Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hottinen, Arvi"

Sort by: Order: Results:

  • Hottinen, Arvi (2012)
    Tämän Pro gradun tavoitteena oli selvittää pienten ja keskisuurten yritysten suhtautuminen rahoituspalveluihin ja niiden tarjoajiin, ja varsinkin laskurahoituspalveluun. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka hyvin palvelu tunnetaan Suomessa. Tutkimuksen toimeksiantajan, Resurs Bankin, tavoitteena oli saada uutta tietoa ja keinoja markkinoinnin tehostamiseksi. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena informoituna kyselytutkimuksena, pyrkien kattavaan näytteeseen. Toimeksiantajan tarjoamasta yritystietokannasta valittiin satunnaisotannalla 2000 yritystä, joista tavoiteltiin haastateltavia. Tutkimukseen osallistuminen tapahtui suostumalla puhelinhaastatteluun. Kyselyitä tehtiin yhteensä 200 kappaletta ja vastaajat olivat eri toimialojen yrityksistä ympäri Suomea. Suomen rahoitusmarkkinoille on tullut useita uusia rahoitusalan yrityksiä. Tuloksista selvisi, että pienten ja melko tuntemattomien rahoitusyhtiöiden tarjoamat rahoituspalvelut ovat kuitenkin jääneet tuntemattomiksi. Haastatelluista yrityksistä lähes 70 prosenttia ei osannut nimetä yhtään laskurahoitusta tarjoavaa rahoitusyhtiötä. Lisäksi yli puolet haastatelluista suhtautui laskurahoitukseen negatiivisesti ja samoin uskottiin asiakkaidenkin suhtautuvan. Syinä ovat lähinnä vanhat kokemukset vastaavista palveluista ja tietämättömyys. Rahoitusyhtiön ja – palvelun tunnettuuden ja imagon parantamisessa tulisi keskittyä asiakkuuden ja palvelun käyttöönoton konkreettisiin hyötyihin. Potentiaalisille asiakkaille tulisi osoittaa, mistä palvelun arvo muodostuu. Markkinoinnin kannalta ongelmana on viestin perille meno ja sen ymmärtäminen. Markkinoinnin tulisi ennen kaikkea havainnollistaa laskurahoituksen kustannusrakennetta, koska suurin osa yrityksistä koki palvelun kalliiksi.