Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kytölä, Aino"

Sort by: Order: Results:

  • Kytölä, Aino (2015)
    Tutkielma käsittelee uskonnollista kokemusta ja spiritualiteettia uuskarismaattiseen liikkeeseen kuuluvassa Suur-Helsingin seurakunnassa (Suhe). Tutkimuksessa tehdään narratiivinen analyysi Suhe-seurakuntalaisten kerronnasta nousseista narratiiveista. Tutkimuskysymyksiä ovat: (1) millaisia merkittäväksi koettuja uskonnollisia kokemuksia Suhen jäsenillä on ollut, ja (2) millä tavoin uskova kertoo uskonnollisista kokemuksistaan ja konstruoi henkilökohtaista uskoa osaksi omaa elämännarratiiviaan. Tämän lisäksi paikallistetaan Suhe-seurakunnan sijoittumista kristillisyyden kenttään tutkimalla sen opetusta, historiaa ja uskonnollisuutta, ja luodaan katsaus helluntailais-karismattiseen spiritualiteettiin ja tunnustuskuntiin sitoutumattomaan uuskarismaattiseen kristillisyyteen Suomessa. Taustateoriana on narratiivisen identiteetin teoria, jonka mukaan ihminen on kertomuksellinen olento, tarinankertoja, jolle itsen ja toiseuden hahmottaminen elämäntarinoiden kautta on luonnollinen tapa olla ja elää. Kun ihminen retrospektiivisesti tarkastelee elettyä ja koettua elämäänsä, hän ei tee sitä toistavan kertojan tapaan, vaan elämäntapahtumiaan merkityksellistäen, niihin tulkitsevaa tietoa ja kartutettua viisauttaan soveltaen. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Suhe-seurakunnan jäsentä. Haastattelumenetelmänä käytettiin kerronnallista teemahaastattelua. Aineistoa tukemaan kerättiin täydentävää ja taustoittavaa tietoa osallistuvan havainnoinnin avulla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti, ja aineiston teemat on identifioitu kvalitatiivisen sisällönanalyysin periaatteita soveltaen. Aineistosta nousseita suurempia uskonnollisen kokemuksen klustereita ovat (1) konversio, (2) kokemus transformaatiosta sekä (3) johdatuskokemukset. Kuhunkin uskonnollisen kokemuksen klusteriin kuuluu alalajeja, kuten (1) uskoontulon ja henkilökohtaisen uskonratkaisun kokemukset, (2) parantumiskokemukset ja armolahjat sekä (3) todistaminen ja henkilökohtainen Jumalan kohtaaminen. Narratiivisen näkökulman lisäksi aineiston analyysin apuna on käytetty lisäksi muita soveltuvia uskontotieteellisiä teorioita. Johtopäätöksinä esitetään, että henkilökohtainen usko toimii osana uskovan elämäntarinaa ja identiteettiä kahdella tavalla: (1) usko itse on narratiivi, sillä kokemuksia merkityksellistettiin narratiiveissa arvioimalla niitä uskonsisällön ja henkilökohtaisen uskonelämän kautta. Koettu elämä on siis jäsentynyt yksilön tietoisuudessa narratiiviksi, jolle on annettu uskonnollinen sisältö. Lisäksi (2) usko on merkityksellistäjä, toimien kokoavana teemana, jonka kautta uskova merkityksellistää koko elämän ennen ja jälkeen henkilökohtaisen uskonratkaisun.
  • Kytölä, Aino (2015)
    Objectives. This master's thesis aims to examine motivation, personality and career decision making. The theory is based on Ryan and Deci's (2002) Self-Determination Theory (SDT) and Goldberg's Big Five theory. The theory also includes the concept of career decision making. In SDT, motivation is divided into three parts; intrinsic and extrinsic motivation, as well as amotivation. The central idea of the theory is a continuum between intrinsic and extrinsic motivation, instead of juxtaposing them. The Big Five theory includes the idea of Big Five Personality traits; extraversion, neuroticism, openness, agreeableness and conscientiousness. The theory emphasizes the connection between motivation, personality and career decision making. Nevertheless, there is a lack of specific evidence and previous studies to support these connections. Thus further investigation is required. Development of the motivation and personality indicators came to be a significant part of the research. These indicators are used to examine the quality of teacher student's motivation, personality and career decision making, as well as the correlation between motivation and personality. Methods. The study is a quantitative study. The data was collected via electronic questionnaire and send to a group of teacher students in the University of Helsinki during fall 2014. The questionnaire contains a motivation scale, personality scale and claims related to career decision making. 120 students answered the questionnaire. The questionnaires were analyzed by using SPSS-program. The analysis methods used include factor analysis, test that compare means, t-tests, analysis of variance and correlations. Results and conclusions. The study shows that the motivation and personality scales need further developing, since the scales don't function as presumed. The highest mean of motivation was found in a part of extrinsic motivation named "regulation through identification". This was followed by intrinsic motivation variables which indicate that the teacher students are mostly intrinsically motivated. Student teacher's personality traits are split evenly among all traits mentioned. Nevertheless, agreeableness has the highest mean and neutoticism the lowest. Based on the study the teacher students are thoughtful, social, dutiful and systematic. There was only a weak linear correlation between motivation and personality. The certainty of teacher student's career decision making is high.