Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Manninen, Juho-Matti"

Sort by: Order: Results:

  • Manninen, Juho-Matti (2015)
    Suuntaviivat lukion matematiikan opetukselle antaa opetussuunnitelma. Lukion uudessa opetussuunnitelmassa, joka astuu voimaan syksyllä 2016, tulee korostumaan teknisten apuvälineiden rooli matematiikan opetuksessa ja oppimisessa. Näihin teknisiin apuvälineisiin sisältyy myös symbolisen laskennan ohjelmistot. Tämän vuoksi on ajankohtaista selvittää, millaisilla tavoilla symbolista laskentaa voidaan hyödyntää matematiikan lukio-opetuksessa. Tämän tutkielman tavoitteena oli löytää konkreettinen tapa symbolisen laskimen hyödyntämiselle lukion pitkän matematiikan integraalilaskennan opetuksessa. Tutkielman alussa esitellään symbolisen laskimen taustaa ja aiheesta aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä. Tämän jälkeen tuodaan esille tutkielmassa käytettävät teoreettiset viitekehykset: instrumentaalinen lähestymistapa, pedagogisen kartan taksonomia ja Zimmermannin matematiikan kahdeksan aktiviteettia. Näiden viitekehysten lisäksi esitellään proseduraalisen ja konseptuaalisen tiedon moderni tulkinta. Tutkielmassa tutustutaan myös siihen, millaista integraalilaskentaa symbolisilla laskimilla ja GeoGebra-ohjelmistolla voi tehdä. Näiden taustatietojen ja teoriaosan viitekehyksien avulla suunniteltiin opetuskokeilu, joka toteutettiin yleislukion pitkän matematiikan integraalilaskennan kurssilla. Tutkielmassa kuvaillaan opetuskokeilun sisältö ja raportoidaan siitä tehdyt havainnot ja opiskelijoilta saatu palaute. Opetuskokeilusta havaittiin, että symbolisen laskimen avulla voidaan luoda opetustilanteita, joissa opiskelijat saavat toimia aktiivisemmin oman matemaattisen tietonsa rakentajina. Havaintojen ja opiskelijoilta saadun palautteen perusteella tämä koettiin mielekkääksi tavaksi opiskella matematiikkaa. Symbolinen laskin on siis mahdollista yhdistää osaksi matematiikan opetusta ja sen avulla voidaan luoda uudenlaisia oppimisympäristöjä. Opetuksen suunnittelutyön ja oman opetuksen reflektoimisen tukena voidaan käyttää pedagogista karttaa.