Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hyvölä, Elina"

Sort by: Order: Results:

  • Hyvölä, Elina (2017)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen median merkitystä mallien työllistymiseen ja alan käytäntöihin. Tutkimuksen taustalla on Instagirls–ilmiö, jossa sosiaalisessa mediassa suositut mallit ovat dominoineet muotialaa viimeisen kahden vuoden ajan. Sosiaalisen median seuraajamääristä ja niiden vaikutuksista ei ole tehty aikaisempaa tutkimusta, jonka vuoksi aikaisempi kirjallisuus koostuu brändäämisestä, julkkiskulttuurista sekä julkisuuden henkilöiden hyödyntämisestä markkinoinnissa, huomiotaloudesta sekä Therese Senftin (2015) lanseeraamasta mikrojulkkis käsitteestä. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto muodostuu kahdeksasta teemahaastattelusta. Haastateltavista puolet työskentelee malleina ja loput neljä työnantajapuolella. Tutkimuksessa tarkastellaan haastateltavien suhtautumista ilmiöön ja pyritään myös vertailemaan eri osapuolien vastauksia. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on teemoittelu. Tutkimuksessa nousi esille, että ilmiö on syntynyt Yhdysvalloissa, joissa on julkkisukulttuuri on hyvin voimakas. Seuraajamäärät vaikuttavat mallien työllistymiseen ja Instagramista on tullut malleille sekä muille alalla työskentelevielle henkilöille tärkeä työväline, mutta niiden vaikutukset ovat maa- ja asiakaskohtaisia. Sosiaalinen media on asettanut mallit yhdelle viivalle, jossa kokemus ja seuraajamäärät ovat tasa-arvoisia. Haastatteluissa nousi esille, että haastateltavista erityisesti mallit ovat hyvin turhautuneita ilmiöön. Haastateltavat eivät pitäneet sosiaalisesta mediasta nousseita malleja niinkään ammattilaisina vaan ennemminkin julkkiksina, joita käytetään heidän mainosarvonsa vuoksi. Malliala on aikaisemminkin käynyt läpi erilaisia vaiheita ja trendejä, jollaisena Instatyttö-ilmiötäkin voidaan pitää. Malliala on herkkä kohtaamaan tämän tyylisiä muuoksia, sillä asiakkaat etsivät kasvoikseen edustavia kasvoja. Voidaan kuitenkin olettaa, että sosiaalisen median merkitys tulee kasvamaan myös muilla aloilla brändäämisen tärkeyden sekä työelämään tulevan nuoren mediasukupolven myötä. Ilmiön myös vahvimmilla ovat henkilöt, jotka hallitsevat sen käytön ja pystyvät erottautumaan kilpailijoista