Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Klemola, Maaria"

Sort by: Order: Results:

  • Klemola, Maaria (2016)
    Ammatillinen koulutus uudistettiin ns. keskiasteen uudistuksessa 1970-luvun aikana. Keskiasteen uudistus alkoi virallisesti vuonna 1974, mutta sen toimeenpano ajoittui 1980-luvun puolelle. Uudistuksessa aikaisemmin eri hallinnonaloihin kuuluneet ammatillisen koulutuksen alat koottiin yhteen. Ammatillisesta koulutuksesta tehtiin yhtenäinen vaihtoehto lukion rinnalle, erityisesti peruskoulun päättäviä nuoria ajatellen. Suomalaisissa peruskouluissa ja lukioissa katsomusopetus, eli uskonnonopetus ja elämänkatsomustiedon opetus kuuluu opetusohjelmaan. Katsomusopetus on ollut Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle tärkeä asia, sillä suomalaisen koulujärjestelmän juuret ovat kirkon antamassa opetuksessa. Aikaisemman tutkimuksen perusteella kirkko on osoittautunut aktiiviseksi toimijaksi uskonnonopetuksen puolustajana ja se on käyttänyt verkostojaan torjuakseen esimerkiksi tuntimäärien vähennykset. Lukion katsomusopetuksen tuntimääriin verrattuna ammatillisessa koulutuksessa katsomusopetus on vähäistä. Evankelis-luterilaisen kirkon sisällä toiminut Kirkon Kasvatusasiain keskus oli aktiivinen toimija ammatillisen koulutuksen katsomusopetusta suunniteltaessa ja pyrki vaikuttamaan mm. ammattikasvatusjaostonsa kautta. Kasvatusasiain keskuksen toimijat olivat kiinnostuneita ammattikasvatuksen eettisestä ja ideologisesta perustasta uskonnonopetusta laajemmin, mutta sen ponnistelut katsomusopetuksen osuuden kasvattamiseksi jäivät vaille merkittäviä tuloksia. Neljän suuren eduskuntapuolueen: Kokoomuksen, Keskustan/Maalaisliiton, SDP:n ja SKDL:n 1960- ja 1970-luvuilla voimassa olleissa puolueohjelmissa ei ollut selkeitä kannanottoja ammatillisen koulutuksen katsomusopetuksen puolesta. Ammatillisen koulutuksen yleissivistävää opetusta uudistamaan asetettu työryhmä esitti, että katsomusasioita käsiteltäisiin osana yhteiskuntaoppi-nimistä oppiainetta. Muilta osin työryhmän laatima opetussuunnitelmaehdotus painottui yhteiskunnallisiin asioihin ja työelämäsisältöihin