Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Koivupuro, Ella-Roosa"

Sort by: Order: Results:

  • Koivupuro, Ella-Roosa (2017)
    Työssä tarkastellaan, miten IT-alan b2b-yritykset rakentavat sosiaalisessa mediassa asiantuntijabrändiä. Työ vastaa kysymyksiin, minkälaiset viestit tuottavat mielikuvaa asiantuntijuudesta, millä strategioilla brändätään yritys asiantuntijaksi ja miten organisaation arvoissa, visiossa ja työkulttuurissa välittyvä asiantuntijuus viestitään sosiaalisessa mediassa. Tutkielma sijoittuu markkinoinnin ja viestinnän välimaastoon, mutta viitekehys on vahvemmin viestinnän tutkimuksessa. Markkinoinnissa ja viestinnässä on tapahtunut integraatioita, ja eron tekeminen niiden välillä ei aina ole selvää. Yrityksen brändi rakentuu kuitenkin koko yrityksen toiminnan ja viestinnän tuloksena, joten on mielekkäämpää sijoittaa tutkielma viestinnän viitekehykseen. Työ on tapaustutkimus, jossa yhdistyvät laadulliset ja määrälliset menetelmät. Menetelmä on teorialähtöinen sisällön analyysi. Laadullista menetelmää tutkielmassa edustaa teorialähtöinen teemoittelu ja tyypittely ja määrällistä menetelmää sisältöjen erittely. Aineisto koostuu kahden esimerkkiyrityksen, Futuricen ja Reaktorin, Twitterissä ja LinkedInissä julkaisemista sisällöistä. Julkaisut on tallennettu ja koodattu tyyppiluokkiin, joiden perusteella työssä esitetään, mitkä ovat tärkeimpiä yritysten käyttämiä brändityön strategioita sosiaalisessa mediassa. Tutkielman tulosten mukaan yritysten keskeisimmät strategiat asiantuntijabrändin luomisessa sosiaalisessa mediassa ovat avoin tiedon jakaminen, verkostojen luominen ja ylläpito, sidosryhmiä kiinnostavan sisällön tuotanto ja työntekijöiden osallistaminen. Sekä Futuricen että Reaktorin viestinnässä nousevat esiin melko samanlaiset strategiat. Vielä sosiaalisen median aikakaudellakin yritysten viestintä ja brändityö muistuttavat perinteistä yritysviestintää, mutta siihen on tullut sosiaalisen median myötä uusia sävyjä ja ennen kaikkea uusia mahdollisuuksia. Nopeiden, spontaanien, edullisten ja jatkuvaa julkaisemista tukevien some-alustojen myötä viestinnässä on mahdollisuuksia avoimempaan ja vuorovaikutuksellisempaan viestintään, joka ei käsittele vain tiukasti ammatillisia teemoja.