Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mansikkamäki, Neea"

Sort by: Order: Results:

  • Mansikkamäki, Neea (2024)
    Valmisruoka on kasvava trendi ruokamarkkinoilla ja yhä useampi ihminen kuluttaa valmisruokaa omassa arjessaan. Valmisruoan kasvavaan kulutukseen vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten esimerkiksi kiireellisen elämäntyylin lisääntyminen, kotitalousrakenteiden muutokset, naisten osallistuminen työelämään sekä ihmisten mukavuuden halu eli esimerkiksi ajansäätäminen ruoanvalmistuksessa. Valmisruoan avulla voidaankin helpottaa ja nopeuttaa ruoanlaittoa, jolloin jää enemmän aikaa muille asioille. Vaikka valmisruoka kuuluukin tänä päivänä monen ihmisen elämään, aiheuttaa se edelleen joillakin kuluttajilla negatiivisia mielikuvia ja ajatuksia. Yleisesti valmisruoan ajatellaan olevan epäterveellistä niin sanottua einesruokaa, joka sisältää paljon kovia rasvoja ja suolaa. Nykyään markkinoilla on kuitenkin myös terveellisempiä valmisruokavaihtoehtoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miksi valmisruokaa kulutetaan ja ketkä sitä kuluttavat, millaiset tekijät vaikuttavat valmisruoan valintaan ja ostamiseen sekä tarkastellaan valmisruokamarkkinoilla sekä kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuneita muutoksia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä suoraan kohde henkilöille kahden viikon ajan keväällä 2024. Kyselyyn vastasi 195 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta henkilöä. Kyselylomake sisälsi 23 kysymystä liittyen kuluttajien ajatuksiin ja asenteisiin valmisruoasta sekä valmisruoan valintaan, ostamiseen, kuluttamisen tilanteisiin ja kulutuksessa tapahtuneisiin muutoksiin. Kyselyyn vastanneet ryhmiteltiin kolmeen eri ryhmään, sen mukaan, kuinka usein he kuluttavat valmisruokaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmisruokaa kulutetaan kiireeseen sekä arjen helpottamiseksi. Valmisruokaa näyttivät kuluttavan eniten 36–55-vuotiaat työelämässä olevat naiset, mutta valmisruoan kuluttajia löytyi kaikista ikäluokista, sukupuolista ja elämäntilanteista. Mitä useammin kuluttaja kulutti valmisruokaa, sitä vähemmän hän näytti kiinnittävän huomiota erilaisiin tekijöihin valmisruoan valinnan taustalla. Tuloksista selvisi, että valmisruokaa useasti kuluttavien kulutus on lisääntynyt viime vuosien aikana, kun taas harvemmin kuluttajilla kulutus on vähentynyt. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että valmisruoka on vaihtoehto kiireiseen arkeen ja kuluttajat suhtautuvat siihen pääosin myönteisesti.