Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lassila, Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Lassila, Maria (2018)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella sosiaalisen median mahdollisuuksia asiakasuskollisuuden rakentumisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisesti teemahaastattelujen keinoin, joissa haastateltavaksi valittiin seitsemän suomalaista elintarvikealan yritystä. Yrityksistä valittiin eri tasoisia johtajia, jotta oli mahdollista myös ottaa tarkasteluun johtajien sosiaalista mediaa kohtaan koettujen asenteiden mahdolliset yhtäläisyydet ja erot. Tutkimuksessa haluttin saada lisätietoa mahdollisista hyödyistä, joita sosiaalinen media voi tarjota asiakasuskollisuuden rakentamiseen. Tämän lisäksi selvitettiin yritysten erilaisia keinoja sosiaalisen median asiakasuskollisuuden lisäämiseksi sekä niitä haasteita, joita yritykset sosiaalisessa mediassa kokevat. Tutkimuksen kulkua ohjasi teoreettinen viitekehys, joka rakentui asiakasuskollisuuden, brändikokemuksen johtamisen sekä sosiaalisen median teorioille. Teoria jakautui kolmeen osaan johtuen tutkimuksen tavoitteesta. Asiakasuskollisuuden teorian avulla tutkija selvitti asiakasuskollisuuden tasoja, uskollisuuden erityispiirteitä elintarvikealalla sekä asiakasuskollisuuden näyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Brändikokemuksen johtamisen teorioiden avulla haluttiin saada lisätietoa siitä, minkälaisia merkityksiä brändikokemuksilla on kuluttajille, miten brändikokemukset ja asiakasuskollisuus kietoutuvat toisiinsa ja millä tavalla brändikokemuksia on mahdollista johtaa sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median teoriaosan tarkoituksena oli saada lisätietoa brändimielikuvan rakentamisesta sosiaalisessa mediassa, uskollisten asiakkaiden käyttäytymisestä sekä johtajien sisäisiä ja ulkoisia motiiveja sosiaalista mediaa kohtaan. Tutkimuksen tulokset osoittavat laadukkaan sisällöntuotannon olevan tärkein keino asiakasuskollisuuden rakentamisessa sosiaalisessa mediassa. Yritysten keinoja lähentyä asiakkaan kanssa asiakasuskollisuuden kasvattamiseksi olivat muun muassa avoin läsnäolo, nopea reagointi ja toiveiden todellinen huomiointi ja toteuttaminen. Haasteina sosiaalisen median asiakasuskollisuuden rakentumisessa koettiin sosiaalisen median tuntemattomuus markkinointikanavana, sekä puutteellinen mittaristo. Johtajien asenteet sosiaalisen median mahdollisuuksia kohtaan erosivat jonkin verran – toimitusjohtaja koki sosiaalisen median haasteellisimpana, markkinointiassistentti piti sosiaalista mediaa keinona luoda pitkälle sitouttavaa yhteyttä yrityksen ja asiakkaan välille.
  • Lassila, Maria (2013)
    In the Arctic Ocean both the sea ice extent and the sea ice thickness have decreased dramatically during recent years. This has also most probably caused changes in airmass routes and lead to unusually negative Arctic Oscillation (AO) index especially in winter. It is likely that the aerosol production in the Arctic will increase with the declining sea ice cover. In this study we used a five-year of the aerosol size distribution measurements from the Zeppelin station in Ny-Ålesund, Svalbard. We compared trajectory-, sea ice- and Arctic Oscillation-index (AO-index) data to find out if aerosol size distribution properties over sea ice differ from properties over open sea and also if there are differences between negative AO-index (AO-) and positive AO-index (AO+). We divided the data into four sectors and three seasons (spring, summer, and autumn and winter). During autumn and winter the number concentration distribution is clearly different over open sea than over sea ice. However the sea ice concentration doesn't have an effect to the number concentration. The total number concentration is smaller over open sea (less than 60 cm-3) than over ice (range from 14 to 120 cm-3). During spring, the aerosol number concentration is dominated by the accumulation mode particles. During summer the Aitken mode number concentrations are higher than accumulation mode number concentrations. The lower the AO-index is the bigger the particles are. During summer the number concentration distribution is complete different than during autumn and winter. Differences between AO- and AO+ situations were small. Seasonality was clearly important. It is clear that sea ice has an effect to the aerosol size distribution properties, but it doesn't seem to matter what kind of ice concentration there is. Also the AO-index has an effect to the aerosol size distribution, but weather the AO and sea ice together have an effect to the aerosol properties is not so clear than the effect of the sea ice itself. In the future, when sea ice extent probably is decreasing the open sea situations are going to be more common than sea ice situations. Then it is possible that nucleation mode number concentration increases with the decreasing sea ice.