Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Blomqvist, Heidi Kristiina"

Sort by: Order: Results:

  • Blomqvist, Heidi Kristiina (2012)
    Tutkielman aiheena on ranskalais-saksalaisena yhteistyönä toteutettu lukion historian oppikirja. Teos on ensimmäinen monikansallisesti kirjoitettu oppikirja, jonka on nähty syventävän Ranskan ja Saksan suhteita ja toimivan mallina eurooppalaisille historian oppikirjoille. Tutkimuksen lähtökohtina ovat Ranskan ja Saksan bilateraaliset suhteet ja historian oppikirjojen uudistusprojektit Euroopassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista historiankirjoitusta ranskalais-saksalaisen oppikirjan toteuttaminen monikansallisena yhteistyönä luo verrattuna perinteiseen kansalliseen historian oppikirjaan. Oletuksena on, että yhteisen oppikirjan ristikkäinen lähestymistapa historiaan tuottaa sisällöllisesti jotain uutta verrattuna kansalliseen oppikirjaan. Tutkielmassa ristikkäisellä lähestymistavalla tarkoitetaan Ranskan ja Saksan kansallisten historioiden kohtaamista oppikirjassa: molempien maiden kehityskulkujen, näkökulmien ja tulkintojen esiin tuomista ja niiden asettamista yhteyteen toistensa kanssa. Ajatusta oppikirjassa esiintyvästä ristikkäisyydestä havainnollistetaan moninäkökulmaisuuden käsitteen avulla. Tutkielman alkuperäisaineistona toimivat ranskalais-saksalainen oppikirja, vertailukohdaksi valittu ranskalainen historian oppikirja ja ranskalainen opetussuunnitelma. Metodisesti tutkimus yhdistää historiantutkimuksen ja oppikirjatutkimuksen menetelmiä, hyödyntäen erityisesti Unescon oppikirjatutkimuksen ohjekirjaa. Tutkimuskysymyksiin vastataan oppikirjojen laadullisen, temaattisen sisällönanalyysin ja vertailun keinoin. Oppikirjoja tarkastellaan historiantulkintojen kannalta. Tarkastelun kohteeksi valittuja teemoja ovat toisen maailmansodan muistit, kansandemokratioiden kuva, Saksan jälleenyhdistyminen sekä Ranskan ja Saksan kumppanuus ja suhteet Yhdysvaltoihin. Vertailevan sisällönanalyysin tulosten avulla perustellaan sitä, että ranskalais-saksalaisen oppikirjan ristikkäinen lähestymistapa luo ranskalaiseen oppikirjaan verrattuna uudenlaista historiankirjoitusta. Tutkimus osoittaa, että ristikkäisyys johtaa yhteisessä oppikirjassa ensinnäkin laajuuteen, sillä asioita käsitellään monista näkökulmista. Toiseksi se johtaa erityisesti kansallisten kehityskulkujen osalta lisääntyvään kriittisyyteen. Ristikkäisyys tuottaa oppikirjassa myös Euroopan yhtenäisyyden korostuksen. Eurooppaa käsitellään positiivisessa valossa, ja Ranskan ja Saksan yhtenäisyys esitetään malliesimerkkinä Euroopalle. Yhteisen oppikirjan lähestymistapa ylittää historianopetukselle luonteenomaisen kansallisen perspektiivin, mutta korostaa Eurooppaa ja kahta valtiota sen keskiössä. Tulosten perusteella esitetään, että ranskalais-saksalainen oppikirja pohjustaa historian laajemman ja kriittisemmän käsittelyn kautta tietä Ranskan ja Saksan, laajemmin Euroopan yhtenäisyydelle. Tutkimus päätyy siihen, että Euroopan yhtenäisyyttä perustellaan oppikirjassa yhteisen historian avulla. Kiinnostavana jatkotutkimuksen aiheena näyttäytyykin oppikirjaprojektin tarkasteleminen laajemmin eurooppalaisen historiapolitiikan näkökulmasta.