Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kojamo, Noora"

Sort by: Order: Results:

  • Kojamo, Noora (2019)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa on analysoitu videotallennettua pöytäroolipeliä keskustelunanalyyttisella metodilla. Aineisto on Helsingin yliopiston Keskusteluntutkimuksen arkistosta, ja sitä on tutkielmassa analysoitu noin puolentoista tunnin ajalta. Tutkimuskohteena on se, kuinka tallennetun pöytäroolipelitilanteen osanottajat suorittavat siirtymiä arkitodellisuuden ja käsillä olevan pelimaailman välillä. Fokus on kaksijakoinen: tutkittavina ovat siirtymät, jotka suuntautuvat pelimaailmasta arkitodellisuuden aiheisiin, sekä siirtymät, jotka suuntautuvat arkitodellisuudesta takaisin pelin pariin. Keskustelunanalyysin periaatteita noudattaen tutkimuksessa pureudutaan tutkimuskysymyksiin tilanteisten seikkojen analyysin avulla. Tarkasteltavana on erityisesti se, kuinka siirtymät ja siirtymäaloitteet on muodostettu ‒ millaisia kielellisiä ja kehollisia keinoja käytetään tuotettaessa esimerkiksi ehdotusta. Lisäksi tutkielman keskiössä ovat vuorovaikutustilanteiden osanottajien reaktiot sekä vuorottelun sujuvuus. Keskeistä on myös se, millaiseen vuorovaikutuksen kohtaan ehdotus tai siirtymäaloite sijoittuu. Keskustelunanalyyttisen tutkimuksen lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty Erving Goffmanin kehysanalyysia ja sen sovelluksia. Aineiston analyysissa selviää, että pelitilanteen osanottajat kohtelevat pelin maailmassa pysymistä preferoituna toimintana ja pelin maailmasta arkitodellisuuden aiheisiin poistumista puolestaan preferoimattomana toimintana. Aineistossa preferoimattomaan toimintaan suuntaudutaan muun muassa erilaisin kehollisin viestein, joilla pyritään viestimään muille tilanteen osanottajille, että jotakin poikkeavaa on tiedossa. Siirtymiin pyritään myös käyttämällä erilaisia vuoronalkuisia aineksia kuten no ja mut, joilla osanottajat suuntautuvat muutokseen aiheessa. Arkitodellisuudesta takaisin pelin maailmaan suuntautuvat siirtymät ovat tutkielman aineistossa pääosin odotuksenmukaista toimintaa, ja niitä kohdellaan tilanteessa preferoituina.