Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Koskinen, Anniina"

Sort by: Order: Results:

  • Koskinen, Anniina (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) vaikuttamispyrkimyksiä liittyen Suomen suhteeseen Länsi-Eurooppaan vuosina 1974–1992. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, minkälaista vaikuttamista EVA teki perustamisestaan lähtien aina vuoden 1992 maaliskuulle, jolloin Suomen eduskunta hyväksyi EY-jäsenhakemuksen jättämisen. Primääriaineistona tutkielmassa käytetään EVA:n arkistoa. EVA:n vaikuttamista tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin pöytäkirjojen, kirjeenvaihdon ja lehtileikkeiden pohjalta, kiinnittäen huomiota argumentaation muutokseen ajanjakson aikana. Lähestymistapaa tutkimukseen ohjaa EVA:n luonne toimijana, joka pyrki vaikuttamaan aktiivisesti sekä poliittisiin päätöksentekijöihin että julkiseen keskusteluun. EVA edustaa suomalaista elinkeinoelämää, ja tutkimus liittyy elinkeinoelämän ja ajatuspajojen käyttämään valtaan poliittisessa toiminnassa. EVA:n toimintaa tarkastellaan pluralistisesta näkökulmasta, jossa ajatuspajat nähdään yhtenä toimijana, joka pyrkii vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon, ottaen samalla huomioon ajatuspajoille tyypillisiä piirteitä. Tutkielmassa käy ilmi, että Max Jakobsonin aikana (1974–1984) EVA pyrki kirkastamaan Suomen kuvaa lännessä ja korosti länsisuhteiden merkitystä Suomelle sekä kylmän sodan kireinä hetkinä että liennytyksen vallitessa. Länsi-Euroopan integraatio nostettiin harvoin esiin julkisessa keskustelussa ja EY:n kehitykseen suhtauduttiin varauksellisesti. Jakobsonin aikana EVA piti aktiivisesti yhteyttä poliitikkoihin ja pyrki näin ajamaan omia tavoitteitaan, kun taas myöhemmin valtuuskunnan toiminnassa korostui ennen kaikkea julkiseen keskusteluun osallistuminen. Länsi-Euroopan integraation stagnaatiovaiheen päätyttyä ja Kauko Sipposen aloitettua EVA:n toimitusjohtajana valtuuskunta aloitti Eurooppa-kampanjansa, joka perustui huoleen Suomen jäämisestä syrjään Euroopan kehityksestä. Yhdentymisen edetessä EVA alkoi vaatia julkista keskustelua integraation vaikutuksista Suomeen ja järjesti erilaisia tilaisuuksia Länsi-Euroopan integraatioon liittyen. Valtuuskunta pysyi kuitenkin virallisella ulkopoliittisella linjalla vielä 1980-luvulla, ja EY-jäsenyyden mahdollisuus nostettiin keskusteluun vasta vuonna 1990. Tällöin EVA alkoi vaatia julkista keskustelua jäsenyydestä. Vuoden 1990 syksystä EVA:n toimitusjohtaja toiminut Jaakko Iloniemi esiintyi julkisuudessa hillitymmin eikä vielä vuoden 1990 aikana julkisesti spekuloinut EY-jäsenyydellä. Esille tuotiin kuitenkin vaatimuksia Suomen ulkopoliittisen linjan uudelleenmäärittelystä. Aikapainetta alettiin korostaa lokakuussa 1991 syntyneen ETA-ratkaisun jälkeen. EY-jäsenyyttä perusteltiin etenkin taloudellisilla argumenteilla ja turvallisuus- sekä viiteryhmäargumentit jäivät taustalle.
  • Koskinen, Anniina (2013)
    Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta käsityötunnilla. Aihetta on tutkittu suhteellisen vähän. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että käsityö on lähtökohtaisesti vuorovaikutteinen oppiaine, ja että käsityön oppiminen ei ole mahdollista ilman vuorovaikutusta.Erityisen tärkeää käsityötaidon opetuksessa ja oppimisessa ovat opettajan keholliset vihjeet. Tutkimus keskittyykin opetustilanteen kehollisiin ulottuvuuksiin. Kehollisuutta vuorovaikutuksessa lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tutkimuskysymykset muotoutuivat aineiston ja teorian vuorovaikutuksessa. Aineistosta erottui kolme teemaa, joiden perusteella tutkimuskysymykset muodostuivat: 1. Millä tavoin opettajan ja oppilaan vuorovaikutus rakentuu opetustilanteessa? 2. Millä tavoin kehollisuus ilmenee vaatteen valmistusprosessissa? 3. Millä tavoin fyysiset materiaalit ja työvälineet välittävät tietoa? Tutkimus toteutettiin videografisena tutkimuksena. Videoaineisto kerättiin vaiheittain keväällä 2013 pääkaupunkiseudun peruskoulussa. Tutkimukseen videoitiin yhdeksää seitsemäsluokkalaista tyttöä ja heidän opettajaansa käsityötunneilla. Aineistoa kertyi 4 tuntia ja 52 minuuttia. Aineiston analyysiin sovellettiin tulkinnallista lähestymistapaa, jossa korostuu sosiaalisten tilanteiden merkitysten rakentuminen ja tutkijan tulkinta tapahtumista. Tulosten esittämisessä sovelletaan keskustelunanalyyttisiä menetelmiä puheen litteroinnissa. Litterointia tukevat kuvat. Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus opetustilanteessa on todellista parityöskentelyä kohti yhteisymmärrystä. Tuloksissa kuvaillaan millä tavoin opettaja havainnollistaa opetettavaa asiaa eleillään sekä miten opettajan ja oppilaan kehot rakentavat yhteistä osallistumisen kehikkoa. Opettajan eleiden käyttö on erityisen tärkeää toimittaessa oppilaan lähikehityksen vyöhykkeellä. Tuloksissa osoitetaan myös miten oppilas osoittaa ymmärrystä kehollaan sekä millä tavoin käsityöluokan työvälineet välittävät kulttuurista tietoa.