asettautumisprosessissa. Asettautuminen ymmärretään tässä onnistuneen integroitumisen optimaaliseksi lopputulokseksi. Tutkimusta varten haastateltiin matalapalkka- tai peruspalvelualoilla työskenteleviä maahanmuuttajataustaisia henkilöitä, joista yli puolet oli kotimaassaan korkea-asteen koulutuksen saaneita. Aineisto kerättiin temaattisin biografisin haastatteluin, ja analyysi keskittyy etsimään tiettyjä teemoja haastateltavien tarinoissaan kuvailemista kokemuksista, heidän asettautumisprosesseihinsa vaikuttaneiden seikkojen näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalinen pääoma on maahanmuuttajalle tärkeä resurssi paitsi asettautumisessa ja integroitumisessa, myös kuulumisen ja omanarvontunnon kokemuksen vahvistamisessa. Sosiaalista pääomaa tässä tutkimuksessa määrittää erityisesti koulutustaso, ja tulosten perusteella aktiivisimmin yhteiskunnan ja muiden yhteisöjen toimintaan osallistuvilla on taustallaan korkeampi koulutustaso. Sosiaalinen pääoma vahvistaa myös kuulumisen ja omanarvontunnon kokemusta. Tulosten perusteella aktiivisuus ammattiliitossa edesauttaa myös muun yhteiskunnallisen osallisuuden ja sosiaalisen kuulumisen tunnetta. Myös itse työnteko vaikuttaa positiivisesti kuulumisen ja jäsenyyden omantunnonarvon kokemiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat lisäksi, että aloilleen asettautunut ihminen kokee laaja-alaista osallisuutta ja sosiaalista vastuuta uuden kotimaansa yhteiskunnallisista asioista.
  • Kuitunen, Outi (2017)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä on kuvailla sitä, minkälaista toimijuutta omaisilla esiintyy kuolevan läheisen saattohoidon aikana 2010-luvun taitteen Suomessa. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisia piirteitä omaisten toimijuudessa esiintyy ja millä tavalla näitä voidaan tarkastella sosiologisen toimijuuden teorioiden avulla. Tutkimuskysymyksiä on kaksi. Ensimmäisenä päätutkimuskysymyksenä on: ” Minkälaisia piirteitä omaisten toiminnassa ilmenee läheisen saattohoidon aikana?”. Toisena tutkimuskysymyksenä on: ” Millä tavalla saattohoitoideologia mahdollistaa omaisten toiminnan läheisen kuollessa?” Omaisten toimijuuden tarkastelun taustana on 1960-luvun Iso-Britanniassa syntyneen kuolevien ihmisten saattohoidon ideologia. Omaisten roolia suomalaisissa saattohoitokodeissa ovat tutkineet muun muassa Hilkka Sand ja Terhikki Miettinen. Laajemmin omaisten roolista läheisensä auttajina on muistisairaiden kohdalta kirjoittanut Riitta Koivula ja hoivaan liittyviä teemoja on käsitellyt muiden muassa Anneli Anttonen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalitieteellisistä toimijuutta tarkastelleista tutkimuksista. Tarkastelussa käytetään pohjana Marja-Liisa Honkasalon tutkimuksia toimijuuden pienuudesta ja sen sidoksellisesta luonteesta. Toimijuuden ajallisuuden tarkastelua ovat avanneet Mustafa Emirbayer ja Ann Mische. Toimijuuden dividuaalisesta luonteesta ovat kirjoittaneet Marilyn Strathern ja Frank Martela. Lisäksi antropologi Mary Douglasin ajatukset rituaalinomaisesta toimijuudesta anomalioiden hallitsemiseksi on eräs tutkimuksessa avattavista näkökulmista. Tutkimuksen aineisto koostuu 56 omaisen kirjallisesta kertomuksesta heidän saattohoitokokemuksistaan. Kertomukset kerättiin avoimella kirjoituspyynnöllä keväällä 2015 osana “Kuolevan hyvä hoito – Yhteinen vastuumme”-hanketta. Aineiston kertojat vastasivat sähköpostitse tai kirjeitse pyyntöön, jolloin omaiset tulkitsivat itse toimineensa saattajina läheisen kuoleman lähestyessä. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Analyysin teoreettisena viitekehyksenä käytettiin mainittuja toimijuudesta tehtyjä tutkimuksia ja yhteiskuntatieteellistä kirjallisuutta eri tieteenaloilta. Tutkimuksessa esitetään, että omaisten toimijuudessa on läsnä erilaisia toimijuuden piirteitä, joissa omaiset ovat sidoksellisessa suhteessa kuolevaan läheiseensä. Toimijuuden eri piirteiden läsnäolo vaihteli yksilöllisissä kertomuksissa. Omaisten toimijuus asiantuntijoina ja edunvalvojina näyttäytyi rationaalisuuden ja päämäätietoisuuden kautta teknis-rationaalisena, mutta oli läsnä vain sidoksellisen vuorovaikutussuhteen kautta. Hoivaan ja sosiaaliseen ja hengelliseen tukeen liittyen omaisten toimijuus ilmentyi inhimillis-emotionaalisena toimijuutena, jolloin toimijuuden pienuus, dividuaalinen yhteys ja arkielämän pysähtyminen tulivat näkyviin. Tutkimuksessa todetaan, että omaiset olivat kuoleville läheisilleen pääomaa eri tavoin. Pääoman merkitys korostui etenkin niiden omaisten toimijuudessa, jotka olivat ammatiltaan hoito- tai lääketieteen osaajia. Läheiset hyötyivät omaisten asiantuntijuudesta eri tavoin ja asiantuntijuus näyttäytyi kuitenkin laajempana kuin hoito- tai lääketieteen ammattiosaamisena, jolloin omaisten kokemuksellis-emotionaalinen tieto oli hyödyksi läheisille.
  • Mattila, Marita (2012)
    Päihdetyössä yhdistetään päihdekuntoutujien ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tietoa ja osaamista. Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa päihdehoitoklinikoiden asiantuntijuuden rakentumista. Viitekehyksenä toimii asiantuntijuuden suljettujen ja avointen piirteiden jäsentäminen päihdetyön eri toimijoiden kohdalla. Tutkimuksessa kysytään, miten päihdehoitoklinikoiden työntekijöiden kuvaama asiantuntijuus sijoittuu suhteessa keskusteluun avoimesta ja suljetusta asiantuntijuudesta, ja millaiset tekijät uhkaavat tai edesauttavat asiantuntijuuden prosessien sujuvaa toteuttamista päihdetyössä. Suljettu asiantuntijuus korostaa tiedontuotantoa, jossa toimijoiden institutionalisoituneet ryhmät toimivat tiedon auktoriteetin lähteenä. Avoimessa asiantuntijuudessa kaikkien toimijoiden osaamista pidetään samanarvoisena ja tietoa muodostetaan tilannekohtaisesti. Tutkimusta varten toteutettiin keväällä 2011 neljä ryhmähaastattelua. Niihin osallistui yhteensä 17 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista, jotka työskentelevät A- ja H-klinikoilla. Ryhmähaastattelumenetelmää koskeva kirjallisuus ja tutkimuskäytännöt ovat hajanaisia. Tämän tutkimuksen perusteella ryhmähaastattelujen etu on se, että haastateltavat pystyvät jatkamaan toistensa ajatuskulkuja ja kuljettamaan siten haastattelutilanteen keskustelua eteenpäin. Haastatteluaineiston luokittelun apuna käytettiin jäsenkategoria-analyysia, jonka avulla puheesta tai tekstistä voidaan tunnistaa tiettyihin toimijoihin liitettyjä luonnehdintoja. Tutkimusaineistossa esiintyviä päihdetyön keskeisiä toimijoita ovat päihdekuntoutujat, päihdehoitoklinikoiden työntekijät, päihdekuntoutujan läheiset, vertaistukitoiminnan osallistujat ja muissa sosiaali- ja terveysalan yksiköissä työskentelevät ammattilaiset. Tutkimus osoittaa, että niin sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden kuin päihdekuntoutujien ja heidän läheistensäkin tiedossa ja osaamisessa voidaan tunnistaa sekä avoimen että suljetun asiantuntijuuden piirteitä. Tietyt asiantuntijuustyypit eivät ole sidottuja tiettyihin toimijoihin. Dialoginen ja jaettu asiantuntijuus yhdistää suljetun, avoimen ja kokemuksellisen asiantuntijuuden. Kokemukset muovaavat sekä ammattilaisten että päihdekuntoutujien asiantuntijuutta. Päihdehoitoklinikoilla eri toimijoiden tiedon ja osaamisen tyyppejä yhdistellään joustavasti, päihdekuntoutujan tavoitteita tukeviin ratkaisuihin tähdäten. Tämän tutkimuksen valossa voidaan kysyä, millaisia asioita päihdehoitoklinikoiden asiantuntijuudessa halutaan vahvistaa. Yksi mahdollisuus on kiinnittää huomiota siihen, että ammattilaistenkin asiantuntijuudessa on kokemuksellinen ulottuvuus. Kokemusasiantuntijuuden käsitteellä ei ole vankkaa teoreettista perustaa, joten siitä tarvitaan lisää tutkimusta. Tämän tutkimuksen tulokulma rajautuu päihdehoitoklinikoiden työntekijöiden näkemyksiin. Päihdehoitoklinikoiden asiantuntijuutta koskevan kuvan tarkentamiseksi tarvitaan muiden toimijoiden, erityisesti päihdekuntoutujien näkökulmaa.
  • Kämäri, Hannu (2017)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli luoda referenssiarkkitehtuuri Big Data -teknologioita hyödyntäen sensoridatan vastaanottamiseksi ja käsittelemiseksi. Luotavan referenssiarkkitehtuurin oli tarkoitus laajentaa olemassa olevaa tietoarkkitehtuuria sensoriaineiston käsittelyn vaatimilla komponenteilla. Nykyinen tietoarkkitehtuuri koostuu operatiivisesta tietokannasta ja tietovarastosta, johon tiedot historioidaan raportoinin tarpeisiin. Toiminnallisena taustana muutokselle on ympäristöterveydenhuollon järjestelmäuudistus. Uuden järjestelmän yhdeksi tavoitteeksi on asetettu sensoridatan käytön lisääminen. Elintarviketurvallisuuden osalta ilmeisin vaihtoehto on Eviran asiantuntijoiden mukaan ravintoloiden kylmätilojen lämpötilan ja kosteuden mittaaminen. Sensoriaineistoa arvioitiin tulevan niin paljon, että sen käsittely ei tietoarkkitehtuurin nykyisillä ratkaisulla olisi mahdollista. Tapauksen pohjalta luotiin vaatimusluettelo ja sen tueksi kerätiin olennaiset kohdat nykyisen järjestelmätoimittajan arkkitehtuuriperiaatteista. Ratkaisua haluttiin etsiä Big Data -teknologioista ja erityisesti reaaliaikaiseen tiedonkäsittelyn mahdollistavista tietovirtojen käsittelyyn suunnatuista teknologioista. Työ on luonteeltaan konstruktiivinen. Siinä luotiin referenssiarkkitehtuuri, joka arvioitiin DCAR-mentelmällä. Arkkitehtuurin rakentamista taustoitettiin teknologiakartoituksella tietovirtojen käsittelyyn tarkoitetuista Big Data -teknologioista. Referenssiarkkitehtuuri kuvatiin JHS-179 -standardilla. Toteutettu kokonaisuus sisältää kuvaukset toiminta, tieto-, tietojärjestelmä ja teknologia-arkkitehtuureista.
  • Koivisto, Matti (2015)
    Helsingin yliopiston valtiotieteellisen- ja lääketieteellisen tiedekunnan poikkitieteellisenä yhteistyönä toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin lapsuusiän syövän kohdanneiden perheiden verkon käyttöä ja sen merkitystä lapsen sairastumisen jälkeen. Lapsuusiän syöpä on iso muutos koko perheelle ja sen erityispiirteinä ovat pitkät eristysajat, sairaalasidonnaisuus ja vielä hoidon jälkeenkin jatkuva tiedon tarve. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, näkevätkö perheet verkon tarjoavan apua näihin haasteisiin, vai koetaanko verkkoviestinnän vaikutukset negatiivisina esimerkiksi harhaanjohtavan tiedon ja ahdistavien vertaiskokemusten takia. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytettiin terveysviestinnän laajemmin ymmärrettyä tutkimusaluetta sekä Sinikka Torkkolan väitöskirjassaan kehittelemää terveyden ja sairauden kolmen ulottuvuuden käsitettä, jossa terveys ja sairaus jaetaan lääketieteelliseen tautiin, subjektiiviseen kokemukseen ja terveyden ja sairauden sosiaaliseen järjestykseen. Tutkimus toteutettiin terveysviestinnän teorian ja aikaisemman internetin terveysviestinnän tutkimuksen pohjalta rakennetuilla verkkokyselylomakkeilla, jotka suunnattiin Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lastenklinikalla vuosina 2009 – 2012 hoidetuille syöpäpotilaille ja heidän perheenjäsenilleen. Kyselyyn vastasi kevään ja alkukesän 2014 aikana 30 huoltajaa, kahdeksan potilasta ja neljä sisarusta. Verkon käyttö sekä lisääntyi, että muuttui tärkeämmäksi suurella osalla vastanneista sen jälkeen, kun syöpä perheessä oli todettu. Huoltajien kohdalla korostui lääketieteellisen taudin ulottuvuuteen liittyvä tiedonhankinnan merkitys: verkkoa käytettiin tukemaan terveydenhuollon ammattilaisilta saatua tietoa. Verkosta löydettyä tietoa pidettiin pääasiassa luotettavana, eikä harhaanjohtavaa tai vääristävää tietoa pidetty isona ongelmana. Verkon merkitys ja tärkeys korostui eniten niillä huoltajilla, jotka hakivat aktiivisesti vertaistukea verkosta. Erityisesti syöpävanhempien Facebook-ryhmät osoittautuivat tärkeiksi paikoiksi jakaa terveyden ja sairauden subjektiivisen kokemuksen ulottuvuuteen liittyviä tuntoja. Myös osa potilaista haki tukea verkon yhteisöpalvelujen avulla. Potilailla ja sisaruksilla tiedonhankinnan merkitys ei ollut yhtä suuri, kuin huoltajilla. Heillä korostui terveyden ja sairauden sosiaalisen järjestyksen ulottuvuuteen kuuluva yhteydenpito läheisiin ja verkkopelien pelaaminen, joka saattaa tarjota mahdollisuuden toimia osana normaalia kasvavan nuoren yhteisöä sairaudesta huolimatta. Verkko tarjoaisi myös mahdollisuuden etäopiskelulle ja yhteydenpidolle kouluyhteisöön sairaalajaksojen aikana, mutta verkon hyödyllisyys koulunkäynnin apuna jakoi sekä potilaita että huoltajia. Erityisesti huoltajat nostivat vastauksissaan useimmin esiin verkon perinteisen käyttötarkoituksen yksisuuntaisen tiedon lähteenä, mutta mitä nuorempi huoltaja oli, sitä todennäköisemmin vuorovaikutteinen viestintä ja yhteisöpalveluista saatava vertaistuki nousi vastauksissa sen rinnalle. Väestötason trendit ja teknologian kehitys antavat olettaa, että verkon merkitys tiedon ja tuen lähteenä potilaiden ja omaisten keskuudessa tulee kasvamaan jatkossa.
  • Sutinen, Saila (2022)
    Suun terveydenhuollon rooli lasten kaltoinkohtelun tunnistamisessa on noussut alan kotimaiseen keskusteluun viime vuosina. Toistuvat poisjäännit saattavat kertoa perhe-elämän ongelmista, joihin tarvitaan lastensuojelun puuttumista. Lisäksi vastaanotolla voidaan havaita esimerkiksi väkivallan kliinisiä merkkejä, suun kotihoidon laiminlyöntiä tai ongelmia vuorovaikutuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa suun terveydenhuollon tekemistä lastensuojeluilmoituksista. Aineistona on 37 suun terveydenhuollon tekemää lastensuojeluilmoitusta, jotka on kerätty kahden kunnan alueelta kahden vuoden ajalta (2017-2019). Tutkimus on laadullinen, ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysiä ohjasi tulkintakehys, jonka mukaan huoli on asiakastilanteessa syntyvä työntekijän subjektiivinen näkemys. Ymmärrys perustuu kognitiivisesta, emotionaalisesta ja moraalisesta elementistä muodostuvaan intuitiiviseen kuvaan. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen on huolen ilmaisemisen keino. Se on osa lastensuojeluasiakkuuden määrittelyn prosessia, jota niin ikään ohjaavat erilaiset kognitiiviset, emotionaaliset ja moraaliset tekijät. Tutkimuskysymykseni on: Miten huolen syntymisen kognitiivinen, emotionaalinen ja moraalinen elementti näkyvät suun terveydenhuollon tekemissä lastensuojeluilmoituksissa? Kognitiivinen elementti korostuu teksteissä. Lähes kaikissa tilanteissa on kyse siitä, ettei lasta ole tuotu hammashoitovastaanotolle tilanteessa, jossa hoidon tarvetta on. Väkivallan kliinisiä merkkejä ei mainittu teksteissä lainkaan. Monet aineistossa esiintyvät perheeseen liittyvät asiat ovat sekä hampaiden karioitumisen että lasten kaltoinkohtelun tunnettuja riskitekijöitä. Emotionaalisten tekijöiden ilmaisut kuvaavat esimerkiksi työntekijän pelkoa, huolta ja turhautumista. Moraalisen elementin ilmauksissa ovat keskeisiä kuvaukset vääryyden tapahtumisesta sekä ilmoittajan kuvaama avun tarve tilanteessa, jossa ilmoittaja ei pysty omaa tehtäväänsä suorittamaan. Perhetilanne, suunhoitotottumukset, vastaanotolta poisjäänti ja hampaiden karioituminen näyttävät muodostavan monimutkaisen syy-seuraussuhteiden verkoston, jolla on yhteyksiä moniin yhteiskuntaan, perheeseen ja yksilöön liittyviin tekijöihin. Moniammatillista yhteistyötä tarvitaan sekä aiheen tutkimukseen että käytännön työhön. Ammattilaisia tulisi kouluttaa tunnistamaan tilanteet ja raportoimaan ongelmista lastensuojeluviranomaisille. Toisaalta palvelujärjestelmässä tulisi tunnistaa perheiden kuormittuneisuuteen liittyvät riskit myös suun terveyden kannalta. Huolen herääminen lapsen hyvinvoinnin vaarantumisesta on tunteita herättävä ja moraalisesti velvoittava tilanne, joka eroaa normaalista vastaanottotyön arjesta.
  • Tiilikainen, Johanna (2015)
    Objectives. Health Education has been a subject within the general studies group of exams in the matriculation examination, since spring 2007. The exam has been criticized for being easier than other subjects offered, and has gained a reputation with the students for being a subject in which they can obtain good grades with comparatively little effort, to other subjects. In the upper secondary school curriculum, the subject of sex education is integrated into health education. This study examines how the knowledge provided by formal learning, is in addition supplemented by knowledge gained from informal learning and incorporated into the students answers for the Health Education matriculation examination. The aim of this study is to find out what kind of information the candidates' answers are reflecting: is the used knowledge based on formal knowledge and sex education or informal learning. Methods. The research approach of this study was qualitative. The research data consisted of 66 essays completed as test answers in the 2011 matriculation examination for Health Education, within the general studies group of subjects. The task for the candidates was to explain the changes in Finnish sexual culture in the last four decades. The data was analyzed by qualitative content analysis, which was guided by the theory and the collected qualitative material. Results and conclusions. The results showed that in the research data, the knowledge based on informal learning was more obvious than information provided by formal learning. In the result section, essays were divided into two different categories based on candidate's scores. 73% of all responses were placed in the lower rating category. From these responses, only 31% expressed information based on formal learning. The unifying feature of the informal learning based explanations was an attempt to argue the changes in sexual culture with personal opinions, incorrect interpretations and incorrect information.
  • Kurikka, Johanna (2019)
    The research develops a teaching method to increase students' self-direction in handicraft education. The purpose is to determine whether regular exercise of mindfulness increases the self-direction of the students. Research has emerged from the need for practice. Previous studies have shown that mindfulness affects self-directedness. Mindfulness is associated with better performance-oriented self-direction (Howell & Buro, 2011). Mindful-ness exercises develop children's concentration, stress management, self-directedness and self-awareness. In addition to self-directedness, mindfulness promotes socio-emotional un-derstanding and positive attitude. (Schonert-Reichl & Lawlor, 2010.) The study was conducted as a qualitative desing-based research. Ten seventh grade students participated in the study. The study involved an 8-week conscious presence intervention in craft education. The data were collected by observing students during the interventi-on and by a self-direction questionnaire before and after the intervention. The analysis was carried out as a theory-based content analysis. The analysis used an observation diary and a self-directed questionnare based on Alanen's (2014) self-directed themes. These themes include mastering the language of the craft, taking responsibility for the craft process, courage in action, and working fluency. The intervention in the study had a positive impact on the students' work flow. According to the study, the mindfulness exercises had a positive effect on the start of the students' craft classes. Pupils began to work in a more self-directed way after practicing mindfulness exercises. Based on this, exercises can be used in craft teaching to streamline the beginning of lessons. This study could not reliably determine the effect of the exercises on the students' self-directedness other than on board the lessons.
  • Särkkä, Hanna (2015)
    Mindfulness is regarded as the cognitive ability of being aware of what is happening at the moment, without judging or trying to reach certain goals (e.g. Napoli, 2004). Mindfulness as a part of school teaching is discussed more and more, but there is still only little academic research on the topic (Burke, 2009). Mindfulness meditation practices have been proved to positively change brain function (Davidson et. al., 2003), and to increase mental well-being, learning and self-acceptance (Grossman et. al. 2004; Chiesa, Calati & Serretti, 2011; Carson & Langer, 2006). In addition, mindfulness as a part of teaching can help pupils to discard the mindless way of learning, which restricts learning and the perception of new information (Langer, 2000). A few pilot studies have been conducted in the United States (Napoli, Krech & Holley, 2008; Flook et. al., 2010), which gave the base for this study. The aim of this study was to run a pilot study on using mindfulness meditation practices in primary school teaching, and to find out the success and usability of the method according to the experiences of the pupils and the teacher. The research questions are: 1) How did the pupils experience the mindfulness meditation practices? 2) How did the teacher evaluate the experiment and the usability of the method in class? 3) What did the experiences of the pupils and the teacher, as well as observation, reveal on the success of the experiment and on the usability of the method at school? The data of the study was gathered in a sixth grade class in primary school. 17 of the 24 pupils in the class participated in the study. The pupils took part in mindfulness meditation practices twice a week for a month. After the practices they answered a short questionnaire, and after the last practice a longer questionnaire. The teacher answered to an e-mail interview in the beginning of the study and another one at the end. Additional data was gathered by observing in the classroom. The data was arranged by using the methods of content analysis, and analyzed by the methods of discourse analysis, using also some methods of narrative analysis. The practices regarded mostly as a positive, or at least a neutral experience. Both the pupils and the teacher used a discourse that referred to achieving in school world, on the other hand both of them also spoke of the practices as a way of relaxing and finding peace of mind at school. The pupils also reported they were experiencing something new and strange, and some of them expressed need of speaking out their feelings and thoughts. The teacher regarded the practices more as a way of getting in touch with one's inner self rather than as a way of activating attentiveness. She tended to avoid the practices in restless situations in class, even though in her opinion the method was useful and meaningful in general. The results reveal the need for mindfulness practices in schools for discarding the mindless approach to studying as something boring, which would open new possibilities for multi-dimensional learning. In addition, mindfulness practices may serve as a method in processing feelings. For best results, the teachers using the method should be given enough information on the versatility and the benefits of mindfulness meditation practices.
  • Hämäläinen, Karla (2017)
    Goals The subject of the study is teachers' perceptions and experiences in teaching mindfulness at schools. The study focuses on showing both the teachers' experiences in teaching mindfulness as a part of everyday school life and the possible effects they have observed in their students behavior and learning because of using mindfulness and alike exercises. The purpose of the study is to find out whether mindfulness is a suitable method to be used in the school context. Earlier studies show that mindfulness affects on a person's cognitive processes by changing their brain structure. There has also been criticism towards these results' reliability. This thesis explores this particular framework and tries to increase knowledge of applicability of this method in school context by finding out teachers' experiences related to use of mindfulness exercises with students. Methods An electronic questionnaire including open questions related to study theme was created for data collection purpose which was conducted between February and April 2017. Thirteen teachers with previous experience in using mindfulness with students participated in this survey study. The gathered data was analyzed by qualitative content analysis method. Results and conclusions The results show that teachers find finding a right type of exercise, building a functional group, students' orientation, teachers' role and the supporting attitude of those people belonging to near environments important in teaching mindfulness at schools and issues dealing with time management as a negative aspect. The results also show that the teachers' experiences on mindfulness effects were mainly positive, including the relaxation and increased efficiency in studying of students as well as improvement of emotional skills and social skills.
  • Hietapakka, Marke (2020)
    In Helsinki Medical school, half of the students experience lot of stress during their studies. Earlier inter-national research shows that university students wellbeing can be improved with practicing mindfulness skills, but in Finland there are fewer studies in this topic. Research on mindfulness trainings effects on different study programs, age-groups and genders are also missing. The aim of this study was to find out, if practicing mindfulness is linked to better wellbeing in university students in Helsinki Medical school. Other aim was to find out and there some effect concerning study program, gender, age, the amount of mindfulness training or earlier mindfulness background. The study was randomized controlled trial research with intervention- (N=52) and control group (N=35). Intervention group practiced mindfulness skills on different methods and control group had sup-port as usual from the university. The measures were gathered with online questionnaire in the in the baseline and at the end of the study (5-8weeks). T-test was used to analyze changes between baseline and finish measurements. Repeated ANOVA was used to measure intervention effect. The overall wellbeing in the intervention group did not change during the intervention. Whereas in control groups wellbeing decreased statistically significantly in almost every variable. It is possible, that mindfulness training helps to prevent increase of stress levels. There was seen decrease in subjective wellbeing in both groups, but in the intervention group the decrease was significantly less (p= 0.03, η2 =.053). The intervention effect size (η2) was small. In intervention group there was a significant differ-ence between medical and dentistry students and psychology and logopedics student’s subjective wellbe-ing (p=0.037, η2=.084). There was a moderate intervention effect (η2). Medical and dentistry students experienced more effect from the intervention. Due to small amount of the study subjects, results are di-rectional. The results support the earlier findings where mindfulness has effect on wellbeing. Methods based on mindfulness training should be studied more to find out cost effective and preventive ways to support medical student’s wellbeing. More research is also needed to find out the best methods for different genders, age groups and students from different study programs.