Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nurmi, Varpu"

Sort by: Order: Results:

  • Nurmi, Varpu (2018)
    Tutkielmassa tutkitaan korpusperusteisen oppimateriaalin soveltuvuutta lukion englannin oppitunneille sekä sen toimivuutta opiskelijoiden omana työkaluna englannin kielen opiskelussa. Tavoitteena on luoda korpusperusteinen oppimateriaalipaketti, joka keskittyy etenkin fraseologian opiskeluun. Oppimateriaalipaketti perustuu aiempaan tutkimustietoon korpuksen käytöstä kielten opiskelussa sekä tieteellisiin teorioihin kielten oppimisesta. Oppimateriaalipaketissa sovelletaan Johnsin (1991) datalähtöistä lähestymistapaa oppimiseen: ideana on, että opiskelijat osallistuvat aktiivisesti oppimisprosessiinsa ja tutkivat autenttista kielimateriaalia korpusaineiston avulla. Oppimateriaalin tehtävät suunniteltiin Corpus of Contemporary American English -korpukselle. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään korpuslingvistiikan lähestymistapoja sekä miten sitä voidaan soveltaa englannin kielen opetuksessa. Lisäksi esitellään tutkimustietoa siitä, miten kielten oppiminen perustuu suurempien rakenteiden muistamiseen ja fraseologian opetteluun sekä miten tämä voitaisiin huomioida kielten pedagogiikassa. Tutkimusta varten tehtyä oppimateriaalipakettia testattiin kahden englannin oppitunnin aikana yhden lukiokurssin kanssa. Kurssille osallistui yhteensä 19 ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Oppituntien aikana suoritettiin systemaattinen observointi, jonka avulla arvioitiin materiaalin soveltuvuutta englannin oppitunneille ja englannin opiskelun työvälineenä. Observoinnilla hankittiin myös tietoa siitä, sisältääkö oppimateriaalipaketti riittävästi ohjeita ja esimerkkejä korpuksen käytöstä, jotta englannin opettaja kykenee pitämään suunnitellut oppitunnit ja auttamaan opiskelijoita riittävästi korpuksen käytössä. Systemaattisen observoinnin lisäksi tutkimukseen osallistuvaa opettajaa haastateltiin molempien koe-oppituntien jälkeen ja oppilaille teetettiin kyselylomaketutkimus. Kerätty aineisto analysoitiin pääsääntöisesti laadullista sisältöanalyysimenetelmää käyttäen, koska tavoitteena oli kuvailla mahdollisimman yksityiskohtaisesti, miten oppitunnit etenivät ja miten hyvin korpusperusteinen oppimateriaali soveltui englannin opiskeluun. Kyselylomakkeiden analysoinnissa käytettiin myös määrällisiä menetelmiä. Tulokset osoittavat, että korpusperusteinen oppimateriaali soveltuu englannin oppitunneille mutta sisältää haasteita. Englannin opettajien koulutus ei sisällä pakollisia korpuslingvistiikkaopintoja, joten tiedon hankkiminen korpuksista ja niiden käytöstä on opettajan omasta aloitteellisuudesta kiinni. Merkittävän haasteen luo myös se, että opiskelijat kokivat korpuksen käytön erittäin haastavaksi. Tämä vaikutti myös siihen, että he eivät kokeneet korpuksen käyttöä kovinkaan merkitykselliseksi. Jatkossa olisi tärkeää etsiä keinoja, miten korpuksen käytöstä oppitunnilla saisi mielekkäämmän ja ohjeistuksesta niin selkeän, että korpuksen käyttö olisi helpompaa. Sekä opiskelijat että opettaja kokivat, että korpusta voisi käyttää etenkin itsenäisessä opiskelussa, muun muassa kirjoitelmien hiomisen apuvälineenä. Korpusperusteiselle oppimateriaalille voisi tutkimuksen mukaan olla tarvetta ja kysyntää.