Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Forsell, Saija"

Sort by: Order: Results:

  • Forsell, Saija (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan opettajan ja oppijoiden välistä vuorovaikutusta suomenopetukseen keskittyvillä Instagram-tileillä. Tavoitteena on selvittää, miten suomenoppimiseen liittyvä vuorovaikutus rakentuu sekä suhteutuu yhtäältä Instagram-kontekstiin ja toisaalta luokkahuonevuorovaikutukseen. Tarkastelun kohteena ovat myös keskustelun kielet ja niiden välinen työnjako. Tutkimusmetodina käytetään keskustelunanalyysia. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä kymmenestä Instagram-julkaisusta kommentteineen. Julkaisut ovat viiden eri suomenopettajan käyttäjätileiltä, kaksi kultakin tarkasteltavalta tililtä. Julkaisut ovat julkisia kuva- ja videojulkaisuja vuosilta 2020–2022. Tutkimuksen mukaan suomenopettajien Instagram-julkaisut hahmottuvat yleensä arkisen kysymyksen esittäviksi tehtävänannoiksi ja suurin osa oppijoiden kommenteista vastaa julkaisussa esitettyyn kysymykseen. Opetuskysymys annetaan ja siihen vastataan pääsääntöisesti suomeksi, mutta muun keskustelun kielenä käytetään yleensä englantia. Suomi on aineiston vuorovaikutuksessa institutionaalisen oppituntivuorovaikutuksen kieli ja harjoittelun kohde, englanti suomen kieleen ja sen oppimiseen liittyvän metapuheen sekä arkisen vuorovaikutuksen kieli. Kielten työnjakoa toteuttavat sekä oppijat että opettajat. Tutkimus osoittaa, että Instagramin suomenopetustilit ovat alusta sekä suomen kielen harjoittelulle että muulle enemmän tai vähemmän aihepiiriin liittyvälle vapaamuotoisemmalle vuorovaikutukselle. Osalle opettajista Instagram-oppimateriaalin tuottaminen näyttää olevan harrastuksenomaista, osalle selkeämmin kanava mainostaa omaa liiketoimintaa ja ohjata oppijoita esimerkiksi omalle verkkosivustolle.