Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laakso, Noora"

Sort by: Order: Results:

  • Laakso, Noora (2024)
    Språkbadselever har lärt sig svenska som andra språk redan från daghemmet även om deras modersmål är finska. Syftet med magisteravhandlingen är att undersöka hur satsintonation låter hos språkbadselever som är på högstadiet. Dessutom undersöks om deras satsintonation avviker från den typiska finlandssvenska satsintonationen och om den avviker så hur. Materialet i studien består av inspelningar där 16 stycken språkbadselever läser högt en text som används i undersökningen samt av en bakgrundsenkät gällande deras språkliga kunskaper. Materialet analyseras med kvalitativa och kvantitativa metoder. Av texten analyseras fyra valda satser med hjälp av Praat-programmet där man fokuserar på tonhöjden, durationen och intensiteten. Det teoretiska ramverket beaktar standardrikssvensk intonation, standardfinlandssvensk intonation och standardfinsk intonation. Utöver detta utnyttjas Reuters (2015) begrepp om tvåspråkighet, Abrahamssons (2009) begrepp om andraspråk och Bergroths (2015) begrepp om språkbad. Med hjälp av dessa begrepp kan man förtydliga elevernas språkinlärning och hur de språk eleverna kan kunde påverka satsintonationen i svenska. Forskningsresultaten visar att språkbadselevernas satsintonation liknar den typiska finlandssvenska satsintonationen genom att vara monoton, betona för många ord, äga ibland fallande intonationskontur och nyttjande av bara akut accent. Oavsett detta så avviker satsintonationen ibland från den typiska finlandssvenska satsintonationen i och med att grava accent, som är typisk för rikssvenskan, förekom ibland. Tecken på finskans påverkan förekom också i satsintonationen i och med den emfatiska betoningsaccenten. Satsintonationen hos språkbaselever var hackig och korthuggen och talmelodin innehöll i vissa fall många pauseringar och durationen var långsam. Språkbadselevernas satsintonation var överlag monoton och på basis av talrytmen och taltempot kan den upplevas störande. Undersökningen ger kunskap om språkbadselevernas satsintonation, vilken varietet den följer och även vilka språk som påverkar satsintonationen.