Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Anttila, Jutta (2024)
    Kiinnostuksen yrityksen kestävyyttä kohtaan voidaan katsoa lisääntyneen merkittävästi viimeisen kahden vuosikymmenen aikana (Meuer, Koelbel & Hoffman, 2019). Kiinnostus on kasvanut sellaisten maailmanlaajuisten ongelmien kuten ilmastonmuutoksen johdosta, mutta myös siksi, että kansa odottaa yritysten tarjoavan ratkaisuja näihin ongelmiin (Benn, Edwards & Williams, 2014). Yrityksen kestävyyteen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joista yksi keskeisimmistä on kestävyyden määritelmään ja mittaamiseen liittyvä epämääräisyys. Se on yksi niistä tekijöistä, jotka monimutkaistavat ja hidastavat yritysten kehitystä kohti kestävää toimintaa ja vihersiirtymää. Viime vuosina yhteisymmärrys on kuitenkin kasvanut ja kestävyyden jako kolmeen ulottuvuuteen, eli taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen, voidaan katsoa olleen ollut 1990-luvulta alkaen yleisin filosofia yritysmaailman kestävyydessä (Caradonna, 2022, s. 171-172). Käytännössä sitä ei kuitenkaan voida edelleenkään pitää itsestäänselvyytenä, mitä tulee yritysten harjoittamaan raportointiin ja mittaamiseen, sillä yhä edelleenkään ei ole olemassa yleistä standardia, jota kaikki yritykset noudattaisivat. Tämän tutkimuksen on tarkoitus lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä liittyen yritysten harjoittaman kestävyysraportoinnin monimuotoisuuteen ja haasteisiin. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa keskitytään termien vastuullisuus ja kestävyys historiaan ja nykytilaan. Toisessa osassa käydään läpi kestävyyden mittaamista ja raportointia sekä muutamia yleisimpiä kestävyysstandardeja, joita tutkimuksen aineiston yritykset sekä yritykset yleisesti käyttävät kestävyysraporteissaan. Viimeinen teoriaosuus puolestaan käsittelee vahvan ja heikon kestävyyden käsitteitä sekä yrityksen kestävyyden tasoja. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin: 1. Onko eläinperäisen ja kasviperäisen maitoalan yritysten kestävyysraporteissa käytetyissä raportointistandardeissa eroja? 2.Ilmentävätkö eläinperäistä ja kasviperäistä maitoa valmistavat yritykset raporteissaan vahvaa vai heikkoa kestävyyttä, ja mikä on yritysten kestävyyden taso? Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kahden ruotsalaisen maitotuotteita valmistavan yrityksen, Arlan ja Oatlyn, yritysvastuu- ja kestävyysraporteista aikajaksolta 2018-2022.Yritykset eroavat toisistansa siinä, että Arla valmistaa eläinperäisiä maitotuotteita ja Oatly puolestaan kasviperäisiä. Raporttien analysointiin ja vertailuun on käytetty kriittistä sisällönanalyysiä, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kriittisellä sisällönanalyysin menetelmällä voidaan analysoida dokumentteja, kuten raportteja, systemaattisesti ja objektiivisesti. Sen avulla tutkittava aineisto ja siinä esiintyvä ilmiö kuvataan sanallisesti tiivistetyssä muodossa johtopäätösten tekemistä varten. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eläinperäisen ja kasviperäisen maitoalan yritysten raportoinnissa on eroja, mitä tulee käytössä olevien kestävyysstandardien määrään ja raporttien ilmentämään yrityksen kestävyyden tasoon. Tutkimuksen tuloksien pohjalta voidaan sanoa, että tutkimuksen kohteena oleva eläinperäisen maitoalan yritys käytti määrällisesti enemmän kestävyysstandardeja, mutta sen määrittelemä kestävyyden taso oli alhaisempi verrattuna kasviperäisen maitoalan yritykseen, joka puolestaan käytti vähäisempää määrää kestävyysstandardeja mutta jonka määrittelemä kestävyyden taso oli korkeampi. Toisaalta myös yhteneväisyyksiä havaittiin: raportointi oli systemaattista, eli molemmat yritykset raportoivat ympäristöllisestä ja sosiaalisesta ulottuvuudesta ja käytössä oli esimerkiksi samoja kestävyysstandardeja. Hankalaa tulosten muiden samalla tai eri toimialalla toimivien yritysten raportointiin vertailusta ja suhteuttamisesta teki vastaavien tutkimusten vähäisyys. Tutkimustulosten vahvistamiseksi aiheesta tulisi tehdä lisää tutkimusta, niin yritysten sisäisistä kestävyyskäytännöistä kuin raportoinnistakin, jotta parhaat kestävyys- ja raportointikäytännöt löydetään ja niitä voidaan kehittää entistä toimivammiksi ja kestävyyteen ohjaaviksi.
  • Minkkinen, Alex (2023)
    Tutkielma tarkastelee vastuullisuuden mittaamista liiketoiminnassa ja strategisessa yhteistyössä elintarvikealalla. Vastuullisuus on noussut merkittäväksi keskusteluaiheeksi sidosryhmien keskuudessa, mikä on vaikuttanut organisaatioiden käyttäytymiseen ja toimitusketjujen väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan minkälaisia vastuullisuuteen liittyviä raportointimenetelmiä ja periaatteita organisaatiot soveltavat elintarviketeollisuudessa. Lisäksi tutkitaan minkälaiset tekijät kannustavat yrityksiä ja yhteistyökumppaneita investoimaan vastuullisuusohjelmiin. Vastuullisuus sisältää monenlaisia käsityksiä ja tulkintoja tutkijoiden keskuudessa, mikä tekee vastuullisuuden tarkastelusta haastavaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin useita tieteellisiä artikkeleita ja viitekehyksiä, jotka täsmentävät minkälaisia vastuullisuuden periaatteita käytetään organisaatioissa ja strategisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa. Tutkimuksen lähestymistapana sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa organisaatioiden asenteista ja kokemuksista. Haastatteluissa keskityttiin havaitsemaan, minkälaisia vastuullisuuden mittareita, periaatteita ja strategista yhteistyötä harjoitetaan yritystoiminnassa. Haastateltavat valittiin kahdeksasta organisaatiosta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen koko, osaaminen ja resurssit vaikuttavat vahvasti yrityksen arvoissa, periaatteissa, viestinnässä ja strategiassa. Suuryritykset kiinnittävät enemmän huomiota vastuullisuuden mittareihin, joita pyritään hyödyntämään strategian suunnittelussa ja liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa yritysten pitäisi osata integroida tehokkaammin vastuullisuusteemat strategiaan. Liiketoiminnan strategiassa tulisi huomioida taloudelliset ja ei-taloudelliset ulottuvuudet. Vastuullisuus tulee vaatimaan organisaatioilta enemmän osaamista ja resursseja, koska sidosryhmien vaatimukset ja lainsäädäntö tulevat todennäköisesti tiukentumaan tulevaisuudessa. Olennaista vastuullisuudessa ja strategisessa yhteistyössä on hyödyntää tutkimuksen mukaan erilaisia digitaalisia apuvälineitä toimitusketjussa, jonka avulla pystytään edistämään kommunikaatiota, läpinäkyvyyttä, tiedonjakoa ja luotettavuutta.
  • Harvala, Iida (2023)
    Responsibility and responsible consumption can be seen as one of the trends in consump-tion these days. The definitions and experiences of responsibility are diverse and extensive which can affect the actual consumption habits. The purpose of this study is to analyze what kinds of ideas consumers have about responsibility and what they consider as responsible consumption. The study also examines factors that influence consumption decisions. In addition, the study aims to explore how consumers' efforts to consume responsibly and their actual consumption behavior differ from each other. The method applied in this study is qualitative and the data was collected through interviews. Before participating in the interview the participants had kept a consumption diary in which they had written down forty products they had purchased. In the interview, these products were used as stimuli, on the basis of which the discussion about responsibility took place. Nine young adults between the ages of 24 and 35, who all are employed, participated in the study. The material was analyzed using material-based content analysis. The results of the study indicated that the key responsibility factors were the locality of the products, necessity, durability, recyclability, healthiness, and the animals’ and workers’ conditions. The basis of responsible consumption was considered to be needs-based consumption, which is based on the information about how to consume responsibly. According to the results of the study, the most significant factors behind the consumption decision were money, product characteristics such as taste and quality, and locality. The decisions were also influenced by factors that strongly rely on responsibility, such as preventing food waste and reducing meat consumption. Also, the decisions were guided by the interviewees' own preferences, habits, and needs. The study also showed that responsibility was considered important and the general experience was that responsibility is realized moderately in one's own consumption. However, money, ignorance, and own habits were felt to be the biggest obstacles to more responsible consumption.
  • Liimatainen, Minna (2019)
    Ilmastonmuutos ja globalisaatio ovat johtaneet sellaisiin toimintaympäristön muutoksiin, että yritysten on pakko ottaa vastuullisuuteen liittyvät asiat huomioon toiminnassaan. Myös kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota tuotteiden ympäristöystävällisyyteen, eettisyyteen ja terveellisyyteen. Tässä tutkimuksessa selvitetään sitä, millainen merkitys ja erityisesti strateginen merkitys vastuullisuudella on suomalaisissa elintarviketeollisuuden yrityksissä. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä asiat yritysten vastuullisuustyössä painottuvat ja millaisia erot ovat, mikä yrityksiä motivoi vastuulliseen toimintaan, millaisia haasteita yritykset näkevät vastuullisuustyössä olevan tulevaisuudessa sekä sitä, millaiselle tasolle yritysten ja niiden vastuullisuustoimintojen vastuullisuus voidaan luokitella. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kymmenen elintarviketeollisuusyrityksen yritysvastuuraporteista, joiden lisäksi haastateltiin asiantuntijoita neljästä yrityksestä. Sekä yritysvastuuraporttien että haastattelujen sisältö analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimuksesta selvisi, että vastuullisuus on osa yritysten jokapäiväistä toimintaa ja niin sitoutuneena yrityksen toimintaan, että sitä pidetään jopa itsestään selvyytenä, toimintaedellytyksenä toimia markkinoilla. Vastuullisuuden katsotaan olevan pitkällä aikavälillä hyödyllistä liiketoiminnalle. Vastuullisuudella on mahdollista vahvistaa eri liiketoiminnan osia, kuten brändimielikuvaa, yrityksen mainetta ja tuotteiden laatua. Lisäksi vastuullisuus voi toimia katalysaattorina prosessi- ja tuoteinnovaatioihin sekä pitkällä aikavälillä säästää resursseja ja siten tuottaa myös taloudellisia säästöjä. Vastuullisuudella on merkittävä strateginen rooli myös riskien hallinnassa. Yritysten on pidettävä huoli siitä, että kaikista vastuullisuuden osa-alueista: ympäristövastuusta, taloudellisesta vastuusta ja sosiaalisesta vastuusta huolehditaan, mutta niiden kannattaa valita toimintansa ja sidosryhmiensä kannalta olennaisimmat, strategisesti merkittävät vastuullisuusteemat, joihin keskittyä sekä toiminnassa että viestinnällisesti. Yritykset toimivat vastuullisesti, koska sidosryhmät ja lainsäädäntö sitä edellyttävät, mutta ulkoisten ajurien lisäksi vastuullisuus voi kummuta myös yrityksen sisältä, sisäisistä sidosryhmistä. Yrityksiä motivoi vastuulliseen toimintaan niin sidosryhmien vaatimukset kuin johdon ja työntekijöiden arvot ja yrityksen sisäinen tahtotila. Yritykset kokevat hyvin tärkeänä sen, että sidosryhmille tärkeät vastuullisuusteemat otetaan strategiassa huomioon, mutta myös yrityksen sisäistä halua toimia vastuullisesti pidetään merkittävänä tekijänä vastuullisuuden edistämisessä. Yritykset etsivät ja tunnistavat toiminnassaan aktiivisesti vastuullisia kilpailuetuja ja myös luovat kokonaan uusia kilpailuetuja, niin vastuullisilla tuote- kuin prosessi-innovaatioilla. Erityisesti sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu toimivat uusien kilpailuetujen lähteenä, kun taas taloudellisen vastuun rooli on enemmän yrityksen perustehtävien ja sidosryhmien vaatimusten ja odotusten täyttämisessä. Kun vastuullisuuden avulla luodaan uusia kilpailuetuja, myös sidosryhmäviestinnän merkitys korostuu. Vastuullisuustyön tulevaisuuden haasteina yritykset näkevät ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien riskien arvioinnin, toimitusketjujen hallinnan erityisesti riskimaista hankittaessa sekä vastuullisuudesta viestinnän. Vastuullisuuden toteuttaminen vaatii yrityksiltä paljon työtä ja resursseja, mutta yritykset kuitenkin katsovat vastuullisen toiminnan olevan pitkällä aikavälillä liiketoiminnalle hyödyllistä ja kannattavaa.
  • Vilja, Jaakko (2014)
    Poliittinen ajattelu linkittyy aina vähintäänkin implisiittisesti johonkin ajatukseen ihmisten yhteistoiminnan lainalaisuuksista. Erityisesti erilaisia hierarkiattomia tulevaisuuksia hahmotelleet anarkistit ovat joutuneet ottamaan kantaa siihen miten ja miksi ihmiset toimisivat tarkoituksenmukaisesti yhdessä ilman valta-asetelmien asettamia raameja. Oman ongelmansa yhteistyön ajattelemiseen tuo monien anarkistien ilmaisema epäluulo moraalisia kannanottoja kohtaan. Puhe moraalista koetaan yksilön vapautta rajoittavana. Mutta millaisilla perusteilla anarkistista poliittista toimintaa voisi perustella, ellei sitten jossakin mielessä moraalisilla perusteilla? Mihin valta-asetelmien vastaista argumenttia on pohjattu anarkismin historiassa ja miten nuo argumentit ovat liittyneet eettisen toimijan rooliin? Tässä tutkielmassa esittelen kolmen eri tavalla anarkistisen ajattelijan poliittista teoriaa yksilön eettisen aseman näkökulmasta. Olen valinnut tarkoituksellisesti mahdollisimman erilaiset ajattelijat tarkastellakseni erilaisia mahdollisuuksia lähestyä yksilön aseman ongelmaa. Lopuksi esittelen oman ajatukseni siitä, miten etiikan rooli olisi mahdollista nähdä samankaltaisena käsiteltyjen ajattelijoiden ajattelussa heidän poliittisen ajattelunsa erilaisuudet säilyttäen. Tutkimani ajattelijat ovat anarkismin kantaisä Pierre-Joseph Proudhon (1809–1865), jonka ajattelu keskittyi yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon; Max Stirner (1806–1856), jonka ajattelua voisi kutsua ääri-individualistiseksi; ja Simon Critchley (1960-), jonka anarkismi pohjaa levinasilaiseen etiikkaan.
  • Takki, Laura (2021)
    Tutkimuksen tavoite on laadullisin keinoin ymmärtää Päijät-Hämeen alueelta ponnistavien suomalaisyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielmaa kirjoitettaessa Lahti toimii vuoden 2021 EU:n ympäristöpääkaupunkina ja viestii kestävyydestä näkyvästi. Samaan aikaan paikallisten yritysten kestävyysajattelu ja vastuullisuusviestinnän taso on jäänyt osin epäselväksi. Vastuullisuusviestintä on sen kohtalaisen pitkästä tutkimustaustasta huolimatta edelleen vaikeasti määriteltävä viestinnän laji, joka elää ja muuttuu aikansa ja ympäröivän yhteiskunnan mukana. Tutkimusta varten haastateltiin 14 henkilöä kuudesta suuresta ja seitsemästä keskisuuresta yrityksestä. Suuri osa haastatelluista yrityksistä on perheomisteisia. Laadullisen sisällönanalyysin avulla analysoitiin vastuullisuusviestintää viiden eri tutkimuskysymyksen kautta: 1) millainen asema viestinnällä koetaan olevan vastuullisuudessa, 2) millaisia motiiveja vastuullisuusviestinnälle kuvataan, 3) millaista vastuullisuusviestinnän strategiaa yrityksen sidosryhmäajattelu kuvastaa, 4) mikä vastuullisuusviestinnässä koetaan haastavaksi sekä 5) miten yrityksen koko, omistuspohja, markkina ja paikallinen yrityskulttuuri heijastuvat sen tekemään vastuullisuusviestintään? Viestinnän asemaa organisaatiossa tarkastellaan viestinnän maturiteetin teorian valossa. Vastuullisuusviestinnän strategisuutta puolestaan tarkastellaan sidosryhmäajattelun kautta, josta on erotettavissa informointiin, reagointiin ja osallistavuuteen perustuvat viestinnän strategiat. Tulosten perusteella viestinnän tärkeys osana organisaation vastuullisuutta tunnistetaan, mutta sen toteutuminen osaksi toimintaa on yhä kesken. Viestintä on harvassa yrityksessä moniäänistä ja sekä sisäisiä että ulkoisia sidosryhmiä osallistavaa. Vastuullisen toiminnan ja siitä viestimisen taustalla oleva motiivi on usein kilpailukyvyn säilyttäminen markkinoilla. Suuri osa yrityksistä vaikuttaa reagoivan vastuullisuusviestinnällä sidosryhmien paineeseen päästäkseen omiin tavoitteisiinsa. Lisäksi kuluttajamarkkinoilla toimiviin yrityksiin kohdistuu laajempaa ja julkisempaa painetta vastuullisuusviestinnälle, kun taas teollisuudessa vastuullisuusviestinnällä pyritään mukautumaan asiakasyrityksen vaatimuksiin. Tutkimustulokset vahvistavat perheyrityksillä olevan paljon vastuullisia piirteitä, mutta ne viestivät siitä vähänlaisesti. Perheomisteisuus osoittautuu yrityskulttuurin kannalta yhtenäistäväksi tekijäksi muuten erilaisten yritysten kesken. Suurilla yrityksillä vastuullisuudesta saatetaan raportoida osana yrityksen strategiaa, kun taas pienemmät yritykset toteuttavat vastuullisuutta hyvin arkisessa toiminnassa. Suurimmaksi haasteeksi koetaan mediakentän polarisoituminen ja julkisen keskustelun mustavalkoistuminen. Haastatellut näkevät suomalaisyritysten olevan kansainvälisessä vertailussa maailman vastuullisimpia, minkä vuoksi julkishallinnon kiristyvät vaatimukset vastuullisuuden näytöistä turhauttavat. Tutkimus tuo osaltaan lisäymmärrystä yritysten vastuullisuusviestintään liitetyistä käsityksistä tiettyyn paikalliskulttuuriin sidottuna. Lisäksi tutkimus tuo esiin, miten yritysten toimintaympäristö ja konteksti vaikuttaa niiden tekemään vastuullisuusviestintään. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sisäisesti viestitty vastuullisuus on vaikea saada vastaamaan ulkoisten sidosryhmien kokemaa vastuullisuutta, ja että vastuullisuusviestintä on yhä monelle yritykselle kuormittavaa ja turhauttavaa. Jatkossa tulisi tutkia lähemmin sitä, miten yritysten ja kriittisten sidosryhmien välistä yhteisymmärrystä voitaisiin parantaa.
  • Staff, Domna (2021)
    Corporate responsibility has become an increasingly important objective, and its role as a part of company’s strategy has enhanced. The discussions around the topic have heated and failure to take responsibility into account can be very detrimental to the company’s reputation. Company’s accountability has been guided by regulatory means. There have been regulations in place for a longer period both in Europe and the United States, but in the emerging markets the interest around the topic is also constantly growing. The aim of the thesis was to investigate how companies’ stock prices react when they are either added to or removed from the responsibility index in the emerging markets in 2013-2020. The index under study was the Dow Jones Sustainability Emerging Markets Index (DJSI Emerging Markets), which selects annually approximately 80 best companies from the emerging markets according to RobecoSAM’s ESG criteria. In addition, the study examined whether the reactions had changed in the subsequent period 2016–2020 compared to the previous period 2013–2015. The research material was collected from the S&P Global website and, in terms of share prices, from the Orbis and Yahoo Finance databases. Data analysis was performed with R and Microsoft Excel software. Quantitative event study was used as a research method, and the data was examined by using the daily stock prices in the 21-day [-10, +10] event window. The study examined the reaction both at the time of publication of the index (publication date, when the annual content of the index is published) and at the actual time of change (date of change, when the changes in the index take effect). Based on the results, the addition to the studied index caused abnormal returns around the date of change on the two-day window [0, +1]. The observed average cumulative abnormal return (CAAR) in the event window was +0.46%. Annualized, the abnormal return would thus be approximately 57,5%. However, based on the results, abnormal returns weakened later after the event. Additionally, for the removed stocks, a negative return reaction was observed in the date of change event window [0, +1], where the CAAR was -0.37%. No statistically significant results were observed in later time windows – suggesting the presence of semi-strong market efficiency. On the publication date of the index, no statistically significant results were observed. Reactions only on the change date suggest that the addition (deletion) to the index itself does not provide the investors with new information about the stocks added (removed). Instead, the results provide evidence that the abnormal return arises from the increased trading activity of the stock.
  • Heikkinen, Markus (2019)
    Yritysvastuulla tarkoitetaan yritysten vastuuta luonnosta ja ympäristöstä, henkilöstöstä ja muista sidosryhmistä sekä pitkäjänteisestä taloudellisesta kestävyydestä. Monet näistä asioista ovat laissa säädeltyjä, mutta sen lisäksi yritykset pyrkivät monesti tekemään yli lain vaatiman minimitason. Vastuullisuudella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia mm. yrityksen maineeseen ja houkuttelevuuteen, minkä lisäksi oma henkilöstö ja muut sidosryhmät odottavat ja toisinaan jopa vaativat yrityksiltä korkeaa vastuullisuutta. Yritysvastuuta aktiivisesti ja onnistuneesti toteuttamalla yritys voi hankkia itselleen kilpailuetua ja sen myötä parantaa liiketulostaan ja nostaa arvoaan. Tässä tutkielmassa syvennyn yritysvastuuta koskevaan tutkimuskirjallisuuteen, minkä lisäksi haastattelen kahdeksaa suomalaista pörssiyritystä: Altiaa, Fiskarsia, Marimekkoa, Nestettä, NoHo Partnersia, Nordeaa, Stockmannia ja UPM:ää. Selvitän yritysten vastuullisuuden ilmenemismuotoja ja vertaan saamiani vastauksia tutkimustietoon. Näiden kahdeksan yhtiön myötä uskon saavani hyvän kuvan suomalaisten pörssiyritysten vastuullisuustyöstä, minkä avulla pyrin muodostamaan kokonaiskuvan suomalaisten pörssiyritysten vastuullisuudesta. Teorian ja käytännön välillä ei ole havaittavissa suurta ristiriitaa, vaan yritykset toimivat hyvin samalla tavalla, kuin niiden teorian mukaan kuuluisikin. Eri toimialoista ja kokoluokista johtuen yritysten kohtaamat haasteet ovat keskenään hieman erilaisia, mutta yrityksillä on kyllä myös paljon yhteisiä toimintatapoja mm. henkilöstöön liittyen. Aiemmissa tutkimuksissa Suomi ja suomalaiset yritykset ovat vastuullisuudessaan hyvällä kansainvälisellä tasolla yhdessä muiden pohjoismaiden ja pohjoismaalaisten yritysten kanssa ja tekemäni haastattelut tukevat näitä havaintoja. Haastateltujen yritysten vastuullisuustyö noudattaa pitkälti klassista ESG-jaottelua, jossa vastuullisuuden osa-alueina ovat ympäristövastuun lisäksi sosiaalinen ja taloudellinen vastuu. Keskeisimpiä vastuullisuuteen liittyviä asioita yrityksissä olivat mm. ilmastonmuutoksen torjuminen, energia- ja materiaalitehokkuus, henkilöstöstä huolehtiminen sekä alihankintaketjun tunteminen ja hallitseminen.
  • Wennonen, Selma (2014)
    Aims. This study was motivated by deliberation upon what a home economics teacher could or should be able to do to make comprehensive school to display more responsibility than now towards themselves, other people and the environment during a home economics lesson. In addition, the draft on the new comprehensive school curriculum to be introduced in 2016 encouraged me to choose the topic. It emphasizes that the pupil needs novel capabilities in studies, working life and as a member of society in general in the future. This study discusses the experiences of home economics teacher education students on responsibility education both in home economics teacher education and home economics in comprehensive school during their studies. The research questions of the study are the following: 1. What is responsibility education in home economics? 2. What kind of experiences home economics teacher students have gathered during home economics teacher education? 3. What kind of possibilities do home economics teacher students see responsibility education have a. in home economics education? b. for the students themselves as home economics teachers? Methods. Ten home economics teacher students of the Helsinki University, who are in the final phase of their studies and who have completed the required teaching trainings, were interviewed for the study. The data of the study were collected by individual interviews, which were transcribed. The material was analysed through a qualitative contents analysis. Results and conclusions. The interviewees found it difficult to recognize the concept of responsibility education in the context of home economics teacher education and home economics in comprehensive school. However, they think responsibility education is very essential in home economics. In their opinion, responsibility education consists of two major areas, teaching topic matters, e.g. ecology and cooperation and social skills. The issue is that responsibility education is too implicit both in home economics teacher education and in home economics in comprehensive school. In the home economics teacher education students' mind, the remedy could be to make responsibility education more explicit than now e.g. by reforming its contents so that it would not be so splintered. Responsibility education should more than now also be adjusted to the pupils' different stages of development in comprehensive school education.
  • Lindqvist, Ida (2022)
    Coffee is one of the largest commodities in the world and Finland is known to be a coffee nation. There are a lot of inequalities in coffee cultivation and climate change is also causing various problems now and in the future. Various organizations have sought to improve working conditions for farmers and help with the problems caused by climate change by setting up various responsibility labels and certifications. These measures aim to guarantee better wages and safer working conditions for workers. The aim of this master's thesis was to find out the grounds on which young consumers buy coffee. The study also sought to find out in what situations coffee is consumed and the importance of responsibility and sustainability labels in consumption. There has not been much research on the subject, so it is interesting to study it. In addition, sustainability is a topical and important topic to explore. The theoretical framework of the study was based on the food choice model and the model of factors influencing coffee consumption. The study was conducted as a qualitative study and a semi-structured thematic interview was chosen as the method. A total of ten people participated in the study. The participants were all 18-30 year old coffee drinkers from the Helsinki metropolitan area. Both men and women participated in the interviews. The material collected in the interviews was analyzed using thematic design. The results of the study showed that the main consumption situations were breakfast, after-meal and coffee consumed in the afternoon. In situations of coffee consumption, there was a strong emphasis on sociality and coffee was often enjoyed with others. The most important purchase criteria were the taste of the product and the price-quality ratio. Willingness to experiment was variable, and routines often strongly influenced the selection of the product. Sustainability labels were high-quality, but also more expensive products, which also affected the willingness to buy labeled products. Based on the results of this study, among young consumers, responsibility labels do not seem to play a major role in coffee selection. According to this study, young consumers would also like more information from companies about their responsibility measures.
  • Loikkanen, Kaisa (2013)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yhteiskuntavastuudiskurssi artikuloidaan UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportoinnissa. Tarkoituksena on ymmärtää, mitä asioita yhteiskuntavastuudiskurssiin liitetään ja mitä asioita rajataan sen ulkopuolelle. Yhteiskuntavastuudiskurssi ei ole koskaan valmis, vaan kyse on jatkuvasta merkityksenannosta ja diskursiivisesta liikkeestä. Yhteiskuntavastuuraportointiin ja diskurssin rakentumiseen liittyy vallankäyttöä: päätös siitä, mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta on politiikkaa. Tutkimuksen aineistona käytetään suomalaisen metsäyhtiön UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportteja vuosilta 2002 ja 2011. Tutkimuskohteeksi valittiin suuri suomalainen metsäyhtiö, koska yrityksen toiminnalla on erityisen laajat ja kansainväliset vaikutukset. Toisaalta valintaan vaikutti myös se, että suomalaisilla metsäyhtiöillä on pitkä traditio yhteiskuntavastuun toteuttamisesta. Tutkimuksen metodina käytetään laclaulaista ideologia- ja diskurssianalyysiä ja tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Archie B. Carrollin moraalisen kypsyyden yhteiskuntavastuuluokittelu, Liisa Rohwederin teoria yhteiskuntavastuun kannustimista sekä Paul J. DiMaggion ja Walter W. Powellin institutionalisoitumisteoria. Tutkimuksen mukaan UPM-Kymmene määrittelee yhteiskuntavastuun ennen kaikkea taloudellisena hyödyn näkökulmasta käsin. Yhteiskuntavastuun toteuttamisen nähdään tuovan muun muassa kilpailuetua, konkreettista taloudellisten resurssien säästöä sekä henkilöstön hyvinvointia. UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportoinnissa ajatus yhteiskuntavastuun positiivisuudesta ja hyödyllisyydestä toimii yhdistävänä tekijänä muuten hajanaisessa merkityksenannon kentässä. Yhteiskuntavastuullinen toiminta legitimoidaan taloudellisen vastuun näkökulmasta. Tarkasteltaessa UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportointia vuosilta 2002 ja 2011, nousee metsäyhtiöiden yhteiskuntavastuun traditio esille toistuvasti ja se muodostaakin yhteiskuntavastuudiskurssissa myytin aseman. UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraporteissa yhteiskuntavastuudiskurssille annetaan eri merkityksiä luomalla diskurssille sisältöä. Toisaalta yhteiskuntavastuudiskurssista rajataan ulos tiettyjä merkityksiä. Ulos rajaus voidaan tehdä artikuloinnin kautta ilmaisemalla selkeästi, mitä yhteiskuntavastuudiskurssi ei pidä sisällään. Usein kyseessä on kuitenkin ulos rajaaminen vaikenemisen kautta: yhteiskuntavastuudiskurssissa vaietaan asioista, jotka kuuluvat yhteiskuntavastuun ulkopuolelle. Laclaulaisen ideologia- ja diskurssianalyysin mukaan diskurssi on hajautunut merkitysjärjestelmä, jossa merkityksistä käydään jatkuvasti kamppailua. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna UPM-Kymmenen yhteiskuntavastuuraportointi tuottaa yhteiskuntavastuuta erilaisten prosessien kautta, joissa sisään- ja ulosrajataan erilaisia merkityksiä.
  • Hagelberg, Emmi (2023)
    The purpose of my study was to review and analyze the contents of sustainability reports. In more detail, my study looked at four Finnish design companies and the UN sustainable development goals (SDG) that appear in their reports. Previous studies have shown that corporate responsibility is a growing trend in the world due to increased pressure from society, which is why sustainability reporting has also become more common among different companies. Although there are guidelines for how companies and organizations should prepare reports, they are very variable in terms of content due to their free form. Since the reports are very informal, they may contain greenwashing, which is why it is interesting to study how companies of the same type publicize their sustainability goals in their operations. In addition, the SDGs have generated a lot of conflicting opinions among different researchers, especially because of their superficiality, so examining them from a critical perspective is interesting. Although a lot of research has been done in the field of corporate responsibility and SDGs, there is not much research especially on the sustainability of Finnish design brands. The purpose of my study was therefore to tackle this shortcoming and find out which SDGs Finnish design companies follow in their operations and whether it can be assumed based on this that a certain company type follows certain SDGs. Corporate responsibility and especially sustainable development are often divided into three areas: environmental, social and economic responsibility. In my study, all areas were examined as part of the contents of the sustainability reports. In terms of method, my study was conducted with qualitative methods, utilizing qualitative content analysis. The collection of research material was carried out by analyzing the company’s public sustainability reports and their contents. The target group of my study consisted of four companies that are known for Finnish design: Finlayson, Fiskars, Marimekko and Pentik. My research was a case study, and the methodological orientation of the research was interpretive policy analysis. The research results showed that the target companies' reporting was influenced by the UN's SDGs. The responsibility activities of the companies were guided by sustainability commitments and the SDGs support their implementation. The reference frameworks used by the companies had no significant effect on the monitored goals. Recurring topics were environmental responsibility, social responsibility and financial responsibility. These were especially visible in the most followed goals: 8 (decent work and economic growth), 12 (responsible consumption and production), and 13 (climate action), which are well connected to different areas of corporate responsibility. The goals can be seen to be connected to the type of company, but there are also noticeable exceptions in the goals followed.
  • Fagerström, Jane (2017)
    Tämän pro gradu -tutkimuksen tehtävänä on tarkastella miksi Suomen rahapelimarkkinoiden strategiapuhe kulminoituu vastuullisuuteen? Käsittelen tehtävää rajaamalla sen neljään päälukujeni mukaisiin väitteisiin. Vastuullisuus suomalaisen rahapelipolitiikan strategiana on ajankohtainen juuri nyt. Vuodesta 2017 Suomen rahapelimarkkinoita monopolisoi kolmen yhtiön sijaan yksi, kun Veikkaus, RAY ja Fintoto yhdistyivät Veikkaukseksi. Vastuullisen pelitoiminnan paradoksi syntyy siitä, että monopolin oikeuttamisperusteena oleva arpajaislaki ja valtioneuvoston asetus pelitoimijoista ovat keskenään jännitteiset. Vastakkain ovat pelitoiminnalla hankittavat varat ja pelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten haittojen vähentäminen. Ratkaisu jännitteeseen tuntuu löytyneen vastuullisesta pelitoiminnasta. Tutkimukseni on käytännöllistä etiikkaa. Metodini on systemaattinen analyysi, erityisesti käsite- ja väitelauseiden analyysi. Tutkimukseni liittyy kolmen pääkäsitteen ympärille: rahapelipolitiikka, pelihaitat ja vastuullisuus. Pidän myös Peter Singerin väitettä ”Toimivien olentojen intressit on otettava huomioon heitä koskevissa valinnoissa ja päätöksissä” ohjenuorana tarkastellessani rahapelipoliittista vastuullisuutta. Lähdeaineistoni on poikkeuksellisen laaja, ja osan siitä olen ammattini puolesta saanut lahjaksi; työni ja opintoni siis yhdistyvät. Päälähteisiini kuuluvat Veikkauksen ja RAY:n vuosikertomukset, EU- ja ministeriötason lähteet ja lakitekstit. Täydennän niitä laajalla aiheeseen liittyvällä kirjallisuudella eri asiantuntijatahoilta. Rahapelitoiminnan erityislaatuisuus on poliittisesti ja globaalisti tunnustettua. Sillä rajoitetaan palveluiden liikkuvuutta ja perustellaan kansallisia monopoleja nojaten rikos- ja pelihaittoihin. Suomessa rahapelimonopolilla on kansalaisten vahva hyväksyntä. Pelaaminen on yleensä harmitonta ajanvietettä, kulutusta, josta voi kuitenkin syntyä ongelmia. Siksi vaaditaan erityistä ohjausta, tukea ja työkaluja pelaamisen hallintaan. Suomessa rahapelit perustuvat lakisääteiseen yksinoikeusjärjestelmään, jossa rahapeliyhtiön on huomioitava vastuullisuuden vaatimus toiminnassaan: ”rahapelitoimintaan osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset ja rikokset estetään sekä pelaamisesta aiheutuvia sosiaalisia haittoja vähennetään.” Reformaation juhlavuonna tutkin vastuullisuutta täysin itse laatimieni taulukoiden pohjalta, teesien muodossa. Vuosikertomuksista satunnaisesti koottujen väitteiden lähteitä on 69, jotka muodostavat yhteensä 50 teesiä. Kaikki teesit on poimittu vastuullisuuden kontekstissa. Läpikäyn ne systemaattisesti käsitteiden ja niiden esiintyvyyden mukaan. Johtopäätös jopa yllättää, sillä se on suora vastaus väitteeseeni 2) Rahapelipolitiikka suojelee monopolia. Kyllä: Vastuullisuus (joka nousee haittanäkökulmasta, joka oikeuttaa rahapelimonopolin, jota rahapelipolitiikka suojelee) on poliittinen keino olemassaololle. Se on luottamuksellista kohtaamista – viihdettä, jota velvollisuudet ja hallinta rajoittavat. Teesejäni vastaava syvempi käsitteellinen tutkimus olisi varmasti avannut keskustelua vielä enemmän aiheen tiimoilta. Elämänpolitiikan rooli haastajana jäi nyt vain esittelyn asteelle.
  • Honkanen, Anni (2016)
    Maitotuotteiden kulutus ja tuotanto tulevat kasvamaan tulevaisuudessa. Keväällä 2015 Euroopan Unioni poisti käytöstä maitokiintiöjärjestelmän, minkä seurauksena markkinoiden rakenne muuttui väistämättä, kun kilpailukykyisempien maidontuotantoketjujen maat alkoivat lisätä tuotantoaan ja vientiään. Vallitseva tilanne aiheuttaa suomalaisille meijerialan yrityksille paineita kansainvälisen kilpailuasemansa sekä asiakkaidensa säilyttämisessä. Liiketoimintakokemuksen parantaminen markkinoinnin avulla on yksi väylä, jonka kautta asiakassuhdetta pystytään lujittamaan. Tämä tutkimus tehdään toimeksiantona Valio Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yrityksen vastuullisten toimintatapojen ja niistä viestimisen rooli B2B-markkinoiden liiketoimintakokemuksessa. Tavoitteena on myös saada selville, kuinka merkittävää asiakkaalle on Valion brändi ja siihen liitetyt vastuullisuusmielikuvat ja kokemukset ja kuinka on onnistuttu viestimään vastuullisuusasioista yrityksen kotisivuilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Tutkimukseen haastateltiin kuutta Valion kansainvälistä avainasiakasta. Viisi haastateltavista olivat eurooppalaisia ja yksi australialainen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ympäristöulottuvuuden tekijät olivat asiakkaille kaikista näkyvimpiä vastuullisuuden toimintatavoista. Otsikointi ja johdantotekstit yrityksen kotisivuilla koettiin erittäin informatiivisina ja olivat merkittävässä asemassa vastuullisuusmielikuvan syntymisessä. Yhteiset vastuullisuusprojektit yhteistyökumppanin kanssa tuovat suhteeseen lisää arvoa sekä parantavat asiakkaan liiketoimintakokemusta. Sosiaalisen ulottuvuuden osalta työntekijöiden, erityisesti maidontuottajien, hyvinvoinnista huolehtiminen koettiin yhdeksi tärkeimmäksi teoksi. Taloudellisen ulottuvuuden nähtiin olevan vastuullisuuden toteuttamisessa se osa, joka mahdollistaa ja tukee muiden osa-alueiden toteuttamista. Myös brändilupausten pitäminen ja uudet tuoteinnovaatiot vahvistivat liiketoimintakokemusta.
  • Sajakoski, Nelli (2022)
    Yritysten vastuullisuus ja vastuullisuusviestintä ovat olleet yhteiskunnallisessa keskustelussa jo pitkään. Yksilöihin, ryhmiin ja yrityksen ydintoimintaan vaikuttavat vastuullisuuden eri muodot. Yritykset voivat vastuullisilla toimillaan vaikuttaa siihen, miten yritys nähdään vastuullisena toimijana sekä oppia sidosryhmiltään heidän odotuksistaan yritystä kohtaan. Sidosryhmien vaikutus vastuullisuusviestintään on kasvanut yhä selkeämmäksi, vaikka tutkimusta sidosryhmäajattelusta osana vastuullisuusviestintää onkin jo tehty vuosien ajan. Yritysten vastuullisuuden määrittely yksiselitteisesti on lähes mahdotonta ja kysymys siitä millaisena yrityksen rooli näyttäytyy osana yhteiskunnallista vastuuta, perustuu siihen kenelle tai mistä yritys on vastuussa. Vastuullisuuden tyhjentävän määrittelyn sijaan tutkimuksen teoriaosuudessa on pyritty avaamaan vastuullisuuden merkitystä ja tuomaan esiin laajemmin vastuullisuuden historiaa sekä sen roolia osana yritysten toimintaa. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisena yritysten vastuullisuusviestintä näkyy yrityksen ydintoiminnan ja ulkoisten sidosryhmien suhteessa. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on etenkin se, miten ulkoisten sidosryhmien mielipiteet ja odotukset ovat yhteydessä yrityksen vastuullisuuteen ja, miten yrityksen ydintoimintojen ja vastuullisuusviestinnän suhde mielletään. Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentuu yhteiskuntavastuun ja vastuullisuusviestinnän käsitteiden määrittelyn kautta tarkempaan vastuullisuusviestinnän käsittelyyn. Teoriassa tuodaan esiin vastuullisuusviestinnän keinoja osana yritysten toimintaa, sen haasteita sekä sidosryhmäajattelua ja sidosryhmien kanssa muodostettavaa yhteisen ymmärryksen käsitettä. Tutkimuksen menetelmänä toimii puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin vuoden 2022 tammi-maaliskuussa viidelle suuren ja keskisuuren yrityksen edustajalle. Haastatteluun osallistuneiden asiantuntijoiden edustamat yritykset toimivat laajalti eri yhteiskunnan toimialueilla ja näin asiantuntijalausunnot antoivat kattavan käsityksen vastuullisuusviestinnän ja yritysvastuun maailmasta. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysin metodia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritysten vastuullisuusviestintään vaikuttavat monet sidosryhmät, ulkoisista sidosryhmistä sisäisiin. Vastuu määrittyy yrityksillä ydintoiminnan ja sisäisen keskustelun kautta niin, että yritykset näkevät vastuullisuuden keskeisenä osana toimintaansa ilman, että sitä voi erottaa muista yrityksen toiminnoista. Vastuullisuusviestintä muovautuu myös yritysten vastuullisuusviestinnän kautta, jota tehdään sekä raporttien, tutkimusten, kyselyiden ja erilaisten viestintäkanavien kautta. Yritykset haluavat olla ennakoiden mukana vastuullisuuden määrittelyssä, mutta samalla kuunnella sidosryhmien odotuksia ja palautetta sekä huomioida myös eriävät mielipiteet osana vastuullisuustoimintaansa. Tutkimusten tulosten perusteella yritykset näkevät vastuullisuuden kaksisuuntaisena vuoropuheluna sidosryhmien kanssa, mutta sidosryhmien mahdollisuus todella vaikuttaa yrityksen vastuullisuuden prosesseihin jää haastatelluilla yrityksillä vain pinnalliselle tasolle sekä sisäiseksi haluksi toimia. Yrityksien tulee siis vielä kehittää sidosryhmien kanssa käytävää vuoropuhelua yhteisen ymmärryksen prosessiin, jossa aito vuorovaikutus on voittamaton liiketoimintamahdollisuus.
  • Repo, Rasmus (2021)
    Yleinen tietosuoja-asetus (EU 2016/679) asettaa velvollisuuksia henkilötietoja käsitteleville toimijoille. Asetuksen vastaisesta toiminnasta voi seurata esimerkiksi vahingonkorvausvelvollisuus tai hallinnollisen sakon määrääminen. Yliopistot käsittelevät usein henkilötietoja tieteellisen tutkimuksen yhteydessä. Usein henkilötietojen käsittelyssä on mukana toinenkin taho, esimerkiksi käsittelijänä tai yhteisrekisterinpitäjänä. Tällöin henkilötietojen käsittelystä on määrättävä osapuolten välillä asetuksen edellyttämin tavoin, ja näiden tahojen välillä on tyypillisesti henkilötietojen käsittelyä koskeva sopimus. Tämän tutkielman tutkimuskohteena on vastuunhallitseminen sopimusehdoin henkilötietojen käsittelyssä. Tutkimuskohde tarkentui vielä niin, että tutkielmassa arvioidaan kysymystä siitä, että vaikuttaako yliopistojen tieteelliseen tutkimukseen liittyvä henkilötietojen käsittely vastuunhallitsemisen arviointiin. Päähuomio tutkielmassa on siinä, että vaikuttaako asetus henkilötietojen käsittelyyn osallistuvien sopijapuolten mahdollisuuksiin sopia keskinäisestä vastuustaan sen vahingon korvaamiseen suhteen, joka aiheutuu sopimukseen nähden kolmannelle. Hallinnollinen sakko rajattiin tarkemman tarkastelun ulkopuolelle. Kyseiseen seuraamukseen liittyy kuitenkin tiettyjä erityispiirteitä yliopistojen osalta, minkä vuoksi se huomioidaan tutkielmassa tältä osin. Tieteellinen tutkimus vaikuttaa siihen, miten asetus soveltuu tarkasteltavaan toimintaan, ja siten siihen, millaisiksi toimintaan liittyvät tietosuojavelvoitteet muodostuvat. Sopimusehdoilla voidaan puolestaan osaltaan vaikuttaa siihen, että tutkimus täyttää tieteellisyyden kriteerit, vaikka tutkimuksessa olisi osallisena myös yliopiston ulkopuolinen toimija. Henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä riskeistä kiinnitetään huomiota siihen, ettei tietosuojalain (1050/2018) mukaan yliopistoille voida määrätä hallinnollista sakkoa. Vahingonkorvauksen osalta tutkielmassa selvitetään sitä, mikä taho on oikeutettu korvaukseen asetuksen 82 (1) artiklan nojalla. Kysymys on tulkinnanvarainen mutta tutkielmassa päädyttiin siihen, että painavat perusteet kuten sääntelyn tarkoitus perustelevat sitä, että vain rekisteröity on oikeutettu tähän korvaukseen. Osapuolten roolilla rekisterinpitäjänä tai käsittelijänä on merkittävä vaikutus siihen, millaiseksi niiden vastuu muodostuu asetuksen 82 artiklan 2-5 kohtien nojalla. Asetuksen korvaussääntelyn tarkoituksena voidaan nähdä olevan se, että se kohdentaa vastuun vahingon aiheuttajalle. Asetuksen nojalla yliopistojen roolia rekisterinpitäjänä, ja siten niiden vastuuta ja lähtökohtaisesti myös vastuusta sopimista tulee arvioida samoin kuin muiden toimijoiden osalta. Sopimusvapaudella on puolestaan keskeinen asema oikeudessamme, ja sopijapuolilla on yleisesti mahdollisuus sopia myös sopimusriskeistään. Sopimusvapaus ei ole kuitenkaan poikkeuksetonta ja sitä rajoittaa pakottava lainsäädäntö. Asetus vaikuttaa monin tavoin sopimusvapautta kaventavasti. Asetuksen tarkoituksena voidaan katsoa olevan rekisteröidyn suojaaminen. Tästä näkökulmasta tutkielmassa päädyttiin siihen, että tämä tarkoitus on myös asetuksen edellyttämillä sopimuksilla tai sen edellyttämiin järjestelyihin pohjautuvilla sopimuksilla, ja siksi niiden osalta sopimusvapaus on yleisesti ottaen kapeampaa kuin tutkimussopimuksen osalta. Tutkielmassa arvioidaan edellä esitettyyn perustuen kysymystä siitä, onko asetuksen 82 artikla tulkittava pakottavaksi keskinäisen vastuunjaon suhteen, ja rajautuuko sopimusvapaus myös tässä suhteessa. Kysymystä artiklan pakottavuudesta ei ole ratkaistu tuomioistuimessa, ja argumentteja on esitettävissä kumpaankin suuntaan. Tutkielmassa päädyttiin rekisteröidyn suojaa painottamalla siihen, että asetuksen 82 artiklan mukainen vastuunjakosääntely on tulkittavissa pakottavaksi. Henkilötietojen suoja on perusoikeus, ja rekisteröidyn suojan painottuminen on näkynyt EUT:n oikeuskäytännössä. Asetuksen mukainen korvausvastuu menettäisi merkitystään sääntelyn noudattamisen varmistusmekanismina, jos vastuusta voisi sopia toisin. Tutkielmassa arvioitiin, että vastuusta toisin sopiminen voisi siten vaikuttaa siihen, miten osapuolet suhtautuvat ja toteuttavat vastuullaan olevia tietosuojavelvoitteita. Vastuusta toisin sopiminen voisi mahdollistaa myös sääntelyn kiertämisen. TSA 82 artiklan pakottavuus turvaisi siten sääntelyn päämääränä olevaa rekisteröidyn suojaa. Tutkielmassa päädyttiin siihen, että asetuksen vastaista sopimusehtoa voisi pakottavan sääntelyn vastaisena pitää pätemättömänä, ja asetus tulisi ehdon sijasta noudatettavaksi. Tutkielmassa esitetään lopuksi vielä eräitä tarkentavia näkökohtia. Ensinnäkin huomioidaan, että pakottavuus koskee vain sopimista sen vahingon suhteen, joka tulee asetuksen nojalla korvattavaksi. Lisäksi kiinnitetään huomiota keskeisiin sopimusoikeudellisiin periaatteisiin koskien vastuunrajoitusehtoja, sovinnon mahdollisuuksiin ja siihen, ettei asetus estä sopimasta korvaukseen liitännäisistä kuluista.
  • Asplund, Henna-Riikka (2012)
    Lisenssisopimuksella luovutetaan tyypillisesti käyttöoikeus lisenssin kohteena olevaan immateriaalioikeuteen, johon lisenssinantajalla on yksinoikeus. Suomessa ei ole lisenssisopimuksia koskevaa erityislakia ja kauppalain soveltuvuus niihin on verrattain epäselvää etenkin ohjelmistojen osalta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten ja millä perustein vastuu määräytyy lisenssisopimuksen osapuolten kesken tilanteessa, jossa lisenssin kohteena oleva immateriaalioikeus ei ole lainkaan olemassa tai sen olemassaolo on epävarmaa kolmannen esittämän oikeudenloukkausväitteen vuoksi, sekä minkälaisia vastuukysymyksiä oikeudenloukkauksen selvittämiseen liittyy. Sopimusperusteisen vastuun ohella käsitellään sitä, kumpi sopimusosapuolista on vastuussa oikeudenhaltijalle tämän yksinoikeuden loukkauksesta ja mitä mahdollisuuksia lisenssinsopimuksen osapuolilla on reagoida väitteeseen. Tutkielman aluksi selvitetään, mitä lisenssisopimukset ovat, sekä käsitellään lisenssinantajan ja lisenssinsaajan tärkeimpiä sopimusvelvoitteita. Lisäksi luodaan katsaus normeihin, joita lisenssisopimuksiin sovelletaan ja pohditaan erityisesti kauppalain soveltamisen ongelmallisuutta verrattuna muihin sopimustyyppeihin. Luvussa kolme käsitellään tilannetta, jossa lisenssin kohteena olevan oikeuden olemassaolo on epävarmaa tai sitä ei ole lainkaan olemassa. Pääpaino tarkastelussa on kolmannen esittämässä oikeudenloukkausväitteessä. Tässä yhteydessä käydään läpi vastuun määräytymisen perusteita sopimuskumppaneiden välillä silloin, kun vastuusta ei ole nimenomaisesti sovittu. Huomiota kiinnitetään myös IT 2010 - sekä NLM 10 yleisten sopimusehtojen perusteella määräytyvään vastuuseen. Luvun lopussa käsitellään vielä oikeudenloukkauksen selvittämistä koskevia kysymyksiä sekä esitellään lyhyesti seuraamuksia, joita immateriaalioikeuden loukkauksen perusteella voi osapuolille tulla suhteessa oikeudenhaltijaan. Tutkielman neljäs luku käsittelee lisenssinantajan vastuuta lisenssinsaajalle. Jos lisensoitua oikeutta ei ole olemassa tai se loukkaa kolmannen yksinoikeutta, merkitsee se yleensä lisenssinantajan sopimusrikkomusta, josta aiheutuu omat vastuukysymyksensä ja seuraamuksensa osapuolten välille. Luvussa käsitellään sopimusperusteista vastuuta, johon ei liity vastuuta rajoittavia tai siirtäviä sopimusehtoja. Samassa yhteydessä pohditaan myös lisenssinantajan mahdollisuuksia virheen korjaamiseen ja kompensoimiseen kauppalain analogiaa hyväksi käyttäen. Virheellisen suorituksen toimittajalla on sopimusoikeuden yleisten oppien mukaan mahdollisuus valita haluamansa keinot virheen korjaamiseen. Tarkastelu keskittyy näihin keinoihin sekä mahdollisuuksiin tosiasiassa hyödyntää niitä silloin, kun kohteen virhe perustuu kolmannen immateriaalioikeuden loukkaukseen. Tutkielman viidennessä luvussa pohditaan oikeudenloukkausriskiin varautumista ennakoivan sopimustekniikan sekä vakuutusten avulla. Sopimusosapuolet voivat vaikuttaa merkittävästi vastuisiinsa esimerkiksi vastuunrajoitus- ja indemnity -ehdoilla. Myös nimenomaisella takuulla kohteen kolmansien oikeuksien loukkaamattomuudesta voi olla painoarvoa vastuukysymysten määrittelyssä. Vakuuttamiseen liittyy erityisiä kysymyksiä oikeudenloukkausriskin luonteen vuoksi, mutta myös näiden riskien vakuuttaminen niitä varten suunnitelluilla vakuutuksilla on mahdollista. Lopuksi pohditaan lisäksi, mitä kysymyksiä ja mahdollisia ongelmia vakuutusyhtiön tuleminen mukaan vastuun selvittämiseen sopimusosapuolten rinnalle saattaa aiheuttaa.
  • Sotamaa, Rasmus (2017)
    Asianajajan mahdollisuuksiin rajata vastuutaan on perinteisesti suhtauduttu varovaisen torjuvasti niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa. Torjuvan suhtautumisen perusteet on usein liitetty asianajotoiminnan erityiseen luonteeseen. Vastuunrajoitukset on nähty erityisesti asianajajan perusarvoihin kuuluvan lojaalisuusvelvoitteen vastaisina. Asianajajan lojaliteettivelvoitteen mukaan asianajajan tulee parhaan kykynsä mukaan valvoa asiakkaan etua ja oikeutta. Toimeksiantaja on yleensä korostetusti asianajajan asiantuntemuksen varassa: toimeksiantajahan ostaa asianajajalta toimeksiannon suorittamiseen vaadittavan asiantuntemuksen. Asianajajien toimenkuva on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana monipuolistunut huomattavasti. Toimeksiannot voivat sisältää hyvin laajoja kokonaisuuksia, joiden hallitseminen on vaativaa kokeneellekin asianajajalle. Tämä kehityssuunta on johtanut myös vahinkoriskien lisääntymiseen. Toimeksiannot ovat usein laadultaan sellaisia, että vahinkoriski on asianajajan palkkioon nähden merkittävä ja asianajajan tekemä vähäinenkin virhe voi johtaa huomattavan suureen vahinkoon. Asianajajan intressissä on henkilökohtaisen varallisuusasemansa turvaamiseksi ja vahingonkorvausvastuun välttämiseksi ennakoida tuota riskiä vastuunhallinnan keinoin. Asianajotoiminnassa perinteinen riskinhallintakeino on pakollinen vastuuvakuutus. Vastuuvakuutus ei kuitenkaan kaikissa tilanteissa riitä kattamaan aiheutunutta vahinkoa, mikä luo tarpeen tarkastella myös muita vastuunhallintakeinoja. Tarkastelen lainopillisessa tutkimuksessani asianajajan sopimusperusteista vahingonkorvausvastuuta päämiehelleen sekä niitä sopimusperusteisia keinoja, joilla asianajaja voi tätä vastuutaan hallita tai pyrkiä hallitsemaan. Perinteisen vastuuvakuutuksen ohella vastuuta voidaan hallita sopimusperusteisilla vastuunrajoituksilla. Tutkielmassani pyrin osoittamaan, että asianajaja voi eräin edellytyksin perustellusti ja lojaalisti harjoittaa toimeksiantosopimukseen perustuvaa vastuunhallintaa. Asianmukainen vastuunhallinta turvaa asianajajan varallisuusasemaa, mutta vastuunhallintatoimet voivat tietyissä tilanteissa olla myös päämiehen intressissä. Tutkielmani koostuu kolmesta sisältöjaksosta. Ensimmäisessä jaksossa esittelen asianajajan sopimusperusteisen vastuun perusteet ja rajat. Tässä jaksossa käyn ensiksi läpi asianajan suoritusvirheen ja sen seuraamukset, minkä jälkeen keskityn asianajan sopimusperusteiseen vahingonkorvausvastuuseen. Ensimmäisen jakson lopuksi tarkastelen asianajajan sopimusperusteisen vastuun lakiperusteisia rajoituksia. Toisessa sisältöjaksossa esittelen asianajan sopimusperusteisen vastuunhallinnan lähtökohdat. Tässä jaksossa tarkastelen vastuun rajoittamisen yleistä hyväksyttävyyttä asianajotoiminnassa sekä asianajajan pakollisen vastuuvakuutuksen roolia vastuunhallinnassa. Viimeisessä sisältöjaksossa tarkastelen asianajajan vastuunhallinnan keinoja. Tässä jaksossa määrittelen vastuunrajoittamisen ja tarkastelen toimeksiannon rajaamista, varaumia, vahinkolajin pois sulkevia ehtoja, korvausvastuun määrää rajoittavia ehtoja sekä arvioin lyhyesti muita vastuunrajoittamisen keinoja. Tämän jälkeen tarkastelen vastuunrajoituksia osana vakioehtoja, ja lopuksi otan lyhyesti kantaa vastuunrajoitusehdon tapauskohtaiseen kohtuullisuusarviointiin. Loppupäätelmissä esitän kootusti eräitä huomioita vastuunrajoitusten arvioinnista asianajotoiminnassa sekä ne keinot, joilla asianajajan vastuunrajoitusten sitovuutta voidaan arvioida kestävän vastuunhallinnan näkökulmasta.
  • Kyyrönen, Laura (2012)
    Tutkielman pääpaino on elinkeinonharjoittajien vaälisen sopimusperusteisen vahingonkorvausvastuun tarkastelussa, mitä on rajoitettu vastuunrajoitusehdolla. Tutkielmassa pyritään kartoittamaan vastuunrajoitusehtojen käyttäytymistä, kun sopimusrikkomus on aiheutunut toisen osapuolen sopimuskumppanin kvalifioidusta tuottamuksesta eli tahallisuudesta tai törkeästä tuottamuksesta. Työssä hahmotetaan sopijakumppanin vastuuta sopimuksen täyttämisessä apuna käyttämänsä toimijan kvalifioidusta tuottamuksesta sekä yleisemmällä tasolla että hakemalla tulkinta-apua rakennusurakka- ja kuljetusoikeudellisissa tapauksissa omaksutusta sääntelystä ja oikeuskäytännöstä. Tutkielmassa pyritään etenkin kuljetusoikeudellisen ja rakennus urakkasopimuksiin liittyvän lähdeaineiston perusteella hahmottamaan ennen kaikkea niitä seikkoja, jotka vaikuttavat siihen arviointiin, tulevatko vastuunrajoitusehdot kussakin yksittäistapauksessa sovellettavaksi sopijakumppanien välisessä suhteessa.
  • Aarnio, Jani Juhani (2013)
    Tutkimuksen kohteena on vastuunrajoitusehtojen sitomattomuus. Tutkielmassa selvitetään, missä tilanteissa vastuunrajoitusehdot voivat menettää ne oikeusvaikutukset, joita niillä on sopimusta solmittaessa tarkoitettu olevan. Tutkimuksessa vastataan myös kysymykseen siitä, miksi sopimusvapautta on katsottu tarpeelliseksi rajoittaa kyseisissä tilanteissa. Tarkastelun kohteena on siis vastuunrajoitusehtoihin liittyviä ongelmallisia piirteitä sekä näkökohtia, jotka lisäävät tai vähentävät näiden ongelmien merkitystä eri sitomattomuustilanteissa. Kolmanneksi tutkimuksessa keskitytään siihen, mitä seikkoja on otettava huomioon arvioitaessa vastuunrajoitusehtojen sitomattomuutta, ja miten nämä seikat vaihtelevat tai pysyvät samoina sitomattomuuden syiden vaihtuessa. Vastuunrajoitusehtoihin liittyy yksipuolisuuden ja vahvemman osapuolen aseman hyväksikäytön mahdollisuus, joka johtaa ehtojen ongelmallisuuteen ja tilanteisiin, joissa niiden sitovuutta on rajoitettava. Toisaalta ehtojen positiiviset vaikutukset, kuten riskinjaon selkiyttäminen ja taloudellinen tehokkuus, johtavat usein ehtojen käytön perusteltavuuteen ja hyväksyttävyyteen. Vastuunrajoitusehdot saattavat menettää oikeusvaikutuksensa pakottavan lainsäädännön vuoksi, vakioehtojen liityntävaatimusten tai yllättävän ja ankaran ehdon korostamisvaatimuksen laiminlyönnin vuoksi, tulkintatilanteissa, kohtuuttomuuteen perustuvan sovittelun myötä tai kvalifioidun tuottamuksen perusteella. Ehtojen vaikutusta ei voida kuitenkaan kiertää vetoamalla sopimuksenulkoisiin vastuunormeihin. Yhteisenä tekijänä eri sitomattomuusperusteiden välillä voidaan havaita heikomman suojan periaate. Vastuunrajoitusehtojen sitomattomuus eri tilanteissa perustuu useimmiten tarpeeseen suojella oikeussuhteen heikompaa osapuolta. Sen lisäksi, että heikomman suoja toimii perusteena rajoituksille, ilmenee se usein myös niitä sovellettaessa. Osapuolten asema ja tosiasiallinen sopimusvapaus ovatkin merkittävässä roolissa harkittaessa ehtojen sitovuutta ja siihen vaikuttavia seikkoja. Toinen tekijä, joka saa merkitystä useissa eri sitomattomuus-tilanteissa, on vakioehtojen käyttö. Varsinaisten vakioehto-ongelmien lisäksi vakioehtojen käyttö on huomioitava myös ehtoja tulkittaessa ja kohtuuttomuusharkinnassa. Vakioehtojen käytön saaman merkityksen voidaan nähdä yhdistyvän heikomman suojan periaatteen painavuuteen.