Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Leino, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Leino, Kaisa (2018)
    The purpose of this study was to examine how Home Economics as a school subject is arranged in grades 1-6 in mainland Finland and how distribution of lesson hours and curriculum varied between schools. Also, teachers qualification requirements and teaching facilities at schools were examined. The aim of the study was collect all the national information in one place, analyze the data and present the current state of Home Economics in grades 1-6. This was a descriptive and a quantitative study where quantative and qualitative methods were used. The research data was collected with a survey cooperated with Finnish national agency for education. The scope of this study was all schools in mainland Finland where grades 1-6 were taught (N=2004). Statistical analysis with SPSS-program, content analysis and quantification were used to analyze the collected data. The results show, that the schools that responded to the survey offered Home Economics in grades 1-6 only marginally. Only 8,6 % of schools that taught grades 1-6 and 10,9% of schools that taught grades 1-9 had Home Economics studies for grades 1-6. The biggest obstacles for not offering Home Economics were the lack of teaching facilities, resources and the fact that the local education authorities didn't hold mandatory to have Home Economics for local curriculum. In addition, the results show that the lack of a teacher eligibility in the subject was an obstacle even if the qualification requirements criteria were met. Home Economics in schools with grades 1-6 were mostly taught by class teachers and schools where grades were between 1-9 by subject teachers. If the classroom for Home Economics was unavailable, Home Economics teaching was organized in more diverse learning environments in the respondent schools with grades 1-6 than schools with grades 1-9. The results show that Home Economics for grades 1-6 has not yet gained a strong foothold in mainland Finland. This study is important for the society because it serves Degree Programme in Home Economics Teacher Education, teachers continuing education and evaluation and development of curriculum for basic education.
  • Leino, Kaisa (2020)
    Tutkin metsien käytön kehystämistä Suomen ja Ruotsin ilmasto- ja energiapolitiikassa.Tutkielman tavoite on tutkia, kuinka metsien käyttöön litttyviä, keskenään ristiriitaisia tavoitteita käsitellään Suomen ja Ruotsin ilmasto- ja energiapolittiikassa ja etenkin biotalous-käsitteen yhteydessä. Biotalous esitetään kummankin maan aineistossa tärkeänä keinona kasvihuonekaasujen vähentämiseksi, mutta sen haasteena ovat metsien hiilivarastojen pieneneminen ja luonnon monimuotoisuuden heikentäminen lisääntyvien metsähakkuiden takia.Tutkimuskysymykseni on, miten metsien käyttöä kehystetään Suomen ja Ruotsin ilmasto- ja energiapolitiikoissa. Tarkentavia tutkimuskysymyksiä ovat: miten biotalouden merkitys kehystetään maiden ilmasto- ja energiapolitiikassa; kuinka metsien käyttöä perustellaan osana biotaloutta; ja kuinka metsiin liittyviä, keskenään ristiriitaisia tavoitteita sovitetaan yhteen? Tutkimusmenetelmänä on kehysanalyysi, joka on diskurssintutkimuksen alalaji. Diskurssintutkimuksen keskeinen idea on, että todellisuus rakentuu kielen kautta, ja sitä tutkimalla on mahdollista tarkastella, millaisia arvoja ja ideologioita argumentoinnissa käytetään. Kehysanalyysin tarkoitus on tutkia tietyn aiheen käsittelyä aineistossa ja tutkia, millaisena ongelmana se esitetään, mitä ratkaisuehdotuksia siihen tarjotaan, ja mitä valitut argumentit kertovat siitä, millaisia arvoja ja ideologioita kehystämisen taustalla on. Tutkimuksen keskeisin tulos on, että Suomen ja Ruotsin ilmasto- ja enerigapolitiikassa on vahva biotalouskehys, joka on seurausta maiden pitkistä metsäteollisuuden perinteistä. Koska maat ovat sitoutuneet kansainvälisiin ilmasto- ja kestävyystavoitteisiin, kuvaan biotalouskehyksiä maiden ilmastonmuutoksen yleiskehyksen näkökulmasta, sillä kansainväliset sitoumukset ja tavoitteet vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka metsien käyttöä kehystetään maiden biotalouskehyksissä. Tutkimukseni perusteella johtopäätökseni on, että biotalous kehystetään keskeisenä osana energiamurroksen toteuttamista, ja että biotalous-käsitettä käytetään sovittelemaan yhteen metsien käyttöön liittyviä ristiriitaisia tavoitteita. Kummankin maan tavoitteena on kestävän energiamurroksen toteuttaminen ilman, että luonnon monimuotoisuus tai muut ympäristöarvot kärsivät. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että kestävyytta tarkastellaan lähinnä talouden näkökulmasta, sillä muiden kestävyyden ulottuvuuksien saavuttamiseksi esitetä vakuuttavia toimenpiteitä. Maiden biotalouskehyksissä on paljon yhteisiä piirteitä, mutta myös merkittäviä eroja, joista osa selittyy maiden ilmastonmuutoksen yleiskehyksen kautta. Jotta maiden metsien käyttöön liittyviä ristiriitoja voisi tutkia monipuolisemmin, olisi ilmasto- ja energiapolitiikan tavoitteiden ja ratkaisuehdotusten vertaaminen toteutuneisiin politiikkatoimenpiteisiin hedelmällinen lähtökohta tulevalle tutkimukselle aiheesta. Toinen mielenkiintoinen tutkimusteema olisi tutkia tarkemmin, mistä erot Suomen ja Ruotsin metsäpolitiikassa johtuvat.
  • Leino, Kaisa (2016)
    Tutkielmassani käsittelen visuaalisia ja kielellisiä metaforia ja sitä, miten ne kuvaavat epilepsiaa ja kuolemaa David B.:n sarjakuvaromaanissa Epileptic (2006). Tutkielmassani hyödynnän kognitiivista metaforateoriaa, jonka ovat esitelleet George Lakoff ja Mark Johnson työssään Metaphors We Live By (1980). Tutkielmani edustaa kirjallisuudentutkimusta, mutta käyttää myös lingvistiikan keinoja analyysissä. Lähdemateriaali Epileptic on alunperin ranskankielinen, mutta käännetty ansioituneesti englanniksi. David B.:n tärkeimmässä teoksessa Epileptic epilepsiaa kuvataan konkreettisilla metaforilla, kuten käärmeen hyökkäyksellä tai sodan kuvastolla. Sairauksien kuvaaminen ja niiden käsittely kuvallisten metaforien kautta on hyvin yleistä niin kirjallisuudessa kuin esimerkiksi mainoksissa. Tutkimusmetodina noudatin menetelmää, jota muut kuvallisia metaforia käsitelleet tutkijat ovat käyttäneet. Esimerkit mahdollisista metaforista kerättiin taulukkoon, jonka jälkeen niistä eroteltiin kontekstimerkitykset sekä muut merkitykset. Tämän jälkeen määritettiin A ON B- muodossa oleva metafora, sekä ”kartasto” (”mapping”) näiden konseptien välille. Esimerkissä EPILEPSIA ON SOTA, kartastoon kuuluu esimerkiksi se, että sodan uhri on potilas, sotatantere on potilaan keho, sodan uhrit ovat epilepsian vaikutukset potilaassa ja vihollinen on itse sairaus. Tärkeimmät havaitsemani metaforat Epilepticissä ovat EPILEPSIA ON OLENTO/HENKILÖ/VOIMA, KUOLEMA ON LINTU/YKSINÄISYYS sekä EPILEPSIA ON SOTA/VIHOLLINEN. Nämä metaforat kertovat paljon siitä, miten epilepsia ja kuolema käsitetään Epilepticissä. Epilepsian voi nähdä olentona, joka joko voittaa potilaan tai jonka voi voittaa. Epilepsia voi myös olla erottava tai kannatteleva voima potilaalle. Epilepsiaa vastaan myös taistellaan niin potilaan kuin hänen perheensäkin toimesta. Kuolema taas linkittyy romaanissa yksinäisyyteen ja toiseen maailmaan, johon normaaleilla ihmisillä ei ole pääsyä. Tutkielmani tulee siihen tulokseen, että kuolemaan ja epilepsiaan liittyvien metaforien tutkiminen voi hälventää sairauksien ympärillä vellovia, potilaalle haitallisia tabuja ja sairauksiin liittyvää mystiikkaa.