Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nyholm, Juho"

Sort by: Order: Results:

  • Nyholm, Juho (2013)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa esitetään uutta näyttöä osaketuottojen ennustettavuudesta ei-kääntyvän ARMA-mallin avulla. Ei-kääntyvän mallin avulla on mahdollista tutkia havaintojen korreloituneisuuden lisäksi ennustettavuutta, joka ei ilmene korreloituneisuutena. Työssä käsiteltävässä kaksivaiheisessa testausmenetelmässä tutkitaan aluksi prosessin korreloituneisuutta. Jos tästä ei löydy näyttöä voidaan tutkia ennustettavuutta joka ei ilmene korreloituneisuutena. Ennustettavuutta on tavanomaisesti kirjallisuudessa etsitty otosautokorrelaatioita estimoimalla. Näiden testien voiman voidaan kuitenkin osoittaa olevan heikko, varsinkin jos osakkeen hinnassa oleva ennustettava komponentti on hyvin persistentti. Tämän kaltainen ennustettavuus motivoi ARMA(1,1)-mallin käytön ennustettavuuden etsimisessä, kuten tässä tutkielmassa esitetään. Tämän mallin korreloituneisuuden testaaminen osoittautuu kuitenkin epästandardiksi toimenpiteeksi. Ei-kääntyvä ARMA-malli tarjoaa mahdollisuuden testata korreloituneisuutta ja ennustettavuutta tavanomaisilla Waldin ja uskottavuusosamäärän testisuureilla. Ei-kääntyvä ARMA-malli kuuluu ei-kääntyvien ja ei-kausaalisten aikasarjamallin joukkoon. Näiden aikasarjamallien erityispiirre on, että toisin kuin tavanomaisissa ARMA-malleissa, havainnoilla ei ole stationaarista esitystä joka on menneiden virhetermien lineaarikombinaatio tai vastaavasti virhetermeillä ei ole stationaarista puhtaasti taaksepäin katsovaa aikaisemmista havainnoista lineaarisesti riippuvaa esitystä. Ei-kääntyvän aikasarjamallin estimointi onnistuu tehokkaasti uskottavuuspäättelyn avulla, kunhan prosessille oletetaan tunnetuksi todennäköisyysjakauma, joka ei ole normaalijakauma. Dynaaminen markkinatasapainoon perustuva arvopapereiden hinnoittelumalli, C-CAPM, tarjoaa teoreettisen perustan osaketuottojen ennustettavuudelle. Ennustettavuuden puute voidaan nähdä seurauksena kuluttajien riskineutraalisuudesta. Varsinkin pidempiaikaista ennustettavuutta tutkittaessa tämä oletus voi olla raskas. Jos kuluttajat ovat riskin kaihtajia, voidaan kulutusmahdollisuuksien muutoksilla näyttää olevan vaikutusta osakkeen hinnan muodostumiseen. Teoria ei kuitenkaan kerro tulisiko havaintojen riippuvuuden ilmentyä korreloituneisuutena.