Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nuorkivi, Asko"

Sort by: Order: Results:

  • Nuorkivi, Asko (2016)
    Tutkimuksen tehtävänä on analysoida F.S. Michaelsin teoriaa taloudellisesta monokulttuurista ja taloudellisesta mestarikertomuksesta. Kyseisten käsitteiden tarkoitus on kuvailla länsimaisten yhteiskuntien ilmapiiriä – kuinka taloudelliset aatteet ohjaavat yhteiskuntaa. Tutkimus myös analysoi perusteellisemmin taloudellisen monokulttuurin vaikutuksia elämän kuudella eri osa-alueella. Tutkimusta läpäisevät mm. seuraavat kysymykset: - onko kuluttaja terminä tarpeeksi riittoisa kuvailemaan ihmisen identiteettiä taloudellisen monokulttuurin vallitsemassa yhteiskunnassa? - mahdollistaako taloudellisen monokulttuurin vallitsema yhteiskunta ihmisen välineellistämistä yritysten palvelukseen? Tutkimus myös nojaa taloustieteiden tohtorin Juha Panulan tutkimuksen johtopäätökseen, että moraali ja talous luovat toisistaan täysin erilaisen käsitemaailman, jonka myötä moraali ja talous ovat eriytyneet. Nyky-yhteiskunnan haaste onkin kutoa moraalin ja talouden eriytyneisyys yhtenäisemmäksi: kuinka talouden tulisi olla hyvinvointia edistävä väline, eikä päämäärä, niin kuin se nyky-yhteiskunnassa näyttäytyy. Tutkimus myös analysoi rahan ja moraalin jännitettä historian eri vaiheissa ja sitä, että mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kapitalismin syntyyn. Tutkimus myös käsittelee lyhyesti markkinoinnin etiikkaa. Markkinointi ja mainonta ovat osoittautuneet suhteellisen vahvaksi vaikutusmuodoksi ja näyttää ylläpitävän kuluttajakeskeistä ilmapiiriä. Myös mainonnan itsesääntelytoimikunta on osoittautunut riittämättömäksi ennalta ehkäisemään epäeettistä mainontaa. Tutkimus myös esittää katolilaisen sosiaalitraditio toimikunnan ehdotuksen käytännön projektista, minkä tarkoituksena on saada moraalia ja taloutta yhtenäisemmäksi. Metodityyliltään tutkimus on kirjallisuusanalyysilähtöinen.