Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Edström, Kesia"

Sort by: Order: Results:

  • Edström, Kesia (2016)
    Självreglering är både en nödvändighet för gymnasiestuderande som vill nå goda resultat och ett mål enligt läroplanen. Det är därför viktigt att veta vad som får gymnasister att rent konkret satsa tillräckligt på studierna för att kunna stöda dem i detta. Motivation och upplevd självförmåga är faktorer som visat sig ha betydelse för självregleringen. I denna studie undersöks sambanden i en finlandssvensk gymnasiekontext. Studien baserar sig på statistiska analyser av en enkät som besvarades av 480 studerande i tio gymnasier i Svenskfinland. Den primära forskningsfrågan gäller sambandet mellan orsaken till att de unga valt att gå i gymnasiet och deras konkreta satsning på studierna. I analysen beaktas huruvida kön, föräldrarnas utbildningsnivå och tidigare vitsord inverkar på sambandet och om det finns skillnader mellan studerande i olika gymnasier. Den upplevda självförmågans påverkan på studiesatsningen och motivationens eventuella medierande inverkan på detta samband undersöks. Analysen utgår från självbestämmandeteorins motivationsuppfattning. I och med att yttre motivation av något slag alltid är närvarande i skolarbete inriktas undersökningen på yttre motivation med olika grad av autonom (identifierad eller integrerad) och kontrollerad (yttre eller introjicerad) reglering. Upplevd självförmåga undersöks utgående från Banduras teori och ett mätinstrument som utarbetats enligt hans anvisningar. Självregleringen mäts genom studerandenas självskattning av sin studiesatsning. Resultatet visar att det finns ett samband mellan motivationen för gymnasiestudier och studiesatsningen och att detta samband inte modereras av kön eller föräldrarnas utbildningsnivå. Det finns inte heller regionala skillnader. Däremot finns ett samband mellan studiesatsningen och medeltalet på grundskolans avgångsbetyg. Upplevd självförmåga påverkar både motivationen och studiesatsningen och det senare sambandet medieras delvis av motivationen för gymnasiestudier.