Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Asiala, Anna-Sofia"

Sort by: Order: Results:

  • Asiala, Anna-Sofia (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan palvelumuotoilijoiden ihmiskäsitysten sosiaalisia representaatiota. Tavoitteena on ymmärtää, millaisia jaettuja ajatuksia, mielikuvia ja käytäntöjä palvelumuotoilijat liittävät muodostamiinsa ihmiskäsityksiin. Millaiset käsitykset palvelun kohderyhmästä ohjaavat palvelumuotoilijoiden suunnittelua? Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii Serge Moscovicin sosiaalisten representaatioiden teoria, joka kuvaa ryhmän yhteisen käsityksen rakentumista kommunikaation avulla. Sosiaaliset representaatiot luovat järjestyksen ja mahdollistavat yhteisön jäsenten keskinäisen ymmärryksen asioista. Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita nimenomaan ihmiskäsitystä koskevasta palvelumuotoilijoiden jakamasta arkitiedosta. Tutkielma vastaa seuraaviin kysymyksiin: Miten ihmiskäsitykset muotoutuvat palvelumuotoilijoiden puheessa? Miten palvelumuotoilijat ankkuroivat ja objektivoivat ihmiskäsityksen? Miten eri tavoin ihmiskäsityksen moninaisuutta rakennetaan puheessa? Tutkimusaineisto koostuu seitsemästä palvelumuotoilijan puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta, joissa haastateltaville esitettiin kysymyksiä ja väittämiä ihmislähtöisestä suunnittelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Ihmiskäsityksen sosiaalisia representaatioiden muodostumisprosessia analysoitiin ankkurointien ja objektivointien kautta. Moninaista tapaa puhua ihmiskäsityksen representaatiosta analysoitiin kognitiivisen moninaisuuden ja kantateema -käsitteiden avulla. Ihmiskäsityksen sosiaalinen representaatio muotoutuu palvelumuotoilijoiden puheessa kahdella eri tavalla: palvelumuotoilijan ja henkilökohtaisen ihmiskäsityksen kautta. Palvelumuotoilijan ihmiskäsityksen sosiaalisessa representaatiossa ihmiskäsitys muotoutuu kolmen eri teeman mukaisesti: palvelumuotoilun suunnitteluprosessin, menetelmien sekä palvelumuotoiluun vaikuttaneiden eri tieteenalojen kautta. Ihmiskäsitys ymmärretään palvelumuotoilun menetelmissä käytettävien käsitteiden merkitysten (asiakas, käyttäjä, kuluttaja, ihminen) kautta. Ihmiskäsitys konkretisoidaan suunnittelutapojen (ihmislähtöisen tai asiakaslähtöisen suunnittelun) ja palvelumuotoilun työkalujen avulla. Tutkielman ihmiskäsityksen kantateemat eli vastinparit, holistisuus ja yksinkertaisuus sekä subjektiivisuus ja objektiivisuus, toimivat moninaisen puhetavan jäsentämisessä. Palvelumuotoilijat rakentavat puheessaan näiden vastinparien kautta kilpailevia näkemyksiä siitä, millainen ihmiskäsitys ohjaa suunnittelua. Palvelumuotoilijat jakavat suunnittelussa holistisen ihmiskäsityksen lähtökohdan, mutta joutuvat kuitenkin yksinkertaistamaan annettua ihmiskuvaa. He kuvaavat ihmiskäsityksen rakentuvan suunnittelun aikana mutta eivät kokonaan kiellä omien kokemusten vaikutusta ihmiskäsityksen rakentumisessa. Palvelumuotoilijoiden ihmiskäsitys on siis moninaista ja puhe ihmiskäsityksestä sisältää samanaikaisesti ilmeneviä ristiriitaisia teemoja.