Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hyyrynen, Marie"

Sort by: Order: Results:

  • Hyyrynen, Marie (2017)
    Tutkielma tarkastelee Internet-kasinoiden promootiodiskurssia kielellisen suostuttelun näkökulmasta. Hyödyntäen aiemmissa tutkimuksissa havaittuja uhkapelimainonnan teemoja sekä suostuttelun teorioita tutkielma pyrkii selvittämään, minkälaisten teemojen avulla nykypäivän Internet-kasinot mainostavat toimintaansa omilla verkkosivustoillaan, minkälaisin kielellisin keinoin teemat toteutetaan ja miten digitaalinen genre vaikuttaa kielelliseen toteutukseen. Aineisto koostuu tekstimateriaalista (10701 sanaa), joka on kerätty kahdeksalta eri Internet-kasinosivustolta. Suostuttelun kielellinen operationalisointi perustuu Hylandin (2005) metadiskurssimalliin sekä mainoskieltä tutkineiden Janoschkan (2004) ja Simpsonin (2001) tarjoamiin käsitteisiin. Menetelmänä käytetään laadullista diskurssianalyysiä, joten tutkielma keskittyy tuottamaan deskriptiivistä tietoa useiden esimerkkien avulla yleisyyksien selvittämisen sijaan. Kieltä pyritään tutkimaan tiiviisti ottamalla koko ajan huomioon konteksti, jossa piirteet ilmenevät. Aineistosta tulkitaan suostuttelun kannalta keskeisiksi kuusi mainosteemaa: ”voittaminen”, ”tuotearviointi”, ”vertaismainonta”, ”kasino ystävänä”, ”turvallisuus” ja ”elitismi”. Kielellisesti lukijaan pyritään luomaan yhteys henkilökohtaisen puhuttelun kautta sekä painottamalla tunteisiin ja uskottavuuteen liittyviä strategioita. Esimerkiksi asenteellisia, evaluoivia ilmaisuja käytetään paljon jokaisessa teemassa. Voittamista mainostettaessa käytetään yleensä rohkaisevaa, mutta monitulkintaista kieltä. Varmuutta ilmaisevia tai väitteille lisäpainoa antavia kielen piirteitä esiintyy varsinkin tuotearviointi- ja turvallisuusteemoissa. Monet mainosteemat vastaavat aiemmissa tutkimuksissa tehtyjä havaintoja, ja tietyiltä osin kielellinen toteutus seuraa tarkasti tavanomaisia mainosdiskurssin periaatteita. Tutkielmassa päädytään kuitenkin myös nostamaan esiin uusia puolia, kuten esimerkiksi turvallisuuden korostaminen mainonnassa. Aiempaa enemmän huomiota kiinnitetään myös kasinoiden VIP-ohjelmiin, joiden yhteydessä diskurssissa esiintyy elitististä pelaajien arvottamista ja kehotusta parantaa omaa asemaa pelaajahierarkiassa. Digitaalinen genre vaikuttaa siihen, että suostutteludiskurssissa hyödynnetään tietynlaisia tunteisiin vetoavia, usein visuaalisesti näyttäviä houkutinsanoja. Eräitä lukijan puhutteluun ja rationaaliseen argumentointiin liittyviä kielellisiä piirteitä voidaan myös käyttää hypertekstille ominaisella tavalla.