Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lönnroth, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Lönnroth, Anna (2017)
    Organisaatiomuutokset aiheuttavat epävarmuutta työntekijöissä ja ihmiset pohtivat mitä muutos tarkoittaa heidän kannaltaan. Havainnot oikeudenmukaisesta kohtelusta ja oikeudenmukaisista prosesseista muutosten aikana auttavat ihmisiä käsittelemään epävarmuuden kokemustaan. Arviot tulevasta oikeudenmukaisesta kohtelusta alkavat myös jo ennen kuin muutokset astuvat voimaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten asiantuntijaorganisaation tukihenkilöstön puhe muuttuu organisaatiomuutoksen edetessä. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Jonesin ja Skarlickin (2013) dynaaminen malli, joka kuvaa miten käsitykset oikeudenmukaisuudesta voivat muuttua ajan kuluessa. Toinen viitekehys on Weickin (1995) tolkullistamis (sensemaking)- teoria, jonka mukaan on seitsemän eri tapaa, joilla ihmiset rakentavat yhteistä ymmärrystä yllättäville tapahtumille. Oikeudenmukaisuuden käsitteitä on tutkittu pääasiallisesti määrällisin menetelmin poikkileikkausaineistoilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tuoda erilainen näkemys sille, miten ihmiset rakentavat käsitystään oikeudenmukaisuudesta ja organisaatiomuutoksesta. Tutkimuksen tarkoitus ei siis ole kuvata miten organisaatiomuutokset yleensä ymmärretään, vaan kuvata miten vastaajat loivat ymmärryksen tapahtuneesta tässä kontekstissa. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa: ennen muutoksen voimaan tuloa ja puoli vuotta muutoksen voimaan tulon jälkeen. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse lähetettävällä kyselylomakkeella. 1.kyselyssä oli neljä avointa kysymystä ja kuusi monivalintakysymystä. 2.kyselyssä oli neljä avointa kysymystä. Vastaajat rakentavat pääasiallisesti epäoikeudenmukaisen kuvan organisaatiomuutoksesta. Vastaajien kuvausten mukaan muutoksen toteutus ja suunnittelu prosessi oli epäoikeudenmukainen, eikä vastaajille tiedotettu muutoksesta. Vastaajat kuvailivat myös yleisemmin, kuinka heitä ei arvosteta organisaation tasolla. Muutos aiheutti vastaajissa negatiivisia tunteita: epätietoisuutta ja epävarmuutta. Puhe muuttui muutoksen edetessä hyvin vähän: samat teemat puhututtivat ennen ja jälkeen muutoksen. Muutos aiheutti kahdenlaista puhetapaa vastaajissa: toisaalta he ennakoivat tulevan muutoksen huonoksi. Toisaalta muutos oli yllättävä ja vastaajat tolkullistivat sitä; he yrittivät luoda yhteisen ymmärryksen muutoksesta. Ennakoiva puhe muutoksesta ja sen epäoikeudenmukaisesta toteutuksesta näyttää toteutuneen kuten ennakoitu: huonona lopputuloksena. Vastaajat tolkullistivat muutosta eri retorisin keinoin ja tolkullistaminen jatkui myös puoli vuotta muutoksen implementoinnin jälkeen.