Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Efimova, Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Efimova, Maria (2019)
    Digitaalisten pelien kehitys on monipuolinen ala, johon sisältyy monia komponentteja. Yksi näistä komponenteista on visio, eli kehittäjien näkemys siitä, minkälaista lopputuotetta he ovat tekemässä. Alustava visio muodostetaan jo projektin alkuvaiheilla ja sitä parannellaan iteratiivisesti projektin edetessä. Yksi tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa vision muutoksiin on käyttäjätutkimusten aikaansaannokset. Digitaalisilla peleillä on kuitenkin muusta ohjelmistotuotannosta poikkeavat tavoitteet käyttötarkoitukseen ja käytettävyyteen liittyen, joten perinteiset käyttäjätutkimusmenetelmät eivät välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Käyttäjätutkimus peleissä onkin suhteellisen nuori ala, joka tarjoaa useita keinoja tutkia pelikokemusta. Käytössä on kuitenkin vain muutama. Käyttäjätutkimuksen aikaansaannokset eivät välttämättä sovi yhteen olemassa olevan vision kanssa ja suurten muutosten tekeminen projektin loppupuolella voi olla hankalaa. Lisäksi jatkuvien muutosten tapahtuessa visio voi unohtua tai pirstaloitua, jolloin lopputuotteen laatu kärsii. Tämän vuoksi kehittäjien tietotaito ja hyvä kommunikaatio kehitys- ja laadunvalvontatiimien välillä ovat välttämättömiä tasapainoisen yhteistoiminnan ja pelien kannalta parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi.